Šta je novo?

Macintosh: OS 8.5 i OSX na istom HDD

Marsovac

Mlađi referent
VIP član
Učlanjen(a)
16.11.2001
Poruke
768
Poena
630
Dakle skoro da sve pise u temi. Da li je neko radio ovakvu egzibiciju, da li se uopste moze tako nesto raditi... znam da nije preporucljivo, ali eto da sad ne objasnjavam pozadinu svega toga, trebaju mi konstruktivne ideje, linkovi, anything kako to odraditi... ili download link za OS 8.5 ili 9.2... :d
Kupovina dodatnog diska zasad otpada jer ima samo 80GB-tnih koji sumnjam da ce raditi na G3-ci... :trust:
hvala unapred
 
Meni je na G3 radio HDD od 120 GB. Mislim da nije moguce instalirati oba OS-a na jednoj particiji. Jedino mozda da se na OS X doda Classic support, ali ti tako nesto verovatno ne igra.
 
Poslednja izmena:
Pa igra mi itekako jer skoro sam 90% siguran da softver koji imam (Harlequin RIP) nece raditi na OSX-u, bar ovo je bio slucaj koji sam imao ranije u prethodnoj firmi i to sa OS 9.2, ali poenta je da se nesmem bas igrati sa time "na zivo" jer ako mi ne proradi pod OSX-om stace posao, stamparija, a ja cu lepo siporex blok oko vrata i pravac u more... :d
Zato bih da za svaki slucaj imam i ovaj OS 8.5 negde u backgroundu... za nedaj boze... :D
Znaci da izreskiram kupovinu jedne 80-ke... dough... :S:
 
Poslednja izmena:
kad instaliras OSX pusti da ti instalira i classic support (default procedura).
ako ti taj software radi na OS 9 onda ce ga drzati dobro i na classicu koji je dobra simulacija OS 9.

u svakom slucaju mozes napraviti particije na bilo kojem HD pod OSX. ne znam da li bi mogao na jednoj od njih da stavis OS 8?! za OS9 nemas potreba jer kao sto rekoh, classic odradjuje posao vrlo dobro. nisam siguran da li simulira i podrzava 8-icu?!
probaj prvo sa classicom! mislim da ce ti software raditi kako treba!

Pozdravi!
 
Trebalo bi da moze, ja sam neko vreme drzao na svom meku paralelno MacOS devetku i linux za powerpc; imas lepih boot managera i za classic MacOS, pa lepo google u ruke...
 
@silverglider
da li si imao tada 2 particije ili je sve bilo na jednoj (i linux i OS9)? ja sam procitao da kod OSX moras izmonirati zasebnu particiju ako hoces linux na macu (kao sto rekoh to vazi za OSX). da li je to tocno ili moze sve da se vrti na jednoj particiji?

I jos nesto: macOSX ima X11 graficki server tako da bi trebalo da se i pod macom X vrte sve app za linux? Da li je to tako u 100% slucaja? Ako DA, i nama nekog smisla instalirati linux na macX? ili ima? (ne mislim na filozofiju open coda i sl., samo sa prakticne strane "da-li-radi-kako-treba" gledam na stvar)
 
Bile su odvojene particije za macos i os9, naravno. Linux naravno ima podrsku za hfs, tako da sam iz njega mogao normalno citati podatke sa mekove native particije. I ono sta je OS X kasnije potvrdio - makina je bila nesto zivlja pod linuxom nego pod classic OS-om (kad se malo dotera, naravno ;) ).
Koristio sam BootX kao boot manager.

Ne, OS X i linux nisu direktno kompatibilni, bez obzira na X okruzenje. OS X je baziran prakticno na BSD-u, a Apple je kao kernel uzeo jedan davno zaboravljeni projekat Mach kernela, pa ga oziveo, sredio i uklopio u svoj proizvod. Tako da nema kompatibilnosti da linuxom na vise nivoa. To sto koriste oba X server omogucava recimo da dele X sesije sa jednog racunara, remote desktope i takve stvari, ali izvrsavanje linux progama na OS X i obratno ne radi (osim pod eventualnim emulatorom). Oba su medjutim unix derivati, tako da je princip rada na njima vrlo slican.
 
morfnaom je napisao(la):
kad instaliras OSX pusti da ti instalira i classic support (default procedura).
ako ti taj software radi na OS 9 onda ce ga drzati dobro i na classicu koji je dobra simulacija OS 9....

