Tek sad stigoh kući... Ovde se diskusija očigledno nastavlja.
Odgovor na onu tezu o agregaciji podataka (statistici). Meni nije jasno zbog čega mene ovde niko ne sluša.
Za ostale ne znam, ali ja te pazljivo citam. To nalaze kultura komunikacije. Ukoliko na nesto odgovaram, prethodno i procitam napisano. Medjutim, cini mi se da ti mozda i nisi procitao sta si napisao na pocetku i odakle si krenuo, pa ti predlazem da se vratis nekoliko stranica unazad i pogledas i sam; nikad se nisam bavio poslovima 'retroskeptive' odnosno skupljanja postova sagovornika na forumu u jedan, pa ne nameravam da to radim ni sada.
Pre svega, evo linka koji, iako je sa wikipedije, prilicno posteno opisuje zamerke koje su upucivane i koje se i dalje upucuju Google-u:
http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Google
Za vecinu napisanih stvari sam znao, neke sam i propustio.
Dakle, evo još jednom, najjednostavnijim mogućim rečnikom:
Kompanije koje pružaju onlajn usluge tipa email, "cloud" i slično, skupljaju podatke o svojim korisnicima za internu upotrebu. To, ako sam shvatio, do sad nije bilo sporno i svi se slažemo po tom pitanju. Problem je što to nije poenta mog argumenta.
Za razliku od npr. Epla (kao i Mikrosofta, kad je u pitanju njihov Eks-boks), koji te podatke o korisnicima koriste za svoju internu upotrebu, kompanije poput Gugla, Fejsbuka i sličnih te podatke PRODAJU. Suština njihovog poslovnog modela je prodaja informacija o korisnicima. Dakle, prodajući te "statističke" informacije, Gugl, Fejsbuk, Dropboks i slični omogućavaju SVAKOME ko ima dovoljno para da dobije informacije koje izvesan broj ljudi ne bi želeo da vidi na slobodnom tržištu roba i usluga.
Mozda da probamo da uspostavimo prvo tacke oko kojih se slazemo? Ja cu da nabrojim, a ti ispravi ako nisam pogodio. Koncentrisacu se na Google i Apple u cilju skracivanja diskusije jer u suprotnom rizikujem da post poprimi epske razmere. Pa da krenem da nabrajam cinjenice gde se, ako ne gresim, u potpunosti slazemo:
1. I Google i Apple imaju nase licne podatke i drze ih na svojim serverima (ime, prezime, adresa, broj kreditne kartice, pol, godiste....)
2. I Google i Apple prate ponasanje svojih korisnika i na osnovu toga pokusavaju da, kako kazu, korisnicima obezbede bolje servise; za Google svi znamo, a primer za Apple je recimo ovo - na njihovom appstore-u pamte se i prate kupovine musterija te se, na osnovu toga, formira lista predlozenih kupovina (sekcija Genius u appstoreu)
3. I Google i Apple imaju tehnicke mogucnosti da prate sta njihovi korisnici rade, tu mogucnost i koriste, i mogucnost da prikupljene podatke zloupotrebljavaju.
4. Ni Google ni Apple NE PRODAJU licne informacije trecim licima, niti su te informacije javno dostupne. Obzirom da postoji Patriotski akt Americka vlada moze da trazi ove informacije i od Google-a i od Apple-a a ovih ce, po slovu zakona, te iste informacije morati i da im pruze
5. Ni Google ni Apple zaposleni NE ZAVIRUJU u privatne podatke, vec sve podatke obradjuju AI rutine.
Da ne ispadne da ti stavljam reci u usta - ovo je samo moja percepcija fakata gde se nas dvojica ne sporimo, ukoliko to nije tako ocekujem da me korigujes.
Problem realno ne postoji kad su u pitanju podaci tipa: "žene starije od 40 godina često posećuju sajtove za kozmetiku". Ovakva informacija nikome ne može ništa konkretno da kaže. Nažalost, Fejsbuk , Gugl i ostali imaju mnogo detaljnije informacije o nama i takvi detalji se itekako pojavljuju u tim statističkim podacima koje oni prodaju svojim oglašivačima.
Bez obzira na količinu detalja koje poseduje npr. Epl ili Mikrosoft o meni, ja znam da ni jedna ni druga firma neće tu informaciju nikome prodati. Drugim rečima, od mene kao njihovog korisnika očekuje se da verujem u njihovu diskreciju. Za razliku od njih, Gugl mi jasno i glasno saopštava da "agregatne (statističke) informacije" o meni zadržava pravo da koristi kako god želi. Dakle, od mene se očekuje da verujem svima onima kojima Gugl prodaje informacije o meni.
Da li smo sada razumeli konačno u čemu je fundamentalna razlika?
Ostaje nam, dakle, da utvrdimo da li Google zaista prodaje statistiku koju skuplja svakome ko je spreman da plati, ili ne.
Da krenemo od ovoga - recimo ja sam resio da otvorim pekaru gde nameravam da prodajem burek. Da li postoji nacin da kontaktiram Google i kazem - ljudi, krecem u biznis sa burekom, kupio bih sve vase statisticke podatke koji se ticu teritorije Beograda i bureka; zelim da mi kazete koje demografske grupe burek najvise interesuje, gde je najveca gustina ljubitelja bureka kako bih najbolje moguce pozicionirao svoju buekdzinicu i koliko kilograma bureka prosecno beogradski burekofil pojede nedeljno? Novac nije problem, placam sta god trazite, samo mi dajte informacije.
Ovakav scenario je nemoguc, niti ovo Google radi. Ako smatras drugacije, voleo bih da nam na uvid stavis dokaze koji tvoje stavove i potvrdjuju.
Moguce je da te zbunjuju dva Google-ova servisa koja se siroko koriste - Google Analytics i Google Adsense?
Analytics je servis koji ti daje podatke o poseti tvom sajtu - broj hitova, na koji su nacin posetioci dosli do tebe (direktno, preko refera), koje linkove i delove sajta otvaraju najvise, koliko se prosecno zadrzavaju na sajtu i sl, sa kojih ip adresa dolaze posetioci i sl. Ove informacije bas i ne zadiru u privatnost korisnika obzirom da su potpuno anonimne, izuzev IP adrese. Medjutim, u logovima web servera se te IP adrese svakako zapisuju, kao i gomila drugih informacija koje se preklapaju sa ovim sto Analytics pokazuje. Dakle, ja i bez Analyticsa mogu da vidim sa kojih IP adresa posetioci mog sajta dolaze i rucno napravim statistku ako zelim, Analytics tu samo znacajno skracuje posao.
Adsense je servis koji, na osnovu poseta web sajtovima dok sam ulogovan na guglu i na osnovu heuristicke analize tekstova u mailovima koje imam na gmailu izbacuje reklame oglasavaca koji placaju Google-u za advertajzing. Oglasavac ne zna da ja postojim, niti postoji nacin da sazna za mene sve dok ja ne kliknem na link ka njegovom sajtu, odlucim se za kupovinu i tamo ostavim svoje podatke. Ukoliko samo kliknem, odem na njihov sajt i ne kupim nista, oglasavac dobija statistiku kao u slucaju Google Analytics-a.
Da li sam sada ja bio jasan, i da li je tebi jasno o cemu pisem?
edit: samo da napomenem i ovo - ukoliko se neko zaista brine za svoju privatnost onda je najbolje da, pre svega, i ne koristi on-line usluge americkih kompanija. Razlog za ovo je pomenuti Patriotski akt. Najbolje je da se nadje pouzdan VPN provajder koji izmice sapama americke vlade, da se svi mailovi enkriptuju preko PGP-a, da se web sajtovi posecuju iskljucivo preko proxy servera do kojih americka vlada ne moze da dodje i sl.