Šta je novo?

EPS račun preko neta

Još ovog meseca je. Krenulo je u novembru prošle godine, a završava se u oktobru ove. Nema novih informacija tim povodom, ali prosto je tako najavljeno kad je krenulo, možete pročačkati objave od prošle godine u ovo vreme. Prvi račun za koji je to važilo je, dakle, novembar 2024, kao podsticaj za plaćanje oktobarskog u toku novembra, a poslednji će biti tekući oktobar 2025, za plaćanje septembarskog (koji ovih dana stiže) u oktobru (iliti do kraja meseca). Cela priča promotivno traje dvanaest meseci, jednu celu godinu. Popust je svakako iskazan kao stavka 7 na računu, Попуст за уплату преко апликације „ЕПС Увид у рачун“, bilo da je ostvaren ili ne, isto kako je i sa ostalim popustima: 5% za plaćanje u roku, 50 dinara za elektronsku dostavu.

Napomenuo bih samo da se on, kao i ostali popusti, primenjuje na osnovicu računa (zaduženje za utrošenu električnu energiju), dakle deo na koji se naknadno obračunavaju akciza (7,5%) i PDV (20%), pa je stvarni popust utoliko veći. Konkretno, iako zvanično iznosi 30 dinara, račun zapravo ispadne manji za 129% × 30 = 38,7 dinara. Budući da plaćanje preko portala košta 28,77 dinara (ta naknada kao postoji da bismo mi EPS-u pokrili bankarsku proviziju), taj popust efektivno iznosi 9,93 dinara. Nije mnogo, ali očigledno su želeli da privuku ljude da koriste portal.
 
Kad hoćeš nekog da privučeš da nešto koristi, onda ponudiš normalan popust, a ne presipanje iz šupljeg u prazno ili makar ne nudiš privremeno vraćanje nekog dela koji korisnici dodatno plaćaju koristeći portal i elektronsko plaćanje. Prosto ne mogu da zamislim da su bilo koga trajno privukli na ovaj način.
Naravno, ovo nije upućeno na tvoj račun, nego je uopštena konstatacija 😃
 
Zapravo se slažem, i ja sam samo uopšteno konstatovao činjenično stanje, hahah. Znam da iz mog okruženja niko neće nastaviti da plaća tako (a retko ko je i počinjao), osim možda u specijalnim slučajevima, ako zatreba potrošnja karticom zbog neke akcije i slično. Međutim, vidim upotrebnu vrednost kod ljudi koji nemaju račune u srpskim bankama niti žive ovde, a nije takvih malo. Njima je to najzgodnija opcija za plaćanje, a njihova plaćanja su pritom i najskuplja za trgovca, u ovom slučaju EPS, pa mi ova naknada u krajnjem slučaju i ima smisla. Slično je sa Infostanom. Takvima možda nije ni bio potreban ovaj promotivni period, ali svakako postoji određen pozitivan psihološki efekat kada znaš da će neki novac da ti se vrati.
 
Обично рачун преузимам преко мејла, али сада га нема, иако је стање послато 1., проверим апликацију и стигао је.
Приметим да иако месецима шаљем 1. У месецу, тачније сликам, а некада пошаљем и 2,3, уз обележавање датума у апп 1., стоји да је обрачунски период од 3.9.-1.10., јесам послао 3. Прошлог месеца, али сликано 1. И обележено да је 1., што значи да они на то уопште НЕ обраћају пажњу.
 
Kod mene se menjaju datumi u zavisnosti od toga kada pošaljem stanje.
 
Poslednja izmena:
I infostan ima proviziju za uplatu preko njihove platforme (esanduce), samo je još veća, 50din. Ali se niko nije za to bunio i pričao o lopovluku jer verovatno nije Alta ili neka druga ortačka banka u pitanju. I to su oni davali saopštenja da navodno nemaju pravo da umesto krajnjeg korisnika usluga plaćaju proviziju procesoru plaćanja, dok MTS na primer to može (preko njihovog portala prilikom plaćanja karticom nema dodatnih provizija).
 
I infostan ima proviziju za uplatu preko njihove platforme (esanduce), samo je još veća, 50din. Ali se niko nije za to bunio i pričao o lopovluku jer verovatno nije Alta ili neka druga ortačka banka u pitanju. I to su oni davali saopštenja da navodno nemaju pravo da umesto krajnjeg korisnika usluga plaćaju proviziju procesoru plaćanja, dok MTS na primer to može (preko njihovog portala prilikom plaćanja karticom nema dodatnih provizija).
Nisam siguran, ali verujem da to zavisi od broja plaćanja i banka daje to besplato zbog likvidnosti koju dobija. Kao terminali za kartice, ako nema prometa mora da se plaća, ako je promet preko xxx onda se ne plaća...
 
