Još malo rezimiranja situacije pripajanja, pri čemu smo svi mi ovde neki vid "zamorčića", jer ajde što je sve to novina za radnike Poštanske koji i dalje bauljaju po papirologiji i daju razne dezinformacije ili kontradiktorne informacije na osnovu nekog tamo papira, malo umašćenog od bureka i sa kolutovina od prvih jutarnjih kafa, ali taj neki papir njima život znači, oni ga se drže čvrsto ma koliko bajat bio i primenjuju načela koji isti propisuje.
Napravimo paralelu sa IT svetom, pošto je čitav ovaj forum i otvoren sa nekom takvom idejom, da prati aktuelnosti i realne probleme korisnika vezanih za ovu oblast. Elem, baba Poštanska kako je ja od milošte zovem je doživela neki vid agregacije, update, nazovite to kako vam najviše odgovara. Njoj je pripao celokupan IT svet koji je nekako skarabudžila i održavala MTS banka. Idemo sad u detalje - sajt i mobilna app MTS banke liče na laboratorijske vežbe današnjih studenata recimo na RI smeru u okviru Elektronskog fakulteta u Nišu, što je pandan ETF-u za sve vas iz Bg-a koji čitate ovo. Dakle interface i sajta, a naročito mobilne je blagi vid havarije i vidi se da generalno nisu platili dizajnera da odradi to valjano, a ako su ga platili, toliko dobro su ga platili da je lik prosto išao čuvenom srpskom devizom koja je integrisana u svaku poru državnih preduzeća, a danas iako to zvuči frapantno i nelogično u sve veći deo privatnih preduzeća, a ta deviza odavno glasi: "Ne možete vi mene toliko malo da platite, koliko malo ja mogu da radim". Tako da mi verujte na reč da je elektronsko/mobilno bankarstvo bivše nam drage MTS banke na nivou studentskih projekata što de tiče interfejsa, user-friendly kriterijuma i pojedinih f-ja kada su servisi nedostupni pa nam ispisuju neke tamo serverske poruke i to što puno puta mobilna app recimo neće da sačuva šablon pri plaćanju ili tako neki svakodnevni bug koji se rešava principom - ajde da probam još jedared, da ga poguram malo, možda i uspe i gle ono stvarno uspe iz drugog, trećeg, petog puta.
Dalje, koliko je kvalitetno odrađen serverski deo govori i podatak da kada je pristigao onaj famozni mail o najavljenom pripajanju, apsolutno svi mi smo pohrlili ka proveri stanja svog računa i da vidimo šta se to dešava jer je svakog od nas tamo u predelu bubrega zaboleo ključni broj 250 kao nova cena troškova održavsnja. Servisi od tada počeše da padaju kao kruške, s mi dobri poznavaoci IT oblasti smo to prokomentarisali u fazonu - sasvim normalna pojava, serveri mts banke nisu predviđeni da opsluže toliki broj ljudi/zahteva u jednom momentu praktično i to je skroz ok za naše uslove. Ali, pošto de padovi ovih servisa nastaviše i nadalje, naročito nakon pripajanja, to poče dosta da smeta ljudima, jer uvek padnu kada ti najviše trebaju, što je situacija koja se uglavom pripisuje tamo nekom Marfiju koji čak ni kriv ni dužan ima svoj zakon i upravo to ovde imamo - sve što odjednom počne da baguje i remeti nam svakodnevicu, e pa taj Marfi je kriv za to. Na serverskoj strani IT sistema se definitivno nešto radi, već duže vreme jer su oni nedostupni svako malo, a mi koji osećamo to na svojoj koži pripisujemo to procesu pripajanja banaka i nadamo se da je stvar privremena.
