Nauka o podešavanju autofokusa aparata je mnogo veća nego što na prvi pogled deluje. Ja sam na nju potrošio desetine i desetine sati i evo šta sam shvatio, što ne može da se pročita u mnogim tutorijalima, odnosno ne na jednom mestu.
Pre svega, niti će bilo koji AF ikada savršeno raditi, niti će ga štelovanje istog napraviti da bude savršeno. Nelogična mašenja čak i u idealnim uslovima moraju da se očekuju.
Idealno setovanje autofokusa itekako ima veze sa distancom gde se fokusira. Nekako mi logično da će se 50ica (bilo koja) najviše koristiti za ljude ili objekte/subjekte slične veličine i bilo kakvo štelovanje na lenjiru ili tastaturi nije dobro. Ako znate koliko ćete biti udaljeni od subjekta, tako je i štelujte, ako niste sigurni onda neka otprilike računica kaže 50xžižna daljina, znači 2500mm, odnosno 2,5m.
Kada štelujete autofokus, obavezno se setite da ne treba tačka na koju se fokusiralo da tačno na pola deli DOF. Nikako. Fizika optike tako ne funkcioniše, samo je zbunjujete. Jedna trećina predela u fokusu treba da bude iza tačke na koju se fokusiralo, a dve trećine posle te tačke. Reko sam da ne radite na lenjiru, ali mora tako da vam na primeru objasnim. Ako na lenjiru fokusirate na broj 5 i DOF vam je 3cm, ne treba da vam ono u fokusu bude od od 3,5cm do 6,5cm, nego od 4cm do 7cm. Dakle trećina, pa tačka fokusa, pa dve trećine.
Sledeće i jako bitno što takođe nisam nigde pročitao, jeste odakle stiže fokus na idealnu tačku. Šta to znači? Ako fokusirate nešto na 2,5m udaljenosti i objektiv vam kreće sa beskonačnosti, fokus će imati tendenciju da ostane malo napred (primer: na 2,51m). Ako fokusirate sa makro dela na 2,5m, fokus će imati tendenciju da se zaustavi ranije, primer: 2,49. Što znači da kad štelujete fokus, morate da probate sa oba kraja i napravite negde između, odnosno da sa obe strane jednako "maši," ali da se ispoštuje ono iz prethodnog pasusa.
Što se više udaljite, to će teže da vidite šta se dešava, ali moraćete. Stavite crno beli profil i odvrnite kontrast i oštrenje do kraja. Za idealan fokus kao reper obavezno koristite kontrastno autofokusiranje iz live viewa koje je po preciznosti superiorno i u poređenju sa 1d x i najboljim objektivima. Za početak je dobro ovako: kontrasni fokus iz livew view, pa pa klasičan sa macro, pa klasičan sa beskonačnosti, pa uporedite te tri fotke. I tako bezbroj puta

. Kasnije možete da pravite neka pomagala, ali ništa nije idealno, čak ni ona što se kupuju.
Najbolje što sam video jeste DotTune podešavanje, ali automatizovano uz Magic Lantern (ne znam koji su aparati podržani). Dobar je zato što vam bukvalno 100x prekraćuje vreme, ne preterujem. I koliko toliko grafički prikazuje šta se dešava. Opet je bolje raditi što više prelaza i što više setovanja. Uz DotTune se najbolje vidi koliko je bitna razdaljina, pogotovo za brze prajmove. Štelovanje autofokusa često izbacuje rezultate koji samo zbunjuju i moraju se eliminisati. DotTune uz Magic Lantern je dobar jer omogućava da se skupi ogroman broj podataka za veoma kratko vreme, a onda u tom moru podataka ti "false" rezultati se lako eliminišu, što prilikom ručnog podešavanja zna da baš zbuni korisnika. DotTune je skoro u potpunosti automatizovan, do toga da vam na kraju sam podesi najbolji vrednost za AF, ali se određene stvari moraju ispoštovati i, kao što rekoh, najbolje je i sa njim raditi više prelaza i setovanja.