Šta je novo?

Vulkan - multiplatform grafički API nove generacije

Deluje obecavajuce,
ali, moje misljenje je, da se ceka, da izadju nove kartice od AMD i NV, i da se vide koje perfomanse mogu da imaju i koje feature mogu da ponude, i da se onda krene u neku siru implemntaciju ovih 'famoznih' Low Level API.......bre, vec se prica i pise o njima 1-2g. za PC i jos ih nema na vidiku, pa, pre ce da se pojave vanzemljaci nego ovi apiji...:rupa:

Kako nema, a sta je Mantle bio?
 
Da, forgot,
ali je ipak bio ogranicen samo na AMD, i na mali broj igara, sa odredjenim bubicama itd......bio dobar, steta.,)
 
Bice cupavo za Vulkan na PC, nezavisno od toga sta Croteam na kraju uradi sa Talosom (obecavaju vece performanse nego u DX11 kada zavrse implementaciju). Jer DX12 ce biti defacto izbor developera koji prave igre za Xbox One i Windows. Kada bi Sony umesto sopstvenog low level API-ja koristio Vulkan, to bi bio nevidjen vetar u ledja. Sto se nece desiti. Ono sto verovatno hoce, to ce biti Nintendova odluka da koristi Vulkan za NX.

Sto se Androida tice, tu ce biti prvi izbor za graficki intenzivnije igre. Unity, Epic i ekipa ce sigurno odraditi heavy lifting za indie developere koji budu koristili njihova resenja. Posto je Vulkan malo strasan za njih, sve mora rucno da se radi. Isto vazi za Linux/SteamOS.

Mac i iOS nisu podrzani od strane Apple ali su se dosetili iz Khronos grupe tako postoji 3rd party resenje koje implementira Vulkan u Metalu, tako da ko bude koristio to resenje imace potpunu portabilnost na svim relevantnim platformama.
 
Najgore je što ljudi sad ocenjuju API i DX12 i Vulkan, a najranije za godinu dana ćemo videti efekte. Zapravo najbolji pokazatelj će biti igre koje traže za minimum DX12 ili Vulkan.
Jedina prednost, i to ne mala, Vulkan API u odnosu na DX12 je što se njegovom implementacijom sada ne odstranjuju oni koji nisu na Win10 jer baza ne Win10 korisnika je ogromna da bi se ignorisala.

To je novi API, za par godina će moći da se donese neki zaključak, a ne posle jednog polu porta ili demoa.
 
Talos and Vulkan Q & A

Kaze Dean da nece biti DX12 podrske u njihovom endzinu, sto znaci da ce novi Ozbiljni Sima da radi pod Vulkanom. Zato i optimizuju Talos, to im je testbed za novu iteraciju endzina.
 
Najgore je što ljudi sad ocenjuju API i DX12 i Vulkan, a najranije za godinu dana ćemo videti efekte. Zapravo najbolji pokazatelj će biti igre koje traže za minimum DX12 ili Vulkan.
Jedina prednost, i to ne mala, Vulkan API u odnosu na DX12 je što se njegovom implementacijom sada ne odstranjuju oni koji nisu na Win10 jer baza ne Win10 korisnika je ogromna da bi se ignorisala.

To je novi API, za par godina će moći da se donese neki zaključak, a ne posle jednog polu porta ili demoa.

Tako je, i šta misliš da je verovatnije da se desi kroz tih par godina, da Microsoft izbaci neki DX12.1 / DX13 koji će imati u sebi većinu onoga što donosi Vulkan i još ponešto pride što će u međuvremenu da provale, ili da se masovno usvaja Vulkan ili neka njegova Vulkan 1.5 / 2.0 iteracija? I šta će u međuvremenu da se dešava? Hoće li se širiti prihvatanje tog API-ja?

Platforma i API su onoliko jaki koliko su jaki i ažurni oni koji stoje iza nje. Ne ide to tako što neko napravi tehnologiju, pa se svi na svetu oduševe i krenu to da koriste, iako će i takvih biti. Mora to neko da promoviše, podstiče, deli znanje sa drugima, aktivno radi na podršci i daljem razvoju, aktivno razgovara sa najvećim imenima u gejming svetu i razvija biznis. Pominje se Mantle - AMD ga je kreirao, upotrebljen je u 2-3 naslova i bačen u jamu da se neko drugi bakće time. Koliko ga igra podržava, a kolika se buka generisala? Hoće li Vulkan biti išta bolji, kako stvari stoje? To je ono što trebamo da se pitamo, jer ako to bude ostalo na par timova i njihovom entuzijazmu, piši propalo u startu. Ozbiljni timovi se verovatno neće previše baktati sa time, već će koristiti postojeća rešenja.

Meni sve ovo više deluje kao nečije "bušenje" Microsofta nego ozbiljno delanje. Naravno, voleo bih da nisam u pravu, kao i mnogo puta u sličnim prilikama, ali šta ću...



Sto se Androida tice, tu ce biti prvi izbor za graficki intenzivnije igre. Unity, Epic i ekipa ce sigurno odraditi heavy lifting za indie developere koji budu koristili njihova resenja. Posto je Vulkan malo strasan za njih, sve mora rucno da se radi. Isto vazi za Linux/SteamOS.

Zar zaista veruješ da će timovi koji prave Android igre i kojima je maltene jedini cilj da naspamuju što više igara da se masovno trude da pređu na novi API i provaljuju kako to optimizovati, dok u međuvremenu neko drugi ubira keš na Unity-ju i gazilionu tool-ova za njega? To bih voleo da vidim.


Mac i iOS nisu podrzani od strane Apple ali su se dosetili iz Khronos grupe tako postoji 3rd party resenje koje implementira Vulkan u Metalu, tako da ko bude koristio to resenje imace potpunu portabilnost na svim relevantnim platformama.

Sačuvaj nas, oh svemoćni kreatore, iOS igara...
 
Poslednja izmena:
lepa je konkurencija ali vulkan nece proraditi...
 
filipenko Vlukan je baziran na Mantle, koliko to puta treba da se kaže, da bi prestao da pričaš kao o dve različite stvari?
 
filipenko Vlukan je baziran na Mantle, koliko to puta treba da se kaže, da bi prestao da pričaš kao o dve različite stvari?

Ne znam da li je potrebno da crtam, ali ja upravo o tome i govorim - neko (AMD u ovom slučaju) napravi nešto, implementira se u 3 igre (od toga 2 Square Enix krša) i bace to u bazen da skaču ljudi za time jer je tobože mnogo atraktivno i ne zna se ko to više želi. Onda se iz toga izrodi Vulkan, koji ponavlja potpuno istu priču. Biće u igri X i Y, ali sačekajte dve godine, dok DX12 postane teskoban, onda će se videti...

Khronos stoji iza OpenGL-a i Vulkana. Koliko se OpenGL koristi u današnjim igrama? (govorim o PC/konzolama, dakle high-end igranju, što bi se reklo) Da, baš tako, ne postoji razlog zbog čega bi se Vulkan koristio mnogo više na ovim platformama koje nas interesuju. Bukvalno se radi o proizvodu kojim Khronos želi da unapredi svoj krosplatformski portfolio, a sada mi trebamo da se zaluđujemo time. Čemu? Lud sam od sreće što će Androidaši dobiti još jednu opciju za pravljenje igara. Biće prisutan u 3-6 igara za PC platformu i to će biti to. Daće nam par demoa, oduševićemo se, reći ćemo da je to sjajno...i doći će naredna DirectX iteracija. Zapravo, još jedan scenario je vrlo realan, a to je da će nas zasuti odvratnim iOS portovima koji tobože rade bolje, kao da je bitno da li rade u 140 ili 180 fps na PC računarima.

Šteta što će me za godinu ili dve mrzeti da searchujem za postovima koje pišemo danas pa da vidimo šta je ko prognozirao za stanje aktuelno u tom trenutku. :)
 
Vulkan, za razliku od OpenGL, ima conformance test. U prevodu, onaj koji kaže da njegov hw podržava Vulkan moraće da prođe test da bi smeo to da tvrdi i dalje. To dalje znači da će bez obzira na hardware i drivere, igre izgledati identično. Neće biti problema kao sa OpenGL kada su driveri pravili probleme.
 
filipenko, ja ne znam za tebe, ali kod mene je i dx12 dao slabije rezultate nego dx11. Uz to je terorisao HDD, RAM i VRAM. Vulkan kod sebe jos nisam isprobao, ali u odnosu na openGL deluje obecavajuce za razliku od dx12 u odnosu na dx11. Jos je ovaj vulkan port na brzaka odradjen, trebaju se sacekati optimizacije pa onda videti da li ce preteci dx11.
Bez obzira sta su pisali za dx12 i performance gain od 20% u odnosu na dx11 u GPU bound scenariju, ja to nisam video. Za sada je dx12 po meni 1 korak napred a 2 nazad.
 
filipenko, ja ne znam za tebe, ali kod mene je i dx12 dao slabije rezultate nego dx11. Uz to je terorisao HDD, RAM i VRAM. Vulkan kod sebe jos nisam isprobao, ali u odnosu na openGL deluje obecavajuce za razliku od dx12 u odnosu na dx11. Jos je ovaj vulkan port na brzaka odradjen, trebaju se sacekati optimizacije pa onda videti da li ce preteci dx11.
Bez obzira sta su pisali za dx12 i performance gain od 20% u odnosu na dx11 u GPU bound scenariju, ja to nisam video. Za sada je dx12 po meni 1 korak napred a 2 nazad.

Nije uopšte reč o tome šta su testovi pokazali ili će pokazati. Potpuno je nebitno da li će X biti 5 ili 25 odsto brže od Y ili pak Y od X. Ovo su igre koje se rešavaju daleko od testova i samih consumera.
 
Ako Vulkan donese pravu portabilnost na svim platformama, ne vidim zašto ne bi mogao da zaživi. Ujedno bi to bilo bolje za sve nas, svidelo se to nekom ili ne. Ovaj put postoji ono što OpenGL nije imao - podrška velikih kompanija, svih velikih proizvođača na tržištu, i prvi rezultati porta koji nema multithreaded rendering za Vulkan pokazuju znatna poboljšanja. Dakle, potencijal postoji.
 
Ako Vulkan donese pravu portabilnost na svim platformama, ne vidim zašto ne bi mogao da zaživi. Ujedno bi to bilo bolje za sve nas, svidelo se to nekom ili ne.


Zato što od razvojnih timova zahteva veći i ozbiljniji angažman. Dakle, veće troškove razvoja i dodatno znanje. A obzirom da se radi o alatu za grupu ljudi koji su developeri, mi kao consumeri nećemo odrediti, a verovatno ni ozbiljno uticati na prihvatanje API-ja. Da parafraziram, za nas je bolje da auto ide na struju, razvija 300 km/h, a još kad bi imao i rotor da se odvoji od zemlje i poleti, pa to nećemo dobiti.



Ovaj put postoji ono što OpenGL nije imao - podrška velikih kompanija, svih velikih proizvođača na tržištu, i prvi rezultati porta koji nema multithreaded rendering za Vulkan pokazuju znatna poboljšanja. Dakle, potencijal postoji.

Ne treba brkati deklarativnu podršku velikih kompanija sa objektivnom podrškom. Naravno da će svi reći "da, podržavamo X i Y, to je dobra stvar, stavite naš logotip na vaš pano." Međutim, o tome treba suditi na osnovu nivoa posvećenosti. Jedan AMD od koga je sve i poteklo ima problema da podrži razvojni tim ponajveće trkačke igre glede svojih sopstvenih drajvera; kakva se onda podrška sa njihove strane može očekivati za Vulkan API kratkoročno ili srednjeročno? Intel će naravno reći da oni to podržavaju, ali zar zaista ljudi misle da će Intel da uloži 0.00001% svog vremena i resursa u to? Ne, on će da skarabudži drajvere da unutra postoji deklarativna podrška i to će biti to. Ima podrške i "podrške".

Što se poboljšanja tiče, to su i dalje uglavnom poboljšanja u odnosu na OpenGL. Što je daleko relevantnije za non-pc/console gejming okruženja. Veliki korak napred za Khronos, mali za čovečanstvo :p
 
Poslednja izmena:
Čak i to je bolje od onoga što se sada dešava - svi AAA naslovi su ogromnom većinom konzolni portovi, koji na PCu ne rade kako bi trebalo, da ne govorimo o tome da je Microsoft predstavljanem DX12 indirektno priznao overhead ranijih verzija za sistem. Prava portabilnost i unifikovan API mogu da pokrenu stvari napred, bez obzira na sve što može da bude problematično. Od samog starta specifikacije postoje drajveri za sve velike proizvođače, i postoji interes velikih igrača u industriji da pokrenu stvari u drugom smeru od DirectX-a, naročito gledajući u pravcu VR-a. Na osnovu tvog cinizma čovek bi moga da zaključi da ne postoji skoro nikakva mogućnost da se stvari promene, što nikako nije slučaj...
 
Naravno da je Vulkan bolji od ovoga što je trenutno na sceni, i da bi u teoriji to bilo odlično kada bi bilo opšteprihvaćeno, ali realnost nije takva, jer prvi Microsoft i Sony to neće podržati. Sa druge strane, tvoja prva rečenica odlično odslikava stanje. Kažeš da su AAA naslovi većinom konzolni portovi koji na PCju ne rade kako bi trebalo - tačno tako. I sad, šta misliš, da li će oni sada da se cimaju još i sa Vulkanom? Naravno da neće...

Opet, mali timovi će to podržati, ali vremenom će - ne zaživi li API u punoj meri - postepeno da se udaljavaju i biće sve manje malih timova koji će podržavati API ili se cimati naročito oko njega, posebno jer je njima to dodatni posao. Sad, ponavljam, ja ne priželjkujem takvo stanje, već ga samo prognoziram...
 
Naravno da je Vulkan bolji od ovoga što je trenutno na sceni, i da bi u teoriji to bilo odlično kada bi bilo opšteprihvaćeno, ali realnost nije takva, jer prvi Microsoft i Sony to neće podržati. Sa druge strane, tvoja prva rečenica odlično odslikava stanje. Kažeš da su AAA naslovi većinom konzolni portovi koji na PCju ne rade kako bi trebalo - tačno tako. I sad, šta misliš, da li će oni sada da se cimaju još i sa Vulkanom? Naravno da neće...

Opet, mali timovi će to podržati, ali vremenom će - ne zaživi li API u punoj meri - postepeno da se udaljavaju i biće sve manje malih timova koji će podržavati API ili se cimati naročito oko njega, posebno jer je njima to dodatni posao. Sad, ponavljam, ja ne priželjkujem takvo stanje, već ga samo prognoziram...

Vulkan bi mogao da donese mnogo veću portabilnost i modularnost jer će postojati zajednički API za sve podržane uređaje. Ako to bude radilo dovoljno dobro, jedan engine bi mogao da bude osnova za igre koje bi radile i na Androidu i na Windowsu i na Linuxu. Milsim da je samo to dovoljno da pridobije dosta timova koji će kretati u razvoj, ali videćemo... Trenutno stanje je sve osim dobrog za PC platformu.
 
Naravno da je Vulkan bolji od ovoga što je trenutno na sceni, i da bi u teoriji to bilo odlično kada bi bilo opšteprihvaćeno, ali realnost nije takva, jer prvi Microsoft i Sony to neće podržati. Sa druge strane, tvoja prva rečenica odlično odslikava stanje. Kažeš da su AAA naslovi većinom konzolni portovi koji na PCju ne rade kako bi trebalo - tačno tako. I sad, šta misliš, da li će oni sada da se cimaju još i sa Vulkanom? Naravno da neće...

Opet, mali timovi će to podržati, ali vremenom će - ne zaživi li API u punoj meri - postepeno da se udaljavaju i biće sve manje malih timova koji će podržavati API ili se cimati naročito oko njega, posebno jer je njima to dodatni posao. Sad, ponavljam, ja ne priželjkujem takvo stanje, već ga samo prognoziram...

Samo jedna stvar koju konstantno propuštaš, bez obzira mali ili veliki tim pred njima su DX12 i Vulkan. Oba zahtevaju korenitu promenu i svode se na isto.
Tako da tvoja priča da neće da se cimaju sa Vulkan znači da će da se cimaju sa DX12, treće ne postoji ;)
 
Da, ali timovi koji će razvijati igre za linux nemaju mnogo izbora :D Takođe, postoji hrpa profesionalnog softvera (CAx) koji je baziran na openGL-u, tako da je i za njih Vulkan logičan izbor u odnosu na DX12. Između ostalog, tu je i veća sloboda, tj. ne postoji mogućnost da će MS ograničiti API na određenu verziju OS-a (DX12 -> Win 10)
 
Da, portabilnost. Sviđalo se to nama ovde ili ne, mobilni uređaji postaju sve jači - sledeće generacije flagship telefona će možda dostići i aktuelnu generaciju konzola i onaj ko bude bio u mogućnosti da ponudi softver koji radi na više platformi, i još da podržava više verzija iste platforme (XP pa naviše, JellyBean pa nagore itd...) biće u ogromnoj prednosti.
 
Dovoljno je da unity, unreal engine i još par popularnijih dodaju vulkan backend i igra može da se izbaci na više platformi.
 
Pa generalno, valve i google bi imali najvise koristi ako uspeju da ga izguraju. A to da li ce zaziveti ili ne, to ne znaci da je API fail.

Opet je najveci problem taj sto se vulkan nece koristiti na konzolama iako su pretpostavljam konzole vise nego sposobne da ga koriste. Tako da nas i dalje ocekuju betmeni za PC :)
 
I proizvođači hardvera - kompleksnost drajvera bi se znatno smanjila, jer dosta toga se prebacuje na developere, i ne bi bilo potrebe za game ready drajverima svaki put kada izlazi novi AAA naslov.
 
To bre, jedva čekam da igra zavisi od optimizacija Square Enix, EA i 2K timova, koji su dokazano posvećeni tom aspektu igara.

Ne smem ni da zamislim kojih će tek onda kukanja biti, bilo od strane fanova Nvidije, bilo od strane fanova AMDa, da developer namerno sabotira Rejdon/Đifors grafike...
 
Današnja situacija sa grafičkim drajverima (beštije od ko zna koliko miliona linija koda koje rade sve i svašta) je potpuno naopaka - ako se to popravi, neka svako pravi igre za svoj tim, ukoliko mu se to isplati. Ali, ako je API dobar i svaki drajver ispravno implementira neophodan deo API-a za platformu, u principu bi isti kod trebalo da radi i za crvene i za zelene.
 
To bre, jedva čekam da igra zavisi od optimizacija Square Enix, EA i 2K timova, koji su dokazano posvećeni tom aspektu igara.

Ne smem ni da zamislim kojih će tek onda kukanja biti, bilo od strane fanova Nvidije, bilo od strane fanova AMDa, da developer namerno sabotira Rejdon/Đifors grafike...

Sad je kao pa bolja situacija? Ako ne žele da optimizuju neće ni prodati pa nek okrivljuju pirateriju.
Na kraju krajeva ne moraju ni da prave igre niti mi moramo da kupujemo poluzavršene.
 
Nazad
Vrh Dno