Šta je novo?

RAW vs. JPEG

StORM48

Čuven
Učlanjen(a)
06.06.2004
Poruke
120
Poena
620
Subjektivni osećaj za boje ima uticaja, svakako.

Međutim, gosn.Adobe PS ne poznaje subjektivne osećaje, pa kad kliknete na njegovu pipetu, a odmah potom i na neki deo fotke, interesantno je da će N fotke dati jasno žuće fotke. Nažalost, to se jako teško ispravlja, čak i u PS-u.

Gosn. PS takođe ne zna za umor, lošu dioptriju i daltonizam, pa u svim uslovima jednako meri boje. Pa ko ne veruje - PS je i dalje široke ruke, a snimci Gretag Macbeth kartončeta se nalaze širom neta.

Što se ostalog tiče, nemojte se blamirati fazonima "RAW nepotreban, profesionalci pucaju JPEG". "Profesionalci" je širok pojam. Ako tu računamo samo ruralne svadbare, onda mogu da razumem tu tvrdnju. ;)

Pozdrav
 
Baš tako. Profesionalac je onaj ko zarađuje od toga. Nigde u definiciji ne piše da je on talenat za nešto ili da se razume u bilo šta...
 
A ti kao nisi tipican primer petla misirca.

Ja sam gradsko dete, ne razumem ti se ja u tu seljacku terminologiju. Moraces neku drugu metaforu da smislis. ;)

Zar je tako tesko otvoriti wikipediju i copy- paste ovo sto si ti napisao.

Nije, ali je nekima izgleda tesko procitati, a jos teze razumeti.

Ali pogledajmo ti zato fotku koju si nazalost stavio i uporedi je sa mojom, pa ako ne vidis razliku stvarno se i ne trebas baviti fotografijom. Ili si daltonista ili ti je los monitor, daj izjasni se.:D:d

Kakvu mogu razliku da vidim u 1200x800 rezoluciji i posle obrade u Photoshopu svega ti?!?

Obe fotke su krsh, s tim sto je tvoja izasla iz 3-4x skupljeg aparata :d

sad sam ponovo pročitao celu temu i ispada da ne pričamo o istoj stvari. ja pričam o tome da Nikon boje nikada ne mogu da budu kao Canon boje i da ne postoji način da se to dobije, a ti pričaš o apsolutno tačnoj reprodukciji boja.

Skoro da si shvatio poentu.

Ni Nikon ni Canon ni _____ (insert your favorite brand here) nemaju apsolutno tacnu reprodukciju boja.

Prema tome, nema smisla raspravljati ko ima vernije boje kad je to subjektivno, odnosno ne moze se izmeriti. Evo vam slikoviti primer:

bojeck9.png


Na ovoj slici imate tri razlicite boje (ko ne veruje nek' ucita u Photoshop). Koja od dve ponudjene alternative je vernija originalu koji se nalazi u sredini?

Ja cu vam reci -- obe lice ali ni jedna nije ista kao original!

To sto se nekom vise svidja Canon verzija, a nekom Nikon je subjektivna percepcija boje -- ne postoji nacin da se izmeri koja od ove dve je vernija jer apsolutna vrednost odstupanja je ista (HSB levo 349 90 89, centar 350 90 90, desno 351 90 91).

Ako te nije mrzelo da procitas link o kalibraciji koji sam okacio onda je do sada trebalo da shvatis da (ukoliko ti je do vernosti boja stalo!) treba teziti originalu, a ne priklanjati se Canonovoj ili Nikonovoj slobodnoj interpretaciji boja.

hoćeš da kažeš da nema razlike u kvalitetu JPEG i slike razvijene iz RAW-a? isti je DR, ista količina svih mogućih artefakata, isto NR peglanje, ista oštrina, ista količina detalja????

Necu to da kazem. Hocu da kazem nesto drugo:

1. Za web prikaz i JPEG je dobar sta god da slikas jer vecina ljudi to gleda na shit nekalibrisanim sRGB monitorima sa presviranom gamom 2.2.

2. Za mnoge druge primene JPEG je takodje dobar -- evo na primer na modnoj reviji covek je radio sa Canon EOS 5D i slikao je iskljucivo JPEG. Jedino sto je radio nakon revije je download fotki na laptop, import u Lightroom, tagovanje i eventulno crop tu i tamo i upload na agencijski server preko 3G. Sta mislis koliko vremena bi mu trebalo i da li bi bio konkurentan u poslu kada bi morao svaku fotku (od preko 100 komada po reviji, a revija po 3-5 za jedno vece pa tako 20 dana) posebno da razvija iz RAW fajla i da je doteruje?!?

3. DSLR aparati danas izvlace maksimum iz JPEG formata jer imaju mocne DSP-ove i interno rade obradu koju bi ti naknadno radio u Photoshopu. RAW je tu samo kao opcija za cepidlake i one koji ne znaju da fotografisu pa moraju da vrse silne korekcije i obradu ne bi li od govana napravili pitu.

ne mogu ni da zamislim budalu koja se ozbiljnije bavi fotografijom, a da je spreman da se odrekne svega ovoga zato što ga mrzi da potroši par minuta na razvijanje.

Kao sto rekoh to nije par minuta, a ako znas da slikas ne moras nista da "razvijas" naknadno.

ako se dobro sećam, ti koristiš 40D? ako ti nije teško, spucaj isti kadar u JPEG i RAW i uporedi ih.

Nemoj da me shvatis pogresno -- RAW ima smisla:

1. Kad se koristi visok ISO (lakse se cisti shum nego nakon JPEG kompresije mada stariji Nikoni recimo imaju lossy kompresiju i u RAW fajlu)

2. Kad ne znas temperaturu svetla

3. Kad ti treba ekstra dinamicki opseg (koji ces na kraju krajeva opet svesti na 8 bita po primarnoj boji)

4. U uslovima kada je merenje ekspozicije nepouzdano.

Za sve ostale situacije JPEG je i vise nego dovoljan.

Mozesh ti da sredish kako hocesh, ali za to sluzi photoshop a ne aparat, on treba da da shto realnije moguce boje iz aparata, pa se ti posle zezaj i pravi od toga shta hocesh, a ako ti trebaju realne, imash ih odmah, i ne treba da idesh u nemogucu misiju :)

Sa ovim se apsolutno slazem!
 
Audio... to što ti misliš da je raw slabo korišćen i skoro bez primene to je tvoje teoretsko mišljenje. U praksi je malo drugačije.
 
Ako te nije mrzelo da procitas link o kalibraciji koji sam okacio onda je do sada trebalo da shvatis da (ukoliko ti je do vernosti boja stalo!) treba teziti originalu, a ne priklanjati se Canonovoj ili Nikonovoj slobodnoj interpretaciji boja.
pa pošto i sam kažeš da ni jedan aparat na svetu nema apsolutno tačnu reprodukciji, ipak moramo da se priklonimo nekom. još u prvom postu sam rekao da mi se više sviđaju C boje.
ili da pobacamo aparate?
1. Za web prikaz i JPEG je dobar sta god da slikas jer vecina ljudi to gleda na shit nekalibrisanim sRGB monitorima sa presviranom gamom 2.2.
pa ako je tako, za sve je dovoljan Canon S5. što bacati hiljade evra na razne džidža-bidže?
ovde pričamo o ozbiljnoj upotrebi aparata, a ne o gledanju fotki sa letovanja.
2. Za mnoge druge primene JPEG je takodje dobar -- evo na primer na modnoj reviji covek je radio sa Canon EOS 5D i slikao je iskljucivo JPEG. Jedino sto je radio nakon revije je download fotki na laptop, import u Lightroom, tagovanje i eventulno crop tu i tamo i upload na agencijski server preko 3G. Sta mislis koliko vremena bi mu trebalo i da li bi bio konkurentan u poslu kada bi morao svaku fotku (od preko 100 komada po reviji, a revija po 3-5 za jedno vece pa tako 20 dana) posebno da razvija iz RAW fajla i da je doteruje?!?
to što on nije imao vremena, pa je žrtvovao kvalitet zbog nedostatka vremena, je druga stvar. i zar modna revija nije baš "pravo" mesto za pucanje RAW, po onome što si sam napisao dole?
JPEG-RAW je ista priča kao zum-fixni objektivi. ovi prvi su funkcionalniji na račun kvaliteta, a drugi kvalitetniji na račun funkcionalnosti. ako je nekome fotografisanje posao, nema opravdanja da koristi ni JPEG ni zum objektive.
3. DSLR aparati danas izvlace maksimum iz JPEG formata jer imaju mocne DSP-ove i interno rade obradu koju bi ti naknadno radio u Photoshopu. RAW je tu samo kao opcija za cepidlake i one koji ne znaju da fotografisu pa moraju da vrse silne korekcije i obradu ne bi li od govana napravili pitu.
pa da, zato i jeftiniji aparati nemaju RAW jer oni koji ih koriste znaju da slikaju; a skuplji imaju RAW je ih koriste neznalice.
Nemoj da me shvatis pogresno -- RAW ima smisla:

1. Kad se koristi visok ISO (lakse se cisti shum nego nakon JPEG kompresije mada stariji Nikoni recimo imaju lossy kompresiju i u RAW fajlu)

2. Kad ne znas temperaturu svetla

3. Kad ti treba ekstra dinamicki opseg (koji ces na kraju krajeva opet svesti na 8 bita po primarnoj boji)

4. U uslovima kada je merenje ekspozicije nepouzdano.

Za sve ostale situacije JPEG je i vise nego dovoljan.
šta misliš, zašto se puca RAW u studiju, gde su uslovi idealni?
 
Mozesh ti da sredish kako hocesh, ali za to sluzi photoshop a ne aparat, on treba da da shto realnije moguce boje iz aparata, pa se ti posle zezaj i pravi od toga shta hocesh, a ako ti trebaju realne, imash ih odmah, i ne treba da idesh u nemogucu misiju :) Nikoni i u RAW imaju pojachane i plastichnije boje od Canona, oduvek je tako bilo, i nije se promenilo sa novim CMOS senzorima.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page31.asp

RAW daje takve boje kako biras ti, osim ako koristis Capture NX koji moze da ucita podesavanja koja je koristio aparat, ali i to ako ti se ne svidja mozes da podesis kako hoces.

Ako su napucane boje problem to nije nikakav problem kao sto sam rekao ni za JPG, ni za RAW (NEF) jer svaki klinac ce pronaci kako se to podesava i da dobijes out of kamera ono sto zelis, nekome se svidjaju malo jace boje, nekome isprane...
Cak i u onom testu sto si dao kao primer na dpreviw, na kraju testa kao prednosti tog nikona kazu ovo:
"Punchy but not un-natural colors (and plenty of control if you want to change them)"
Ako neko kupi DSLR da bi se zalio na difolt podesavanja onda....

PS. Canon uvek ima pojacanu crvenu boju...
 
Poslednja izmena:
ISO 100 na D200:

DK9_8353-1.jpg


Bas je zuto. Preko cele slike. Zut papir skroz naskroz.

A prost AWB. Gore neonka, desno prirodno svetlo.

Znaci poenta je gledajte scenu svojim ocima pa ako ne valja, podesite aparat (u ovom slucaju nije bilo potrebe). Svaki moze da omane u merenju svetla... WB-u... i slicno.
 
O brate...
Te gluposti od setovanja nemaju uticaj na RAW, bre!

StORM48 i ja sam primetio da Nikon primetno pravi losije slike (na ES-u) narocito od kada si ti kupio Canon 40D ;)
A tek što je Nikon postao bolji od kad ga Ti imaš... ;)

@cozmo
Opet mašiš poentu. Rekoh već - nema WB veze s ovim, niti mešanje toplog/hladnog osvetljenja, zbog čega se AWB pogubi.

Govorimo o studijskim uslovima (tada niko ne može reći da je u pitanju zalazak sunca, kao na nekim Matrix-ovim fotkama). Imaš ih pregršt na Tebi omiljenim sajtovima. Skini fotke (recimo one na kojima se testira ISO (pošto su identične), pa onda lepo pipeta i tako ;)

Pozdrav
 
Poslednja izmena:
Audiofreak, reci tom liku koji sa 5D, na modnoj reviji koristi JPEG, da baci aparat u Dunav. Nije to za njega.

Moram prvo da ispravim jednu gresku zato ovo citiram na pocetku -- naime, greskom sam napisao da je covek koristio Canon EOS 5D, a on je koristio Canon EOS 1D Mark II N i to dva komada.

Sto se tice tvog zajedljivog komentara, evo ovako cemo -- dodji u aprilu na reviju (ja cu te uvesti), ponesi Canon EOS 1D Mark II N i Canon 70-200 F/2.8L, a ja cu se skloniti pa ti stani pored coveka i slikaj RAW do mile volje.

Kad se zavrsi revija obojca imate isto vreme (15 min) na raspolaganju da predate finalan proizvod -- tagovane fotografije za stampu u katalogu, za dnevne novine, i za web prikaz.

Kada ih odstampamo i uporedimo na papiru i na ekranu onda ces mi pokazati i objasniti sta je to toliko znacajno bolje na tvojim fotografijama u odnosu na njegove, ako uopste budes stigao da ih konvertujes, sredis i istagujes na vreme. Do tada nemoj molim te da se javljas i da komentarises ko sta treba da baci u Dunav.

Audio... to što ti misliš da je raw slabo korišćen i skoro bez primene to je tvoje teoretsko mišljenje. U praksi je malo drugačije.

A gde si ti to Bane procitao da ja mislim tako?!?

Lepo sam rekao za sta RAW ima smisla, a za sta nema.

Ovde ima isuvise pacijenata koji su vise optereceni kvalitetom slike nego sadrzajem i kojima je jedini cilj da ucestvuju u pissing contestu (a.k.a. "moj je veci/brzi/bolji"). Muka mi je vise od likova koji fotografiju kao umetnost i nacin izrazavanja svode na tehnikalije.

pa pošto i sam kažeš da ni jedan aparat na svetu nema apsolutno tačnu reprodukciji, ipak moramo da se priklonimo nekom. još u prvom postu sam rekao da mi se više sviđaju C boje.
ili da pobacamo aparate?

Aman, jesi ti stvarno glup ili se pravis?!? :trust:

Pa lepo sam ti napisao da se ne treba priklanjati nego da, ukoliko ti je neophodna sto tacnija reprodukcija boja, treba napraviti kalibrisane kolor profile za aparat koji imas!!!

ovde pričamo o ozbiljnoj upotrebi aparata, a ne o gledanju fotki sa letovanja.

Nije uopste bitno da li su fotke sa letovanja ili su umetnicke nego za sta su namenjene. Ako su za prikaz na ekranu u smanjenoj rezoluciji onda je, osim u izuzetnim situacijama koje sam nabrojao, koriscenje RAW-a cisto gubljenje vremena.

to što on nije imao vremena, pa je žrtvovao kvalitet zbog nedostatka vremena, je druga stvar. i zar modna revija nije baš "pravo" mesto za pucanje RAW, po onome što si sam napisao dole?

1. Nije on zrtvovao nista -- fotke su mu fenomenalne i mogu odmah na web ili u stampu u 300 DPI. Nije im namena da ih gledas piksel po piksel u punoj rezoluciji na ekranu!

2. Na iole bolje organizovanoj modnoj reviji imas izuzetno dobro svetlo od 3200K. Obrnes tockic na aparatu na manual WB i podesis 3200K i pucas. Uz na primer F/5.6 i 1/160s dovoljan ti je ISO 500 koji na modernim aparatima ima zanemarljiv shum. Ako jos imas F/2.8 objektiv (ili neki prime) i pouzdan fokus mozes koristiti i nizi ISO. Znaci RAW je potpuno izlisan za to.

E sad, ja sam u pocetku koristio RAW cesto -- sta vise bio mi je neophodan dok sam imao Fuji S6500FD jer je njegov JPEG krsh za ISO 400 i veci. Za EOS 350D mi je isto trebao jer je na ISO 800 shum jaci, a tada nisam jos umeo da podesim ekspoziciju pa sam morao uvek da je doradjujem pri importu za sta je RAW mnogo pogodniji.

Medjutim, kada sam presao na Canon 40D i malo se uvezbao, vise nista ne dobijam koriscenjem RAW-a osim ekstra posao da konvertujem 200+ fotografija.

Drugim recima, ako kupis Canon 40D za 850e (kao ja), Canon 5D za 1500e, ili Canon EOS 1D Mark II N za 3500e (kao taj profesionalac), i ako on nema upotrebljiv JPEG nego moras stalno da koristis RAW onda ili ti ne znas sta radis, ili aparat ne valja.

JPEG-RAW je ista priča kao zum-fixni objektivi. ovi prvi su funkcionalniji na račun kvaliteta, a drugi kvalitetniji na račun funkcionalnosti. ako je nekome fotografisanje posao, nema opravdanja da koristi ni JPEG ni zum objektive.

Smatram da nema smisla siriti diskusiju o bojama na RAW pa sad jos i na objektive ali evo reci cu ti sta ja mislim o tome.

Danas postoje jako kvalitetni zum objektivi i profesionalci ih koriste uporedo sa prime objektivima. Covek o kome pricam je koristio tri tela -- na prvom je imao Canon 70-200 mm F/2.8L i njega je najvise koristio, na drugom neki prime za snimke izbliza, a na trecem koje je bilo montirano na tavanici i koje je okidao preko wirelessa je imao neki ultra-wide objektiv. Prema tome, ne treba biti iskljuciv i drzati se jedne stvari kao pijan plota jer time samo sebe sputavas u radu.

pa da, zato i jeftiniji aparati nemaju RAW jer oni koji ih koriste znaju da slikaju; a skuplji imaju RAW je ih koriste neznalice.

I sam znas da danas i jeftini aparati imaju RAW kao opciju jer slika koja iz njih izlazi ima daleko manji kvalitet pa samim tim zahteva mnogo vise obrade da bi licila na nesto. S druge strane, RAW je na profesionalnim aparatima samo pogodnost, a ne nesto sto se obavezno mora koristiti.

šta misliš, zašto se puca RAW u studiju, gde su uslovi idealni?

Evo par pitanja za razmisljanje:

- Da li si siguran da je to praksa ili samo pretpostavljas na osnovu jednog ili dvoje tvojih prijatelja koji to rade?

- Da li taj koji "puca RAW u studiju" uvek mora sve fotografije da ekstra doradjuje? Ako je tako ja prvi sumnjam u njegovo znanje.

- Da nije mozda zato da bi se klijentu reklo da "fotografije moraju da se razviju" kako bi se uzelo vise para i kako fotografisanje ne bi izgledalo suvise jednostavno?

I najbitnije:

- Da li se razlika u kvalitetu vidi u finalnom proizvodu (stampa, web)?

I za kraj -- cozmo rules! Svaka ti je na mestu drugar. ;)
 
Poslednja izmena:
@cozmo
Ako je bilo šta "šetalo", to je bio problem aparata, eventualno CPL-a, koji je kasnije skinut.

Dakle, ovde nije pipano skoro NIŠTA (WB i +1/3EV zato što najčešće podeksponiram malo, zbog brzine fotkanja):
IMG_8303_r02.jpg


Mesta za korekcije uvek ima, ali je velika razlika kada se korekcijama menja WB ili blago koriguje saturacija, vade pregorele/zapušene površine, u odnosu na "major" korekcije kojima se menja kolorni spektar i pojedini tonovi vade na silu. Ne znam na koji je način fotograf trebao da utiče na boje neba na onim slikama? Ja ništa nisam podešavao i dobio sam ovo gore.

Obradom se nešto da srediti, ali ja zato i kažem da su nikondžije vrhunski poznavaoci PS-a - više provode vremena u PS-u, nego sa aparatom. ;)

@Audiofreak
Pravi si Ti šaljivdžija... "Omaklo Ti se 5D umesto 1D"? Nije nego...

15 minuta da predam? Hahahahaha, tema nisu vicevi, nego fotoaparati, just if you missed it.
Niko ne spori da je JPEG brže rešenje. Međutim, brzina je obrnuto proporcijalna upotrebljivosti. WB se može korigovati na JPEG-u, ali mnogo teže, sa mnoooogo manje dinamike i sa mnogo više gubitka u krajnjem kvalitetu. Pusti me WEB fotki i šugavih dnevnih novina koje se štampaju na toalet papiru. Uradi jednu preeksponiranu fotku (+1, +2EV, pa je vrati za -1,3EV da vidimo šta Ti je od dinamike ostalo). Pričaš napamet, prepričavaš tuđa iskustva.

Cozmo, kojeg pominješ, obrađuje i Fuji S6500 fotke iz RAW-a. Tek toliko, ako misliš da je slučajno, a Ti nastavi s ovom demagogijom. ;)

Pozdrav
 
Poslednja izmena:
audio, zaboravljash dve stvari kod RAWa, 1) Shum nije zamuljan kompresijom pa ga je lakshe chistiti 2) RAW ima 12-14 bitnu paletu, jpeg samo 8, i to se vidi okom. Stavi RAW+jpeg na aparatu i napravi 10ak fotki nechega sa dosta boja ili nijansi, i videcesh odmah zashto se puca RAW.

Shto se tiche modne revije, sportskih dogadjaja, tu se naravno ne moze ako je potrebno brzo isporuchiti fotografije, zato reporteri 95% i pucaju JPEG, ali razlika postoji, i postojala bi, pogotovo u shtampi za recimo naslovne strane itd.

Btw, kada su ti te modne revije, hteo bih ja da probam ako mozesh da me uvedesh, samo kada kompletiram mobilnu rasvetu.
 
Poslednja izmena:
15 minuta da predam? Hahahahaha, tema nisu vicevi, nego fotoaparati, just if you missed it.

Ti si promasio i temu i hobi.

Ja se uopste ne salim -- za toliko vremena je on predao svoje fotke. Klijenti cekaju, izvestavanje sa dogadjaja ide skoro uzivo u danasnje vreme, nema vremena za drkeljisanje po RAW-u.

Ako ti ne mozes da uradis fotografije prihvatljivog kvaliteta u postavljenom roku, a neko drugi moze on je dobio posao i on biva placen, a ti mozes samo da pametujes po forumima kako se iz RAW-a dobija bolji kvalitet ali tom kvalitetu ces morati da se divis sam.

Uradi jednu preeksponiranu fotku (+1, +2EV, pa je vrati za -1,3EV da vidimo šta Ti je od dinamike ostalo). Pričaš napamet, prepričavaš tuđa iskustva.

Upravo u tome i jeste fazon -- necu da uradim nijednu toliko pre-eksponiranu fotku jer znam da fotografisem, a ako mi se i omakne slucajno (na primer njih pet opali blic u istom trenutku ili majstor ukljuci greskom jace svetlo) nigde ne pise da svaka fotka mora da uspe. Radije cu je obrisati nego od govana praviti pitu.

Cozmo, kojeg pominješ, obrađuje i Fuji S6500 fotke iz RAW-a. Tek toliko, ako misliš da je slučajno, a Ti nastavi s ovom demagogijom. ;)

I ja sam to radio dok sam imao Fuji, a videcemo da li ce i koliko cesto cozmo to da radi kad kupi DSLR.

audio, zaboravljash dve stvari kod RAWa:

1) Shum nije zamuljan kompresijom pa ga je lakshe chistiti

Nisam zaboravio -- napisao sam to, cak sam rekao da stari Nikoni imaju lossy kompresiju u RAW formatu pa kod njih ni za to ne vredi RAW.

2)RAW ima 12-14 bitnu paletu, jpeg samo 8, i to se vidi okom. Stavi RAW+jpeg na aparatu i napravi 10ak fotki nechega sa dosta boja ili nijansi, i videcesh odmah zashto se puca RAW.

Sve to stoji -- RAW ima do 14 bita dinamiku (ne paletu). JPEG ima svega 8 bita. Ja to ne sporim.

Medjutim, kao sto ti radis tonsko mapiranje da HDRI fotografiju sastavljenu od tri ili vise ekspozicija spakujes u 8-bitni JPEG i opet dobijes dobru sliku, tako to radi i dobar aparat kada snimas direktno u JPEG.

Ta ekstra dinamika je znacajna pre svega u uslovima kada imas izuzetno jak kontrast na slici i kada moras da biras izmedju detalja u senci i detalja na svetlu -- RAW tu omogucava da izvuces vise nego JPEG. Ali reci mi sad koliki je to procenat fotografija?

Shto se tiche modne revije, sportskih dogadjaja, tu se naravno ne moze ako je potrebno brzo isporuchiti fotografije, zato reporteri 95% i pucaju JPEG, ali razlika postoji, i postojala bi, pogotovo u shtampi za recimo naslovne strane itd.

Fotke koje je covek radio stampaju se i za kolor katalog (prilicno luksuzan) i nista im ne fali.

Btw, kada su ti te modne revije, hteo bih ja da probam ako mozesh da me uvedesh, samo kada kompletiram mobilnu rasvetu.

Dva puta godisnje (april i oktobar odnosno prolece/leto i jesen/zima). Rasvetu ne mozes da uneses jer nisi sam -- tu su TV kamere i drugi fotografi kojima bi tvoje svetlo smetalo, a i ne treba ti -- ima savrseno dovoljno kvalitetnog svetla.
 
Medjutim, kao sto ti radis tonsko mapiranje da HDRI fotografiju sastavljenu od tri ili vise ekspozicija spakujes u 8-bitni JPEG i opet dobijes dobru sliku, tako to radi i dobar aparat kada snimas direktno u JPEG.
Ovim si rekao sve, doslovno. ;)


Fotke koje je covek radio stampaju se i za kolor katalog (prilicno luksuzan) i nista im ne fali.
Koji tačno katalog? Je l' može to negde da se vidi?

Pozdrav
 
Ta ekstra dinamika je znacajna pre svega u uslovima kada imas izuzetno jak kontrast na slici i kada moras da biras izmedju detalja u senci i detalja na svetlu -- RAW tu omogucava da izvuces vise nego JPEG. Ali reci mi sad koliki je to procenat fotografija?

Problem je shto dinamichki opseg ne mora da bude izuzetno veliki, vec onaj kakvog svakodnevno srecemo. Samo u kontrolisanim uslovima ti mozesh da budesh siguran i da pucash mozda jpeg, ali opet nema smisla ako imash bar par minuta po fotki. Jpeg se puca samo onda kada ti 1) nije bitan maksimalni kvalitet fotografije 2) imash rokove pa fizichki ne mozesh da stignesh.

I najjachi FF aparati (da ne ulazimo sada u srednji i veliki format) nemaju dovoljan dinamichki raspon da pucash 8bit u vecini situacija i da ne mislish. Razlike ima i kod 12 i 14bit RAWa, a fotke za kvalitetno shtampanje se rade bar FF aparatom u uslovima sa kontrolisanim svetlom, ne sa 1D MKIIn i jpeg, to je chista reporterska fotografija kod koje nije toliko ni bitan vrhunski kvalitet.

Dva puta godisnje (april i oktobar odnosno prolece/leto i jesen/zima). Rasvetu ne mozes da uneses jer nisi sam -- tu su TV kamere i drugi fotografi kojima bi tvoje svetlo smetalo, a i ne treba ti -- ima savrseno dovoljno kvalitetnog svetla.

Fashion se itekako radi sa rasvetom, i nisam mislio da nosim studijske glave sa 1.5m softboxovima, vec obichne bliceve koji bi bili aktivirani bezichno, i stajali bi vishe metara od modela, u prevodu, nema shanse da smetam nikome. Jedino ako su blicevi potpuno zabranjeni shto ne bi trebalo.
 
Problem je shto dinamichki opseg ne mora da bude izuzetno veliki, vec onaj kakvog svakodnevno srecemo.

Vidi, ako znas da fotografises i imas dobar aparat retko ces promasiti ekspoziciju u svakodnevnim uslovima.

Samo u kontrolisanim uslovima ti mozesh da budesh siguran i da pucash mozda jpeg, ali opet nema smisla ako imash bar par minuta po fotki.

Ako se ozbiljno bavis time (citaj zivis od toga) onda nemas vremena jer te ceka klijent da mu isporucis fotografije, a ti odmah posle ides na sledeci dogadjaj.

Jpeg se puca samo onda kada ti 1) nije bitan maksimalni kvalitet fotografije

Ja svo vreme pokusavam da kazem da na profesionalnim aparatima razlika izmedju maksimalnog kvaliteta koji se dobija iz RAW-a i onog koji se dobija iz pravilno eksponiranog JPEG-a nije toliko velika ali izgleda da pricam u vetar.

...a fotke za kvalitetno shtampanje se rade bar FF aparatom u uslovima sa kontrolisanim svetlom, ne sa 1D MKIIn i jpeg, to je chista reporterska fotografija kod koje nije toliko ni bitan vrhunski kvalitet.

Ne bih se slozio sa ovim -- 8MPix je dovoljno za A4 format u 300 DPI. Uostalom, ako zaista hoces maksimalan kvalitet za stampu onda sigurno ne koristis ni Nikon ni Canon nego Seitz ili Mamiya.

Fashion se itekako radi sa rasvetom, i nisam mislio da nosim studijske glave sa 1.5m softboxovima, vec obichne bliceve koji bi bili aktivirani bezichno, i stajali bi vishe metara od modela, u prevodu, nema shanse da smetam nikome. Jedino ako su blicevi potpuno zabranjeni shto ne bi trebalo.

Radi se u studiju, ali ovo nije studio vec revija sa publikom -- prostor i kretanje su jako ograniceni.

Blicevi nisu eksplicitno zabranjeni ali ih niko ne koristi (osim pacenika iz publike sa kompakt aparatima i Kobre koji slika poznate licnosti u publici pre nego sto pocne revija) jer smetaju kamermanima i drugim fotografima.

Blicevi kvare WB i uopste kolorit fotografija kada se pomesaju sa pilot svetlom od 3200K, ometaju fotometriju i fokus, a prave i ruzne ostre senke osim ako zaista ne doneses i softboxove.
 
Ako se ozbiljno bavis time (citaj zivis od toga) onda nemas vremena jer te ceka klijent da mu isporucis fotografije, a ti odmah posle ides na sledeci dogadjaj.
...
...
...
Ja svo vreme pokusavam da kazem da na profesionalnim aparatima razlika izmedju maksimalnog kvaliteta koji se dobija iz RAW-a i onog koji se dobija iz pravilno eksponiranog JPEG-a nije toliko velika ali izgleda da pricam u vetar.

Sad kapiram šta želiš reći. Međutim, previđaš dve stvari. Prva je sama namena fotografije - reporterska fotografija je samo jedan segment profesionalne upotrebe i bez obzira šta neko pričao, najmanje je zahtevna u pogledu kvaliteta. Kad se tu uplete i brzina koju pominješ (u pogledu isporuke), onda je JPEG jedino rešenje.

ALI - kada se teži beskompromisnom kvalitetu, tek RAW omogućava maksimum. Nema to veze sa pravilnim eksponiranjem, nego sa uslovima. Eto na primer, svetlo koje "trči" po sceni, blicevi koji proizvoljno opaljuju na sve strane, sasvim efikasno preprže fotku koju si prethodno izmerio za (npr) 1/200. Kad neko kraj Tebe sašije rafal sa nekim brzim blicem (580EX na primer) u trenutku dok Ti fokusiraš i pucaš, spržiće Ti celu seriju, u međuvremenu model odlazi sa piste i Ti imaš sve fotke samo ne one koje si (opet na primer) najviše želeo.

RAW mnogo pomaže, ali NAJVIŠE tamo gde je dinamika poprilično široka (recimo - landscape fotografija), a onda i u studiju, kada je potrebno obraditi fotku do u sitna crevca, što kasnije posmatraju inspektori s lupom, na uvećanju od ne 100, nego 300% (stock).

Da ne pominjemo kontrolu šuma koja je svetlosnim godinama daleko u odnosu na ono što se ostvaruje internom redukcijom ili kasnijim peglanjem (a prinuđen si da ISO držiš često i drastično više u odnosu na 100). Kako je u RAW-u dinamika prisutna u svom izvornom obliku (dok JPEG "gasi" dobar deo palete DR-a, dodatno začinjujući fotku artefaktima), šum se lakše i preciznije čisti, a dodatni zahvati poput "Replace Color" bivaju "peace of cake".

Takve detalje je NEMOGUĆE izvući iz JPEG-a, ne znam kakav da si PS virtuoz.

Jedina prava prepreka u rabljenju RAW-a je brzina kasnije obrade. Ali i tome može da se stane na kraj - pucaš RAW+JPEG, pa RAW obradiš samo tamo gde ima potrebe (kada je materijal, kao što kažeš, potreban "za juče") ili pucaš samo RAW (zbog prostora i nemogućnosti da kartice menjaš), a onda ih serijski propustiš kroz DPP ili Capture NX, koji imaju profile koji sasvim identično oponašaju procesor iz tela i daju isto tako identičan JPEG, čime dobijaš mogućnost sa popravni, kada je WB (i shadows/highlights npr. u pitanju). I bez obzira na oko ili tačnost internog svetlomera, greške u eksponiranju su česte, čak i ako koristiš isključivo Aperture priority, u zavisnosti od merenja koje koristiš i statičnosti scene (odnosno svetla na njoj).

Što je telo/senzor jače, to je RAW neophodniji, jer će razlike biti evidentnije u postprocesu.

Probaj, ne ujeda. ;)

Pozdrav
 
Poslednja izmena:
Vidi, ako znas da fotografises i imas dobar aparat retko ces promasiti ekspoziciju u svakodnevnim uslovima.

Nema to veze sa ekspozicijom vec sa dinamichkim rasponom odredjene scene koji je veci od onoga shto jpeg moze da sadrzi.

Ako se ozbiljno bavis time (citaj zivis od toga) onda nemas vremena jer te ceka klijent da mu isporucis fotografije, a ti odmah posle ides na sledeci dogadjaj.

Rekoh vec, jpeg se koristi samo kada nemash vremena da ga obradish, jer inache nema nikakvog smisla.

Ja svo vreme pokusavam da kazem da na profesionalnim aparatima razlika izmedju maksimalnog kvaliteta koji se dobija iz RAW-a i onog koji se dobija iz pravilno eksponiranog JPEG-a nije toliko velika ali izgleda da pricam u vetar.

Razlika je mnogo veca od toga, ja sam preshao RAW onog trenutka kada sam uradio neozbiljan test RAW+jpeg i uporedio fotografije. Nisam mogao da verujem koja je razlika, i od tada (jedno 3 godine) mi aparat nije video jpeg.

Ne bih se slozio sa ovim -- 8MPix je dovoljno za A4 format u 300 DPI. Uostalom, ako zaista hoces maksimalan kvalitet za stampu onda sigurno ne koristis ni Nikon ni Canon nego Seitz ili Mamiya.

Ali ti vec imash taj kvalitet na svom aparatu, zashto koristiti loshiju opciju ? (opet pod uslovom da vreme dozvoljava).

Radi se u studiju, ali ovo nije studio vec revija sa publikom -- prostor i kretanje su jako ograniceni.

Mnogo si ti mlad i zelen, tako da necu ni da ulazim u dalju prichu o tome :) Imash net, pogledaj kako profesionalci na zapadu rade modnu reviju i koliko su bolje fotke sa samo 2 wireless blica. I ne samo modna revija, bilo kakvo fotografisanje na terenu gde prostor dozvoljava da se fleshevi stave. Recimo sa 4 flesha mozesh da osvetlish ceo teren za basket.

Blicevi nisu eksplicitno zabranjeni ali ih niko ne koristi (osim pacenika iz publike sa kompakt aparatima i Kobre koji slika poznate licnosti u publici pre nego sto pocne revija) jer smetaju kamermanima i drugim fotografima.

Nisam ni rekao da bi se blicevi koristili na aparatu. A shto se tiche nashih profesionalaca koji ih ne koriste, da li ti mislish da se oni previshe razlikuju od nashih svadbara u odnosu na strane ? :) Opet kazem, pogledaj kako se to radi na zapadu, i koji su rezultati. Nigde ne postoji tako dobro svetlo koje moze da napravi 2 wireless flesha, jer ti mozesh da ih stavish gde hocesh i napravish svetlo kakvo ti odgovara.

Blicevi kvare WB i uopste kolorit fotografija kada se pomesaju sa pilot svetlom od 3200K, ometaju fotometriju i fokus, a prave i ruzne ostre senke osim ako zaista ne doneses i softboxove.

Jel si chuo za gelove ? :d
 
Poslednja izmena:
Sad kapiram šta želiš reći.

Napokon neko kapira. :)

Međutim, previđaš dve stvari.

Ma ne previdjam nego jednostavno smatram da je reporterska fotografija iako mozda manje zahtevna po pitanju kvaliteta ipak najzastupljeniji oblik fotografije. Sa druge strane RAW je potreban izuzetno malom broju profesionalaca koji se bave specificnim vidovima fotografije -- macro (+focus stacking), HDRI, stock photos i slicno gde za izradu finalnog proizvoda ima dovoljno vremena i gde svaki detalj zaista znaci nesto.

ALI - kada se teži beskompromisnom kvalitetu, tek RAW omogućava maksimum.

Ma ne -- kada se tezi beskompromisnom kvalitetu tu osim Seitza, Hasselblada, Mamiye i LF-era poput na primer Littman 45 Single nema niko drugi sta da trazi. I Canon i Nikon su za njih igracke sa ili bez RAW-a.

Nema to veze sa pravilnim eksponiranjem, nego sa uslovima.

Ima jer ti eksponiras za odredjene uslove. Ako primetis da se uslovi menjaju, onda menjas ekspoziciju -- indikator eksponiranosti ti je pred okom u trazilu, a tockic pod prstom pa izvoli. Ako je jedini razlog sto koristis RAW to sto ti je lakse u Photoshopu da pomeris misem klizac umesto u toku snimanja prstom tockic, onda tu nesto ozbiljno ne stima.

RAW mnogo pomaže, ali NAJVIŠE tamo gde je dinamika poprilično široka... kontrolu šuma koja je svetlosnim godinama daleko...

To sam ja sve vec nabrojao na samom pocetku kao legitimne primene za RAW.

Ali i tome može da se stane na kraj - pucaš RAW+JPEG, pa RAW obradiš samo tamo gde ima potrebe

E to je vec mnogo razumniji stav! Izgleda da ipak polako shvatas sta hocu da kazem. ;)
 
Da, ali šetaš daleko...


Ma ne -- kada se tezi beskompromisnom kvalitetu tu osim Seitza, Hasselblada, Mamiye i LF-era nema niko drugi sta da trazi. I Canon i Nikon su za njih igracke sa ili bez RAW-a.

BEEEP! BEEEP! WRONG!
Aj sad mi reci - koliko vlasnika srednjaša poznaješ kod nas? ;)
E sad ću Ti ja reći nešto što očigledno ne znaš - srednjaši imaju svoj kvalitet, ali Ti nisi video ništa od toga, što je tipičan stav za nekog ko u superlativima priča o srednjašima. To su toliko usko specifične sprave, da svako poređenje klasičnih DSLR-ove zaista jeste običan JOKE, ali u suprotnom smeru - drugim rečima, srednjaši su najobičnije igračke za svaki 1Ds/1D/D3 u 99,9% situacija, što superozbiljnih, što ozbiljnih i nešto manje ozbiljnih. Znaš li koliko jednom Hass-u treba da se povrati posle opaljenog snimka? ;)

Znaš li da ne postoji vlasnik MF tela koji nema barem jedno ili čak više 1DsMkII/III, odnosno D3 za odrađivanje najvažnijih stvari? Znaš li da je MF potpuno neupotrebljiv kada su potrebne superbrze ekspozicije, brzo snimanje (rafal), high ISO itd, itd?

Ne znaš? Nisi jedini. E to je sindrom pričanja napamet.

MF tela su IGRAČKE za jedan 1Ds MarkIII u smislu upotrebljivosti. To služi za strogo kontrolisane uslove, sa reflektorima od 30k wati ili šleperom jakih glava. Ovo što sam sada napisao laicima uvek liči na jeres, ali sve to dolazi od debele neobaveštenosti. MF tela su kao serveri: sposobni su za izvršavanje ogromne količine sumanutih stvari, ali samo za uskospecijalizovane namene, u uskospecijalnim uslovima.

Danas uglavnom služe kao nakit, pa se fotograf smatra za vrlo otmenog znalca, ako u svom profilu (na stocku, na primer) drži nekog Hass-a ili Sinara, nebitno što mu sitnim slovima stoji 1Ds kao "backup" telo, koje ustvari odrađuje 99,9999999% sveg posla.

Da ne pominjemo što nisu tema ove teme i što su više deo imidža, nego deo stvarne potrebe. Kada pokušaš da uđeš u visoke krugove fotografije, prvo što Te pitaju je "čime radiš", a ne "šta umeš?" ili "daj da vidimo rezultate". Ne! Prvo ulaznica u klub (MF oprema), a posle fotkaj čime 'oćeš. Tako stvari stoje "in the reality".

Aj' sad da se vratimo na temu, jerbo ovo ne liči ni na šta. :D



Ima jer ti eksponiras za odredjene uslove. Ako primetis da se uslovi menjaju, onda menjas ekspoziciju -- indikator eksponiranosti ti je pred okom u trazilu, a tockic pod prstom pa izvoli. Ako je jedini razlog sto koristis RAW to sto ti je lakse u Photoshopu da pomeris misem klizac umesto u toku snimanja prstom tockic, onda tu nesto ozbiljno ne stima.

Ne, ne, ne, ne.... neće to tako da ide. Šta da Ti kažem - probaj da radiš tamo gde blicevi sevaju na sve strane ili imaš barem 1-2 dinamička izvora svetla. Trebao bi se zvati Flash ili barem Supermen, da bi mogao toliko brzo da vrtiš točkić.

Pozdrav

P.S. MF sistemi MOŽDA postanu upotrebljiviji, ako se na tom terenu angažuje dvojac C/N. U suprotnom, ostaće expensive shit.
 
Poslednja izmena:
Nema to veze sa ekspozicijom vec sa dinamichkim rasponom odredjene scene koji je veci od onoga shto jpeg moze da sadrzi.

Ako je taj dinamicki raspon veci od onoga sto JPEG moze da sadrzi, a finalni rezultat ne moze da prikaze vise nego JPEG, onda ti ni RAW nece pomoci posto ces nesto ipak morati da odbacis.

Proces mapiranja veceg dinamickog opsega na manji zove se Tone Mapping i naknadnim podesavanjem Exposure/Brightness/Contrast/Levels/Curves i slicno u Photoshopu ti zapravo to radis rucno.

Dakle, jedina prednost RAW-a je sto mozes naknadno da biras sta odbacujes a sta cuvas (i mozes da radis i pseudo-HDRI), dok kod JPEG-a moras odluciti u toku snimanja podesavanjem ekspozicije. Drugim recima opet se sve svodi na vestinu fotografa.

Print-outs, CRT or LCD monitors, and projectors all have a limited dynamic range which is inadequate to reproduce the full range of light intensities present in natural scenes. Essentially, tone mapping addresses the problem of strong contrast reduction from the scene values (radiance) to the displayable range while preserving the image details and color appearance important to appreciate the original scene content.

Mnogo si ti mlad i zelen, tako da necu ni da ulazim u dalju prichu o tome :) Imash net, pogledaj kako profesionalci na zapadu rade modnu reviju i koliko su bolje fotke sa samo 2 wireless blica.

Bolje po cemu? Jos jednom da se vratimo na to sta se ocenjuje? Kolicina suma? Ostrina pri 300% uvecanju? Ili je ipak bitniji da fotografija prica pricu?

Nigde ne postoji tako dobro svetlo koje moze da napravi 2 wireless flesha, jer ti mozesh da ih stavish gde hocesh i napravish svetlo kakvo ti odgovara.

Bice da si ipak ti zelen i to bledo-zelen :)

Menjajuci osvetljenje na sceni ti menjas scenu i dogadjaj koji fotografises vise nije originalni dogadjaj.

Uzgred, zapitaj se na sta bi to licilo kada bi svaki fotograf (a bude ih i do desetak) hteo da donese po dva wireless blica?

Jel si chuo za gelove ? :d

Naravno da sam cuo ali mislim da treba da savladas ego trip -- nisi ti tamo zvezda show-a kojoj je sve dozvoljeno nego neko ko treba neprimetno da odradi svoj posao i da ne smeta nikome.

Ne znaš? Nisi jedini. E to je sindrom pričanja napamet.

Znam ja vrlo dobro za sta i u kakvim uslovima se MF i LF koriste.

Znam takodje da u tim uslovima FF i APS-C aparati ne daju ni priblizan kvalitet sa RAW-om ili bez njega.
 
Poslednja izmena:
Shta, Mamyia nema burst od bar 15 fps :d
 
Audio, pričaš enciklopedijski i to ti se vidi na kilometar. Težak si ko sam đavo i uopšte nemam nameru da ulazim u diskusiju s tobom, jer neću da ponavljam tuđe greške. Samo da znaš, to što se ljudi povlače iz diskusije sa tobom, ne znači da su odustali usled nedostatka informacija i znanja, već zato što ne mogu da te istrpe.

Elem, totalno je nebitno šta ti misliš o rawu. Činjenica je da nema tog aparata koji će uvek i tačno da pogodi wb i expoziciju. Isto tako, nema tog fotografa koji će tačno podesiti wb i ekspoziciju. To su dva osnovna razloga za raw. Treći je izvlačenje boljih rezultata pri visokim ISO vrednostima. Ali ima raw i još neku prednost. Recimo, namernim preeksponiranjem fotografije u fotoaparatu i potom smanjivanjem ekspozicije u Raw obradi možeš da dobiješ manju količinu šuma nego što bi dobio direktnim slikanjem u jpegu.... ali ne očekujem od tebe da to izneseš, jer to ne piše ni u jednoj enciklopediji :)...

Uglavnom, teorija "fotograf je tu da podesi ekspoziciju i wb" ne pije vodu. To je bilo u 20. veku. Fotograf je tu da ima osećaj za fotografiju, nešto što je možda neko pokušao da napiše u nekoj knjizi, ali što se ni rečima ni primerima ne može u potpunosti pokazati. Za to "nešto" moraš i da budeš talenat i da vežbaš godinama. U 21. veku tehnologija služi da bi imali tehnički bolje fotografije...
 
Poslednja izmena:
Ako je taj dinamicki raspon veci od onoga sto JPEG moze da sadrzi, a finalni rezultat ne moze da prikaze vise nego JPEG, onda ti ni RAW nece pomoci posto ces nesto ipak morati da odbacis.

Jel ti si RAW uopshte video i uchitao ga nekad u photoshop ? Jer zvuchish bash kao da nisi i da si sve ovo prochitao nauchio napamet iz knjige neke.

Dakle, jedina prednost RAW-a je sto mozes naknadno da biras sta odbacujes a sta cuvas (i mozes da radis i pseudo-HDRI), dok kod JPEG-a moras odluciti u toku snimanja podesavanjem ekspozicije. Drugim recima opet se sve svodi na vestinu fotografa.

Sada sam 100% siguran u to. Ne znam samo zashto prichash o tome a nisi probao.

Bolje po cemu? Jos jednom da se vratimo na to sta se ocenjuje? Kolicina suma? Ostrina pri 300% uvecanju? Ili je ipak bitniji da fotografija prica pricu?

Bolje od prosechne fotografije koju moze svako da napravi, ne pricham o tehnichkom delu uopshte.

Bice da si ipak ti zelen i to bledo-zelen :)

Menjajuci osvetljenje na sceni ti menjas scenu i dogadjaj koji fotografises vise nije originalni dogadjaj.

Ako ja sa mojim osvetljenjem dobijem bolje fotke, shta me briga kakvo je originalno svetlo i shta je taj "Muftaz" hteo da napravi :)

Uzgred, zapitaj se na sta bi to licilo kada bi svaki fotograf (a bude ih i do desetak) hteo da donese po dva wireless blica?

Niko im ne brani da ih donesu, ali oni ni ne znaju shta je to off camera flash :)

Naravno da sam cuo ali mislim da treba da savladas ego trip -- nisi ti tamo zvezda showa kojoj je sve dozvoljeno nego neko ko treba neprimetno da odradi svoj posao i da ne smeta nikome.

Ako si chuo za gelove, zashto onda prichash o problemu white balance-a ? :d

Da li si nekada video stranu modnu reviju ? Fleshevi pucaju na sve strane, pa nije to pozorishte pa da ce jedni drugima da smetaju. Fleshevi pucaju u hiljaditom delu sekunde, i shanse da ubodesh nechiji su toliko male da nije ni bitno kada se to desi, jednostavno cesh obrisati tu fotku.

Jasno je meni da tebe ovo interesuje i da si prochitao tonu knjiga i svu teoriju znash, ali moracesh da napravish neki "mileage" u praksi i da obratish paznju kako to najjachi ljudi na svetu rade, ne Milojko koji je igrom sluchaja krenuo da radi fashion i od agencije dobio 1D MKIIn.

Znam gomilu reportera kod nas i meni je to omiljeni pravac fotografije, pa tachno znam kako to u ovoj zemlji funkcionishe. Svi oni su slabo placeni, i ja bih to radio vishe zato shto volim nego zbog para, tako da je u skladu sa tim i konachni kvalitet, i to je potpuna suprotnost od reportera na zapadu.
 
Poslednja izmena:
Znam ja vrlo dobro za sta i u kakvim uslovima se MF i LF koriste.

Znam takodje da u tim uslovima FF i APS-C aparati ne daju ni priblizan kvalitet sa RAW-om ili bez njega.
Ne znaš.
Zato to i pričaš.

Da okačimo jedno poređenje MF vs APS-C, pa da se svi đuture smejemo? :smoke:

Pozdrav
 
Audio, pričaš enciklopedijski i to ti se vidi na kilometar.

A vi ste se svi nauceni rodili i sve znate iz prakse? Ajde molim te...

Činjenica je da nema tog aparata koji će uvek i tačno da pogodi wb i expoziciju. Isto tako, nema tog fotografa koji će tačno podesiti wb i ekspoziciju. To su dva osnovna razloga za raw. Treći je izvlačenje boljih rezultata pri visokim ISO vrednostima.

Ja ne kapiram zasto se ti raspravljas sa mnom? U sustini se slazemo jer ovo sto ti kazes ja ne osporavam, RAW ima prednosti i ja sam ih odmah u prvoj replici na tu temu i nabrojao.

Meni uzasno ide na zivce to sto ispada da sad stalno svi treba da pucaju RAW i kad slikaju macke kraj kontejnera inace su amateri.

Recimo, namernim preeksponiranjem fotografije u fotoaparatu i potom smanjivanjem ekspozicije u Raw obradi možeš da dobiješ manju količinu šuma nego što bi dobio direktnim slikanjem u jpegu.... ali ne očekujem od tebe da to izneseš, jer to ne piše ni u jednoj enciklopediji :)...

Bane znam ja to bre, nisam ja tako glup kao sto ti meni izgledas :p

Uglavnom, teorija "fotograf je tu da podesi ekspoziciju i wb" ne pije vodu. To je bilo u 20. veku.

A ja naivan mislio da kolor fotografija postoji od 1861 :)

Kako li se tada radilo bez RAW-a?

U 21. veku tehnologija služi da bi imali tehnički bolje fotografije...

Upravo tako, ali nazalost vecina se fokusira iskljucivo na taj tehnicki aspekt fotografije, bas kao sto se kod HI-FI vecina fokusira na "vernost reprodukcije" (zvuka umesto slike) umesto na kvalitet samog dela.

Isti ljudi koji tvrde da im je zvuk "cistiji i bogatiji" od kad su nabavili zlatan kabl za napajanje pojacala ce gledati piksele lupom i govoriti kako su im fotografije "cistije i bogatije" od kad su presli na RAW. To je cist snobizam i nista drugo.

Evo ti analogije -- to ti je kao kada bi sada neko rekao da je Tapi bolji slikar i veci umetnik od Pikasa, Van Goga i Da Vincija jer vernije preslikava oblike i boje, a sustina uopste nije u vernosti reprodukcije.

Treba da shvatite da su RAW i JPEG samo nosaci slike -- oni nisu slika, bas kao sto ni CD ni LP nisu zvuk nego nosaci zvuka.

90% ljudi koji ce gledati vasu fotografiju ne zanima (a veci deo njih nece ni da primeti) taj bolesni piksel-perfekcionizam koji isterujete.

Jel ti si RAW uopshte video i uchitao ga nekad u photoshop ? Jer zvuchish bash kao da nisi i da si sve ovo prochitao nauchio napamet iz knjige neke.

Da ne mislis mozda na "The Art of RAW Conversion"? :D:D:D

Zanima me samo koliko vas profesionalaca sa iskustvom koji pucate iskljucivo RAW ima kalibrisan monitor, koliko vas ima custom kolor profile za aparat, zna li neko razliku izmedju perceptual, relative colorimetric i absolute colorimetric vidova konverzije izmedju razlicitih color space-ova, kao i radi li neko od vas cepidlaka editovanje nad linearnom a ne gamma compensated slikom?

Bolje od prosechne fotografije koju moze svako da napravi, ne pricham o tehnichkom delu uopshte.

Ja te bas i pitam da li pricas o umetnickom dojmu ili tehnikalijama a ti nikako da se odlucis.

Niko im ne brani da ih donesu, ali oni ni ne znaju shta je to off camera flash :)

Ni jedan od fotografa tamo ne bi tako nesto rekao za tebe jer nisu tako uobrazeni i vole da posavetuju i pomognu umesto da se podsmevaju drugima.

Da li si nekada video stranu modnu reviju ? Fleshevi pucaju na sve strane, pa nije to pozorishte pa da ce jedni drugima da smetaju.

Na stranim revijama u publici sede ljudi iz elitnih svetskih butika koji narucuju robu za sledecu sezonu. Na domacim revijama sede ljudi koji uglavnom nemaju nikakve veze sa modom i koji su tu dosli da budu vidjeni i zato sto im je zanimljivije da gledaju polugole manekenke nego pozorisnu predstavu. Njima smetaju blicevi, a posto placaju ulaznice ugadja im se.

Fleshevi pucaju u hiljaditom delu sekunde, i shanse da ubodesh nechiji su toliko male da nije ni bitno kada se to desi, jednostavno cesh obrisati tu fotku.

To isto mozes da uradis i kad pre-eksponiras -- obrises fotku.

...ne Milojko koji je igrom sluchaja krenuo da radi fashion i od agencije dobio 1D MKIIn.

Ne shvatam odakle ti muda da na ovakav nacin nipodastavas nekoga koga ne poznajes? Decko radi sa svojom sopstvenom opremom koja vredi barem 20k evra. Mozes samo da mu zavidis, a sa takvim nadobudnim stavom niko te iz te branse ne bi angazovao da radis pa i da si dva puta jeftiniji i isto toliko puta bolji. Nije dovoljno znati slikati, treba biti i ljudsko bice, a ti to ocigledno nisi.

Ne znaš.
Zato to i pričaš.

OK. Ne znam. Odustajem, a vi i dalje nemojte da vidite sliku od piksela.
 
Audio. Teško te je pratiti zato što si otišao u dve krajnosti. Prva krajnost su senzori, filderi, ad konverteri i procesiranje, a druga krajnost je umetnost. Fotografija se dešava između te dve krajnosti, kombinacijom umetnost/osećaja/talenta i tehnikalija - inače poznata kao realnost :D.

I odgovor na pitanje "kako se nekada radilo bez RAW-a"... vidi, u laboratorijama, ne da su se obrađivale slike, nego su se razbijali od obrade... Većina današnjih alata je ništa drugo nego digitalizovana procedura obrade prilikom razvijanja...

I još nešto, fotografi se dele na amatere koji slikaju za svoju dušu i profesionalce koji svoje slike prodaju. I jedni i drugi se dele na dobre i loše fotografe.

I ne optužuj ljude koji insistiraju na RAWu. Uzmi za primer. 2 čoveka konkurišu za posao. Jednako su kvalitetni, jednake predispozicije imaju, preporuke, škole, iskustvo. Izgledaju veoma slično, oblače se, govore i ponašaju. Međutim, jedan ima mali mladež pored nosa, niži je 3cm i teži 5kg. Onaj drugi ima simetrično lice i idelanu proporciju mase i visine. Njihov fizički izgled i mogućnosti ne utiču na posao, ali drugi će uvek dobiti posao. Ne pričam napamet, naučno dokazano...

Iz prostog razloga što tako funkcioniše današnjica beskonačno bolesne borbe i nadmetanja među ljudima. Sve se meri, od sata, džempera, dugmića u automobilu, dužine dijagonale TVa, količine rama, potrošenih para na putovanju...

Dva vrhunska fotografa da okače dve vrhunske fotke (pa još ako je jedan snimio nikonom, drugi canonom) u stanju su nedeljama da se napušavaju preko neta oko šuma, boja, oštrenja... Tako su ljudi, nažalost, naučeni da se ponašaju... s toga ne optužuj nikog što zumira sliku na 300% i uzima pipetu u Photoshopu... Meni je takvo ponašanje debilno, ali koga interesuje šta ja mislim :).
 
Poslednja izmena:
s toga ne optužuj nikog što zumira sliku na 300% i uzima pipetu u Photoshopu... Meni je takvo ponašanje debilno, ali koga interesuje šta ja mislim :).
ovde se radi o ultimativnom kvalitetu fotografije, a ne o "umetničkom dojmu" ili radu u rokovima od 2 sekunde ili ako nemaš program za razvijanje RAW ili nemaš kompjuter ili nemaš struju, tako da su pipete i zumiranje ovde nezaobilazni.
poenta je da RAW uvek daje bolji kvalitet od JPEG, iako Audiofreak uporno odbija da to vidi ili da prizna da vidi.

P.S. posle dužeg vremena, napokon jedna kvalitetna tema na Bench-u :)
 
Audiofreak se zayebo malo u prostoru i vremenu pa tripuje da je 2002. godina, da kartica od 1Gb kosta milijun evra i da su aparati i kompjutori spori... Da l' je to od dobre droge ili loseg vina, ne znam, ali znam da ovoliku kolicinu gluposti odavno nisam procitao.


RAW je negativ a jpeg je polaroid. Ko razume shvatice, ko ne razume je pglu.
 
Ja uvek vise volim da baratam sa RAW fajlovima nego sa JPEG-ovima. Za nas je RAW a must.

Sto se tice reportazne fotografije uvek RAW+JPG. JPG za brzinsku sliku, odnosno ako nesto treba brzo a upotrebljivo je u JPG-u.

Mada, ja ne osecam RAW, G5 sa Intelom i 4GB RAM-a ne oseca 50 RAW fajlova a ne jedan :d

Abdee je u pravu, tekmolodzi je toliko danas uzapredovala da jedan solidan notebook sa 2GB RAM-a moze sa lakocom da drnda RAW u PS-u na licetu mjesta slikanja.
 
Audiofreak se zayebo malo u prostoru i vremenu pa tripuje da je 2002. godina, da kartica od 1Gb kosta milijun evra i da su aparati i kompjutori spori... Da l' je to od dobre droge ili loseg vina, ne znam, ali znam da ovoliku kolicinu gluposti odavno nisam procitao.


RAW je negativ a jpeg je polaroid. Ko razume shvatice, ko ne razume je pglu.

Abdee, zamolicu te da pripazis malo na tonalitet postova. Ako kazes da audiofreak nije u pravu, argumentovano to dokazi. A ne tim cinicno-podyebavajucim tonom.
 
Vrh Dno