Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

. Ove zakone o prodaji na daljinu su morali (i dobroje što su) doneli zbog velikog broja prevara.

Da li možeš da preciziraš o kakvim prevarama je konkretno reč, a da je ovaj Zakon (o zaštiti potrošača - pošto taj koji ti pominješ, zapravo ne postoji) to rešio ili smanjio?
 
Pa prodavali su svašta, najblaže je bilo slanje polovnih stvari i delova (još uvek se događa), drugi model od onoga porulenog pa sve do cigle umesto telefona.
 
Pa prodavali su svašta, najblaže je bilo slanje polovnih stvari i delova (još uvek se događa), drugi model od onoga porulenog pa sve do cigle umesto telefona.

Kako bilo koji zakon sprečava nekoga da pošalje ciglu umesto telefona? I kako štiti kupca u slučaju kada se to desi?

To što pišeš se odnosi na KP i slične trgovce, koji svakako rade mimo zakonskih okvira.
 
Dokazi ti da si dobio polovno kad ti posalju?
Ovako samo vratis.
Kod nekih je neophodna napomena da zelis neotvaran nekoristen artikal da bi ga stvarno dobio.
 
Kako misliš da "samo vratiš" ciglu upakovanu u kutiju telefona? Stvarno veruješ da bi ti to prošlo kod bilo kog trgovca?
Pozdrav
 
Dokazi ti da si dobio polovno kad ti posalju?
Ovako samo vratis.
Kod nekih je neophodna napomena da zelis neotvaran nekoristen artikal da bi ga stvarno dobio.

Svi bi želeli fabrički zapakovanu kutiju, da istu kutiju otvore, koriste proizvod i po želji proizvod vrate. A čak i oni koji vide problem u takvom sledu događaja, kažu "takav je Zakon, nisam ga ja pisao". Većina ljudi ne vidi problem.

Kako svi vole da se pozovu na Zakon, kada im ide u korist :)
 
A ok je bez napomene po punoj ceni poslati izlozen, polovan, vracen artikal ?
Tipa tableti sa logovanim nalozima, televizori sa 100tinama radnih sati, dusek, usisvac i slicno koriscenih u akcijama probaj 100 dana?
 
Naravno da nije, ali takvi proizvodi se vraćaju i bez one klauzule o 14 dana, jer nisi dobio to što si platio.
 
Ali se cimash sa dokazivanjem i i zavisis od "dobre volje" prodavca. Zakonom o 14 si OPRAN da ne morash da se objashnjavas i da prodavac ne moze da te .........
Ti kao da ne zivisi u Srbiji
 
I dalje mešate nesaobraznost i reklamaciju sa povratom u roku od 14 dana...
 
Nema potrebe da se juri nesaobraznost za tih 14 dana. Onda moraju da šalju u servis a to je već mesec dana.
 
@Pauk

Да се не би збуњивали други чланови форума који можда имају дилеме у вези својих лрава морам да прокоментаришем твој пост. Не може се враћати роба која је купљена на даљину у року од 14 дана ако није исправна, то јест ако постоји несаобразност. Таква роба се рекламира, само се исправна роба може вратити у року од 14 дана након куповине.
 
Zdravo, potrebna mi je vaša pomoć i mišljenje šta bih trebao da uradim dalje.

13.05.2025. sam kupio tastaturu online u ComputerLandu, a ona je prestala da radi 15.06.2025. Ispod ću napisati prepisku našeg mejla.

Prvi mejl koji sam im poslao:
Poštovani,

Obraćam Vam se u vezi sa tastaturom Dark Project Terra Nova, naručenoj preko vašeg sajta 13.05.2025. (ID porudžbine: 30770), a račun je izdat 14.05.2025.

Tastatura je nova, nije fizički oštećena, uredno je čuvana i korišćena pažljivo.

Nakon što sam prethodne večeri ugasio računar, tastatura se automatski ugasila, što mi je bilo neobično jer inače ostaje aktivna u režimu traženja signala. Sutradan (15.06.2025.) više nije mogla da se uključi ni u jednom režimu – žičnom, bežičnom 2.4 Ghz ili Bluetooth-u.

Pokušao sam sledeće, ali bez uspeha:

· Priključivanje tastature na više računara i laptopova,

· Kombinaciju za resetovanje (FN+Del i slične)

· Vađenje i ponovo priključivanje 2.4 Ghz dongla,

· Koristio sam različite USB portove.

Računar u nekim slučajevima detektuje da je nešto priključeno, ali tastatura se ne pojavljuje kao HID uređaj niti funkcioniše na bilo koji način. Takođe 2.4 Ghz USB adapter nije više detektovan kao uređaj.

S obzirom da je reč o novom proizvodu, kupljenom pre manje od 6 meseci, u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača Republike Srbije, imam pravo na raskid ugovora i povraćaj novca.

Tastatura je očigledno nesaobrazna, jer je prestala da funkcioniše u roku od mesec dana, a korišćena je nešto manje od 15 dana 3-4 sata dnevno i bez fizičkog je oštećenja.

U prilogu Vam šaljem fotografije tastature i kopiju računa za istu.

Molim vas da mi potvrdite prijem mejla i u najkraćem roku odgovorite kako da postupim dalje i na koju adresu da Vam pošaljem tastaturu nazad.

S poštovanjem
Aleksa Lučić

Nakon što sam im poslao prvi mejl, sutradan sam pozvan iz njihove prodavnice kako bi se dogovorili kad i gde da pošaljem tastaturu nazad. Takođe su mi rekli da još jednom napišem detaljnije šta se desilo sa tastaturom. Na papiru, koji je poslat uz uredno zapakovanu tastaturu, pisalo je sledeće:
Poštovani,

obraćam Vam se u vezi sa tastaturom Dark Project Terra Nova (ANSI), naručenoj preko Computerland sajta 13.05.2025. (ID porudžbine: 30770), a račun je izdat 14.05.2025.

Tastatura je nova, nije fizički oštećena, uredno je čuvana i korišćena pažljivo.

Nakon što sam prethodne večeri ugasio računar, tastatura je bežično bila povezana sa ačunarom i automatski se ugasila, što mi je bilo neobično jer inače ostaje aktivna u režimu traženja signala nakon čega se sama ugasi, ali prilikom pritiska na bilo koje dugme, u 2.4Ghz ili Bluetooth režimu, tastatura opet otpočinje ciklus traženja signala – što sad nije bio slučaj tj. tastatura nije reagovala na pritisak dugmeta. Pomislio sam da je možda dobila signal da je računar ugašen te se i ona sama ugasila. Sutradan (15.06.2025.), prilikom paljenja računara, više nije mogla da se uključi ni u jednom režimu – žičnom, bežičnom 2.4 Ghz ili Bluetooth-u.

Pokušao sam sledeće, ali bez uspeha:
  • Priključivanje tastature na više računara i laptopova,
  • Kombinaciju za resetovanje (FN+Del i slične)
  • Vađenje i ponovno priključivanje 2.4 Ghz dongla kao i kabla za žični režim,
  • Koristio sam različite USB portove, 2.0 i 3.0 verzije.
Računar u nekim slučajevima detektuje da je nešto priključeno, ali tastatura se ne pojavljuje kao HID uređaj u Device Manager-u niti funkcioniše na bilo koji način. Takođe 2.4 Ghz USB adapter nije više detektovan kao uređaj.

S obzirom da je reč o novom proizvodu, kupljenom pre manje od 6 meseci, u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača Republike Srbije, imam pravo na raskid ugovora i povraćaj novca, a izjavljujem da ne prihvatam popravku uređaja tj. servisiranje. Tastatura je očigledno nesaobrazna, jer je prestala da funkcioniše u roku od mesec dana, a korišćena je nešto manje od 15 dana 3-4 sata dnevno i bez fizičkog je oštećenja.

Šaljem Vam original fiskalni račun za kupljenu tastaturu.

S poštovanjem
Aleksa Lučić

Posle par dana, poslali su mi sledeće:
Poštovani,

Dobili smo odgovor servisa u vezi statusa Vaše reklamacije koji glasi:

Pravilno ažuriran firmver. Testirano, nije pokazao navedenu neispravnost u radu. Ne sme se prekidati ažuriranje firmvera kao ni instalirati pogrešan firmver, jer može doći do prestanka rada uređaja.

Reklamacija odbijena.

O Vašim pravima za vansudsko rešavanje sporova možete više pročitati na navedenom linku:
https://www.computerland.rs/page/ob...-vansudskog-resavanja-potrosackih-sporova/78/

Naknadno ćemo Vas obavestiti kada uređaj stigne u našu radnju u Ada mall-u, čije je radno vreme svakim danom od 10-22h, kako bi isti preuzeli.

Želim da napomenem da ja jesam ažurirao firmwer tastature, u periodu od 4-5 dana otkad mi je došla, ali to sam uradio koristeći zvaničan firmware sa sajta proizvođača, uz detaljno praćenje zvaničnog uputstva korak po korak. Ažuriranje je uspešno završeno i tastatura je normalno radila više od dve nedelje nakon toga. Posle te dve nedelje prilikom redovnog večernjeg gašenja računara, ona se sama od sebe ugasila (u 2.4 GHz režimu, dakle nije bila povezana preko kabla) i nakon toga više nije davala znake života.

Da li bi bilo dobro da im napišem ovakav mejl:
Poštovani,

Povodom odgovora koji ste vi dobili od servisera, a prosledili ga meni, želim da dam važne dopune i iznesem ponovni zahtev za raskid ugovora i povraćaj novca.

Firmver sam ažurirao isključivo prema zvaničnom uputstvu koje je postavljeno i može da se preuzme sa sajta Dark Project tj. proizvođača tastature. Korišćen je njihov alat i firmware fajl, a postupak je uspešno završen bez greške i u toku ažuriranja nije bilo nikakvih prekida. Podrazumeva se da će svaki tehnički uređaj, u nekom momentu, imati dostupan novi drajver ili firmver, odnosno da će postojati mogućnost da se uređaj ažurira na noviju verziju. Očekivana i podržana funkcionalnost kao što je ažuriranje ne može biti osnova za odbijanje reklamacije, pogotovo kada je izvedena po zvaničnom uputstvu proizvođača.
Tastatura je nakon toga radila potpuno normalno naredne dve nedelje, što potvrđuje da ažuriranje nije uzrok kvara.

Uprkos tome, obavestili ste me da je tastatura „pravilno ažurirana“ od strane servisa, što znači da je uređaj servisiran bez mog znanja i saglasnosti (nemam uvid i dokaze šta je rađeno na tastaturi), i da više ne mogu da smatram da se radi o neotvorenom novom proizvodu - tastaturi, kakvu sam kupio.

Pozivam se na odredbe Zakona o zaštiti potrošača Republike Srbije, koji jasno definišu sledeće:
  • Ako dođe do nesaobraznosti u prvih 6 meseci, pretpostavlja se da je kvar fabrički,
  • Potrošač ima pravo da bira između zamene, popravke, ili povraćaja novca,
  • Servisiranje nije dozvoljeno bez izričite saglasnosti potrošača,
  • Ako postoji ozbiljan kvar i ako se izgubi poverenje u proizvod potrošač može zahtevati raskid ugovora.
Zbog svega navedenog, još jednom naglašavam da:
  • nisam tražio niti pristao na popravku uređaja,
  • ne želim da prihvatim servisirani proizvod,
  • i da kao kupac koji je uredno postupao prema uputstvima proizvođača, zahtevam da mi se vrati iznos koji sam platio, u skladu sa mojim zakonskim pravima.
Ukoliko moj zahtev ponovo bude odbijen, biću prinuđen da se obratim Tržišnoj inspekciji i udruženjima za zaštitu potrošača.

Molim za pismeni odgovor u zakonskom roku.

S poštovanjem
Aleksa Lučić
 
Poslednja izmena:
Piše sve u prepisci ali nema veze, ponoviću. Prema njihovim rečima: "Pravilno ažuriran firmver. Testirano, nije pokazao navedenu neispravnost u radu.", pretpostavljam da tastatura radi, ali nisam još uvek preuzeo istu jer su mi poslali mejl danas (26.6.2025.) u 18.00h, a kako ne živim u Beogradu morali bi opet da je pošalju meni kurirskom službom verovatno o mom trošku. Međutim imam bojazan da se ovaj ishod ne ponovi opet jer sam izgubio poverenje u Dark Project i njihovu tastaturu, te ne želim da sutra opet plaćam troškove dostave kako bi se tastatura ponovno servisirala. Cilj je da mi se vrati novac koji sam dao za tastaturu (12.399 RSD) iako tastatura sada navodno radi, jer ja ne znam da li je servisirana tj. otvarana i popravljana ili je prema njihovim rečima samo ponovno urađeno ažuriranje firmwera tastature.
 
Iz njihove izjave ne zaključujem da je servisirana u smislu da je fizički otvarana i da je vršena zamena ili opravka na njoj, a "Pravilno ažuriran firmver" može da bude i samo konstatacija stanja koje su zatekli.

Da sam na tvom mestu, sačekao bih da je dobijem i isprobao sam. Ako je stanje isto kakvo je bilo kad si je poslao, dokumentovao bih to (barem bih snimio video kako ne radi) i ponovo uložio reklamaciju sa istim razlogom, uz priložene dokaze, i tražio povrat plaćenog. Ako možeš da je testiraš na još nekom mašini - tim bolje., pa ukoliko i tu ne radi, a i to snimiš, nema dalje priče.
 
Hvala na odgovoru. Situacija je takva da ja ne znam šta su radili na njoj, a odgovor koji sam dobio mejlom od njih (nalazi se gore u celokupnoj prepisci) je poprilično šturo i dvosmisleno napisano. Stvar je u tome što sam im naglasio da ne želim servisiranje uređaja jer je isti kupljen pre mesec dana od čega je korišćen tek 15 dana po 3-5h dnevno, a ažuriranje firmwera je urađeno treći dan od kad sam je dobio (za šta imam sliku, kao i sliku da je normalno radila posle). Ja sam probao sve moguće kombinacije za restartovanje tastature koje sam mogao da uradim bez da otvaram tastaturu koje su propisane i od strane samog proizvođača i to sve na više računara. Probao sam opet da ažuriram firmwer ali jednostavno tastatura nije radila te je računar, a ni sam program, nije detektovao i ažuriranje nije bilo moguće. Ne znam da li su oni ponovo ažurirali firmwer tastature niti kako su uspeli da je ažuriraju ako ne radi, menjali neki deo ili su je otvarali jer na nekim tastaturama kod PCB-a postoji fizičko reset dugme do kog ja ne mogu doći jer ne želim da je rastavljam i time izgubim garanciju. Stvar je u tome što ja opet moram platiti poštarinu da bih možda utvrdio da tastatura ne radi ili da bi mi se isto ponovilo za par dana, nakon čega opet moram platiti poštarinu da bih im ponovo poslao tastaturu i tako u krug. Jednostavno sam izgubio poverenje i roba nije saobrazna ugovoru u roku od 6 meseci, te ne želim više da se bavim sa njom.
 
Onda odmah traži da ti kažu šta su tačno radili na tastaturi, da li su oni apdejtovali firmver itd. pa vidi dalje na osnovu toga.
Moje mišljenje je da ćeš baš teško uspeti nekog inspektora tržišne inspekcije da ubediš da je servisiranje i operacija koja nije fizička popravka (a onda bi ispalo da si tim činom i sam uradio neovlašćeno servisiranje)
 
Imala sam reklamaciju kod Gigatrona, gde sam odbijena za zamenu proizvoda, jer tobože ‘nije utvrđena nesaobraznost’. Inače, kvar se mogao detektovati za 30 s, jer uopšte nije radio kad se kabl uključi. Kad su ga vratili u radnju i zvali da ga podignem, videla sam da su ga otvarali i popravljali. Srećom, podizanje je bilo u radnji i debelo su probili rokove za rešavanje reklamacije, tako da je ishod na kraju bio pozitivan. U Gigatronu sam ranije obavljala veće kupovine, telefona, računara,... ali su zbog artikla koji košta nekoliko hiljada dinara izgubili moje poverenje.

U ovom slučaju tastatura se vraća kurirskom službom i kupac @Lucic je u nepovoljnijem položaju, nego da je preuzimanje u radnji.
 
Tražio sam i to tj. da mi dostave službeni servisni izveštaj i detaljan zapisnik iz kojeg se jasno vidi na osnovu čega je zaključeno da je firmwer, koji je preuzet sa zvaničnog sajta proizvođača za odgovarajuću tastaturu i instaliran po dostavljenim uputstvima, navodno pogrešno instaliran. Posebno jer je tastatura nakon ažuriranja firmwera izvršenog 18.05.2025. tj. tri dana od kad je došla kod mene, radila potpuno normalno više od 20 dana, za šta postoje adekvatni dokazi u vidu slika pre i posle ažuriranja i slike da sam je koristio nakon ažuriranja. Niko nije lud da ćuti više od 20 dana i da im se ne javi ukoliko tastatura ne radi nakon ažuriranja.

Nov uređaj je trebao da ide na servisiranje jer se samo korišćen onako kako bi ga svaki korisnik koristio. Nema veze što možda servisiranje nije bilo u vidu fizičke popravke tj. otvaranja tastature činjenica je da je servisiranje odnosno "naknadno ažuriranje" sa njihove strane bilo potrebno da bi se uređaj doveo u ispravno stanje, a na šta ja nisam pristao i to sam im napomenuo usmeno i pismeno.

@Violet Gigatron ima svoje prednosti i mane. Generalno ga izbegavam jer je skuplji od ostalih ali i jer su veća prodavnica kod nas pa im je potrebno dosta više vremena za reklamacije i slično. Međutim njihov sajt je dosta intuitivan u odnosu na ostale pa pretežno stvari koje trebam da kupim prvo gledam kod njih pa onda cene kod ostalih opet poznatijih radnji. ComputerLand je za sada odgovorio u zakonskom roku. Kod mene se isto mogao detektovati kvar u roku od 30s ali možda pokušavaju app tj. ako prođe - prođe. Ako kod mene uopšte dođe do toga da mi vrate tastaturu, definitivno ću je vizuelno dobro pregledati i uporediti sa slikama koje posedujem.
 
