Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

@Hector Ruiz
Jeste, tako je, ali nisi pratio ostatak price.
Oni uvek guraju opciju koja njima najvise odgovara i nikad ne predoce koje sve mogucnosti koje imas kao kupac, cast izuzecima (a to je po zakonu da mora da se predoci). Okreni desetak strana unazad pa ces videti koliko hoces primera. Kad padne cena robe oni ti odmah uvaljuju novac nazad ili uvale ovako neku nebulozu od koja nema veze sa reci "adekvatno" da bi uzeo novac i opet kupio istu stvar ali po visoj ceni, tj da opet profitiraju i na kupljenom proizvodu i na novom. A kada je cena proizvoda pala onda ti posto-poto guraju zamenu a novac i ne pominju, jer bi u tom slucaju uzeo novac i kupio isto to i jos bi ti ostao kusur.

Da li je ovo po zakonu sto su uradili - mozda (da jeste ne bi ih bilo briga inspekcije, ali mislim da bi inspekcija videla da je ova ponuda sve samo ne adekvatna).

Ali ovo sto su nudili nije adekvatna zamena!
Ja sam i pisao zbog toga sto se ovde odobrava njihova ponuda i prica se da je adekvatna sto je neverovatna glupost.
Odnosno nije glupost, ako se prica sa prodavcem, nego manipulisanje, sto sticem utisak da je ovde taj slucaj.

@Jericho
Zasto bi se neko bunio kada je to po zakonu garantovano i placeno kroz garanciju proizvoda?!
A za tu "uslugu" nas deru u odnosu na sve okolne zemlje, jos trebamo i da izvlacimo deblji kraj...
 
Primeri sa morem i platom nemaju veze sa zivotom. Stvar je poslovne filozofije prodavca da li ce se c1ganisati ili biti korektan - u Srbiji je uglavnom prva varijanta u opticaju, zato moze jedva nekoliko IT firmi u celoj drzavi da se nazove korektnim.
Prodavac je postupio po zakonu - da li korektno ili ne, druga je stvar. Niko se nije zalio kad bi dobio povracaj novca kad je memorijama cena padala na dnevnoj bazi, a isto tako se niko nije zalio kad bi dobio zamenu kad su zbog poplava u Tajvanu hardovi poskupljivali na dnevnoj bazi.

Prodavac nije postupio po zakonu u delu gde nudi 1gb memorije umesto 2gb. Povrat novca po fiskalnom je po zakonu.
 
Da li je po zakonu da se dobije posle 14 meseci u zamenu druga grafika ista kao i ona koja se pokvarila....polovna ?Kutija,dodaci i svi papiri uredni,garancija overena i vazi do istog dana kao i od prve ....
 
Ne. Ne mogu polovnu robu da ti uvaljuju. Vracaj to, trazi lovu ili novu grafiku ako je tvoja nepopravljiva. Za popravljenu grafiku nastavlja se garancija, za novu ide nov garantni list.
 
Poslednja izmena:
Zamenska kartica je potpuno ispravna....vidi se da je radila i da nije glanc nova...ali ista je kao i ona koja se pokvarila....da li postoji neki clan zakona po kome posle 6 meseci kupac moze da trazi drugi uredjaj ili povrat novca.Tj, da bira nacin razresenja reklamacije ? Inace kartica je kupljena iz druge ruke....znaci ne u radnji...ali je zamena korektno odradjena od strane radnje gde je kupljena.
 
Ne moze da bude korektno ako su ti dali polovnu robu. Pobogu ljudi...
 
Proizvodjaci itekako uvaljuju polovne popravljanje komponente, ja sam vise puta dobio ploce i hard diskove sa RMA sticerom (prelepljen preko original stickera), ali tada nisam imao kome da se zalim, jedino lokalni zakon moze da te stiti, naravno nisam dobijao novu garanciju
 
Da li je po zakonu da se dobije posle 14 meseci u zamenu druga grafika ista kao i ona koja se pokvarila....polovna ?Kutija,dodaci i svi papiri uredni,garancija overena i vazi do istog dana kao i od prve ....

ako je to tvoja kartica, koju si odneo na reklamaciju, popravljena, onda jeste.
ako to nije tvoja kartica, onda ne, nije po zakonu.
 
Da li ima neki clan zakona i kojeg ...koji ovo regulise u vremenu nakon 12 meseci od dana kupovine ? Tj. gde se decidirano tvrdi da kupac ima pravo da bira...ne u prvih 6 meseci ....vec nakon 12 meseci i vise...
 
ti si pomenuo more, i ja sam primenio slucaj na to. samo sto si ti pomenuo da uopste covek ne podje na more, a nije bas tako.

mozda i jesu adekvatne, ali tu dolazi do onoga DA NISTA NE OBAVEZUJE ni tebe niti mene da ih smatramo adekvatnima. meni to nikako nije adekvatno, na primer. po mojem je misljenju mushkin daleko bolji. marko moze da tvrdi i da je corsair, ili g.skill, ili a-data takodje adekvatan, ali se ja opet ne bih slozio.
jer, kao i sa morem, nije isto bugarska i maldivi. jeste isto vreme, ali nije isto ono sto dobijes.

i onda, kad do ovakvog neslaganja dodje, onda se vrati novac. i nema ostecenih.

p.s.: ako je kupac toliko "fer", onda je mogao da uzme taj novac, i kupi polovnu memoriju od 2gb, te bi tako bilo vise "fer". jer bi dobio proizvod sa trajanjem garancije kao svoj, i u stanju svojeg.
fer je odnos koji je obostran, ne jednostran, ljudi...

Braniš ovo kao da je od tebe neko tražio memoriju, a nisi nikako u pravu.

1. Kada pričamo o adekvatnoj zameni, nismo pričali o sitničarenju i cepidlačenju, izboru marke i boje, nego o tome da je adekvatna zamena za 2GB RAM neki drugi od 2GB, a nikako od 1GB.
2. Fer odnos je da neko ko zarađuje na tome što nam proda ispuni sve svoje obaveze, a ne da pilićari. Fer odnos korisnika podrazumeva da stvar koju je kupio koristi kako treba, a ne da razmišlja o tome da li je eventualno oštetio nekoga ko mu je prodao neispravnu stvar. Nigde, ni u zakonu i u "dobroj praksi" ne stoji da se korisniku kome se pokvarilo nešto u garantnom roku uračunava nekakva amortizacija. To se uračunava u cenu proizvoda koju korisnik plaća (kod nas je debelo uračunato), a nije retko (u normalnom svetu) da proizvođači nude i produženje garancije uz doplatu.
 
Sa da napomenem da nije po zakonu, ako tražiš zamenu, a oni poprave, i obrnuto.

da, ali mislim da za to bese ima vremensko ogranicenje... tipa 6 meseci, mislim, ali nisam siguran za ovo. neka me ispravi neko ko zna tacno... tj., u prvih 6 meseci imas ti pravo da kazes kako ce da se resava, a posle zavisi da li je popravka moguca.

Da li ima neki clan zakona i kojeg ...koji ovo regulise u vremenu nakon 12 meseci od dana kupovine ? Tj. gde se decidirano tvrdi da kupac ima pravo da bira...ne u prvih 6 meseci ....vec nakon 12 meseci i vise...

ima... ja nisam siguran koji je. cekaj jokera, ili darksidea. oni znaju ovo u sitna crevca :)

Braniš ovo kao da je od tebe neko tražio memoriju, a nisi nikako u pravu.

ne drugar, niste vi u pravu, jer apsolutno izbacujete jednu zakonsku mogucnost koju mu nude, zato sto ona njemu ne odgovara.
da je cena pala svi bi furali povracaj novca, a pokusavali da zanemare zamenu koju nude, kakva god ona bila.
sagledaj celu sliku, ne jedan detalj.
taj neko mu takodje nije prodao neispravnu stvar, vec je stvar crkla kod korisnika, nakon dugo vremena.
i ne uracunava se nikakva amortizacija, jer mu daju pun iznos novca koji je platio.
 
Poslednja izmena:
da, ali mislim da za to bese ima vremensko ogranicenje... tipa 6 meseci, mislim, ali nisam siguran za ovo. neka me ispravi neko ko zna tacno... tj., u prvih 6 meseci imas ti pravo da kazes kako ce da se resava, a posle zavisi da li je popravka moguca.
Hiljadu sam puta ovo napisao u ovoj i drugim temama:
Ima ograničenje - najmanje 2 godine za novu stvar. U prvih 6 meseci su zamena, smanjenje cene i vraćanje para (raskid ugovora) izjednačeni, a poprakva u tom periodu može isključivo uz saglasnost kupca.

Posle 6 meseci od kupovine, pa do kraja garantnog roka, isključivo kupac bira da li prvo želi opravku ili zamenu. Ako ne može njegov izbor od ta dva, onda kupac dalje bira raskid ugovora ili smanjenje cene, opet samo jedno se bira. Ako trgovac uradi suprotno izraženoj želji potrošača, onda je prekršio njegova prava i ZZP.
 
Da li ima neki clan zakona i kojeg ...koji ovo regulise u vremenu nakon 12 meseci od dana kupovine ? Tj. gde se decidirano tvrdi da kupac ima pravo da bira...ne u prvih 6 meseci ....vec nakon 12 meseci i vise...

Ne pište u zakonu da važi do 12 meseci ili do 6 meseci, nije ograničeno nego se odnosi na ceo period saobraznosti.

Član 52

Ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti, ima pravo da zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom, odnosno da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te robe.

Potrošač ima pravo da bira da nesaobraznost robe trgovac otkloni opravkom ili zamenom.
..............................

možda si mislio na ovaj deo isto član 52

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač ima pravo da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor.

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača.
..............................
Što znači da u prvih 6 meseci kupac može da bira da se proizvod zameni, da se cena umanji ili da mu se vrati novac, popravka je moguća samo uz izričitu saglasnost, a posle 6 meseci (do kraja roka saobraznosti) može da bira između zamene za novi proizvod ili popravke. Povrat novca posle 6 meseci je moguć samo ako se ispune uslovi iz člana 52
 
Poslednja izmena:
da, ali mislim da za to bese ima vremensko ogranicenje... tipa 6 meseci, mislim, ali nisam siguran za ovo. neka me ispravi neko ko zna tacno... tj., u prvih 6 meseci imas ti pravo da kazes kako ce da se resava, a posle zavisi da li je popravka moguca.



ima... ja nisam siguran koji je. cekaj jokera, ili darksidea. oni znaju ovo u sitna crevca :)



ne drugar, niste vi u pravu, jer apsolutno izbacujete jednu zakonsku mogucnost koju mu nude, zato sto ona njemu ne odgovara.
da je cena pala svi bi furali povracaj novca, a pokusavali da zanemare zamenu koju nude, kakva god ona bila.
sagledaj celu sliku, ne jedan detalj.
taj neko mu takodje nije prodao neispravnu stvar, vec je stvar crkla kod korisnika, nakon dugo vremena.
i ne uracunava se nikakva amortizacija, jer mu daju pun iznos novca koji je platio.

1. Stvar je crkla u garantnom roku, nebitno koliko je vremena prošlo.
2. Prodavac zarađuje na proizvodu koji prodaje i bez obzira što je cena u međuvremenu povećana, svakako nije na gubitku, a i da jeste, šta to kupca briga*. Pošteno je platio i želi da mu to što je platio radi.
3. Još jednom, što ti uporno preskačeš: prodavac je ispao najljigavija ljiga kada je ponudio 1GB kao zamenu za 2GB. Gde je tu "poštenje" i "fer odnos"? Kako iko sa 2g mozga može da pomisli da je to adekvatna zamena.
4. Neko je napisao da su na kraju "našli" memoriju od 2GB i zamenili, što samo znači da su pokušali da pilićare, pa kada nisu uspeli uradili su ono što je trebalo od početka da urade i cele ove priče ne bi ni bilo. Da sam na mestu kolege forumaša, prijavio bih konkretnog prodavca direkciji firme, jer takvim ponašanjem najviše šteti firmi.

Ja imam sasvim suprotno iskustvo - skoro sam kupovao kompletnu konfiguraciju i čak sam dobio 5-6000 skuplju grafičku (po MP cenama) bez ikakve doplate, jer onu koju sam tražio nisu imali, a bila je u ponudi kada sam naručivao. Oni su svakako na toj konfiguraciji već zaradili dosta, a i ova grafička ih ne košta toliko koliko je MP cena, tako da svakako nisu u gubitku, samo su zaradili koji dinar manje. Zbog takvog odnosa ja ću i sledeći put kupovati kod njih i preporučivaću ih drugima, što je i za njih mnogo veća korist od par hiljada koje su trenutno manje zaradili.

Ja radim u maloprodaji (sasvim druga oblast) i bilo je mnogo situacija da kupac dođe da kupi nešto skuplje, a ja mu objasnim da je za njega bolje nešto drugo što je čak i jeftinije, na taj način steknem njegovo poverenje i on postaje stalna i zadovoljna mušterija koja ostavi mnogostruko više novca nego što smo "izgubili" prvi put. Bila je čak situacija gde je žena već u prvoj kupovini nakupovala mnogo više nego što je planirala - došla je da kupi stvar od 5000, ja sam joj preporučio drugu od 2000, a na kraju je potrošila 8000...
Reklamacije rešavamo najbrže što može - ako može fizički da se zameni, to radimo bez ikakvih papira, a ovaj neispravam otpišem na popisu. Ako kupac želi novac, vraćamo bez ikakvih problema. I opet odlično zarađujemo, a promet konstantno raste. Formalne reklamacije radimo samo kada smatramo da kupac definitivno nije u pravu i da pokušava da nas prevari (na žalost ima nas svakakvih) i takve se najčešće i odbijaju.

*edit: uostalom, zbog ovakvih stvari postoji Zakon o zaštiti potrošača, a ne zakon o zaštiti prodavaca. Potrošač je "slabija" strana u celoj priči i zakon ga zbog toga štiti.
 
Poslednja izmena:
Ne pište u zakonu da važi do 12 meseci ili do 6 meseci, nije ograničeno nego se odnosi na ceo period saobraznosti.

Član 52

Ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti, ima pravo da zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom, odnosno da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te robe.

Potrošač ima pravo da bira da nesaobraznost robe trgovac otkloni opravkom ili zamenom.
..............................

možda si mislio na ovaj deo isto član 52

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač ima pravo da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor.

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača.
..............................
Što znači da u prvih 6 meseci kupac može da bira da se proizvod zameni, da se cena umanji ili da mu se vrati novac, popravka je moguća samo uz izričitu saglasnost, a posle 6 meseci (do kraja roka saobraznosti) može da bira između zamene za novi proizvod ili popravke. Povrat novca posle 6 meseci je moguć samo ako se ispune uslovi iz člana 52

Par puta sam nešto reklamirao i na onom formularu za reklamaciju je prodavac sam već popunio da je odabrana popravka, bez konsultacije.

A ima li kupac pravo da kao način rešavanja reklamacije odabere zamenu za potpuno drugačiji proizvod, npr. monitor umesto grafičke?
 
Ne pište u zakonu da važi do 12 meseci ili do 6 meseci, nije ograničeno nego se odnosi na ceo period saobraznosti.

Član 52

Ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti, ima pravo da zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom, odnosno da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te robe.

Potrošač ima pravo da bira da nesaobraznost robe trgovac otkloni opravkom ili zamenom.
..............................

možda si mislio na ovaj deo isto član 52

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač ima pravo da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor.

Ako se nesaobraznost pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača.
..............................
Što znači da u prvih 6 meseci kupac može da bira da se proizvod zameni, da se cena umanji ili da mu se vrati novac, popravka je moguća samo uz izričitu saglasnost, a posle 6 meseci (do kraja roka saobraznosti) može da bira između zamene za novi proizvod ili popravke. Povrat novca posle 6 meseci je moguć samo ako se ispune uslovi iz člana 52

Ovde nigde ne pise da zamena mora biti nova ??? Jer onda ispada da moze da se dobije druga ista takva ploca,kartica,hdd ili laptop a da su refurbished ili da su oni popravljeni zar ne ?
 
Ako tako gledaš ne piše ni isti proizvod, onda mi umesto neispravnog laptopa možeš dati polovnog A4tech miša, ne?
 
Z5PsPF4JMDez4xDbhmSHFKFynoyKJs.png
 
Još jedan opasan sajber-dečkić, skuplja lajkove po fejsbucima. Umesto što palamudi po fejsbuku bolje da je probao da kontaktira neko društvo za zaštitu potrošača...
 
Koji će mu reći "Mi Vas možemo samo da posavetujemo, bla, bla...", jer im je tolika nadležnost.

Ovako, loša reklama se daleko čuje. A, s obzirom na pređašnja reklamaciona iskustva raznih ljudi, kad god neko digne neku buku, u većini slučajeva se to na kraju i isplati.

Jedino što je ispao ljakse sa poslednja 3-4 pasusa. Ako je hteo da ih opsuje, mogao je to finije da sroči.
 
Poslednja izmena:
pisao sam ja vec kako smo prosli sa zeninim "vodotpornim" cizmama za suvo vreme...
kupujte obucu u segedinu ili na sportsdirectu, nema druge
 
Ja sam samo jednom reklamirao patike, pukle su posle 2-3 meseca, a slučajno mi je ostao račun u kutiji. I odobrili su mi zamenu/vraćanje novca. Poslate su bile u Jugoinspekt na proveru, i oni su potvrdili fabričku grešku. I od tad sam počeo da čuvam račune za odeću/obuću, pre toga nisam razmišljao o reklamacijama za garderobu. To je bilo pre 6-7 godina, ove što sam dobio kao zamenu i dalje ponekad nosim, još uvek izgledaju kao nove.
 
Zar nije važilo u prvih šest meseci potrošač bira dal želi zamenu, povrat novaca ili popravku. Nakon šestog meseca popravka se podrazumeva?
 
I ja cu opet da pitam, posto zadnji put pre par meseci nisam dobio odgovor :

Ako tokom kompletnog roka saobraznosti (24 meseca) kupac moze da bira izmedju popravke i zamene, zasto bi zaboga iko izabrao da mu se nesto popravlja kada moze da dobije novi uredjaj (koji po zakonu o obligacionim odnosima mora da ima punu novu garanciju) ?
 
Pa zavisi od prirode nesaobraznosti, npr. ne bi valjda trazio da ti zamene ceo bicikl ukoliko bi ti se pocepalo sediste?
 
Naravno da ne može da bira nakon isteka tih šest meseci, može da pristane na popravku ili da odbije da dâ saglasnost i pravdu traži preko viših instanci, šta misliš kako se to završava u praksi?
 
Pa zavisi od prirode nesaobraznosti, npr. ne bi valjda trazio da ti zamene ceo bicikl ukoliko bi ti se pocepalo sediste?

Zasto da ne ? Ako sam akao bicikl recimo godinu i po (recimo da sam sportista i da vozim bicikl veci deo godine po gudurama), i mogu da dobijem novi, sa novom opremom i novom dvogodisnjom garancijom, zasto ne bi ?

Pored ovoga, verovatno znas kako kod nekog moze da izgleda mobilni telefon, ili laptop posle godinu i po dana, izlizan izakan nikakav... Zasto tako neko ne bi momentalno trazio zamenu u slucaju nekog kvara, ako ima to pravo ? Dobije lep novi uredjaj sa lepom novom garancijom...
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno