Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Koliko znam može i slip.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Ma nije bitno koliko dugo se cuva kontrolna traka, to je svakako dovoljno dug period nego je sada diskusija da li kupac prilikom reklamacije bez racuna moze da trazi povracaj novca. Dakle, ima dokaz o kupovini, ali ne i fiskalni za povracaj.
Hajde onda da predjemo i na jos jednu temu koja je pomenuta, a to je zahtevanje od prodavca da pronadje svoju kopiju ukoliko zna datum kupovine. Zahtevanje radi povracaja novca ili reklamacije (uz potencijalni povrat novca)? I da li kupac uz to zahtevanje mora da ima drugi dokaz o kupovini?

Treba razjasniti šta je zakonska obaveza prodavca i šta je dobra volja prodavca.

1. Prodavac ima obavezu da čuva fiskalne podatke 3 godine ali nema obavezu da ponovo izda fiskalni račun kupcu. Dobra volja prodavca je da izda fiskal ponovo, što prodavci uglavnom i rade, ali na to ga niko ne može naterati.
2. Za povrat novca obavezan je original fiskal. Videti pod jedan...
3. Drugi dokaz o kupovini nije potreban ako prodavac želi da vam da drugi fiskalni, čak može da vam da i fiskalni koji nije vaš, sa novijim, starijim datumom za taj model uređaja. Ukoliko ne želi da vam da, ne mora i nema obavezu da vam da ni ako imate druge dokaze o kupovini.
4. Bilo koji dokaz o kupovini je dovoljan da se uređaj reklamira i prodavac je obavezan da takav uređaj primi na reklamaciju.

Najbolje rešenje je da sam kupac dobro čuva fiskalni račun i da priloži kopiju računa kada ulaže reklamaciju na saobraznost, da se ne bi desilo da zavisi od volje i raspoloženja ili od (ne)poznavanja zakona prodavaca.
 
Poslednja izmena:
Kako bi se onda ovakva situacija rešila:
kupac reklamira uređaj bez fiskalnog sa slipom. Servis odobri zamenu za nov uređaj, takvog uređaja više nema kupac ne želi zamenu za drugi model nego želi novac na koji ima pravo?
 
Prodavac mu iskopira njegovu kopiju racuna i vrati novac.
 
Prodavac mu iskopira njegovu kopiju racuna i vrati novac.

ili prodavac traži original fiskal od kupca i nudi samo zamenu (pretpostavljamo odgovarajuću ili bolju, kao što je po zakonu) bez obzira na zahtev za raskid ugovora. Kupcu, na kraju krajeva, ostaje sud i na sudu bi kupac najverovatnije izgubio. Sudovi se izbegavaju od strane prodavaca (iz više razloga) tako da je često prvo rešenje prihvatljivije za obe strane.
 
Poslednja izmena:
Kupac nema fiskalni, ima slip, pristaje na zamenski proizvod koji je skuplji, kako će to prodavac odraditi?
Kupac insistira na novom fiskalnom računu za zamenski proizvod koji je skuplji.
 
Kupac nema fiskalni, ima slip, pristaje na zamenski proizvod koji je skuplji, kako će to prodavac odraditi?
Kupac insistira na novom fiskalnom računu za zamenski proizvod koji je skuplji.

Prodavac ne može da insistira na doplatu za zamenski skuplji proizvod.

Ukoliko prodavac nema odgovarajući (da ne kažem identični) uređaj kao zamenu, prodavac može da bira, u ovom slučaju, da li će da da zemenski skuplji bez doplate, sa novim zakonskim rokom od dve godine ali sa starim računom (slipom) ili će da vrati iznos sa slipa (praktično treba da nađe kod sebe fiskalni).
 
Poslednja izmena:
Sta ako prodavac ima isti artikal ali je poskupeo duplo (npr: ram). Da li moze da insistira na povratu novca umesto zameni?

Sent from my MI MAX using Tapatalk
 
Sta ako prodavac ima isti artikal ali je poskupeo duplo (npr: ram). Da li moze da insistira na povratu novca umesto zameni?

Sent from my MI MAX using Tapatalk

ima tacka u zakonu koja kaze nesrazmerno opterecenje za prodavca ili tako nesto. U ovom slucaju prodavac moze raskinuti ugovor, odnosno vratiti novac. Prava kupca ovde nisu umanjena, osim sto u retkim retkim situacijama sada vrsta proizvoda kosta vise nego pre. Milslim da se ovo desilo samo za graficke kartice.

@beogradpc
Ovo sa slipom i povracajem novca je strasno cudna situacija. Sta se desava u situaciji kada bi kupac imao pravo da odmah raskine ugovor (prvih 6 meseci), ali nema fiskalni nego samo slip? Reklamacija prihvacena, kvar uocen i sada je treba resiti. Prodavac nudi novi proizvod, ali kupac zeli da dobije pare nazad. Kada bi kupac imao fiskalni, ovde bi sve bilo jasno i pare bi bile vracene, ali sta ovde? Da li u ovoj situaciji prodavac MORA da trazi svoju kopiju ili moze da odbije povrat novca jer nema fiskalnog i ostaje dobra volja sta ce da odluci?
 
Je l' vam stvarno toliko komplikovano? Bukvalno smo (ponovo) diskutovali o ovome pre ni mesec dana.

- Potrošač ima pravo da reklamira robu sa bilo kojim dokazom o kupovini i da naposletku raskine ugovor, drugim rečima da dobije plaćeni iznos nazad, ako to želi.
- Trgovac ne može da odbije raskid kupoprodajnog ugovora, tj. Zakon o zaštiti potrošača ne navodi da to može da učini, a ističe se da je konačni izbor ishoda na potrošaču.
^^^^^^^^^^^^^^^^Ovde je KRAJ svega što se tiče POTROŠAČA^^^^^^^^^^^^^^^^

VVVVVVVVVVVVVVVV TRGOVAC VVVVVVVVVVVVVVVV
- kada vraća iznos, trgovac popunjava NI obrazac, proces koji, po Zakonu o fiskalnim kasama, zahteva "originalni fiskalni račun".
- Pošto ZFK ne navodi šta je originalni račun, postoji više mišljenja Ministarstva finansija (a čijem ministru je po tom istom zakonu ostavljeno da to precizira) koja sva kažu isto: da je primerak fiskalnog računa kod trgovca original koliko i potrošačev.
- Zakonska obaveza trgovca je da čuva svoje primerke fiskalnih računa ("kontrolne trake") najmanje tri godine, ali nema zabrane da ih čuva i duže.
- Dakle, trgovac ima problem ako ne priloži originalni primerak fiskalnog računa uz NI obrazac. Potrošač nema ništa s tim, niti ima zakonske posledice. Nedostatak fiskalnog računa za potrebe NI obrasca trgovac ne može da prebaci na potrošača i uskrati mu prava na raskid ugovora ili umanjenje cene. Ako to pokuša, potrošač kontaktira tržišnu inspekciju i prijavljuje slučaj.
 
Да ли неко зна каква је ситуација по питању замене некоришћених, неоворених лекова у орогиналној амбалажи? Грешком само купили два иста лека. Дечији Бруфен.

Sent from my MI 5 using Tapatalk
 
Ako nije reklamacija ili proizvod kupljen na daljinu ili trgovac nije dao javno obećanje (pogodnost) pre kupovine da roba može da se zameni, sve se svodi na dobru volju trgovca da pristane na zamenu ili vraćanje para. Uglavnom hoće, ali dok ne probaš - ne znaš.
 
Хтео сам да Бруфен заменим Парацетамолом. У апотеци кажу да се лекови не могу мењати.
Наравно имам рачун, цена лека је иста мада то нема везе. Разлика у датуму је један дан.

