Šta je novo?

Quadcopteri (dronovi) za snimanje iz vazduha

Klinac dobio Revell-ovu igračkicu (23846). Oduševljen je stvarčicom, ali baterija jako kratko traje.

Skupa mi zabava da mu nabavljam nešto drugo, ni on nema želja za nešto ozbiljnije....ali izuzetno nervira mali kapacitet baterije (kratko trajanje iste). Vidim da je bateriju moguće nabaviti za manje od 10 evra, ali me zanima da li se vredi kockati i nabavit bateriju većeg kapaciteta? Da li će da radi? Postojeća baterija je 3,7 V / 380 mAh / 1,4 Wh. Da li bi rizik bio (bacanje para, trošenje vremena na čekanje, nefunkcionalnost) nabaviti bateriju od 500 mAh ili 700 mAh? Koliko može biti teža i uticati na rad (let) ove igračkice?

Poslao sam upit Revell-ovom customer supportu, ali sam skeptičan kada je njihov odgovor u pitanju (a vidim ovde ima iskusnih ljudi na ovu temu....)

Hvala unapred.
 
Baterija većeg kapaciteta otežava dron. A jako je bitan odnos težine i kapaciteta baterije, kao i snage motora. Sa većom težinom, motori se više greju, samim tim i više troše četkice i bateriju. A neki motori prosto nisu dovoljno jaki da podignu dron na koji je stavljena baterija osetno većeg kapaciteta.

Moraš da vidiš i izračunaš koliko ti se uopšte isplati kupovina baterije od 500mAh. U odnosu na fabričku bateriju, možda bi razlika u vremenu letenja bila zanemarljiva (desetak sekundi duže).

Potraži iskustva ljudi na internetu sa tim modelom drona i da li su testirali koja je maksimalna težina koju fabrički motori mogu da nose bez problema sa stabilnošću. Pa onda vidi koliko grama su teže baterije od 500mAh i 700mAh u odnosu na fabričku. A onda razmotri da li je moguće da staviš bateriju većih dimenzija, a da je elise drona ne zakače slučajno tokom letenja.

TLDR: Nije jednostavno.
 
da li neko moze da mi pojasni u vezi sa dozvolama za letenje drona - za koji dron je to potrebno za koji nije, zatim, kada je neophodno najaviti let, i slicno. Takodje do koje tezine je moguce leteti dronom bez dozvole, i bez prijave leta?
 
@mighty78 Hvala na savetu i konkretnim modelima, lajkovo bih ti post 100x da moze. Pogledacu review za sve sto si naveo, i najverovatnije polako kupovati jedno po jedno kako finansije dozvole. Hvala.
 
Toliko bilo, tri puta vožen dron. Juče sam se posle 30 godina penjao na drvo od 20m da ga skinem. Čim sam ga uzeo stavio sam ga na zemlju i slikao ga za oglas. A u pm, šta mi pa došlo j.bo me đavo da ga kupujem, nije to za mene. Za mene je roštilj i stolica
 
Toliko bilo, tri puta vožen dron. Juče sam se posle 30 godina penjao na drvo od 20m da ga skinem. Čim sam ga uzeo stavio sam ga na zemlju i slikao ga za oglas. A u pm, šta mi pa došlo j.bo me đavo da ga kupujem, nije to za mene. Za mene je roštilj i stolica
хахах насмеја ме.

ја данас пола бга претрчах јурећи дрон, 😄 добар тренинг 😁💪🏻
 
Svi smo to prosli samo sa skupljim dronovima :). Ako hoces moj savet, coveka koji leti trkackim dronovima vec 4 godina :), najisplativije je da se pocne sa simulatorima. Bar dok ne steknes osecaj za kontrolu, kao i memoriju misica. Sta bih ja dao da sam imao tada pristojan simulator :). Sto se tice simulatora: Velocidrone i Liftoff su veoma popularni i nisu skupi. Liftoff se moze pronaci i krekovan. Velocidrone ima bolju fiziku po meni. Ako nemas kontroler mozes sa bilo kojim gamepad-om. Posto planiras da kupis neki DJI dron, oni imaju svoj simulator -> https://www.dji.com/simulator

Inace, imao si veliku srecu. Desavalo se da ljudi potope i dronove od 1000e.

Gledaj bar prvih par meseci da letis na livadi bez ikakvih prepreka (drveca, ograda i slicno) i sto dalje od vode, posto je poznato da voda privalci dron :).
Uzimajuci u obzir tvoje iskustvo, koji dron se proporucuje za snimanje na nizim temperaturama, a da je u rangu dji mini 2? Ili dji mini 2 ? I da li se isplati kupovati vr "naocare" za snimanje? Hvala
 
Mmm na ivici sam da prelomim i uzmem IDJ Mini 2. Review-ovi su pozitivni, to je ionako max budzet. Jel to to za tu lovu? Za sta mi treba, pa, generalno za zahebanciju :)
 
DJI mini 2 je savršen dron za hobi zezanciju. Ja imam mavic mini (keca) i raspametio me kada sam ga uzeo. Mini serija je po meni pun pogodak za nas neozbiljne avanturiste :). A dvojka je za koplje bolja zato što ima lightbrigde!
 
Jel ima na primer dugme da kad počnem da se gubim sa upravljanjem da na primer pritisnem jedno dugme i on dođe kod mene ? Mislim na neki dji
 
Jel ima na primer dugme da kad počnem da se gubim sa upravljanjem da na primer pritisnem jedno dugme i on dođe kod mene ? Mislim na neki dji
Ima naravno. Ako se pogubiš samo pustiš sve dugmiće i lebdeće u mestu. Ako se ne povratiš u pauzi, samo stisneš jedno dugme "return to home" i dron ti se vrati na tačku poletanja.
Dji je stvarno lak za letenje i učenje, nema potrebe plašiti ga se. Pre minija sam imao neke kineze Syma i slično i neuporedivo je lakši za upravljanje.
Bitno je samo podesiti da RTH visina bude višlja od najvišljih drveća. Obično staviš 50-100m i miran si.
Trebaš baš da budeš nestručan/neiskusan a pun sebe da napraviš problem.
 
DJI mini 2 je savršen dron za hobi zezanciju. Ja imam mavic mini (keca) i raspametio me kada sam ga uzeo. Mini serija je po meni pun pogodak za nas neozbiljne avanturiste :). A dvojka je za koplje bolja zato što ima lightbrigde!
Lightbridge? Sta ti je to?
Da ne mislis occusync konekciju?
 
Ima naravno. Ako se pogubiš samo pustiš sve dugmiće i lebdeće u mestu. Ako se ne povratiš u pauzi, samo stisneš jedno dugme "return to home" i dron ti se vrati na tačku poletanja.
Dji je stvarno lak za letenje i učenje, nema potrebe plašiti ga se. Pre minija sam imao neke kineze Syma i slično i neuporedivo je lakši za upravljanje.
Bitno je samo podesiti da RTH visina bude višlja od najvišljih drveća. Obično staviš 50-100m i miran si.
Trebaš baš da budeš nestručan/neiskusan a pun sebe da napraviš problem.
Deerc D50 koji sam imao i imam ga još, kada pustim sve palice na džojstiku on odlazi od mene, nakrene se malo u jednu stranu i odlazi mi
 
A koji je najjeftiniji dji koji može da bude tako miran da ne moram da trčim za njim i da može da mi se vrati na jedan klik. Može i polovan
 
Mavic mini ti je najbolja ulaznica cena/kvalitet. Polovni sa dosta prateće opreme (fly more combo) su oko 270 do 300e ako se ne varam.

Jedino na šta moraš obratiti pažnju kod njega je brzina vetra. Može fino da leti po slabijem vetru, ali nije za malo jači vetar. U tim slučajevima ne sme da se penje na velike visine (50-100m+) ako duva jako.
 
