Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Meni su svojevremeno za zamenu flet kabla u Sony MiniDV kameri tražili 80 evra. Tada je nova, sličnih karakteristika, koštala 150 evra. Naravno da nisam popravljao, a nisam ni kupio novu. Pojaviše se, srećom, mobilni telefoni :)
 
Zamolio bih te za konkretan zakon i clan u kome je ovo naznaceno ?

Hvala

Edit: Sto se tice televizora, jel bi se bolje osecao da ti kazu da imaju rezervni deo, ali da kosta 1000e ?
Zapravo rekli su da košta ploča 400€ a ceo TV posle 3 godine ne vredi više od 250€

I kako se osećam?
Pa prevareno, neće me sigurno ponovo prevariti.

Ti ako misliš da tako treba, svaka čast.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Nemoj me pogresno shvatiti, ne kazem da tako treba i ne svidja se to meni nista vise nego tebi, nego kazem kako jeste...
Poenta ove teme je da se predoci ljudima sta da ocekuju i kako da se najlakse i efektivnije izbore sa realnim reklamacijama, a ne borba protiv vetrenjaca...
 
Da li je prodavac obavestio o dostupnosti rezernih delova potrošača?

ZZP

Dužnost obaveštavanja pre zaključenja ugovora

Član 13
stav 1 tačka

7) prilikom ponude i prodaje tehničke robe o dostupnosti rezervnih delova, priključnih aparata i sličnih delova, tehničkog servisa, odnosno održavanja i opravke za vreme i posle prestanka perioda u kojem odgovara za nesaobraznost ugovoru, odnosno posle prestanka proizvodnje i uvoza robe;

Ne piše da mora da obezbedi, ali mora da informiše potrošača prilikom kupovine da ne obezbeđuje rezervne delove.
 
Jednostavno ako proizvodjač i i distributeri nisu sposobni da pruže postprodajnu podršku tu robu ne treba ni da prodaju.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
7) prilikom ponude i prodaje tehničke robe o dostupnosti rezervnih delova, priključnih aparata i sličnih delova, tehničkog servisa, odnosno održavanja i opravke za vreme i posle prestanka perioda u kojem odgovara za nesaobraznost ugovoru, odnosno posle prestanka proizvodnje i uvoza robe;

Ne piše da mora da obezbedi, ali mora da informiše potrošača prilikom kupovine da ne obezbeđuje rezervne delove.

I to je nazalost mrtvo slovo u zakonu, osim ako ne racunas informacije o ovlascenim servisima... U praksi, ja ne znam da li sam video da se ovo sprovodi za bilo koji proizvod, osim kada informaciju koriste u marketinske svrhe...
 
Ako tako gledaš ceo zakon je mrtvo slovo, ali treba se izboriti za svoja prava. Za član 13. nadležna je inspekcija, teret dokazivanja je na prodavcu, a kazna je od 300.000 do 2.000.000 (član 160.)
 
Osim clana o kome diskutujete, takodje u zakonu postoji i sledeci:

Pružanje usluge

Član 69

Prodavac je dužan da pribavi materijal i rezervne delove koji su potrebni za izvršenje usluge, ako nije drugačije ugovoreno.

Prodavac je dužan da uslugu izvrši na ugovoreni način, po pravilima struke i sa profesionalnom pažnjom.


Tako da, nije da kupac nije zasticen zakonom (donekle), ali praksa je problem, izgleda.

Za pocetak cu pozvati Kimtec (kao ovlasceni za Vivax) da provjerim da li oni mogu i zele da mi obezbijede dio.
Ako ne, definitivno cu da se obratim trzisnoj ili drustvu za zastitu potrosaca, ali ne vjerujem da ce epilog biti pozitivan za mene (uvijek im ostaje ono na kraju da kazu da dio kosta 300e). Ali nista ne gubim, osim par minuta ili sati vremena... A kao sto rekoh ranije, svakako cu epilog napisati ovdje.
 
Da su bar rekli da košta 300€ nego nisu ponudili ništa...

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Bas tako, bakara, definitivno su mogli da me otkace na dostojanstveniji i bar za nijansu profesionalniji nacin. Ovako cu im napraviti prijavu!
 
Zato što ima obavezu da obezbedi rezervne delove i van garantnog roka.

A to je u cilju bas da se na tržištu ne bi prodavala krš roba.

To je jedan primer sa tim telefonom...
Ja imam drugi sa Panasonic TV koji je plaćen 900€ i nema rezervnih delova.
Jednom je rešeno u garantnom roku a drugi put je ploča crkla 6 meseci po izlasku iz garantnog roka.

Znači u Kantu?

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Da li si pisao Panasonic u da ti pošalje deo ? Dali si probao da nađeš deo preko interneta ?
 
Poslednja izmena:
jesam, nema nigde, pisao sam o tome u temi sa LCD televizorima.

Ako neko hoce da kupi taj TV prodaje se po simbolicnoj ceni...
 
Bas tako, bakara, definitivno su mogli da me otkace na dostojanstveniji i bar za nijansu profesionalniji nacin. Ovako cu im napraviti prijavu!

Nezgodno je sto u ovoj situaciji trazis uslugu kupovine (radnja ,standardni servis i sl.) tebe ne kaci nijedan zakon o zastiti potrosaca zato sto taj deo koji trazis nema u ponudi (da ima druga bi bila prica cak iako nemaju na stanju jer se onda vodis kao kupac nebitno sta kupovao ) najbitnije ostecenje je fizicko , krivicom kupca dok onaj clan koji si napisao se odnosi na robu saobraznu garantnim uslovima (greska proizvodjaca/prodavca/uvoznika da bi mogli da ispune rok servisiranja i generalno rese probleme nesaobrazne robe) dok je tvoja fizickim ostecenjem ispala iz tog sistema i to je to, jedino da nadjes polovan deo i u ovlascenom servisu servisiras, zamenis itd. jedino se postavlja pitanje da li ti i dalje garancija traje ako ti isti zameni taj deo (koji si kupio na drugom mestu) iako je nastao fizickim udarcem a telefon radi normalno.
 
Kakve veze ima sto je oštećenje fizičko sa tim što je čovek spreman da kupi deo?

Sta da je kupio auto i razbio hladnjak?
To je ta logika.

Mnogo usko gledate...

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 
Kakve veze ima sto je oštećenje fizičko sa tim što je čovek spreman da kupi deo?

Sta da je kupio auto i razbio hladnjak?
To je ta logika.

Mnogo usko gledate...

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Potrosacko drustvo. Ne isplati se ulagati u rezervne delove kada nije predvidjeno da elektronika toliko traje. Potrebno je plasirati te delove, skladistiti, obuciti ljude da to servisiraju... Ima tu hiljadu stvari, a time samo smanjujes prodaju svog sledeceg modela elektronike.
 
Kakve veze ima sto je oštećenje fizičko sa tim što je čovek spreman da kupi deo?

Sta da je kupio auto i razbio hladnjak?
To je ta logika.

Mnogo usko gledate...

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Upravo ta logika koju si spomenuo dakle ti ne prijavljujes recimo delta motors sto nema na stanju hladnjak za tvoj auto (jer ces sigurno izgubiti parnicu) - vec ides na vise mesta pa gde nadjes (bez garancije) ili se ceka deo iz uvoza (sa garancijom ako ti nisi kriv ili ga nisi nabo o neki visoki saht) . A on spominje neku prijavu za resenje problema koji je sam stvorio , vodeci se zakonom koji vazi samo za saobraznu robu (iliti pod garancijom) - ta roba kad ispadne nije vise saobrazna i nisu duzni da imaju deo na stanju (jesu samo ako je roba pod garancijom a greska proizvodjaca i ostalih u tom lancu) , ali siguran sam da bi mu prodali i servisirali da imaju jer ne vidim nijedan razlog zasto ne bi, ionako ce mu naplatiti ako je to ono usko sto mislis da se gleda.

To je taj clan koji je on spomenuo, sve u svemu ili ima dela na stanju ili nema - da je telefonu crko neki procesor i sl. morali bi u zakonskom roku da zamene poprave i sl. (taj zakon na koji bi on da se vadi samo neznam kako kad je fizicko ostecenje)
 
Poslednja izmena:
Potrosacko drustvo. Ne isplati se ulagati u rezervne delove kada nije predvidjeno da elektronika toliko traje. Potrebno je plasirati te delove, skladistiti, obuciti ljude da to servisiraju... Ima tu hiljadu stvari, a time samo smanjujes prodaju svog sledeceg modela elektronike.

Upravo to, u slucaju da mu je telefon crko sam od sebe (greska proizvodjaca) , odneo bi ga u radnju i zamenili za nov :)
serviseri znaju sta rade veruj mi , i zakonski rok ima zasto postoji , provere itd. dok 90% kupaca dodje danas i kaze - "hocu sutra nov telefon" - pa cekaj druze da vidimo kako se to desilo i sta si mu radio - nemoze to tek tako dodjes predas sprzenu grafiku od 100 000 i ocekujes sutra novu.
 
Kimtec ako ima rezervni deo sigurno će mu zameniti.

Upravo to , meni su menjali misa nekog dva puta (tockic konstantno zeza) posle mi bilo glupo da idem vise kod njih pa sam ga bacio jer je kineski krs i uzmem lepo logitec najjadniji g203 i znas sta ? extra je ! prezadovoljan sam. Dao sam 2500 din vise ali vredi svaku paru.
 
djura84bg, kad vec tjeras mak na konac, kazi mi gdje si to procitao da se taj clan "na koji se ja pozivam" odnosi na reklamacije (kao prvo, ne planiram da se pozivam na bilo sta, prosto cu ih prijaviti pa neka trzisna procijeni ima li narusavanja potrosackih prava ili ne). Hajde procitaj zakon malo bolje, pa cemo onda prodiskutovati ako je to potrebno, posto ovako dajes pogresne informacije ljudima koji ce kasnije eventualno ovo citati i traziti pomoc za neke krupnije stvari...

Ja ne kazem da to funkcionise u praksi, ali fino pise da se navedeni clan odnosi na ZAŠTITU POTROŠAČA U OSTVARIVANJU PRAVA IZ UGOVORA O PRUŽANJU USLUGA. Nigdje se ne spominju reklamacije, niti (istina) obaveza obezbjedjivanja rezervnih dijelova (u toku ili van garantnog roka), niti zasto je dio neophodan (zato sto je stradao sam od sebe i podlijeze saobraznosti, zato sto je fizicki ostecen itd.), ali clan zakona stoji, pa sad na sta god da su mislili...

Dalje, pod INFORMISANJE POTROŠAČA I EDUKACIJA, clan 13, pise:
Trgovac je dužan da pre zaključenja ugovora o prodaji robe ili pružanju usluga, potrošača na jasan i razumljiv način na srpskom jeziku i jeziku i pismu nacionalne manjine u skladu sa zakonom obavesti o:
...
7. prilikom ponude i prodaje tehničke robe o dostupnosti rezervnih delova, priključnih aparata i sličnih delova, tehničkog servisa, odnosno održavanja i opravke za vreme i posle prestanka perioda u kojem odgovara za nesaobraznost ugovoru, odnosno posle prestanka proizvodnje i uvoza robe;
...
Teret dokazivanja izvršenja obaveze obaveštavanja potrošača o podacima iz st. 1. i 2. ovog člana snosi trgovac.

Ako prilikom zaključenja ugovora trgovac ne postupi u skladu sa obavezom obaveštavanja iz st. 1. i 2. ovog člana, potrošač može zahtevati poništenje ugovora, nezavisno od toga da li je trgovac imao nameru da ga propuštanjem obaveštavanja navede na zaključenje ugovora. Pravo da se zahteva poništaj ugovora prestaje istekom godinu dana od dana zaključenja ugovora.


Obrati paznju na boldovani tekst... Da li treba da naglasavam da me nisu obavijestili shodno clanu 13 (imam garantni list u kome ne pise ista korisno).
Dakle, mogu itekako da se natezem sa njima, samo to ovdje nema svrhe jer se radi o cimanju koje prevazilazi vrijednost uredjaja. Ali sta da sam nesto platio 10.000 eura (nema to veze sa kinez, ne-kinez, Vivax, onaj, ovaj - pa ljudi ovdje imaju problem i sa ne-garaznim brendovima)?!

Takodje, po meni svi zakoni kod nas su napisani dosta dvosmisleno (ukljucujuci i ove gore clanove), pa svako moze tumaciti na svoj nacin, sto dalje implicira da ne znaci da bih dobio spor sa njima, ali bih definitivno pokusao da se radi o vecem novcu.
Ovdje cu prepustiti trzisnoj da tumace ovu situaciju kako misle da treba, a ja cekam da mi vrate telefon, pa zovem Kimtec da pokusam rijesiti problem brze i lakse (ako se uopste bude isplatilo).

Temu sam postavio da bih dobio neko iskustvo iz prve ruke i smjernice sta da radim (sto sam donekle i dobio), ali mislim da je otislo u pogresnom smjeru gdje se neprestano pozivamo na zakon a pritom ga pogresno tumacimo (sto je vjerovatno opet posledica dvosmislenosti istog).
 
djura84bg, kad vec tjeras mak na konac, kazi mi gdje si to procitao da se taj clan "na koji se ja pozivam" odnosi na reklamacije (kao prvo, ne planiram da se pozivam na bilo sta, prosto cu ih prijaviti pa neka trzisna procijeni ima li narusavanja potrosackih prava ili ne). Hajde procitaj zakon malo bolje, pa cemo onda prodiskutovati ako je to potrebno, posto ovako dajes pogresne informacije ljudima koji ce kasnije eventualno ovo citati i traziti pomoc za neke krupnije stvari...

Ja ne kazem da to funkcionise u praksi, ali fino pise da se navedeni clan odnosi na ZAŠTITU POTROŠAČA U OSTVARIVANJU PRAVA IZ UGOVORA O PRUŽANJU USLUGA. Nigdje se ne spominju reklamacije, niti (istina) obaveza obezbjedjivanja rezervnih dijelova (u toku ili van garantnog roka), niti zasto je dio neophodan (zato sto je stradao sam od sebe i podlijeze saobraznosti, zato sto je fizicki ostecen itd.), ali clan zakona stoji, pa sad na sta god da su mislili...

Dalje, pod INFORMISANJE POTROŠAČA I EDUKACIJA, clan 13, pise:
Trgovac je dužan da pre zaključenja ugovora o prodaji robe ili pružanju usluga, potrošača na jasan i razumljiv način na srpskom jeziku i jeziku i pismu nacionalne manjine u skladu sa zakonom obavesti o:
...
7. prilikom ponude i prodaje tehničke robe o dostupnosti rezervnih delova, priključnih aparata i sličnih delova, tehničkog servisa, odnosno održavanja i opravke za vreme i posle prestanka perioda u kojem odgovara za nesaobraznost ugovoru, odnosno posle prestanka proizvodnje i uvoza robe;
...
Teret dokazivanja izvršenja obaveze obaveštavanja potrošača o podacima iz st. 1. i 2. ovog člana snosi trgovac.

Ako prilikom zaključenja ugovora trgovac ne postupi u skladu sa obavezom obaveštavanja iz st. 1. i 2. ovog člana, potrošač može zahtevati poništenje ugovora, nezavisno od toga da li je trgovac imao nameru da ga propuštanjem obaveštavanja navede na zaključenje ugovora. Pravo da se zahteva poništaj ugovora prestaje istekom godinu dana od dana zaključenja ugovora.


Obrati paznju na boldovani tekst... Da li treba da naglasavam da me nisu obavijestili shodno clanu 13 (imam garantni list u kome ne pise ista korisno).
Dakle, mogu itekako da se natezem sa njima, samo to ovdje nema svrhe jer se radi o cimanju koje prevazilazi vrijednost uredjaja. Ali sta da sam nesto platio 10.000 eura (nema to veze sa kinez, ne-kinez, Vivax, onaj, ovaj - pa ljudi ovdje imaju problem i sa ne-garaznim brendovima)?!

Takodje, po meni svi zakoni kod nas su napisani dosta dvosmisleno (ukljucujuci i ove gore clanove), pa svako moze tumaciti na svoj nacin, sto dalje implicira da ne znaci da bih dobio spor sa njima, ali bih definitivno pokusao da se radi o vecem novcu.
Ovdje cu prepustiti trzisnoj da tumace ovu situaciju kako misle da treba, a ja cekam da mi vrate telefon, pa zovem Kimtec da pokusam rijesiti problem brze i lakse (ako se uopste bude isplatilo).

Temu sam postavio da bih dobio neko iskustvo iz prve ruke i smjernice sta da radim (sto sam donekle i dobio), ali mislim da je otislo u pogresnom smjeru gdje se neprestano pozivamo na zakon a pritom ga pogresno tumacimo (sto je vjerovatno opet posledica dvosmislenosti istog).

To se odnosi na tvoja prava - koja ti nemozes ostvariti jer kad si isao u radnju sigurno ti je ponudjen spektar modela i koji bolji od drugog i zasto (tako da si sigurno informisan) , za tu zadnju stranu nema reci jer nije rezervni deo , dao sam ti primer pa sad vidi.

Mislim srecno u tome ako hoces da teras do kraja sto se informisanosti tice i mislis da si u pravu . Taj zakon koji si napisao znaci da neki prodavac te nije informisao o tome da nema srafova za taj telefon i sad ce svi da tuzakaju jedni druge sta? :D :D

Troskovi se odnose na stav 1 i stav 2. tog clana. - nemoj laicki nego sve iskopiraj ako vec trazis prevod.

Ovo recimo nisi napisao "Trgovac nije dužan da potrošača obavesti o podacima iz st. 1. i 2. ovog člana, ako te pojedinosti očigledno proizlaze iz okolnosti zaključenja ugovora. "

I naravno stavovi kojeg se svi pridrzavaju a na koji se tvoj teret odnosi

1) osnovnim obeležjima robe ili usluge;

2) poslovnom imenu, matičnom broju, adresi sedišta i broju telefona;

I tu si cao , ali probaj zelim ti puno srece u tome :D , ja nisam pravnik ali to je ono sto pise.
 
Poslednja izmena:
Vivax je KimTec-ov brend. Ako imaju rezervni deo, sigurno će ti bez mnogo komplikacija zameniti. Ako se ne javljaju na "servisni" telefon 011/207-0684, obavezno zovi centralu 011/207-0600
 
Ima samo jedan problem kod ovog clanka, a to je da ljudi mesaju garanciju i saobraznost.
Saobraznost vazi dve godine i to je to. Bez obzira da li je uredjaj menjan ili popravljan i bez obzira da li je radjeno 1 ili 50 puta, na isteku 24. meseca, to je to, sva zastita prestaje.
Garancija podrazumeva rok duzi od 24 meseca (garancija od 24 meseca je obmana kupca i kaznjiva) jer poslodavac ne moze nuditi kupcu ono sto mu zakonom sleduje.
E tek uz garanciju vazi zakon o obligacionim odnosima i to vazi na deo koji je zamenjen,a ne na ceo proizvod. Naravno, ako je zamenjen ceo proizvod, onda ide na sve.

Ali cak ni ovde nije bas sve jasno jer garancija podrazumeva taj rok duzi od zakonskog i to prodavci nude po svom izboru, a samim tim i uslove isto nude po svom izboru. Ne mora se dati garancija od 36 meseci i na elektroniku i na bateriju. Na isti nacin se mogu i ograniciti pogodnosti za kupca. Ovo vise nigde nista nije regulisano vec je samo poklon smisljen radi izdvajanja od konkurencije. Zbog ovoga prodavac moze da stavi svoja pravila, tipa, vise nije izbor kupca da li ce uredjaj biti popravljen ili zamenjen, vec ce prodavac uraditi sta god zeli. i tako dalje i tako dalje.
 
Garancija podrazumeva rok duzi od 24 meseca (garancija od 24 meseca je obmana kupca i kaznjiva) jer poslodavac ne moze nuditi kupcu ono sto mu zakonom sleduje.
E tek uz garanciju vazi zakon o obligacionim odnosima i to vazi na deo koji je zamenjen,a ne na ceo proizvod. Naravno, ako je zamenjen ceo proizvod, onda ide na sve.

Drugim recima, do isteka 24. meseca primenjuje se Zakon o zastiti potrosaca - a ukoliko kupac poseduje proizvod za koji mu je garantovana duza zastita, nakon isteka 24. meseca primenjuje se Zakon o obligacionim odnosima. Ispravi me ako gresim.
 
Kod mene su na telefonu zamenili: Displey, maticnu plocu, vibro motor, konektor punjenja, zadnju kameru, zvucnik i zadnji poklopac :D
Dakle zamenjeno sve sem kucista i baterije, gde su po zakonu morali da mi daju novu garanciju jer je to sada bukvalno nov uredjaj :D
 
Uf, aste ga ukakili sa filozofijom.....

"Garancija" je termin koji označava isključivo prava koja potrošač ima prilikom kupovine robe.

Trgovac, po zakonu, "je dužan da se uzdrži od upotrebe" tog izraza kada oglašava prodaju proizvoda i zaključuje kupoprodajni ugovor, i to samo onda kada ne nudi potrošaču veća prava od zakonom dodeljenih. Nigde ne stoji da posle čina kupoprodaje ne sme da koristi izraz "garancija" i kada ne nudi veća prava.
Dakle, ne sme da koristi izraz prilikom prodaje, ali u samom Garantnom listu (ako isti ide uz robu) može da piše "garancija" posle kupovine, kao i da trgovac u procesu reklamacije koristi taj termin, itd.

Sad, kad smo ustanovili da oba Zakona govore o istom periodu od minumum 2 godine obezbedjenim od strane ZZP, "Garancija" po Zakonu o obligacionim odnosima počinje da teče od predaje proizvoda kupcu.
 
Poslednja izmena:
u samom Garantnom listu (ako isti ide uz robu) može da piše "garancija" posle kupovine

Nesto ja ne kapiram ovde. Kako mislis moze "posle" kupovine? Prilikom kupovine nije pisalo, a posle kupovine odjednom pise jer tako moze? Garantni list se dobija prilikom kupovine i tu pise sta pise i prilikom i posle kupovine i ne moze pisati garantni list ili garancija ako je period zastite 24 meseca.

@ jericho
na to pitanje nikada nisam uspeo da dobijem odgovor od drustva za zastitu. Tehnicki, u garantnom listu moze da pise da se za npr. ekran uredjaja daje garancija od 12 meseci i kupac je time i obavesten za to. Ako bi probao da se zali na ekran u 13. mesecu, servis bi mogao da ga odbije. Ali, sta kupca sprecava da odhefta garanciju od fiskalnog i da se pravi blesav po pitanju garantnog lista. Moze reci da prilikom kupovine o tome nije bio obavesten i sada ostaje na prodavcu da dokaze suprotno, sto naravno nije moguce.
U pricnipu, odgovor koji sam dobio je da mozes da biras uslove koji ti vise dogovaraju u roku od tih 24 meseca pod uslovom da jedan tip zastite daje vise prava. Dosta toga bas nije definisano, a i ovi nisu umeli da mi odgovore na pola pitanja koja sam postavio.

Takodje, treba biti vrlo oprezan prilikom potpisivanja reklamnih listova. O ovome smo vec pricali. Reklamni listovi po defaultu sadrze puno gluposti koje nas lisavaju puno prava. Od laznog stanja uredjaja do prihvatanja servisa i odustajanja od prava zamene uredjaja.
 
Vidim.
Злоупотреба израза гаранција
Члан 55.
При закључењу уговора о продаји робе и оглашавању поводом продаје,
трговац је дужан да се уздржи од употребе израза „гаранција” и израза с тим
значењем, ако по основу уговора о продаји потрошач не стиче више права него
из законске одговорности трговца за несаобразност робе уговору, односно
других права у складу са овим законом.
Dakle, može da isporuči garantni list u kojem piše "garancija" kada već proda proizvod.

Ne može da priča o garanciji kad oglašava proizvod, a ne nudi veća prava kupcu od zakonom zagarantovanih.
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno