Šta je novo?

Telekom na vodi

Ne mogu da citam sve, ali jedno je sigurno. Ako hoces da koristis ADSL na teritoriji Srbije - kod bilo kog provajdera, moras da placas fiksni telefon Telekomu.
Netačno! Možete da promenite provajdera fiksne ali je "prepreka" ako imate ADSL kod Telekoma. Ratel donese propise za koje unapred zna da neće biti ispoštovani jer Telekom donese svoje propise kojima kaže da to neće da uradi. Da li se neko seća koliko je vremena prošlo od odluke do implementacije prenosa fiksnog broja? Možda na nekim novim centralama to zaista i ne može ali na većini POTS (običan analogni priključak) i ADSL su zasebni sistemi koji samo dele bakarnu paricu. Cela priča je tipa "ako prođe, prošlo je" i ako samo malo pokažete zube i budete uporni isteraćete svoje (uz mali flag u sistemu da ste "problematični").
 
Ja taj flag kod telekoma sigurno i imam, ali neću više u životu da imam išta sa lopovima, tako da me baš briga za to.

E sad, kažeš da bi adsl i telefon mogli da se razdvoje, tj. da mi tel.broj ne treba.
Kako? Da cimam sbb? Telekom? Šta da tražim od njih?
 
^^ Pazi, ja ti kazem kako trenutno stoje stvari i ne vidim da ce se ista promeniti u blizoj buducnosti. To kako je povezan ADSL u centrali... trenutno su stvari takve da taj kabal posle splitera ne ide dalje od Telekoma. A i bilo koji drugi operater, da ugradi svoju centralu/softswitch, treba da rentira prostor, da gradi infrastrukturu ... nemoguca misija - ta mreza se gradila decenijama.
 
Tu se javlja problem koji se zove "poslednja milja". Kad to budu regulisali kod na u banani onda ce moci nesto i da se uradi po pitanju razdvajanja telefona od ADSL i prelazenja kod drugog provajdera fiksne telefonije.
 
Otišao sam juče do Telekomove poslovnice na Terazijama... A ona odmah uspela to da pronađe dve godine kasnije. Pri tom evo dve godine ni jedan jedini račun niti upozorenje o neplaćenom računu nisu poslali.
Da, ti na Terazijama baš zatežu, btw poslovnica u Obrenovcu posle poplave još uvek nije proradila kad se cimaš sa terazijskom?

I kako ide to zastarelosti potraživanja? Do sada nisam imao iskustva sa tim. Ako je tako, taman da obavestim komšiju da može da se opusti pošto ga radijus vektor ganja za 20.000 od pre 10 godina
Imati nekoga u zgradi ko živi toliko godina u strahu da mu ne dođe koverta sa sudskim pozivom/tužbom od radijusa i tvoj slučaj gde neki račun ili to obaveštenje da će ti demontirati priključak nisi ni dobio može ličiti da vam taj komšija uništava poštu koja uđe u zgradu, njegovu il tuđu - to njega izgleda nije briga, radi to sistematski, kao dabar. Dobra vest je da je on izdržao taj period, malo je i preterao, zastarevanje je baš kako su ti kolege sa foruma i rekle, javi mu vest da se sad čovek može konačno opustiti malo.
 
I još jednom da naglasim ono što je već rečeno - tužba može da stigne iako je prošlo više od godinu dana. apsolutno neophodno je pozvati se na zastarelost na potrazivanje pisanim putem - sud to radi po automatizmu!

Ovo sam radio kada me je RTS tužio za pretplatu i dobio sam spor.
 
@ssldan
Radim u Beogradu i putujem, te ne mogu da stignem zbog posla u obrenovačku poslovnicu, pošto iz Beograda retko kad stignem pre 18-19h. A svraćao sam prošle nedelje isto do terazija, ali su gužve bile nenormalne, pa sam odustajao.

A ti za komšiju ne verujem, pošto se ne plaši čovek sigurno. Ima u Obrenovcu par slučajeva gde su ljudi prešlli na iptv ili total uz obaveštavanje radijusa da ne žele nj uslugu. A radijus nastavio da im šalje račune još godinu dve, pošto su idalje bili na nekoj vertikali ili tako nečemu. Ljudi ih samo iskulirali, i evo nikog nije briga :)

To za sud znam. Rok od godinu dana se prekida ako poverioc podnese tužbu u tih godinu dana, tako da i ti treba imati na umu.
Ni kod mene je to čisto, izmislili su ovaj dug 100%, pošto niti su jednu opomenu poslali za 2 godine niti je moguće dobiti mk bez plaćenih računa.

E sad i dalje mi niko nije potvrdio da li je skinut rok za zastarevanje potraživanja za net sa 3 na 1 godinu kao što je za sve druge usluge koje se periodično plaćaju (3 meseca ili kraće).
 
Ja taj flag kod telekoma sigurno i imam, ali neću više u životu da imam išta sa lopovima, tako da me baš briga za to.

E sad, kažeš da bi adsl i telefon mogli da se razdvoje, tj. da mi tel.broj ne treba.
Kako? Da cimam sbb? Telekom? Šta da tražim od njih?
Pomenuti članak je objavljen u Sk 8/2014 na stranama 44/45 (možda ima i online). Nisam rekao da može bez tel.broja već da se može promeniti provajder fiksne (u članku se tvrdi da je pretplata "znatno niža" uz dodatne usluge uključene u pretplatu koje Telekom dodatno naplaćuje). Ono što je posebno zanimljivo su razlozi za odbijanje i ponašanje Telekoma prema svojim korisnicima kada reše da promenu tabor. RATEL donosi propise koje svi igrači moraju da poštuju a onda jedan od igrača donosi svoje propise koji anuliraju one iznad. Pravnici bi rekli da zakon krši ustav ili podzakonska akta krše zakon. Evo još jedan primer kako pravila ne važe za sve: kod mene u selu je Telekomova infrastruktura loša sa puno dvojnika (zadnji put rađena sredinom 80-tih prošlog veka), kablovi su vazdušni uz puno budženja i krpljenja. Nedavno su kopali pored kuća i uvodili ljudima podzemne kablove u jednoj ulici a isto to je već skoro dve godine zabranjeno Targo Telekomu da radi kod priključenja krajnjih korisnika na optiku! To je pravdano odlukom lokalne samouprave i pojmom "mikro rovovi" za koje nije potrebna građevinska dozvola/projekat već samo prijava po obavljenom poslu.
I kako reče IkaDaka tek kada se donesu propisi o poslednjoj milji i sprovedu u delo možda i počnemo da ličimo na normalnu zemlju.
 
Прочитах тај чланак у СК и претпостављам да се ради о преласку на СББ фиксни, за који ми је и пар пријатеља који живе у БГу рекло да је добра ствар. Нажалост у Обреновцу за сада има опција само код Ориона преко бежичне везе (ВоИП ваљда исто), а и то није сигурно д аможе свугде. Но, то ми није приоритет, пошто ми фиксни телефон уопште не треба. Једино да нађем алтернативу за нет, а то може бити или адсл на неку другу линију или неке бежичне играрије или Радијус вектор са којима пар пријатеља има баш ружна искуства. Но, капирам да су Швајцарска за Телеком.

Иначе, гледе застарелости, прелистао сам Закон о облигационим односима (верзија за коју не знам да ли је последња или не и да ли је било допуна и да ли је ова област додатно дефинисана неким другим актима, мораћу да цимнем адвоката да ми то објасни). Верзија је са овог сајта.

У Закону стоји следеће:

Једногодишњи рок застарелости
Члан 378.
(1) Застаревају за једну годину:
1) потраживање накнаде за испоручену електричну и топлотну енергију, плин, воду, за
димничарске услуге и за одржавање чистоће, кад је испорука односно услуга извршена за
потребе домаћинства;
2) потраживање радио-станице и радио-телевизијске станице за употребу радио-
пријемника и телевизијског пријемника;
3) потраживање поште, телеграфа и телефона за употребу телефона и поштанских
преградака, као и друга њихова потраживања која се наплаћују у тромесечним или краћим
роковима;

4) потраживање претплате на повремене публикације, рачунајући од истека времена за
које је публикација наручена.
(2) Застаревање тече иако су испоруке или услуге продужене

А кад је реч о разлозима који се сматрају прекидом трајања застарелости пише ово што је занимљиво:

Позивање дужника
Члан 391.
За прекид застаревања није довољно да поверилац позове дужника писмено или усмено да обавезу испуни.
+ Судска пракса

То значи да застаревање не важи само када дужник призна дуг (логично) и када поверилац подигне тужбу код НАДЛЕЖНОГ суда. Уколико подигне код ненадлежног, поверилац има рок од три месеца да подигне тужбу код надлежног суда и онда се прво покретање (Иако је суд био ненадлежан) сматра тренутком престања трајања застарелости.

Ето то чисто да имате на уму.

Е сад, морам негде проверити да ли је овај закон допуњен скоро, тако да експлицитно наведе интернет као услугу као и ове друге које се периодично (на краће од три месеца) плаћају. Као и да ли се ова одредница из тачке 3) Члана 378. односи и на интернет.

Кад би то неко нашао, био бих му захвалан, да не морам да цимам свог адвоката због ове бесмислице.


Иначе, сад у неком тексту нађох да је цена за поново прикључење фиксног броја (угашеног због неплаћених рачуна) око 300 рсд. То ми у Телекому нико није поменуо, већ су одмах тражили уговор на 24 месеца или 6000рсд. Тачније нисам имао могучност да се само поново накачим, па да накнадно извршим трансфер броја на себе или мајку.
 
Иначе, сад у неком тексту нађох да је цена за поново прикључење фиксног броја (угашеног због неплаћених рачуна) око 300 рсд. То ми у Телекому нико није поменуо, већ су одмах тражили уговор на 24 месеца или 6000рсд.
http://open.telekom.rs/home/Content.aspx?temp=0&sid=2067&id=2070
Tebi je linija sad deaktivirana. Zato ponovna aktivacija košta 6000din, ili po novom 1din al uz ugovornu obavezu od 2god.
Onda kad su ti bili ukinuti odlazni pozivi, da si reagovao - platio račune, platio bi 234din ponovno uključenje ali nisi, sve lepo piše u tabeli.

Uskoro ćeš ostati i bez adsl-a - ne znam da li si uopšte svestan toga? Advokati hoće da naplate, bolje da sve sam provališ - tvoja prava ali i obaveze..
 
@ssldan
Po kom osnovu ce ostati bez ADSL-a ako redovno placa racune?
 
@ssldan
Po kom osnovu ce ostati bez ADSL-a ako redovno placa racune?
Verovatno po logici da je telefonski broj=bakarna parica a kada oduzmu paricu onda nema ni ADSL-a :smash:
U mutnoj vodi najbolje prolaze krupne ribe dok boranija biva progutana za doručak. Džaba činjenice da je svaki metar linije i svaki port u centralama plaćen od strane pretplatnika, Telekom je vlasnik svega i radi šta hoće.
 
Ma znam ja to sve, nego sam ocekivao odgovor od @ssldan koji vidim poznaje materiju. Interesuje me na osnovu kog ugovora, zakona, clana ili uredbe oni mogu da ukinu uslugu koja se redovno placa. Po kom donetom pravilniku unutar telekoma se to radi. Neki pisani pravilnik, ili sta vec, unutar te firme mora da postoji po kome oni tako postupaju i gase jednu uslugu zbog neplacanja druge sasvim drugacije usluge. Kako je to regulisano unutar telekoma, a ne zakonom koji je donela drzava.
 