Hmmm... jedino se bojim toga, da softver nece raditi ni sa OS9 tj. pod OSX-om i classic supportom, mada je mala verovatnoca, ali ko ce ga znaci s obzirom da je verzija softvera pre devetke... ma idem da probam, samo sa OSX-om... siporex i kanapche je tu pored... tako da ono... :d
 
Poslednja izmena:
silverglider je napisao(la):
...ali izvrsavanje linux progama na OS X i obratno ne radi (osim pod eventualnim emulatorom). Oba su medjutim unix derivati, tako da je princip rada na njima vrlo slican.

pa da, ja sam i mislio na taj "X11 for MaxOSX" koji je neka vrsta emulatora (da li je pravilno da se tako nazove?) i dozvoljava da se na macu vrte sve? (Hm...) app bazirane za X windows Systemu?

ovo kazem jer izgleda da taj emulator (nazovimo ga ako) X11 for mac sadrzi u sebi sav serverski software, client libaries..... kojie u tom slucaju dozvoljavaju da se vrte linux app.
ja sam zavrtio jednu app koja je linux native (GRASS GIS) koristecu ovaj X11 for mac.

Mislim, da li smo se shvatili?: cist MACOSX je baziran na unixu, ali normalno da bez eventualne, nazovimo emulacije (X11 for mac) ne dozvoljava pokretanje linux app.
Ali moje pitanje je bilo da li bas ako pokrenemo taj emulator ima smisla instalacija linuxa na zasebnu particiju? ista logika bi bila: da li, ako imam OSX i classsic support pod njim, ima smisla instsalirati pored OSX i OS9 na drugu particiju ili drugi HD? mislim da nema! bilo kako bilo, ja sam nabavio Debian za powerPC tako da cu sada kad uhvatim vremena da ga instaliram na mac pa cu u direktnom koriscenju nekih linux app videti razliku u brzini i sl.
Cuo sam price da je svakako bolje i sigurnije napraviti jednu linux particiju ako se koriste linux app, nego koristiti X11 for mac koji ima svoje mane i limite.

Pozdravi!
 
Ne, X11 nije emulator, sve si pogresno shvatio :)

Aj' ukratko od pocetka, poredeci OS X na meku i linux na peceju:
1. Oni imaju razlicite procesore. Program pisan za jedan procesor ne moze da se izvrsava na drugom (osim ako ne radi pod nekim emulatorom)
2. Oni imaju razlicite kernele. Kernel kao osnova sluzi za osnovne input/output operacije, dakle, sa memorijom, diskovima, itd, razlikuje im se format drajvera, nacin rada sa procesima, itd.

Sam *nix odnosno njegovi derivati vec tu predstavljaju OS dovoljan da radi - kernel, neki fajlsistem i na njemu neko osnovno stablo dirova (/, /bin, /proc, itd). Sve ostalo su dodaci. Tako je i X server dodatak, graficko okruzenje. U njega se bodu drajveri za graficke karte i zato je njegov zadatak da razgovarajuci sa hardverom omoguci graficki mod u odredjenoj rezoluciji i broju boja (sa nekom osnovnom funkcionalnoscu: mouse pointer, eventovi, itd). Nad njime ide sad window manager.