@Violet Gigatron ima svoje prednosti i mane. Generalno ga izbegavam jer je skuplji od ostalih
ume Gigatron da bude najjeftiniji na tržištu. tako sam kupio monitor, npr
al' da ne idemo više u off-topic pošto nije tema o prodavnicama (lancima prodavnica)
 
Nedavno mi je prodavačica za komad garderobe rekla da može da poruči, pa da stigne iz druge prodavnice kod njih, ali da je svakako bolje da naručim online, jer je isporuka besplatna, a onda imam više vremena da isprobam. Udjem u kabinu, probam, odgovara ili ne odgovara. Šta će mi više vremena?
U ovom slučaju, to je manje posla za nju samu i baš ti je to dobro predstavila kao "feauture". :)
 
U ovom slučaju, to je manje posla za nju samu i baš ti je to dobro predstavila kao "feauture". :)
A mozda cak (zavisi od organizacije same prodavnice) se ne racuna tom objektu (prodavacici) kao bonus za prodaju, jer su povukli iz druge radnje, pa joj je jos vece cimanje kad zna da nema nista od toga.
 
Jer su tražili da platim poštarinu, nisam ni razmišljao da li sam dužan da platim troškove dostave ili ne ukoliko želim da raskinem ugovor. Mislio sam da to važi samo ukoliko želim da mi prodavnica ukloni nesaobraznost uređaja i isti vrati nazad, kao što je to ComputerLand uradio bez moje saglasnosti (servisirao tastaturu). Imam sačuvan račun pa ću tražiti povraćaj novca.

Mene više interesuje da li sam postupio ispravno tj. da li u mom slučaju, po zakonu, imam pravo na raskid ugovora?
 
Za raskid Ugovora na daljinu kupac placa postarinu, ali za reklamaciju postarinu placa prodavac (bez obzira ako se izjasnis za raskid kao nacin resavanja reklamacije). Imaj u vidu da u slucaju neopravdane reklamacije prodavac moze da trazi te troskove nazad, kao i placanje radnog sata servisa kao i placanje povratne postarine.

Azuriranje odnosno update softwera ispravnog predmeta nije servisna intervencija. Medjutim, ako je predmet prestao sa radom, instalacija firmwera smatra se servisnom intervencijom.
Pitanje je sta se moze dokazati. Nazalost, cest je slucaj da se izvrsi i hardverska intervencija na uredjaju, a da se kupcu vrati predmet sa opisom da je sve bilo ispravno.
Upravo da ne bi kupcu dozvolili da raskine Ugovor zbog popravke.

Da li imas snimak neispravnosti predmeta?

Mada, oni su ti prakticno priznali da je bio kvar na softweru koji su oni resili. Oni bi trebalo da dokazu da si ti izazvao kvar.
Itd. Ima tu mnogo finesa i dvosmislenosti u Zakonu.

U svakom slucaju ono sto te najvise interesuje je upravo to da i popravka sofwera spada u servisnu intervenciju.
 
Hvala na odgovoru.

TL,DR Mislim da sam gore na većinu odgovorio, ali evo opet - Tastatura je ažurirana tri dana nakon što sam je preuzeo (ažurirao sam je lično, po zvaničnom uputsvu), i potpuno normalno je radila više od 20 dana nakon toga. Prestala je da radi iznenada i nije se mogla uključiti ni u jednom režimu, što sam detaljno opisao kada sam je poslao nazad. Poslata im je kao neispravan uređaj, pod reklamacijom i uz zahtev za raskid ugovora zbog nesaobraznosti, a ne u okviru običnog odustajanja od kupovine (14 dana), zbog čega ću trošak od poštarine tražiti nazad kada mi odgovore. Hvala što si mi to napomenuo i razjasnio.

Po njihovom opisu, tastatura je samo ponovo ažurirana, što znači da je bila potrebna servisna intervencija da bi proradila, a to je urađeno bez mog znanja i protivno zakonu, jer nisam dao saglasnost za bilo kakvu servisnu intervenciju / popravku već sam im napomenuo pismeno i usmeno da to ne želim. Svakako sam tražio službeni servisni izveštaj i detaljan zapisnik.

Nemam snimak, imam slike i mejl gde sam im napisao šta sam probao da uradim na tastaturi (poput kombinacije za restartovanje, različite vrste povezivanja i to sve na više računara).
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno