Kao i svuda, mozes da ocekujes ono sto je propisano ugovorom. Za to imas prava da se zalis ukoliko ti nije isporuceno. Drugo pravo ti je da promenis provajdera za kog ne mislis da ispunjava sve ono sto bi trebalo da ispunjava. Simple as that.
Treće je i da provajder treba krivično da odgovara ako isključi deo usluge bez ikakvog obrazloženja i najave, time obmane drugu ugovornu stranu tj. nas korisnike.
Sigurno... Vidim da, iako si stranac, brzo prihvatas balkanske nacine "isterivanja pravde". Uklapas se u milje...
Ovde se radi o 'balkanskom' načinu poslovanja, konstanti problemi, nerešavanje istih, odlaganje, laganje korisnika da će problemi biti rešeni za pola sata, sat, sutra, preksutra, i tako iz dana u dan, bez pomaka sa mrtve tačke. Ljudi nisu bez razloga kivni na SBB, ovde se ne radi o nekom besu zbog razmaženosti korisnika, već naprotiv, problemi su danas srednje ime SBB-a, koji su ovih dana dostigli kulminaciju. Došlo se dotle da se potpuno isključi deo usluge, a to je spoljni p2p, konkretno torenti.
Elem momci, radim kod jednog od najvecih provajdera kao mrezni administrator, i prilicno dobro znam matematiku iza ISP-ova. Doduse ovde zastupam samo licna misljenja, i pokusavam da vam objasnim da mozda imate los pogled prema tome sta je provajder duzan da vam isporuci.
Otud i ne treba da čudi nezadovoljstvo korisnika ovih dana, kad Vi administratori imate takav 'džulovski' stav.
Isto tako, iz licnog iskustva znam kako funkcionise internet u razvijenim zemljama sveta.
Pošto imaš predstavu kako DANAS funkcioniše internet u zapadnim zemljama, onda si upoznat da se tamo još samo na univerzitetima ograničava p2p, kako bi se mreža koristila u druge svrhe, i mreža na njima je 10mbita. Oni za 20e plaćaju 100mbitnu vezu, a da ne pričamo o grupnim paketima, tipa fixne tel. usluge, mob. pretplata, i internet, kada ispadne još jeftinije. Prema tome pustimo zapad, svako poređenje s nama, i priče ni njima ne cvetaju ruže, su krajnje neozbiljne. Zapad treba da služi kao UZOR poslovanja, a ne kao IZGOVOR provajderima, to je onda tragikomika.
Odakle uopste ideja ljudima da mogu vuci 24/7 sa interneta za male pare? Pa naravno da ce te saseci. Shvatite da, svidelo se to vama ili ne, best effort paketi nisu tome namenjeni. Nisu namenjeni za iskoriscenje od 100% sa uvek istom brzinom! Provajder placa link koji vi imate visestruko puta vise od vas. Kada se pojavi dovoljno njih koji skidaju non stop punom brzinom, sasvim je normalno da im se ta brzina smanji (ili neko vreme ogranici). Po tome provajderi u Srbiji nisu nista losiji od provajdera u inostranstvu. Ali bih rekao da su korisnici mnogo vise nezasitiji, ponekad i drski jer ocekuju nesto bez razumevanja o servisu koji koriste, bez da su procitali osnovne stavke iz ugovora. Doduse to ih ne sprecava da po forumima bez problema pricaju kako su lopovi ovi ili oni... gde su dokazi to nikoga ne brine.
I da, torrent saobracaj zaista ugrozava ostale servise na internet-u.
Nije to nikakvo 'branjenje' SBB-a niti bilo kog drugog provajdera. To su realne cinjenice. Sto pre to "provalite", korisnije za vas.
Nikad protok nije bio maksimalan, već naprotiv, uvek se zakidalo, i na to se niko nije žalio, da bi krajnjim bezobrazlukom provajdera došlo do potpunog obustavljanja protoka. Dakle tvoje priče da niko ne garantuje punu brzinu ovde nemaju mesta, jer se uopšte ne radi o brzini. A i ako se uzme 256 paket, sigurno je da se ne očekuje da torenti idu 4kB-sek, već treba da postoji neka mera u ograničavanju, koja je i postojala do sada, sa 24kB/sek. Dakle iako se ugovorom ne garantuje maksimalna brzina, postoji UNIVERZALNI princip u savremenom poslovanju a to je savesnost i poštovanje dobrih poslovnih običaja.
U Srbiji postoji Pravilnik o internetu, u kome se kaže da je "Imalac odobrenja (SBB u ovom slučaju) dužan da najmanje 14 dana unapred obavesti pretplatnike o promeni uslova pružanja usluga", prema tome ako je SBB počeo da filtrira saobraćaj, o tome je bio dužan da obavesti korisnike.
Takođe SBB neće ispoštovati ni sledeću obavezu "Za vreme prekida pružanja usluga, pretplatniku se neće obračunavati pružanje usluga." Naravno oni su ostavili http, lokal, a ugasili spoljne torente i mogu da obrazlažu da usluga nije bila prekinuta, ali to ne odgovara KVALITETU usluge iz ugovora, prema tome taj SBB izgovor je neosnovan.
SBB ima pravo da se bori protiv kršenja autorskih prava i da po tom osnovu ukine p2p potpuno, ali neka to javno kaže, čik ako sme, pa im neće ostati ijedan flat korisnik, sem 50 banaka na biznis paketu. ISP-i su danas lobi kojima ne odgovara da se p2p kao protokol okvalifikuje ilegalnim, jer su svesni da je upravo to razlog MASOVNOG korišćenja interneta svuda u svetu, i da im to donosi enormni profit. Kad srećni, uređeni i bogati zapad koristi p2p zarad skidanja torenata (filmova, igara, muzike, programa, autorskog sadržaja), ko ima i gram osnova da ukida torente, pod izgovorom kršenja autorskih prava, u Srbiji.
btw. U transport spada i internet. Transport se definise prevozom ljudi, robe i podataka.
Pošto si mrežni administrator, ok je da ne znaš da su transport i prevoz sinonimi, i da je transport putnika, robe, prtljaga, podataka u stvari SAOBRAĆAJ