X11 za linux i X11 za OS X se razlikuju, jedan je kompajliran za jedan cpu i kernel, drugi za drugi cpu i kernel. Ista stvar je i sa gomilom drugih biblioteka, koje si ionako dobio najverovatnije u binarnoj formi. Znaci, gotov binaran program sa linuxa ne mozes preneti na OS X (ili obratno) i da to radi, bas kao sto ne mozes poterati gotov windowsov exe program pod linuxom i obratno.
Jedan jedini nacin da program radi je da si ga dobio kao source za kompajler koji postoji na obe platforme, da koristi potpuno iste biblioteke (carbon, gtk+, qt, itd) - pod uslovom da postoje te biblioteke na obe platforme, ili da ne koristi nista od njih (aka "hello world" iliti razni skolski programi), pa da ih lepo iskompajliras na toj drugoj platformi. A bilo koji program koji radi nesto korisno zove i razlicite biblioteke; ako i deo koji se obraca X bibliotekama ne treba dirati (jer su pisane imajuci kompatibilnost na umu), opet treba menjati delove koji zovu sistemske stvari (kernel) ili neke biblioteke koje na toj platformi ne postoje (bilo od window managera ili nesto sasvim deseto).
 
Nesto me interesuje, da li je Aqua desktop-environment koji trci nad X-om (sa sve svojim carbon/cocoa ili kako-vec libovima, poput kde/gnome u linux svetu), ili sta?
 
U sustini da; kao sto gtk biblioteka "daje izgled" GNOME-u, ili qt i kdelibs KDE-u, tako i cocoa framework daje izgled Aquai. Carbon sluzi za kompatibilnost sa starim softverom. X server vrsi crtanje pixela na ekranu, a ove biblioteke/okruzenja mu samo govore kako da ih iscrtava (seljacki receno).
 
silverglider je napisao(la):
Jedan jedini nacin da program radi je da si ga dobio kao source za kompajler koji postoji na obe platforme, da koristi potpuno iste biblioteke (carbon, gtk+, qt, itd) .... pa da ih lepo iskompajliras na toj drugoj platformi.
A bilo koji program koji radi nesto korisno zove i razlicite biblioteke; ako i deo koji se obraca X bibliotekama ne treba dirati (jer su pisane imajuci kompatibilnost na umu), opet treba menjati delove koji zovu sistemske stvari (kernel) ili neke biblioteke koje na toj platformi ne postoje (bilo od window managera ili nesto sasvim deseto).

Da, u pravu si, to je bio slucaj sa onim linux programom koji sam instalirao na mac.

Puno hvala za korisne informacije i pozdravi!
 
silverglider je napisao(la):
U sustini da; kao sto gtk biblioteka "daje izgled" GNOME-u, ili qt i kdelibs KDE-u, tako i cocoa framework daje izgled Aquai. Carbon sluzi za kompatibilnost sa starim softverom. X server vrsi crtanje pixela na ekranu, a ove biblioteke/okruzenja mu samo govore kako da ih iscrtava (seljacki receno).
Da li je to tako?
Zapravo, interesuje me da li, izmedju ostalog, cocoa framework sadrzi i klase koje su wrapper-i za Xlib (znaci da pojednostavim: X11 server uvek trci u pozadini i bez njega nema Aqua wm/DE)?
Cini mi se da nije, jer na apple.com u opisu features-a X11 for Mac, osim sto opisuju da se lako instalira i pokrece (znaci Aqua radi i bez njega!?), spominju i Quartz(?) kao Mekov graficki sistem.
 
Jeste, tako je kako sam opisao.
Mislim, sad sam pogledao kako su to tamo na sajtu opisali i nisi ti kriv sto si pogresno razumeo, kada ga oni tako *****ski objasne. To jest, daju ime nekom svom podproizvodu i onda ga opisu tako uopsteno i "nekonkretno" za nestrucne mase, da se njegove nadleznosti "prelivaju" preko objasnjenja drugih stvari - vazno da iz svake recenice prosto zraci "je l' da da izgleda lepo?!?" :d

X server mora da radi u pozadini, ali X server radi to na niskom nivou; njegov zadatak je (kao sto vec rekoh), da obezbedi screen po kojem ce se crtati, da obezbedi ulaz i eventove sa tastature, sa misa i drugih i/o uredjaja tog konzolnog tipa. X je centralno mesto gde se sastaju svi ti drajveri i u skladu sa njima obezbedjuje osnovna funkcionalnost. A dalje je zadatak ovih biblioteka (odnosno window managera baziranih na njima) da definisu kako ce izgledati dugmic, kako okvir za prozor, kako dropdown box, itd. Quartz je imaging engine koji sluzi za rendering ispisa pojedinih stvari (ne svih). To ne znaci da on zamenjuje sve ovo prethodno i da jednostavno radi bez njih. Evo jedna paralela iz windos sveta po kojoj ces (mozda :) ) razumeti odnos - windows takodje ima razne endzine za iscrtavanje svega i svacega, recimo DirectDraw i Direct3D od DirectX-a, ali to ne znaci da oni mogu da rade bez windowsovog GDI-ja. OpenGL je sledeci engine za 3D sadrzaj, tu je zatim IE endzin za rendering HTML-a (koji opet radi i sa imidzima, fontovima i sl - bas kao i Quartz).
 
Eto, iako nisam nestrucan (bar ne kada je X u pitanju, cak sam i radio stvari za X via Motif, doduse u nekom drugom zivotu i pre nekih 10tak godina) nisam uspeo da shvatim da li Aqua radi on-top-of X ili ne.
Nisam bas najpazljivije citao objasnjenja (u pravu si u stilu su "pogledajte kako to lepo izgleda! nije vazno kako radi" :)), a nisam bas zeleo da citam mac osx tech brief & sl., vec sam se pouzdao da ces ti to detaljno obrazloziti :D, mislim, kada si vec u prednosti i imas Mac pod prstima.
btw Kada vec kucam, da li je default X koji se pokrece X11 for Mac (koliko vidim, baziran na XFree86), ili XDarwin, koji sam negde video da se spominje?
 
Da ne ostane bez odgovora - odgovoricu sam sebi :)

Ispod Aqua-e, ne postoji X server. X11 for Mac se opciono instalira i izvrsava se u Application Environmentu (iznad Aqua-e) - jedina funkcija mu je da obezbedi side-by-side izvrsavanje X11 aplikacija pod Aqua-om.
Dakle, X servera u Mac OSX arhitekturi nema, i Aqua ni u kom slucaju nije X window manager.
 
Pazi kad mi je promaklo poslednje pitanje...
Problem je u marketinskoj taktici Applea i njihovoj zelji da nesto istaknu, a nesto sakriju. Sta je najgore, te se odluke vremenom kod njih menjaju. To se vrlo lako da primetiti prema grafikonima samog Applea na prezentacijama i najavama novijih verzija (iako se od prvog cheetaha i pume, pa preko jaguara i pantera do novog tigera sustinski u strukturi OS-a nije nista promenilo). Na mnogim grafikonima koji predstavljaju arhitekturu se navodi postojanje grafickog servera, samo sto su u njegovoj ulozi razlicite komponente, u zavisnosti sta se tera. Na primer, jedan scenario je da se koristi X server i nad njime window manageri (u klasicnom linux/unix smislu) - tu je X server u ulozi grafickog servera. U drugom scenariju quartz composer sluzi kao graficki server, podloga kojim se sluzi aqua GUI. U trecem scenariju se na golom darwinu izvrsava darwinx i nad njime aqua (cak i u slucaju porta za pc). U svakom od tih scenarija postoji jedan takav sloj koji pruza osnovnu funkcionalnost grafickog servera. Mozda je najpribliznija sledeca slika:

macosx-arch.jpg


E sad ono oko skrivanja i prikazivanja; sam apple recimo gura sad u prvi plan quartz, opengl i quick time endzine (za rendering 2D, 3D i ostalih sadrzaja kao i audia), ali vise skoro ni ne pominje recimo QuickShow ili RAVE API-je. Takodje, sve manje i manje pominje recimo javu, destimulise obracanje darwinu u podlozi (malte ne i njegovo pominjanje), itd. - iako te sve stvari i dalje postoje. Neke stvari Apple na grafikonima iz prethodnih verzija jednostavno "premala", a nesto postavi na nivo na kojem se ne bi trebalo nalaziti (shatro u cilju pojednostavljenja, kao da su korisnici maca samo *****i koji ne mogu ili ne zele bas nista da shvate).
 
Nazad
Vrh Dno