Šta je novo?

Zamena kondenzatora

Da da da najbolje da je rekao PLC-om kontrolisati brzinu motora u fenu od 10 eura ahahaha .
Dioda sasvim lepo odradjuje posao i ni blizu ne "zagadjuje" mrezu koliko jedan induktivni ili kapacitivni potrosac
 
Poslednja izmena:
@ zaxxon
Kada zagrevaš kalaj lemilicom, vrh vakuum pumpe slobodno nasloni na vrh lemilice, neće se istopiti (od teflona je). Kada se kalaj istopi izmakni lemilicu i vakuum pumpu namesti tako da nožica komponente koju vadiš ulazi u otvor na vrhu pumpe i usisaj kalaj. Naravno, sve ovo moraš da odradiš simultano i prilično brzo. Tako ćeš usisati sav kalaj i komponenta će skoro sama ispasti.

Ima još jedan način za odstranjivanje kalaja, bakarni fitilj. Korisna stvarčica. Ja nekada improvizujem sa licnasto žicom :D

Prilikom lemljenja novih komponenti zaboravite pištolj lemilice (jedino ako ste baš iskusni) pošto one mogu vrlo lako da pregreju komponentu.

Što se tiče smanjenja snage lemilice, ja koristim autotransformator (varijak), sa njim mogu precizno da podesim temperaturu da bude optimalna. Naravno za one koji to nemaju dioda je najjednostavnije rešenje. Za istu stvar može i da posluži elektronika iz onih jeftinih kineskih lampi koje imaju dimmer, naravno samo za slabije lemilice...
 
ako je potrosac induktivni moze da se iskompenzuje
diak kosta 5 dinara a izborom istog mozes da odlucis koliku snagu da predas prijemniku a sa diodom je uvek 50%
 
Poslednja izmena:
Ova prejeftina pumpica sto sam je uzeo ima vrh od plastike tako da sam ga vec urnisao. Jel imaju ti vrhovi posebno da se uzimaju ili ima neka sema da ga zastitim...
 
Skrati ga malo tj. poravnaj
 
Moja pumpa je koštala 100 din, pre godinu - dve (znači najjeftinija), a ima teflonski vrh...
 
Mogu kondensi većih Voltaža, proverio sam na par mesta po *.net-u.
Dakle, ko je tako zborio, pravo je govorio. :d
Kada nema 6.3V idelani su 10V.
Sad, jedino mesto gde ih ima u BG a verujem i u SER, je Radio klub. Imaju 3300uF 10V. (18din / kom;))
Ako kojim slučajem ovi od 10V budu toliko veći (širi) da ne mogu svi da stanu, ja ću morati da vratim neki stari, od 6.3V. Kako da ispitam koji je od ovih "starih" najbolji. Ovih 5 što nisu iscureli. Jesu svi malo naduvani ali valjda će da prođe?
 
SuperStarr je napisao(la):
Mogu kondensi većih Voltaža, proverio sam na par mesta po *.net-u.
Dakle, ko je tako zborio, pravo je govorio. :d
Kada nema 6.3V idelani su 10V.
Sad, jedino mesto gde ih ima u BG a verujem i u SER, je Radio klub. Imaju 3300uF 10V. (18din / kom;))
Ako kojim slučajem ovi od 10V budu toliko veći (širi) da ne mogu svi da stanu, ja ću morati da vratim neki stari, od 6.3V. Kako da ispitam koji je od ovih "starih" najbolji. Ovih 5 što nisu iscureli. Jesu svi malo naduvani ali valjda će da prođe?

Uski su ti iz Radio Kluba, medjutim ako i ne mogu da stanu ti ih rasporedi cik cak, ruzno izgleda ali to je na npr. Abitu BX133 bilo jedino resenje posto su kondisi bili u gustom nizu.
 
sto se sirokih kondenzatora tice mozete da ih stavite i van ploce a da zicama povezete .... nece da smeta... a i duze ce da vam traju jer je hladnije sto dalje od cpu... ali je mozda ruzno
 
za odlemljivanje pipavih stvari najvaznija stvaj je dodati novi kalaj, preko starog i dobro ga zagrejati.
E sad probajte pre nego sto pljujete na ovaj nacin mozes i smd da lemis i skidas
 
genuine je napisao(la):
sto se sirokih kondenzatora tice mozete da ih stavite i van ploce a da zicama povezete .... nece da smeta... a i duze ce da vam traju jer je hladnije sto dalje od cpu... ali je mozda ruzno

Veza treba da bude sto kraca, tako da je tvoj predlog neadekvatan!
 
u pravu si.. sto se tice elektromagnetne kompatibilnosti moze da napravi rusum posto kroz te kondenzatore ide struja po impulsima(dobrim) ali ako se zice stave jedna do druge i ako se uzme u obzir da frekvencija nije veca od (60khz+harmonici) ne bi trebalo puno da se emituje.. kod mene su oni dosta udaljeni od magistrala ( celo napajanje procesora ) tako da opet mozda i proradi

p.s.
ono za 60khz sam lupio ali je obicno tog reda
 
Poslednja izmena:
duksa88 je napisao(la):
za odlemljivanje pipavih stvari najvaznija stvaj je dodati novi kalaj, preko starog i dobro ga zagrejati.
E sad probajte pre nego sto pljujete na ovaj nacin mozes i smd da lemis i skidas
Moram to pokusati posto sam ostavio oci na ovom konektoru a skoro nista nisam uradio, a sto je najgore moram skinuti jos jedan sa stare ploce za zamenu...
 
Pored Radio Kluba imate još i Mikro Princ i ITC, kao i JEP na NBGD, čisto ako niste znali za te prodavnice. Nadam se da moderatori ovo neće shvatiti kao reklamu. Jednostavno neke stvari je lakše naći u jednoj prodavnici nego u drugima... i obrnuto ;) A ni cene nisu uvek iste... Ako ne znate gde su te prodavnice imate Google pa pronađite.
 
Speeder je napisao(la):
Pored Radio Kluba imate još i Mikro Princ i ITC, kao i JEP na NBGD, čisto ako niste znali za te prodavnice. Nadam se da moderatori ovo neće shvatiti kao reklamu. Jednostavno neke stvari je lakše naći u jednoj prodavnici nego u drugima... i obrnuto ;) A ni cene nisu uvek iste... Ako ne znate gde su te prodavnice imate Google pa pronađite.

Vec smo pomenuli te prodavnice malo ranije u temi.

Misko78 je napisao(la):
Evo telefona pa se informisi za cene:

Radio Klub: (011)2835-239
Mikro Princ: (011)3342-552
Japan Elektronik: (011) 3187-097
 
jedno pitanje. da li se mogu umesto obicnih kondezatora na plocu zalemiti ovi novi solid capacitors istih karakteristika?
i da li je to isplativo?
 
@Misko78
Jes'... sad se setih da sam video to...
Nisi pomenuo ITC Electronic (011)2763-173 dosta dobro su snabdeveni.
 
ja sam zamenio sve kodenzatore uz procesor na kineskoj ploči matsonic i restart koji je baš bio naporan je nestao kao rukom odnešen.hvala svima.
ah,da,u radio klubu ih nisam mogao naći pa sam otišao do bg-a i našao sve potrebne elemente.
pozdrav.
 
illidan je napisao(la):
jedno pitanje. da li se mogu umesto obicnih kondezatora na plocu zalemiti ovi novi solid capacitors istih karakteristika?
i da li je to isplativo?

U principu mogu, ali je isplativo samo ako imas neku munju od ploce (ili jeftino kupis kondishe) ili si bas sentimentalno vezan za nju...
 
U principu mogu, ali je isplativo samo ako imas neku munju od ploce (ili jeftino kupis kondishe) ili si bas sentimentalno vezan za nju...
Što, koliko su skuplji "solid" od "electrolytic"? Gigabyte navodi da su 6x dugotrajniji!?! Jel istina?
 
Gigabyte navodi da su 6x dugotrajniji!?! Jel istina?

Ne znam samo kako su izracunali tih 6x jer to zavisi od dosta faktora, tj. pod kojim uslovima 6x dugotrajniji. Bolji jesu ali mislim da je to beznacajno jer sva novije ploce nemaju problema sa curenjem kondisa, i radice min 10god, a za 10god me boli uvo sta ce se desiti sa plocom :)
 
E, da... i prilikom zamene, ne bi bilo lose da se nadju kondenzatori deklarisani za rad do 105C (uglavnom su svi deklarisani na 85C), pogotovo ukoliko su postavljeni blizu MOSFET-ova.
 
E, da... i prilikom zamene, ne bi bilo lose da se nadju kondenzatori deklarisani za rad do 105C (uglavnom su svi deklarisani na 85C), pogotovo ukoliko su postavljeni blizu MOSFET-ova.
Ovi iz Radio Kluba su 105°C.
Sad 1 pitanje vezano za ovu ploču na kojoj sam menjao kaondise:
Sve je OK, već 3 dana je testiram :)D) ali ima 1 problem za koji nisam siguran da je postojao ranije: Kako izvadim neki HW iz ploče, dodam neki IDE uređaj... bilo kakvu promenu konfe da napravim, resetuje mi se BIOS. Vreme je 00:00:00, datum 01.01.00 ... Promenio sam 4 baterije, inače sve pokazuju ok V, i ništa, i dalje imam ovaj problem. Šta mož` da bude?
 
Proveri ležište za bateriju. Moguće je da se kontakt za minus pol (onaj na dnu ležišta) iskrivio na dole tako da ne dodiruje bateriju. Kada menjaš nešto od hardvera sigurno isključiš komp iz struje, pošto baterija nema kontakt BIOS izgubi napajanje i resetuje se. Uzmi neki šrafciger i malo iskrivi kontakt na gore, da sigurno dodiruje bateriju kada je ubaciš. Javi šta si uradio.
 
Proveri ležište za bateriju. Moguće je da se kontakt za minus pol (onaj na dnu ležišta) iskrivio na dole tako da ne dodiruje bateriju. Kada menjaš nešto od hardvera sigurno isključiš komp iz struje, pošto baterija nema kontakt BIOS izgubi napajanje i resetuje se. Uzmi neki šrafciger i malo iskrivi kontakt na gore, da sigurno dodiruje bateriju kada je ubaciš. Javi šta si uradio.
Ajde probaću, to mi nije palo na pamet... ;)
:wave:
 
Gospodo,
kondenzatore bi trebalo da lemite upravo na mestima na kojima su i bili, sve "produzene" varijante u uslovima kakvi vladaju na jednom uredjaju kakav je maticna ploca su ustvari gotovo siguran promasaj.
Savet sa slabim lemilicama za neiskusne je isto sto i savet sa jakim lemilicama za te iste. Naime, ko je neiskusan do te mere da ne zna da skine i zalemi elektrolit (2 pina!!) ne bi smeo ni kuciste da otvori, jer je to jedna od elementarnih operacija u elektronici uopste.
Dugo grejanje komponente (pogotovo elektrolita) je daleko pogubnije za elektrolit nego pulsno, brzo zagrevanje. Tacno je da treba malo iskustva za lemljenje jakim lemilicama, ali ako ga nema, valjda nije problem da se vezba na nekim starim plocama.
Mali savet za sve koji bi da rade ovako sto.
Kao prvo, niko nije pomenuo da sama legura kalaja kojom se lemi sadrzi odredjene komponente koje pomazu da legura ima bolja mehanicka svojstva tj da se bolje vezuje za metal i ravnomerno rasporedjuje. Najbitniji sastojak je tzv "kalafonijum" (rastvor kalafonijuma serviseri zovu "fluks", a u principu radi se o istoj stvari sa istom namenom) u obliku kristala, koji sagori kada se legura previse zagreva. Neko je vec pomenuo da pre nego "isisa" kalaj iz rupe, prvo prelemi mesto, pa tek onda izvuce vakuum pumpom. Ovo je zato sto pored kalaja doda i odredjenu kolicinu kalafonijuma koji omoguci ravnomerno razlivanje i zagrevanje lema, pa i vakuum pumpa lakse izvuce takvu smesu. Ovo je moguce takodje resiti "fluksom" ili samim kalafonijumom tj dodavanjem na mesto lema i kalaj je opet kao nov.
Vrednosti elektrolita sa ploca treba ispostovati koliko god je moguce i iz razloga stabilnosti i iz mehanickih razloga, tj. u nekim slucajevima ih necete moci da stavite na mesto gde su stari bili jer nece biti mesta.
Napon moze da bude veci (kapacitet treba postovati dokle se moze tj dokle su vrednosti standardne) ali tu opet moze da nastane problem sa velicinom kondenzatora, jer razlika izmedju elektrolita 4700uF 6.3V i 4700uF 16V je mehanicki gledano, poprilicna, a u funkcionalnom smislu je identicna, ako ne i bolja u korist ovog drugog. Treba uzeti da sa vecim kapacitetom, pored opeglanog napona dobijes i malo veci napon, pa ukoliko je na kraju u pitanju stabilizator tog nekog napona, onda dobijes i njegovo vece opterecenje, a ukoliko je mozda neki referentni napon, onda dobijes problem i glavobolju, mada se za ovo drugo koriste cesce neke druge vrednosti i neki drugi kondenzatori.
Znaci, elektrolite, ako imas volje, a nemas dve leve ruke, mozes uz pazljiv rad da promenis sam.
Elektroliti se ne menjaju "duvaljkama".
Ja sam pre izvesnog vremena za mozda pola sata promenio elektrolite na 10-ak ploca iz neke igraonice, bez ijednog problema sa lemilicom od 100W, pistoljnom (imam i Weller-a sa regualcijom i duvaljku) ali je ovom lemilicom to prava pesma. To je rutinski posao i ne zahteva neku visoku skolu da bi ga uspesno odradio, samo strpljenje, dobru volju i "laku ruku".
I jos nesto, elektrolite koji su "izduveni" obavezno menjati. Ne mora da elektrolit iscuri da bio neispravan. Nekad tecnost jednostavno lagano ispari, on promeni kapacitet iako nema tecnosti na samoj ploci. Znaci izduven elektrolit=neispravan elektrolit.
 
Poslednja izmena:
Voltaza je nebitna ako je veca ili ista, moze i 1000V ali kapacitivnost bas i nije, moze malo veca do 15% al ne i preko, manju nikako.
Napon moze da bude veci (kapacitet treba postovati dokle se moze tj dokle su vrednosti standardne) ali tu opet moze da nastane problem sa velicinom kondenzatora, jer razlika izmedju elektrolita 4700uF 6.3V i 4700uF 16V je mehanicki gledano, poprilicna, a u funkcionalnom smislu je identicna, ako ne i bolja u korist ovog drugog.
trenutno potreban mi je 6.3V 1500µF, a jedino što imaju "blizu" je 16V 1500µF, prema citatu uzeo sam taj, nadam se da će da radi.
da iskoristim priliku da se zahvalim na korisnoj temi i objašnjenjima.
pozdrav.
 
Poslednja izmena:
Novosadjani mogu da potraze te od 6.3v u Sprint Elektronik u Brace Ribnikar ulici.
 
Ima i ona pricha koja je malo sumljiva:
Na mnogo komada ushteda pri izdradi ploche je velika izmedju 6,3v i 10v kondezatora.
(ne pije vodu zbog toga ako nisu potrebni jachi zashto ga staviti ako je prostor problem)
E sad lakshe ce da trpe npr. 4-5v ovi od 10v nego ovi od 6,3v
Isto vazi i za 1500uF kondezatore koji mogu negde ladno da se zamene sa 2200uF. Mada sad se lako nalaze i ti od 1500uF.
 
Vrh Dno