Još jedna od ključnih reči srpskog biznisa je REUSABILITY. Ova reč gotovo natera suze radosnice na oči bilo kog domaćeg bizMismena (obrazite pažnju na veliko M), to ga nekako gane u srce poput najsrceparajućeg kafanskog hita. Ta reč u slobodnom prevodu znači - koristiš postojeći sistem, u bilo kojoj oblasti života, da li si to srećom nasledio, prruzeo, oteo, kako god, to znači da ti praktično bez dinara ulaganja koristiš nešto postojeće što već ima svojih nedostataka, ne pada ti napamet da bilo šta tu menjaš, ne daj Bože unaprediš, već je glavni cilj, obogatiti se brzo i po mogućstvu, sad, odmah, danas... Ovo je praktično aksioma poslovanja kod nas i to se ne menja, a kamoli pobija. Nešto tako je odrađeno i ovde, dakle sajt MTS banke je redirektovan i integrisan u okviru sajta Poštanske, neki tamo programer je opalio par linija koda za to, promenio boju pozadine pa ona više nije crvena već plava i uklapa se u dominantne boje Poštanske i generalno vam je to to. Šta se dešava sa servisima, zašto oni tako često padaju, da li se na tome radi pa ne obaveštavaju, videćemo ukoliko se uopšte stabilizuju. Ovde ima primera ljudi kojima mahom rade SMS servisi poput lika koji radi remote iz Crne Gore jer mu je vrućina u Bg-u, drugog lika kome ne stiže jedino priliv o plati koji je ujedno i najbitniji i nas ostale kojima uglavnom stižu SMS-ovi, samo ponekad i sa više sati zakašnjenja. Dakle nešto se dešava, a šta "čuće se", što bi rekli u kultnoj seriji.
Sve ovo je na neki način normalno za Srbistan, gde svaka promena ide polako, vremenski je zahtevna, treba je prihvatiti, usvojiti, implementirati, obučiti ljudstvo o istoj i onda ne čudi što i dalje na Petlovom brdu broj 2 u nekoj ekspozituri Poštanske još uvek nije stigla informacija o pripajanju itd.
MTS banka jeste neozbiljna, hteli mi to da priznamo ili ne, ali nas je navukla svojim benefitima pa i pored manjka bankomata i tih 250 din. održavanja koje su za srce ujela one koji su navikli da ne plaćaju ništa ili 100 kinte max. za all inclusive uslugu, gomila ljudi i dalje ima otvoren Račun Plus, a samo je platna primanja prebacio na račun druge banke. Ovaj ga neka, čuči tamo negde, evocira uspomene na "svaki bankomat je moj" i na kraju krajeva neka ga tu bez promene dok ne opale i po tome, onda ga makar online mogu zatvoriti, ili bar pokušati, a ako neće, ne gine mi obilazak neke od Poštanskih ekspozitura.
Definitivno je IT sistem MTS banke na nivou ozbiljnijeg studentskog projekta, hteli su mnogo sa malo novca naravno i poput studenata išli u fazonu da zarade što veću ocenu na funkcionalnost, ko će bre da gleda dizajn, upotrebljivost, bitno je da ima fancy funkcije koje malo ko drugi ima i da to kolko-tolko radi. Takav paket nam je upakovan uz sve ostale benefite i svi smo se upecali na to i koristili nekoliko godina, a dobar deo nas i danas. Ja ponavljam, svaka banka bi u okviru elektronskog/mobilnog bankarstva trebala da ima mogućnost limitiranja makar dnevne potrošnje, opciju da isključi neki od kanala potrošnje itd., čisto iz sigurnosnih razloga jer da uđem malo u paranoju, ne zna niko od nas šta ta kamerica snima dok unosiš PIN na bankomatu, čija je to kamerica zapravo, da li je nekom tamo dovoljan samo tvoj PIN i bez kartice, šta je to phishing i kako ja sad to unosim podatke na sajt preko koga nešto plaćam, taj sajt se čini legitimnim, nemoguće je da ga neko tako iskopira, ne razumem se u strukturu linka tog sajta, da li ima neke čudne dodatke i znakove itd. Poenta priče je da cepnete dnevni limit kartice na 10 ili 20k i ako vas neko ne daj Bože odrapi, onda neće mnogo da kažem. Sber banka u ima početni limit 20k, pa sledeći 100k, što je totalna nebuloza recimo jer generalno vam sigurno treba 20k dnevno max., ali nekad vam zatreba i više, a sledeća opcija je 100k i da biste postavili limit na 30k recimo morate da odete u banku ili u slučaju Erste da zovete Centralu da vam to podese.