Šta je novo?

Industrija igara

Ovo što je rađeno u Half Life 2 Remix izgleda dobro. Recimo da su uradili ko oni tjuberi koji moduju GTA ili skoro što su uradili Sajberpank siv i bez boje, to bi bila katastrofa.
Meni recimo u Quake II RTX i nije smetalo toliko osvetljenje, mada se slažem da je moglo i trebalo drugačije uraditi (Quake II je realno igra sa specifičnom paletom boja, nema tu mesta šarenišu, više je kao Doom 3 ili još uniformnije).

Svakako je lakše pustiti AI da generiše novu teksturu nego se mlatiti u Photoshopu rekreirajući je ručno. Jer onda imaš samo proces izbora onoga što ti se dopada i slaže uz igru, taj deo svakako neće izostati jer na kraju to ipak pakuju ljudi. Ovo sa linka je zaista verno originalnim teksturama, jako dobar posao odrađen.

Još čekam Morrowind koji su pokazali pri predstavljanju tehnologije. Dobar deo modovanih tekstura za tu igru nemaju veze sa životom.

Ne sporim da dosta toga uz AI moze da bude jako slicno originalnom delu ali ovo je sve poprilicno kompleksna prica koja ce tek u nadolazecim godinama da pokaze koliko ce sve to biti prihvaceno kao norma ili delovati jeftino kao sto vec recimo mnogi AI art sadrzaj vec sada pocinje da se smatra jeftinom robom.
Zato što je u onom debilnom stilizovano-stripskom stilu, kao kvazi Pixar crtani.
 
Ovo što je rađeno u Half Life 2 Remix izgleda dobro. Recimo da su uradili ko oni tjuberi koji moduju GTA ili skoro što su uradili Sajberpank siv i bez boje, to bi bila katastrofa.
Meni recimo u Quake II RTX i nije smetalo toliko osvetljenje, mada se slažem da je moglo i trebalo drugačije uraditi (Quake II je realno igra sa specifičnom paletom boja, nema tu mesta šarenišu, više je kao Doom 3 ili još uniformnije).

Nisam mislio na Q2 RTX koji je btw obicno RTX promovisanje bez ikakve originalne atmosfere kvejka, vec sam mislio na skorasne Q2 remastere koji zadrzavaju atmosferu originala, koliko to Kex endzin dozvoljava i njegovi devovi mogu da urade ali su nazalost cackali i mehaniku igre sto mi je u nekim momentima delovalo komicno koliko je nebalansirano, pogotovo u Q2 64 i berserkeri koji skacu ili bukvalno lete po malim nivoima. Doduse, ovo je samo bio komentar sa strane o tome sta generalno i uopsteno valja i ne valja kod remastera, nevezano za AI pricu.

Svakako je lakše pustiti AI da generiše novu teksturu nego se mlatiti u Photoshopu rekreirajući je ručno. Jer onda imaš samo proces izbora onoga što ti se dopada i slaže uz igru, taj deo svakako neće izostati jer na kraju to ipak pakuju ljudi. Ovo sa linka je zaista verno originalnim teksturama, jako dobar posao odrađen.

Još čekam Morrowind koji su pokazali pri predstavljanju tehnologije. Dobar deo modovanih tekstura za tu igru nemaju veze sa životom.

Teksture bi zapravo bile najmanji problem, veci je problem kada pocnes da menjas osvetljenje, menjas objekte i generalno izmenis atmosferu igre a to je nesto sto ce sada veoma lako da se uradi. HL2 Remix deluje da kazem okej, mada opet i dalje nisam pobornik generisanja razlicitih asseta koji nisu slicni originalu, isto i za Morrowind, sve je to super dok to radi i vodi neko sa posvetom i paznjom, kao sto sam naveo primer SH2 EE modera.

Iskreno, kada igram stare igre osim pcgamingwiki i nekih osnovnih fixeva koji su neophodni za pokretanje igre i ispravljanje bugova, gotovo da nista ne modujem, cak ni ne forsiram widescreen ako igra to inicijalno nije podrzavala i izasla u periodu do recimo 2006te. Visoka rezolucija u igri u 4:3 (forsirano 2880x2160) na oledu vece dijagonale uz sve detalje do kraja i dobar AA i uz (koliko je moguce) restorovan EAX zvuk mi je sve sto je apsolutno potrebno da iz nostalgije odigram igru uz ono the way it was meant to be played. Upravo sam skorije i odigrao HL2 na taj nacin (+legacy sound restoration) i bio mi je odlican dozivljaj, doduse jedino pokusaj special k HDR retrofita mi nije prosao ali i ovo je najbolji moguci nacin da se iskusi kako je tad te 2004te zamisljano.

