Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Posle 6 meseci ne možeš zahtevati novi telefon osim ako ne mogu da ga poprave...
 
Posle 6 meseci ne možeš zahtevati novi telefon osim ako ne mogu da ga poprave...

u prvih 6 meseci se podrazumeva da je proizvod od pocetka bi onesaobrazan pa moze da zahteva raskid ugovora, odnosno povracaj novca.
Novi uredjaj moze da zahteva bilo kada u roku od 24 meseca, odnosno tokom trajanja saobraznosti.

Mada postoje neke razlike izmedju saobraznosti i garancije. Ljudi u udruzenju za zastitu nisu znali da mi odgovore na sva pitanja.
 
Lepo si rekao može da zahteva, ali stvar je u tome što neće dobiti. Prodavac je u obavezi samo prvih 6 meseci da vrati novac ili da nov uređaj, a kasnije samo ako nije u mogućnosti da popravi uređaj.

Takođe bih napomenuo da ni tih prvih 6 meseci ne važi za minorne kvarove, tj kad vrednost popravke čini beznačajan procenat vrednosti uređaja.
 
Poslednja izmena:
Garancija na mobilni telefon mi istice sledece godine u martu.
Izgleda da je otisla baterija jer jako kratko drzi i plus je malo nabubrila sto se vidi kada se skine zadnji poklopac.
Vredi li reklamirati ili garancija na bateriju traje krace od 2 godine?
 
Pa ti reklamiraj uredjaj a ne bateriju

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Мислим да по нашем закону батерије припадају групи потрошне робе и да гаранција важи само годину дана.

Poslato sa ALE-L21 uz pomoć Tapatoka
 
Ako je uredjaj tako napravljen da korisnik ne može sam da zameni bateriju, onda sigurno važi garancija od dve godine.
Pozdrav
 
Zašto bi na integrisanu bila garancija 24m a ne neintegrisanu 12m? Koja je razlika u upotrebi između te dve? Uređaj ne funkcioniše bez baterije u oba slučaja.

Možda postoji razlika između baterije koja jeste potrošna roba i punjive baterije koja po meni nije.
Ako kupim punjivu bateriju tip AA za 200-250 dinara imam garanciju 24 meseca, a kupio sam telefon od 500-600€ i imam garanciju godinu dana na punjivu bateriju, nema baš logike. V
Akumulator za automobil, isto garancija 24-36 meseci itd.
 
Они је скинуто са неког сајта, а има их веома сличних тумачења, па чак и код реномираних произвођача Самсунг, Леново ...

"Roba je saobrazna, s obzirom na njenu prirodu, ukoliko po kvalitetu i funkcionisanju odgovora razumnim očekivanjima rada za određenu vrstu robe. Tako, potrošač se ne može pozivati na nesaobraznost za npr. takozvanu potrošnu robu – hleb, sijalice za auto, baterije i sl. u punom roku od dve godine, jer se saobraznost, valjanost, od ovakve vrste robe očekuje srazmeno roku trajanja."

Poslato sa ALE-L21 uz pomoć Tapatoka
 
Ovako je jedino i logično, ne može se u zakonu definisati za svaku robu detalji oko saobraznosti, zato postoje društva za zaštitu potrošača, da daju mišljenje, i definišu detalje za saobraznost pojedinih uređaja koje treba da bude fer i za prodavca i za potrošače.
 
Naravno da ne mogu, znam za to tumačenje zato sam i napisao da možda postoji razlika između baterije i punjive baterije u trajanju garancije. Kao što sam napisao kupiš punjivu bateriju AA i dobiješ garanciju 24m, a istu tu bateriju ako kupim sa bežičnim telefonom onda imam 6 meseci ili 12 meseci?
Šta podrazumeva garancija na običnu bateriju i kolika je? Tri meseca, šest meseci? Na čega garancija? Da će raditi? U nekoj igrački će se isprazniti za par sati, u daljinskom od TV-a možda i godinu dana. Jasno mi je da je teško to definisati, ali da punjiva baterija u telefonu koji košta 500-600€ nema garanciju 24m mi nije jasna.
 
Poslednja izmena:
Pa, znači da ne mogu da reklamiram lavor ako pukne, jer se njegov sadržaj prazni i puni?

