Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Ako ti nesto pokvari ono za sta je namenjeno, treba da ima nacin da se i to nahnadi.

Nisam ocekivao data recovery, nego da li ima mogucnost da se zahteva popravka, a ne zamena (kao sto bi vecina trazila?)
Ne. Hardovi se ne popravljaju vec se daju drugi. Servisiranje je previse komplikovano i skupo i niko ziv ti vise na taj hard nebi dao garanciju. Jednostavno je besmisleno.
Naravno na tebi je samo da biras dali ces spasavsti podstke ili ces reklamirati disk jer mozes samo jedno ;)
 
Szr poodavno ne postoji kao forma, postoje samo Preduzetnici i D.O.O, ono što su nekada bili str, szr... Itd danas su preduzetnici i odgovaraju ličnom imovinom.
 
Ok sad sam proverio u apr piše da je aktivan kao preduzetnik. Zanima me da li je moguće da ne mora da izdaje fiskalne račune?
 
Ako nije u sistemu PDV-a, vec pausalac (a preduzetnici su daleko cesce pausalci nego u sistemu PDV-a), onda ne izdaje fiskalni racun. Racun je obavezan, ali ne fiskalni.
 
Mislim da gresis mora da izda fiskalni račun, jedino je račun iskazan sa stopom poreza 0% tj. bez poreza
 
Ne mora da izda FISKALNI isečak, ako je paušalac. Što ne isključuje izdavanje svih vrsta računa, ali da li je to kažnjivo (verovatno jeste) - ne znam.
 
Evo i mog primera. Dana 4. avgusta mi je iz emmija stigao monitor. Danima sam pokusavala da resim problem probijanja beline kroz tamne tonove, ali nista nije dalo rezultate. Elem, na jednoj drugoj temi ovde na forumu, neko mi je skrenuo paznju na to da imam pravo da robu kupljenu preko interneta, bez obrazlozenja vratim u roku od 14 dana od kako je stigla u moj posed. Odem na njihov sajt i napisem im mail sa obrazlozenjem mog problema, uz molbu da mi omoguce zamenu za neki drugi, uz moju doplatu razlike u ceni. Ujutru me nazove operater, kaze mi da ce u toku sutrasnjeg dana poslati kurira, da zapakujem posiljku u original ambalazu, napravim kopiju fiskalnog racuna, dam pismenu zabelesku o primedbi i posaljem to po kuriru. Tu je ja pitam o daljem toku postupka, a operaterka mi kaze da ce monitor ici u servis da se utvrdi da li ima kvar, da ce me onda kontaktirati i da ce se potom razmotriti mogucnost zamene. Na moje pitanje koliko ta procedura traje - kaze mi 30 dana. Tu ja kazem da u tom slucaju zelim da iskoristim svoje pravo o jednostranom raskidu ugovora i da mi posalju papire da to odradim. Tu ona opet krene u pricu da to mora u servis da se utvrdi ispravnost bla bla. Videvsi da ne vredi ovako, napisem im opet mail, kazem da zelim jednostrani raskid ugovora, u attachment-u im posaljem popunjen taj obrazac o raskidu skinut sa njihovog sajta, i zamilim ih da me pisanim putem (mailom) obaveste o daljoj proceduri. Na mail mi nije odgovoreno, u call centru se niko ne javlja, a meni dolazi kurir na vrata. Trazi monitor, ja trazim da vidim papire u kom svojstvu saljem monitor (posto mi je operaterka rekla da ce mi poslati papir gde treba da upisem broj koji mi je izdiktirala), on kaze da nikakvih papira nema, sem liste preuzimanja. Onda ga zamolim da mi potpise da je uz monitor uzeo i zahtev za jednostrani raskid ugovora, on kaze da je samo dostavljac i da ne potpisuje nista :D I tako meni ostade monitor, dok mi se neko iz emmija ne javi. Sad mi je vec sve ovo pomalo i smesno :p
 
Rok za vraćanje robe kupljene na daljinu jeste 14 dana bez obrazloženja, ali ispravne robe. Ne možeš neispravni proizvod da vratiš u tih 14 dana. Ukoliko je neispravan ide procedura za reklamaciju.
 
Jasno. A kako u tom slucaju da ja dokazem da je roba bila ispravna u trenutku slanja? Zato me i zanima - kako u praksi to funkcionise? Ovako mi sve deluje pomalo netransparentno, u fazonu "dodjem ti, dodjes mi". Zar onda ne bi trebao rok i za proveru u servisu da bude do 14, a ne do 30 dana? Ako je vec rok za vracanje robe 14 dana?
 
Ne, za tehničku robu i nameštaj je 30 dana
 
Zasto se opterecujes time? Vrati monitor i dobices pare za 15-20 dana, to je mnogo bolja opcija nego da moras da zadrzis taj monitor a izludjuje te.
 
Jasno, Havijer. Mada, nikada ranije nisam bila u slicnoj situaciji, i citav tehnicki deo ovog postupka je meni malo nemust. No dobro, na greskama se uci :)
 
Rok za vraćanje robe kupljene na daljinu jeste 14 dana bez obrazloženja, ali ispravne robe. Ne možeš neispravni proizvod da vratiš u tih 14 dana. Ukoliko je neispravan ide procedura za reklamaciju.

Njen monitor je, valjda, ispravan, samo mu karakteristike nisu kao što je ona očekivala. I zbog toga i raskida ugovoer. Prema ZZP su dužni da joj vrate novac najkasnije 14 dana od dana kad su primili obrazac o vraćanju robe. A oni nek pre ili posle toga nek' proveravaju ispravnost koliko hoće.
 
Poslednja izmena:
Njen monitor je, valjda, ispravan, samo mu karakteristike nisu kao što je ona očekivala. I zbog toga i raskida ugovoer. Prema ZZP su dužni da joj vrate novac najkasnije 14 dana od dana kad su primili obrazac o vraćanju robe. A oni nek pre ili posle toga nek' proveravaju ispravnost koliko hoće.
Ne mogu oni naknadno da proveravaju ispravnost robe. Zato sto ako vrate pare a kupac je kriv za ostecenje kako ce da ujure kupca? Ako je monitor ispravan (sto potvrduje servis) a karakteristike nisu na nivou ocekivanih treba da vrate pare. Ako je neispravan a nije greska kupca opet treba da vrate pare. Jedino ako je kupac izazvao kvar (u ovom slucaju malo verovatno) ne vracaju pare.

Svejedno uredjaj koji se vraca mora na servis na procenu. Zato je i rok 14 dana a ne manje.
 
Ja sam takođe vratio Emmiju monitor nazad zbog probijanja osvetljenja, i tražio zamenu za drugi, isti model.

To se potrefilo sa onim iznenadnim velikim povećanjem cena, tako da sam ja monitor vratio preko kurira dok je on koštao 24000 dinara, a on bukvalno sutradan poskupeo na 32000.

Bili su korektni i izašli su mi u susret i poslali novi monitor, isti model, iako bi im povraćaj novca više odgovarao, jer je taj isti monitor u momentu realizacije reklamacije bio 8000 dinara skuplji. I sve je bilo gotovo za nekih 8-9 dana.

Imam prilično dobra iskustva sa reklamacijama, jednom mi je stiglo doa Seasonic napajanje (Emmi) koje je zamenjeno novim, jedan štap Geil Ultra DDR2 RAM memorije (MK racunari) odmah zamenjen za novi, i jedno izgrebano Antec Sonata kućište (MK racunari) zamenjeno za novo, i sve je bilo OK, niti sam ja bio neljubazan a ni prodavci.

Jedini put kada sam imao negativno iskustvo, dogodilo se sa ovlašćenim servisom za Alcatel mob. telefone, kada su odbili da ispoštuju garanciju na mob. telefon, neki najjeftiniji dual sim od 2400 dinara, zbog navodne vlage, i zbog, pazi sad, jer je popravka skuplja od vrednosti telefona. Od tada telefone kupujem preko oglasa.
 
@mitar1982
Ja sam iz njenog posta #4598 zaključio da je prvo reklamirala monitor i kada su joj objasnili proceduru onda je pokrenula drugu opciju vraćanja robe u roku od 14 dana i naravno da onda opcija dva nije u igri.
 
Poslednja izmena:
Pa sad ono, ispala sam glupa i neobavestena. U sustini, napisala sam mail sa obrazlozenjem mog problema i pitala da li postoji mogucnost da monitor vratim i zamenim za drugi model (uz moju doplatu razlike u ceni), posto nisam sigurna da li je meni zapao falican monitor, ili su svi monitori tog modela takvi i, samim tim, meni neupotrebljivi. Fakticki, oni su moje pitanje automatski notirali kao reklamaciju? Zapravo sam samo htela da mi odgovore koje su mi opcije.
 
Dovedena si u zabludu, nažalost, dobrim delom i zbog toga što nisi bila upoznata sa svojim pravima. Kako god, pokušaj da vratiš monitor na osnovu raskida ugovora, jer ako ga pošalješ na reklamaciju, mogu da utvrde da je sasvim ispravan, i da ti ga vrate. A onih 14 dana će proći, i posle ni sam ne znam kako ćeš se ponovo da se ubeđuješ sa njima.
 
Mitre, nesto slicno mi je rekao poznanik koji volontira u Centru za zastitu potrosaca - da me uvlace u sivu zonu i da od kurira trazim da vidim otpremnicu u kom svojstvu saljem monitor (reklamacija, raskid ugovora...). Kurir nije imao nikakvu povratnicu da mi da, nego samo da potpisem da su robu preuzeli. Iskreno, meni je sve ovo i vise nego mucno i nimalo ne uzivam u nastaloj situaciji proistekloj sto iz mog neznanja, sto iz njihove netransparentnosti.
 
Ma nije to ne znam sta. Nema potrebe za dramom. Ja sam bas njima svojevremeno vratio skup monitor iz istog razloga kao i ti, i potrajalo je malo duze nego kada sam vratio neku jeftiniju stvar, ali nije bila vecnost.
 
Dokon pop i jarice krsti, a barbara na godisnjem odmoru po forumu smara :/ Elem, tek kada se obreh u ovome, vidim koliko je sve ovo kod nas jos uvek netransparentno, pa kupcu poput mene, bez nekog velikog iskustva u online kupovini, bez pravnickog obrazovanja i prosecne inteligencije, moze lako da se desi da upadne u konfuziju po pitanju svojih prava kao potrosaca. A mislim da svako normalan ko kupuje online, cini to u dobroj veri da ce biti zadovoljan kupljenim proizvodom i da nece morati da se gnjavi ovakvim stvarima. Apropo onoga sto je Joker gore napisao, mislim da i jeste i nije u pravu. Dakle, ako se moj mail i tretirao kao reklamacija - to je posledica mog neznanja, a to stoga sto nisam bila, u skladu sa zakonom, na jasan i nedvosmislen nacin od strane prodavca upoznata sa svojim pravima. Dakle, svi oni koji kupuju online (da se ne bi cimali kao ja) trebalo bi da znaju da je prodavac uz robu, duzan da im dostavi u pisanoj formi i obrazac za odustanak. Jedini merodavan način raskida ugovora i reklamacije je pisanim putem, gde vas opet trgovac mora jasno obavestiti na koju adresu to saljete. Eto, kad vec ja ispadoh glupa, ne mora jos neko :p
http://zastitapotrosaca.gov.rs/CMS/... se zakljucuje izvan poslovnih prostorija.pdf
http://pravo.potrosackisavetnik.com...-putem-interneta-telefona-ili-putem-katologa/
http://www.zastitapotrosaca.gov.rs/...canje-neodgovarajuce-robe-kupljene-na-daljinu
 
Poslednja izmena:
Zabunu je unelo to što se ti žališ na funkcionisanje uređaja i onda svi misle da se žališ da je uređaj neispravan a zapravo je ispravan ali tebi ne odgovara. Ove situacije ćeš izbeći tako što pre kupovine se raspitaš koji je neki best buy uređaj za novce koje ti želiš da izdvojiš i nema greške :)
 
Ovaj thread bi trebao imati FAQ u prvoj poruci ;)
 
Havijer, slazem se. Iskreno, nisam imala pojma da imam zakonsko pravo na raskid ugovora, dok me o tome nije obavestio neko ovde na drugom threadu. E sad, ja sam kriva sto nisam znala, a oni sto me nisu obavestili, sto su bili u zakonskoj obavezi da ucine. Elem, od mog maila sa pitanjem da li je moguca zamena za drugi tip monitora (uz moju doplatu razlike u ceni), do mog saznanja da imam pravo na raskid ugovora, proteklo je par sati. Stoga sam, kada su me nazvali, pitala da li imam pravo na raskid i da, ako ga imam, ne zelim da se salje u servis, da cekam 30 dana na odgovor, oni mi vrate isti, a meni istekao rok za raskid. Operaterka rece da mora u servis, ja napisem mail da ne zelim to bla bla. Nepotrebno cimanje, i moje i njihovo. Mada, ne mogu da gresim dusu - u ekspresnom roku su moje pitanje notirali kao reklamaciju i poslali kurira :) Pisem ovo radi onih koji su neiskusni poput mene, da se ne cimaju bespotrebno :) Slazem se, alfaunits. Iscitah cca 200 strana ovog threada, oci mi iscurese :D
 
Mislim da moraju svakako da posalju u servis da bi utvrdili da li si napravila neku stetu. Logicno je, tako da ne verujem da je iskljucivo do kradje vremena.
 
@rio Jeste, svakako ce je poslati u servis, no radi se o tome u kom svojstvu. Takodje, reklamacija tehnicke robe se resava u zakonskom roku od 30 dana, a raskid ugovora u roku od 14 dana.
Obaveze trgovca u slučaju odustanka od ugovora

Član 34

Trgovac je dužan da bez odlaganja izvrši povraćaj uplata koje je primio od potrošača, uključujući i troškove isporuke, a najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je primio obrazac za odustanak.

Trgovac vrši povraćaj koristeći ista sredstva plaćanja koja je potrošač koristio u prvobitnoj transakciji, osim ako se potrošač nije izričito saglasio sa korišćenjem drugog sredstva plaćanja i pod uslovom da potrošač zbog takvog povraćaja ne snosi nikakve troškove. Izuzetno od stava 1. ovog člana, trgovac nije dužan da izvrši povraćaj dodatnih troškova koji su posledica izričitog zahteva potrošača za dostavu koja odstupa od najjeftinije uobičajene dostave koju je ponudio trgovac.

Trgovac može da odloži povraćaj sredstava dok ne dobije robu koja se vraća, ili dok potrošač ne dostavi dokaz da je poslao robu trgovcu u zavisnosti od toga šta nastupa prvo, osim u slučaju kada je trgovac ponudio da sam preuzme robu.

Trgovac o sopstvenom trošku preuzima robu koja je bila isporučena potrošaču u njegovom domu u momentu zaključenja ugovora izvan poslovnih prostorija ako roba po svojoj prirodi ne može da se vrati na uobičajen način preko poštanskog operatora.

Obaveze potrošača u slučaju odustanka od ugovora

Član 35

Potrošač je dužan da vrati robu trgovcu ili licu ovlašćenom od strane trgovca, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je poslao obrazac za odustanak.

Smatraće se da je roba vraćena u roku ako je potrošač poslao robu pre isteka roka od 14 dana iz stava 1. ovog člana.

Potrošač snosi isključivo direktne troškove vraćanja robe, osim ako se trgovac saglasio sa tim da ih on snosi ili ako nije prethodno obavestio potrošača da je potrošač u obavezi da ih plati.

Potrošač je isključivo odgovoran za umanjenu vrednost robe koja nastane kao posledica rukovanja robom na način koji nije adekvatan, odnosno prevazilazi ono što je neophodno da bi se ustanovili priroda, karakteristike i funkcionalnost robe.

Potrošač neće biti odgovoran za umanjenu vrednost robe u slučaju kada mu trgovac nije dostavio obaveštenje o pravu na odustanak od ugovora u skladu sa članom 27. stav 1. tačka 4) ovog zakona.

Kada potrošač ostvaruje pravo na odustanak od ugovora nakon što je dostavio zahtev u skladu sa članom 30. stav 4. ili članom 31. stav 8. ovog zakona, dužan je da plati trgovcu iznos koji je srazmeran sa izvršenim uslugama do momenta kada je potrošač obavestio trgovca o ostvarivanju prava na odustanak od ugovora.

Srazmerni iznos koji potrošač treba da plati trgovcu obračunava se na osnovu prodajne cene dogovorene ugovorom, koja ne može biti viša od tržišne vrednosti onoga što je bilo isporučeno.

Potrošač ne snosi troškove za:

1) pruženu uslugu ili snabdevanje vodom, gasom ili električnom energijom kada oni nisu ponuđeni na prodaju u ograničenoj ili unapred određenoj količini, ili potpuno ili delimično snabdevanje toplotnom energijom tokom roka za odustanak kada:

(1) trgovac nije dostavio obaveštenje u skladu sa članom 27. stav 1. tač. 4) i 5) ovog zakona; ili

(2) potrošač nije izričito zahtevao da se sa izvršenjem počne u toku roka za odustanak od ugovora u skladu sa članom 30. stav 4. ili članom 31. stav 8. ovog zakona;

2) isporuku digitalnog sadržaja, u potpunosti ili delimično, koji nije dostavljen na trajnom nosaču zapisa kada:

(1) potrošač nije dao prethodnu izričitu saglasnost za početak izvršenja pre isteka roka od 14 dana;

(2) potrošač nije potvrdio da zna da dajući saglasnost gubi pravo na odustanak od ugovora; ili

(3) trgovac nije dostavio potvrdu u skladu sa članom 30. stav 2. ili članom 31. stav 3. ovog zakona.

Osim u slučajevima predviđenim ovim članom, potrošač ne snosi odgovornost kao posledicu ostvarivanja prava na odustanak od ugovora.




Ne verujem da je namerno s njihove strane, mislim da ni operateri ne znaju tacno kako i sta :)
 
Crkao mi je externi HDD, kupljen u Merkatoru. Odneo ga na reklamaciju (rekoh da bi radije da mi ga poprave, nego novi ili novac, ali naravno ne popravljaju :)), zvali su za manje od 7 dana (3 radna, cini mi se), vracen dopis za pravo na zamenu. Nisu imali isti, dali su mogucnost da se vrati novac.

E tu je zamalo doslo do problema, jer ******i samo izmedju 9-14h, RADNOG DANA, iskljucivo u toj radnji (Novi Merkator), mogu da provere da li je placeno kreditnom karticom, Pika Karticom ili Pika Poenima! Da je bilo Pika karticom/poenima, moze samo na Pika karticu da se vrati (inace ista valjda vise ne postoji?), i mora vlasnik kartice da dodje u tim slucajevima.

Sreca da to nije bio slucaj kod mene, jer iskreno za ovih 10+ godina koliko postoji Merkator, nisam toliko uzeo u njemu koliko kosta taj disk :)

Dakle, OK su sve ispratili, nisu cimali uopste da se radi zamena umesto novca (nije imao isti model, inace bi samo zamenu prihvatili), jedino je ovo zadnje ogroman smor, jer ne znam nijednu normalnu osobu koja radnog dana izmedju 9-14 nije na poslu ili ne spava jer je u nocnoj smeni, a ja jos nisam na NBG :)

Dakle, zakon ispostovan, ali nepotrebne interne procedure, koje ne bi smele da doticu korisnika...
 
Evo jednog pitanja. Ulazim u Crnu goru pre 10 dana, aktiviram raming dodatak za 10 dana (neograniceni minuti, sms i podaci za 10 dana), 799din, stize mi poruka da je dodatak aktivan. Izlazim iz CG pre nego sto istekne dodatak i proverim stanje danas, posle dana od dolaska i stanje 11500 dinara. Zovem call centar i zalim se, kazu mi stanje je takvo jer su skidani podaci u romingu. Ja im kazem da sam imao taj dodatak za roming, ali oni tvrde da "se MOZDA mreza prebacila na neku drufu slucajno i da je zato napravilo toliki racun". :D :D :D I sta raditi sada? Ja imam i dalje poruku da je aktiviran paket. Njihova je naravno jaca, a ovo je ocigledno prevara.
 
Nazad
Vrh Dno