Šta je novo?

Musk upozorio proizvođače automobila, ukoliko se ne transformišete u autonomna električna vozila, ubrzo ćete biti eliminisani

SAS
Tamo gde je vađena nafta nije posle toga bilo života kao na Marsu-nula. Što sa litijumom nije slučaj. Vađenje nafte zagađuje jako malo iz prostog razloga što se nafta tu ne koristi,samo vadi. Ako ne računamo na škriljce
 
Industrijski vodonik se dobija propuštanjem vodene pare kroz koks, koji se dobija od uglja, ne od vetrenjače.
 
SAS
Tamo gde je vađena nafta nije posle toga bilo života kao na Marsu-nula. Što sa litijumom nije slučaj. Vađenje nafte zagađuje jako malo iz prostog razloga što se nafta tu ne koristi,samo vadi. Ako ne računamo na škriljce

Tačno je da naftna bušotina nema katastrofalne posljedice kao rudnici, ali naftu treba transportovati nakon vađenja i taj transport pored nosi poprilične rizike za okean. Ono na šta sam htio da skrenem pažnju jeste to da u SUS vs EV niko ne ubacuje u računicu energiju utrošenu za vađenje, prevoz i obradu nafte. A litijum kad se jednom izvadi, lako se reciklira iz starih baterija.

Industrijski vodonik se dobija propuštanjem vodene pare kroz koks, koji se dobija od uglja, ne od vetrenjače.

Što nas opet vraća na fosilna goriva. 🙃
 
O tome i pricam sve vreme, ne o struji i baterijama. :)
 
To nesto novo, sta sam propustio?

Moja greška. Trebao sam bolje provjeriti šta im tačno 95% podrazumijeva. Tih 95% se odnosi na sve materijale od kojih je napravljena baterija, a ne samo na litijum.
 
To i jeste problem kod EV, baterije koje imaju prljav proces proizvodnje i onda se ne recikliraju.
Mislim super mi je ta EV priča za vozila po gradu ali ne postoji adekvatna tehnologija.
Praktično na silu su napravili EV tako što je baterija iz daljinskog upravljača završila u automobilu.

Kad se nađe rešenje za baterije u redu, ali ovo trenutno nije rešenje ni po kojoj osnovi.
 
Ko nije pratio ceo forum, imamo veliku i bogatu temu o EV: https://forum.benchmark.rs/threads/elektro-i-samovozeci-automobili.479688/

Zamolio bih članove da tamo nastave kulturni dijalog, da se bar ne rasipamo na mnogo tema (kad' već mora na mnogo strana).
Nemojte žuriti, i neko dosadno nedeljno popodne (kada je ružno vreme) pročitajte temu .
Sve spomenute argumente i kontra argumente smo prežvakali jedno dvaes' puta.
U temi je bilo je i brisanja postova, i zabrane pisanja, i svašta nešto.
Ni pristalice ni protivnici EV ne odustaju od svojih stavova.

Ali obrni okreni, budući EV sistem ima odgovore na većinu problema tranzicije na EV (kao što i EV protivnici imaju problem za svako rešenje, jel? :p ).
Protivnici EV neka malo više obrate pažnju na postove pojedinih branilaca EV (ok, i tu ima nekih koji neumereno preteruju), a pristalice EV obrnuto.
 
Mask navodi vodu na svoju vodenicu, po običaju.

Ipak, samo lud čovek, bez obzira na sve subvencije, može da kupi Teslu u ovom trenutku - kupiš auto od par desetina hiljada EUR, a on čak ni krštenu mehaničku bravu nema i kad ti se isprazni baterija, možeš samo da sviraš pored njega...

S druge strane, činjenica je da su klasični proizvođači, kao što je nemačka velika trojka, dinosaurusi - neće moći da se preorjentišu dovoljno brzo i efikasno na novu tehnologiju jer su prevelike kompanije.

Ali ne znam čemu se Mask raduje, njega samo stari dobri zapadnjački protekcionizam može da spasi navale Kineza na ovom polju - Kinezi su u tehnologiji baterija odavno ispred Amerike i da je tržište zaista slobodno (a da to nije samo mantra koju Ameri vrte kada im tako odgovara), danas bi BYD-ovi bili zastupljeniji nego Tesle čak i u Evropi...

Toliko o "zelenima" :) :) Jeste da Nemci nemaju suverenitet, ali ovo je bolno za gledati...

Te vetrenjače su u startu bile promašaj.

Vodonik je jedino pravo rešenje ali nije u interesu mafije.
Nije do mafije, već do bazične fizike... Ne možeš ti vodonik lako i bezbedno uskladištiti, a ne možeš čak ni jeftino...
 
S druge strane, činjenica je da su klasični proizvođači, kao što je nemačka velika trojka, dinosaurusi - neće moći da se preorjentišu dovoljno brzo i efikasno na novu tehnologiju jer su prevelike kompanije.
Немачка тројка се већ преоријентисала, очигледно да прављење електро-канти и није нека научна фантастика. Колега купио Ауди е-трон, изгледа далеко боље од било којег Тесла модела. Омиљени Фауве ИД3 или 4, па Шкода Енјак се такође већ масовно продају, сасвим у складу са данашњим "нек' личи на џипа" трендовима.
 
Poslednja izmena:
Ne moze neko ko je juce poceo da pravi automobile da daje finalni proizvod isto kao sto to rade Nemci ili Japanci decenijama.
 
Nisu elektro vozila nikakva teorijska fizika pa da će nekom većem proizvođaču biti frka da napravi dobro vozilo. Problem je baterija jer nema dovoljni kapacitet, sporo, a relativno komplikovano se puni i ne može da se reciklira. Uz to je kopanje litijuma smrt za širu okolinu, što je pogotovo bitno za nas jer imamo litijum, a imamo i ove...
 
Deluje mi da na forumu 80+% kolega prelazi 500km svakodnevno, pa im treba veca baterija 🙂
Realnost je da se toliko mesecno prelazi.
 
.... dok ne odes van granica Srbije...
 
Немачка тројка се већ преоријентисала, очигледно да прављење електро-канти и није нека научна фантастика. Колега купио Ауди е-трон, изгледа далеко боље од било којег Тесла модела. Омиљени Фауве ИД3 или 4, па Шкода Енјак се такође већ масовно продају, сасвим у складу са данашњим "нек' личи на џипа" трендовима.
Prave oni, nije sporno. VW ID4 izgleda jako lepo, juče ga videh na ulici. Međutim, to što imaju par modela ne znači da su održivi - naime, njih čekaju milijarde ulaganja u baterije i infrastrukturu (a Tesla je dobar deo posla već odradila, tj. uradila SAD vlada za njih, sve po principima slobodnog tržišta) a trebaju im i milijarde za trenutno poslovanje - o kojima Tesla ne mora da brine jer nema ogromnu servisnu mrežu, zaposlene i zilion rezervnih delova koje mora da drži na stanju.

Prosto, situacija nije uporediva.

Kada se tome doda i pritisak Kineza (nemačka trojka ima strašan pad prodaje u Kini, u Rusiji ih više nema - dakle, debeli minus na dva velika tržišta za kratko vreme) - situacija im nije ružičasta.

Nemačka nije u stanju da im pomogne, dok SAD može da spuca još milijarde u Teslu ako zatreba...

Među nama, da imam para i da kupujem auto na struju, i ja bi pre kupio VW ID3/4 nego što bi kupio Teslu, ali to ne znači mnogo sveukupno gledano.

Deluje mi da na forumu 80+% kolega prelazi 500km svakodnevno, pa im treba veca baterija 🙂
Realnost je da se toliko mesecno prelazi.
Pun rezervoar benzina mi omogućava autonomiju od 600 km. Na struju, pričamo o 300 - 400 km, maksimum.
To meni u praksi znači da se ja na pumpi jednom nedeljno zadržim 10 minuta, a sa elektroautomobilom bi morao to da radim daleko češće i duže - osim ako nemam punjač kod kuće... A nemam, živim u stanu, muka mi je i kad treba da parkiram auto, ne da se još i puni.
O bezbednosti tih rešenja gde svaka kuća ima punjač velike snage, neću ni da počinjem.

Ne kažem da su to nerešivi problemi, ali realni problemi jesu i trebaće još decenija da se to dovede na nivo komfora kakav smo navikli sa SUS motorima.

S druge strane, električni automobili su budućnost, ako ni zbog čega drugog, onda zbog jednostavnosti konstrukcije u poređenju sa automobila sa SUS motorima...
 
.... dok ne odes van granica Srbije...
Ma ne prelazi se ni tamo svi kako se priča. To sto se kod nas uvoze automobili sa velikim km, to je jer ovaj sistem dozvoljava, odnosno vracanje km je nekaznjivo.

Pisao sam vec da EV nije trenutno za one koji nemaju kucu i mogucnost punjenja kod kuce. U Evropi je to reseno parking mestima sa punjacima. Ako pricamo o BG-u, ima dosta punjaca po TC gde postoji mogucnost punjenja, a tamo velika vecina nas ode bar jednom nedeljno i izgubi par sati.
 
Ako sad sva postojeca vozila zamenimo elektricnim koliko bi nam vise struje trebalo, gde bismo odlagali te baterije koje vecinski ne mogu da se recikliraju pa to bi za 30 godina bila ekoloska katastrofa i koliko bi morala da se podigne proizvodnja elektricne energije a to je poprilicno prljava tehnologija. Ako coveku treba 5 minuta da napuni rezervoar gorivom sa sve placanjem koliko vise punjaca mora da bude postavljeno sa trenutnim vremenom dopune baterije, tu infrastrukturu treba izgraditi? Ajde na stranu to sto baterijama treba mnogo vremena da se napune, vise me brine posledica po zdravlje kada sedis na bateriji kapaciteta 300-400 mobilnih telefona.
 
A dovoljno je zamisliti putovanje iz Srbije do Grčke na more i shvatiti koliko je priča sa litijumskim baterijama besmislena.
 
Deluje mi da na forumu 80+% kolega prelazi 500km svakodnevno, pa im treba veca baterija 🙂
Realnost je da se toliko mesecno prelazi.
100km dnevno, znam dosta ljudi koji prelaze 300-400, do posla i nazad, nista neobicno na "zapadu".
 
Nista neobicno, ali koliki je to %? Tetka i ujak mi u Parizu, deca njohova, niko ne prelazi preko 50km dnevno u proseku. To sto zabodu 3h za toh 50km je druga prica.
Sa druge strane ja sam da mojim EV presao 23kkm za 6 meseci, lokal uglavnom. Imam drugi za dalja putovanja jer vozim egolf sa 200km range
 
Da pređemo svi na biciklo i rešena stvar.
 
Zasto bi se punili zbog cekanja na granici? Pa auto dok stoji sa ukljucenim klimom ne trosi vise od 600w struje
 
Sve je to lepo, električni automobili su mnogo napredovali u odnosu na pre, punjača je još više, ali ovako nagli prelazak na njih nije održiv, na stranu Muskov pipe dream, lupetao on često i mnogo, uglavnom u cilju sopstvene koristi. Najveći problem je infrastruktura, ta struja kojom će se puniti automobili se mora proizvesti negde (to je tek priča za sebe) ali i dopremiti do potrošača, kada bi sutra svi prešli na el. automobile, čitava el. distributivna mreža bi se jednostavno istopila. A ulaganje u istu mrežu je tek skupo i sporo. Da ne pominjem to da četvrtina sveta nema još uvek pijaću vodu, a skoro polovina kanalizaciji. Na strani dizela i benzina je još uvek jedna bitna stvar - energy density, koja je kod benzina i dizela 100 puta veća nego u litijum jonskoj bateriji, i oko 10 puta veća nego u naprednim baterijama koje su još u fazi razvoja i za koje je pitanje da li će i kada će izaći na tržište. Tako da čak i kada se uračuna i to da su električni automobili i do 60% pa i 70% efikasniji od ovih sa unutrašnjim sagorevanjem, ostaje činjenica da još uvek ne postoji tehnologija baterija koja bi ozbiljno parirala benzinu/dizelu.

Čitav hajp oko električnih automobila je podignut jer su se interesi i pohlepa krupnog kapitala i zelenih političara poklopiliSpasiti svet neće, one milijarde sirotinje po Africi i Aziji će i dalje zagađivati jer drugog izbora nemaju, a tu je i teška industrija iz celog sveta, kao i transportni sektor, avione, kamione i teške mašine skoro nećemo videti na struju. U osnovi, čitava fama oko el. automobila je pravljenje profita kompanijama, a realna dostignuća po pitanju ekologije su na nivou stavljanja flastera na ranu napravljenu katanom.
 
Buducnost je dizel, za sada.
Komšija danas. 😂

pixel_4537.jpg
 
South Park scenario, vređanje inteligencije. Ali navikli smo već na to u ovom veku.
 
Можда му је дизел јефтинији. :D Ево како у пракси изгледа "отворено" тржиште ел. енергије. Из Кристијансанда (јужна регија) се струја извози на британска острва. Лето је било кишовито, па су резерве приличне, видећемо шта нас чек на зиму.

Цене су (Eur/MW)
Screenshot_20230916_081820_Edge.jpg
 
Nazad
Vrh Dno