Broj korisnika portala i aplikacije „EPS Uvid u račun“ raste iz dana u dan i premašio je 615.000, a od 1. novembra ove godine od 31. oktobra 2025. „Elektroprivreda Srbije“ odobrava popust od 30 dinara na naredni račun za plaćanje preko portala i aplikacije – rekao je Aleksandar Bjeličić, izvršni direktor za snabdevanje, u Jutarnjem dnevniku Radio-televizije Srbije
Pričao minimum pola sata sa Gospođicom/Gospođom Телефон: 0800 111 202 (бесплатан позив) i ništa nisam utvrdio (utvrdio sam da ništa nisam utvrdio) ona me ubeđuje da nema tog ograničenja, čitala je tamo svašta nešto i na kraju zaključak da ću pravu informaciju dobiti kad platim račun preko portala pa ako mi vrate tih 30 din. vrate a ukoliko mi nevrate znači da više taj popust ne važi što sam znao i pre ovog razgovora. To su ti naša državna preduzeća. Možda tamo i postoji neko da nešto i zna ali ga je teško pronaći. Ništa bitno, samo da podelim informaciju sa članovima čisto da ne gube vreme u nadi da će saznati pouzdani podatak.
 
што значи да они на то уопште НЕ обраћају пажњу
Kod mene se menjaju datumi u zavisnosti od toga kada pošaljem stanje.
Kod mene takođe, ali, koliko se sećam, Ironman je prijavljivao i druge probleme sa samoočitavanjem, pa je možda problem u tome što njegove prijave nisu ni prihvatali kako treba.

nemaju pravo da umesto krajnjeg korisnika usluga plaćaju proviziju procesoru plaćanja
To je druga stvar. Nije da uopšteno nemaju pravo nego je Grad Beograd tako odlučio, da više ne želi da pokriva to. Stvarnost je u suštini obrnuta, svaki trgovac po ugovoru sa bankom mora da pokrije troškove plaćanja, a onda oni to pokušavaju da nadoknade tako što korisnicima nameću dodatnu naknadu. Analogija je otprilike sledeća: treba nekome da pošalješ pismo, a ne želiš da platiš troškove slanja. Međutim, to moraš da uradiš, jer Pošta u suprotnom tvoje pismo neće ni da prihvati. Situaciju rešavaš tako što od primaoca tražiš da ti to odmah refundira.

išta bitno, samo da podelim informaciju sa članovima čisto da ne gube vreme u nadi da će saznati pouzdani podatak.
Mislim da si požurio i da stvarno ni oni ne znaju. Nije uopšte još kristalno jasno kakvi će sve popusti biti od sledećeg meseca. Uvek nešto može da iskrsne, možda čak i produženje popusta za plaćanje preko portala. Za ovaj mesec ćeš svakako dobiti povrat ako platiš karticom.
 
Situaciju rešavaš tako što od primaoca tražiš da ti to odmah refundira.


Mislim da si požurio i da stvarno ni oni ne znaju. Nije uopšte još kristalno jasno kakvi će sve popusti biti od sledećeg meseca. Uvek nešto može da iskrsne, možda čak i produženje popusta za plaćanje preko portala. Za ovaj mesec ćeš svakako dobiti povrat ako platiš karticom.
To sam u principu i rekao. Moje pitanje je bilo daliće i ubuduće vršiti refundaciju, našta nisu imali decidan odgovor. Na sajtu im stoji da refundacija važi do 31. 10.2025 šro mu dođe još 20 dana, ipak je to teška odluka pa me strah da neće stići to da reše, a možda i nemaju nameru to da rešavaju ( u prevodu što je bilo bilo je, više biti neće :rolleyes: )
 
Analogija je otprilike sledeća: treba nekome da pošalješ pismo, a ne želiš da platiš troškove slanja. Međutim, to moraš da uradiš, jer Pošta u suprotnom tvoje pismo neće ni da prihvati. Situaciju rešavaš tako što od primaoca tražiš da ti to odmah refundira.
U postanskom saobracaju i telefonskom postoji mogucnost da primalac plati sve troskove .
U trgovini je to malo lov u mutnom.
 
Za pismo ne postoji, zato sam dao baš taj primer, a isto je iznos naknade simboličan. Ali jeste vrlo nestandardno to u trgovini, no mnoge institucije tako rade. Isto je sa državnom platformom ePlati, generisanje uplatnice je besplatno, ali plaćanje karticom nije. Tu su čak otišli korak dalje, pa proviziju naplaćuju u zavisnosti od visine uplate, što znači da im je baš stalo do svakog dinara. Kod Infostana i EPS-a je makar fiksan iznos.
 
Za pismo ne postoji, zato sam dao baš taj primer, a isto je iznos naknade simboličan. Ali jeste vrlo nestandardno to u trgovini, no mnoge institucije tako rade. Isto je sa državnom platformom ePlati, generisanje uplatnice je besplatno, ali plaćanje karticom nije. Tu su čak otišli korak dalje, pa proviziju naplaćuju u zavisnosti od visine uplate, što znači da im je baš stalo do svakog dinara. Kod Infostana i EPS-a je makar fiksan iznos.
Prijatelju braniš neodbranjivo. MTS ima portal gde moeš da platiš račun bez provizije ako si izabrao banku koja ne naplaćuje proviziju za ebanking i mbankig. Zašto i EPS nebi to omogućio, ako nema nekih skrivenih namera da nekažem želja. Ispada da treba da smo srećni što su im provizije fiksne, malo mi to čudno razmišljanje.
 
Prijatelju braniš neodbranjivo. MTS ima portal gde moeš da platiš račun bez provizije ako si izabrao banku koja ne naplaćuje proviziju za ebanking i mbankig. Zašto i EPS nebi to omogućio, ako nema nekih skrivenih namera da nekažem želja. Ispada da treba da smo srećni što su im provizije fiksne, malo mi to čudno razmišljanje.
Omogućeno je. Na računu se nalazi IPS QR
 
Evo upravo sam platio EPS račune, uobičajeno preko IPS-a. Prvi put 3 minuta je isteklo i ništa se nije desilo na ekranu. Posle nekog vremena stiže mail da je plaćanje neuspešno. OK, odem na eBanking, tamo uredno novac skinut u korist ALTA Banke. Rasturiše sve. Normalno bi bilo da pošto je ovo neki međuračun da se novac automatski stornira i vrati, ali znajući gde je otišao, videćemo...
Omogućeno je. Na računu se nalazi IPS QR

imaš proviziju kod EPS-a tj. ALTA Banke i kada plaćaš preko IPS. Ako ti prebace pare dalje EPS-u uopšte :)
 
Prijatelju braniš neodbranjivo. MTS ima portal gde moeš da platiš račun bez provizije ako si izabrao banku koja ne naplaćuje proviziju za ebanking i mbankig. Zašto i EPS nebi to omogućio, ako nema nekih skrivenih namera da nekažem želja. Ispada da treba da smo srećni što su im provizije fiksne, malo mi to čudno razmišljanje.
Kako ih tačno branim? Navodim da je ideja da ne žele da plaćaju bankarsku proviziju za kartična plaćanja (za razliku od MTS-a i drugih), usput ih poredim. To je prosta konstatacija, ne odbrana, i ta njihova namera je neskrivena, i u slučaju EPS-a, i u slučaju Infostana (kod njih pogotovu, jer je to eksplicitno i rečeno), i u slučaju platforme ePlati. Sinoć sam napisao da zato jedinu upotrebnu vrednost toga vidim kod ljudi koji nemaju srpske račune, žive u inostranstvu i tako to, pa im je to najzgodnija, ako ne i jedina opcija plaćanja.

Ti svakako i struju možeš da platiš bez provizije, ne znam shvataš li to. Imaš Bank MAX, skeniraš QR kod sa računa i preneće ti se novac tačno u paru. Možda te buni to što se preko EPS-ovog portala nudi plaćanje tipa IPS skeniraj, ali to nije ista stvar. Tebi kao korisniku izgleda skoro identično, jer skeniraš kod i potvrđuješ plaćanje, ali se u pozadini drugačije obrađuje. Ukoliko skeniraš QR kod sa računa, ti si inicirao plaćanje, pa ti i snosiš trošak, koji ti je nula jer imaš Bank MAX. S druge strane, ukoliko skeniraš QR kod sa portala, EPS je to plaćanje inicirao, pa na njih i padaju troškovi realizacije transakcije. Oni te troškove ne žele, pa ti zato uvećaju račun za 28,77 dinara, i taj novac ode banci. Da upotpunim poređenje, kada bi imao Bank Lite, na kom jedan nalog košta 50 dinara, toliko bi ti i bilo naplaćeno kada bi skenirao QR kod sa računa, dok bi ti skeniranje QR koda sa portala bilo besplatno, ali bi ti EPS opet uvećao račun na ime svoje provizije.

Omogućeno je. Na računu se nalazi IPS QR
Edit: e, upravo to.

Normalno bi bilo da pošto je ovo neki međuračun da se novac automatski stornira i vrati
Trebalo bi da se instant i vrati. Ukoliko se to nije desilo, prihvatiće plaćanje. Tu je sad nezgodno što se ne knjiži odmah, pa ćeš tek prekosutra videti da li je prošlo kako treba...

imaš proviziju kod EPS-a tj. ALTA Banke i kada plaćaš preko IPS
Edit 2: to je druga stvar, nisu isti QR kodovi u pitanju. Prokomentarisao sam to u međuvremenu, u prvom delu ove poruke.
 
Koliko vidim da se ovde mešaju babe i žabe. U suštini nemam ja nikakav problem sa plaćanjem EPS računa bez provizije, plaćam ga već godinama bez provizije još iz MTS banke pa kasnije novog vlasnika BPŠ i sada Yettel Max računom. Moj problem je pola EPS pola Yettel. Hteo sam da plaćam račun Mastercard kreditnom ali nije moguće klasičnom uplatnicom/niti QR kodom jer nepostoji mogućnost izbora kartice za onlajn plaćanje osim preko portala gde se naplaćuje provizija, Znači Yetel nedozvoljava izbor računa sa kojeg će se obaviti plaćanje ukoliko neidem preko portala gde sam biram račun sa koga će se plaćanje izvšiti a tu me čeka provizija. Ukoliko bi EPS napravio portal kakav ima MTS gde sam biraš sa kog računa ćeš izvršiti plaćanje nebi bilo ovog problema. Nadam se da je sada jasno o čemu ja govorim. Kupovina onlaj robe plaćaš bez provizije ukoliko ti je banka za koju si se opredelio to omogućila. Nevidim razliku između plaćanja robe nekoj firmi i plaćanje usluge EPS osim da ta Alta banka ili kako se već zove skida kajmak što mi krajnje sumnjivo deluje. Nije mi jasno ni zašto Yettel banka nedozvoljava izbor računa za mbankig i ebankig plaćanje već samo Debitnom a Kreditnom ne.
 
Aha, sad je jasno šta kažeš. Ali ostaje jedna stvar. Svaki trgovac je dužan da banci plati naknadu za kartična plaćanja. Jedina razlika je ovde što je EPS (i drugi pomenuti) odlučio da taj trošak nametne korisnicima, što svakako jeste kontroverzna odluka, ali tako je kako je. Banka, dakle, skida kajmak u svakom slučaju, samo je pitanje kome i koliko tačno.
 
Evo upravo sam platio EPS račune, uobičajeno preko IPS-a. Prvi put 3 minuta je isteklo i ništa se nije desilo na ekranu. Posle nekog vremena stiže mail da je plaćanje neuspešno. OK, odem na eBanking, tamo uredno novac skinut u korist ALTA Banke. Rasturiše sve. Normalno bi bilo da pošto je ovo neki međuračun da se novac automatski stornira i vrati, ali znajući gde je otišao, videćemo...


imaš proviziju kod EPS-a tj. ALTA Banke i kada plaćaš preko IPS. Ako ti prebace pare dalje EPS-u uopšte :)
Znači ipak ALTA banka skida kajmak a EPS kao bajagi nama izlazio u susret godinu dana pa nam nadoknađuje te troškove a ustvari ispod žita trpa ALTA banci pare u džep. Pa kod mene u mestu sa 10-15000 hiljada stanovnika komunalno preduzeće ima račune u nekoliko banaka i bog da te vidi. Što se EPS vezao samo za ALTA banku to je pitanje svih pitanja. O tome ja pričam. Uzgred nikad čuo za ovu banku do sada. Mora da je neka JAKA banka.
 
Znači ipak ALTA banka skida kajmak a EPS kao bajagi nama izlazio u susret godinu dana pa nam nadoknađuje te troškove a ustvari ispod žita trpa ALTA banci pare u džep. Pa kod mene u mestu sa 10-15000 hiljada stanovnika komunalno preduzeće ima račune u nekoliko banaka i bog da te vidi. Što se EPS vezao samo za ALTA banku to je pitanje svih pitanja. O tome ja pričam. Uzgred nikad čuo za ovu banku do sada. Mora da je neka JAKA banka.
Definitivno ne pratiš dešavanja u ovoj republici 😀
 
Nisu svuda računi u Alta banci. Meni račun dolazi na PŠ, plaćam IPS om sa računa koji stiže u app i to je to.
 
Nisu svuda računi u Alta banci. Meni račun dolazi na PŠ
Samo na području Beograda je u Alti, a za ostala je BPŠ, ako se plaća preko uplatnice. Ako se ide preko portala, posrednički je račun Alta grupe u Intesi, na to valjda misle ovi koji to pominju. Dakle, ni tad ne leže direktno u Alta banku, ali opet ne leže ni direktno EPS-u, i taj tok novca jeste izvor kontroverze i dodatnih troškova. Ali opet, ništa tu nije tajno, i mi sa srpskim računima možemo da odaberemo način plaćanja koji nam najviše odgovora, da ne kažem najmanje smeta.
 
Nazad
Vrh Dno