Čekajte, čisto sa tehničkog/teorijskog aspekta, za adsl ne morA da postoji broj u centrali ili mora? Da li je za adsl onda dovoljna samo parica koja je spojena sa nekom posebnim uređajem za adsl u centrali a ne nužno i sa uređajem za fiksne brojeve? Ako je tako zašto zakupci parica od telekoma (tj drugi adsl isp-ovi) onda traže i broj? Samo zbog podmetanja od strane telekoma ili neke lakše evidencije? Kako ako ne treba tel.broj (teorijski) isp može sa zna gde koja parica ide?

@Ssldan
Advokat za ovo nije problem. Ortak je advokat (uspešan) i radi baš obligaciono pravo. Ako i do suda dođe, obezbeđen sam, a pri tom su u štrajku pa ima malko više vremena :)
Ja mislim sa su meni on već sad ugasili i adsl, ali čekam sbb da mi se javi da proverim to. Takođe, meni su deaktivirali liniju NAKON plaćanja svih računa - 5.11 su plaćeni sa 7.11 su deaktivirali (iako je 7.11 plaćanje bilo proknjiženo - oni sami si rekli). Naravno, niko mi od njih nije tad rekao, da samo platim tu taksicu i ponovo se nakačim. Iako sam ja 7.11 pre podne objašnjavao da je sve plaćeno i tražio od njih da ne seku i me deaktiviraju.
 
proknjiženo - oni sami si rekli). Naravno, niko mi od njih nije tad rekao, da samo platim tu taksicu i ponovo se nakačim. Iako sam ja 7.11 pre podne objašnjavao da je sve plaćeno i tražio od njih da ne seku i me deaktiviraju.
Koliko je vremena prošlo, po tvojoj proceni, od momenta otkad su ukinuli odlazne pozive do tog fatalnog 5.11 ? Kog datuma si platio račun za april?
Ta taksa od 234 dinara se ne plaća direkt, već sledeći račun dođe iskazan uvećan za tu vrednost - stavka ponovno priključenje nakon neplaćanja računa ili tako nešto slično.

Obavezno javi šta ti je drugar/advokat rekao kakve su ti šanse da ih demoliraš, svi navijamo za tebe, budi uporan!!!
 
Račun za april i jul sam platio u avgustu. April nam nisu ni poslali, nego sam ja u avgustu tražio isti i tad ga platio. Tad nisam hteo sa platim jun iz principa i tad sam se prvi put, doduše usmeno, žalio na junski račun i tad su me odbili uz obrazloženje da mi treba poplava da sam poplavljen (objasnio sam sve na prvoj strani). Nisam mislio da će me isključiti zbog jednog računa (prevideo sam dug od pet dinara za maj). Avgustovski sam platio u sept a oktobarski sam uzeo pre par dana i neću da ga platim.

Dolazni pozivi su radili do 7.11 a odlazni od avgusta ne rade.
 
Kao prvo, pogresio si vec time sto si se samo usmeno zalio. Da si to radio pismeno ili putem mail-a, morali bi i pismeno da odgovore. Time si koliko toliko obeezbedjen od rekla-kazala i da mogu da ti kazu sta god hoce, a najcesce je pisana zalba i dovoljna da te malo cuju i preduzmu nesto, jer ovako kao da pricas sa gluvima.
Kao drugo pogledaj, kad se ulogujes, ako si to pre koristio na "Moj Telekom" nalog da li ima zaista u listingu, tj u "Moj racun" taj neplacen racun za ADSL
 
Poslednja izmena:
Čekajte, čisto sa tehničkog/teorijskog aspekta, za adsl ne morA da postoji broj u centrali ili mora? Da li je za adsl onda dovoljna samo parica koja je spojena sa nekom posebnim uređajem za adsl u centrali a ne nužno i sa uređajem za fiksne brojeve? Ako je tako zašto zakupci parica od telekoma (tj drugi adsl isp-ovi) onda traže i broj? Samo zbog podmetanja od strane telekoma ili neke lakše evidencije? Kako ako ne treba tel.broj (teorijski) isp može sa zna gde koja parica ide?
Još jednom da ponovim: POTS (običan analogni telefonski priključak) i ADSL na većini centrala su dva posebna ormana (često od dva porpuno različita proizvođača) i jedino dele paricu. U slučaju da je to jedan isti "port" koga mogu da konfigurišu po želji (POTS, ISDN ili ADSL) putevi govornih i kompjuterskih signala se razlikuju pa opet nema prepreke da imate različite provajdere. Parice se ne vode po tel. brojevima već imaju posebnu evidenciju i na prvi pogled stanje u razdelniku je haotično (zamisli hiljade plavo-crnih žica koje prespajaju razdelnik od centrale i razdelnik od mreže) ali uz pomoć evidencije lako se pohvataju konci povezivanja. I tu je kvaka: kod nas jedna kompanija ima monopol na tu zadnju milju, radi šta hoće i zato nema prave konkurencije u fiksnoj telefoniji, ADSL i IPTV-u.
Telekom uslovljava ADSL POTS-om (ili ISDN-om) tj. ako odjavite telefon nema interneta. Ne znam kakva je situacija kod drugih operatera fiksne telefonije. Ceo sistem fiksne telefonije se urušava (to se vidi po broju fiksnih priključaka i profitu koji opada) i prodaja Telekoma će biti logičan ishod takvog ponašanja.
Sve je ovo velika mutljavina i dok je tako nema nama pomoći :wall:
 
Još jednom da ponovim: POTS (običan analogni telefonski priključak) i ADSL na većini centrala su dva posebna ormana (često od dva porpuno različita proizvođača) i jedino dele paricu. U slučaju da je to jedan isti "port" koga mogu da konfigurišu po želji (POTS, ISDN ili ADSL) putevi govornih i kompjuterskih signala se razlikuju pa opet nema prepreke da imate različite provajdere. Parice se ne vode po tel. brojevima već imaju posebnu evidenciju i na prvi pogled stanje u razdelniku je haotično (zamisli hiljade plavo-crnih žica koje prespajaju razdelnik od centrale i razdelnik od mreže) ali uz pomoć evidencije lako se pohvataju konci povezivanja. I tu je kvaka: kod nas jedna kompanija ima monopol na tu zadnju milju, radi šta hoće i zato nema prave konkurencije u fiksnoj telefoniji, ADSL i IPTV-u.
Telekom uslovljava ADSL POTS-om (ili ISDN-om) tj. ako odjavite telefon nema interneta. Ne znam kakva je situacija kod drugih operatera fiksne telefonije. Ceo sistem fiksne telefonije se urušava (to se vidi po broju fiksnih priključaka i profitu koji opada) i prodaja Telekoma će biti logičan ishod takvog ponašanja.
Sve je ovo velika mutljavina i dok je tako nema nama pomoći :wall:

Konacno da cujem konkretno kako to ide u centralama. Odlican post. Znaci moguce je odvojiti jednu uslugu od druge. Ne urusava se sistem fiksne telefonije nego jednostavno je prevazidjen novim tehnologijama i jedino Telekom to pokusava na silu da odrzi u zivotu uslovljavanjima.


Treba napraviti zasebnu firmu kojoj ce pripasti da rukovodi "poslednjom miljom" i koja ce to izdavati tj. prodavati provajderima ili fizickim i pravnim licima za neku lovu pod ugovor ili nekako drugacije. Pa ce onda i Telekom morati od te firme da kupuje "poslednju milju" pod istim uslovima kao i drugi provajderi i bio bi bar u pocetku ravnopravan s ostalima. Verujem da kad bi ovo moglo da bi Telekom izgubio u startu polovinu korisnika neta, a vecinu korisnika fiksne telefonije. Medjutim ovo nikada kod nas nece zaziveti i biti moguce. Telekom ce na prodaju zajedno sa poslednjom miljom i time ce neko opet dobiti apsolutni monopol na nasem trzistu.
 
Poslednja izmena:
Kod "poslednje milje" stvari se komplikuju još više: pretplatnički kablovi dolaze do nečega što narod jednostavno zove "centrala" i to je prostorija koja je najčešće u sastavu zgrade pošte (nekada nije postojao Telekom već samo PTT). Danas Telekom papreno rentira te prostorije i tako PTT preživljava kao "uspešno" preduzeće. Napretkom tehnike telekomunikaciona oprema je gabaritno višestruko smanjena ali zakupnina ostaje ista (recimo trokrilni orman opreme smešten u 200 klimatizovanih kvadrata) pa su u novijim objektima korišćeni kontejneri (plaćeni brdo para ali to je tema za policiju). Nagradno pitanje je kako sve ovo razmrsiti? Da li bi bilo fer da sela koja su odvajala pare i kroz mesni samodoprinos gradila objekat i TT mrežu (plus svaki pretplatnik je morao da plati punu cenu priključka) postanu vlasnici bar te "polsednje milje"? Ili će i to za "tepsiju ribe" biti prodato strancima?
 
Hvala yt7pwr na ovom postu. Zaista lepo objašnjeno stanje.
Čini mi se da bi tu poslednju milju bilo najbolje bilo odvojiti od telekoma i osnovati agenciju koja će davati u zakup svim provajderima, uz "prenos" poslednjih milja lokalnih zajednica koje su to same finansirale na lokalne uprave. Tipa da sredstva od rentiranja idu i u lokalni budžet, a da agencija i dalje ostane centralna i da uređuje pravilnike i cenovnike (Ne nužno) za sve.


E sad, znam ja da sam pogrešio što nisam tražio pismenim putem ništa od telekoma, ali ti je bilo pod pretpostavkom da se ovo neće pretvoriti u ovakav problem. Zato sam poslednji put uložio pismenim putem žalbu.

Ovo iz onog savetovališta za potrošače su mi javili da si uputili pismo telekomu, al od toga slaba vajda ima da bude. Ratel, naravno i dalje ćuti, iako telekom uredno krši sve pravilnike koje je ratel propisao.

Inače ovi iz sbba su mi rekli da ne može adsl bez fiksnog broja. Verovatno je i njima puna kapa preganjanja sa bandom iz telekoma. No, tu ima dobra vest, da ću izgleda moći da prebacim sbb adsl na komšijin broj, koji nema adsl, tako da ću bar imati njihov net dok mi ugovor ne istekne. Samo to danas da proverim.

Advokat mi je na službenom putu par dana pa ću sačekati sa proverom zakona :/
 
Eh sad bas videh jednu temu na forumu gde nisu hteli da uvaze reklamaciju, a telefon primljen uz pismenu potvdu da nema nikakvih tragova ostecenja. Potom su servisu proglasili da je ovlazen...:d
Oni bi bre i za onaj vodootporni CAT rekli da zbog vlage ne radi :wall::S:

Tako da sa njima izaci na kraj...
 
Dobra vest se ispostavila kao tačna. Da bi mi radio sbb adsl ne moram da budem vlasnik linije, već to može biti i komšijin net. Zvao SBB i oni već podneli nalog za promenu mog adsl na taj broj i za otvaranje porta na tom broju.

Kažem i ponavljam, zavaliću šamarčinu prvom ko mi kaže da je sbb đubre, a ako ga usporedi sa lelekomom sahraniću ga. Očiju mi.
 
Evo nakon čekanja na Telekom da "pronađe" slobodan port u centrali, kako bi sbb pustio adsl preko druge linije, danas mi je konačno proradio net. Možda i zato što smo danas zvali Telekom da vidimo zašto se toliko čeka na port na toj liniji (od 20.11).

Šlag na torti je da mi net sad radi brže nego ranije, na mojoj liniji ;) Naime, ranije je radio do max 14Mbps, a sada je lagano prebacio 17 i skoro 18 Mbps. Što je lepo, iako mi je neverovatno da stan do stana imaju toliku razliku ;/
 
Vrh Dno