Sent from my MI 5 using Tapatalk
 
@RazbojNick
Sa pitanjima u nekoliko mojih poslednjih postova sam pokušao kroz primer dokazati (i jesam) da to što potrošač nema fiskalni račun (a ima dokaz npr. slip) ne utiče na njegovo pravo da dobije povrat novca od trgovca.
Kao što si napisao, prodavac je dužan da obezbedi originalni fiskalni račun uz NI obrazac.
 
Ajde RazbojNick-ov post u FAQ u prvi post onda?
Ja ne volim sto ljudi pitaju istu stvar BUKVALNO na svakoj strani teme o carini ili platnim karticama, ali ne ocekujem da citaju celu temu ;) A ovde je vec stvarno duze citanje za takve stvari, FAQ ce pomoci.

@faca, ne smeju se vracati lekovi. Ali decji brufen nije za bacanje, samo je manja doza, bese?
 
Хтео сам да Бруфен заменим Парацетамолом. У апотеци кажу да се лекови не могу мењати.
Наравно имам рачун, цена лека је иста мада то нема везе. Разлика у датуму је један дан.

Sent from my MI 5 using Tapatalk
Trgovci proizvod koji si kupio licno ne moraju menjati, tj njihova je dobra volja.

Zamisli odes u maxi i trazis umesto koka kole i hleba da ti zamene za pepsi i kifle...karikiram ali to je ziva peripetija.

Je l' vam stvarno toliko komplikovano? Bukvalno smo (ponovo) diskutovali o ovome pre ni mesec dana.

- Potrošač ima pravo da reklamira robu sa bilo kojim dokazom o kupovini i da naposletku raskine ugovor, drugim rečima da dobije plaćeni iznos nazad, ako to želi.
- Trgovac ne može da odbije raskid kupoprodajnog ugovora, tj. Zakon o zaštiti potrošača ne navodi da to može da učini, a ističe se da je konačni izbor ishoda na potrošaču.
^^^^^^^^^^^^^^^^Ovde je KRAJ svega što se tiče POTROŠAČA^^^^^^^^^^^^^^^^

VVVVVVVVVVVVVVVV TRGOVAC VVVVVVVVVVVVVVVV
- kada vraća iznos, trgovac popunjava NI obrazac, proces koji, po Zakonu o fiskalnim kasama, zahteva "originalni fiskalni račun".
- Pošto ZFK ne navodi šta je originalni račun, postoji više mišljenja Ministarstva finansija (a čijem ministru je po tom istom zakonu ostavljeno da to precizira) koja sva kažu isto: da je primerak fiskalnog računa kod trgovca original koliko i potrošačev.
- Zakonska obaveza trgovca je da čuva svoje primerke fiskalnih računa ("kontrolne trake") najmanje tri godine, ali nema zabrane da ih čuva i duže.
- Dakle, trgovac ima problem ako ne priloži originalni primerak fiskalnog računa uz NI obrazac. Potrošač nema ništa s tim, niti ima zakonske posledice. Nedostatak fiskalnog računa za potrebe NI obrasca trgovac ne može da prebaci na potrošača i uskrati mu prava na raskid ugovora ili umanjenje cene. Ako to pokuša, potrošač kontaktira tržišnu inspekciju i prijavljuje slučaj.
Sa ovim se sve slazem i tako jeste i treba da bude, ali uz jedno veliko ALI...

Zar ne mislite da je jako nefer da kupac moze da dodje bez racuna i bez ikakve obaveze i da od trgovca zahteva da mu on trazi racun da bi ostvario svoja prava?

Pricao sam vec o tome, ali u trgovini gde ima makar malo vise posla i gde ima bar dve kase, trazenje jednog fiskalnog isecka moze da potraje i ceo dan jer trake se rucno premotavaju pa ispadnu, pa se odmotaju, pa tek kad sve pregledas skontas da si neki racun preskocio... a to sve niko ne placa, a ostali kupci ni krivi ni duzni nervozno cekaju tog jednog koji je dosao bez racuna da ostvari svoja prava.
 
Zakoni se ne pisu da bi bili fer u svim situacijama.
 
- Potrošač ima pravo da reklamira robu sa bilo kojim dokazom o kupovini i da naposletku raskine ugovor, drugim rečima da dobije plaćeni iznos nazad, ako to želi.
- Trgovac ne može da odbije raskid kupoprodajnog ugovora, tj. Zakon o zaštiti potrošača ne navodi da to može da učini, a ističe se da je konačni izbor ishoda na potrošaču.
- kada vraća iznos, trgovac popunjava NI obrazac, proces koji, po Zakonu o fiskalnim kasama, zahteva "originalni fiskalni račun".
- Pošto ZFK ne navodi šta je originalni račun, postoji više mišljenja Ministarstva finansija (a čijem ministru je po tom istom zakonu ostavljeno da to precizira) koja sva kažu isto: da je primerak fiskalnog računa kod trgovca original koliko i potrošačev.
- Zakonska obaveza trgovca je da čuva svoje primerke fiskalnih računa ("kontrolne trake") najmanje tri godine, ali nema zabrane da ih čuva i duže.
- Dakle, trgovac ima problem ako ne priloži originalni primerak fiskalnog računa uz NI obrazac. Potrošač nema ništa s tim, niti ima zakonske posledice. Nedostatak fiskalnog računa za potrebe NI obrasca trgovac ne može da prebaci na potrošača i uskrati mu prava na raskid ugovora ili umanjenje cene. Ako to pokuša, potrošač kontaktira tržišnu inspekciju i prijavljuje slučaj.

http://kmpt.rs/edukacija/edukacija-trgovaca/
http://www.nops.org.rs/index.php/vesti/821-sta-kad-izgubite-fiskalni-racun

Nije samo nama komplikovano...

P.S. Ingerencije tržišne inspekcije su uglavnom na nivou preocedura, tako da je uglavnom nenadležna za rešavanje načina reklamacija
 
Poslednja izmena:
http://www.mfin.gov.rs/UserFiles/File/bilten strucna misljenja/bilten 3-2011_novo.pdf
http://www.mfin.gov.rs/UserFiles/File/bilten strucna misljenja/2017/Bilten br 5 2017.pdf


Kakve ovo veze ima sa reklamacijama i vraćanjem iznosa? Kupcu je oduzet automobil od strane policije, nije u pitanju reklamacija i nisu vraćali robu trgovcu zbog neispravosti (nesaobraznosti), pa da traže novac nazad.
Ovo je slučaj koja veze nema sa temom i diskusijom.

P.S. Ingerencije tržišne inspekcije su uglavnom na nivou preocedura, tako da je uglavnom nenadležna za rešavanje načina reklamacija
Рекламација и начин решавања рекламације
Члан 56.


...
Продавац је дужан да без одлагања, а најкасније у року од осам дана од
дана пријема рекламације, писаним или електронским путем одговори
потрошачу на изјављену рекламацију. Одговор продавца на рекламацију
потрошача мора да садржи одлуку да ли прихвата рекламацију, изјашњење о
захтеву потрошача и конкретан предлог и рок за решавање рекламације. Рок не
може да буде дужи од 15 дана, односно 30 дана за техничку робу и намештај,
од дана подношења рекламације.

Продавац је дужан да поступи у складу са одлуком, предлогом и роком
за решавање рекламације, уколико је добио претходну сагласност потрошача.
...

Овлашћења надлежних инспектора
Члан 156.


У вршењу инспекцијског надзора надлежни инспектор има сва права,
дужности и овлашћења која су прописана овим законом и законима којима се
уређује инспекцијски надзор у области трговине, односно туризма.

Надлежни инспектор у вршењу надзора испитује да ли трговац, односно
продавац:
...
20) прима, евидентира, одговара на рекламацију, у складу са чланом 56.
и чланом 81. став 3. овог закона;
...

Решење инспектора
Члан 157.


