Šta je novo?

Lamer guide za ozbiljne sound karte

||NeX||

Čuven
Učlanjen(a)
25.11.2002
Poruke
1,142
Poena
649
Postavljam temu, jer u omladinskom centru žele neki sada da pokrenu sekciju i da se snima svako predavanje i da bude zapisano kao kvalitetan snimak, a ne sa mnogo šuma itd. Imamo stručnjaka koji će da kupi mikrofon, mixetu i slične fazone, ali ovaj kompjuterski dio su meni ostavili. Samo su mi rekli da im treba neki raspon od 96khz, ako se varam i po mogučnosti 4 ulaza i 4 izlaza.
Vidio sam odmah da tu nije riječ o karticama ispod 100eura.
Može li neko da pojasni na koje se karakteristike gleda u toj skupljoj grupi te još koji savjet. Mislim da neće dati više od 200eura za tu karticu, zato ako mogu prijedlozi šta da se kupi do nekih 150eura, to bi bilo odlično.
 
Kartice sa 4 ulaza neces naci za te pare, one kostaju 300e nagore.

Za 200e, dva ulaza ce morati da zadovolje.

Tu ti je entry level (bas oko 200e)Creative EMU1212m, vidi http://www.creative.com/products/product.asp?category=237&subcategory=239&product=10500

Ustvari, mozda bi im i EMU0404 bio dovoljan, on bi trebalo da je ispod 130e
http://www.creative.com/products/product.asp?category=237&subcategory=239&product=10498

ESI Juli@ je takodje sjajna karta za oko 200e ali se ne nalazi lako. Vidi review na http://www.digit-life.com/articles2/esi-julia/


Ako insistiraju na necem jacem, Hercules 16/12 FW (nazalost preko 400e) je sjajna kupovina, imas review (procitaj maker i ne kupovao ovu karticu) na http://www6.tomshardware.com/consumer/20050210/index.html
 
Poslednja izmena:
Covece, ko tebe nadje da ga savetujes...
Phantom power se koristi da se napajaju kondenzatorski mikrofoni od 12, 24 ili ponekad 48V.
Za takve "jeftine" mikrofone moras imati odvojeno napajanje, ili miksetu koja podrzava to. Ne znam ni jednu jeftinu kompjutersku kartu koja ima Phantom power.
I ono sto mi nije jasno, kako bre moze da ima para za mikrofone, miksete i ostalo, a nema za zvucnu kartu?
 
meni je ovo malo smesno. predavanja se sasvim ok mogu snimiti i sa nekom kartom od 50€ i kvalitetnijim mikrofonom od nekih 20-30€. ne snimate muzicki album vec obicno predavanje. i sta ce ti 4 ulaza?

koliko sam primetio novinari koriste digitalne diktafone od 100tinak evra pa je kvalitet snimka sasvim ok, nema nekog suma i sl.

doduse mozda su predavanja u blizini aerodroma. :D
 
Ma neće se samo predavanja snimati, nego i poetski cd-ovi i odvojeno će se zvuk za digitalnu sliku na njoj raditi. Mikrofoni su visoki kvalitet i treba im Phantom, nisu oni kučni. Nešto u klasi Sennheisera. (znam da se ne piše tako). Imamo i mixetu, je li onda dovoljan izaz iz nje da je uhvati ova kartica? A ako je slaba daj predložite ono što treba, nemojte da mi se gasi PC kad uključim MIC. :D
 
Pozdrav svima, evo da vam se prikljucim.

Ima dosta faktora koji su bitni za snimanje zvuka u prostorijama koje za to nisu namenjene.
Elem, veliki problem se stvara kada se snima zvuk u prostorijama koje su velike, sale i anfiteatri itd.

-Jako je bitan prvenstveno odabir mikrofona, vama treba usmereni i to ugao koji pokriva da bude oko 60 stepeni i da ne hvata iza sebe, cilj je izbeci atmosferu. AKG 1000, 4000 itd ne dolaze u obzir jer hvataju prdez misa u susednoj zgradi. Mislim da bi vam odgovarao neki Rode broadcaster tj. Shur SM7-8 (mikrofoni za TV i RADIO emitovanje, nikako pevacki studijski). Broadcaster mic pri snimanju farbaju malo glas tj. glas dobije malo muda. Potrebno im je afantomsko napajanje sto nije ni bitno, sve miksete to imaju.

- Zvucna karta, bilo koja M-Audio, odnos cena kvalitet BestBay

- Software, Sound Forge, WaveLab ili Vegas

Vegas sam stavio ijako je on prvenstveno za montazu zvuka zbog toga sto ne znam u kakvoj ste mogucnosti da posle radite postprodukciju zvuka. Pa vam predlazem Vegas zbog toga sto ima realtime efekte uz pomoc plugin-ova. Eq, noisegate, kompresor-limiter i eventualo ako imam suma Waves X-noise je sve sto ti je potrebno da dobijes kvalitetan live zvuk.

Nadam se da sam koliko toliko pomogao
 
Nemoj uzimati M-Audio, vrlo siromasni drajveri, a i firma je preprodata u skorije doba.

Terratec karte nisu dobro resenje, smatra se da su vrlo losa stvar.

Emulator EMU 1212m (vodi racuna o ovom "m", ono oznacava kvalitetan A/D konverter) bi bilo pristojno resenje (oko 200 EUR), ali drajveri joj nisu jaca strana, ponekad imas pucketanje (zbog nekompatibilnosti sa nekim chipestovima, recimo VIA) itd.

Samo su ti tu dva kanala, huh...

Posle toga imas pro verzije. RME, MOTU itd. To je vec duplo od tih 200 EUR i to najmanje duplo...
 
Poslednja izmena:
Recicu ti celu proceduru snimanja pa ti vidi sta ti je potrebno.
Odredis na mikseti nivo snimanja za probu, nemoj da rokas nivo do kraja zato sto je u pitanju predavanje ili neka govorancija sto znaci da je dinamika govora neujednacena, ne sme u crveno ni na racunaru ni na mixeti, normalno, da ne dodje do distorzije ili ti premodulisanosti. Uzmi u obzir da ce nivo govora skakati i padati, stavi da nivo bude na pola vumetra za svaki slucaju ako govornik pocne da se dere ili sta ti ja znam, glasno prica (treba eksperimentisati, sigurno nece biti idealno iz prvog). Sledeca stvar je pritisni snimanje :) Bilo bi pozeljno da se pri snimanju kontrolise nivo a uz eventualne sitne diskretne korekcije pilotira odnosno utisava i pojacava na mixeti mic kanal. Kada se zavrsi snimanje OBAVEZNO SNIMITI sirov materijala u slucaju da nesto :S: ne zaj**** u postprodukciji. Sledece je Peak level normalizacija na 0dB. Limiter mali cisto da iseces pikove koji mnogo strce. Opet normalizujes na 0dB. Noise reduction, ja koristim Wave X-Noise directx plugin. Oprezno sa nr da ne dobijes efekat flasica tj flange. Opet normalizacija, posle toga mozes a i ne moras noise gate. U slucaju da je atmosfera poprilicno jaka u odnosu na govornika onda ti ne preporucujem noise gate, da nebi doslo do dropova tj. prica prica prica u pozadini atmosfera i kad stane malo tisina , jako ruzno zvuci. Ako je ok odnos onda stavi da ti bude vrednost oko -32-34dB attack 5 release 100, individualno. Posle toga stavis neki kompresor ekspander limite. Sve zavisi sta koristis, u svakom slucaju svaki program ima svoj bez dodatnih plaginova, (razume se da su plaginovi mogo bolji) Cilj ti je da kompresorom dobijes koliko toliko ujednacene nivoe pikova a da nije premodulisano, prebudzeno. Posle toga jos jedna normalizacija na -2db i to je to. Ako se pitas sto toliko normalizacije to je zato sto je jako bitno da svaki efekat dobije pun signal za obradu.

Ovo je osprilike kako se radi, normalno svako snimanje je posebla prica ali gore dole uz malo izmena i inprovizacija to je to nije bitno koji program koristis

Nadam se da sam koliko toliko pomogao a ko ne dzabe se ubi od :type:
 
Poslednja izmena:
Nikako noise gate, nikako Wavex X-noise. Previshe potencijala da kida rijechi (gate), i previshe unishten zvuk sa X-noise. Moze se napravit da radi ali je mnogo bolje brze to rijeshiti u startu pravilnim izborom i postavkom micova.
Karta bilo koja od profi varijanti M-Audio, Emu itd. u sluchaju da se snima samo predavanja i ti poetski CDi. Ako mislite da snimate na neshto vishem nivou i da producirate audio ozbiljno onda vam vec treba ozbiljniji i temeljniji pristup.
Od mikrofona Shure SM57/58 ce vam zavrshit posao za govornike, a eventualno mozete stavit 2 kondezatorska za atmosferu AKG451 (mada je on skup, pa mozete i sa Shure zavrshit posao). Bitno je da se pravilno izaberu i postave tako da vrshe posao. Ne bi bilo loshe na govornicke postavit po kompresor/limiter da izbjegnete distorziju ali sobzirom da je to dodatna investicija mozete to rijeshit pravilnom postavkom micova.
Za ovo (1xmic-govornik, 2xmic-ambiance) bi vam valjalo da imate kartu sa min 4mikrofonska ulaza a po potrebi vishe. Izbjegnite mixete jer cete vjerovatno uzet Behringer koji shuste nevidjeno, nego direkt u kartu. Snimanje ne radite u WaveLabu, SoundForgeu i sl. audio editorima, vec u Nuendu jer vam omogucava vishekanalno snimanje i miksanje, kao i bolji editing (skidanje nezeljenog govora, pauza u kojima nema govora vec samo shum i sl.), a naravno i dinamicku obradu signala i sve ostalo shto treba. Ako ste malo ambiciozniji najbolje zovite nekog ko se bavi studijskim snimanjem/produkcijom da vam zavrshi posao, i NIKAKO radijske i TV tonce, bar ne ove nashe, oni ne znaju ni SoundForge da koriste a ostalo ni neznaju da postoji.
Pitaj ako te josh neshto zanima, ali mi prvo tachno opishi shta sve zelite da snimite i napravite od toga.
 
Zar nije SM57 za snimanje snare-a na bubnjevima. Imali su taki u jednom studiju pa me čudi da i vokal ide za to. Negdje u petak ću postaviti jedan mp3 da vidiš šta smo odradili prije godinu dana pa da znaš na šta ciljamo sada (naravno bolje).

Možeš li preporučiti kabal ili bežičnu vezu za mikrofone. Jer će PC biti u drugoj prostoriji nego u onoj što su govornici.

Na šta paziti tj. šta podrazumjevaš pod pravilnim postavljanjem mikrofona?
 
SM57 jeste "instrumentalni" mic i jeste najcesci izbor za snare ali to ne znachi da nije dobar za vokal. Narochito za ozvuchavanje govornika jer tu uslovi snimanja nisu studijski. SM57 trpi jak signal i manje kupi okolinu od kondezatorskih a i ne treba mu fantom. Za bezichnu vezu imash SM58 bezicni recimo..
Pravilno izabran i postavljen mic znachi prije svega da nema mikrofonije (ako se radi ozvuchenje/razglas), da nema ploziva (kad probija P,B) i sibilanata (S,Z) i da mic kupi samo ono za shta je postavljen. Ne mora to bit idealno, ali ne smije bit ni problematichno.
Za ESI nemam neke relevantne podatke ali reci shta i kako zelish da ozvuchish pa cu ti preporuchiti setup. I naravno reci sa koliko love raspolazete.
 
Glavno što sada treba uraditi jest taj cd ovih moćnih recitala. Ako možeš pošalji mi email preko pp pa ću ti poslati mp3 da poslušaš na šta to liči i od čega treba biti bolji. Moram konfiguraciju danas uraditi i da odobre pare za nju. Pa ako može da malo požuriš bio bih ti zahvalan.
 
Vratio sam se sa odmora i reko da obidjem forum malo. Nemam nameru da ulazim bilo kakvu raspravu sto se tice noise gate-a posto sam rekao odprilike neke vrednosti koje nece iseci glasove govornika ako je jak signal, x-noise koristim za obradu zvuka u dokumentarnim filmovima koji su uglavnom snimani na terenu ili u prostorijama koje za to nisu namenjene, mora da se eksperimentise. Sound forge je mnogo laksi za rad za nekoga kome to nije posao dok je nuendo jako zbunjujuc sa svojim interfejsom za onoga koji se prvi put susrece sa takvim tipom programa. Sto se tice mikseta ne zelim da dajem predloge jer se za to daju pare (ne zelim da mi neko posle prebacuje "sto si mi rekao da uzmem ovu ili onu miksetu ili mic") Sa obradom zvuka covek treba da se igra i eksperimentise pa i da pusti nekome da neutralo uvo proceni kvalitet, razumljivost, posle duzeg napornog rada oce malo covek da zagluvi.
 
@uad
SoundForge jednostavno nije primjeren zadatku. Kome je Nuendo zbunjujuc (ne shvatam zashto?? jer je mnooogo vishe "user friendly" od recimo Logica, ma ustvari najvishe od svih sekvencera) ne treba da se bavi tim stvarima.
Obradom zvuka se ne moze igrati tek tako jer postoje standardi po kojima se zvuk obradjuje i priprema za odredjeni medij (TV, CD, radio itd.) koji se moraju poshtovati kako pri projektovanju sistema za obradu tako i pri samom radu. Nazalost postoji mnogo ljudi koji ne da nisu u stanju recimo pravilno povezati i podesiti opremu vec ni ne znaju da se tako neshto radi. Experimantisanje spada u domen naklonjem vishe umjetnickom (muzickom) vidu zvuka ali i tada se mora voditi racuna shta se radi.
Chudi me da na tako povrshan nachin posmatrash stvari sobzirom da si za nick uzeo ime jedna jako dobre DSP audio karte, UAD1 http://www.uaudio.com/products/digital/

@ NeX
Fajl koji si mi poslao generalno nije losh. Dodushe vokal je treba da bude topliji (drugi mic, pogreshan EQ), bolje dinamicki izgovoren (ili naknadno obradjen) tj. generalno moze to bolje da smiksa (nivoi odnosa vokala i klavira). Takodje je reverb jako ruzan.
Sve u svemu ochekivao sam mnogo gori snimak. Ovaj, kazem, nije losh a ako treba bolje prije svega ti treba osoba koja te stvari poznaje tj. umije da kvalitetno isproducira ovakve stvari. Ako nadjesh normalnog producenta on ce sigurno znati shta treba da se od opreme nabavi. Ako vec radish sam onda ti treba minimalno sledece:
1.Shure SM58 (vokalni mic dinamicki, najchuveniji mic za LIVE), dobar izbor u sluchaju recitala i nedostatka "gluve sobe"
2.Mikrofonsko pretpojachalo M-AudioBuddy
3.SB Live, Audigy (obavezno KX drajveri sem ako nije Audigy2 koji ima sopstveni ASIO drajver)
-mada je bolje da umjesto stavki 2 i 3 odma uzmesh EMU 1820 (m) koji ima sve to (i mnogo vishe) i mnogo cesh lakshe i bolje proci. KX drajveri rade ali ih treba znati podesiti.
Ako postoji mogucnost da se obezbijedi koliko toliko "gluv" prostor(soba) onda treba razmisliti i o kondenzatorskom mikrofonu tipa Sound Projects C1 (ja ga imam i mislim da za 200e nema nishta bolje od toga, jako dobro radi za te pare) ili Behringer B1/B2 (mada je to qrac od firme i generalno ih ljudi ne vole...mixeri su im zivi qrac, bar jeftiniji). Narochito razmisli o kondenzatorkom micu ako mislish da snimash pjevache, zive instrumente i sl.
To ti shto se tiche kako da snimish zvuk u racunar. Ponavljam EMU 1820 ti je najbolji izbor! Varijanta sa (m) ima bolje AD konvertore ali to nije tebi od velikog znachaja trenutno.
Miksete zaboravi, izuzev u sluchaju ozvuchavanja uzivo. Za varijantu studijske obrade kakva tebi treba sve cesh zavrshiti mnoooogo bolje sa kartom tipa EMU i Nuendom nego sa bilo kojim mixerom i usput se necesh ogranichiti (shvatichesh o chemu pricham kad upoznash Nuendo).
Josh jedna bitna stvar ti je monitoring (slushanje). Nabavi neke zvuchnike koji spadaju u klasu studijskih monitora. Trenutno ti je najpovoljnije Alesis M1 mk II (aktivni-imaju na sebi pojachalo). Takodje i neke ozbiljnije slushke (AKG K55/66 slabiji model, AKG K271s (monitoring klasa), ili BeyerDynamics DT770pro (ove su prisustne u skoro svim studijima danas)), obavezno zatvorenog tipa da ne bi "curile" u mikrofon dok spiker govori. Takodje AKG K271s, DT770pro su dobre i kao pomoc pri miksanju.

To je to shto se tiche opreme, otprilike.

Softver....
Prije svega uzmi Nuendo i obavezno se pomuchi da udjesh u tu prichu jer je to neophodno za to shto ti treba. VST instrumenti/efekti su forma plugina za Nuendo i sl. tkzv. VST host aplikacije i sluzhe da bi mogao da unutar racunara dobijesh(odsvirash) klavir kao na onom tvom recitalu, kao i da naknadno obradish zvuk.
WaveLab (SoundForge), koji cesh koristiti u procesu masteringa (kad treba da dovedesh da ti svi recitali(trackovi na buducem recimo CDu) budu priblizno iste jachine). Mastering je dodushe mnogo vishe od toga, ja ovdje suzavam njegov domen primjeren tvojim potrebama.
Takodje obavezno nabavi tutorijale vezane za produkciju i sl. jer ovo su sve alati koji ne vrije nishta ako ne znash PRAVILNO da ih koristish.
 
@Boskovic

Slazem se ja sa tobom i oko opreme i programa ali Nex je bio u fazonu, teba nam nesto malo da snimimo predavanja da to zvuzi kvalitetno itd. Kasnije su narasli apetiti, muzicka i tv produkcija. Za te produkcije je potrebna dobra oprema ali iznad svega znanje i iskustvo (koje se stice radom)

Ja sam krenuo sa savetima za obicno snimanje off-a i njegovo obradjivanje.
Ocigledno da sam se strogo drzao teme

i nik nije po kartici nego je skracenica imena mog studija
 
Boskovic je napisao(la):
P.S.
Mozda sam ti kasno odgovorio, ali i vi ste to neshto na brzinu smislili da radite.
U svakom sluchaju zelim srecan rad.

Hvala ti, ali mislim da ćemo morati malo smanjiti zalogaj. Tonac mi je na turneji pa kad se vrati onda ćemo to početi. Nadam se da će to biti brzo, jer ja idem 16.8. na godišnji odmor.
 
Ok, došao je tonac, a došao je i ovaj pjesnik.
Znači snimamo prvo poeziju, bez publike.
Dobio sam danas muzičku podlogu koju moram da rippam sa audio cd-ova raznih.
Kako to da izvedem i koje kvalitete da se držim?
Imam i CDex i Audiograbber. Šta da koristim, ako ovo dvoje ne valja za ozbiljne namjere?

Idem danas po mikrofon pa ću da vam javim koji je tonac izabrao tj. koji davno kupljen pa radi finansijskih razloga moramo njega koristiti.

Ovaj EMU je odlična stvar, samo mislim da tako ozbiljno nećemo raditi pa se pitam da li i dalje može ESI Juli@ da odradi sve to?

Ono što je snimano rađeno je u još gorim uslovima, a vidio si kako je ispalo.

Znači sada ide rippanje te danas donošenje mic-a te onda poslije mog odmora kupovina zvučne i rad. Odmor ću iskoristiti da naučim što mi kažete u programima koji mi trebaju.

Znaći biti će dva kanala. Jedan podloga, drugi vokal. Da li baš onda mora Nuendo za to? I ako može globalno odgovor kakva je razlika između Cubase SX-a i Nuenda?

Eto toliko. Hvala vam strpljenju i djeljenju znanja.
 
||NeX|| je napisao(la):
Imam i CDex i Audiograbber. Šta da koristim, ako ovo dvoje ne valja za ozbiljne namjere?

Exact audio copy. Само и једино то. Audiograbber је играчка за малу децу.

Wav је некомпресован формат. Собзиром на данашњу цену једног рецимо мегабајта на харддиску ( или DVD-ју ), не видим ни један сувисли разлог зашто помишљати на ишта минималније ( или не дај Боже компресовано ) од PCM wav-а 16 Bit, 44 KHz ( да не кажем како би оптимално било да размишљаш о 24 Bit, 192 KHz вишеканалном снимању тако важних ствари ).

Значи заувек заборавиш на mp3, ogg и све друге глупости "прелазног периода", ако мислиш да радиш озбиљно...
 
Poslednja izmena:
24 Bit/192 KHz - храбра одлука, за семпловање таковг чуда по више канала треба ти одличан комп и добар простор на харду.

EAC - све верзије раде као сат. Последња је из априла ове године или слично, остале су нешто старије - код мене је шљакала свака.

Фора је да користиш такозвани secure mode. Пронађи мало, негде сам написао туторијал за брзо и тачно подешавање EAC-a, a имаш и на

http://users.pandora.be/satcp/eac00.htm

http://home-12.tiscali-business.nl/~tpm54044/

( напомена: немој да се мучиш око штеловања офсета, једнставно ради екстракције са default вредностима када је ово у питању, а користи secure mode детекције track-ова понаособ ).

И најзад мало о штедњи простора на диску: у оптицају је завидан број lossless компресија које одлично одрађују посао смањивања гигантских фајлова снимљених на "пристојну" величину: FLAC, Wavpack, Ape итд.
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno