Šta je novo?

3D printer - Opsta tema - FAQ

Ima li iko Ender 5? Utisci?
Vidim da je sada na akciji u EU za 200e pa me kopka...
 
BLTouch - da ili ne? :) Za Ender 3 v2.
 
Imas poprilicno znanje sa elektronikom i fw - sto da ne?
 
Više je to iz pogleda da li se isplati uložiti 50 EUR i uzeti BLtouch za Ender 3 v2? Naginjem ka tome da uzmem.

Poručio sam već unapređenja, poput Capricorn Bowden creva, tvrđih opruga i metalnog ekstrudera.
 
Pratis Reddit, vidis kakve benefite i probleme imaju sa njim. Ako ti je heatbed iskrivljen, definitivno treba probati.
 
Više je to iz pogleda da li se isplati uložiti 50 EUR i uzeti BLtouch za Ender 3 v2? Naginjem ka tome da uzmem.

Poručio sam već unapređenja, poput Capricorn Bowden creva, tvrđih opruga i metalnog ekstrudera.
Imaš kvalitetnih i za 15tak eura, rade sasvim dobro. Inače lično se ne vraćam na dane pre BL-a. Jedino što da to sve lepo ima smisla treba u kombinaciji sa Octoprintom pa onda lepo dobiješ vizuelni prikaz podešavanja i vidiš gde da podešavaš. Kad ga svedeš na skoro pa idealno, onda nema zime.


Bed vizualizer.jpg
 
I mene zanima. Tj zanima me i Octo, nisam jos radio sa njim.
Interesuje me koliko sve to kosta otprilike u kompletu, koliko vremena i znanja mi treba, benefiti Octo osim bed levelinga?
Imamo dosta ljudi koje ove stvari zanimaju, imamo clanove koji drze printere u malom prstu... I niko nista...
Zalosno...
 
Poslednja izmena:

Ja sam konkretno uzeo ovaj, a pre toga sam uzeo neki na eBay-u za 13 dolara i radili su isto. Postavio bih link i za njega ali ga više nema u ponudi.

Za Octoprint, Rasppbery Pi 3B, touch screen 3.5`` , microSD kartica 4GB pa naviše i opciono web kamerica, sasvim dovoljna neka Logitech C270 ili Rasspbery kamera a ima ih raznih. Ostatak detalja sam nahvatao na netu, od podešavanja do prepravke firmware-a. Kad uhvatim malo vremena postaviću linkove.
 
Hvala za link, @Vaskev!

Spisak komponenti za OctoPrint:
  • Raspberry Pi 4 2/4GB
  • Napajanje 5V 3A
  • Kućište za RPi (bilo kakvo)
  • MicroSD kartica od 4GB i više
  • USB kamera ili Pi Camera
  • USB A na microUSB/miniUSB kabl (zavisi od modela štampača i USB porta koji poseduje)
  • (opciono) Pametna utičnica da bi OctoPrint mogao da pali i gasi štampač po potrebi

Što je veći kapacitet microSD memorijske kartice, više modela može da se uskladišti i može da se pravi duži timelapse.

Evo par korisnih linkova u vezi sa OctoPrint-om:

Odličan video koji pokazuje instalaciju i inicijalno podešavanje OctaPrinta na Raspberry Pi (OctoPi):

A evo i videa sa preporukama za korisne OctoPrint pluginove. Obuhvata i pomenuti plugin za vizuelni prikaz nivelacije heatbed-a:


Kamera na OctoPrintu omogućava nadgledanje procesa štampe sa udaljene lokacije, jako korisno ukoliko je štampač na drugoj strani kuće, u podrumu ili na tavanu. Moguće je praviti i timelapse izrade 3d modela, a moguće je podesiti i nadgledanje i prekidanje štampe ukoliko štampa krene po zlu.

Spisak zvanično podržanih kamera i njihova podešavanja: https://community.octoprint.org/t/usb-webcams-known-to-work-with-mjpg-streamer/21149

Ovu modifikaciju je potrebno izvršiti na samom kablu kojim se povezuje OctoPi (Raspberry Pi) i štampač, kako ne bi ekran štampača ostao uključen, čak i kada je štampač ugašen: https://community.octoprint.org/t/put-tape-on-the-5v-pin-why-and-how/13574

To je to za početak.
 
Da dodam da pogledate i Klipper firmware i OctoKlipper plugin, deluje kao dobra stvar i nesto sto bih zeleo da probam. Trenutno mi je u planu uzeti Raspberry Pi 3B+ ili mozda cak Zero W, koliko vidim i na njemu Octoprint radi dobro sve dok se ne poveze kamera. Bas me ubise ova unapredjenja i filamenti, preveliki mi je ovo trosak za hobi za nekog ko jos nema primanja.. :D

Kad smo vec kod toga, da li zaradjujete od 3D stampe, radite li on-demand ili prodajete svoje neke dizajnove ili mozda tudje?
 
Hvala za link, @Vaskev!

Spisak komponenti za OctoPrint:
  • Raspberry Pi 4 2/4GB
  • Napajanje 5V 3A
  • Kućište za RPi (bilo kakvo)
  • MicroSD kartica od 4GB i više
  • USB kamera ili Pi Camera
  • USB A na microUSB/miniUSB kabl (zavisi od modela štampača i USB porta koji poseduje)
  • (opciono) Pametna utičnica da bi OctoPrint mogao da pali i gasi štampač po potrebi

Što je veći kapacitet microSD memorijske kartice, više modela može da se uskladišti i može da se pravi duži timelapse.

Evo par korisnih linkova u vezi sa OctoPrint-om:

Odličan video koji pokazuje instalaciju i inicijalno podešavanje OctaPrinta na Raspberry Pi (OctoPi):

A evo i videa sa preporukama za korisne OctoPrint pluginove. Obuhvata i pomenuti plugin za vizuelni prikaz nivelacije heatbed-a:


Kamera na OctoPrintu omogućava nadgledanje procesa štampe sa udaljene lokacije, jako korisno ukoliko je štampač na drugoj strani kuće, u podrumu ili na tavanu. Moguće je praviti i timelapse izrade 3d modela, a moguće je podesiti i nadgledanje i prekidanje štampe ukoliko štampa krene po zlu.

Spisak zvanično podržanih kamera i njihova podešavanja: https://community.octoprint.org/t/usb-webcams-known-to-work-with-mjpg-streamer/21149

Ovu modifikaciju je potrebno izvršiti na samom kablu kojim se povezuje OctoPi (Raspberry Pi) i štampač, kako ne bi ekran štampača ostao uključen, čak i kada je štampač ugašen: https://community.octoprint.org/t/put-tape-on-the-5v-pin-why-and-how/13574

To je to za početak.

Lično perferiram Pi3 bilo koju verziju radije nego Pi4 iz prostog razloga što je manje zagrevanje, nepotrebno je jer Pi3B odlično radi posao i jeftiniji je. Naravno ko već ima Pi4 i nije mu potreban za ništa drugo, OK.
 
Da dodam da pogledate i Klipper firmware i OctoKlipper plugin, deluje kao dobra stvar i nesto sto bih zeleo da probam.
Naravno prvo proveriti da li su ploce kompatibilne sa fw.

Narucio filament, jos par sitnica i 2x maglev 4010 24v venta.
I umesto ventova dobijem 2 komada:
IMG_20210407_184459.jpg
Proverim na netu, vidim da su dobar kvalitet sa finom cenom od 20-ak eura po komadu (ventovi su 4e), ne vracam ja ovo :)
Post automatically merged:

Salu na stranu, zvacu ih sutra, jer ce neko morati da plati razliku.

Sklopljena JGAurora i najzad sam se nakanio da sredim part cooler vent, koji naravno nije potrajao. Ispostavilo se da je radijalni 3010 koji nisam mogao naci u eu radnjama, samo u Kini. Nije mi se cekalo par nedelja i krenem u budzenje.
Dizajn je vrlo striktan i jako ogranicavajuc po pitanju modovanja, sve je u mikron nabijeno i lemljeno.
Potrajalo je dok nisam sve rasturio, odlemio, zalemio obicni aksijalni 3010 vent, dizajn i stampanje par modela da vidim koji je najbolji za zbudzuti jer lepo se ne moze izvesti i zavrsim sa ovim, koji je najjednostavniji i najbrze resenje ali i najruznije, jer sam morao skinuti kuciste ventova:
IMG-20210406-WA0000.jpg
Pustim model gde ima poveci bridging i prijatno iznenadjen, 7+cm bridginga fino radi:
IMG20210405205705.jpg

Definitivno cu morati napraviti mali tutorial za skr i tft, ima finih opcija koje mogu biti mnogima korisne.
 
Poslednja izmena:
Chriss odlican, puno se moze nauciti od njega.

Bacio pogled na cene i najjeftinija varijanta RPi 3 + napajanje + sd + BL izadje oko 60e, bez kamerice mada je ona oko 5e.

Kome je BL skup ili tezak za instalaciju i ako moze Marlin da stavi na svoju plocu, moze bez problema da resi levelovanje i bez senzora i imace mesh bed leveling.
Mislim da CHEP (Filament Friday) ima odlicne tutorijale za to.
Malo je zeznuto kod 8 bitnih ploca zbog ogranicene memorije ali sa 32 bitnim odlicno radi.
Skr 1.3/1.4/e3 super rade sa Marlin leveling opcijama. Kod mene sam ukljucio unified bed leveling koji u kombinaciji sa bilo kojim klasicnim senzorom izgleda ovako:
IMG20210409160237.jpg
Nakon ocitavanja sa sensorom se dobija proracunati mesh:

IMG20210409160413.jpg
Dobije se otprilike slika kakav je bed i pomeranjem velike crvene tacke se moze pojedinacno izabrati svaka tacka:
IMG20210409160721.jpg
Kada se izabere odredjena tacka, stampac postavi diznu tacno na visinu i koordinate date tacke i moze se rucno dodatno stelovati nivelacija:
IMG20210409160645.jpg
Skoro identicna procedura se radi i bez sensora, stim da se mora svaka tacka (kojih ima manje nego kod mene na slici) rucno podesiti ali to se samo prvi put radi, kasnije samo fine tuning.

Nasao sam na amazonu BL za 14e, narucio jer me cisto zanima da li je i koliko bolji od klasicnih varijanti a i moja skr 1.4T ima full BL podrsku pa i to da probamo.

@Mrljesana u kom si gradu?
Post automatically merged:

Apro po Octoprint :
Repetier - u sustini je octoprint u velikom pakovanju, koji ide na pc.
Meni je stampac na 30cm od media kompa u dnevnoj pa rekoh da probam.
Repetier preuzima full kontrolu nad stampacem i "gazi" bilo kakav fw na njemu, odlicna stvar za trazenje idealnih postavki stampaca.
U podesavanjima za stampac se vizuelno pokazuju offseti, brzine, sve vitalne funkcije sto vecini ljudi koji nisu vicni Marlinu izuzetno olaksava rad za podesavanje stampaca.
Takodje se izbegava visestruko fleshovanje i testiranje marlin verzija tj puno puno vremena se moze ustedeti.
Ima vise ugradjenih slajsera i vizuelno u real time prati stampu.
Imaju i svoj fw, cim nadjem vremena poigracu se sa njim.
Mana i to velika po meni - cena server paketa koja je 60e.
Repetier Host tj klijent na kompu je free ali server za online pristup je 14 day trial pa naplata i vezuje se za MAC adresu.
Sa tom cenom bolje ici na Octo za solo stampac, makar ti ostane hw ali ko ima vise stampaca i non stop stampa, onda je ovo bolja opcija jer server podrzava vise stampaca.


IMG20210410074807.jpg

IMG20210410074955.jpg



Postoji i Octo verzija za PC koja je malo komplikovanija za instalaciju ali je Chriss i to pokrio, i sa tim cu se poigrati cim stignem:


 
Poslednja izmena:
Da li postoji neki nacin da se vidi koja je ploca na Ender 3v2 bez otvaranja kucista (zbog garancije) radi updejta firmware-a?
 
Uglavnom je 4.2.2.

4.2.7 je samo ako poručiš i doplatiš za tu verziju sa Creality sajta.
 
Verujem. A neka preporuka za samo 3D printer, ali da je ozbiljniji/kvalitetniji/precizniji/brzi od Endera? Dobavljiv u Srbiji, za 1000-1500e?
 
Hvalili su ovde Wanhao stampace ako se ne varam, mada po Reddit ima i na njih dosta prituzbi.
Precizniji i brzi od Endera... Po meni samo custom CoreXY sa direct drive.
Za sta ti treba takav printer?
 
Za 3D stampu bez akanja sa plocama, Marlinima, Octoprintovima, senzorima, hot end-ovima, extruderima, itd. Skoro pa plug & play. Pozeljno bi bilo da bez problema stampa i ABS i TPU
 
Posle mesec dana i 4 rolne filamenta (PLA+ i PET-G) ja sam otisao korak dalje. Nabavio sam Micro Swiss all-metal hotend (0.4 dizna koja stize uz hotend i 0.6 celicna), dosta 4010 i 5015 fan-ova, polikarbonatske tockice, PEI podlogu... Kupio sam PET-G karbon i najlon filamente, naostrio sam se da to probam. Pre bilo kojih izmena sam odstampao kalibracionu kockicu, pa kada krenem u igranku, da imam sa cime da uporedim.
Video sam da imam v4.2.2 plocu, sto znaci da imam bootloader i laganu opciju update firmware-a. Trenutno je v1.0.1 Marlin, cenim da idem na neku poslednju TH3D ili sl. Ako neko ima preporuku, neka pise. Takodje, videcu da li HeroMe da probam za hladjenje ili nesto slicno, mada za ove HC filamente mi skoro hladjenje dela i ne treba. Opet, ako neko ima all-metal hotend iskustva sa konverzijama, neka pise. :) Takodje, PID kalibracija je nesto sto cu morati da odradim, cenim na tim nekim najcesce koriscenim temp. pa tu imam nedoumicu da li treba za svaki tip filamenta da odradim istu.
Ja cu podeliti svoj dojam kada sve skockam.
 
Za 3D stampu bez akanja sa plocama, Marlinima, Octoprintovima, senzorima, hot end-ovima, extruderima, itd. Skoro pa plug & play. Pozeljno bi bilo da bez problema stampa i ABS i TPU
Vidis, dobro pitanje... Ne znam sta se zvanicno nudi u Srb od ozbiljnijih, mislim da @Recoba20 dobro upucen.

@Gedora , PID je samo algoritam kako ce stampac da dostigne i odrzava temperature. Nema veze sa kojim materijalima ces stampati.
 
@DukeLander naravno, ali ima veze sa tim na kojim je temperaturama optimizacija rađena. Koliko sam pohvatao, nije isto ako radiš PID tuning na 210c za PLA npr. i ako 'gađaš' 240c za PET-G. U tom smislu zavisi od materijala, pošto se optimizuje za neki range temperatura.
 
Za 3D stampu bez akanja sa plocama, Marlinima, Octoprintovima, senzorima, hot end-ovima, extruderima, itd. Skoro pa plug & play. Pozeljno bi bilo da bez problema stampa i ABS i TPU
Plug'n'Play prilicno kosta u poredjenju sa jeftinijim home printerima. Od najjeftinijih resenja mozda Pruša i3 MK3S+ (~800€), nesto skuplji su CraftBot printeri od 1500€ pa navise. Posle toga za 2,3,4k i vise € imas Makerbot, Dremel, Ultimaker i ostale profi printere. Dobra stvar kod ovih printera je sto prodaju i svoje filamente za koje su njihovi printeri najbolje optimizovani za stampu (sto je i logicno), mada uz malo prakse i optimizacije podesavanja lepo stampaju i sa ostalim filamentima. Sta je od ovoga dobavljivo kod nas, nisam u Srbiji pa ne znam. Mozda se Prusa (Cesi) i CraftBot (Madjari) mogu lakse nabaviti u odnosu na ostale.
Ja na poslu koristim Ultimaker 3 extended printer, tako da mogu ponesto i da kazem na osnovu dosadasnjeg iskustva. Ultimaker je skroz zaokruzena prica pocev od printera, dizni, softvera (Cura), filamenata. Jeste Plug'n'Play, ali opet ponekad zahteva malo dodatnih podesavanja i optimizacija, mada je to vremenom prilicno unapredjeno kroz azuriranja softvera i firmware-a. Koristim uglavnom njihove filamente (polikarbonat i najlon) tako da i pri default podesavanjima printovi ispadnu lepo. Da je idealan, nije. Do sada je 2 puta bio na servisu, prvi put crkla glava printera posle par meseci rada, drugi put otkinuo se kablic senzora dizne pre pola godine, a uskoro ce morati remeni i blokovi remena da se menjaju posle 3 godine rada. Ali i pored svih musica sasvim lepo radi. Nije predvidjen za masovnu eksploataciju, vec vise za R&D, za neku umerenu stampu.
Da mi treba ozbiljniji printer za kucu, isao bih na Pruša, za ostale bih morao da imam pricu koja bi isplatila printer.
 
Izvini Recoba, mislio sam da si u Srbiji, ne znam zasto...

@Gedora
Probacu da objasnim:
PID, kao i sve mehanicke i sw funkcije sto imas na stampacima su "maznute" od (vec odavno) primenjenih industrijskih funkcija i resenja. Mislim da je PID vise od 100 god sa nama.
PID je u sustini zadata matematicka formula - algoritam, koja definise kako da se sto brze i efikasnije dodje do i odrzava zadata vrednost, bez obzira na kom polju/primeni a ima ih jako mnogo.
Recimo licno sam prvu prakticnu primenu video 90-ih u pivarama na regulisanju protoka tecnosti, kao gotova hardverska resenja.
Da ne duzim- nije bitna tacka B na rastojanju od tacke A vec put do tacke B i da je drzis sto efikasnije na istom rastojanju od tacke A.
Sad da li je 210 ili 270°C je totalno nebitno jer su obe realne radne vrednosti, imaces u teoriji iste vrednosti PID. PID ne zna koji materijal ces koristiti niti ga zanima, njega samo zanima kako da sto bolje dodje do zadate temperature i da je odrzava idealno fiksnom na osnovu zadatih varijabli u svojoj formuli. I to je to.
A PID je smisljen iz potrebe da mnogo masina/sistema jednostavno ne mogu (mislim mogu ali je jako lose) da koriste jednostavnu ON/OFF funkciju... kao ringla na primer.
Ali ako hoces, imas bang (valjda se tako zove) opciju kod stampaca koja radi isto sto i ringla, bukvalno puna snaga i nula snage - nema nista izmedju ali je rezultat izuzetno oscilujuca temperatura sto je naravno lose.
A npr definisani PID za 210°C ce da kaze, lupam sada: 100% snage do 190°C, 40% do 200°C jer je uracunao korekciju za toplotnu provodnost i disperziju kojoj je potrebno vreme, eventualna korekcija sa 20% do 210°C i odrzavanje na varijablama na 210°C sa 20% snage.

I sada najbitnije kod stampaca sto mnogi previde: za dobar PID ti je potreban dobar hw sto znaci dobra toplotna provodnost izmedju grejaca, hotenda i termistora. Ako imas lose kontaktne povrsine = losa ocitavanja = los PID.
Na oba stampaca sam rasturio hotende, ocistio, gde je bilo potrebno zazore popunio termalnom pastom i sklopio. Rezultat su izuzetno stabilne temperature i isti tempo zagrevanja bilo to 200 ili 260°C a na oba sam samo jednom radio PID na 210°C.

Nadam se da je sada jasnije.
 
Svakako, u suštini jedino što sam nailazio od info a da se nije poklopilo sa tvojim objašnjenjem je da treba koristiti neku poželjnu temp (zavisno koji se materijal najviše štampa) za PID tuning, pa sam viđao da čak za svaki tip materijala se radi posebno (zbog razlike u temp) i prave profili. Meni je naravno i lakše i smislenije da uradim to na npr. 240c jednom i ne gubim vreme.
Mislim da mi je kontakt između termistora i bloka sada odličan, pošto je sve čisto i novo postavljeno, uz MS blok koji ima zarez celom dužinom bloka. Što je svakako bolje od rupe sa tolerancijom na koju šrafom natežeš termistor. Tu realno uvek ima prostora.

Štampao sam sinoć kalibracionu kockicu na 225c i nisam imao niakve temp oscilacije i bez ponovnog PID podešavanja. Što ne znači da neću svakako odraditi čim dohvatim malo vremena. :)
 
Podrzavam, igraj se i cackaj sto vise i vise ces nauciti.
Sa octo, printrun i sl ces imati graficki prikaz i istorijat temperaturne krive tj kako PID radi.
Probaj na razlicitim temperaturama i videces da nema realne razlike u radu.
 
Je l' radio neko upgrade termistora i uloška za heatbed? Vidim opet masu raznih informacija... Svodi se na 50w upgrade i na NTC100k termistor, koji čita do 350c temp. precizno. Poenta priče je najviše dodatni range temperatura sa all-metal hotendom. Od kako sam instalirao MS PLA(+) printam na 225c, čak sam probao i 230c, jer mi je dizna sada .6 (imam i .4). PET-G deluje da radi dobro na 255c, znači nekih +15c uprate u odnosu na stock hotend.
Kada sam kompajlirao TH3D Marlin, video sam da su izmenili podešavanje temperaturniu parametara, zapravo izmestili iz configuration.h u drugi config fajl. Nisam hteo da se igram sada time, jer načelno 260c je već bezbedni max za stock termistor/uložak, jer je obložen takođe teflonskim izolatorom, pa se nameće isto što i za hotend...

Vidim da je taj upgrade smešno jeftin, ali ne bih se mlatio probavanjem ako imam proveren info šta je zapravo upgrade. Videh da neki guraju stock za +10c, što bi radilo posao a videh čak i 300+ izmene... to mi svakako ne treba.

Ako se neko igrao na temu - neka piše. :)
 
Nazad
Vrh Dno