Šta je novo?

Intel Larrabee = 32 core Pentium P54C

pa ne mogu photoshop CS 3 i gomilu koja eksplicitno zahteva SSE a sad po defaultu se stvari prave sa sse podrskom... i to isto znaci da nista od x64 koliko sam ja skontao... tako da dzabe kompatibilnost kad opet moras da se vracas unazad... Tj.. sve audiove optimizacije za sse sada mora da se obrisu i pisu iznova sto je ekvivalentno prebacivanju na drugaciju paradigmu

Program ce raditi, ali ce raditi sporije, jer ce se izvrsavati softverski bez SSE.
 
Hm, koliko ja vidim, pola tog cipa ce biti dekoder instrukcija sto je super jer znaci manje mesta za racunanje... ali sam siguran da ce za 3 godine kad bude nova najava larabija da izjave da su nesto promenili... u svakom slucaju najbolje se reklamira proizvod koji ne postoji...

Ne kapiram, sta za 3 godine? Semplovi stizu za manje od mesec dana...
 
pokrenucemo Windows na grafickoj :S

Da, Larabee koncept moze omoguciti kreiranje cipa koji ce istovremeno biti u stanju da pokrece X86 i DirectX/OpenGL tj. da se kreira desktop/notebook SOC resenje solidnih performansi.

BTW: Nije preterano propracena vest da je Intel skoro usao na trziste SOC resenja sa svojim SOC x86 resenjem baziranom na Pentium M procesoru.
 
@delimir - intel SOC - mislis na Atom za par godina ? :d
 
bravo, napravili su (tj. napravice :d) ono sto je IBM napravio 2005. u 2009. (ista prica kao i ona sa AltiVec i SSE...)

a to sto se skalira linearno, znaci gledacemo 2010. realtime raytracing (kao onaj na CB-u) sa 20 Larrabee procesora :d

Jaooo bre sto ti spamujes svaku temu sa tim posranim IBM-om!!! Shvati vise da IBM ne postoji na desktopu osim ako ne mislis da su Lenovo racunari reprezentativni primerak onoga cime se oni bave!
 
nazalost ne postoje - to je moja poenta! a vi spamujete sa starim tehnologijama/idejama koje posle nekoliko godina stignu na desktop.... i to su shatro nove tehnologije ;) :D ako vas zanima sta ce sutra izbaciti intel pogledajte sta danas radi IBM (hint: ViVO). tema o Power ili Sparc procesoru ima 3,5 posta
 
nazalost ne postoje - to je moja poenta! a vi spamujete sa starim tehnologijama/idejama koje posle nekoliko godina stignu na desktop.... i to su shatro nove tehnologije ;) :D ako vas zanima sta ce sutra izbaciti intel pogledajte sta danas radi IBM (hint: ViVO). tema o Power ili Sparc procesoru ima 3,5 posta

Pre 3.5 godine nije bilo mouce implementirati npr. 40 P-M jezgara u jedan cip koji ima povrsinu jednaku jednom Pentium M jezgru u vremenu njegovog pojavljivanja na trzistu.

Papir je jedno, reality je nesto sasvim drugo... Uglavnom, tema nije IBM i njihove "neprevazidjene" tehnolgoije, vec Larabee. Pliz.
 
Poslednja izmena:
Jos malo novosti sa IDF-a -- sustina Larrabee-ja je softverski pipeline za rendering. Drugim recima, ni jedan deo pajpa nije u hardveru i to omogucava da se radi load balancing. Intel je pokazivao na primeru F.E.A.R., HL2 i jos nekih igara kako potreba za razlicitim stepenima u fiksnom rendering pajpu kakav imaju klasicni GPU-ovi drasticno varira od frejma do frejma i da jednostavno resursi i silna snaga nisu niti mogu biti iskorisceni efikasno zato sto je nemoguce promeniti namenu stage-ova u pajpu. Povrh toga, nije moguce ni smanjiti broj stage-ova po potrebi vec GPU uvek radi sve jer je ceo pipeline ozicen u hardveru. Kod Larrabee-ja je to konfigurabilno -- moguce je imati potpuno proizvoljan rendering pipeline ili nemati ga uopste nego izvrsavati samo optimizovan kod pravljen za njega. Softverska podrska dolazi u vidu novih biblioteka i alata kako je najavila Renee James tokom svog keynote speech-a.

Sve u svemu, ja ocekujem da ce Larrabee biti zaista revolucija u gaming industriji, GPGPU i ostalo da i ne pominjem. Gost na IDF-u je bio i John Carmack koji je prikazao svoj megatexturing engine koji zaista izgleda strava.

Slike i odgovori na eventualna pitanja cim stignem kuci i odmorim se malo.
 
Sve u svemu, ja ocekujem da ce Larrabee biti zaista revolucija u gaming industriji, GPGPU i ostalo da i ne pominjem. Gost na IDF-u je bio i John Carmack koji je prikazao svoj megatexturing engine koji zaista izgleda strava.
jel ga ter'o na G45 ili na Larrabeeju... ili na nekoj kartici koja nije plave boje ;)
 
'oce li biti nekog testa Larrabeeja na Benchu u Septembru?

Sempl ne znaci samo sempl za medije... Npr. semplovi koje ja dobijam nisu za press. Uglavnom, postoji, bar kod nas, vise kategorija semplova i svaki ima svoju kategorizaciju i namenu.

Enivej, ako je Nehalem bio spreman jos u Q1 kao sample, a sada su vec dostupni finalni cipovi (da, bice review) - zasto je cudno da postoji i LB?
 
Poslednja izmena:
zar nije onaj cika u Bench intervjuu rekao da ce Larrabee biti tamo 2009 - 2010 neke godine kad mesec udje u vodoliju ?
Ako mene pitate ovo je skolski primer kako se radi marketing! Ovako moze jos samo Microsoft.
 
"opinions are like assholes, everyone has them" (a neki su izgleda bas busni na sve strane). Aj ne s*rite vise o necemu o cemu ama bas nista ne znate!

Key differences from Typical GPUs

o Each Larrabee core is a complete Intel processor
- Context switching & pre-emptive multi-tasking
- Virtual memory & page swapping
- Fully coherent caches at all levels of the hierarchy

o Efficient inter-block communication
- Ring bus for full inter-processor communication
- Low latency high bandwidth L1 and L2 caches
- Fast synchronization between cores and caches

o Fixed function logic doesn't get in the way
- No backend blender between cores and memory
- No rasterization logic between vertex and pixel stages
- Result: flexible load balancing and general functionality

Ako vam je vaznije sta vi sami imate da kazete o Larrabee-ju nego sta ja koji sam odslusao predavanje i fotografisao slajdove imam da kazem o Larrabee onda nastavite lepo sa vasim bednim prepucavanjem, a ja cu da kacim slike i da objasnjavam nekom drugom kome je stalo do toga da nesto i nauci.
 
Da li su rekli kada ce zavrsiti to ?
 
Da li su rekli kada ce zavrsiti to ?

Zasto je to uopste bitno?!?

Kad god da ga zavrse dobrodosla je promena u odnosu na stagnaciju zvanu fiksan pipeline. Sumnjam da NVIDIA ili ATI mogu da naprave bilo sta slicno pre Intela jer je Intel vec obecao da ce krajem ove godine davati sample-ove developerima (zbog softverske podrske).
 
Nema potrebe za iscudjavanjem ? Normalno da mi je bitno, ako pokrecem nesto u Decembru ove godine i ako larrabee izadje sredinom 2009, onda me krajem 2009 ceka rewrite ovoga sto radim. A cak i da ne radim nista ozbiljno, vole bih da znam okvirni datum izlaska.

Postujem tvoje znanje, ali me jako nervira tvoj iskljucivi stav odbrane Intela. Sto se tice dalje prepiske na ovu temu - meni je dosta, sta god da te neko pita sto izlazi iz okvira hvalospeva L. ti se naduris kao neko dete. Na gore postavljeno pitanje ti odgovaras iscudjavanjem i hvalospevom larrabee...

Ukoliko Larrabee bude zaista dobar vrlo rado cu preci na njega, ne samo zbog performansi koje ce doneti kao parce HW, vec i zbog cinjenice da niko nece moci da da ni pribliznu podrsku developerima kao Intel.
 
Sempl ne znaci samo sempl za medije... Npr. semplovi koje ja dobijam nisu za press. Uglavnom, postoji, bar kod nas, vise kategorija semplova i svaki ima svoju kategorizaciju i namenu.

Enivej, ako je Nehalem bio spreman jos u Q1 kao sample, a sada su vec dostupni finalni cipovi (da, bice review) - zasto je cudno da postoji i LB?
znamo da ti/Andrea dobijate gomilu dummy chipova koji su odlicni za priveske i uramljivanje na zidu, ali kakve to veze ima sa funkcionalnim proizvodom o kome pricamo?

I kakve veze ima sample/test Nehalema sa Larrabeejem?

No, ajd da se drzimo tvoje logike, ali je Nehalem "samlpe" postojao u Q1 i ako ce Pera peric te cipove moci da kupi u Q4, jel to znaci da ce Pera peric moci da kupi Larrabee u Q3 2009?
 
"opinions are like assholes, everyone has them" (a neki su izgleda bas busni na sve strane). Aj ne s*rite vise o necemu o cemu ama bas nista ne znate!

Key differences from Typical GPUs

o Each Larrabee core is a complete Intel processor
- Context switching & pre-emptive multi-tasking
- Virtual memory & page swapping
- Fully coherent caches at all levels of the hierarchy

o Efficient inter-block communication
- Ring bus for full inter-processor communication
- Low latency high bandwidth L1 and L2 caches
- Fast synchronization between cores and caches

o Fixed function logic doesn't get in the way
- No backend blender between cores and memory
- No rasterization logic between vertex and pixel stages
- Result: flexible load balancing and general functionality

Ako vam je vaznije sta vi sami imate da kazete o Larrabee-ju nego sta ja koji sam odslusao predavanje i fotografisao slajdove imam da kazem o Larrabee onda nastavite lepo sa vasim bednim prepucavanjem, a ja cu da kacim slike i da objasnjavam nekom drugom kome je stalo do toga da nesto i nauci.
najlemerskiji zakljucak koji ja mogu da naslutim iz svega ovoga sto si ti napisao jeste da je ceo larrabee takav chip zakoji se apsolutno sve mora iz/pre programirati... lejmersko poredjenje bi bilo potreba za programiranjem FSAA algoritma za R600-kine shadere.... s tom razlikom da se za Larrabee pored antialiasinga mora programirati i filtriranje i reseterization output i sve ostalo?

Drugim recima, da bi Larrabee bio eksploatisan kako treba od strane igara, iste se moraju programirati na sasvim drugi nacin, cak se i format tekstura mora menjati...


sve to zzesce podseca na Itanik koji da bi plovio kako treba, programer je morao sve iznova da programira i to na mnogo tezi nacin... a svi znamo gde je Itanik zavrsio...

No, daj kaci te slike i informacije ;)
 
znamo da ti/Andrea dobijate gomilu dummy chipova koji su odlicni za priveske i uramljivanje na zidu, ali kakve to veze ima sa funkcionalnim proizvodom o kome pricamo?

I kakve veze ima sample/test Nehalema sa Larrabeejem?

No, ajd da se drzimo tvoje logike, ali je Nehalem "samlpe" postojao u Q1 i ako ce Pera peric te cipove moci da kupi u Q4, jel to znaci da ce Pera peric moci da kupi Larrabee u Q3 2009?

Ne znam o kakvim dummy cipovima pricas (mada ne zvuci kao losa ideja imati npr. Nehalem privezak :) ), ali Dunnington i Nehalem koji su kod mene jos od pre leta su npr. u QS fazi... Dunnington ne izgleda kao dummy - ima nozice, heat spreader i tako to :) i prijavljuje se uredno u BIOS-u kako pise u reportu koji je stigao uz njega. Sa Nehalemom je slicno, ali Nehalem sistem nije toliko tesko sklopiti kao Dunnington, pa cu i sam probati; samo je smor vaditi DX5400XS i ubacivati DX58SO u kuciste jer je i ova ploca ogromna. Medjutim, koliko vidim Red Alert 2 ce uskoro, tako da nema druge nego srafciger u ruke :)

Kakve ti semplove Buldozera npr. imas npr? Ima li bar za privezak :) Mozda je sa Denebom bolja situacija?
 
Poslednja izmena:
Samo ti znas zasto menjas teze i u temi o Larrabeeju ciji si sample najavio za mesec dana pominjes Nehalem... sto se Dummy cipova tice, to pitaj kolegu ;)
 
Samo ti znas zasto menjas teze i u temi o Larrabeeju ciji si sample najavio za mesec dana pominjes Nehalem... sto se Dummy cipova tice, to pitaj kolegu ;)

Nisam ja spominjao dummy cipove. Audiofreak je napisao ono sto je u principu tacno i sto je receno jos pre: semplovi za developere su spremni i developeri su ih dobili. Postoji btw vise kategorija semplova i nisu svi public semplovi, bar kod Intel-a.

Larabee ce raditi i u rasterizaciji i u vektorizaciji (Direct3D/OpenGL/RT) tako da je ovo sto pises oko ponovnog pisanja koda za igre besmisleno.

Postojace mogucnost da se koristi RT i to ce zahtevati prilagodajvanje koda, ali ce igre izgledati drasticno bolje. Uostalom, ko zna ako sutra npr. neka konzola bude vozila Larabee i imala mogucnost brzog rada sa RT to ce joj obezbediti veliku prednost u odnosu na konkurenciju.

Medjutim, nebitno - Larabee ce raditi i sa Direct3D/OpenGL API-jima.
 
Poslednja izmena:
Meni se cini da ce ovo cudo da se greje nenormalno (4870X2 ce da bude macji kasalj za ovo). 32 general purpose procesora renderuju u full load-u... Uz ovo u racunaru bice obavezna boca za gasenje pozara u sobi :).

Buducnost grafickih kartica nikako nije u general purpose procesorima. Mozda za 20 godina. Glavna prednost ovakve arhitekture je fleksibilnost kroz izmenu software-a i standardni set instrukcija. Ali mana je efikasnost (ne mogu me ubdediti da general purpose core moze biti efikasniji od hardware-skog pipeline-a koji je optimizovan za graficke potrebe).
 
Poslednja izmena:
Nema potrebe za iscudjavanjem ? Normalno da mi je bitno, ako pokrecem nesto u Decembru ove godine i ako larrabee izadje sredinom 2009, onda me krajem 2009 ceka rewrite ovoga sto radim. A cak i da ne radim nista ozbiljno, vole bih da znam okvirni datum izlaska.

Ja sam ti vec na PM rekao u sta mislim da je bolje investirati trud, a ti kako hoces. Ne zelim da se ponavljam. Za vise informacija pogledaj ovaj link: Link.

Ukoliko Larrabee bude zaista dobar vrlo rado cu preci na njega, ne samo zbog performansi koje ce doneti kao parce HW, vec i zbog cinjenice da niko nece moci da da ni pribliznu podrsku developerima kao Intel.

Upravo o tome ja svo vreme i pricam -- nema sanse da Intel Larrabee ne uspe. Hardver ne moze biti los jer znamo na cemu se bazira. Tehnoloski proces znamo da je bolji nego bilo ciji drugi u industriji. A tek sa softverske strane i podrske developerima nema nikog ko moze da parira. Larrabee ce biti novi standard. Tacka.

E sad na ovo sto si rekao da odgovorim:

Postujem tvoje znanje, ali me jako nervira tvoj iskljucivi stav odbrane Intela. Sto se tice dalje prepiske na ovu temu - meni je dosta, sta god da te neko pita sto izlazi iz okvira hvalospeva L. ti se naduris kao neko dete. Na gore postavljeno pitanje ti odgovaras iscudjavanjem i hvalospevom larrabee...

Ja se nisam naljutio na tebe licno. Iznervirala me cinjenica sto sam bio tamo, slusao prezentaciju, uslikao slajdove sa detaljima i sto se javljam na forum tek sto sam dosao sa aerodroma posle ~15 sati leta, a ljudi ni ne procitaju sta napisem nego me ili totalno ignorisu ili pricaju o sasvim sporednim stvarima -- na cemu je id Tech engine teran, o semplovima (o ovome cu kasnije) i u tvom slucaju o marketingu.

Odgovori na to su sledeci:

1. Nedjo da li zaista mislis da je JC bio na IDF-u da pokaze svoj next-gen engine i pricao o saradnji i pomoci koju dobija od Intela, a da taj engine nece raditi na Intelovom next-gen hardveru? Retoricko pitanje.

2. Semplovi -- delimir ti je lepo rekao da ima raznih semplova, a ja sam objasnio da ce biti krajem godine sample-ova za developere. Dakle ne za novinarsku sirotinju raju nego za ljude koji treba da ucine da ta stvar kad izadje radi kako treba i sa softverske, a ne samo sa hardverske strane. Pritom, ne mogu ni pojedinci to dobiti jer se za tako nesto mora potpisati NDA, a to mogu samo firme iz legalnih i finansijskih razloga jer firmi imaju sta da uzmu ako ih osteti na bilo koji nacin, a pojedincu ne.

3. Marketing -- to uopste nije ni blizu istine. Intel samo zeli unapred da pripremi ljude, da im pokaze sta da ocekuju i kako da to iskoriste, i da softverska zajednica ovaj proizvod doceka spremna, da se softver ovaj put pojavi kad i hardver, a ne za dve ili vise godina kao sto se to desilo u slucaju Pentiuma 4.

@Nedjo:

Ne. Vec je sto puta receno da Larrabee podrzava DirectX i OpenGL, a ima fixed function texture sampler i texture filtering. Prema tome, nema programiranja osim ako ne zelis eksplicitno da zaobidjes ove API-je.

Sustina je u load-balancingu. Na primer jedan frejm ima vise geometrije, drugi vise per-pixel efekata. Ta dva frejma imaju razlicito opterecenje na razlicite stepene u rendering pajplajnu. S obzirom da je pajplajn kod klasicnih GPU-ova ozicen u hardveru samim tim se ne moze dinamicki dodeliti vise resursa pojedinim stepenima, a manje nekim drugim. Unified shaders je korak u tom pravcu, ali problem je sto je to i dalje neefikasno koriscenje resursa tih SP-ova u poredjenju sa konfigurabilnoscu i load-balancingom koji ce doneti Larrabee.

Buducnost grafickih kartica nikako nije u general purpose procesorima. Mozda za 20 godina.

A zasto se onda NVIDIA i ATI ubise oko GPGPU sada?

Glavna prednost ovakve arhitekture je fleksibilnost kroz izmenu software-a i standardni set instrukcija. Ali mana je efikasnost (ne mogu me ubdediti da general purpose core moze biti efikasniji od hardware-skog pipeline-a koji je optimizovan za graficke potrebe).

Evo vizuelnog odgovora na to, izvinjavam se sto nije slikano kako treba ali bila je guzva, a meni je samo bilo bitno da se vidi sta pise:

1. Varijacije medju igrama u workloadu:


2. Varijacije izmedju sukcesivnih frejmova u istoj igri:


3. Poredjenje pajplajna:


Takodje se pominje binning renderer i Irregular Z-Buffer (za one koji se bave time kao na primer yooyo).

Detalje sa cele prezentacije sa jasno vidljivim slajdovima imate ovde:
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=575&pgno=5
 
sjajne fotke! Znacio bio si u prvom redu kako i dolikuje! ;)

Kao sto sam ti vec rekao, IMHO Larrabee ce ili biti totalna revolucija ili totalni promasaj, a imam utisak da ce tas na vagi biti dev support!
 
Da, ali ove slajdove tj. celu ovu prezentaciju sam imao 10 dana pre IDF-a, ali pošto su u online telekonferenciji koja je pratila taj PDF (slajdovi koje vidimo) na sva pitanja EU novinara ponavljali kako je još rano da se priča o implementaciji, odustao sam od daljih pitanja. Realno, Larrabee hardver još ne postoji kao takav (kartica), i sve priče o balansu i loadu i kako bi to Larrabee x16, x24 ili x64 trebalo da radi su podaci dobijeni simulacijama!

Iako mnogima sad može da zvuči čudno da Larrabee može da bude dobar za igranje igara u 2560x1600 (i ja sam među njima), treba znati da je vreme kada smo softverski vozili Quake 1 na Pentiumu, davno prošlo vreme - softver je dosta napredovao, a Larrabee je par desetina hiljada puta jači od tog Pentiuma, pa će i igre moći da rade "softverski". Zapravo, to i nije softverski, ali prosto rečeno, postoji samo još jedan lejer softvera između hardvera i drajvera sa kompajlerom i sa druge strane su API i aplikacija i to je to. Još jedan deo u lancu koji mora da radi savršeno i zato Intel na svojoj strani mora da ima što više gejm developera, ali i jako dobar dev tim za drajvere. I ako ti neki (plaćeni) dev timovi budu pisali direktno za Larrabee, tj. direktno na jeziku koji njegov interni kompajler razume (kao što su nekad igre pisane za Rivu, Matrox i Virge, pre DirectX-a i pre nego što je Glide postao standard za gaming) Larrabee će raditi jako brzo. Zamislite da neko pravi igre direktno i samo za RV770. Pa pogledajte kako radi Xenos u Xboxu :)

biće najjače da Intel da za male pare Larrabee microsoftu za Xbox720 - onda će gomila tih igara da radi extra u Larrabee-codepath režimu/modu, nezavisno od DX-a i OGL-a u PC verzijama... Onda će Larrabee možda postati novi Voodoo, sa novim standardnim API-jem i dev platformom...

Mene jako jako jako jako zanima kako će sve to izgledati. NVIDIA i AMD su postali predvidivi (mada je ovo sa GT200 i RV770 bilo malo zanimljiva epizoda, sa dobrim klifhengerom za NVIDIU:))
 
Poslednja izmena:
Time bi MS poprilicno srozao DX... ako gura ovakvo resenje...
 
Kao da je MS-u ne znam koliko stalo do DX-a. Više im je stalo do što većeg share-a kada je gaming u pitanju. Gaming, as in - consoles gaming, real gaming, not "PC gaming"...
 
Mene jako jako jako jako zanima kako će sve to izgledati. NVIDIA i AMD su postali predvidivi (mada je ovo sa GT200 i RV770 bilo malo zanimljiva epizoda, sa dobrim klifhengerom za NVIDIU:))

Apsolutno se slazem sa ovim uz malu ispravku -- ne da su postali predvidljivi nego su postali dosadni. Vec godinama nismo dobili nista zaista revolucionarno od njih i sasvim je logicno da to nesto revolucionarno donese neko treci ko zeli da se probije. S obzirom na to kakvim kapitalom i potencijalom (u smislu softvera i podrske) raspolaze taj neko, sasvim bi bilo besmisleno sumnjati u uspeh.

Sto se tice slajdova, oni ipak govore dosta onome ko ume da cita. Na primer, metoda podele zadataka (a.k.a. binning renderer) u Larrabee omogucava drasticno smanjenje potrebe za bandwidth-om -- pogledajte grafikone i videcete da ce Larrabee verovatno moci da radi efikasno i sa deljenom sistemskom memorijom umesto video memorije jer je bandwidth <200 MB/sec dovoljan dok klasican GPU mora imati ~1GB/sec za istu igru. To je po meni revolucionaran pomak -- od brute force pristupa ka optimizaciji i pametnim resenjima.

Sto se tice prezentacije, ljudi su zaista hteli da znaju kad ce se Larrabee pojaviti i neke konkretne brojeve ali Intelovi inzenjeri nisu hteli o tome da pricaju mada su rado odgovarali na sva ostala pitanja.

U vezi toga, ja licno mislim da je nerazumno ocekivati konkretne brojeve (broj procesora, takt, memorija, performanse) za proizvod koji je najavljen da ce izaci na trziste tek za dve godine jer se do tada stosta moze promeniti. Iznenadjen sam i da se i ovoliko zna -- uostalom, pitajte ATI ili NVIDIJU da vam daju detalje za nesto sto izlazi 2010 na trziste, bas me zanima sta ce vam reci.
 
Nazad
Vrh Dno