Šta je novo?

Zastita potrosaca kroz zakone i praksu (FAQ u II Postu)

Kupio sam telefon pre pet meseci, pa mi je crkao 01.01. pa me interesuje da li se se novi zakon odnosi i na mene, tj. da li je zakon retroaktivan.

Postoji tzv načelo retroaktivnosti pri kojem se pravna norma primenjuje i retroaktivno ako je to povoljnije za kupca.
 
Izvor su načela trgovinskog prava i obligacionih odnosa i tumačenje istih, kada dođe do spora na primer
 
Izvor su načela trgovinskog prava i obligacionih odnosa i tumačenje istih, kada dođe do spora na primer

Da li to znači da ako sam kupio neki uređaj u julu prošle godine i ako sam ovih dana uočio neispravnost, mogu da se pozovem na član 55 novog zakona po kojem je na prodavcu da dokaže da ta neispravnost nije postojala u momentu kupovine?

btw Tekst zakona je ovde.
 
@dulsrules

Pa da, kod svakoga, ComTrade, WinWin...svuda stoji 12 meseci, siguran sam da je tako i odštampano unapred kod garantnog lista koji im sprema uvoznik. Šta raditi? Uzeti pa posle tumačiti, pitam jer mi je hitno :( Sigurno će prebaciti priču na uvoznike što im dostavljaju garantne listove sa odštampanih 12 meseci...ima leka tome?
 
Poslednja izmena:
Kod nas u Gigatronu na sve sto je bilo 12 sad je 24 meseca minimum po zakonu kako i treba da bude, garancije su isto na 24 meseca minimum ne vezano sto uvoznik daje 12 meseci, mi dajemo 24 zakonski..
 
Da li to znači da ako sam kupio neki uređaj u julu prošle godine i ako sam ovih dana uočio neispravnost, mogu da se pozovem na član 55 novog zakona po kojem je na prodavcu da dokaže da ta neispravnost nije postojala u momentu kupovine?

btw Tekst zakona je ovde.

Ne moze se pozvati na novi zakon , samo robqa koja je kupljena od 01.01.2011 spada pod novi zakon , sve ostalo pre toga je po starom zakonu
 
@PJ

Ko zna odakle su ga nabavili uglavnom ti levi kanali idu sa 12 meseci garancije na telefone, ja sam imao problema sa nokijom koju sam kupio, nisam obracao paznju posto znam da je 24 meseca i tek kad su poceli problemi ja otisao da servisiram, kad ono gospodjica onako drsko 6 meseci na telefon 12 meseci na software hehehe mislim sta reci, objasnio sam joj neke stvari i na kraju sam od gazde te radnje dobio 2 telefona sa 24 meseca garancije :)
 
Kod nas u Gigatronu na sve sto je bilo 12 sad je 24 meseca minimum po zakonu kako i treba da bude, garancije su isto na 24 meseca minimum ne vezano sto uvoznik daje 12 meseci, mi dajemo 24 zakonski..

Jel to piše u svakom garantnom listu?
 
Jel to piše u svakom garantnom listu?

Pise citiram iz novog garantnog lista

Minimalni garantni rok na sve proizvode u nasoj ponudi je 2 godine osim ukoliko durgacije nije naznaceno , ukoliko je garancija na proizvod duza od 2 godine to je posebno naznaceno na garantnom listu za dati proizvod...
 
Pise citiram iz novog garantnog lista

Minimalni garantni rok na sve proizvode u nasoj ponudi je 2 godine osim ukoliko durgacije nije naznaceno , ukoliko je garancija na proizvod duza od 2 godine to je posebno naznaceno na garantnom listu za dati proizvod...

Respect za to. :) Još samo da cena za taj laptop koji hoću da bude primamljivija ;)

Šalu na stranu, zvao sam danas call centar za zaštitu prava potrošača, javiće mi su u roku od 7 dana njihov pravnik u vezi ovih dilema...po ovome sada skoro svi krše zakon :)
 
A sta sa kesicima koje su samo za cetvrtinu "pune" i jedva na dnu ima nekoliko cipsa, bonbona,cokolada, kikirikija...itd? A sve je to zamaskarinao drececim bojama? Gde je to u zakonu, jel to onaj deo o stvaranju laznog utiska?
 
Da li to znači da ako sam kupio neki uređaj u julu prošle godine i ako sam ovih dana uočio neispravnost, mogu da se pozovem na član 55 novog zakona po kojem je na prodavcu da dokaže da ta neispravnost nije postojala u momentu kupovine?

btw Tekst zakona je ovde.

Naravnio da možeš da se pozoveš na neispravnost koju si naknadno uočio. Skrivene mane su institut kojeg pokrivaju mnogo opštiji zakoni od ovog zakona koji je donet (npr Zakon o obligacionimm odnosima). Zakon koji je donet jeste nov, ali je Z.O.O. stariji i svakako će se mnoge odredbe novog zakona tumačiti kroz odredbe starijeg.

Vidim da ima komentara tipa "novi zakon se odnosi samo na proizvode kupljene posle 01.01. '11. E pa na žalost, to nije tačno i bojim se da naši prodavci nisu ni svesni u kakvu su situaciju postavljeni novim zakonom. Svaki potrošač koji bude malo više spoznao svoja prava, moći će da se zaštiti prilično konkretno i jasno.

Drugim rečima, prodavci će morati da svoj posao promene za 180 stepeni ako žele da izbegnu etiketu lošeg odnosa prema kupcima.
 
par odgovora

I po starom zakonu o zastiti potrosaca i aktu o reklamaciji, ( interno ga mora imati svaka maloprodaja),pravo na reklamaciju proizvoda kao neispravnog je 180 dana ( ili 6 meseci), bez obzira da li proizvod ima i garantni rok.

Ako neko ponudi vecu garanciju, ( ili manju ), nego sto daje prizvodjac, vazeci je onaj koji daje prodavac u pisanoj formi.
 
Ima li neki zvanicni link za taj novi zakon da procitam?

Konkretno me interesuje, u slucaju kvara, u garantnom roku, koja su nam prava, tacnije imamo li prava da trazimo nov uredjaj? To je jedino i logicno, ali ko zna sta su metnuli u zakon.
 
^Ako nije problem, reci mi u kojoj sekciji si ga našao, jer sam sve prevrteo!
 
Doneti zakoni, Zakon o zaštiti potrošača.
 
@Darius: Ok, tu sam ga i tražio, ali sam ga očigledno prevideo :wall:
 
U ovoj i drugim temama se licitira sa rokovima, danima, mesecima, ali ja to u zakonu koji je neko linkovao ne mogu da pronađem, pa me interesuje par stvari, ako neko može da kaže konkretno i koji član zakona o tome priča.

Zakon razlikuje kupovinu u prostorijama trgovaca od one koje se obavi van prostorija i na daljinu (online, telefon, ...):
- U zakonu se pominje 14 dana za raskid ugovora koji se sklopljen na daljinu ili izvan poslovnih prostorija trgovca, koliki je rok za vraćanje (ispravne) robe ako se ista kupi u prodavnici (ovo se ne pominje u zakonu ili ja bar ne mogu da pronađem).
- Ako je uređaj neispravan (otkaže), da li se može zahtevati novac nazad i u kom roku?
- Šta mogu biti skrivene mane, primera radi? Da li npr. set zvučnika koji neprijatno brunda može da se vrati po tom osnovu (dakle nije kvar, nego su prosto takvi)?
- Ako se uređaj preda na servis, koji su rokovi? I dalje onih famoznih 45 dana?
- Ako se uređaj vrati, zameni za drugi, da li i taj drugi može da se varti tj. da li su prava potpuno ista kao i za onaj koji je originalno kupljen? Sa jedne strane, trgovac može da uvali kao zamenu opet neispravan/loš uređaj, dok sa druge strane gde su granice koje sprečavaju kupca da u nedogled menja kupljenu robu?
 
Poslednja izmena:
U ovoj i drugim temama se licitira sa rokovima, danima, mesecima, ali ja to u zakonu koji je neko linkovao ne mogu da pronađem, pa me interesuje par stvari, ako neko može da kaže konkretno i koji član zakona o tome priča.

Zakon razlikuje kupovinu u prostorijama trgovaca od one koje se obavi van prostorija i na daljinu (online, telefon, ...):
- U zakonu se pominje 14 dana za raskid ugovora koji se sklopljen na daljinu ili izvan poslovnih prostorija trgovca, koliki je rok za vraćanje (ispravne) robe ako se ista kupi u prodavnici (ovo se ne pominje u zakonu ili ja bar ne mogu da pronađem).
- Ako je uređaj neispravan (otkaže), da li se može zahtevati novac nazad i u kom roku?
- Šta mogu biti skrivene mane, primera radi? Da li npr. set zvučnika koji neprijatno brunda može da se vrati po tom osnovu (dakle nije kvar, nego su prosto takvi)?
- Ako se uređaj preda na servis, koji su rokovi? I dalje onih famoznih 45 dana?
- Ako se uređaj vrati, zameni za drugi, da li i taj drugi može da se varti tj. da li su prava potpuno ista kao i za onaj koji je originalno kupljen? Sa jedne strane, trgovac može da uvali kao zamenu opet neispravan/loš uređaj, dok sa druge strane gde su granice koje sprečavaju kupca da u nedogled menja kupljenu robu?

- Ako je uređaj neispravan (otkaže), da li se može zahtevati novac nazad i u kom roku?
Uredjaj se onda daje u servis i kako stoji u zakonu najkasnije do 15 dana kupcu mora biti uruceno resenje , tj zamena popravka bla bla, ako pristane na popravku onda je to pokaznu razuman rok tj ne postoji odredjeni vremenski period nema 45 dana , takodje nema ni onih 7 dana od dana kupovine da moze da se vrati ako ti se npr ne svidja boja ili nisi zadovoljan kako to radi, sad ti je sve znaci do 6 meseci na prodavcu je da dokaze da li je ili nije bilo kvara (mnogo glupo i komplikovano) zakon treba procitati 30 puta da bi se shvatilo sta je copy/paste pisac hteo da kaze. Uglavnom nema vise 7 dana da se vrati (nego se preda i budete sto pre obavesteni maximalno 15 dana od dana predaje) posto po novom zakonu kupac je upoznat sa karakteristikama it tid sta taj uredjaj moze i zato ga je i kupio , znaci nema e tastatura mi ne valja daj pare(uradjeno zbog malverzacija naroda da koristi 7 dana i onda vrati satru zbog boje itd i jos dosta toga ima zasto je to tako)...
Nema 45 dana nego je razuman rok za opravku
Sto se tice kesa vraca se po fiskalnom racunu a ne po trenutnoj mp ceni i to je zadnja stavka u procesu reklamacije , kupac ne moze da kaze e dosta mi je daj pare , nego mora sve da se prodje iznova i iznova.
Rekao sam ja drugarima nece Vam se svideti novi zakon po vas a i po nas je mnogo gori nego prethodni, oni meni ma kakvi videces ti zasticeni smo itd, e kad su procitali rekli su je.....te
 
Nazad
Vrh Dno