Šta je novo?

Uticaj CPU-a/Memorije na gaming ;)

"Kao i pre 7god tako i ovaj put bez obizra sto AMD trenutno dominira u CPU segmentu, baza je intel platforma i nvidi-a karta... Jednostavno ne zanima me brend koji zablista jednom u 10god na 6 meseci i posle tavori i postoji tek da bi intel imao konkurenicju, kad se sve sabere i oduzme to je bas tako. Govorim o sirovim performansama a ne odnos cena performanse, normalno da ce amd uvek da nudi nesto vise za manje para kad ne moze da parira intelu u svim segmentima, to se sada okrenulo al aj da vidimo koliko ce da traje "

Ako mislite na ovo sto sam napisao, pa evo obrazlozenja... Tema je gaming i overklok, to je jedino sto mene zanima... Od kad se 2006 pojavio Core 2 Duo E6600 do danasnjeg dana kada je AMD bolji po svim pitanjima, nisam pozelo da intel platformu zamenim za amd, sto znaci da na osnovu testova, mojih, tudjih rezultata FPS nije bio na strani AMD platforme.

Na kraju krajeva ne mozete da mi osporite "objektivan" utisak da je AMD bezveze brend :D To cak nema nikakve veze sa ovom temom nego sam provuko tek da se zna da se sve sto je napisano odnosi samo na intel platformu.
 
Poslednja izmena:
I Intel tavori od izlaska Sandy Bridgea ako već teramo mak na konac.
 
^
Pa tavori, i to sam napisao, ja sam objektivan i ako se zezam po malo :)

"Sve preko toga je visak snage koja ce mozda da se iskoriti u nekim naslovima koji tek treba da se pojave, ali pre bi reko da ce neka nova cpu arhitektura da donese benefite nego optimizacije aktuelne koja vec godinam unazad postiji"

To je jos veca ironije, tolike godine intel za gaming najbolji izboro a sustinski tavori i posle je cudno kada kazem za AMD "Jednostavno ne zanima me brend koji zablista jednom u 10god na 6 meseci i posle tavori i postoji tek da bi intel imao konkurenicju" Vise nije najbolji izbor, al do sad je bio.
 
Ceo ovaj test je tacan/netacan u zavisnosti od igre koja se testira.
Igre poput CoD Warzone bi umrle na 4C CPU-u, a proc poput i5 6500 je bottleneck cak i za 1060 kartu.
Dok neke igre uopste ne zahtevaju jak CPU.
 
^
Ovo je ovako kao je uradjeno i predstavljen tacno 100%... Sta bi umrlo i sta bi prezivelo to ne znam, a da banalizujemo i generalizuijemo mozemo u nedogled... Ovo sto je uradjeno je tu i na osnovu toga moze da se formira neko daleko validnije misljenje nego u odnosu na subjektivni osecaj i pretpostavke... Znam samo da 3080 + 4800mhz 4c/8t ima prolaznu ocenu, a da kojim slucajem sklapam konfiguraciju za sebe koja treba da isprati aktuelne i izadje u susret nekim novim igrama moj izbor bi bio neki procesor sa 8c/16t za RTX 3080. Ceo ovaj test ima za cilj da nekome ko je u dilemi da neke smernice, sta je malo, sta je na granici prihvatljivog, a sta je vise nego dovoljno za 3080 kartu.

Namerno sam u test uvrstio Borderlands 3, Metro Exodus za koje znam da CPU nema neki presudan znacaj, ali ako je neki cpu, broj jezgara i tredova bottleneck, cak i u tim igrama bi bottleneck morao da se pokaze medjutim Borderlands 3 prakticno nista a Metro Exodus minimalne oscilacije... Far Cry 5 je jednako bangavo optimizovna igra kao i mnoge, ali voli viseke cpu frekfenicije sto se i pokazalo u testu, a pozitivno reaguje i na klok sistemske memorije. Shadow of the Tomb Raider uzima sve sto mu se da od hardvera do odredjene granice ipak mogucnost da znacajno iskoristi hardverske resurse polako prestaja od 6c/12t, ili samo sa 8c. Assassin's Creed - Odyssey je tu zato sto sam procitao frustrirajuca iskustva nekih kolega da se nikako ne voli sa 6700k pa sam pokusao da simuliram taj cpu makar sto se tice C/T. Nista nije slucajno u ovom testu ali naravno da ne moze na osnovu par igara da se donese zakljucak koji je 100% validan, izabrao sam ih tako da po svojim karakteristikam moze da se izvede neki koliko toliko validan zakljucak.
Znaci to je to, neki validan zakljucak ipak moze da se izvede, daleko validniji od pricanja napamet, na osnovu pretpostavki, ili tvrdnji koje ne znamo koliko mogu da budu tacne i validne jer ne znam sta je kod nekoga izazvalo to sto je primeti, objaktivne okolnosti, ili bangav sistem, losa hardverska konfiguracija, ili neki gremlini :d

Ako nadjem vremena probacu CoD Warzone, jos ako ima neki benchmark alat u sklopu igre milina :p pa ako nije dovoljno 12c/24t valjda ce kada stigne i9-10980XE 18c/32t nekako da poguraju tu igru :d
------------------------
Dok ovo piskaram u pozadini se testira Patriot Viper Steel 4x8GB DDR4-4400mhz cl19, nece nikako u quad channel na 4400mhz, al zato na 4000 cl16,16,16,16,36 prede kao maca :) Mozda moze jos da se utegne, pa kada to zavrsim sledi poredjenje 3000 vs 4000 kakav je uticaj na gaming performanse, verujem da je minimalan.
 
E ovako :p Odradio sam i test koliko klok memorija utice na FPS... Odma da se razumemo svako ko nesto planira da osporava ili ne znam sta, uradi te bolji, sadrzajniji, uradi te nesto bilo sta korisno za zajednicu pa onda mozemo da diskutujemo argumentovano, i ako moze bez proseravnja na temu relevatnosti jer normalna stvar da je test relevantniji sto se vise igara ukljuci u testiranje i ako bi se odradio na razlicitim hardvereskim sistemima, to se valjda podrzumeva.
Jos jednom cu da nacrtam nije mi tesko :d izabrao sam bas ove igre da bi sve ovo prikazao ne slucajno vec na osnovu gomile testova koji mogu da se pogledaju na netu, tako da svaka od ovih igar (sem FC5) predstavlja jos 10~20 slicnih koje bi se slicno ponasale i regovale na veci oc, vise jezgara, brzu memoriju... Problem sa mnogim testovima koje mozemo da vidimo na netu je sto ima mnogo testova koji to zapravo nisu vec su samo video ili prikaz koji je dobro montiran, napisan, i koji navodno prikazuje uporedni test nekih PC komponenti, grafike, cpu-a, memorije... Vecina je uradjena po nekoj logici da oslikava relane rezultate, a prava namena im je da prikupljaju pratioce, preglede... Potrebno je iskusno oko da napravi selekciju sta je vredno pogledati, a na ovaj nacin mozem iz prve ruke da razmenim iskustvo sa hardverom koji koristimo i jedni drugima na neki nacin da pomognemo oko izobra sta kupiti, sta je dovoljno, sta previse itd. Niko odo nas nema inters da uradi ovako nesto tako sto ce da napravi samo neku tabelu sa rezultatima bez pravog testiranja, sem ako nije blesav :p tako da jedni drugima mozemo da budemo od koristi, za razliku od ovih na netu sto svaki dan izbacuju neke testove sa razlicitim hardverom a dobro znam da 24/7 rade samo to ne bi mogli sve te teme da obrade, cast izuzecima.

Kao i predhodni test, i ovaj je uradjen u skladu sa 2021god, tako da nema HD rezulucije i low podesavanja kako bi se prikazala sto veca razlika... HD rezoluciju gotovo da niko vise ne koristi sem u online pro gamingu, neki prosek je 1440p. Uradio sam i test 2133mhz, mislim da je DD4 startovao sa tom frekfencijom cisto da vidimo koliko su se stavari promenile u medjuvremenu, ne znam kakva bi razlika bila u sistemima dual vs quad channel, intel vs amd platforma, koji sistem ima vise benefita od brze memorija, bilo bi dobro da se neko pozabavi i tom tematikom jer vecina ne koristi quad channel platformu za gaming.

Test je radjen sa Kingston 3000mhz cl15 i Patriot Viper Steel 16GB DDR4-4400 cl19 svaki od testova ponovio sam po 3x a prikazao sam najbolje rezultate iz ta 3 ponavljanja.
Patriot memorija namenjena je dual channel paltformi gde daje i najbolje rezultate, kod mene u quad channel ne moze preko 4000mhz ali zato mesto sa cl19 pretestirano stabilno radi sa cl16 T1. Negde sam citao neki lik je bas sa ovom Patriot Viper Steel 16GB DDR4-4400 na AMD platformi dobio u Assassin's Creed - Odyssey +30fps u odnosu na memoriju koju je do tada koristio, a ovu je odvalio od overkloko nesto tipa 4600mhz CL16, ne mogu sad da se setim tacno, nije ni bitno... Na vise mesta sam nasao iskustva korisnika i njihove rezultate gde je hvale verovatno zato sto je najjeftinija medju memorijam koje su deklarisane na 4400mhz a moze da se nategne na performanse duplo skupljih modula... Sve u svemu ako nekog zanima moze da se kupi kod nas od sigurnog uvoznika sa domacom garancijom a po boljoj ceni nego sto bi ste dobili od uvoznika, ali da ne reklamiram zaniteresovani neka se jave na PM za dalja uputstva.

Stvari stoje ovako pa svako neka izvuce zakljucak za sebe... Ovo je moj zakljucak, naglasavam test je radjen na quad channel platformi... Neki standard u ovom trentuku je 3000mhz, razlika izmedju 3000 i 4000 nije vredna zamene, brze od 4000 znato su skuplje svakih +100mhz nesrazmerno skuplje, nisam probao ali mislim da kao sto ni 4000 u odnosu na 3000 ne donosi mnogo tako ni 5000mhz ne bi nesto mnogo usrecilo vlasnika a bio bi laksi za 800e minimum, i to malo pereformasi sto bi dobio ostetio bi u igrama koje imaju benefita od brze memorija kao recimo Far Cry 5... Mislim da u testovima na netu nisam nasao iguru koja bolje reaguje na overklok sistemske memorije, totalno cudna igra, nema vajde od 3090 +2fps u odnosu na 3080 a brza radna memorija pravi razliko od ~17% 2133 vs 4000, nidje veze :p Mislim da se vecina igara ponasa u odnosu na klok memorije kao Metro Exodus, do nekle reaguje od nekle dzabe je i 5ghz cl2 :p

2133mhz cl16
`Viper Steel Series 2133mhz 16c.jpg

Assassin's Creed - Odyssey - 86
Borderlands 3 - 105
Far Cry 5 - 120
Far Cry New Dawn - 98
Metro Exodus - 101
Shadow of the Tomb Raider - 137
Superposition Benchmark - 82

3000mhz cl15
`Kingston 3000mhz 15c.jpg

Assassin's Creed - Odyssey - 88
Borderlands 3 - 105
Far Cry 5 - 135
Far Cry New Dawn - 110
Metro Exodus - 105
Shadow of the Tomb Raider - 146
Superposition Benchmark - 82

4000mhz cl16
`Viper Steel Series 4000mhz 16c 1t.jpg

Assassin's Creed - Odyssey - 92
Borderlands 3 - 106
Far Cry 5 - 140
Far Cry New Dawn - 115
Metro Exodus - 105
Shadow of the Tomb Raider - 147
Superposition Benchmark - 82
 
^
Da da ove novije otkidaj na memoriju, i znacajno su napredne sto se tice optimizacije :p
 
Odlicno kolega @*******i, entuzijazam jos uvek na nivou. :Klanjanje

Ima ovde dobar test, MSI 2080Ti, posebno testirane situacije, CPU bound i GPU bound :

https://www.purepc.pl/czy-procesor-ogranicza-karte-graficzna-w-wyzszej-rozdzielczosci

I, neke moje stare teme kad sam bio entuzijasta :smoke:, HT, overclock i memorija :

https://forum.benchmark.rs/showthread.php?392577-I7-4790K-procesor-i-Hyper-Threading-u-igrama

https://forum.benchmark.rs/showthread.php?374946-I7-4790k-4-8Ghz-VS-3-8Ghz-test-!

https://forum.benchmark.rs/showthread.php?373363-DDr3-1600mhz-vs-2400mhz-test!
 
Kad je već tema oživljena, hajde i ja da je dopunim jer i kod HPET-a ima novosti. :)
Posebno pogledajte donji deo zadnje strane Link, a i ovde i ovde ima interesantnih podataka...
 
^
Aj napisi nesto sazeto ili opsirno na ovu temu ne znamo svi engleski, a mnogi verovatno i ne shvataju sustinu :) :wave:
-------------------
Ovako se ucestvuje u temi a ne ispraznim trol komentrima ;)
 
Poslednja izmena:
Malo teže sumirati, mora se iščitati malo više toga da se shvati suština tj. srž problema i gde se krije mačka u džaku ili gde leži zec... Google translate je sasvim dovoljan za tu operaciju za one koji nisu vični engleskom.
Uglavnom samo deo sumiran kao zaključak: za novije revizije (od 1809) Win 10 koristi Invariant TSC i frekvencija je sada zakucana na 10.00000 MHz (sa HPET upaljenim u UEFI-u - ili ne). A savet je ne dirati OS setovanja, jer ako se forsira HPET svuda to uglavnom nije dobro, tj. još je gore nego ranije pogotovo za višejezgarne procesore. A za Win 10 pre 1809, Win 8, 7 i starije "običan" TSC je savet...
Mada možete sa mog linka skinuti TimerBench 1.5 i sami probati sa i bez HPET forsiranog u OS (savetujem i LatencyMon uz to).
 
Vec sama napisao pre nego sto sam postavi rezlutate testova da je kod mene u sistem sve na svom mestu provereno testiranjem, ne postiji ni hardverska ni softverska prepreka da se iz hradvera izvuce maksimu, tako je i sto se tice HPET-a... Mislio sam i to da pomenem u nekom od narednih komentara kao moguci razlog za probleme koje su pojedinci imali jer nema lgike da taj problem ne postiji kod mene u simulaciji 6700k zbog 1MiB L2 kesa po jezgru i 16,5MiB L3 kesa, tu je nesto drugo u pitanju. Intel je u poslednjih par godina priznao vazda nekih problema koji su tek sada isplivali na povrsinu a koji su se resavali novijim verzijama biosa, kroz OS, i sve to najcesce dovodilo je do pada performansi.

Evo rezutata Assassin's Creed - Odyssey gde moze da se vidi u prikazu rezultata kako izgleda rezulta sa bottleneck u scenariju sa 4.4ghz 4c sto se videlo i golim okom tokom testa, i kako ga vise prakticno nema u scenariu 4.4 4c/8t sve tece skoro pa svrseno fluidno, i kako izgleda kada je bas sve idealno sto se tice hardver u odnosu softver konkretno igru Assassin's Creed - Odyssey sa 4.4ghz 10c + DDR4 4ghz cl16. Igra je dal realno ili zbog lose optimizacije prilicno CPU zhatevna, caki sa 10c tokom testa zauzece procesora je mahom preko 50% na svim jezgrima u par navrata i 100%

4400mhz 4c HT OFF
ACOdyssey_2020_12_07_10_38_38_644.jpg

4400 4c HT ON
ACOdyssey_2020_12_07_11_58_50_293.jpg

4400 10c HT OFF + DDR4 4ghz cl16
ACOdyssey_2020_12_08_19_39_42_132.jpg
 
Poslednja izmena:
A kazi mi,ovih 25fps (min) u scenariju 4c8t,da li je to neki momenat kad ono bukvalno samo secne ili traje gusenje neko vreme? Cekam novi monitor da mi stigne pa cu da provrtim igru na mojoj masini.

Sent from my OnePlus 8 using Tapatalk
 
^
Nenema nikakvog gusenje sa 4c8t, ima samo sa 4c jer je cpu konstantno na 100% zauzeca sto je i normalno... Vidi se i na ovimi screenshotovima kako zauzece cpu-a opada povecanjem jezgara... Taj minimu fps koji se pokaze u ovakvim testovim nista ne znaci, nista validno ne moze da pokaze... Tu dolazimo do onog momenta koji ne moze da se prikaze testom nego mora da se vidi koliko igra fluidno radi sa odredjenim hardverom ne vezano sto testovi kazu da je sve prakticno isto... Recimo 4c secka, vidi se to gusenje, tih 58fps ne bi nekome bio problem ali nije igrivo, nije fluidno, to je ono na sta su se neki zalili, to je bottleneck, cpu ne moze da isprati grafiku, igru, nebitno sta, zauzece je 100% i to smeta... Tu temu sam obradio na pocetku ove teme gde se kroz niz poredjenja vidi kako raste zauzece gpu-a podizanjem kloka procesora sve u istoj sceni sve radjeno tokom same igre, i kako veci cpu kolok pozitivno utice na scene koje su najzahtevnije.
Provrti nekoliko puta isti test i videces da ce minimum uvek da bude drugacijii a rezultat slican, da nesto znaci odrazio bi se na krajni rezultat... Test ga belezi a to bukvalno moze da bude jedan jedini frejm koji ne moze da se primeti tokom igre, mislim ne znam pretpostavljam al svakako minimum tokom ovakvih testova nista ne znaci... Mnogi se vataju za taj minimum tokom testa kao da je to prosecni minimum :p Recimo to sto 4400mhz 10c HT OFF + DDR4 4ghz cl16 baca min 51 nista ne znaci jer je to jedan od 3~4 reza koji sam odvojio sa najboljim rezultatom, a bilo je i rezultata sa dosta nizim min fps, i sa ne bas ovako idealnom slikom fluidnosti koja moze da se vidi, ali svakako je uvek mnogo bolja nego u odnos na prvi primer sa samo 4c.
 
Min FPS moze da bude obmanjujuca statistika, da imas jedan pad fps prilikom ucitavanja i posle da fps budr stabilan. Zato su uvedeni 1%/0.1% low kao metrika koja mnogo bolje prikazuje stanje "na terenu"...
 
Kakva kupovina za budućnost je bila X79 i 32GB krajem 2011 i 2012. Deset godina ne mora da se menja, možda i više, osim ako ne crkne. :)
 
Šta je tu specijalno, 2 generacije samo. 5a generacija je imalo najmanji broj procesora a ništa bolja od 4te generacije.
 
6700k is potpisa sa 2080. Par igara probano, gpu zakucan na 98-99%, proc na 40-70%, zavisi od igre do igre. Toliko o tome kako je 6700k usko grlo 2080 (vjerovatno i 3080).
 

Prilozi

  • CP.jpg
    CP.jpg
    726.7 KB · Pregleda: 137
Znaci ni moj 4790k na 4.8ghz nije za baciti a ja kupovao Ryzen 3800XT jer sam imao problem sa min i max fps u BF1
 
Poslednja izmena:
Konkretno 6700k 4,4ghz, ram 2133mhz, gpu je 97-99% za sve: cyberpunk 2077 do 60-70% cpu usage, Zero horizon do 75% cpu usage, poneki spike do 100% ali rijetko, sve na ultra zakucano preko 65fps pa do 75., AC odiseja sve maks, AA high, cpu ide od 60-90%, prosjek 70tak%, +64fps.
Zaista ne primjecujem bottleneck sa ovim vremesnim 6700k. Barem ne sa ovim igrama koje imam i koje igramo ja i sin. Jos sam siguran da ima lufta za OC do 4,5-4,6ghz.
I sam sam se neki dan omisljao za 9700k, izletjela mi je prilika za doplatu, i odustao sam i zamjenio sam samo Vega 56 za 2080 i nisam se pokajao.
E sad, ko cilja 144hz i 240hz, to je pretpostavljam druga prica, ali za igranje 60-75hz/fps, je dovoljan, kako sad stvari stoje.

Sent from my IN2013 using Tapatalk
 
Poslednja izmena:
Bottleneck se ne prikazuje u % zauzeća CPU (posebno ne od multicore varijanti), već u FPS (gde je bitniji IPC)...
 
Nisam ni rekao, vec da je GPU konstantno na 97-99%. Da ga koci CPU, ne bi bio 98%.

Sent from my IN2013 using Tapatalk
 
Poslednja izmena:
I te kako bi mogao biti sve i na 100%, i da ga koči CPU (što bi se videlo u FPS-u) ;)
 
Nisam ni rekao, vec da je GPU konstantno na 97-99%. Da ga koci CPU, ne bi bio 98%.

Sent from my IN2013 using Tapatalk

Nemoj da se opterecujes, ako radi sve kako treba,
sa jacim CPU bi imao oko10%-15% veci fps u 1080p i jedno 5-8% veci fps u 1440p.

Znaci imao bi oko 71fpsa u CP ako po slici imas 63.
 
Onda jedino da uporedim sa nekim ko ima isti gpu a noviji / jaci cpu, pa na ista setovanja. Meni je za 75hz u 1440p sasvim dovoljan za iganje na prilicno visokim detaljima. Nikakav drastican pad fps nisam primjetio. Kad sam imao 6600K recimo u AC odiseji se bas vidjelo da se cpu gusi, ali ma 6700k to ne primjecujem uopste.

@Benny Blanco - ne opterecujem se, samo ta konstantna prica bottleneck.... i davanje para na nove 8, 10, 12, 16 c/t, mislim da ne pije bas vodu. Koje to igre mogu da iskoriste? Ulaganje od 500e za 7% veci fps? Uz jos 200hmz overclocka ne bi bilo ni tih 7%.
Mislim da 6, 7 i 8 generacija intela sasvim dobro mogu da se nose sa najnovijim GPU-ima. Barem jos uvijek. Naravno, odnosi se na 1440p.

Sent from my IN2013 using Tapatalk
 
Poslednja izmena:
Samo sto ja, a vjerujem i mnogi drugi 5% ne smatraju bottleneckom. To je prosto brzi proc za tih 5% a ne bottleneck cpu-a na gpu

Sent from my IN2013 using Tapatalk
 
Ma da, 6700k zver, 60-70% u AC Odyssey, koji zakiva 8700k...
Ja sam vec rekao sa mojim 6700k na 4.6Ghz(sada kod druga radi Lumion), u 90% slucajeva, na 4k procesor bleji.
Delidovan, ne prelazi 70c ni u heat primeu sa Noctua D15, 100% stabilan.
A onda Odyssey zakida, stutteruje kao blesav, neigrivo.
Stavio 3700x, leti igra, progledao sam, gpu nikada ispod 95%.
U Division 2 mi gpu obara na 60 i 80% na trenutke i daje 45-50fps i na 4k ina 1080p...i tako par igara jednostavno lose radi, ima iznenadne ili stalne padove GPU usage-a i FPS-a, kao i nekada jako neprijatno stutterovanje, bukvalno zabadanje na delic sekunde svakih par sekundi, a nekada i cesce i Odyssey-u.

Te "simulacije" nekog cpua sa totalno drugim instrukcijama i hardverom okacite macku o rep.

Ove bajke da 6700k nigde ne prelazi 70% usage takodje.

Evo, ovom liku bolje radi 4k recimo, tako i meni, a onda negde jednostavno zakida.
 
Poslednja izmena:
Upravo, nije sve u FPS, većina zaboravi na Stuttering (micro ili ne)!
Koji mene nervira daleko više od FPSa (posebno na FreeSync-u)...
 
Poslednja izmena:
Vrh Dno