Šta je novo?

Uzasno iskustvo sa WinWin servisom (neovlasceno kopiranje podata sa racunara itd.)

Ovde se radi o tome što čovek nije ostavio laptop u autu ili otključan stan , već je odneo tehničku robu koja se pokvarila u garantnom roku , u prodavnicu gde je i kupio - dakle, postupio je ispravno .

Kada mi se pokvari auto u garantnom roku , odvezem ga u servis i očekujem da mi se pokvareni deo zameni novim , a ne da se neki drugi deo mog auta koji je ispravan zameni polovnim, radi nečijeg interesa, i da opravdanje za to bude- "pa što nisi naučio nešto o kolima do sada."?

Ovde je poenta što je neko ko je primer savesnog, normalnog čoveka , od strane pojedinih forumasa, proglašen za malte ne "budalu" a to jeste problem-mnogo širi, bojim se, od toga šta će biti u konkretnom slučaju . Pitam se da li pravilno vaspitavam svoje dvoje dece kad ovakve stvari čitam .

Ovde je trebalo samo ali SAMO osuditi servis , i to je to. Čoveku eventualno dati savet, mada to i sam zna nakon ovoga, i kraj priče.
 
@desp tako je, nije bilo pljuvanje, nego je rečeno čoveku da prvo i osnovno treba sam sebe da zaštiti. Što je najbitnija stvar, da mu se ne bi ponovilo.
Potpuno je nezrelo i nerealno, ponašati se neodgovorno, i očekivati da te zaštiti to što kao to ne sme...
I ovo važi za svaku stvar u životu.
 
Prodji kroz celu temu i videćeš pristup pojedinih forumasa. Čovek je već na prvom postu napisao da je informatički pismen i da je trebalo da zaštiti folder . I to ovde nije sporno.

Zamisli hipotetičku situaciju .Kupiš nov komp, prebacujes bitne podatke na njega, sa namerom da postavis enkripciju foldera cim se transfer završi I ode napajanje na 3/4 posla. Naravno, ako jedan šraf odvrnes, gubiš garanciju i td .

Jedan reče - "da tražiš da skinu hard ispred tebe"? Meni se bas to desilo i čovek jednostavno rekao da neće i da moram ceo laptop da ostavim.
 
Zamisli hipotetičku situaciju .Kupiš nov komp, prebacujes bitne podatke na njega, sa namerom da postavis enkripciju foldera cim se transfer završi I ode napajanje na 3/4 posla. Naravno, ako jedan šraf odvrnes, gubiš garanciju i td .
Bitna stvar: ako im ostavim računar, svestan sam da svi ti podaci u njemu već sutradan mogu biti dostupni svima na ovom svetu. Ako mi je to OK, ostaviću ga. U suprotnom, neću ga ostaviti. Prosto je.
Ja ne umem da uporedim vrednost garancije na neki uređaj sa vrednošću svojih podataka. To mi nije poredivo. Za garanciju na uređaj uvek postoji način da se žalim i nekako je ostvarim ili ne ostvarim.
 
Tacno je da ta mogućnost postoji . Ali nije tačno da je to normalno i da treba da bude normalno - a tako ispada kad se čitaju poruke
 
Slažem se, i nisam napisao da jeste normalno :)
Ali nažalost, to ulazi u deo posta u kome sam pisao oko razumevanja vremena i društva u kome živimo.

Edit
Isto ono vreme i društvo, gde kad se neko npr. onestvesti i padne, svi vade telefon da snime i objave negde, skoro niko da pomogne.
 
Od 1999 do 2003 sam imao prodavnicu i servis računara.
Ono što sam tada primetio i imao problem je da je moj serviser (kada nisam ja radio servis) imao neverovartnu potrebu da pretraži ceo hard za slike i video zapise, naročito ako je računar donela (možda je glupo reći) privlačna ženska osoba, a i za ostale je voleo da istraži sadržaj hardova. Zbog toga je (uz ostale problema sa) ostao bez posla.
U razgovoru sa drugima koji su se bavili istim poslom shvatio sam da je to redovna pojava, kao i da i oni imaju isti problem.
Rešenje je da sve bitne stvari, nebitno da li je računar, tablet, mobilni držite "zaključane" ili stavljene u safe folder, baš zbog ovakvih situacija
 
Vi polazite od pretpostavke da je svaki korisnik racunara dovoljno informaticki potkovan da zna kako da zastiti podatke na racunaru, kao i da treba da zna da mu podaci u servisu nisu bezbedni.
Mislim da tu debelo gresite svi. Servis bi morao da garantuje privatnost i zastitu podataka, ako vec ne dozvoljava da se skine hard disk. Ako nista drugo, morali bi jasno i glasno da naglase korisniku da bezbednost podataka nije garantovana dok je u servisu. Naravno ovo je Srbija, gde korisnici nemaju nikakva prava, cak i ako postoje neki zakoni i propisi koja ista garantuju.
 
Naravno da većina ne zna, ali uglavnom zato jer ih to ne interesuje. Niko se naučen nije rodio. Ja spadam u vrlo analognu generaciju :); prvi PC sam kupio sa nekih 28-29 godina, a prvi smart telefon sa nekih 36-37 godina. Zato me vrlo iznenađuje kada ljudi koji danas imaju 25-35 godina ne znaju gotovo ništa o tome, niti ih zanima da se uopšte obrazuju po tom pitanju. Jedan deo nije nikada ni čuo za enkripciju niti potrebu za zaštitu podataka, drugi jeste ali misli da je to nešto za firme, treći da je to neko smaranje koje im ne treba. Smara ih čak i kada treba da osmisle lozinku koja ima i znakove u sebi.
Zakoni postoje, preslikani su, možda se u manjoj meri primenjuju, ali svakako ne predviđaju da se neko drugi mora brinuti o mojim podacima i mojoj imovini. Imam blizu 50 godina i pamtim da je kod nas oduvek najlakše bilo reći da je država za sve kriva, bez obzira o čemu se radi :)
 
Poslednja izmena:
Nažalost ne znam epilog čitavog slučaja i pitanje je da li ćemo ga ikada saznati ali moram iskazati nadu da je OP dobio slučaj i uzeo pare hohštaplerima iz Altija jer gore firme od dotične sa sve njihovim serviserima nisam sreo otkako sam kupio prvi PC polovinom devedesetih godina prošlog veka a otkad su mi MF uređaj predat pre petnaestak godina u garanciji sa banalnim problemom vratili sa polomljenim šarkama poklopca i pokušali da prebace krivicu na mene 1) više ništa nisam kupio kod njih i njihovih satelit firmi i 2) naučio sam lekciju i u slučaju reklamacije preduzimam mere da se takva situacija ne desi i dočeka me nespremnog da imam dokaze protiv takvih iskaza.

Jednostavno neki padnu na tako banalnim stvarima i gube poverenje kupaca uključujući i potencijalnih da mi je teško i da poverujem da je tako nešto moguće.
 
Od 1999 do 2003 sam imao prodavnicu i servis računara.
Ono što sam tada primetio i imao problem je da je moj serviser (kada nisam ja radio servis) imao neverovartnu potrebu da pretraži ceo hard za slike i video zapise, naročito ako je računar donela (možda je glupo reći) privlačna ženska osoba,
a i za ostale je voleo da istraži sadržaj hardova. Zbog toga je (uz ostale problema sa) ostao bez posla.
U razgovoru sa drugima koji su se bavili istim poslom shvatio sam da je to redovna pojava, kao i da i oni imaju isti problem.
Rešenje je da sve bitne stvari, nebitno da li je računar, tablet, mobilni držite "zaključane" ili stavljene u safe folder, baš zbog ovakvih situacija

Nije se mnogo promenilo od tada. Pre par godina je bila priča iz Kragujevca, gde je neka devojčica imala porno snimak sebe i momka u računaru. Seviseru nije bilo dovoljno, što je pogledao snimak već je morao i da ga okači na internet. Posle tužbe - prijave, moj prijatelj vlasnik servisa se našao u apsurdnoj situaciji. Morao da je brani servisera, da bi odbranio sebe.
 
Jedna zanimljivost u vezi znatiželje. Kada imate Zoom sastanak podelite ekran i zatim pratite reakciju koleginica i kolega. Ako su odaljeni od kompa metar, u sekundi su na 10cm od monitora, zaviruju u svaki deo vašeg ekrana "Šta on to ima, koji je ovo OS, koji browser, što toliko bukmarka, što toliko tabova, daj da vidim šta ima u svakom tabu...", zatim otvorite novi tab YT pa da vidite "A ha, znala/o sam da sluša....". Sada zamislite situaciju u kojoj im dajete svoj hard disk, pa ne bi bilo spavanja danima dok sve ne pregledaju :)
 
Odgovor kako se sve završilo verovatno nećemo dobiti jer pokretač teme nije na forumu već dve godine ali neko moje mišljenje u vezi zaštite podataka je sledeće:

Smatram da računar ne bi smeo da dolazi neenkriptovan i/ili da odmah po instaliranju OS-a treba da zabrani bilo kakvo instaliranje drajvera, programa, ažururanje OS-a sve dok se ne odradi full enkripcija. Pre neki dan sam imao priliku da instaliram na jedan računar W10. Sa svog W11 računara sam skinuo za minut preko optičkog neta par GB-a W10, ubacio flešku i za par minuta je novi računar dobio OS. S obzirom da nije bio povezan na net, sve je završeno bez Email zaštite, lozinke ili PINa. Brzina super, bezbednost 0.
 
Naravoučenije, čuvajte podatke, neće to niko da radi za vas. Ovo u temi je kao da odneseš lični dnevnik knjižaru da ukoriči i da očekuješ da on ne čita.
 
I dalje ne mogu da verujem da se normalizuje to što je neko pročitao/prekopirao/kopao po tuđoj imovini.

Da, normalno je da to očekuješ. Nije normalno da da MORAŠ da preduzmeš korake da se zaštitiš jer postoji šansa da ti neko pokrade podatke ili šta već, ali jeste preporučljivo.
 
Ja se načelno slažem sa ovim što je napisao @NAS . Ugradio bih samo još dve komponente. Prva je edukacija radnika. Bankarski sistem, radnici u mobilnim mrežama, su prošli obuku za ono što se zove "Rad sa teškim strankama". Sigurno postoji obuka za servisere "rad sa podacima klijenta" ili slično. Tu ljudi treba da uče da se odgovorno ponašaju prema tuđoj imovini. Od 100% polaznika neka 80% počne da primenjuje odluku, to je ogroman uspeh. Preostalih 20% su tada više izloženi,i i te kako su podložni sankcijama. Ako ti firma plati obuku i sertifikat, ti više ne možeš da se kriješ postupcima iza firme, jer si direktno odgovoran.
Druga stvar je više realna :
  • ne kupujte gotove računare , osim brendova. Vidite i sami kojim metodama se služe firme da bi izbegle reklamaciju.
  • Radite backup podataka na NAS, eksterni HDD, SSD, NVME, claud. Meni Fleš nije bezbedan zato ga nisam ni naveo.
  • Pre odnšenja na sevis izvadite HDD, SSD, NVME sa bitnim podacima
  • Ako ne umete ove stvari, jeftinije je da platite nekom od nas sa Foruma da vas zaštiti.
 
Jedna zanimljivost u vezi znatiželje. Kada imate Zoom sastanak podelite ekran i zatim pratite reakciju koleginica i kolega. Ako su odaljeni od kompa metar, u sekundi su na 10cm od monitora, zaviruju u svaki deo vašeg ekrana "Šta on to ima, koji je ovo OS, koji browser, što toliko bukmarka, što toliko tabova, daj da vidim šta ima u svakom tabu...", zatim otvorite novi tab YT pa da vidite "A ha, znala/o sam da sluša....". Sada zamislite situaciju u kojoj im dajete svoj hard disk, pa ne bi bilo spavanja danima dok sve ne pregledaju :)
Tako ja ostadoh bez jednog prijatelja. Pozajmio mu moj prenosni hard disk da gleda filmove i serije i rekoh mu, folder filmovi. Tu ti je sve šta te zanima. Na tom hard disku bio i folder My Documents. Đavo mu nije dao mira, pa krenuo da čeprka i našao nešto što nije trebalo. Bezazleno, ali za njega uvredljivo, iako to nije imalo nikakve direktne veze sa mnom, osim što se našlo na mom HDDu. Na pitanje šta je tražio u My Documents folderu, reče da mu je samo iskočilo dok je kopirao filmove i serije na svoj HDD. Hoće to matori, samo od sebe... Iako mi je u tom trenutku bilo jako žao, sa ove vremenske distance mi je i drago što je to tako ispalo.
 
Nije normalno da da MORAŠ da preduzmeš korake da se zaštitiš
Normalno je jer moraš da se prilagodiš situaciji, ako sumnjaš da će neko da gleda te podatke i da ih zloupotrebi (kopira, objavi...) bez tvoje saglasnosti, u tom slučaju mora se reagovati pre nego što se napravi šteta.

P.S. Dobar deo građana je prilično needukovan u pogledu korišćenja računara, smatraju ako na računaru koriste Viber, Instagram i FB da znaju da rade na računaru. Evo na primer, kažemo koleginici upadaj na Zoom i ona kaže evo me... prođe desetak minuta i tako svaki put. Pitamo je jedanput o čemu se radi, kaže "Pa dok uključim komp". Pitamo je koji ima komp, disk... ne zna ništa, na kraju se ispostavilo da ima mehanički disk od 500GB koji je napunjen do kraja i drži sve na tom disku što je bitno a nema backup i ne zna ni šta je eksterni disk. Pozvala je nekog komšiju koji se razume u računare i obrisao je Viber i još neke apliklacije da bi oslobodio prostor na disku i kaže sada radi brže.

Sve bi bilo lakše kada bi postojala brošura koja ide uz novi računar kako zaštititi lične podatke na disku, kako se radi backup podataka i kako se zaštititi na internetu.
 
Zamandaljujemo prozore, zaključavano vrata i kola. navlačimo zavese da neko ne gleda kroz prozor a za digiatalne podatke očekujemo neko drugi da to radi za nas.
 
Apsolutno ne, ali kad ostavim otkljucan auto na parkingu jer sam zaboravio da zakljucam ili me nesto omelo u tom trenutku ocekujem da nadjem taj auto na parkingu netaknut. Sve drugo je u najmanju ruku prekrsaj iako je brava otkljucana.

To sto nesto nije zasticeno ne daje ni trunku vise prava da se to gleda, kopira, koristi ili bilo sta drugo. Ako se desi bag na bankomatu da bljuje pare, a da ne skida sa racuna, ne smete koristiti te pare. Mnogi su osudjivani jer im se pruzila takva prilika.

A reakcije pojedinih clanova prema OP-u na ovom forumu su...pre svega sramota za drustvo, ali to smo vec znali kakvo je. Posle toga su sramota za ovaj forum.

Inače svaki servis ima opšte uslove poslovanja i koliko mi je poznato, nijedan ne garantuje za podatke na računaru ili telefonu. To često naglase i na samom prijemnom listu koji potpisuje korisnik kada preda uređaj na servis. Tako da verovatno nije bilo ništa na kraju.
Ne garantuje za gubitak podataka, a ne da ti podaci nece biti svesno zloupotrebljavani na bilo kakav nacin.
 
Морал друштва на светском нивоу, не само код нас, је на толико ниском нивоу (и не само морал), да мислим да ту нажалост може да помогне само WW3. Знам, песимистички је, али тако мислим, а није да прижељкујем. Више сам тужан што је тако.
 
A reakcije pojedinih clanova prema OP-u na ovom forumu su...pre svega sramota za drustvo, ali to smo vec znali kakvo je. Posle toga su sramota za ovaj forum.
Неко на пример ја полази од тога - ја сам коректан, зар цео свет није коректан ако му се лепо каже ? Није лепо радити тако и тако.
OP je сугерисано да је могао очекивати некоректност.
Да је било кога питао шта се ради у сервису - сазнао би.
Приликом предаје хард диска се потписује папир са разним обавезама сервиса и сл.
Шта ту пише ? Да сервис не гарантује за податке.
Дакле ако неко потпише да сервис не гарантује за податке, онда је корисник обавештен.
Не разумем зашто треба да штитимо OP, човек је благовремено обавештен у документу који је потписао приликом предаје.
Да ли је он прочитао шта потписује то је већ нешто друго.
 
To "servis ne garantuje za podatke" se odnosi na eventualni gubitak podataka ako nešto eventualno krene naopako a ne na "Ne garantujemo vam da naš serviser svesno neće zabiti nos u svaki vaš folder uključujući skrivene, tražeći ko zna šta i gledati/kopirati sve što imate na njemu"...

Da li je on išta potpisao je takođe pitanje jer recimo servis u kom sam ja poslednji put predavao laptop nije davao nikakav papir da potpišem a ja stvarno ne želim da se vraćam kroz čitavu temu tražeći da li je nešto potpisao ili ne.
 
Ovde se ne radi o gubitku podataka, već o neovlašćenom kopiranju istih, iz ko zna kakvih razloga. A to može da se tumači i kao kradja.
 
To "servis ne garantuje za podatke" se odnosi na eventualni gubitak podataka ako nešto eventualno krene naopako a ne na "Ne garantujemo vam da naš serviser svesno neće zabiti nos u svaki vaš folder uključujući skrivene, tražeći ko zna šta i gledati/kopirati sve što imate na njemu"...

Da li je on išta potpisao je takođe pitanje jer recimo servis u kom sam ja poslednji put predavao laptop nije davao nikakav papir da potpišem a ja stvarno ne želim da se vraćam kroz čitavu temu tražeći da li je nešto potpisao ili ne.
Морао је нешто да потпише. Шта ту пише је већ питање за себе.
Ovde se ne radi o gubitku podataka, već o neovlašćenom kopiranju istih, iz ko zna kakvih razloga. A to može da se tumači i kao kradja.
Нисам сликао кад сам предавао лаптоп под гаранцијом али писало је везано за податке са харда. Питање шта која фирма пише.
 
Otvarac teme 2 godine nije na forumu , mozda je i resen problem?
 
@ Machor

Ja sam toga apsolutno svestan - isto mislimo i generalno sam to i napisao.
 
Морао је нешто да потпише. Шта ту пише је већ питање за себе.

Нисам сликао кад сам предавао лаптоп под гаранцијом али писало је везано за податке са харда. Питање шта која фирма пише.
Ma da, sigurno piše nešto tipa: dajem neopozivu saglasnost da mi serviseri na čelu sa šefom trkeljišu po računaru i koriste sve moje lične dokumente i podatke kao im se prohte...
 
Nazad
Vrh Dno