Mavic mini ti je najbolja ulaznica cena/kvalitet. Polovni sa dosta prateće opreme (fly more combo) su oko 270 do 300e ako se ne varam.

Jedino na šta moraš obratiti pažnju kod njega je brzina vetra. Može fino da leti po slabijem vetru, ali nije za malo jači vetar. U tim slučajevima ne sme da se penje na velike visine (50-100m+) ako duva jako.
Slažem se da je dji mavic mini najbolji odnos cena kvalitet ali obavezno combo paket. Iako nema bočne senzore lak je za upravljanje, ima 3 moda letenja i ja sam u početku leteo u tom 1 najsporijem modu kada se dron tromo odaziva na komande dok kod sport moda treba misliti i o driftovanju jer zna i po nekoliko metara nakon prekidanja upravljanja da prokliza. Iako je vetar opasan za njega dobro se pokazao u nekoliko navrata kada je vetar počeo iznenada da duva. On ima obaveštenje i odmah ti javlja da je jak vetar i da odmah spuštaš dron što uvek i radim u tim situacijama. Aplikaciju koju koristim i preporučujem je UAV Forcast i besplatana je na play storu.
Evo i jednog snimka

 
Uhhh danas sam uzeo malo da guglam razne forume/reddit kakva je situacija sa dronovima u evropskim metropoloma i bas su stegli propise prosle godine. Citavi gradovi kao pariz, new york, washington d.c., barselona su no fly zona. Kazne su ozbiljne, neki lik je kaznjen sa 220.000 eura u barseloni, imaju neke radare koji odmah obavestavaju gde se nalazi dron i odmah dolaze....
Vise ne vidim poentu za kupovinu osim ako necete da se krijete pa ako prodje prodje ili snimate po selima.....
Ovo cak vazi za dji mini. Bedak
 
Mene je DJI mini 2 oduševio. Komotno ga dižem na 500m u vis i 1500m daleko. Odmah sam uleteo i isprobao najteže manevre. Leteo sam po snegu, iznad vode i na jata ptica naletao. Sa pticama je lako, samo bez naglih pokreta one obidju same dron, nisu glupe.
Fazon kod mini 2 je kao kod mobilnog, mali senzor pokušava što više svetla da primi u sebe zato ND filtere uzeti obavezno da bi se usporio shutter i dobio tečan snimak. Jednom sam zakačio granje i nije pao ali je napuko propeler. Uzeh kombo paket i svaki dan bar dve baterije potrošim. Zgodan je mali i neverovatno agilan :) Jedva čekam da uzmem veliki dron sa 1 inč senzorom kad navežbam još na miniju. Evo snimaka malo, prvi su bez ND filtera posle sa 32:



Fotke su mu odlične ali jpg mi je bolji i raw samo poneku razvijem fotku...

Evoi par fotki:
1647008944741-01 by Sasa Kolondzija, on Flickr

1646337571810-01 by Sasa Kolondzija, on Flickr

1646401832901-01 by Sasa Kolondzija, on Flickr

1646752190448-01 by Sasa Kolondzija, on Flickr

1647006787197-01 by Sasa Kolondzija, on Flickr

1647006610783-01 by Sasa Kolondzija, on Flickr
 
Kakva je situacija sa polaganjem sertifikata za dji mavic mini 2, ako se leti u zoni 1 sa njim na manje od 100m od tla u zoni gde nema ljudi ne treba lekarsko i sertifikat e a za osiguranje nisam razumeo ?
Neko od iskusnih kolega ako moze da objasni razmisljam o kupovini dji mavic mini 2. Nije mi problem iako nisam iz Bg da polozim test i sve povadim dozvole. Za snimanje treba posebna dozvola koliko sam razumeo , let da se prijavi 5 dana ranije ?
 
Mavic Mini nije obuhvacen pravilnikom posto je tezina manja od 0.25kg (*MTOM < 0.25kg, max brzina ne prelazi 19ms i kineticku energiju < 80J).
*MTOM -> maksimalna masa na poletanju

Ukratko iz pravilnika:
  • Zahtev za alokaciju vazdusnog prostora -> najkasnije 2 radna dana pre leta
  • Obavestiti policiju -> 5 radnih dana ili 24h u slucaju hitnosti
  • Zahtev za odobrenje Direktoratu -> najkasnije 15 dana pre leta + polisa osiguranja

Za kategoriju 1 (MTOM < 900g) kada se leti do 500m u daljinu, 100m u visinu, najava i alokacija vazdusnog prostora nisu obavezni.

Cene (u trenutku kada sam ih kontaktirao)

  • 900 din taksa za polaganje
  • 4000 din najava lokacije
  • 300e godisnje osiguranje (do 3 drona su pokrivena)
  • 3000 din upis u registar
Inace napravio sam web aplikaciju koja simulira test kada sam polagao :), ako nekog zanima mogu proslediti link do app.

Pravilnik: У Евиденцију ваздухоплова коју води Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије (у даљем тексту: Директорат) се уписују:

1) сви беспилотни ваздухоплови који припадају категоријама 3 и 4;
2) беспилотни ваздухоплови који припадају категорији 1 или 2 који се користе за:
(1) летење на висинама већим од 100 m;
(2) летење у близини аеродрома;
(3) летење на хоризонталној удаљености већој од 500 m од оператера беспилотног ваздухоплова;
(4) летење изнад људи;
(5) летење у близини људи;
(6) летење у условно забрањеној зони;
(7) летење ноћу;
(8) избацивање течности или предмета или ношење спољног терета који није елемент структуре беспилотног ваздухоплова.
 
@M@jkl Mavic Pro prema tom sumiranju pravilnika spada u kategoriju 1, da li je sertifikat obavezan? Ako jeste, koji su troškovi letenja (ako se pridržavamo leta do 500m udaljenosti i 100m u visinu)?

I pod kojom udaljenošću se smatra "letenje iznad ljudi" i "letenje u blizini ljudi"? Da li to znači da pravilnik potpuno brani letenje dronom u gradovima i iznad naseljenih mesta?
 
Poslednja izmena:
Baš tako se može protumačiti Pravilnik koji je izađao u BiH negdje na jesen 2021. godine (do tada nije bilo nikakvog Pravilnika):

(2) U nekomercijalnom letenju, letenje dronom nije dozvoljeno:
a) iznad ljudi, životinja, objekata, vozila, plovila, puteva, željezničkih pruga, vodenih puteva, dalekovoda ili drugih zrakoplova na daljinsko upravljanje na horizontalnoj udaljenosti manjoj od 30 m;
b) iznad skupa ljudi na horizontalnoj udaljenosti manjoj od 50 m;
c) iznad industrijskih zona, ambasada, objekata državnih službi i institucija, kao i drugih objekata koji su od javnog značaja na horizontalnoj udaljenosti manjoj od 500 m;.....

Ja sam ovo shvatio kao da više nije dozvoljeno letenje u gradskoj zoni. Uopšte.
A maksimalna visina za dronove do (i jednako) 249 grama (da, namjerno su obuhvatili i Mavic Mini) je samo 20 metara.
Znači nema letenja u gradu uopšte, ni van grada iznad imanja, ljudi, puteva...a i tamo gdje možeš da letiš to je do 20 metara visine.

Od zemlje u kojoj nema Pravilnika Bosna je postala zemlja sa možda jednim od najrigoroznijih Pravilnika.
 
Koliko sam skontao fazon je da se niko ne žali da ga uznemiravaš ili nadzireš...
Bez obzira što mini nije obuhvaćen pravilnikom ako te prijave ugasio si :) panduri će ti uzeti dron.
Evo malo Mini 2, Vrdnička kula... ND16
 
@M@jkl Mavic Pro prema tom sumiranju pravilnika spada u kategoriju 1, da li je sertifikat obavezan? Ako jeste, koji su troškovi letenja (ako se pridržavamo leta do 500m udaljenosti i 100m u visinu)?

I pod kojom udaljenošću se smatra "letenje iznad ljudi" i "letenje u blizini ljudi"? Da li to znači da pravilnik potpuno brani letenje dronom u gradovima i iznad naseljenih mesta?

Dozvoljeno je letenje ako je udaljenost veca od 30m od ljudi. Citat:

Kod:
Оператер беспилотног ваздухоплова је дужан да обезбеди да хоризонтална удаљеност беспилотног ваздухоплова од других људи не буде мања од 30 m.
Изузетно од става 1. овог члана, Директорат може да одобри летење беспилотног ваздухоплова у близини људи, односно на удаљености мањој од 30 m, али не мањој од 5 m, у следећим случајевима:
1) ако је у питању беспилотни ваздухоплов категорије 1;
2) ако је у питању беспилотни ваздухоплов категорије 2 који има и користи техничке, могућности за летење брзинама мањим од 3 m/s (нпр. функција „low speed mode”).

Posto se spominje i kategorija 2: обухвата беспилотне ваздухоплове чија је максимална маса на полетању од 0,9 kg до 4 kg (не укључујући 4 kg);

Sertifikat, ako mislis na potvrdu nije potrebna ako ne prelazis pomenuta ogranicenja. Problem nastaje ako letenjem nacinis neku stetu a nemas osiguranje i ostale papire moze biti gadno.
 
U slucaju da te prijavi neko u sustini moras imati sve, policajac pise prijavu a ti se zali pa na sud u sustini. A mi smo zemlja u kojoj vole da prijavljuju komsije. Ja planiram dron da vozam po placu gde nema kuca sem moje i jos 2 u komsiluku i sa njima sam u super odnosima, a kilometrima okolo nema nikoga tj livade sume. Sertifikat i nije skup da se polaze neka ga imam ako bi hteo da ga ponesem negde tako isto i osiguranje posle je lako uzeti i prijaviti ako zatreba za let.
Razumem donekle i pravilnik ne bi voleo da odem a letovanje i da 20 dronova zuji po ceo dan iznad gleve da se sudaraju i padaju po deci i nama.
 
Poslednja izmena:
Ukratko moze slobodno da se leti do 100m u visinu, u daljinu do 500m u nenaseljenom podrucju. Papiri su potrebni za letenje iznad tih ogranicenja, u blizini aerodroma, iznad ljudi, u blizini ljudi, u uslovno zabranjenoj zoni, nocu i nosenje ili izbacivanje tereta.

Jos jedna bitna stvar, ako je neko alocirao prostor u kome zelite da letite tada je zabranjeno letenje. Moze da leti samo onaj ko je alocirao. Alocirane prostore mozete pronaci na SMATSA sajtu.

Rejoni:
Kod:
(1) неизграђеног и ненасељеног подручја у коме нема људи, осим оператера
беспилотног ваздухоплова (рејон I);
(2) изграђеног, али ненасељеног подручја у коме постоје грађевински објекти који
нису намењени за стални живот људи, али у коме је могуће повремено краће
задржавање људи (рејон II);
2
(3) насељеног подручја, у коме постоје грађевински објекти намењени за стални
живот и боравак људи (рејон III);
(4) густо насељеног подручја, урбане или централне градске зоне, као и свих
подручја на којима се окупља велики број људи (рејон IV);
 
Malo sto gledam mavic mini 2 sve mi se vise svidja Dji mavic air 2 cini mi se da je masina u odnosu na mini 2 kod mene je rejon 2 i ako ga koristim do 100 metara u visinu i 500m horizontalno ne treba upis u evidenciju sve isto kao za kategoriju 1. Kod mene na placu gde ce primarno biti zona leta ima vetra i sada koji sa vremena na vreeme ima jake udare i to me brine kod mini 2 modela.
Moze li neko da kaze , iz iskustva pozeljno, razliku u dometu daaljinskog kod air 2 i mini 2, jel su razlicite tehnologije u pitanju.
Veliko hvala clanu Ma@jkl za pojasnjenje i app za polaganje testa.
 
Nazad
Vrh Dno