Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Била би још скупља струја у Немачкој да нису изманипулисали Норвешке елите и власт да уђу у ту причу са «Nordpool». Сад је Норвешка у обавези да своју струју стави на ту “берзу за струју» и продаје своју јефтину и зелену струју Европи.
Много је дебате око тога унутар Норвешке око тога јер је струја за Норвешке грађане слупља због тога. Али и поред тога је вожња на струју неколико пута јефтинија од дизла, када се пуниш кући, а за нијанску јефтинија ако пуниш на брзим пуњачима.
Много пара је Норвешка зарадила од почетка рата у Украјини на гас и струју што продају Европи, али грађани плаћају слупље струју него што би иначе могли.
 
Poslednja izmena:
Lynk & Co 02 koji sam video na sajmu je po meni baš pomerio granicu šta je best buy EV trenutno (kod nas).
Dobar enterijer, dobra oprema, dobar dizajn po meni i što je najbitnije stvarno solidan kapacitet baterije.

Samo me nervira kad smanje domet sa 20" točkovima u višem paketu opreme.

Bio sam u ozbiljnom iskušenju ali ipak nemam hrabrosti još zbog mreže punjača po Srbiji, po BG-u bi bilo laganica ali mi deluje da ima nekih delova Srbije koji su baš slabo pokriveni.
 
Електро аутомобили су исплативи искључиво уколико имате где да га пуните кући. Ја живим у кући и планирам на гаражу да ставим соларне панеле. То је онда права прича. А ове цене брзих пуњача су срамотне, нарочито у Србији и нарочито зато што се плаћа по минуту а не по искоришћеној енергији.
Lynk & Co 02 koji sam video na sajmu je po meni baš pomerio granicu šta je best buy EV trenutno (kod nas).
Dobar enterijer, dobra oprema, dobar dizajn po meni i što je najbitnije stvarno solidan kapacitet baterije.

Samo me nervira kad smanje domet sa 20" točkovima u višem paketu opreme.

Bio sam u ozbiljnom iskušenju ali ipak nemam hrabrosti još zbog mreže punjača po Srbiji, po BG-u bi bilo laganica ali mi deluje da ima nekih delova Srbije koji su baš slabo pokriveni.
Види, једини проблем још увек је западна Србија, остало ти је све сјајно покривено, ем има пуњача ем има довољно брзих пуњача. Једини проблем је рецимо ако идеш на Тару мораш да се пуниш на Златибору, мада сам чуо да ће до краја године бити брзи пуњач на улазу у Ужице, то би решило буквално све. Јер већина нових модела нуди минимум 300км , реалних. Тако да по мени нема разлога за бригу шро се тиче мреже пуњача.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Електро аутомобили су исплативи искључиво уколико имате где да га пуните кући. Ја живим у кући и планирам на гаражу да ставим соларне панеле. То је онда права прича. А ове цене брзих пуњача су срамотне, нарочито у Србији и нарочито зато што се плаћа по минуту а не по искоришћеној енергији.

Види, једини проблем још увек је западна Србија, остало ти је све сјајно покривено, ем има пуњача ем има довољно брзих пуњача. Једини проблем је рецимо ако идеш на Тару мораш да се пуниш на Златибору, мада сам чуо да ће до краја године бити брзи пуњач на улазу у Ужице, то би решило буквално све. Јер већина нових модела нуди минимум 300км , реалних. Тако да по мени нема разлога за бригу шро се тиче мреже пуњача.

Baš sam zapadnu Srbiju gledao. :D

Volim da odem ponekad pa cirkulišem na relaciji Bajina Bašta - Tara.

Ne pratim aktivno pa ne znam da li se mreža punjača aktivno širi ili tapka u mestu.
Nije mi frka da se prvih godinu dve krpim kako umem ako ima naznaka da će u skorijoj budućnosti biti bolje.
 
Šta ste napali dečka lol, dizajn je uvek bio i biće stvar ukusa, niko ga ne bije motkom da kupi Teslu, hvala bogu pa ima gomila alternativa. Lep, ružan, kako kome, nema tu šta da se diskutuje - S Plaid, 3 običan, 3 Perf, atraktivni su do neke mere, zavisi od boje i konfiguracije, opet subjektivna kategorija.

@DukeLander

Ja plaćam 0.60e po kWh na brzom 120kw punjaču koji mi je na dva minuta, na Tesla Superchargerima koji su mi u prolazu je 0.35e po kWh, što znači puna baterija od 0-100 (što nikada ne punim, uvek je to 20-80) je 47 evra na javnom punjaču ili 27 evra na Superchargeru, sa tim prelaziš 487km u teoriji (u praksi manje naravno). Za punjač u garaži koji mi je u planu ne moram ni da računam, preko noći te izađe smešno da napuniš.
 
Evo i ja da dodam koju na temu izgleda Teslinih auta.. svojevremeno (pocetkom 2023) sam i sam poručio Model Y (tada su u Norveškoj odjednom skinuli 10.000€ od cene, a ja pomislio da je "akcijska cena" kratkog daha). Supruga je (kao i sweda ovde na forumu) totalno bila protiv, a ja kontao da će je proći 😆 I ništa, probala i provozala ga, i videla više puta izbliza i opširnije kod naših bliskih prijatelja koji ga imaju (čak dve porodice nama bliske baš taj model Y imaju), i ništa nije vredelo.. otkazali porudžbinu, propala kapara, doduše svega 200€ 😅
Tako da se negde i slažem da nisu toliki kupci teslinih vozila svi redom operisani od ukusa, al eto ima ljudi koji taj stil nikako ne mogu da svare..
 
Eto meni je zapalo za oko iz gornjeg posta da je kapara za Teslu 200 eura, a BYD ovde trazi 2000 eur kaparu i rok isporuke 5 meseci! I to nesto govori, koliko su sigurni u svoj proizvod..
 
Baš intenzivno razmišljam o korišćenoj Tesli 3, pale su cene redovno, a još se nalaze u garanciji što se tiče baterije, a inače se baterije dobro drže. Solarne panele imam kod kuće, izgleda da će biti dovoljno i za punjenje i za zimu (nemam još godinu dana iskustva), pa se postavlja kao normalno rešenje za budućnost. Taj premium connectivity bi dobro došao, a ne znam da li funkcioniše LTE u Srbiji.
Osim ovoga od BYD mi se sviđa Seal, ali on je dosta skuplji, a Atto 2 i 3 i nisu baš nešto preterano lepi :D
 
Postoje dva punjaca u Preljini na ulazu u Cacak, 40kw i 50kw snage ali se placaju. Na pola puta do Zlatibora, u Lucanima postoji neki punjac 30kw koji se takodje placa.

Za pretragu punjaca po meni najbolja aplikacija je PlugShare.
Kako se vrši plaćanje?
Karticom ili treba neka posebna aplikacija?
 
Takođe, nakon registracije u tim aplikacijama, može da se zatraži fizička NFC kartica (Charge&GO pošalje svoju, a kod Oriona povezujete bilo koju postojeću) i onda to olakšava korišćenje punjača - nije više potrebno otvarati aplikaciju, tako da nije potreban ni internet na telefonu itd. Samo se prinese kartica na čitač na punjaču i punjenje počinje. Isto tako se i zaustavlja.
 
Za sada postoji AC (spori) punjač u Bajinoj Bašti. Orion Telekom, 22 kW (za većinu auta 11 kW). Ali u blizini imaš par restorana na Drini gde možeš da sedneš na par sati i uživaš. :)
Možda sad preterujem sa paranojom ali mi je frka tako kada postoji samo jedan punjač da se oslonim na to jer ako ne radi šta onda? A recimo tempirao si da se na njemu dopuniš i nemaš dovoljno baterije do sledećeg.

Kapiram da je moj način razmišljanja deo problema što se prelazak na EV ne odvija brže ali ***. :)
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Takođe, nakon registracije u tim aplikacijama, može da se zatraži fizička NFC kartica (Charge&GO pošalje svoju, a kod Oriona povezujete bilo koju postojeću) i onda to olakšava korišćenje punjača - nije više potrebno otvarati aplikaciju, tako da nije potreban ni internet na telefonu itd. Samo se prinese kartica na čitač na punjaču i punjenje počinje. Isto tako se i zaustavlja.
Ne znam zašto to ne objedine i preko aplikacije ti uvežu tvoju kreditnu karticu sa profilom i aktivira ti se popust kao korisniku. Ako nemaš profil, nemaš popust i naplate punu cenu. Prislonis kreditnu karticu i platiš koliko treba
 
Ne znam zašto to ne objedine i preko aplikacije ti uvežu tvoju kreditnu karticu sa profilom i aktivira ti se popust kao korisniku. Ako nemaš profil, nemaš popust i naplate punu cenu. Prislonis kreditnu karticu i platiš koliko treba
Тако је у Норвешкој на свим пуњачима, а има разних фирми. Имаш профил у апликацији а евентуални "брик" и платнакартица, се региструју у профилу. Мени је рецимо у Београду кад дођем велико смарање са паркингом и то да "кредитом" са телефона плаћам паркинг СМС поруком. Уместо да постоји апликација где си унео податке са платне картице. Не знам да ли се то можда променило у међувремену.
 
Имаш апликацију паркинг сервиса где унесеш картицу и плаћаш преко апликације. Ја сам на припејду у Србији, па ми је било смарање да кредит допуњујем само због паркинга.
 
Možda sad preterujem sa paranojom ali mi je frka tako kada postoji samo jedan punjač da se oslonim na to jer ako ne radi šta onda? A recimo tempirao si da se na njemu dopuniš i nemaš dovoljno baterije do sledećeg.
Kapiram da je moj način razmišljanja deo problema što se prelazak na EV ne odvija brže ali ***. :)
U pravu si, ali ta frka je najveća prvih par puta, kao neka trema kad bilo šta radiš prvi put. U najgorem slučaju ćeš zamoliti nekoga npr. iz restorana da se priključiš na običnu (šuko) utičnicu, kao što njih često ljudi zamole da dopune telefon. Zato uvek na duži put za svaki slučaj sa sobom treba nositi i taj "granny" kabl (koji dolazi uz auto), eventualno i produžni kabl, za slučaj da oni koje pitaš nemaju.
Takođe, PlugShare je odličan resurs, jer možeš da vidiš komentare drugih korisnika kada su došli tu i punili auto, da li je bilo sve u redu ili ne. Naravno, to opet nije 100% garancija da će biti sve u redu baš tad kad ti dođeš, ali za to bi baš morao da nemaš sreće.
Ali ako recimo iznajmljuješ neku kućicu na Tari, nema razloga da uopšte svraćaš na taj punjač, već jednostavno tu gde spavaš priključiš auto i miran si.
 
Možda sad preterujem sa paranojom ali mi je frka tako kada postoji samo jedan punjač da se oslonim na to jer ako ne radi šta onda? A recimo tempirao si da se na njemu dopuniš i nemaš dovoljno baterije do sledećeg.

Kapiram da je moj način razmišljanja deo problema što se prelazak na EV ne odvija brže ali ***. :)
Ako sam nesto naucio o planiranju puta sa EV, to je da nikada ne planiras punjenje na poslednjem punjacu. To znaci ako ides za Bajinu bastu koja ima samo jedan punjac, put planiraj tako da kada stignes tamo imas dovoljno dometa do sledeceg punjaca, za ne daj boze.
 
U pravu si, ali ta frka je najveća prvih par puta, kao neka trema kad bilo šta radiš prvi put. U najgorem slučaju ćeš zamoliti nekoga npr. iz restorana da se priključiš na običnu (šuko) utičnicu, kao što njih često ljudi zamole da dopune telefon. Zato uvek na duži put za svaki slučaj sa sobom treba nositi i taj "granny" kabl (koji dolazi uz auto), eventualno i produžni kabl, za slučaj da oni koje pitaš nemaju.
Takođe, PlugShare je odličan resurs, jer možeš da vidiš komentare drugih korisnika kada su došli tu i punili auto, da li je bilo sve u redu ili ne. Naravno, to opet nije 100% garancija da će biti sve u redu baš tad kad ti dođeš, ali za to bi baš morao da nemaš sreće.
Ali ako recimo iznajmljuješ neku kućicu na Tari, nema razloga da uopšte svraćaš na taj punjač, već jednostavno tu gde spavaš priključiš auto i miran si.
Колико брзо може да се напуни аутомобил на обичан пуњач и обичним каблом "ganny"?
 
Колико брзо може да се напуни аутомобил на обичан пуњач и обичним каблом "ganny"
To je krajnja opcija, i ide otprilike 2.5-3 kw na sat vremena punjenja. Da kazemo da prosečni el auto troši oko 15kw na 100km, pa eto - nije teška matematika (ca 5-6 sati punjenja za 100km vožnje)
 
Najčešće i primarna opcija punjenja, osim u slučajevima gde su kupci dobijali wall box punjače uz auto. Ja svoje punim na običan punjač i to mi bude dovoljno za dnevne potrebe od 100-150km
 
Ако се под ”обичан” пуњач сматра шуко 230V који долази уз сваки купљени ауто, онда то није добро. То је "emergency charger" никако примарна опција, већ сам писао о томе на теми.
 
Najčešće i primarna opcija punjenja, osim u slučajevima gde su kupci dobijali wall box punjače uz auto. Ja svoje punim na običan punjač i to mi bude dovoljno za dnevne potrebe od 100-150km
Moj odgovor se odnosio na punjenje kad si na putu, a ne radi taj "brzi" punjač od 22kw.. uostalom, za kućno punjenje postoji opcija kupovine zidnog punjača od 11kw ako već nisi dobio od prodavca, verovao ili ne. Celih 500-600€
 
1744183931625.png "emergency charger" - (AC) Обично долази уз ауто, мислим да чак и мора по неким прописима. 230V шуко утичница на type 2 утичницу. Обично има штеловање јачине струје, типа од 5 - 16А. Користи се искључиво у нужним ситуација и не пречесто.
1744184134333.png
"Кућни зидни пуњач" може бити таквих пуњача и на улици односно паркингу и онда то буни поједине који мисле да је то "брзи пуњач"- (АC) У већини не долази уз ауто, али има неких произвођача који га продају уз ауто. Снага пуњења варира од неких 3-4КW до макс 22KW, најчешће 7-11KW. Брзина пуњења зависи од самог аута шта подржава, самог пуњача и инсталација - колико фаза. Може се обезбедити довољно јака струја и пуњач и за 22КW ,али ако ауто не подржава пуњење преко 11КW онда се неће ни пунити брже од тога.
1744184791977.png "Брзи пуњач" - (DC) - Брзо пуњење на једносмерну струју. Снага је обично од 50 - 300KW. Ауто када пуниш најбоље је да има што празнију батерију. У зависности од модела пуњење је најбрже од 10% - 80%. У већини случејева нема смисла и није препоручљиво ићи преко 90% па чак и 80%. Било је разних типова конектора, стандардизовао се CSS2,1744185109202.png
 
Poslednja izmena:
Људи планирам да купим кучни пуњач. 11kw или ако може 22kw? Дајте препоруке шта је проверено добро, где купити и које суу цене? Хвала
 
Da budemo tehnički precizni, za sve AC varijante, punjač (AC/DC ispravljač i kontroler punjenja) se nalaze u kolima, a to na čega se kačimo bi trebalo pravilno zvati priključak za punjenje. Takvi su najčešće 7, 11 ili 22kW, zavisi kolike snage nam je u kola ugrađeni AC/DC ispravljač.

Dakle, taj neki wall box, jeste samo malo drugačiji priključak na električnu mrežu, preko kojeg kačimo naš on-board charger.
Ima neki standardni konektor za električna vozila, trofazni je. Sa njega se napaja on-board charger.
Da li će raditi sa standardizovanih 7, 11 ili 22kW, zavisi koje nam je snage taj on-board punjač u kolima, i koje opterećenje može da podnese naša kućna instalacija.

Računajte da su 22kW zapravo 32A po fazi. Nije da baš može uvek i svuda.
11kW je 16A po fazi što bez problema nose sve iole novije kućne instalacije. Ali opet treba poseban kabel od razvodne table do samog wall box-a.

U slučaju fast DC chargera, "punjač" (AC/DC pretvarač) je van vozila. Jedan od razloga zbog čega su i toliko skupi.
Plus što je za velike snage potreban i ozbiljan priključak na el. mrežu.
Kontroler punjenja je i dalje u kolima, on određuje ssnagu i tempo punjenja, ali AC/DC napajanje je van vozila.
 
Poslednja izmena:
Па и није баш тако, не можеш га толико поједноставити зато што не би функционисало уопште. Кућни пуњач није само мало другачији прикључак на електричну мрежу. Има ту и заштита(између осталог заштита од DC која може да се врати у мрежу), има и електронике која успостави комуникацију са аутом па закључа портове за пуњење при пуњењу, има уграђен мерач потрошње, има и RFID/NFC читаш, WIFI...
Да је толико једноставно могао би се ауто повезати директ на рецимо 32А индустријску утичницу само са каблом. Али не може мора да постоји електроника између.
Сваки од наведених начина пуњења мора имати електронику, не може ”директ”.

1744211570481.png
Не може без ове плаве ”кутије” у средини.

П.С. Ти то можда знаш(можда и не) ово што сам написао, али начин на који си ти написао није добар. Може да се схвати двосмислено. Kроз TYPE 2 конектор не иде само струја неко и комункација између аута и ”пуњача”. Та ”control pilot" комуникација говори ауту колико струје сме да повуче, да ли је уземљење уреду и када да почне и прекине пуњење. Без тога пуњења нема, та електроника која омогућава ту комуникацију је пресудна.
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno