Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Lepo to sve na papiru i prosto cudno kako se toga niko ranije nije setio od silnih vrhunskih inzinjera...
Solarnih panela i subvencija u Nemackoj koliko hoces pa se opet Tesle guraju i cekaju red na punjacima... Glupi nemci...
 
potpuno suprotno od polupraznih rezervoara za gorivo koje punimo jedino kada putujemo

Sa trenutnim automobilom sam obrnuo 50.000km. Nikada do sada nisam stao na pumpu i nasuo drugačije, nego "dok ne klikne".

Kada bude infrastrukture svako parkiranje ce baterija biti puna.

Da, to bi bilo super, ali trenutak u kome svako mesto u gradskoj garaži ima punjač mi zvuči prilično daleko.
Pre će se desiti da prekrijem krov solarnim panelima i da podrum pretvorim u veliku bateriju.
 
U temi o solarnim panelima smo podosta napisali, pročitajte je koga zanima, a svede se na to da iz 1kW instalisane snage panela, u Srbiji, godišnje dobijate oko 1100kWh.

U celom bla.bla.bla. o subvencijama na solarne panele koje sada kao kreću, bitan podatak je da možemo vraćati višak u mrežu i korisititi ga kada nam usfali. To će biti obaveza dobavljača el.energije. Za sada će da nam vraća 1:1, i jednom godišnje će da se pravi presek (e tu još ne znamo šta će biti ako smo posle 1 godine sumarno u plusu?!?). Ali i sada, sa 5-10kW panela, jedno domaćinstvo može biti "samostalno". Samostalno u smislu da nam je distibutivna mreža "baterija" koja nas ne košta ništa.

(...ajd sada dalje, da ostanemo na tehničkoj strani, nemojmo ovde bla.bla. ua JP, AV, Zorana, Kostić, distribucija. U pravu ste, al' ne pričamo o tome...)

Imajmo u vidu i da su cene individualne solarne tehnlogije pale (i padaju) brzinom daleko većom nego što je predviđano onda kada je ta tehnologija postala šire dostupna.
Ja sam iznenađen koliko je 10kW solarni "park" pojeftinio u odnosu na pre samo 7-8 godina.

Ovde, ako pričamo o EV, većina protivnika EV kreće od pogrešnih premisa. Kreću od ja, danas-sutra...
EV tehnologija su sledeće decenije.
 


 
  • Like
Reagovanja: mnt
Lepo to sve na papiru i prosto cudno kako se toga niko ranije nije setio od silnih vrhunskih inzinjera...
Solarnih panela i subvencija u Nemackoj koliko hoces pa se opet Tesle guraju i cekaju red na punjacima... Glupi nemci...
budi realan zivis u Nemackoj .... tu se putuje bar 5x vise nego u Srbiji, vecina ljudi vozi svaki dan po 50km neki i daleko vise... kod nas je sve centralizovano oko par vecih gradova i vecina ili putuje jako kratke realcije ili ide prevozom
 
Nije me bilo odavno na forumu i zao mi je sto nisam ovu video temu ranije.
Zivim u Norveskoj koja najviše forsira el auta i iskreno sve sa njima je super dok su novi i dok su u garanciji, posle toga sami znamo šta sledi. A o lošoj mreži punjača u celoj evropi ne ttrba pričati, kao ni koliko opterećuju e mrežu automobili.
 
Za desetak godina nece postojati automobili sa litijumskim baterijama....
 
  • Like
Reagovanja: PJ
Možda ne baš tako brzo, ali svakako će se tehnologija promeniti.
10 godina u SUS svetu je ~2 generacije jednog modela. Kod e vozila će se taj period garantovano smanjiti.
 
Kod evozila će verovatno moći da se i zameni tip baterije, i da vozilo opet bude funkcionalno
 
Možda ne baš tako brzo, ali svakako će se tehnologija promeniti.
10 godina u SUS svetu je ~2 generacije jednog modela. Kod e vozila će se taj period garantovano smanjiti.
Ne verujem da se može napraviti značajna razlika, a iako bude, EV nije razlog. Tj. SUS motori nisu uzrok što je vreme između generacija toliko koliko je. Zapravo, to je počelo da se smanjuje odavno, sa 10-ak godina pre 50g, na 5g koliko je danas.

Meni i dalje ne smeta što se EV guraju kao opcija. Smeta mi što se SUS izbacuje i što se daju subvencije za EV. Promovisanje EV kao ekološki prihvatljivog prevoza u ovom stadijumu društva (globalne industrije i ekonomije) je besmisleno. Ovo je bukvalno gađanje komarca bazukom, gde svi moramo da dajemo pare i za bazuku i za čišćenje haosa posle.

A možda i ja kao ljubitelj vozova nisam objektivan, pa grešim kada smatram da je železnica najbolja investicija društva koje želi čistiji transport ;) Ali tu je problem cena, posebno u poređenju sa punim automobilom. Tj. to je realna cena zelenog prevoza. Pa ako se već subvencioniše, onda ima više smisla da taj novac ide velikom procentu ljudi koji koriste voz i plaćaju skupe karte svakodnevno, nego veoma malom broju ljudi koji ima da iskešira 50.000€ za EV
 
@Space Beer kod EV vozila će se u narednim godinama brzo menjati stvari, pre svega na polju baterija i punjenja, pa će proizvođači izbacivati restilizacije. Na karoserije promene neke sitne detalje, a ubace novi tip baterije ili novi način punjenja.

I sve više stvari će da ide ka rentanju i doplatu e servisa.

Pre neki dan sam video tekst u kome se navodi planovi za promenu načina distribucije trenutnih vozila. Dileri postaju samo servis koji radi za procenat. Drastično im se smanjuju slobode u načinu poslovanja. Imaju manje obaveza, manje troškova, ali i fiksnu proviziju.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
I sve više stvari će da ide ka rentanju i doplatu e servisa.

Pre neki dan sam video tekst u kome se navodi planovi za promenu načina distribucije trenutnih vozila. Dileri postaju samo servis koji radi za procenat. Drastično im se smanjuju slobode u načinu poslovanja. Imaju manje obaveza, manje troškova, ali i fiksnu proviziju.
Da, ici ce se na rentanje vozila,
i na to da se prave mala vozila za prevoz jednog ili dva coveka, to ce biti jeftino i masovno dostupno, jer je potreban mali mali motor, mala baterija i malo da kosta.

Sa evozilima ce biti skroz druga perspektiva prevoza od danasnje.
 
A možda i ja kao ljubitelj vozova nisam objektivan, pa grešim kada smatram da je železnica najbolja investicija društva koje želi čistiji transport ;) Ali tu je problem cena, posebno u poređenju sa punim automobilom
Nemci bas furaju zeleznicu.
Kupic "okruznu" kartu tipa radijus 40km koja vazi ceo dan, vozas se ceo dan ako hoces a kosta citavih 3,70€.
 
Znam, ali problem su veće relacije. I još ako ide dvoje ili troje, karta za put 500-700km ih košta bar 400€, a automobilom je npr. 150€. Osim ako ne kupiš 2 meseca unapred. Ali da, u Nemačkoj je to odlično rešeno. Za grad i okolinu ti bukvalno ne treba auto. A paradoks je što kod nas ne možeš nigde bez automobila. Probaj da odeš negde na Frušku Goru iz Novog Sada, a da ne govorimo o daljim destinacijama.

@Space Beer kod EV vozila će se u narednim godinama brzo menjati stvari, pre svega na polju baterija i punjenja, pa će proizvođači izbacivati restilizacije. Na karoserije promene neke sitne detalje, a ubace novi tip baterije ili novi način punjenja.

I sve više stvari će da ide ka rentanju i doplatu e servisa.

Pre neki dan sam video tekst u kome se navodi planovi za promenu načina distribucije trenutnih vozila. Dileri postaju samo servis koji radi za procenat. Drastično im se smanjuju slobode u načinu poslovanja. Imaju manje obaveza, manje troškova, ali i fiksnu proviziju.
Ma nisam ja tako optimističan oko bilo kakvih većih izmena za kratko vreme. Vidiš da Tesla ne može ni kočnice da napravi kako treba :d Automobili (a i svi proizvodi generalno) su sve složeniji i potrebno je dosta testiranja da bi se uvideli nedostaci. A ako je reč o proizvodima koji direktno utiču na bezbednost, uslovi su stroži. Pa i sa baterijama isto tako. Neko će napraviti (r)evoluciju, svi će potrčati za tim, i za 5-10 godina će se videti da ima dosta drugih problema uzrokovanih time. I opet ispočetka. Ne kažem da ne treba ići u tom pravcu, ali nema smisla da se ovoliko gura, napraviće se više štete nego koristi.

Skoro je bio slučaj da je Tesla server pao i ljudi nisu mogli da otključaju i pokrenu svoj auto. Jer je neka budala mislila da je ok da nemaš mehanički ključ. Koliko mi se čini, ne postoji mogućnost otključavanja ni iznutra ako nema struje. Neverovatno kako je to prošlo homologaciju/regulative. Možda grešim, možda ima mehanički ključ, neka me neko ispravi.

A to za rentiranje je isto neverovatno. Kao što nas je i SaaS unakazio, pa ćemo uskoro da plaćamo mesečnu pretplatu za OS :d Zašto ne bi kupio mali gradski auto i vozio po potrebi, a veći/prvi za dalja putovanja. Švajcarska ima odlično rešenje - jedna tablica za više automobila. Pa ti se isplati da imaš 2 auta koja menjaš na 10 godina, umesto jednog koji menjaš na 5.
 
Skoro je bio slučaj da je Tesla server pao i ljudi nisu mogli da otključaju i pokrenu svoj auto. Jer je neka budala mislila da je ok da nemaš mehanički ključ.
To se odnosi na otključavanje putem aplikacije na mobilnom telefonu. Standardna kartica za otključavanje naravno radi bez ikakvog servera, samo što mislim da je u nekom trenutku ona postala opciona, da je dobiješ samo ako tražiš. :)

Koliko mi se čini, ne postoji mogućnost otključavanja ni iznutra ako nema struje. Neverovatno kako je to prošlo homologaciju/regulative. Možda grešim, možda ima mehanički ključ, neka me neko ispravi.
 
Koja ludnica. Mozga bez. Nadam se da ostali neće pratiti taj trend.

Mada vidim da neko od japanaca, toyota valjda, hoće da uvede pretplatu na daljinsko paljenje (pogodno za zimske dane). Kupiš auto, koristiš ga normalno i onda odjednom proizvođač odluči da ukine nešto što si platio. Naravno da će im biti sve lakše da to rade, pošto će sve više funkcija zavisiti od softvera i konekcija sa serverima. To je nama naša borba dala :d
 
@Space Beer ako sam dobro razumeo, već su počeli naplatu i koliko sam video, nije baš ni jeftino.
Kada kupiš auto, u zavisnosti od paketa opreme, funkciju remote start dobiješ kao Trial na određeni period. Posle toga - pretplata.
 
karta za put 500-700km ih košta bar 400€, a automobilom je npr. 150€.
Frend bio pred covid u Parizu, povratna Frankfurt-Pariz sa ICE bila 75€.
Karte su skuplje ako kupujes za odmah, par dana unapred su mnogo jeftinije, slicno vazdusnom saobracaju.

PJ: to su opcione trial stvari, cisto da vidis kako radi i da li ti treba. Ako kupis u paketu, ostaje bez pretplate.
 
Lep primer kako i matori EV može da traje. Nissan Leaf, upgrade baterije. Za one koji ne prate Fully Charged

2011


2022
 
Pa nema izbora, u NS ima 1 gradski punjac i ima 2 punjaca u Promenadi koji naplacuju struju x10 cenu da ja znam.
Sa takvom "mrezom" punjaca bez kuce nema ev.
 
Dođe avionom i iznajmi rentacar. Al' bitnije je da u selu vide da on vozi Teslu. :D
 
A mozda je i ta tesla rent-a-car ;)
 
Nazad
Vrh Dno