Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

To je tačno kada ljudi posmatraju EV kao rešenje (ili bar kao deo rešenja) ekološkog problema. Ja govorim da kada posmatraš autoindustriju i sve što ona nosi, ovakva kakva je više od 100 godina, a posebno poslednjih 20, prebacivanje fokusa sa jednog tipa pogona na drugi, neće promeniti ništa značajno.
Veći uticaj ima npr. ovaj drugi deo teme - samovozeći ili pametni automobili, tj. sve što nas čeka na tom putu. A to je zacrtano bez obzira na pogon, samo je lakše uvaliti prodati ga sa automobilom koji se malo drugačije koristi
 
Ja npr uopste ne posmatram EV kao resenje ekoloskog problema. Posmatram ga kao mogucnost da se vozim skoro pa dzabe, da sam proizvodim energiju kojom se vozim i tako postanem nezavistan od pumpi, akciza na gorivo itd.. A to sto pomaze ekologiji, to je samo plus. Siguran sam da kad bi svi sutra presli na EV da to ne bi resilo ekoloske probleme, ali da bi pomoglo - pomoglo bi, posebno u gradovima.
 
Postoji puno ekoloških problema, a EV rešava samo neke od njih.
Da mogu da mahnem čarobnim štapićem svi bi sutra vozili EV i moja deca ne bi udisala otpad iz auspuha. I ponovo bi mogli da čujemo ptice na ulici.
SUS nema apsolutno nikakvu prednost u gradovima u odnosu na EV, bez obzira kako se struja za EV pravila.
 
Imali smo priliku da se uverimo koliko je eliminacija SUS saobraćaja ''pročistila'' vazduh širom jugoistočne Evrope, i u SRB (mart i april 2020, kovid zaključavanje). Ne da vazduh nije bio čistiji, nego su u mnogim gradovima postavljeni novi rekordi zagađenja vazduha.
Razlog je jasan - prljava industrija, sagorevanje uglja u svim formama, prljava individualna ložišta. Marti Misterija je već postavljao link i podatak u kom (mizernom) procentu vozila SUS učestvuju u zagađenju vazduha, ali ne vredi objašnjavati, agenda se ozbiljno primila.

Da mogu da mahnem čarobnim štapićem svi bi sutra vozili EV i moja deca ne bi udisala otpad iz auspuha. I ponovo bi mogli da čujemo ptice na ulici.
Ma idi bre, zli SUS automobili su pobili faunu kompletnu. Evo za tvoju info. - živim u užem centru grada od skoro skoro 90k stanovnika, saobraćaj je veoma gust, u blizini su zelene manje površine i ptica ima u neverovatnom broju (sove, dnevne grabljivice, pevačice, čak i divlje patke preleću, povremeno ima
i fazana, dolaze za obližnjeg brda). Tu su i ježevi itd. I pogađaj, zli SUS saobraćaj ih nije pobio i oterao. Jedini problem je buka koju stvaraju autobusi i kamioni. Ali je zato zimi ovde nemoguće disati, jer se i dalje loži sve i svašta, industrija nema filtere, narod loži sirovi, blatnjavi ugalj, loša i sirova drva, krpe, sunđere itd. To je suština aero zagađenja u Srbiji.

Što se Pande tiče, citiram sa AR linka koji sam postavio:
Pored potpuno električnog modela, postojaće i opcija sa blago-hibridnim pogonom, uparujući 1,2-litarski trocilindrični motor sa malim električnim motorom. Snaga je ocenjena na 100 KS sa obrtnim momentom od 120 Nm, a snaga i moment se prenose na prednje točkove preko ručnog menjača.
Ovo je relativno ok (120 Nm je malo za auto tih dimenzija i težine).

Fiat nije najavio nikakvu potencijalnu zamenu za legendarnu Pandu 4×4, ali su šanse za direktnu zamenu male s obzirom na to da sistem pogona na sva četiri točka teško može biti integrisan u Stellantisovu platformu Smart Car na kojoj je nova Grande Panda zasnovana.
E ovo je već potpuni promašaj, jer su samo 4x4 i Cross Pande bile zanimljive, unikatne i imale veću upotrebnu vrednost od proseka klase, uz niske troškove održavanja.
Bez tih specifičnih verzija Panda će biti dodatno obesmišljen model.
 
Poslednja izmena:
Covek je govorio o tome na youtube,Linglong koji se toliko napada za razliku od tigar tyresa koristi filtere na dimnjacima i gas,dok ovi niti imaju filtere i namerno koriste ugalj jer neko ima finansijske koristi.
 
Nema veze agenda sa time da SUS zagađuje. Zagađuje i moj komšija kad nakrka kotao vlažnim ugljem. Ali ako bude više SUS a manje EV to neće sprečiti komšiju da nas i dalje truje.
Moj sin od 4 godine ne zna za agendu. Ali znam da me je više puta pitao "tata, zašto ovaj auto smrdi?"
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Radikalska zelena agenda,pa oni nisu sposobni da izbace jugice i golfove iz osamdesetih kao i ostale krseve koji dime kao smederevci.Tehnicki pregledi jos pustaju sve i svasta od vozila.I jos govore o nekakvim letecim taksijima i litijumu.
 
Poslednja izmena:
Nema veze agenda sa time da SUS zagađuje. Zagađuje i moj komšija kad nakrka kotao vlažnim ugljem. Ali ako bude više SUS a manje EV to neće sprečiti komšiju da nas i dalje truje.
Moj sin od 4 godine ne zna za agendu. Ali znam da me je više puta pitao "tata, zašto ovaj auto smrdi?"
Da, dizel smrdi. Kao i svako fosilno gorivo, s tim da dizel ima posebnu ''aromu''.

Ali kada kupiš e-auto, smesti sina u isti i odvezite se do TENT-a, postavi šator i provedite tu nekoliko dana. I ponosno objasni sinu da vaš eKoLoŠki-zELeni auto ide na sagorevanje blatnjavog uglja i uživajte u aromi i nezagađenom vazduhu.
Samo se nadam da nećeš imati priliku da ga odvedeš do toksičnog jalovišta u blizini Drine, da mu objasniš poreklo zEleNe baterije iz vašeg uber-zELenOg automobila, koji je pročistio gradski vazduh i svojim ekološkim aKTiVizMom vaskrs'o pticu Dodo.
 
Apropo posta koji sam napisao.
 

Prilozi

  • Screenshot 2024-07-20 at 11-57-05 Džunić Čedica @cdzunic - Twitter Profile.png
    Screenshot 2024-07-20 at 11-57-05 Džunić Čedica @cdzunic - Twitter Profile.png
    250.7 KB · Pregleda: 53
Ne sećam se da smo u ovoj temi pisali o zalihama nafte. One su definitivno ograničene i zamišljam scenario u kome dolazimo do toga da imamo 10 ili 20 godina rezervi, a nemamo alternativu.

Ovako, tranzicija je pokrenuta, 20-30 godina se koristi uporedo, dok baterije ne dodju tamo gde bi trebalo da budu, da izbegnemo najveći nedostatak EV, sporo punjenje i mali domet.
 
Тим причама о залихама нафте и озонским омотачем су плашили моју генерацију у енциклопедијама из 80их година. Према тадашњим стручним проценама налазишта нафте су одавно пресушила.
 
Zašto misliš da neće biti uvedena mesečna naknada po kw ili m2 solarnih panela koje imaš instalirane?
To bi onda bio porez na sunce. Ipak mislim da tako nesto nije moguce cak ni u nasoj zemlji. Mada sutra da svi predjemo na EV, drzava bi sigurno trazila neki nacin da nadomesti gubitak akciza, povecali bi stopu PDV-a i tako nesto..
 
Наравно да ће држава да надокнади губитке од смањених акциза и пореза, треба бити озбиљно наиван и веровати да ће се аутомобили возити 'бесплатно'. У Норвешкој су увели пдв на електро возила, пре неку недељу су их избацили из жуте траке у Ослу. Паркинг, путарине и други намети ће бити све скупљи.
 
Da, dizel smrdi. Kao i svako fosilno gorivo, s tim da dizel ima posebnu ''aromu''.

Ali kada kupiš e-auto, smesti sina u isti i odvezite se do TENT-a, postavi šator i provedite tu nekoliko dana. I ponosno objasni sinu da vaš eKoLoŠki-zELeni auto ide na sagorevanje blatnjavog uglja i uživajte u aromi i nezagađenom vazduhu.
Samo se nadam da nećeš imati priliku da ga odvedeš do toksičnog jalovišta u blizini Drine, da mu objasniš poreklo zEleNe baterije iz vašeg uber-zELenOg automobila, koji je pročistio gradski vazduh i svojim ekološkim aKTiVizMom vaskrs'o pticu Dodo.

Obišli smo vetropark koji snabdeva naš grad. Planiramo i izet do Đerdapa. Odatle nam dolazi ostatak struje.
Već je ovo prežvakana priča 100 puta. Samo neupućeni mogu da tvrde da je SUS bolji za zdravlje ljudi i ekologiju od EV.
 
Poslednja izmena:
Moram da se smejem. Ali nažalost, očigledno nisi ni svestan u kolikoj si zabludi, a sve zbog proklete trenutne uštede po pređenom kilometru. Ali dobro, uveliko smo navikli na vređanje inteligencije u 21. veku, na raznim poljima, tako da je ovo sa lažnozelenom EV agendom očekivano.

Moj doprinos (pre svega sopstvenom zdravlju) a onda i ekologiji (van akcija čišćenja prirode) je to što automobil koristim pretežno za putovanja, i veoma retko u gradu (samo kada je to neizbežno). U svim ostalim situacijama pešačim, a još češće sam na 2 točka (mehanika, bez ikakvih baterija).
Tako da godišnje preprešačim ko zna koliko km, a biciklom pređem oko 3000 km. Prevara zvana e-automobil me neće videti sve dok budem mogao da registrujem SUV (SUS), ili eventualno neki model sa pametno implementiranim hibridnim sistemom.
 
Ljudi predju 3.000km mesečno po gradu, a ti biciklom 3.000 godišnje.
EV vozilo nije za tebe, uživaj u upotrebi drugih opcija za transport.

SUS će biti u opticaju dovoljno dugo, da svi mi petrolheads spontano predjemo na drugi izvor ili nam, zbog godina, ne bude ni potreban sopstveni transport.
 
Ljudi predju 3.000km mesečno po gradu, a ti biciklom 3.000 godišnje.
Pa nije isto preći 3000km u ravnoj Vojvodini, prostranom BG-u i u brdovitom kraju, u gradu koji je 20x manji od BG-a. Godišnje pređem do 3000km u urbanim uslovima (taman toliko ne vozim auto jer nije potrebno) i još oko 2500km rekreativno, off-road po okolnim brdima i planinama.

SUS će biti u opticaju dovoljno dugo, da svi mi petrolheads spontano predjemo na drugi izvor ili nam, zbog godina, ne bude ni potreban sopstveni transport.
Nije to pitanje PH mentaliteta i navika. Već sam napisao da ne bih imao nikakav problem da vozim neki kompakt ili čak mikro e-auto, da živim u gradu koji ogroman (ili recimo NS kao neki minimum), nemam kompleks ili problem u glavi da se vozim u nekom minijaturnom automobilu od tačke A do B.
Ali samo pod uslovom da postoji čista električna energija, i da tehnologija EV baterija nije ovoliko zlo. Dakle, ništa od toga. Svoje stavove i principe ne prodajem zbog pređenih 100km za 200 din, posebno ne kada znam da postoji ogromna opasnost da nam pola države bude uništeno i postane toksična pustara zbog silom nametnute EV agende. Jednostavno ne želim da učestvujem u tome, pa makar mi neko poklonio EV i dao dozvolu da taj auto do kraja života punim besplatno.
 
Otkako vozim više puta su mi se menjale navike korišćenja automobila. Kad sam bio mlađi i nisam imao porodicu bio sam dovoljan sam sebi i bicikl mi je bio glavno prevozno sredstvo.
Sada sa dvoje male dece 99% vožnje mi je vožnja kolima u gradu, relacije do 5 km. EV bi mi bio idealan. Jedini razlog što ga još nisam kupio je što već vozim mali gradski auto za koji me briga da li ga neko čukne na parkingu i to što su EV dosta skupi, pa još mi nije moranje da menjam ovaj što imam.
 
Euro 6 benzinac u kompakt/gradskom automobilu, i problem je rešen. Jedino što udobnosi i bezbednost nisu na najvišem nivou ali to je limit same klase automobila. Ništa ti tu EV ne bi pomogao, osim što bi se tešio da manje zagađuješ planetu (a zapravo na kraju to nije tako) i što bi se vozio za famoznih 200 din. po pređenom km.
 
Za grad trebamo preci na bicikle,trotinete,skutere,male porodicne automobile kad je u pitanju prevoz vise lica,gradski prevoz...ali kad vidim kombije,vanove,dzipove,karavane u sred grada...jos 2.0tdi i slicno...
 
Pa to je problem mentaliteta, ali i što standard ovde mnogima i dalje ne dozvoljava da imaju dva automobila, npr. neku Euro 6 minijaturu za ''završavanje poslova'' po gradu, i veći Euro 6 auto/SUV za porodična putovanja.
Ovako prosečan stanovnik SRB kupi skoro 20 godina star Euro 4 dizel karavan, sa prljavim filterima ili mu skine DPF (ako ima), vozi se na uplastičenim, ćelavim gumama, i zbog odlaska u apoteku udaljenu 500m pali auto u saobraćajnom špicu.
 
Poslednja izmena:
Iz brosure Rio Tinta, 42 pitanja i odgovora.

Za 60 godina bice upotrebljeno 78 000 TONA eksploziva.
Kreirano 84 000 000 ( 84 miliona ) Tona otpada..

Za proizvodnju 60 000 tona Litijuma godisnje, rudnik koji radi 365 dana/24h, koristice se :
110- 220 TONA eksploziva / Mesecno, za otvaranje rudnika. Dok god se ne otvori.
Zatim godisnje , sledecih 60 godina.
1. 1300 TONA Emulzionog Eksploziva
2. 300 000 TONA borne kiseline
3. 320 000 TONA sumporne kiseline 94%
4. 1500 TONA Natrijum hidroksid 45%
5. 1900 TONA hlorovodicne kiseline
6. 110 000 TONA kalcione sode.
7. 60 000 TONA negasenog kreчa
8. 80 000 TONA za cement
9. 5000 TONA za cement za podgradnju rudnika
10. 600 000 TONA agregat za pastu
. za upumpavanje
11. 26 000 TONA natrijum sulfate
12. 1 400 000 (1,4 miliona) TONA otpada godisnje

Za 60 godina bice upotrebljeno
1. 78 000 TONA Eksploziva
2. 18 000 000 ( 18 Miliona) TONA borne kiseline
3. 19 200 000 (19,2 Miliona) TONA sumporne kiseline
4. 90 000 TONA natrijum hidroksid
5. 114 000 TONA hlorovodicne kiseline
6. 6 6000 000 (6, 6 Miliona) TONA kalcione side
7. 3 600 000 (3,6 Miliona) TONA negasenog krecа
8. 4 800 000 ( 4,8 Miliona) TONA za cement
9. 300 000 TONA cementa za podgradnju rudnika
10. 36 000 000 (36 Miliona) TONA za agregat za pastu za zampumpavanje
11. 1 560 000 ( 1,56 Miliona) TONA natrijum sulfate
12. 84 000 000 ( 84 Miliona) TONA otpada

Prostornim planom Srbije do 2035 godine je planirano otvaranje novih rudnika sirom Srbije.
Pa to je problem mentaliteta, ali i što standard ovde mnogima i dalje ne dozvoljava da imaju dva automobila, npr. neku Euro 6 minijaturu za ''završavanje poslova'' po gradu, i veći Euro 6 auto/SUV za porodična putovanja.
Ovako prosečan stanovnik SRB kupi 20 godina star Euro 4 dizel karavan, sa prljavim filterima ili mu skine DPF (ako ima), vozi se na uplastičenim, ćelavim gumama, i zbog odlaska u apoteku udaljenu 500m pali auto u saobraćajnom špicu.
Mnogi imaju po dva automobila,gde se jedan se vozi,jedan stoji bezveze,umesto da se kupi jedan normalan,kvalitetan i da se odrzava.Sa jugicima i ficama se nekad i na more islo.
Evo jednog primera,lik ima Reno Lagunu 2003 1.8 benzin,trosi kao autobus,uglavnom stoji,pet godina nije menjao ulje,stare letnje gume,veliki servis ko zna kad.Drugi automobil koji se vozi Opel Meriva 1.7 dizel,2003,bez dpf,stare zimske gume.
 
Poslednja izmena:
Тим причама о залихама нафте и озонским омотачем су плашили моју генерацију у енциклопедијама из 80их година. Према тадашњим стручним проценама налазишта нафте су одавно пресушила.
Ozonski omotač je definitivno u problemu. Rezerve nafte ne znam kolike su.
 
Svi koji tako misle pate od žestokog tunnel vision sindroma, a cenu plaćamo svi i tek ćemo da je platimo.
Ako je nismo platili telefonima, laptopovima i predugačkim spiskom mnogih drugih uređaja, gde se baterije zapravo bacaju, nećemo ni ovim, gde se baterije mogu popravljati, zatim koristiti dugo za druge primene.
Наравно да ће држава да надокнади губитке од смањених акциза и пореза, треба бити озбиљно наиван и веровати да ће се аутомобили возити 'бесплатно'. У Норвешкој су увели пдв на електро возила, пре неку недељу су их избацили из жуте траке у Ослу. Паркинг, путарине и други намети ће бити све скупљи.
Koliko je to samo daleko od danasnjeg trenutka. Ne bih išao tako daleko.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Olaf Šolc je posle posete Beogradu, otišao na miting u Drezden gde nije govorio o litijumu, iako u okolini Drezdena postoji projekat vađanja litijuma iz stene. Taj i još nekoliko projekata koji su slični projektu Jadar poprilično stoje ovde, baš zbog ekološke zabrinutosti da bi rudarenje iz stene dovelo do ogromnih ekoloških posledica, kao i ogromne potrošnje vode i posledica na okolinu koje bi bilo teško ispraviti - rekao je dopsinik Radičević.

Dodao je da projekat rudarenja litijuma iz dubinski podzemnih voda kod reke Rajne napreduje nešto brže, ali i da tu postoji opasnost od zagađenja površinskih voda.

 
Tesko je racionalno diskutovati sa ljudima koji zivot vide iskljucivo iz sebicne/novcanik prizme i misle da je to skroz OK.
Oni koji vladaju vama ne zele da ste vi slodobni i nezavisni iako je mocna masinerija putem medija i "nauke" upregnuta u pravcu vaseg razmisljanja da ste slobodni u svojim izborima i svom zivotu. Naprotiv, kolicina vase licne slobode, vasih licnih prava se smanjuje svake decenije a vi grakcete, nije me briga, nemam sta da krijem, zelim cist vazduh i vodu, ne ticu se mene te stvari i slicno.
Samo nam daj novac, serije, alkohol, pornjavu, igrice, entertejment, serije, droge, narciosioidno-pedofilsko-psihopatsku medijsku scenu i srecni robovi ce pevati svaku pesmu koju zasvira ekipa koja je vlasnik i vasih zivota i vasih para i svega onoga sto mislite da vam je drago.

Posto me Duke "prozvao", evo da ponovim za one, koji jos nemaju svoj stav o tome. EV svedoke ne bih smarao pa mogu da stanu sa citanjem posta OVDE!

1. Nafta nece nestati, sve ovo vreme, nafta se stvara u zemlji i dalje, vrlo nepoznata cinjenica koja mnogima ne odgovara. Stop Oil i slicni "zeleni" fasisti koji demonstriraju protiv nafte u sintetickim prslucima, ironija i parodija zivota bezumnih brainwashed "ekologa" koji nisu upoznati sa oko 800 proizvoda koji nastaju preradom nafte.
2. EV je politicka igra, nikakva ekologija i zastita zivotne sredine nije u igri. Proizvodnja je uzasno skupa, korisceni materijali i delovi do faze ugradnje su toliko vec zagadili okolinu da je su klasicni automobili ekoliski naspram njih u proizvodnji. Nema niti ce biti dovoljno sirovina da se naprave EV na litijumske baterije za 10% sadasnje populacije koja mota djevrek na planeti. Reciklaza baterija je mit, jer svega 18% ce biti u prilici da se reciklira i to tamo negde posle 2036, kad ne budu vise ni postojali litijumski EV. Trenutna tehnologija recikliranja je na oko 9% i ekstremno je ekonomski nesplativa ali je medijski veoma eksponirana, cista prevara da skratim.
3. EV su samo delic pazle, buduce zelene globalne diktature i to je deo...
4. Politike straha! Tako se vlada, ljudima se vestacki izazove problem/strah/osecanje ugrozenosti, a onda se nametne resenje, na njihovu stetu. Hegelijanska dijalektika, vrlo efikasna.
5. Shodno tome, man made globalne klimatske promene su cist politicki stunt, koji je moram da priznam, jako lepo spakovan i prezentovan ali fundalmentalno pogresan. Politika straha.
6. Sve sto vidite u medijima na tu temu je fake.
7. Pojedinci koji misle da ce solarnim panelima da rese svoj problem, napune baterije i odvezu se u svoj dan, sa idejom da su off the grid i za-he-bali sistem, su tragicne pubertetlije u telu odraslih ljudi. Misle ustedeli su par stotina, hiljada evra i da su time nesto uradili u zivotu. Ne razmisljaju sto im je hrana postala otrov, sto su pesticidi i sve druga hemija u sv emu, sto nikad vise bolesnih i mentalno poremecenih ljudi, sto nikad vise psiho i sociopatije, nasilja, droge i nemorala. Bitno je da oni furaju EV kroz svoje male zivote, srecni i zadovoljni u ideji da su deo progresivnog i naprednog dela covecanstva. Zali se dete da smrde kole!? Da li si detetu objasnio sta se nalazi u tom Smokiju koji si mu kupio, znas li sta su npr trans-masti? Da li si mu objasnio sta je u tom margarinu sto mu je keva namazala za uzinu i spustila pilece govance na sendvic. Da li si mu objasnio sta cini mikroplastika iz njegove odece njegovim testisima, devojcicama jajnicima? Da li si mu objasnio da je tepih u njegovoj sobi kancerogen?
Da li je moguce da pored sve sile informacija, 95 posto populacije, i ovog foruma razumljivo, zivi u stanju blazene mentalne i intelektualne paralize i anestezije.

Izvinjavam se na duzini posta.
 
@Marti Misterija ,ti stvarno veruješ da će samo EV biti deo globalne diktature, da kola na naftne derivate neće funkcionisati potpuno isto?

EV ništa neće promeniti, vozilo ko svako drugo, sa svojom vrstom skladištenja i isporuke energije za pokretanje. Nebitno skroz. Neće ni sva EV biti hi-tech ludila, biće jednostavna i jeftina kao ova Panda iznad.
 
Marti Misterija, stvarno me interesuje šta ti jedeš, kako se oblačiš, da li imaš išta od tehnike u kući, i da li uopšte imaš svoju kuću i porodicu?
I ja se izvinjavam na off topicu.
 
Nazad
Vrh Dno