Zato što je u onom debilnom stilizovano-stripskom stilu, kao kvazi Pixar crtani.

Ne mora uopste da bude u tom stilu, moze da bude poprilicno originalno odradjeno ali cim se sazna da je AI generated vrednost mu poprilicno opada na konto toga da je jeftino izradjeno, nema human touch i da neko nije zeleo da plati umetnika da to isto odradi. Nesto slicno sto su Ubisoft i EA skorije koristili kao promo materijal.
 


Vrlo kontroverzan proizvod. Videćemo koliko će poživeti na Amazonu izlistan.
 
Preleteh klip ali ne vidim koja je razlika od Pandore i resenja koja smo sami pravili sa raspberry pi i attract modom.
 
Realno emulacija bi uvek trebala da ostavi prostora za dodatno konfigurisanje jer gotovo da nema emulatora koji nece da zavisi specificnog podesavanja za igru, dodatnih patcheva, filtera i jos mnogo cega.

Ono sto je trenutno jako interesantno (za retro a i moderni gaming) je sta je Mike Chi uspeo da uradi sa za sada skupim RetrotTink4k scalerom, stvarno vrhunski uredjaj koji komotno moze do PS4/Xone generacija da savrseno scalira na modernim 4k displejima uz ogroman manevar za fina podesavanja uz cak podrzan HDR i VRR uz sve to.

Interesantno je da se ovakav uredjaj uz cenu od cak 750 dolara rasprodao cim je pusten u prodaju i za narednu turu postoje liste cekanja i onda se prosto namece da nijedan TV proizvodjac ne iskoriscava prednosti kvalitetnog scaliranja a da ne spominjem cak ni ne usudjuje da ima cak ni mod na TV-u a kamoli seriju TV-a koja bi bila idealna za retro a i ostale entuzijaste. Jasno je da vecina TV proizvodjaca koristi tudje ili svoje chipsete ali neke od scaling i filter opcija cak nisu ni tolika investicija niti impact na performanse a one bi bile odlicne za pocetak.
 
Nakon 6 godina developmenta stopirali. Ovo je izgleda tek pocetak sta ce da bude na kraju ove godine i pocetkom sledece. Jedino ce Star Citizen da traje vjecno, Roberts preso igricu. :D
Izgleda da se bas nagomilalo nestrucnog kadra u IT svetu, pa se to sada odrazava. Mislim da je to jedino objasnjenje za ovu situaciju, jer Ai sigruno nije sad toliko uznapredovao, nije zamenio konceptase skroz (jeste one bas juniore), 3d modelare, animatore, programere... nista od toga Ai ne moze full da zameni, moze da olaksa donekle.

Bas me zanima koliko "genijalaca" iz game dizajn, HR, marketing i menadzmet departmana je medju tim sto su popili otkaze. Kako stoji stanje kod nasih domacih firmi svi ti "game direktori" i "leadovi" ostaju netaknuti jer nikada nije njihova krivica sto igre ispadaju njesra.
 
Poslednja izmena:
Kriza je počela još maja 2022 u celom ITu. Gaming je još i kasno potkačilo.

Balon je prenaduvan. Neki će malo ispustiti, drugi će eksplodirati.

I ne samo to, ide se u pravcu da igre budu standardno 100$ i sto je najgore taj porez na b*dale gejmeri su spremni da plate...
Pitanje je da li cemo u bliskoj buducnosti vidjati velike sezonske akcije tj popuste kao ranije.
Ja iskreno i dalje 99% naslova ne kupujem d1 i po punoj ceni vec 1-2-3g kada nalete ispod 20ak evra, jer i ne stizem da igram.

Sto okaci gore kolega @r0nIn, MS i Soni moraju da popunjavaju budzet na jedan ili drugi nacin - podizanjem cena igara. razliciti subscription modeli, mtx, otpustanja...
Soni je vec postavio 79.99/89.99$ za ekskluzive, fanbojcici naravno pravdaju da njihove ekskluzive vredi platiti toliko, kao i na primer za druge naslove poput BG3.
Cinjenica je nazalost da takve igre takvog kalibra (BG3, TW3 mislim) dolaze jednom u 5+ godina mozda i da je sve vise skarta i poluproizvoda koji nam se plasira na samom launchu...
Pritom su postali alavi kao Holivud, igre se razvijaju uz investitore i vise nije dovoljno da donesu brdo nego planinu novca, sto je totalno neodrziv koncept na duze staze.

Uopste mi ne bi smetalo da industriju pogodi jedan kvalitetan "culling" pa "kom' opanci, kom' obojci" ako je to vec jedini nacin da se planski i selektivno razvijaju i plasiraju gotovi, kvalitetni naslovi na trziste.
 
Sta bi po tebi bio taj "culling" sta bi moglo da se desi, jer ja ne mogu da zamislim taj scenario da sve stane, jedino neki svetski rat vidim kao neki razlog.
Mislim da su svi ti AAA studiji, ti megalomanijaci, videli da indie igre tj jedan lik moze da napravi neku malu igru koja zaradi 100 miliona. Takvih primera ima koliko hoces. Secam se da su se nesto ovi iz CDPR zalili na AAA produkciju da nije to odrzivo.
 
Pucanje studija koji serviraju krs igre ili igre na istu formulu (Ubi,Bethesda, EA), ili igre sa isforsirano naguranim "modernim temama" (Ubi, Machine Games, ND) i generalno izbacivanje igara oko kojih se dize hajp i koje su 70% gotove pa ih posle launch-a krpe (EA, CDPR)...
Ocigledno i da kupci ne mogu da koriste svoju glavu i "glasaju" novcanikom, tako da pucanje po savovima i malo reorganizacije i razmatranje koja igra ce da se izbaci i u kom stanju ne bi bilo lose...
Ne moze svaki put da gruvaju nenormalne sume novca za "AAA" i ocekuju da ce izaci sa 3-4x vecom zaradom a da je izbace u onakvom stanju kao sto je CDPR uradio...
Sada ce morati 3x da mere jednom da seku kada budu pustali u etar sledeca 2-3 veca projekta.

Sto se indie igara i indie studija tice, rekoh vec, zadnjih nekoliko godina je tu u stvari "dusa gaminga"... Poslednji najbolji primer je bio Dave The Diver i Sea of Stars..
 
Ne moze svaki put da gruvaju nenormalne sume novca za "AAA" i ocekuju da ce izaci sa 3-4x vecom zaradom a da je izbace u onakvom stanju kao sto je CDPR uradio...
Ma kako ne mogu, čak i ovde na forumu ljudi preorderuju igre, kao da će do launcha nestati i to od ovih "studija" koje si nabrojao.
Zamisli tek onda koliko hype utiče na klince... Verujem da dobar ne zanima i ne znaju ko su izdavači.
 
Problem je što je produkcija postala prekomplikovana i preskupa. Stvari su se usložile do suludih razmera.

O tome da su plate ludačke i odavno nerealne mislim da ne moramo da se ponavljamo.

Trenutno postavljeni sistemi su dugoročno neodrživi.

AI će napraviti haos u gejmingu i već za godinu-dve će biti očigledan uticaj i to ne mora da znači ništa loše.

Možda više nećemo morati da uradimo 200x kvest u kome trebamo da ubijemo 5 NPCeva ili naberemo tri biljke.
 
I ne samo to, ide se u pravcu da igre budu standardno 100$ i sto je najgore taj porez na b*dale gejmeri su spremni da plate...
Pitanje je da li cemo u bliskoj buducnosti vidjati velike sezonske akcije tj popuste kao ranije.
Ja iskreno i dalje 99% naslova ne kupujem d1 i po punoj ceni vec 1-2-3g kada nalete ispod 20ak evra, jer i ne stizem da igram.

Sto okaci gore kolega @r0nIn, MS i Soni moraju da popunjavaju budzet na jedan ili drugi nacin - podizanjem cena igara. razliciti subscription modeli, mtx, otpustanja...
Soni je vec postavio 79.99/89.99$ za ekskluzive, fanbojcici naravno pravdaju da njihove ekskluzive vredi platiti toliko, kao i na primer za druge naslove poput BG3.
Cinjenica je nazalost da takve igre takvog kalibra (BG3, TW3 mislim) dolaze jednom u 5+ godina mozda i da je sve vise skarta i poluproizvoda koji nam se plasira na samom launchu...
Pritom su postali alavi kao Holivud, igre se razvijaju uz investitore i vise nije dovoljno da donesu brdo nego planinu novca, sto je totalno neodrziv koncept na duze staze.

Uopste mi ne bi smetalo da industriju pogodi jedan kvalitetan "culling" pa "kom' opanci, kom' obojci" ako je to vec jedini nacin da se planski i selektivno razvijaju i plasiraju gotovi, kvalitetni naslovi na trziste.

Je l si spreman da se radiš za plate 2006 kada su dignite cene konzolnih igara sa $50 na $60? Pa da ih plaćaš $60.

100$ iz 2006, vredi kao 151$ danas.

Što recimo prati medijalni rast plate u SAD koji iznosi 53% za isti period.

Da ne pričam da se u Srbiji 2006 radilo za platu od 250 eur.

Sve se svodi na inflaciju. Ne možeš zarađivati više za isti posao, a plaćati robu i usluge isto kao što si plaćao. Ne funkcioniše svet tako...

Cena se formira tako što se gleda koliko je prosečna osoba spremana nešto da plati, a to zavisi od toga koliko prosečna osoba ima para u džepu. Što više prosečna osoba ima imaginarnih jedinica na računu, to će roba i usluge za toliko poskupeti.

Cene konzola i igara su još i zlatne u odnosu na inflaciju i porast troškova. Ta industrija je još i najmanje pogođena.
 
Poslednja izmena:
Ta industrija je nadomestila to time sto sada imamo igre koje nisu ni spremne za izlazak već dobijaju day 1 patch-eve i to je upitno dal se time rešavaju mnogi problemi. Plus DLC-evi koji su nekada bili u sklopu main igre, ali sad to izbacuju naknadno i jos naplaćuju to. Plus max, deluxe, special edition i te fore…

Tako da snašli su se oni.
 
Samo kozmetika kompaniju spašava

 
I u koliko primeraka se prodaju igre sad, a koliko 2006-e?
 
Vidim ja da se brod gaming industrije polako kreće ka
Pirate I Approve GIF by Pirate's Parley

bar tamo gde se to može nekažnjeno raditi.
Ne verujem da će ostati puno onih koji će iz nekih moralnih ideala dati prednost kupovini nedovršenoj generičkoj wanna be AAA igri, u odnosu na podmirivanje neke realne životne potrebe.
Naravno, ako sve bude išlo po ovom crnom scenariju gde će morati da se bira ILI ILI.
 
Sto bi piratizovao? FOMO sindrom? Mora day one da se odigra naslov i patkometrise sintetika na forumu?
Uzmes kada cena bude prihvatljiva na nekom vecem snizenju down the line.
Garantujem da svi imamo i vise nego dovoljno odlicnih starijih naslova u backlogu na Steamu/GoG-u/PS-u za barem 5-10 godina aktivnog igranja...
 
Sto bi piratizovao? FOMO sindrom? Mora day one da se odigra naslov i patkometrise sintetika na forumu?
Uzmes kada cena bude prihvatljiva na nekom vecem snizenju down the line.
Garantujem da svi imamo i vise nego dovoljno odlicnih starijih naslova u backlogu na Steamu/GoG-u/PS-u za barem 5-10 godina aktivnog igranja...
Pisao je već neko od kolega da i on isto radi.
Kad igram (a to je sve ređe i kraće) uglavnom prvo probam pirata, pa ako je ok obavezno kupim.
Kupujem i neke stare naslove koje sam igrao kad su samo pirati kod nas bili dostupni, a koje više nikad neću igrati (ali da se odužim za za lepe uspomene).
Day one sam kupio samo BG3, CP DLC, i neke PS naslove (GOW, GOW:R, HZD:FW, Diablo 4 i dr).
Preorder samo CP.
Od toga odigrao samo CP i jedared prešao D4 i započeo HZD:FW. :cry:

Mislim da mi je taj plan najoptimalniji imajući u vidu koliko malo igram i koliko izbacuju neotimizovanog generičnog đubreta.
 
Poslednja izmena:
Zanemario sam F2P/P2W i mobilne igre. Ove druge, u mojoj glavi nikad nece biti gejming. :)
 
Jedini razlog zasto i dalje imamo singleplayer igre jesu entuzijasti koji su i dalje u industriji na visokom nivou. Doslovno ne postoji nikakva inicijativa da se pravi kampanje.

Cak i nove generacija kojima je Bog dao unreal engine se bave aset flipovanjem multiplayer igara.
 
OK, slažem se, svi bi hteli najmanje truda uz max profit...
Svi bi hteli PUBG ili Overwatch...

Sa druge strane imamo cRPG žanr koji se digao iz mrtvih a dugo vremena nije bilo kvalitetnih igara dok nisu iskočili rimejkovi i PoE/DoS - pa kompanije skapirale da ima mesta da se ubere lova..
Tu je već mrtvi RTS žanr, ništa od SC2,sigurno ima mesta za dobar scifi/fantasy rts a la WC3. Videcemo šta će biti sa Homeworldom.
Kao i akcione-avanture (Uncharted/TR) fazon gde nema jačih naslova...SW Jedi se odlično prodavao a i za takvom igrom se dugo kukalo. Videćemo šta će biti sa predstojećim fps IJ-om.
Tržište takođe vapi za novim ME naslovom, ne znam sta im jos treba da skapiraju...
Ne možeš da mi kažeš da u tim žanrovima nema mesta za dobru zaradu, uz naravno kvalitetan naslov I ulaganje truda u isti..
 
Poslednja izmena:
PES sadasnji F2P eFootball ima preko 700 mil downloada. Info je bio 2021/2022 da je Konami zaradio preko 2 milijarde na mobilnim igrama medju kojima su prednjacili efootball i yu gi oh i to je bez Steama i PS i Xbox verzije gde se eFootball isto puno igra od kad je postao F2P. Prosto prarili trend i upropastili modove. Da se ne lazemo fizika i sve je super sem dok ne naletis na P2W balvana koji sve i da ne zna da igra lopta mu se skriptovano odbija po volji...
 
Imaju i F2P igre kampanje, nisu samo multiplayer pucačine. Ali su free uz mikrotransakcije, loot boxes, razne ingame valute, 1% šanse za dobijanje nečega, pa onda kao mercy pull na svakih mesec dana prosečnog igranja. Uz barem 10 psihologa zaposlenih na svakom od projekata koji analiziraju navike igrača i uz pomoć statističara fingiraju loot boxes itd.

Recimo Genshin Impact ima sve te zezancije, pa opet je tu poduža kampanja. Sad koliko tačno traje je veoma teško proceniti, jer je tu main quest line sa kojim se prepliće nekoliko sporednih quest linija bez kojih mislim da nije moguće preći glavni kvest. Minimum 30-40 sati trenutno za taj glavni quest koji je izdeljen po regijama a nije još gotov. Mimo to su sporedni kvestovi koji se naslanjaju na glavni i tona raznog drugog sadržaja. Ukupno sve da se kompletira u ovom momentu treba sigurno preko 500 sati, voiced over questova ima sigurno za preko 200 sati.
 
Svasta sam probao, samo Division 2 pvp igram redovno,ima veliku bazu gamera

Sad ga tupe sa nekom free Heartland verzijom a Division 3 Lindburga meseca

Ne mogu da verujem da imaju tako dobru zaradu od skinova i sta vec sa tim free verzijama
 
Najbolja zаrada su lootboxes, uzmi FC za primer. Da bi dobio Mesija ili Ronalda ili bilo koju top karticu u Ultimate Team imaš šansu pri izvlačenju manju od 1%, i to samo za posebne evente gde plaćaš svako izvlačenje. Možeš potrošiti hiljadu evra komotno i da ne dobiješ to što želiš. U odnosu na to konkretna prodavnica sa jasno definisanim cenama je super. Genshin je još dobar sa oko 2% šanse za specijalne likove tokom svakog izvlačenje gde je svako 90to zagarantovano sa 50% šanse da dobiješ to što hoćeš ili 50% šanse da dobiješ random specijalnog karaktera iz druge grupe. A svako 180 izvlačenje je 100% šansa. U FC nemaš nikakvu garanciju. Diablo Immortal je još gori po tom pitanju čini mi se. Kod ovih igara sa tim pity ili mercy sistemom se može izračunati maksimalna cena koštanja nekog itema pa se to provlači po netu i blati igra po tom osnovu. Dok kod ovih gde toga nema niko ne zna koliko maksimalno nešto može koštati jer granica ne postoji.

Tako da, davno smo mi prevazišli klasične mikrotransakcije, trenutno vladaju lootboxes sa nejasno naznačenim šansama za dobijanje predmeta u igri, koje su realno mizerne.
 
Nazad
Vrh Dno