Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

U teoriji mozes, a da li si probao da uradis to u praksi? Sta je jos od dodatnih modula i "prebudzivaca" potrebno da se ta reklamna opcija realno upotrebi i koliko to sve kosta, to si zanemario. Plus sto je za najnovije generacije automobila tesko uopste "naterati" bilo koji afrermarket alarm da radi osnovne funkcije, a ne da pali na daljinski.

Imao sam u mom GLC 300D, proizveden u decembru 2019.
 
Nisi napisao posto je i sta je sve dodatno bilo potrebno da se budzi. 100% sam siguran da je bilo preko 1000 EUR i da su bile potrebne odredjene modifikacije da bi to radilo.
 
Može da radi klima na bateriju, ako je kompresor električni, a kod Yarisa izgleda da jeste. Kratko, ali sasvim dovoljno.

U svakom slučaju ne mogu da uporedim Yaris i 3, koji će verovatno na kraju da efektno bude veći trošak po km kada bude vreme za rastanak.
 
Nije valjda da klima tako malo troši? Mene su ubeđivali da ću morati da zovem šlep zato što neću sitći do punjača ako slučajno upadnem u beogradsku gužvu popodne. Ili ako budem čekao na granici po suncu.

Klima na Tesli troši ako se dobro sećam 4-5 KW maksimalno. Evo neka bude 3 kW (a sigurno je više zbog staklenih površina i krova) , to za 40 minuta gužve skine 2 kWh. Da dodamo da bi da nema gužve prolazak kroz Bg trajao 10 min pa je razlika onda 1.5 kWh. Dakle izgubljeno 7-10 kilometara dometa.

Za tih 90 sekundi električna klima na yarisu potroši 0.1 kWh od svojih 0.76 kWh (i to ako uzmemo da koristi za Yaris maksimalnih 3 kW). Ostalo ode na pogon.

Nisi napisao posto je i sta je sve dodatno bilo potrebno da se budzi. 100% sam siguran da je bilo preko 1000 EUR i da su bile potrebne odredjene modifikacije da bi to radilo.

Bilo je 2 opcije, jedna je bila da se budži, druga opcija je da kad hoću da daljinski palim grejanje/hlađenje ostavim rezervni ključ negde u kolima, a Pandora zaključa brave. Ovo pod 2 je bilo 550e po tadašnjoj ceni. Inače smo pričali o novim EV i novim hibridima, spomenuo sam opciju usput, mislim da je offtopic.
 
А то је неопходно за поливање сиротиње у тракторчићима са футуристичких висина?
 
Smatram da je neophodno da je neko nešto koristio pa da moze da se vodi diskusija. Poenta mog posta je da svi koji voze EV uživaju u njemu i opet bi ga kupili i zamisli njima ne smeta što mora da ga puni na putu do Grcke. Sa druge strane 90% je njih videlo EV na ulici, ili nekom Nemanji smeta što mora da stane 4x do Grčke da dopuni, a nikad se provozao u EV nije.
 
Зато сам и написао, свако ко је у могућности нек' проба неки, ако има могућности за рентање може и то да се испроба на неколико дана/недеља.
 
Smatram da je neophodno da je neko nešto koristio pa da moze da se vodi diskusija. Poenta mog posta je da svi koji voze EV uživaju u njemu i opet bi ga kupili i zamisli njima ne smeta što mora da ga puni na putu do Grcke. Sa druge strane 90% je njih videlo EV na ulici, ili nekom Nemanji smeta što mora da stane 4x do Grčke da dopuni, a nikad se provozao u EV nije.

Evo, kao što sam ranije napisao, meni ne smeta to do Grčke, ja za godišnji odmor iznajmim auto, pošto sam odustao od držanja velikih auta samo zato što mi 2x godišnje zatreba toliki prostor.

Sa druge strane, iako sam imam iskustva sa preko 10 različitih EV modela (pa i nekoliko motocikala), ne vidim zašto bi neko morao da ih vozi i to ne znam koliko da bi učestvovao u diskusiji.

Svako normalan stavi zahteve na papir, i ima pravo da od auta traži šta njemu treba. Neko npr malo prelazi (Heinz) pa mu se rok ROI i prodajna vrednost auta u tom trenutku nešto ne gađaju (vidi sliku)

1758902713851.png

Uz to, lepeza proizvoda na tržištu je ogromna (Kinezi - Tesla - Japanci - Evropljani) a baterije se toliko brzo razvijaju da će neko za 5 godina mnogo teže prodati auto koji ne može do Vranja da dogura vozeći 130 km/h.

Što bi se reklo - lako je Norvežanima i pomodarcima da guraju i finansiraju razvoj tehnologije, Srbi se priključuju onda kad i Passat pređe na struju.
 
Ma gde sad da prodajem stan, da se selim...
A zaboravih da napomenem važnu stvar. Ja gorivo ne plaćam.
 
Poslednja izmena:
Apropo puta do Grčke, komšija koji ima Lynk 02, a pre neki dan mu je stigao i Sealion (zaista šteta što poseduju dva EV kada kao glavni highlight za vozila navode broj zvučnika 😔), je letos sa 02 krenuo iz Zemuna, punio se u Brestovcu, Negotino i nisam pitao u koje mesto u Grčkoj je išao.
Tamo je imao punjač u hotelu. Kaže put je ispao mnogo jednostavniji nego što je očekivao.

BYD iznutra zaista izgleda premium, ali ima neka baš kineska rešenja. I izgubili su ozbiljan procenat gepeka, zbog četiri zvučnika. U gepeku.

Prethodnih meseci su povremeno punili Lynk sa terase, ali kaže nema puno smisla, 3.7kw, celu noć se puni i opet nisi pun. A posebno što je njima zimi račun ogroman zbog grejanja. Još sad sa smanjenjem crvene zone, verujem da ove zime nijednom neću videti kabal.

Pošto imam 40kw angažovanu snagu, ja mu u šali kažem, staviću jedan punjač na parking, pa samo bipnete karticom i punite, kaže "kad?"... I tako...
 
Evo je ruta sa ABRP, BG-Halkidiki, 4 pauze, sve ukupno sat vremena.
ABRP iz nekog razloga podrazumevano stavlja 90% za početno stanje napunjenosti baterije, a svi kada krećemo na dug put sa EV, napunimo ga naravno na 100%. To možeš da podesiš u ABRP. Stoga u ovom slučaju bi skroz preskočio ovo prvo kratko punjenje u Lapovu – prvo stajanje bi bilo u Brestovcu. Tako da, samo 3 stajanja ukupno.
 
@Snejk 3 ima TP, Yaris ima kompresor. Nije nemoguće da 3 bude efikasniji, iako moćniji. Nema šanse da troši 3kw, pre će biti desetinu toga ako napolju nije neka ludnica. Troši zanemarljivo, kao i klima na novijim automobilima uostalom. Meni piše svaki potrošač na BC u litrima goriva, strujaš sa TP će proporcionalno imati sigurno manje. Aproksimiraš da je 6l potrošnja recimo 16kwh na 100km.
 
Šta je modernije i interesantnije na elektro autu, a da ga nema na sus autu istog godišta.
Pa bukvalno sve, punis kuci, bezsuman, i ubrzava brutalno

@Heinz
Ако имаш свој пуњач, на јавном је цена 5х већа, слично испадне као да сипаш гориво. Ја живим у селу, мало се возим, немам наплатне станице, трајекте и паркинг тако да ми је потенцијал за уштеду тренутно никакав. Пошто Норвежани малтене не увозе сус и хибриде више за коју годину (врло брзо) ћу у сваком случају морати да прелазим на е-ауто, хтео не хтео...
Што се снаге тиче овде ништа не значи нажалост, возиш 80 у колони, спушташ на 50-60 у насељима, кад налетиш на мало аутопута на истоку земље можеш да возиш 110 и то ти је то. Казне су бруталне, другар скоро возио чини ми се 15-ак на сат преко ограничења од 80 км/х и платио око 600-700 евра казну.
Uglavnom se vecina vozila puni na svojim parking mestima...
Ovih dana sam obilazio javne punjace i nisam bukvalno zatekao ni jedno vozilo na punjacu, osim tesle koji se na svojim punjacima pune besplatno.
Klima na Tesli troši ako se dobro sećam 4-5 KW maksimalno. Evo neka bude 3 kW (a sigurno je više zbog staklenih površina i krova) , to za 40 minuta gužve skine 2 kWh.
Ti se bas frljas sa tim kilovatima...
kakva je to klima koja bi trosila 4-5kw?
 
  • Like
Reagovanja: mnt
O tome i pricam...
Klima na el. autu ne trosi vise od 400w a ne 4kw

Nego, mi je zaista bilo zanimljivo da ni jedan auto nema na punjacu u BG (a ima ih dosta), osim tesli koje se pune besplatno.
Ocigledno niko nece da placa punjenje pa svi pune kuci.

Koliko u opste kosta punjenje na njima?
Trazio sam cenu ali sve sto sam nasao je da se uplacuje neki kredit od 3000rsd ali nigde ne pise tacna cena.

letos mi je bio gost koji je teslom dosao iz nemacke,
on kaze da vozi po 400km i onda ide na punjenje, i kaze da mu ne pada na pamet da to placa, puni se iskljucivo na besplatnim punjacima.
 
Poslednja izmena:
500 evra za gorivo mesečno?
Toliko otprilike. 4000km mesečno.
Letos sam vozio SuperB 2.0tsi.

Sto se tice potrošnje, trenutni i3 mi ne prikazuje trenutnu potrošnju u mirovanju. EGolf koji sam vozio je pokazivao. 0.4kWh je potrošnja sa isključenom klimom. Samo radio, svetla i ostali sitni potrošači. Leti sa klimom digne max na 3kWh, ali brzo obori na 1.5kWh. za održavanje bude oko 1 kWh.
Zimi, -5-0C, prvo startovanje ujutru, parkiran napolju pokazuje 7kWh i održava temperaturu sa 3kWh.

Na javnim brzim punajcima, punjenje se naplaćuje po minutu punjenja. Zavisi od brzine punjača koliko košta minut. 50kw punjači su 50 din minut. 70kw 70din. 120kw 120din. Sad ima tih 120kw i za manje para.
 
Kućni klima uređaj od 12000btu ima električnu snagu od oko 1.2kW. Za unutrasnjost vozila, makar stojao na Suncu, 3-5000btu je više nego dovoljno, što nije ni 500W električne snage. .

Kakvih bre 3-4kW?!?

Hlađenje vozila se svakako radi toplotnom pumpom, od prvih Fordova i Kadilaka u USA, jer drugačije i ne može. Ali toplotna pumpa u nekim EV, kao specifičnosti za sada jačih modela, koristi se (i) za grejanje vozila.

Problem je bio što su sistemi klimatizacije u EV izvedeni iz klima SUS vozila, pa nisu bili predviđeni i da greju tim sistemom. Tek su naknadno razvili sisteme tp za vozila koji mogu da rade i grejanje i hlađenje, i to sada ima u novijim i naprednijim EV, ili uz doplatu, il' šta već... I dalje nije standard u EV.
 
Znaci grejanje EV ide ili preko PTC grejaca ili preko toplotne pumpe (sto je cesto doplata) PTC grejac je isti princip kao za fen, i to trosi 4-6 kwh. Toplotna pumpa naravno trosi dosta manje, 1,5 - 3 kwh zavisno koliko je hladno napolju.

A sto se tice hladjenja, ja koliko sam ispratio po nekim youtube testerima, za hladjenje EV klima uredjaji trose oko 1 - 1,5 kwh.
 
Moguće, jer se sada koriste ekološki prihvatljivi fluidi za hlađenje, kao što je recimo r744 koga ima u izobilju. A postoje znatno efikasniji freon koji su zabranjeni.
 
grejac od 4-6kw za grejanje unutrasnjosti automobila?😁

vi ljudi ocigledno nemate blage veze koliko energije je 4-5kw
 
Može grejač da troši 5 kWh, ali svakako ne radi u kontinuitetu tako da potrošnja u toku jednog sata neće biti 5 kWh.
 
grejac od 4-6kw za grejanje unutrasnjosti automobila?😁
Ne znam zasto ti je to nemoguce? Ima gomila youtube klipova gde su pokazivali koliko koji EV trosi na grejanje, izmere tacne vrednosti preko obd dijagnostike.

Evo sad sam bas pogledao podatak, ID.4 ima PTC grejac snage 5,5kw.

Ali sto rece @maxy ne radi taj grejac stalno punom snagom..
 
Znaci grejanje EV ide ili preko PTC grejaca ili preko toplotne pumpe (sto je cesto doplata) PTC grejac je isti princip kao za fen, i to trosi 4-6 kwh. Toplotna pumpa naravno trosi dosta manje, 1,5 - 3 kwh zavisno koliko je hladno napolju.

A sto se tice hladjenja, ja koliko sam ispratio po nekim youtube testerima, za hladjenje EV klima uredjaji trose oko 1 - 1,5 kwh.
While Tesla's heat pump is primarily for heating efficiency, its power consumption for cooling in hot weather is comparable to a standard AC system, drawing around 1-2 kW or less, with power needs increasing at higher fan speeds. The heat pump's cooling performance is similar to any other AC, but some research suggests cars with heat pumps may experience a slightly higher range loss in very hot weather because the system is optimized for cold conditions and is less efficient in high ambient temperatures.

Inicijalna računica mi nije bila za Teslu 3 sa toplotnom pumpom već za podatke za model S, verovatno starije.

Plus stajanje u mestu podrazumeva i ostale potrošače tipa farovi, multimedija - što nisam dodao u prvu procenu..
 
Pa bukvalno sve, punis kuci, bezsuman, i ubrzava brutalno

Ok, pristojni argumenti. Moje iskustvo po Bg ulicama je da je mnogo lakše ako te čuju. A to brutalno ubrzavanje je jedino korisno ako voziš Ibarsku pa pretičeš duple kamione. Inače po Bg smo svi isti, brži su samo oni bezobrazniji kroz žutu ili zaustavnu traku.
 
Nazad
Vrh Dno