Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

I slažem se i ne slažem se. Svi upadamo u istu zamku razmišljanja, čak i ja koji se baš trudim da zamislim neko buduće stanje i baterija i infrastrukture, performanse koje tek treba da uslede, ne ove danas (koje su daleko bolje nego one od pre 2-3 godine). Možda će baš pomodarstvo i iracional džipolikih antivozila zapravo da pokrene razmišljanja i razvoj u nove tehnologije, jer tu leži novac i napredak. Moraš biti gladan, željan, da imaš potrebe, jer te one pokreću da radiš i guraš napred. Naša alavost, neskromnost, koliko god da je loša, je istovremeno i dobra, jer je pokretač svega.

A onda tu najsavremeniju tehnologiju spakuješ u nisko, aerodinamično, lagano vozilo i eto ti čarobnih performansi koje neko više želi, rezultat iznad izgleda i mode.
 
To gore su luksuzni SUV/"Terenci"., više luksuz nego terenac da voze snobovi. Pravi terenci su radni pickup trucks i jedini sa Diezel opcijom su bili na F350 4x4, pravi monstrumi. Tu elektrika nema šta da traži. Pa i onaj Dodge RAM sa V10 motorom iz Viper-a. Poslednji pravi SUV terenci 4x4 su bili Ford Bronko i Ranger, oba benzinci, 'stim što je Bronko imao opciju Big Block V8 426" i produženu karoseriju. Svi su bili na pickup šasiji. Čak je i moj oldtimer 1966 Mercury (kanadski Ford) bazni model, M100, dolazio sa V8 big block 390" motorom i bio veći od Zastave Zete. Slično su imali i GM kod kojih Diezel nije bio ni malo popularan. Ne mogu ni da zamislim koliko baterije bi trebale za njih. F350 sa dodatnim rezervoarom je prelazio 700 milja off-road i 1000 milja na drumu. 'Ajd sad stavi bateriju za takav domet.
 
Elektrika će tek imati reč da kaže kod tih teškaša, i to će biti neka hibridna priča sa EV pogonom i generatorom. Transmisija je izazov kod mehaničkih teškaša, a za elektromotor je ta rabota jednostavna i jeftina. Transmisije može i da - nema, imaće motore u glavčinama. Baterija tu ne mora biti ni velika ni skupa.
 
U vojsci sam imao drugara koji je vozio velike kamione u kamenolomu. One velike kao kuća. Zapamtio sam da je pričao da kod njih elektro motori pokreću točkove, a dizel je agregat koji u stvari samo pravi struju za te elektro motore. Nemaju klasičan menjač i prenosni mehanizam. Kaže da su sile suviše velike da bi bile rešene mehanički a da je to isplativo.
Bilo je to pre dosta vremena, ne znam da li sam dobro razumeo i da li postoje samo određeni modeli koji tako rade.

Skoro sam gledao ovaj video pa sam se toga setio:
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Da, tako je i sa brodovima i Diezel lokomotivama, gde god trebaju veliki menjači brzina, diferencijali i kardani. Dali je video neko kako izgledaju recimo Alison 12 i 16 brzina automatski menjači za kamione i tegljače ? Švajcarski Lenco ih takođe pravi. Kada može generator + bar dva elktromotora da ih zameni.

Problem nije pogon nego baterije/akomulatori. Zamisli bateriju za neki super tanker ili kontejner brod !!! Diezel-električne podmornice takođe imaju hibridni pogon ali baterije zauzimaju ogroman prostor i težinu i glavni su balast.
Znači sve se svodi na baterije i akomuliranje struje, sve ostalo je rešeno još početkom prošlog veka.
 
To su Amerikanci zeznuli još pre dosta godina kada su dozvolili da se kamioni izuzmu od kontrole efikasnosti potrošnje goriva.... i od tada svi su počeli da voze mini kamione umesto automobila. Pa su ti mini kamioni postajali sve veći i veći.
Gresis. USA vlada je donela odluku da se guraju veliki auti a u Evropi su se dogovorili da se guraju medijum dimenzije a npr Japan sa mini.
Sto znaci da je EV prioritet, vec bi bio regulisan.
 
Zavisi od države do države, Kalifornija je oduvek vodila u propisima, sada čak i za off-road vozila, u Texasu naj manje. U Evropi Švajcarska, još pre više od 20 godina su zabranjena plovila sa SUS motorima na svim jezerima. Isto je i na Prespanskom jezeru i nekim našim. U Kanadi samo na Velikim jezerima (Great Lakes) ne moraju.
 

Prilozi

  • Screenshot_20231001_105241_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20231001_105241_WhatsApp.jpg
    523.2 KB · Pregleda: 30
  • Screenshot_20231001_105318_Gallery.jpg
    Screenshot_20231001_105318_Gallery.jpg
    735.7 KB · Pregleda: 30
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: mnt
Што написа Count-Mike електрични погони за бродове, тачније подморнице су решени још почетком прошлог века, са батеријама кубуримо ево и 100 година после. Електрични трајекти имају батерије на самом трајекту, као и на оба пристаништа за брзи трансфер енергије. Ове на пристаништима се пуне и док трајект вози.

Тренутно због нових прописа за велика градилишта и инфраструктурне пројекте постају актуелне велике електричне машине (багери, камиони и сл.), уз техничке изазове (наравно) око обезбеђивања неопходног напајања и пре почетка радова.
 
Kada su pre nekoliko godina pravili fabriku bilo je puno ovakvih vesti, ali ispalo je da nije to šuma, već plantaža drveta namenjenog za papirnu industriju. Posekli bi ga svakako, jedino što nisu sadili novo, već su na tom mestu sagradili Tesla fabriku. Ova vest je sada o tome da Tesla proširuje tu fabriku, ali pretpostavljam da o istoj šumi pričamo.
Mislim da je sada problem, ne zbog drveća, već zbog podzemnih voda.
Svakako su mi draže šume od fabrika, kakve god šume ili fabrike bile. Mislim da se u Nemačkoj malo drugačije radi nego kod nas, i da neće im tek tako proći ukoliko postoji rizik za okolinu.
 
Neznam za nemačku ali u Kanadi 3 mladice za svako posečeno drvo mada je to samo za logere a njima se isplati jer je ulaganje u njihovu budućnost.
 
 
Sta nam se desi sa Grande Pandom? Ima li kakvih preciznijih datuma oko pocetka prodaje, paketa opreme, cenovnika?
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Ja znam da prave oko 5-6 automobila nedeljno, jos uvek traje ta predserijska proizvodnja.. Valjda i dalje stoji da u oktobru krece serijska, nisam cuo da je pomerano. Verovatno ce se tada znati i cena.
 
Nema protivpožarni aparat jer nije obavezan ali bi mogao da ga ugasi.
 
Slažem se da se SUS mnogo lakše gase ako izbije požar. Samo hoću da kažem da je i kod jednih i kod drugih retka situacija da se desi požar. A kad se desi kod EV onda je to "vest", a kad se to desi kod SUS onda je to "eto desi se".
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Jeste da kada se zapali baterija taj pozar se tesko gasi i cesto osteti okolne objekte, ali budimo realni mnogo vecu ekolosku stetu pravi nafta i njen tranpsort. Samo jedan tanker koji se izlije u more napravi vecu stetu nego sto ce baterije napraviti u narednih 100 godina. A da ne pricam o milionima autocisterni koje spartaju putevima svakodnevno da bi snabdevali benzinske stanice..
 
Nazad
Vrh Dno