Šta je novo?

promena napona prilikom rada klime?

Znam sta su tromi a sta brzi osiguraci, zbog tromih mi izgoreo stan...

PS. Ja svce vreme mislim na automatske, ne na keramicke, for the record...
 
Poslednja izmena:
Majko mila, ovo stvarno postaje neverovatno.
Ne znam da li se ova konstatacija odnosila i na moj odgovor (pošto je odmah iznad), ali moj odgovor je 100% tačan. Proveri. :)

Postoje različite vrste sklopki ("DM" sklopka, bimetalna, sklopke "za uzemljenje" i ko zna koliko još vrsta) i sve imaju zaštitnu ulogu. Međutim, svakako ne služe za counter-efekat onog pada napona koji se javlja kod priključenja većeg potrošača i oko koga se povela rasprava.
 
Pa izmedju ostalog jeste i na tvoj odgovor. Pazi, istina je da postoji zastita od nestanka jedne faze, ali to se ne stavlja na sve motore i nikako se ne moze reci da je sklopka generalno sluzi za to. Sa druge strane, istina je da ce u principu ukoliko dodje do nestanka jedne, faze struje u preostale dve biti povecane sto ce verovatno posle nekog vremena naterati motornu zastitnu sklopku da odreaguje, ali to ne mora uvek da se desi i kao sto rekoh ne moze se reci da je to uoga sklopke, kao sto i sam rece, postoji vise vrsta sklopki.

I stvarno mi nije jasno zasto vam je tako tesko da poverujete da motor od 1.5KW moze ko od sale da povuce 30 ampera u startu. Motor uvek startuje iz takozvanog kratkog spoja, e sad provalite zasto se tako zove.
A sto se automatskih osiguraca tice, i oni takodje imaju vremenski zavisnu karakteristiku odnosno kombinovanu karakteristiku, tacnije on se sastoji iz dva dela, bimetalnog dela cija brzina reagovanja zavisi od struje koja protice krosz njega i elektromagnetnog dela koji okida trenutno ukoliko struja predje neku odredjenu vrednost, recimo 10 puta je veca od nominalne.
Postoji i sklopka koja sluzi za smanjenje polazne struje kod trofaznih motora tako sto motor najpre startuje povezan u zvezdu a zatim se prebacuje u trougao, medjutim ovaj vid smanjenja polazne struje je moguc samo u odredjenim situacijama i naravno samo kod trofaznih motora. Svakako postoji jos nacina za pokretanje motora sa smanjenom strujom starta, ali je to vec neka potpuno druga prica.

Edit:
Ostadoh vam duzan jos jednu stvar.
Razlika izmedju sklopke i prekidaca je u tome sto sklopka sluzi za uspostavljanje i prekidanje nominalnih, to jest radnih struja dok prekidac moze bez ostecenja da prekida i struje kratkog spoja. Drugim recima receno, prekidac za razliku od sklopke ima i komoru za gasenje luka i znatno su skuplji. Istina u poslednje vreme se pojavljuju sklopke za koje proizvodjaci tvrde da mogu jednom, ili cak vise puta da prekinu i struju kratkog spoja. Bambiji ostaju meni :)
 
Poslednja izmena:
Pa izmedju ostalog jeste i na tvoj odgovor.
:)

Pazi, istina je da postoji zastita od nestanka jedne faze
Znači, istina je, ali odgovor ipak nije tačan. Dakle, kolega Vi to znate, ali ipak ste pali na ispitu? :)

ali to se ne stavlja na sve motore i nikako se ne moze reci da je sklopka generalno sluzi za to.
Rekao sam na koje se motore stavlja (tj. poželjno je, jer je opravka trofaznih motora skuplja, a klopka je mala dopunska investicija). Drugi deo tvoje rečenice ne razumem sasvim, po tebi ispada da je sklopka (= btw. koja nije univerzalni uređaj, ima X vrsta za Y različitih primena) zapravo samo ukras i način da se uz motor proda još jedno sokoćalo? :)

Sa druge strane...
Ovako, prvo ja zaista nisam stručnjak za elektromehaniku (iako znam kako generička sklopka radi). Drugo ne znam šta si ti po struci, jer te ne poznajem. Ali, zato vrlo dobro znam šta moj ćale jeste. :) NHF, ali tvoj stav je pomalo čudan, pošto se postavljaš "ako nešto ne razumem, to onda nije moguće". Imaš dobar rezon za neke svari, ali za neke si jednostavno promašio poentu u ovom slučaju.
 
Mislim da je red da ovu temu razvucemo bar na 10 strana [meni se prijavljuje 50 rez. po strani, tako da to racunam :d] dok se ne javi ne-znam-vise-ni-ko koji je uopste prvi put i pomenuo sklopke... :d
 
andjelkoyu:
Meni sve sto sam napisao deluje sasvim jasno. Jednostavno ne mozes tako definisati sklopku, pogotovo ako se uzme u obzir da na vecini trofaznih motora koji se koriste po domacinstvima, malim radionicama i sl. ne postoji zastita od ispada jedne faze vec samo bimetalna zastita. Odredjena zastita se stavlja u zavisnosti od cene, uloge motrora... postoji jos dosta vrsta zastita. Evo povucicu paralelu sa racunarima, tvoja definicija sklopke bi bila otprilike kao sledeca definicija kompjutera: kompjuter je uredjaj na kom se radi u Wordu. Dakle, jeste, moze da se radi u wordu, ali moze isto tako jos mnogo drugih stvari da se radi a opet ne mora word ni da bude instaliran na svakom kompjuteru.

Ne znam da li to sto je ovo struka tvog caleta zapravo znaci da ti vodis raspravu u njegovo ime. Pa nismo deca, moj tata je ovo, moj tata je ono. Pa moj tata je inzenjer elektroenergetike, a za mesec do dva i ja cu biti takodje tako da se u ove stvari odlicno razumem :)
Poz.
 
Poslednja izmena:
I? Inovator u zemlju propao?

A bas sam mislio da cu nauciti nesto novo ;)
 
@ soko
Ne znam da li se ovo "inovator" odnosilo na mene, ja stvarno ne znam zašto nisam dobio notifikacije o novim postovima (mislio sam da je tema zamrla)

andjelkoyu:
Meni sve sto sam napisao deluje sasvim jasno. Jednostavno ne mozes tako definisati sklopku, pogotovo ako se uzme u obzir da na vecini trofaznih motora koji se koriste po domacinstvima, malim radionicama i sl. ne postoji zastita od ispada jedne faze vec samo bimetalna zastita. Odredjena zastita se stavlja u zavisnosti od cene, uloge motrora... postoji jos dosta vrsta zastita. Evo povucicu paralelu sa racunarima, tvoja definicija sklopke bi bila otprilike kao sledeca definicija kompjutera: kompjuter je uredjaj na kom se radi u Wordu. Dakle, jeste, moze da se radi u wordu, ali moze isto tako jos mnogo drugih stvari da se radi a opet ne mora word ni da bude instaliran na svakom kompjuteru.
Čekaj, pa sada opasno manipulišeš mojim izjavama. Paralela koju si napisao je do krajnje granice banalna, ja sam ipak naveo neke konkretne detalje u svom prvom javljanju.

savet: pročitaj još jednom sve moje postove u ovoj temi, imam utisak da se ja i ti bespotrebno raspravljamo.

Ne znam da li to sto je ovo struka tvog caleta zapravo znaci da ti vodis raspravu u njegovo ime. Pa nismo deca, moj tata je ovo, moj tata je ono.

Tvoj post ovde već postaje pomalo i bezobrazan. :) Ja apsolutno nikada nisam vodio takve rasprave za ovih 5 godina koliko sam aktivan na forumu, samo sam napisao činjenicu koju sam naučio od čoveka koji ima ogromno iskustvo u toj oblasti - i teorijsko i praktično (ti kao nesvršeni inžinjer u ovom trenutku imaš teorijsko znanje, ali si u praksi 0, NHF) i svrha istog bila je demistifikacija misterioznog sklopa pod nazivom sklopka o kome su svi krenuli da polemišu bez rešenja na vidiku. Elem, mislim da je ova rasprava u startu krenula nizbrdo, pošto su sve strane "u pravu", diskusija je još na prethodnoj strani postala besmislena.
 
Poslednja izmena:
Jel Fidel :d ?
 
Andjelkoyu
Ti bas sve primas k srcu, vec si se naostrio da si i za inovatora proglasen :) A inovator zakuvao stvar pa pobego glavom bez obzira :)
Nisi ni ti meni bas jasan, sam kazes da se ne razumes u ove stvari ali sad teras posto poto da isteras svoje, iako mi se cini da vise ne znas ni sta to isterujes, jednom si nesto na brzinu pitao caleta, on ti nesto odgovorio, ti to shvatio kako si vec shvatio i sad se drzis toga ko pijan plota, pitaj caleta ponovo, ovog puta malo detaljnije. Najlepse sam ti objasnio zasto ono nije dobra definicija sklopke i da na vecini motora sa kojima se srecemo ne postoji zastita od nestanka jedne faze, vec samo motorna zastitna sklopka kao zastita od preopterecenja. Sklopka kao sklopka ne mora da ima ni jednu vrstu zastite, ako ne verujes, od volje ti. Mislim potpuno bezveze stvar oko koje smo i poveli raspravu. A sto se mog iskustva tice, sto se sklopki i motora tice, kako stoje stvari ni za 10 godina necu imati neko mnogo vece iskustvo, bavim se potpuno drugim delom elektroenergetike, no i sad znam vise nego dovoljno za ovu temu, takodje imam i neposrednog iskustva sa pregorevanjem motora zbog nestanka jedne faze pa da ga ebes ne moz me ubediti da sklopka za to sluzi.
Aj u zdravlje.
 
Poslednja izmena:
Najlepse sam ti objasnio zasto ono nije dobra definicija sklopke...
Pa, u tome je problem -- ja nisam ni dao *definiciju* sklopke. Zar uopšte očekuješ definiciju releja na taj način? :)

Sklopka kao sklopka ne mora da ima ni jednu vrstu zastite, ako ne verujes, od volje ti.
Pa, nema šta da ti verujem kada to i sam znam, mislim, običan rele je takva "sklopka", najobičniji kontroler većeg potrošača uz pomoć male struje...

Enivej, read the only *sensible* source, kada već nema konsenzusa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Contactor
http://en.wikipedia.org/wiki/Relay#Contactor_relay

# A contactor is a very heavy-duty relay used for switching electric motors and lighting loads. With high current, the contacts are made with pure silver. The unavoidable arcing causes the contacts to oxidize and silver oxide is still a good conductor. Such devices are often used for motor starters. A motor starter is a contactor with overload protection devices attached. The overload sensing devices are a form of heat operated relay where a coil heats a bi-metal strip, or where a solder pot melts, releasing a spring to operate auxiliary contacts. These auxiliary contacts are in series with the coil. If the overload senses excess current in the load, the coil is de-energized. Contactor relays can be extremely loud to operate, making them unfit for use where noise is a chief concern.

(moj koment: upravo jedan od principa zaštite koji se koristi kod trofaznih motora koji sam pomenuo u nesrećnoj poruci #41)

# Overcurrent relay
An "Overcurrent Relay" is a type of protective relay. The ANSI Device Designation Number is 50 for an Instantaneous OverCurrent (IOC), 51 for a Time OverCurrent (TOC). In a typical application the overcurrent relay is used for overcurrent protection, connected to a current transformer and calibrated to operate at or above a specific current level. When the relay operates, one or more contacts will operate and energize a trip coil in a Circuit Breaker and trip (open) the Circuit Breaker.


# Contactors used for starting electric motors are commonly fitted with overload protection to prevent damage to their loads. When an overload is detected the contactor is tripped, removing power downstream from the contactor.

# Unlike general-purpose relays, contactors are designed to be directly connected to high-current load devices, not other control devices. Relays tend to be of much lower capacity and are usually designed for both Normally Closed and Normally Open applications. Devices switching more than 15 amperes or in circuits rated more than a few kilowatts are usually called contactors. Apart from optional auxiliary low current contacts, a contactor normally only has Normally Open contacts fitted.

# Motor control contactors can be fitted with short-circuit protection (fuses or circuit breakers), disconnecting means, overload relays and an enclosure to make a combination starter. In large industrial plants many contactors may be assembled in motor control centers.

# Ratings
Contactors are rated by designed load current, maximum fault withstand current, duty cycle, voltage, and coil voltage. A general purpose motor control contactor may be suitable for heavy starting duty on large motors; so-called "definite purpose" contactors are carefully adapted to such applications as air-conditioning compressor motor starting. North American and European ratings for contactors follow different philosophies, with North American contactors generally emphasizing simplicity of application while European rating philosophy emphasizes design for the intended life cycle of the application. A contactor basically consists of two parts; signaling and actual.
 
E jesi se bas potrudio, svaka cast. Samo mi opet nije bas jasno sta si svim ovim citatima pokazao. Prosto se pitam da li mi citamo istu poruku #41 u kojoj ti pricas o zastiti od nestanka jedne faze. U svim ovim citatima si boldovao OVERLOAD(preopterecenje) za sta ja uporno pokusavam da ti objasnim da to nije zastita od nestanka jedne faze i da motor i dalje moze da nastrada kad dodje do prekida jedne faze bez obzira na to sto je zasticen od preopterecenja. Sve sto pokusavam da objasnim je da zastita od preopterecenja nije i zastita od nestanka faze, nista vise.
Sve sto si gore citirao je u potpunosti saglasno sa onim sto sam ja pricao.
Evo posto meni ne verujes potrudio sam se i da nadjem na netu par clanaka koji ce me potvrditi:
http://www.bge.com/portal/site/bge/menuitem.991e00d98520039c704facc5025166a0/

i jedan malo strucniji, nemoj se previse udubljivati u smisao "negative-sequence current" ili ti struje inverznog rezima i inverznog obrtnog polja, samo obrati paznju na zakljucke do kojih se dolazi.
http://www.wisconsinpublicservice.com/business/phase.aspx
Aj da vidimo ko je tvrdoglaviji :)
Poz.
 
Samo mi opet nije bas jasno sta si svim ovim citatima pokazao. Prosto se pitam da li mi citamo istu poruku #41 u kojoj ti pricas o zastiti od nestanka jedne faze. U svim ovim citatima si boldovao OVERLOAD(preopterecenje) za sta ja uporno pokusavam da ti objasnim da to nije zastita od nestanka jedne faze i da motor i dalje moze da nastrada kad dodje do prekida jedne faze bez obzira na to sto je zasticen od preopterecenja. Sve sto si gore citirao je u potpunosti saglasno sa onim sto sam ja pricao.
Ne, nisam boldovao overload zbog specifičnog slučaja koji sam naveo u postu #41, već isključivo kao jednu od opštih primena sklopki kod motora, a to je zaštita potrošača od preopterećenja. A verujem da znaš da do preopterećenja može doći i iz drugih razloga i kod monofaznih motora (npr. dotrajali ležajevi na rotoru, mehanička blokada ili trenje itd.), sve su to situacije koje izazivaju potencijalni overload. To je bila svrha naglašavanja te reči, a koincidentno se to poklopilo sa situacijom koju sam i ja tek tako usput pomenuo za trofazne motore. Hvala za linkove i znam da mi nećeš verovati, ali identično objašnjenje o tome šta se dešava u trenutku nestajanja jedne od faza dobio sam davno od you know who :) I naravno da sada možemo pričati o tome da li su te zaštite efikasne i u kojoj meri (pa, i PSU u kompu ima sijaset zaštita, pa se opet dešavaju crkavanja). To je već širenje teme.

Sve sto pokusavam da objasnim je da zastita od preopterecenja nije i zastita od nestanka faze, nista vise.
Pa slažem se, ja nigde nisam ni tvrdio da postoji znak = između zaštite od preopterećenja i zaštite od nestajanja faze, koja je, jelte, specifičan slučaj kao prvo, a drugo nestanak faze predstavlja uzrok, a preopterećenje posledicu novog stanja. Dakle, ja sam pričao o generalnom slučaju. I treće, pošto i ja imam 8-icu iz OET-a, zamolio bih te da ne ulazimo u dalje rasprave oko obrtnog magnetnog polja i u to šta se dešava u trenutku overloada. :D
 
Sumirano:
Klima mže povuči i startu 20-30 A (na mojoj baš piše: electrical power 1,1 kW, max starting current 25 A)
Tko ima trofazno, najbolje je na jednu fazu staviti osjetljivu opremu, a velike potrošače podijeliti na ostale dvije faze (eventualno rasvjeta može na fazu s opremom, ali bez nekih ekstremnijih rasvjetnih tijela, tijela s trafom i jačih halogenki). Tako je optimalno za vas, a za elektru vas boli briga kad ne plačate dodatno za nesimetriju :)
Možete ići i korak dalje pa određeni period snimati podatke o naponu i šumu mreži, ovisno kakvu opremu imate, pa naći i najkvalitetniju fazu (na kojoj susjedi nemaju neke brutalne uređaje).
 
Vrh Dno