У случају утврђивања повреде закона инспектор налаже трговцу,
односно продавцу да отклони утврђену неправилност.

Решењем из става 1. овог члана инспектор ће одредити рок у којем ће
трговац, односно продавац бити дужан да отклони неправилност, а који не
може бити краћи од 24 сата нити дужи од два месеца, ако другачије није
прописано.

Ако трговац, односно продавац не поступи по налогу из став 2. овог
члана инспектор ће решењем изрећи меру привремене забране промета робе,
односно вршења услуге на коју се мера односи.

Поступак инспекцијског надзора
Члан 158.


Инспекцијски надзор у смислу овог закона врши се по службеној
дужности и започиње предузимањем прве радње инспектора у поступку
инспекцијског надзора.

Пријаве повреде закона, односно друге информације, дојаве, поднесци и
захтеви поднети ради предузимања инспекцијског надзора имају дејство
иницијативе за покретање поступка, а подносиоци тих иницијатива немају
својство странке у поступку.


О свим радњама у поступку инспекцијског надзора од значаја за
утврђивање чињеничног стања инспектор саставља записник.
О питањима која нису од непосредног значаја за утврђивање
чињеничног стања инспектор саставља службену белешку.

Ако утврди повреду закона, инспектор доноси и доставља решење у
складу са својим овлашћењем у року од пет дана од дана отпочињања, односно
окончања контроле.

Инспектор у време и на месту контроле, може донети привремено
решење, које престаје да важи протеком рока за доношење решења из става 5.
овог члана.

Против привременог решења није дозвољена посебна жалба.
 
Poslednja izmena:
1. Imam utisak da si pročitao samo drugi deo teksta koji i stvarno nema nikakve veze sa našom temom

2. Sve je pogrešno povezano i pomešani su zakoni koji nemaju veze jedni sa drugima. Raspravljamo o Zakonu o zaštiti potrošača i tržišna inspekcija ima (namerno) veoma sužena ovlašćenja...već je bilo reči o tome, da se ne ponavljamo.
 
1. Imam utisak da si pročitao samo drugi deo teksta koji i stvarno nema nikakve veze sa našom temom
Pročitao sam sve i već rečenica koja tvrdi
Међутим, Законом о фискалним касама дефинисано је да:

„Када се врши повраћај новца потрошачу или замена робе која није исте врсте и вредности, неопходно је достављање фискалног исечка трговцу”.

jednostavno nije tačna. Takva odredba ne postoji u Zakonu o fiskalnim kasama. Svako može da proveri

https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_fiskalnim_kasama.html

Ostatak teksta, do dela sa oduzimanjem vozila, se bavi izdavanjem kopije računa od strane trgovca potrošaču - kakve sad to veze sa ičime ovde ima? Potrošač nije u obavezi da dostavlja fiskalni račun radi ostvarivanja svojih prava. K-r-a-j.

2. Sve je pogrešno povezano i pomešani su zakoni koji nemaju veze jedni sa drugima. Raspravljamo o Zakonu o zaštiti potrošača i tržišna inspekcija ima (namerno) veoma sužena ovlašćenja...već je bilo reči o tome, da se ne ponavljamo.
Šta je pogrešno povezano? U slučaju kršenja zakona, gde, rekao bih, spada uskraćivanje prava potrošača na ishod reklamacije, tržišna inspekcija ima pravo da reaguje i ima ingerencije po ZZP, kao što i piše u podebljanom pasusu člana 158.
Ne kažem da će da naloži trgovcu da potrošaču obavezno pozitivno reši reklamaciju, ali će izreći kaznu (novčanu, privremena zabrana delatnosti), ako ne uradi po potrošačevoj odluci kako da se reši prihvaćena reklamacija.
 
Da je Zakon o zaštiti potrošača jasan i precizan, mi ne bismo i posle 500 stranica raspravljali o osnovnim pravima potrošača. Pošto je zakon takav kakav je, svako može da tumači zakon kako želi i razume, ali najsigurnije je osloniti se na tumačenja zvaničnih organizacija, institucija..

1. Nacionalna Organizacija Potrošača Srbije i tekst "Šta kada izgubite fiskalni račun", deo koji nas interesuje:

fr.png

2. Nadležnost Tržišne inspekcije gde piše da inspekcija ne može da utiče na način rešavanja reklamacija (ali može da reaguje ako se ne obavesti potrošač u roku od 8 dana, što je već proceduralna stvar)

ti.png


Možete da se složite ili ne sa ovim, ali to su tumačenja prava potrošača i nisu obavezujuća. U krajnjem slučaju potrošaču je ostavljen sud, ko misli da je u pravu i ima vremena i para.
 
Poslednja izmena:
Ti navodiš članak Udruženja potrošača koji u startu citira neku nepostojeću rečenicu u zakonu (gore je link, pa proveri), ja navodim Zakon i mišljenja ministarstva.
 
Danas sam imao zanimljivu situaciju u WW, narucim Kingston karticu od 16 GB jer petljamo drugar i ja nesto sa HTC telefonom iz 2011te godine pa bi da ga osposobimo flesovanjem int2ext.

Elem, narucim karticu pre 2 dana, kartica stigne juce. U momentu narucivanja kartica je kostala 890 dinara, tu cenu i zabeleze i naruce da dostave u radnji jer nisu imali na stanju taj model.

Dolazim ja danas da pokupim, prodavac kaze 1490. Ispostavilo se da je kartica u medjuvremenu poskupela sa 890 na 1490 i lik probao da mi naplati cenu koja je trenutno aktuelna iako je nisam po toj ceni narucio i to im pise u toj svesci u kojoj upisuju te narudzbine. Samo sam mu rekao da sam narucio po toj i toj ceni, lik zguzvao garanciju i dao mi karticu za 890.
 
Poslednja izmena:
Pozdrav ljudi jedno pitanje. Kupio sam monitor pre par dana i danas primetim da ima sitnu ogrebotinu, nije strasno ali se vidi i sad kad sam je primetio non stop mi upada u oci. Sad me zanima mogu li da trazim da mi posalju drugi monitor, ili ce ispasti da sam ja mozda napravio ogrebotinu.
 
Znajuči naše (ne samo ove) i za mogo veće stvari bi tvrdili da si sam kriv. Najviše što neko može da ti odgovori je da probaš ali slaba vajda od toga.
 
Pozdrav ljudi jedno pitanje. Kupio sam monitor pre par dana i danas primetim da ima sitnu ogrebotinu, nije strasno ali se vidi i sad kad sam je primetio non stop mi upada u oci. Sad me zanima mogu li da trazim da mi posalju drugi monitor, ili ce ispasti da sam ja mozda napravio ogrebotinu.

Probaj sa reklamiranjem.
A u medjuvremenu probaj da prevazidjes taj vizuelni problem :)

Ja sam na svom T240 monitoru kojeg sam kupio polovnog odmah uocio jedan mrtav piksel i blenuo u njega sve vreme.
Sada bih imao problema da ga nadjem na monitoru :D
 
Smesna je ogrebotina mozda jedan cm i ne vidi se toliko, ali je meni sto sam monitor kupio nov pre dva dana bukvalno i sad treba da trpim to. Sad da ga reklamiram ne verujem da je to neko resenje, pitacu ako budu hteli da ga zamene, ali opet kao online kupovina je bolja imas 14 dana da vratis ako ti ne odgovara, a kako sad, da sam ga bar kupio u radnji mogao sam da vidim na licu mesta i da ne dam pare.
 
Da si reklamirao prvog dana ne bi bilo problema, ali 1cm ogrebotina na vidljivom mestu, x dana kasnije, nema šanse.
 
Kupio sam u cetvrtak online, stigao mi monitor u petak, doticna kompanija ne radi subotom i nedeljom kad da reklamiram?
 
Nazad
Vrh Dno