Jasno je da ne može da se reklamira jednokratna baterija zato što sam je potrošio pre isteka 24 meseca, ili sam potrošio veknu hleba u 2 dana od kupovine.

Ali punjiva baterija se puni i prazni. Ako prestane da vrši funkciju u manje od 24 meseca od kupovine, naravno da ću da je reklamiram. Mogu da pišu šta hoće, to nije kratkoročno potrošna roba (amortizuje se kao i sve ostalo, ali nije "potrošna").
 
Da, upravo tako i ja tumačim ZZP
 
Ево цитирам нпр Huawei:
"Napominemo da period saobraznosti artikala koji se smatraju potrošnom robom može biti manja od 24 meseca. U takve artikle spadaju baterije za uređaje (telefona, tableta i laptopova), toneri, ketridži, glave štampača, i sl. Period saobraznosti za takve artikle iznosi 6 meseci, ukoliko proizvođač nije drugačije propisao"

Извор: http://www.huaweiprodavnica.rs/garancija

Poslato sa ALE-L21 uz pomoć Tapatoka
 
PicardDoubleFacepalm-1.jpg


Isključujem se iz rasprave koju smo prežvakali nekoliko puta do sada. Missim, ako je Huawei napisao...
 
Lepo si rekao može da zahteva, ali stvar je u tome što neće dobiti. Prodavac je u obavezi samo prvih 6 meseci da vrati novac ili da nov uređaj, a kasnije samo ako nije u mogućnosti da popravi uređaj.


Nije tačno za zamenu. Zamena i popravka mogu da se traži sve do isteka perioda u kojem trgovac odgovara za nesaobraznost, a umanjenje cene ili raskid ugovora samo u prvih šest meseci.
 
Niko tebi ne brani da tražiš zamenu, ali prodavac nije u zakonskoj obavezi nakon 6 meseci da to ispuni. Prodavac garantuje ispravnost uređaj, a na koji će način to obezbediti nakon tih prvih 6 meseci je isključivo stvar njegov izbora.
 
Poslednja izmena:
Telefon je Tesla 3.1 lite DS i mislim da se baterija ne moze promeniti bez servisa.
 
Niko tebi ne brani da tražiš zamenu, ali prodavac nije u zakonskoj obavezi nakon 6 meseci da to ispuni. Prodavac garantuje ispravnost uređaj, a na koji će način to obezbediti nakon tih prvih 6 meseci je isključivo stvar njegov izbora.

Kako to prodavac odlučuje i nije u zakonskoj obavezi da zameni uredjaj i posle 6 meseci?

Član 52. ZZP
Ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti, ima pravo da zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom, odnosno da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te robe.

Potrošač ima pravo da bira da nesaobraznost robe trgovac otkloni opravkom ili zamenom.

Ako otklanjanje nesaobraznosti u skladu sa stavom 2. ovog člana nije moguće, potrošač ima pravo da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili raskid ugovora ako:

1) nesaobraznost ne može da se otkloni opravkom ili zamenom uopšte niti u primerenom roku;

2) ne može da ostvari pravo na opravku ili zamenu, odnosno ako prodavac nije izvršio opravku ili zamenu u primerenom roku;

3) opravka ili zamena ne može da se sprovede bez značajnijih nepogodnosti za potrošača zbog prirode robe i njene namene;

4) otklanjanje nesaobraznosti opravkom ili zamenom predstavlja nesrazmerno opterećenje za prodavca.
...

Član 56. ZZP

...
Prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču na izjavljenu reklamaciju. Odgovor prodavca na reklamaciju potrošača mora da sadrži odluku da li prihvata reklamaciju, izjašnjenje o zahtevu potrošača i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije. Rok ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj, od dana podnošenja reklamacije.

Prodavac je dužan da postupi u skladu sa odlukom, predlogom i rokom za rešavanje reklamacije, ukoliko je dobio prethodnu saglasnost potrošača.
...

Koliko ja vidim, ako trgovac ne dobije saglasnot potrošača za način rešavanja reklamacije, njemu teče tih 15/30 dana. Nije mu u interesu da isteknu, a ne reši reklamaciju.
 
Poslednja izmena:
I gde tu piše da je prodavac dužan da ti zameni proizvod nakon 6 meseci?
Saglasnost kupca za popravku je potrebna samo u prvih 6 meseci.
 
Poslednja izmena:
Niko tebi ne brani da tražiš zamenu, ali prodavac nije u zakonskoj obavezi nakon 6 meseci da to ispuni. Prodavac garantuje ispravnost uređaj, a na koji će način to obezbediti nakon tih prvih 6 meseci je isključivo stvar njegov izbora.

Netačno, ovo je nakaradno tumačenje zakona. Pisao sam o ovoj temi detaljno na temi Emmi/Alti reklamacija, pa da se ne ponavljam.
Uostalom, to je potvrđeno i u više presuda domaćih sudova. Evo jednog primera: https://www.paragraf.rs/dnevne-vesti/151217/151217-vest11.html

Laptop koji je, u februaru prošle godine, kupljen kod poznatog regionalnog trgovca u Užicu, pokvario se posle sedam meseci. Kupac je podneo reklamaciju na propisan način, ali je trgovac insistirao na popravci. Pošto nije bio zadovoljan pozvao se na Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon) i tražio nov uređaj, ali trgovac je insistirao na svome i tvrdio da kupac pravo na nov računar ima samo u prvih šest meseci.

Godinu dana kasnije, kupac je posle više pokušaja da se nagodi sa trgovcem odlučio da ga tuži, što je i učinio u februaru ove godine.

Održana su ukupno tri ročišta, a prvostepena presuda u korist potrošača doneta je u junu. Trgovac se žalio Višem sudu u Užicu koji je pre mesec dana potvrdio prvostepenu presudu i stavio tačku na ovaj slučaj. Epilog je da će ovaj spor prodavca koštati ukupno 90.000 dinara (računar i sudski troškovi), što je gotovo dvostruko više od vrednosti ovog uređaja. Osim toga, očekuje ga i kazna kod sudije za prekršaje, jer je uređaj popravio bez dozvole kupca.


Treba ignorisati besmislena tumačenja bezobraznih trgovaca i zahtevati svoja prava i pred sudom, ako neće sami da se dozovu pameti.
 
Poslednja izmena:
To sa presudama mnogo zavisi od samog sudije
Tako je - nezavisnost suda kod nas podrazumeva da svaki sudija ima slobodu da samostalno tumaci zakon i dokaze, i donosi odluke kako on(a) misli da treba, pa onda za istu stvar razlicite sudije presude drugacije, sto po meni nije pravedno :wall:
 
To sa presudama mnogo zavisi od samog sudije i kakvog advokata imaš.
Evo je druga krajnost, izgubio spor za zamenu i u prvih 6 meseci
http://potrosackisavetnik.com/pretrpeo-stetu-od-preko-700-000-dinara-jer-je-verovao-medijima/

Ovde nije reč o pravu trgovca da nakon proteka šest meseci odbije zahtev potrošača za zamenom samo zato što je prošao period od šest meseci, već se radi o primeni odredaba iz člana 52. stav 3. tačka 4. i člana 53. ZZP koje se odnosi na nesrazmerno opterećenje za trgovca. To jasno piše u linkvanom tekstu, a sud bi istu odluku doneo i da je gospodin tražio zamenu automobila u periodu od šest meseci od zaključenja ugovora.
 
Crkao mu brzinomer i tražio nov auto. Umesto da čita novine, trebalo je da čita zakon. A advokat koji je pristao da mu piše tužbu je naročita baraba.
 
I gde tu piše da je prodavac dužan da ti zameni proizvod nakon 6 meseci?
Saglasnost kupca za popravku je potrebna samo u prvih 6 meseci.

Netačno. Pokaži gde to piše.

Ja ti navedoh isečak iz člana 56 koji navodi da trgovac mora da postupi po odluci, ako je dobio saglasnost potrošača. Tih 6 meseci se ne vidi nigde u tekstu tog člana.
 
Poslednja izmena:
Pa zato i kažem, taj član zakona nema veze sa temom o kojoj pričamo.
Odnosi se na formalni postupak reklamacija, prodavac je dužan da vodi evidenciju i da odgovori na reklamaciju, rok u kojem treba odgovoriti, da li je prihvata ili ne, izjasni se o predlogu potrošača, predloži načine rešenja...


Clan 52 je za otklanjanje nesaobraznosti, a rasprava je oko tumačenje ovog dela:
"Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač ima pravo da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor.

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača."
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno