Šta je novo?

Koji stariji a jeftin MacBook Pro?

  • Začetnik teme Deleted member 30833
  • Datum pokretanja
Bravo za ovo sto si napisao, samo ti fali eukaliptosovo ulje :) (videti youtube kanal Psivewri)
 
Kupio MacBook Pro 15 i7 late 2011, skoro da je kao nov iz radnje, naleteo sam na baš očuvan primerak.

1648140501481.jpg1648140501475.jpg1648140501471.jpg1648140501444.jpg1648140501437.jpg1648140501431.jpg1648140501425.jpg1648140501417.jpg1648140501410.jpg1648140501401.jpg
 
Nije mi problem za Brave koliko za Google Drive, GD koristim non stop. Ima li rešenja?

Untitled.png

Mislio sam da koristim "Integrated Only", možda da stavim "Dynamic Switching"?
 
Poslednja izmena od urednika:
nači, prvo gigantski disklejmer: ovo radiš kao hobi projekat, količina uloženog truda, vremena i para nije kongruentna sa dobivenim produktom. ako planiraš da ti ovo bude daily driver i/ili da ti posao zavisi od istog, bolje za tebe da imaš redovne bekape kao i celu fallback mašinu ako nešto podže po zlu (a hoće, garantovano).

oštećenja na aluminijumskom kućištu su obavezna jer se to grebe i ugiba na misao a kamoli tek nakon decenije eksploatacije i OK su argument za ubivanje cene (vežbaj pred ogledalom, visoko dignute obrve i "uuuUUU!" na najglasnije) a ista priča za odsutne gumene nogice i sl. naravno ako nisu takve prirode da laptop ne može da se zatvori i slično, mada sam par njih i ispravljao (stega i klešta preko kartona) a oštre ivice središ finom šmirglom.

obavezno ispipati tastaturu čak iako je mašina "mrtva". ako ima bilo kakvih gnjec momenata, ta tastatura je udavljena u kakvom sokiću i vaspostavljanje funkcionalnosti je nemoguće. računaj 2-5K za polovnu/novu tastaturu (povezi računa o ISO/ANSI rasporedu) a nekad bude jeftinije da uzmeš ceo topcase sa sve tastaturom i tačpedom.

fabrička memorija i storidž vrede NULA. ne malo, nego ništa. nikom ne trebadu 2 GB DDR3 moduli nizašta a tek ne 160 GB 4500 rpm disk iz 2008. ako prodavac krene da vileni na tu temu, važi skinućemo to, koliko mi spuštate cen... što plačete, šta vam je?

superpoželjno da budući ljubimac ima bateriju i/ili punjač, budući da je problem naći kvalitetne zamene a također su i skupe. prednost uvek originalu jer su drastično kvalitetniji. imaj u vidu da svi modeli kojima treba 85 W čardžer rade sub-1.2 GHz bez baterije a da ima jeftinih kineskih baterija koje ne omogućavaju punu brzinu. metneš Intel Power Gadget i gledaš jel procesor speedstepuje ili ne - ovo je npr vudu medžik za ajstajl ekipu, nikad videli ništa slično ("ovaj TVOJ test", citat).

OK, kupio si (polu)mrtvu kantu, šta sad?

obavezno rasturanje i čišćenje, kako od prašine i dlačičica tako i od ostataka raznih tekućina koje su tokom decenije+ našli put u nj, bilo kakvi reziduali po ploči, korozije, etc oprati alkoholom i četkicom. ako ti se gadi/mrzi te/numeš da držiš šrafciger - odmah odustani od kupovine, ovaj korak je obavezan. 10e je komplet šrafcigera koji ima sve bitove za mekbuke (#0, #00, tri-wing, pentalobe, T5, T6). menjanje paste je obavezno, originalna skamenjena ili neka u međuvremenu sipana u količini "da se nađe". detaljna step-by-step uputstva za rasturanje na ifixit uz dodatak jutub demonstracija. obavezno obeležavanje šrafova i odakle si ih skinuo, ima sličnih koji mogu da načine rusvaj ako se umetnu na pogrešno mesto.

ako treba da se menja tastatura, na retinama mora da se čupa napolje (bukvalno se čupa) pa da se ušrafi nova, šrafčića ima kod ifixdotrs. na starijima odršraf/zašraf, isto milion šrafčića. pažljivo prvo skinuti beklajt foliju, ona može da se ponovo koristi iako je ulepljena (opereš alkoholom), detalji na jutubu.

optiku obavezno napolje, bila ispravna ili ne. par dolara je kabl kojim može da se nakači na USB ako ikad ustreba za nešto a laptop je brži, lakši i hladniji.

ovo sledeće računaj da je pisano 48pt bold neon trepćućim slovima koja igraju: macsfancontrol je obavezan i obavezno je vezivanje brzine rotacije za CPU temp (i GPU za dual fan model) i to tako što je start temperatura npr. 55 a end npr. 89. ovo u praksi znači da se na temperaturama do 55 C kuler vrti na 2000 rpm, na 89+ C vrti na 6000, a brzine između se linearno povećavaju. fabrički se vrti na 2000 rpm sve vreme a tek kad je na sekund od eksplodiranja SMC ga digne na full blast, što je smrt za ove matore mukice. ako se radi o uređajima sa isključenom grafikom, oba venta vezati za temperaturu CPU (duvaju u povezan hit pajp).

vezano za prethodno, što manje vremena provoditi van macOS koji ima upaljen macsfancontrol (npr. recovery, installer dignut sa USBa, linux, itd) tijekom kojih se ventilatori vrte na pomentih 2000 rpm dok se procesor pristojno znoji; nije loša praksa držati donji case skinut dok se OS ne instalira prvi put.

nešto si sjebao/iskrivio/iščupao/polomio? ništa strašno, zato smo i dali samo par hiljada. traži sledeći a sad imaš i rezervnih delova da kombinuješ.

happy hunting!

literatura:
  • r/macbookrepair
  • logi.wiki - popravke ploča, koji ekran paše na koji model, etc
  • everymac,.com - za proveru tačne konfiguracije (pretraga preko SN, EMC)
  • jutub hugh jeffreys, dosdude1 (mutiran), luke miani (ubrzan na 1.5x), louis rossman (uz bromazepamE, plural)
Ma bravo!!!!
 
ovo sledeće računaj da je pisano 48pt bold neon trepćućim slovima koja igraju: macsfancontrol je obavezan i obavezno je vezivanje brzine rotacije za CPU temp (i GPU za dual fan model) i to tako što je start temperatura npr. 55 a end npr. 89. ovo u praksi znači da se na temperaturama do 55 C kuler vrti na 2000 rpm, na 89+ C vrti na 6000, a brzine između se linearno povećavaju. fabrički se vrti na 2000 rpm sve vreme a tek kad je na sekund od eksplodiranja SMC ga digne na full blast, što je smrt za ove matore mukice. ako se radi o uređajima sa isključenom grafikom, oba venta vezati za temperaturu CPU (duvaju u povezan hit pajp).

Kako se radi ovo što je boldirano ako imam na primer ove opcije u programu:

Screenshot at Mar 27 18-45-56.pngScreenshot at Mar 27 18-46-44.png
 
gfxCardStatus v2.5

Kada odem na "Integrated Only", menu bar pokazuje slovo "i" i to podrazumeva da radi samo na integrisanoj ali odbija iz nekog razloga da piše "Integrated Only" već odmah prebacuje na "Discrete Only" a slovo "i" ostaje u menu bar-u.

Ima li neka caka da se ovaj bug sredi? Testirao sam i radi samo integrisana i non stop vrti diskretna na 2.000rpm što znači da ne radi u "Discrete Only" modu.
 
Da li može tanderbolt na MBP 2011 da se koristi za prebacivanje podataka?
 
naravno, treba ti enclosure sa tb konekcijom, koje btw. košta skoro kao taj tvoj mbp 😀
 
1. Želim da promenim termalnu pastu na procesoru i GPU. Kojim programom da testiram opterećenje na 100% (želim da proverim temperature pre i posle menjanja paste)? Na Windows-u sam koristio AIDA64.

2. Imam od ranije Arctic MX-5 i već sam sa njom menjao pastu na ProBook-u i temperature su bile mnogo niže (za oko 15 °C). Da li može ista pasta da se koristi za MacBook Pro?

Evo kako je to izgledalo na ProBook-u:
 

Prilozi

  • IMG_20210717_081935.jpg
    IMG_20210717_081935.jpg
    238.3 KB · Pregleda: 38
  • IMG_20210717_092928.jpg
    IMG_20210717_092928.jpg
    84 KB · Pregleda: 30
  • IMG_20210717_215409.jpg
    IMG_20210717_215409.jpg
    355.2 KB · Pregleda: 35
  • IMG_20210717_215428.jpg
    IMG_20210717_215428.jpg
    138.5 KB · Pregleda: 37
  • IMG_20210717_220639.jpg
    IMG_20210717_220639.jpg
    362.6 KB · Pregleda: 44
  • IMG_20210717_220925.jpg
    IMG_20210717_220925.jpg
    364.9 KB · Pregleda: 48
U oba slucaja ce temperature na 100% opterecenja biti preko 80 stepeni. Sa fabrickom pastom zna da dodje i do 100 stepeni. CPU mozes opteretiti sa Prime95. Ali kako god da okrenes, hladjenje na tim mekovima je reseno kao da sam ga ga projektovao, tako da ce uvek biti vreo od dole.
 
Danas sam menjao termalnu pastu na MacBook-u 2010. Nisam hteo odmah na 2011 MBP jer sam prvo hteo da vidim gde ću napraviti grešku na slabijem modelu koji mi stoji u fioci, pa i da nešto oštetim nije ni bitno. Imao sam dva problema. Sam proces menjanja paste je dobro prošao, ali:

1. Koristio sam plastičnu špatulu i pratio YT uputstvo i neke kablove sam lako odvojio a neki nisu hteli bez upotrebe fizičke sile, da bi na kraju pukla plastika na jednom konektoru.

Stavio sam bez te plastike i radi, ali može li se taj deo nabaviti i srediti da bude kao ranije?

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg

2. Drugi problem mi je predstavljao odvajanje LCD konektora sa matične, malo su iskomplikovali ali bitno je nisam ništa u tom delu oštetio.

Stara pasta, čišćenje i nanošenje nove:

5.jpg6.jpgIMG_20220407_170420.jpgIMG_20220407_170636.jpg

Pre nego što se upustim u menjanje paste na MBP 2011 da li imate predlog kako sitne kabliće obeležene na slikama crvenom strelicom da odvojim od matične a da ih ne oštetim?
 
ih kakav piktorijal, profi. šteta za konektor, al nije golema drama, to mu je verovatno poslednje rastavljanje... uglavi/zalepi i teraj dalje. za ubuduće, otkačinji ih sa donje strane konektora, daklem tu gde vire žice. uhvatiš prstićima ili pincetom i povučeš od ploče ka sebi, daklem pod 90 stepeni; potrebna je stvarno minimalna sila.

konektor za displej, skineš pincetom žicu koja služi kao osigurač i onda izguraš displej kabl iz ležišta pritiskajući metalne zubce sa strane; trebao bi da ga izvučeš povlačenjem platnenog taba koji je na konektoru displej kabla ali to je posle svih ovih godina krto i u ne baš top stanju. eve dole siže; ako sam omanuo tajmstemp link, na 2:30 je skidanje istog. konektor vraćaš istim putem, laganim uguravanjem jedne pa druge strane dok ne udže skroz.

.
 
MBP 2011 15"

Stavljena nova termalna, ovaj put bez greške jer sam na 2010 modelu naučio gde da obratim pažnju. Temperature su niže, ne uključuje se vent kao ranije i dosta je hladniji.

IMG_0103.JPG

IMG_0108.JPGIMG_0109.JPGIMG_0110.JPGIMG_0111.JPG

IMG_0117.JPG

IMG_0119.JPG

Screen Shot 2022-04-09 at 2.11.23 PM.png
 
Bacanje para. To ima jedino smisla kod laptopova koji uvlace vazduh od dole, mada ni kod njih nema nekog efekta ako je isti zapusen.
 
Kada se prate oglasi za Retinu šta se gleda od najjeftinijih modela (preferiram laptop od 15" u odnosu na 13", ali može i 13")?

Video sam da Retine počinju od 2012. pa na dalje. Mnogi imaju problem sa coating-om, da li se to da rešiti, koje modele i zbog čega izbegavati, da li neki imaju problema sa ekranom, drugi sa pregrevanjem, treći sa zalemljenim delovima (memorijom, CPU, SSD...), ako dolazi sa diskretnom grafikom da li je tiša/hladnija AMD ili Nvidia itd?
 
pa ne znam koliko se to uklapa u temu treda, jer je poništen ceo koncept da kupiš jeftino krš i jeftino ga središ da bude upotrebljiv. ništa od toga nije moguće sa retinama a ni airovima. i da nađeš krš jeftino (meni uspevalo par puta) repromaterijal za nj je skup i nekvalitetan, što je jedna dream kombinejšn samo taka.

dalje, svi ti uređaji imaju kriminalan value proposition; base model MBA M1 sam video NiB za 850 EUR. fantastična cena i u koordinatama apple ekosistema a i vs x86 konkurencije. ako je nov, u kutiji, nikad-niko-pipkao, sa internacionalnom Apple garancijom (koja je zaista garancija), kolika je realna cena za isti taj model ali korišćen? pipkalo ga bogtepita ko i čime, boravio je gde je boravio i te de... koliko vredi taj uređaj, nov minus 10%? pa ne, jer to niko neće kupiti.

kolika god da je brojka do koje si došao, koliko onda vredi uređaj star recimo pet godina? uzmi u obzir da MBA pa i MBP 2016/7/8 prethodnom ne može da se prinese ni po kom kriterijumu (brzina, ekran, baterija, itede) a ima i svoj bagaž u vidu šit tastatura, stejngejta, baterije na izdisaju, polucrknutih čardžera i kablova a onda tu uračunaj i bathtub curve efekat... koliko, 100 EUR manje? pa ne bih rekao...

sledeća stanica, 2014/15 retine, izraubovane DDR3 Haswell lešine koje uspevaju da imaju jošte gore hlađenje od prethodnih verzija ali su na ceni jer su poslednje "stare, dobre" retine.

e sad nastavi taj thought experiment dok ne dođeš do tih kršića tipa prve retine, 2012 eventualno early 2013, Ivy sa GT650/750 grafikama, SATA SSDima i barem jednom promenjenom baterijom. ako si stigao do realne cene od 200ak EUR, ispravno si računao. however, teško da će neko da se oprosti od svog krša za te pare jer je on "uLoŽiJo" u nj pa sad mora da gleda svaki cent inače će da mu se smeju komšije i neće moći da se uda i šta sve ne.

bottom line, kupuješ precenjen uređaj čije izdisanje je u najavi i koji ne možeš povoljno da središ ako kad mu se nešto desi.
 
maleni apdejt treda, ove core i7 15" 2011/12, koje su najpopularnije (i na papiru moćne) nisu predviđenje za sustained maltretiranje; posmatrajte sve te matore quad i7ice kao dual core mekbuk air koji eto ponekad može da potera nešto kratkotrajno sa full boost.

razlog tome je taj da je džobsu stivu bio prioritet da to bude lepo i tiho, a ne performantno po svaku cenu, pa se zato ventovi vrte samo na 2000 rpm, čardžer je malen i sladak i rahitičan i namesto da se sav taj aluminijum koristi kao rashladna površina za sve komponente, načinjen je enorman napor da se to ne desi ni slučajno. also,

  • nedozrela tehnologija u to doba (Sandy/Ivy), deklarisanih 45W TDP je optimistična brojka
  • loše hlađenje enormnih potrošača u vidu anemičnih hit pajpova sa već pomenutim low rpm deminutivnim ventovima
  • lead-free solder koji se pokazao kao terminalno loše rešenje za komponente koje se toliko greju i tako loše hlade
  • fabrički neispravni čipovi (ATI Radeon HD6xxxM, GMUXovi za nVidia GT6/7xxM a pre njih felerični GT8600M u '07/08)
  • naposletku, 85 W čardžer nije dovoljan da pogoni potrošnju na max odvrnutog procesora, grafike i storidža pa MBP uz čardžer vuče struju i iz baterije, a povlačenje struje se trotluje na svakom ćošku. zato Thinkpad W-series ima čardžer veličine cigle da pogoni sličan hardver dok je MBPov frtalj toga

daklem ne (jezza clarkson voice) "powaaah!" nego debeli MBA koji ponekad može da raširi krila, na kratko. u tom smislu, učinite si uslugu i instalirajte "Turbo Boost Switcher" koji sprečava Sandy/Ivy i7-ice da uključuju turbo boost (3+ GHz), no speedstepuju samo od 800 MHz do 2.x GHz, što je plenty za svakodnevni rad; zagrevanje je manje, mašina tiša, a baterija traje duže. free verzija smara sa traženjem passworda pri svakom uključivanju ali se da rešiti instaliranjem launchd skripte. da je sve ispravno podešeno možete proveriti sa Intel Power Gadget, gde vidiš da procesor speedstepuje samo do 2.x GHz (plavi segment na grafu).

@NAS pošto si već rešio da predžeš na retinu, ove stavke su bitne u traženju dobrog dila

  • stejngejt. anti-refleksivni premaz koji krene da se raspada i onda ima fleke po ekranu. eplovo rešenje bejaše da ti menjaju komplet sa monitorom tokom recall perioda, koji je davno okončan. ghetto rešenje je uzmeš da trljaš sve to 97+% alkoholom dok ga ne skineš skroz sa celoga ekrana i onda imaš šljašteće staklo sa lepim bojama: glare može donekle da se eliminiše stavljanjem mat folije (kao za fonove nekad) koje zalepiš preko ekrana. ATENŠN! a) trljati nježno i kružno, da se ne pritiska mlogo ekran i b) alkohol NE SME da dospe unutar žljebova ispod gumene zaštite
  • separatna stavka je taj gumeni "dihtung" koji trči okolo ekrana i koji nakon decenije+ postane lepljiva smesa i gadost jedna opšta. rešenja imaš dva (well, tri ako biraš da ignorišeš to), da se to izvadi (drvenom čačkalicom ili sličnom alatkom) i tako teraš ili da zameniš to što si počupao; ima na aliju, košta par dolara. dok je vađenje brzo i veselo, ubacivanje je pipavo i dosadno do bola, ja nisam imao živaca. rizik je ako emigriram u neke trope pa će tu da udže vlaga al mi to nije u top 10 briga trenutno
  • apgrejda procesora i memorije nema. sasvim je OK uzeti 8 GB model ako ti ne treba 16 GB za VMove i dockere i slične primene; 4 GB 13ice ne uzimati ni za koje pare, to stvarno ničemu ne služi
  • diskove uglavnom možeš da menjaš. 2012 ima SATA koji vuče golemu struju, 2013/14 imaju eplovu implementaciju NVMe a 2015 i kasniji brži, also nekompatibilni NVMe. svi primaju normalne 2280 M.2 diskove (2012 SATA, ostali NVMe) uz adapter boardić koji košta par evroa, ima po oglasima i alijima
  • nvidia grafike uglavnom ne crkavaju ali zato crkava GMUX koji vozi grafiku; rešenje zamena, do 40 EUR po dobrim servisima
  • kompletiranje krševa je ograničeno moguće, npr 2012 ekran paše na 2013 i obratno, ali ne paše webkem kablić (jer apple), ista priča sa po milimetar pomerenim rupama za šrafove, kulerima i sl.
  • IG verzije. 15" retina ima bez separatnih grafika, daklem tera samo internu HD4000 grafiku. ovo na papiru deluje fenomenalno, jer je eliminisan dotadašnji glavni problem. medžutim baš su te IG verzije (15" only) na lošom glasu re: crkavanje, tako da preskoči
  • baterije su problem kao i za sve mekbuke, i tu ne mislim da dosadan posao odvaljivanja zalepljenih ćelija sa aluminijumskog topkejsa no iznalaženje kvalitetnih baterija koje imaju dobre ćelije sa non-sralje kontrolerima na sebi a da ne koštaju milijun evroa
  • od 2012 pa nadalje se na svim pločama nalaze water damage indikatori, maleni kružni stikeri sa belom tufnom u sredini; ako je barem jedan od njih pocrveneo, abort kupovinu. ili ubij cenu drastično, šta ti milije. takođe na ploči se nalazi stiker sa identifikacijom modela (npr "2.3 HY 16G" itd) u predelu konektora za tastaturu, koji treba da izgleda kao da je juče stavljen; ako je odlepljivan, oštećen ili odsutan, neko je "pekao" tu ploču, walk away
  • proveriti sve portove (sve portove? sve portove!) jer npr. nekooperativan TB port indikuje (loše) popravljanu ploču. top argument za ubijanje cene ako ti nije bitno kačenje na 4K monitore npr.; HDMI ide preko separatnog dela i može da vozi up to 1440p ekrane. also, oba zvučnika (da li se se čuje bas?) kao i mikrofon, česti stradalnici u polivenim mekbucima
  • terati ih samo, jedino i uvek sa originalnim apple čardžerima, nikakvi zamenski, top druže, AAA+ i ostali iz te bajke
  • pri kupovini, sa sobom nosi coconut battery (kvalitet i originalnost baterije, da li se slaže SN, jel čardžer ispravno prepoznat), intel power gadget (jel speedstepuje i dokle, temperature, power draw), macsfancontrol (jel SMC očitava oba venta) i drivedx (koji/kakav disk i stanje) na USB flešu, kao i T5 tork za skidanje donjog poklopca
  • čišćenje i zamena paste je daleko jednostavnije jer su hitpajpovi sa donje strane ploče, tj. ne mora da se skida ploča kao ranije da bi menjao pastu

also, hvala svima na pohvale, lajkovi i peemovi. ja lično nemam mekbuke na prodaju, otišao sam Fedori na istinu pre nekog vremena a ovo se opsećam detalja dok sam se time bavio iz hobija. mejbe sednem pa sistemizujem sve ovo iz treda u neku wiki-like formu uz inpute ostalih učesnika pa da se metne negde.
 
Poslednja izmena od urednika:
Svaka čast viski. Dakle možda je bolji izbor mac mini 2012/2013 ako mi je externi monitor must?
 
štaznam, za njih nema dilova, to se ceni kao da je zlatno... also, plaćaš apple premiju a ne dobijaš ništa vredno te doplate - nema ekran, tastaturu, tačped, power management... običan Ivy bez ičeg posebnog u sebi. ako ti je macOS potreban, bolje načini neki hakintoš, za cenu 2012 minija (2011 je baš treš) možeš da sklopiš neki npr. i3 8100 + H310 ITX (ako ti je form factor bitan), pet generacija mlađa tech a koja će da odere šta god mu aplovo prineseš iz tog perioda, plus DDR4, bolja grafika, 2x 4K bez problema i još apgrejdabilan.
 
Svaka čast viski. Dakle možda je bolji izbor mac mini 2012/2013 ako mi je externi monitor must?

Za 150-200e možeš da uzmeš Mac mini mid 2012 sa i5 procesorom, modeli sa i7 procesorima su solidno skuplji. Sa SSDom i 16gb radi odlično, bez problema gura Catalinu, cimanje sa Hackintoshem nema puno smisla pored ovog modela. Mid 2021 ima praktično isto kućiše kao poslednji model Mac minija, maltene kao da si kupio Mac poslednje generacije.
 
štaznam, za njih nema dilova, to se ceni kao da je zlatno... also, plaćaš apple premiju a ne dobijaš ništa vredno te doplate - nema ekran, tastaturu, tačped, power management... običan Ivy bez ičeg posebnog u sebi. ako ti je macOS potreban, bolje načini neki hakintoš, za cenu 2012 minija (2011 je baš treš) možeš da sklopiš neki npr. i3 8100 + H310 ITX (ako ti je form factor bitan), pet generacija mlađa tech a koja će da odere šta god mu aplovo prineseš iz tog perioda, plus DDR4, bolja grafika, 2x 4K bez problema i još apgrejdabilan.
Slažem se, samo što je minika plug'n'play, dok je taj i3/H310 plug'n'pray.
Za nekoga ko dobro vlada Unix-om, naterati skoro bilo koju PC konfu da radi sa macOS nije neki veliki problem, ali za nekog noob-a može da bude nepremostiva prepreka.
 
Budžet varijanta je u pitanju, a trenutno guram 13" late 2011 i5 na kojem Catalina radi odlično.
Mini baš tvrdoglavo drži cenu, tako da mi Hackintosh deluje kao bolja opcija. Nisam baš Unix noob.

Dell "Optimac" Big Sur mi deluje interesantno. Dell Optiplex 7020/9020 - kompatibilan hardver, mala cena a dosta bolje performanse nego Mac Mini za slične novce.
 
Nazad
Vrh Dno