Šta je novo?

3D printer - Opsta tema - FAQ

Opruge su jako jeftine, reda 500din za set. Metalni ekstruder je €15-20.

Capricorn bowden tube nije obavezan upgrade, ali je poželjan ako se štampa na temperaturama višim od 235C.

Mogli bi da otvorimo temu gde ćemo podeliti ko je šta upgradovao na svom 3D štampaču. Taman da razmenimo iskustva, vidimo šta je popularno i šta vredi upgradovati.
 
Dobro, zavisi šta pazarite i gde od upgrade-a. Ja sam kupio MS hotend, to ne ide uz Ender OEM, svakako. Crevo, oprugice, ventovi, modovi koji se štampaju... metalni ekstruder, sve to jeste jeftino, ali neko nije ni vičan DIY radovima, pa se margina brzo smanji.
Mada ko nije vičan, ne treba ni da kupuje jeftine 3D štampače. :)
 
Pa i nije fora da se sve kupi gotovo, barem meni, jer sam mog Endera 3 Pro kupio iz zabave, i tako ga doživljavam. Inače promenjeno je skoro sve što sam smatrao da donosi bitnije promene. 32bit-na ploča, glass bed, direct drive, ABL, Octoprint, filament holder. Inače usput sam napravio priličnu zalihu dizni svih tipova od Titanium, Steel do običnih mesinganih koje i dalje najviše koristim. Jednostavno kupim kad naletim na povoljno i nije mi važno kad stižu.
 
Uzeo Ender 3 v2, i gledam ovaj tutorial:


Predlaze da se zamene bed springs i coupler pre montaze printera, pa me zanima gde se iste mogu nabaviti kod nas (KP predpostavljam) i koja je cena, i da li je to toliko bitno?

Probaj test print, ako je dobar ne diraj. Kao i kod auta, ne menjaj nista dok radi. Kad pocne da zeza onda menjaj. Inace iz mog iskustva te opruge nisu neki apgrejd. Coupleri se menjaju kada popuste a originalni relativno brzo propadnu.

Ono sto se menja odmah je ploca ako "svira" a tebi to smeta. Ako tiho stampa ne diraj pa sve i da je 128 bit chipset. Ako ne stampa dobro najlon, tpu onda nisi dobro izabrao stampac. Umesto da se budzi Direct Drive trebalo je kupiti adekvatan stampac u startu. Isto vazi i za enclosure i abs printanje. Moze se zbudziti ali nije Ender 3 dizajniran za takvu upotrebu.

500 dinara za set opruga mi se cini kao dranje ali nisam dugo kupovao iz Kine ako ne znam trenutnu situaciju. Znam samo da "uvoznici" iz Kine sa KP imaju bezobrazne marze. Ako je 500 na KP a 800 kod legalnog uvoznika budi covek i dodaj 300 dinara.
 
Poslednja izmena:
Čini mi se da svi imamo isti neki stav, načelno. Meni je ovo praktično jedan od hobija. Na kola i amatersko trkanje sam se navukao odavno, to je ubedljivo najskuplje. HW i PC generalno od kako znam pojmove. Amaterske košarkaške lige još jedan od. Na kraju i 3D printanje kao poslednji i ne bih ništa menjao. :)
Mislim da je kao i za sve u životu progresija neophodna od nekih osnova, pa nadalje, dokle ko misli da treba i želi.

Inače, kakava su vam iskustva po pitanju sušenja filamenata? Znam da je Duke pisao neka. Je l' koristio neko rerna metod ili imate vakuumske kesice i sl.? Treba da otvorim nylon uskoro, pa da znam čemu da se nadam. Kod mene u kući je vlažnost vazduha oko 50% i filamente držim u kutiji sa vrećicama gela koje dođu uz njih. Naručio sam 5 kesica za vakuumiranje, svakako.
 
Moja iskustva sa sušenjem filamenta su da, i pored gomile videa sa kojima se dokazuje da to ne daje rezultate, ipak u praksi sam se uverio da radi. Imam neki noname filament koji kad ostane par dana na štampaču samo zateknem da je pukao. Posle par sati na 50 stepeni u dehidratoru on prestane da bude krt i može se normalno koristiti. Inače za sušenje koristim najobičniji dehidrator hrane uz dodatak merača temperature i vlažnosti sa Arduinom i jednim malim Oled displejem. Ipak sa Creality filamentom nemam tih problema iako ga ne skidam sa štampača a žena stalno suši veš u sobi kad je loše vreme. U rerni mislim da nije pametno sušiti pre provere koliko je tačan termostat na nižim temperaturama (50 stepeni) jer je većina netačna na tako niskim temperaturama i da može dostići i 100 stepeni. Nisu retki slučajevi kad su se ljudima topili kalemovi ili se zalepili slojevi međusobno.
 
Poslednja izmena:
Mislim da najvise zavisi od filamenta.
Kod mene je niska vlaznost pa opet neki filamenti posle samo pola sata stojanja na stampacu pucaju a neki mesecima bez zastite stoje na policama i nista.
Takodje istu "krtost" kod filamenata koji lako pucaju primecujem na tankim zidovima odstampanih modela, ne previse ali se primeti da lakse popustaju pod pritiskom prstiju ali ne cujem pucketanje, sistanje, ne vidi se para pri stampanju. Jednostavno takav je filament

IMG20210502233449.jpg
 
Prusa i3 MK3S je dobro resenje ali Ender 6 CoreXY bi bio gotovo savrsen da ima Direct Drive. CraftBot je mislim znacajno skuplji, vise je nivo Ultimaker stampaca, cenovno.

Ovo je resenje za Ender 6 kosta 110 dolara na Alju sa slanjem, plus pdv i carina. Ender 6 je 550 dolara ili 74000 dinara kod nas. Deluje da se ne isplati ali enclosure za Ender 3 kosta a da prebacis motore napolje ne mozes.

 
Poslednja izmena:
Da, DD extruder i hotend i BLTouch i drugu plocu ili bar Octoprint, mozda i napajanje, itd. Tako mozes i duplo jeftiniji Ender 5 da upgrade-ujes.
A taj akril radi otprilike kao i ovo
 
Poslednja izmena:
JGAurora je takodje imala uzas opruge. Zamenuo ih silikonskim uloscima, odlican upgrade:

IMG20210503023438.jpg
 
Guglam sta je pinda... aha, prusa induktivni senzor.
Jesam ali ne sa prusinim.
Odlicni su AKO imas direktnu metalnu povrsinu.
Staklo, "smirgla" (kao sto anycubic ima) tj bilo sta sto nije metalno pravi velike probleme. Npr mi u firmi imamo Omron i Siemens, odlicni i izdrzljivi, bukvalno ih isto koristimo kao kod stampaca.
Post automatically merged:

Nisam ti odgovorio na pitanje:
Laksi i bolji od BLTouch... To je stvar afiniteta. Svaki sensor ima svoje prednosti i mane.
U idealnim uslovima induktivni je bolji. Problem je sto nikada nemamo idealne uslove.
Ne vidim na osnovu kvaliteta stampe da je BLTouch ista bolji ili losiji od ostalih jer su svi low budget senzori i za par evra ne mozes ni ocekivati bolje rezultate. Cak i da imamo high end cnc senzore koji kostaju nekoliko hiljada eura, imao bi mozda malcice bolje rezultate jer ti ostatak masine nije high end, imamo prevelike tolerancije na svim osama.
Ima ih dosta po YT sa tim induktivnim na staklu/ogledalu, to izleda moze da se kalibrise ili tolerise odr. debljinu stakla ili sporadicno pravi probleme?
 
Ja planiram ovako nesto napraviti kad mi stignu desikanti, narucio sam iz Kine silica gel, kosta 2$ = 100g

Ne moze edit na post pa...

Vidim da 3Dmarket ima Prusament PET-G, nadam se da ce uvrstiti u ponudu jos neke Prusa filamente.
 
Vlažnost odmah po uključenju, takoreći stanje u prostoriji i posle par minuta rada pri dostizanju zadate temperature. Naravno bez filamenta jer trenutno nemam potrebe za sušenjem. Inače ovo je najjednostavniji koji sam video da postoji i namerno je kupljen baš taj jer sam planirao da ga prepravljam kako meni odgovara. Važno je da je veoma tačan po pitanju temperature. Jedine izmene na njemu su dodatak merača temperature / vlažnosti i prepravka držača kako bi mogao da prihvati 1-3 filamenta, po potrebi, jednostavnim uklanjanjem viška nosećih elemenata. Pokazao se odlično u praksi.

20210503_092838.jpg20210503_093726.jpg
 
Ima ih dosta po YT sa tim induktivnim na staklu/ogledalu, to izleda moze da se kalibrise ili tolerise odr. debljinu stakla ili sporadicno pravi probleme?
Bice da su kapacitivni, posto izgledaju skoro identicno.
Induktivni je obican triger prekidac, cim oseti promenu u magnetnom polju, okida. Ne moze se (bar ja ne znam da moze ) da se steluje daljina detektovanja.
Staklo ako je iole cisto, bez primesa metala, nije induktivno. Aluminijum je slabiji od gvozdja sto znaci sonda mora vise da se priblizi.
Kolega i ja smo se igrali sa industrijskim senzorima, koji nisu par evrica. Okidali su na nekih 10mm od aluminijuma, znaci stane staklo izmedju bez problema. Ali imali su i "fine" devijacije, multiple probing je obavezan.

Imam viska par foto senzora, ako stignem poigracu se sa njima, posto oni imaju najmanju devijaciju.
 
Kao što reče DukeLander nisu to induktivni već kapacitivni senzori. Prilično su tačni ali ne vidim potrebu za izmišljanjem tople vode kad već postoje proverena rešenja. Jedino ako se to već ima na lageru pa da se iskoristi. Takođe bitna stavka je da bilo koji senzor da se upotrebi ima temperaturnu stabilnost i vrlo malo odstupanje u slučaju promene parametara okruženja.

Baš sam zadovoljan kako je ispao dodatak i iznenadio sam se da uz to i dobro radi, štampa iz jednog dela a ipak funkcionalno. Do sada nisam ovako nešto probao iako sam video da ljudi rade.

20210503_181711.jpg
20210503_181720.jpg
 
Jedino ako se to već ima na lageru pa da se iskoristi. Takođe bitna stavka je da bilo koji senzor da se upotrebi ima temperaturnu stabilnost i vrlo malo odstupanje u slučaju promene parametara okruženja.
To je i povod mog izmisljanja tople vode :)
Imam par optickih senzora koji su se odlicno pokazali, njih ne interesuje vlaga, temperatura, metal, staklo, on okida kada je svetlosni snop prekinut. Teoretski bi trebao biti najprecizniji. Napravicu model kucista sa polugom pa cu testirati devijacije i uporediti sa kontakt i BLTouch senzorom.
 
Imam ovo uradjeno na mom uskoro gotovom Corexy stampacu.
Radi za sve pare :)
A na hot bedu imam bele gumene (neverujem da su silikonski ali su meki) odstojnike za vrata.
Na maticnom Pxmalionu core I3 imam ova level sistem i nisam bas zadovoljan
 
Poslednja izmena:
Bas takav koncept optickog senzora sa servo sam imao u glavi, stim da bih izbegao metal, hocu full 3d print, zato imamo stampace ne? :)

Interesantno zapazanje:
Stigao mi danas .... ne znam kako se zove srpski - dial indicator. Nasao na Amazonu akciju za komplet - 19e.
Juce sam odradio levelovanje x ose sa odstampanim indikatorom, kacio sam nedavno link za stampani indikator.
Proverio sada sa pro indikatorom i stampani je odstupio za 0,03mm. Iznenadjujuca mala razlika, pogotovo uzimajuci u obzir da je distanca preko 25cm.
Definitivno must have stampani alat za cartesian stampace.

IMG20210504003851.jpg
 
Ево ушао сам и ја у клуб, узео сам Ендер 5 + и већ сам потрошио онај први материјал што дође уз штампач. Требао бих да одштампам неки кључ за фелне, ако сам добро схватио ПЕТГ би био најчвршћа односно најбоља опција. Који препоручујете за куповину ко нас, немам времена да их поручујем са нета. Видех да је неко препоручивао Devil Designs, има ли шта боље да се узме?
 
Čestitam na kupovini!

Kakav ključ za felne bi štampao? PETG jeste jak, ali ne znam da li bi bio dovoljno jak za neku takvu primenu.

Devil Design su odlični filamenti. Za sada su mi se sve boje dobro pokazale.
 
Пробао сам са оним Креалити што је дошао штампач са њим, он је ваљда ПЛА. И заврнуо је три чепа крвнички, на четвртом је пукао :) Капирам да би добре резултате добио само када би изменио облик овог кључа, али лакше ми је да пробам да видим како ће испасти са ПЕТГ. Иначе ово је модел

успут каква искуства имате са фарбањем модела са 3д штампача? штампате ли са икључиво са различитим бојама материјала или га дофарбате? Ја сам натопио ПЛА модел црним спрејом и испало је задовољавајуће али капирам да постоје боља решења :ROFLMAO:

Такође који софтвер користите на ендерима, видим да постоји ту нека проблематика па сам узео онај основни Креалити Слајсер 1.2.3. што дође са штампачем
 
Poslednja izmena:
Ja uglavnom Prusa slicer, eventualno Cura. Pošto koristim Linux, Creality otpada. Mada sve su to forkovi jedan drugog, počeli su svi od Slic3r-a.
 
Пробао сам са оним Креалити што је дошао штампач са њим, он је ваљда ПЛА. И заврнуо је три чепа крвнички, на четвртом је пукао :) Капирам да би добре резултате добио само када би изменио облик овог кључа, али лакше ми је да пробам да видим како ће испасти са ПЕТГ. Иначе ово је модел
Zanimljiv test izdržljivosti. 🙂

Od softvera koristim Cura. Nekako mi je najlakša, a ima puno podešavanja.
 
а сам натопио ПЛА модел црним спрејом и испало је задовољавајуће али капирам да постоје боља решења
Direkt farba na materijal ili nagriza materijal ili ce otpasti vremenom.
Moras naneti primer pa farbu i pozeljno varnish za zastitu.
Pricamo o modelima koji nisu neka vrsta alata.

Takodje reci mi gde ti je pukao model, na zubima ili prsten?
 
Poslednja izmena:
Модел ми је пукао по пола на прстену, ручка и пола прстена остале на једну страну а пола прстена на другу :) Ту је вероватно извршен највећи притисак. Капирам да се проблем решава тако што ставим ручке са обе стране па истом силом вршим притисак у истом смеру, не овако само са једне стране где је ручка. Међутим људи су ово правили да некако могу да одврну чепове са фелне, ја га правим да могу чепове толико да притегнем да не могу цигани да их поскидају :ROFLMAO: Заправо сам јако задовољан колико је издржао овај кључ собзиром да сам штампао на 0.2мм, када сам кренуо на 0.1мм тада сам већ остао без материјала :ROFLMAO: Пробаћу са ПЕТГ и 0.1мм, ако опет пукне не гине ми да се мало удубим у 3д програме и да направим те ручке како треба.

Што се фарбања тиче мене је мрзело да ставим прајмер иако сам видео да ће без њега теже ићи. Али ево видећу сада како ће врућине да га послуже пошто сам фарбао неки држач у колима а сада га чекају јаче температуре и потенцијално скидање фарбе :)

IMG_20210504_180152_917.jpg IMG_20210504_180305_095.jpg
 
Najbolje probaj PET-G karbon ili najlon. Oba imaš u Vokselu. Ti BBS čepovi se svakako stežu samo kao ukrasni detalj, ne treba nikakva ozbiljna kilaža da se juri.

@DukeLander to se po srpski zove komparater, imam i analogni kao tvoj, i digitalni. Bez toga je nemoguće uzupčiti trkački motor, toplo preporučujem da nabaviš i digitalni, baš je bez razmišljanja što se tiče rada. :)
 
Ne treba ti 0.1 stampa, dovoljna je 0.2 , tacnije nije problem kako je stampano vec u dizajnu. No svakako ce PETG biti nesto jaci.
Ako hoces, mogu ti napraviti jaci model ali podrzavam ucenje CAD programa.

@Gedora hvala za definiciju. Mali off: sta ce ti komparater za uzupcavanje motora?
 
Хвала на помоћи, данас сам баш хтео до стакленца међутим изгледа да тек од сутра раде.

Међутим идаље не могу да престанем да се одушевљавам заједницом људи окупљених око 3д штампача. Сада уђем опет на нет, видим пре три дана лик окачио доста бољу верзију кључа који ми је потребан:

Видим ја размазиће ме, успећу да штампам све и свашта без да такнем програме :ROFLMAO:
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno