Šta je novo?

Hi-Fi muzika

Ne moze jedna komponenta da bude kvalitetna druge ne... rezultat ce biti podjednako los...od svake komponente zavisi konacan kvalitet zvuka. Po mom iskustvu najveci utcaj imaju zvucnici i DAC...naravno pod uslovom da je pojacalo bar na minimumumu pristojnosti i snage. Posebno DAC je bitan i sve je bitniji sto su ostale komponente kvalitetnije. Ovde je glavna caka naci balans jer do nekog nivoa overall kvaliteta imaj smisla uklapanje komponenti nakon kojeg podizanje kvaliteta pojedinacne komponente i nema neki uticaj dok se ne poguraju i ostale komponente...

Baš, ali BAŠ zato, početnicima (koji još ne pojme impedansu i snagu, koji ne znaju šta je to DAC, koji ne razlikuju pojmove izvor/amplifikacija/preamp) ja preporučujem all-in-one rešenja tipa network receiver (koja su BTW mnogo uznepredovala u poslednje vreme). Saveti tipa "samo se nabaci da je bolje raspberry/chromecast/usbDAC/spdifDAC/streamer/preamp/amp/impedansa/snaga/zvučnici/aktivni/pasivni/polovno/KP/novo..." jesu potencijalno bolji match, ali da neko ko prvi put u životu sastavlja HiFi kreće odatle, može, ako mu to sve uradi neko drugi, ko se mnoooogo bolje razume.


...moje iskustvo govori da ispod 2000-2500 EUR za nove komponente ne postoji hifi u pravom smilsu te reci...to je neki entry level ali to su samo moje usi...zato ponekada i ne razumem cemu bacanje para ispod tog nivoa jer manje vise sve to zvuci slicno lose i ono od 500 i ono od 1000 eur mala razlika u zvuku ili nikakva a u ceni velika, posebno za one koji hoce "jeftino" hifi resenje...to ne postoji.

Imajte u vidu da 90% kupaca bude sasvim zadovoljno onim nekim HiFi-jem što jednom kupi, i ne gnjavi dalje sebe i druge po forumima. Od ljudi oko mene, svi se od HiFi-ja zadovoljoljavaju onim što su jednom kupili, uglavnom osnovni sistemi. Ja sam jedina osoba koju lično znam ( :p ) da sam dalje feak i da mu osnovni Hi Fi nije bio dosta. Ali razmem one koji se zautave na osnovnom HiFi sistemu. U HiFi-ju postoji ozbiljan poremećaj vrednosti, i sasvim je ok ako neko ne upliva u te vode, već ostane na osnovnom Yamaha, HK, Marantz, Denon, Onkyo sistemu.
 
Poslednja izmena:
slažem se apsolutamente. sve skuplje traži i odgovarajuću muzičku sobu, a vrednost toga se tek meri milijonima evara...
 
Ja sam relativno skoro hteo nadograditi muzički sistem, i krenuo sam od zamene starog Pioneer surround receiver-a za novi stereo amp kao i komplet kablove. Osetila se razlika, ali nije vredela koliko je plaćen amp sa kablovima (oko 400+ €). Posle toga sam uzeo Yamaha streamer/dac. Kao i prvog puta poboljšanje ali nije vredelo tih 20k dinara. Tada sam imao Sony floorstendere koje nisam hteo sa menjam, dok nisam malo čitao o celoj priči kako razne časopise tako i forume i uvideo da su prevelike zapremine za sobu u kojoj su (oko 12m2), i posle preslušavanja raznih bookshelf kutija (Canton Gle, MA Bronze, Klipsch, Wharfdale...), i to više puta posećivao Player i 4Audio, uzeo sam Kef Q350, jer su mi najbolje zvučali. Kada sam njih povezao na sistem vredelo je i tih 500+€ koliko su plaćeni, kao i sve uloženo u prethodnu opremu. Nisam ni bio svestan da muzika tako može da zvuči. Razlika je bila nebo i zemlja. Tako da se ne bih složio da nema razlike u sistemu od 500e (koliko je stari vredeo) i 1000e (1200 plaćen novi sistem, neračunajući gramofon (Rega planar 1+)). Narednih par godina ću sigurno ostati na ovome, dok ću za kasnije videti... Takođe bih voleo da čujem ozbiljniji muzički sistem pa da vidim da li ću čuti razliku u odnosu na ovaj moj begginer editon [emoji16] i da li će me to povući u dalje ulaganje i izučavanje ove teme. Ovo pišem kao početnik u svemu ovome, i gde sam ja najviše osetio razlike kod promene komponenti.

Sent from my GM1900 using Tapatalk
 
...Takođe bih voleo da čujem ozbiljniji muzički sistem pa da vidim da li ću čuti razliku u odnosu na ovaj moj begginer editon [emoji16] i da li će me to povući u dalje ulaganje i izučavanje ove teme...

Hoće, povući će te. Još ako si izoštrio sluh i ako su ti porasli prohtevi.
A onda ćeš negde da poslušaš još bolji, pa će i on da te povuče dalje. I tako, gde je kraj?!?
Pa, u HiFi-ju je tamo negde, kod Sultana od Bruneja... :p

BTW, ako si imao Sony floorstander-e, to uglavnom i jeste dno od HiFi-ja. Možda bi samo zamena zvučnika bila dovoljan upgrade.
Zaista mi je teško poverovati da si kablove menjao pre Sony tornjeva koji najčešće (osim nekih ekstravagadnih serija prodavanih često samo u Japanu), daju bljak-bure zvuk :p

I to je onaj problem u HiFi. Svaka promena opreme, nosi neku promenu u zvuku. Neke su dratične, neke neznatne. Neke proporcionalne uloženim parama, neke ne.

Ja sam Onkyo + Jammo kombinaciju od 700€, menjao za Naim + Neat, doplata par k€.
Napredak je bio evidentan, ali možda nekome ne proporcionalan doplati. Meni je bio.
A pogotovo sam shvatio koliko je Naim bolji od Onkyo, kada sam kasnije ponovo čuo taj moj stari sistem.

Onda sam se preselio u novi stan, i Naim + Neat se čuju drastično lošije u tom novom prostoru nego u starom.
To me smorilo za HiFi do daljnjeg. :(
 
Poslednja izmena:
A to jeste problem, promena prostorije i akustika iste je zeznuta skroz, još ako uložiš kao što si ti uložio. Ja sam celu sobu izmenio, kako raspored tako i menjao elemente u istoj, da bih izvukao maksimum, i samo to je dosta pomoglo u celoj priči iako nije idealno rešenje. Ali me je najviše šokirala činjenica za stalke. Naime, kada sam uzeo zvučnike, po njihovim merama sam napravio metalne stalke, od masivnih profila, ali šuplje. Pohvalio sam se na hifi forumu da bi mi tu sugerisali da bi valjalo napuniti peskom, tada sam i počeo da čujem zvonjavu u glavi kad god bih pustio nešto, na kraju isekao stalke skorz, ponovo vario, punio suvim peskom, pa plastificirao. To je "sitnica" koja me ne toliko iznervirala i oduzela mi vremena, ali valjda tako mora kada se ne izuči detaljnije od starta. Stvarno je mnogo stvari koje utiču na finalnu sliku. Zato bolje da ne čujem ništa bolje od ovoga [emoji16]

Što se menjanja kablova tiče pre Sony kutija koje su se stvarno čule kao iz bureta, niže frekvencije užas, sam se odlučio kada sam uzimao amp, i samo pogledao kablove koji su bili oni tanki, iskorišćeni od nekih satelita sa računara što su mi ostali, vizuelno tanki kao konac, pa reko sigurno će biti uticaja i zbog njih [emoji23]

Sent from my GM1900 using Tapatalk
 
Poslednja izmena:
...moje iskustvo govori da ispod 2000-2500 EUR za nove komponente ne postoji hifi u pravom smilsu te reci...to je neki entry level ali to su samo moje usi...zato ponekada i ne razumem cemu bacanje para ispod tog nivoa jer manje vise sve to zvuci slicno lose i ono od 500 i ono od 1000 eur mala razlika u zvuku ili nikakva a u ceni velika, posebno za one koji hoce "jeftino" hifi resenje...to ne postoji.
To je neka cena o kojoj sam i ja razmisljao... Problem je sto sam ja krenuo da gledam sisteme od 500e, pa sam video da to i nije neki napredak u zvuku... Posle sam propustio da uzmem polovan komplet za nekih 1600€ koji je kao nov imao cenu oko 4300€, sto sam kasnije uvideo da je neka granica za Hi-Fi.
Sada se razmisljam da zamenim Yamahu R-N803 za integrisano pojacalo i odvojen streamer. Najvise bih voleo Yamahu 1200 ili 2100 ali bih morao da prodajem novi risiver i nisam siguran koliko bi ulaganje u € donelo napredak u akustici.
 
slažem se apsolutamente. sve skuplje traži i odgovarajuću muzičku sobu, a vrednost toga se tek meri milijonima evara...

niko ne kaze da treba dati te pare ali realno sta ce ti iole ozbiljniji hifi ako prostorija nije akusticna i to sve zvuci lose...ako je poenta da imas skupe komponente onda se tu neko usput pogubio...pravi hifi-sti pricaju o muzici koju su slusali i dozivljaju a vrlo malo o komponentama mada malo sam sreo takvih...hifi se uglavnom dozivljava kao tehnicka dispilina a sutinski je prica o dobrom zvuku a ne dobrim komponentama...nacelno najbolji hifi koji sam cuo je filharmonija u narodnom pozoristu sa sve plisanim zidovima...ja sam odlucio da pljunem pare kada sam cuo kako zvuci accuphase+harbeth kombinacija...nisam verovao da stvari koje sam cuo milion puta zvuce kao da ih cujem prvi put...i to je to...odose pare.
 
Poslednja izmena:
Onda sam se preselio u novi stan, i Naim + Neat se čuju drastično lošije u tom novom prostoru nego u starom.
To me smorilo za HiFi do daljnjeg. :(

Ovo sam osetio na svojoj koži, odnosno ušima. Mene iznenađuje broj tkzv audiofila koji daju silne pare za razne sisteme ali totalno zapostave prostoriju. Ljudi ne kapiraju da je prostorija jako bitan, ako ne i najbitniji faktor u celoj priči. O pozicioniranju i sweet spot-u neću da trošim reči.
 
osnovno poznavanje akustike će vam reći da je najbitniji deo ipak izvor zvuka (sami drajveri) pa onda sve ostalo...ovo pišem ne da protivrečim nego čisto da se ne mistifikuje i ide iz jednog u drugi mit.
 
vecna dilema, izvor ili zvucnici...ja glasam za zvucnike...rec driver se inace upotrebljava za zvucnike ne bas za izvor zvuka...
 
možemo o semantici pet strana,sam generator zvuka je u pitanju,sad ti ga zovi kako hoćeš,u haj faju je to uvek sam drajver pošto isto kao i ti ja pod 'zvučnik' podrazumevam fizičku celinu izvora zvuka (draveri i kućište,dizajn kućišta).

poenta je ista,dakle izvor/generator zvuka pa sve ostalo.
 
možemo o semantici pet strana...

poenta je ista,dakle izvor/generator zvuka pa sve ostalo.

Semantika ovo ono, ali ja i dalje ne kontam šta podrazumevaš pod izvorom, šta pod generatorom, šta pod drajverom?!?

U našoj HiFi praksi i terminilogiji, pod izvorom se podrazumeva, npr. CD player, gramofon, streamer, dakle ono što daje početni zvučni signal...
Kada se kaže drajver, u svim našim tekstovima na HiFi temu, misli se na same zvučničke jedinice u zvučnim kutijama.
Generator kao pojam nisam nešto sretao u HiFi terminologiji, ali recimo da bi to moglo biti pojačalo.
 
to je tvoja terminologija,niti je to opšteprihvaćena niti sam ja dužan da pet puta objašnjavam isto jer te mrzi da čitaš jer nije napisano tvojim lokalnim žargonom i terminologijom iz tvog miljea.

sasvim je precizno napisano,i to dva puta,a generator zvuka može biti samo stvar koja neposredno proizvodi zvuk dakle drajver.sve ostalo je mistifikacija i mućenje vode,kao na prošloj strani pa smo došli do toga da je soba najbitnija stvar u lancu...
 
Da, podsetio si me na ove .pdf-ove. Odlično što su ih dali na izvol'te.
 
Poslednja izmena:
osnovno poznavanje akustike će vam reći da je najbitniji deo ipak izvor zvuka (sami drajveri) pa onda sve ostalo...ovo pišem ne da protivrečim nego čisto da se ne mistifikuje i ide iz jednog u drugi mit.

Pa zar se to ne podrazumeva ?

Ja ovde ne pricam o kompjuterskim plastikander zvučnicima. Pričam o onima koji imaju skupe sisteme koji su loše pozicionirani ili se nalaze u premalim ili prevelikim prostorijama. Pričam o ljudima kojima MP3/FLAC isto zvuče. Pričam o ljudima koji na takvim sistemima koriste kablove od 200din, Ali su prezadovoljni jer je to skupo i "svira kako treba".
 
postoje i oni koji digitaliju svrstavaju u hi-fi. nemoj ni njih da zaboraviš
 
Jedno pitanje za vas iskusne vezano za lossless.. Pretpostasvimo da neko ima odlicno integrisano pojacalo (ili preamp + amp ili bilo koju kombinaciju) upareno sa "pravim" zvucnicima za taj uredjaj (kombinaciju) i da su ispunjeni svi gore pomenuti uslovi (akustika sobe, pozicioniranje..).
Kolika je razlika u slusanju 16/44.1, 24/96, 24/192 ?
Da li se moze primetiti razlika izmedju 24/96 i 24/192 ili recimo 16/44.1 i 24/192? Ili je ta razlika (ukoliko je ima) zanemarljiva za ljudsko uvo?

Pitam zbog ponovnog skidanja muzike koja mi je u mp3 formatu, jer velicina fajla u 24/192 nije bas mala?
Do sada nisam nasao nijednu domacu pesmu koja je u 24/96 ili 24/192.. Sve su u 16/44.1.
 
Poslednja izmena:
Ako imaš dobre zvučnike sa super tweeterom (koji sviraju do nekih 60 kHz, nečujnih uvu ali čujnih sinestezičkom poimanju),
i ako slušaš pravi sacd/bda/dsd master, a ne neki rip,
Onda ima veze.
 
Ukratko, nema veze za nas obicne smrtnike.
 
Do sada nisam nasao nijednu domacu pesmu koja je u 24/96 ili 24/192.. Sve su u 16/44.1.

Ne postoji nijedno zvanično domaće izdanje u HiRes kvalitetu. Ako išta nađeš na Netu to je neko semplovao ploče i pitanje je na čemu je rađeno, a da li je pravi HiRes ili transkode moraš da proveriš na spektralnoj analizi.
 
Jedno pitanje za vas iskusne vezano za lossless.. Pretpostasvimo da neko ima odlicno integrisano pojacalo (ili preamp + amp ili bilo koju kombinaciju) upareno sa "pravim" zvucnicima za taj uredjaj (kombinaciju) i da su ispunjeni svi gore pomenuti uslovi (akustika sobe, pozicioniranje..).
Kolika je razlika u slusanju 16/44.1, 24/96, 24/192 ?
Da li se moze primetiti razlika izmedju 24/96 i 24/192 ili recimo 16/44.1 i 24/192? Ili je ta razlika (ukoliko je ima) zanemarljiva za ljudsko uvo?

Pitam zbog ponovnog skidanja muzike koja mi je u mp3 formatu, jer velicina fajla u 24/192 nije bas mala?
Do sada nisam nasao nijednu domacu pesmu koja je u 24/96 ili 24/192.. Sve su u 16/44.1.

Daleko je bitnija produkcija albuma, nego da li je 16/44.1 ili hi-res (24/96, 24/192 ili DSD).
Mozes recimo da skines hi-res verzije omiljenih albuma ili onih cija produkcija to zasluzuje.
 
Poslednja izmena:
to je tvoja terminologija,niti je to opšteprihvaćena niti sam ja dužan da pet puta objašnjavam isto jer te mrzi da čitaš jer nije napisano tvojim lokalnim žargonom i terminologijom iz tvog miljea.

sasvim je precizno napisano,i to dva puta,a generator zvuka može biti samo stvar koja neposredno proizvodi zvuk dakle drajver.sve ostalo je mistifikacija i mućenje vode,kao na prošloj strani pa smo došli do toga da je soba najbitnija stvar u lancu...
Nije to njegova terminologija, nego je to opsta terminologija.
Ne znam odakle si izvukao te tvoje "generatore". Nemoj da pronalazis rupu na saksiji.
 
Daleko je bitnija produkcija albuma, nego da li je 16/44.1 ili hi-res (24/96, 24/192 ili DSD).
Mozes recimo da skines hi-res verzije omiljenih albuma ili onih cija produkcija to zasluzuje.

+++

Kao neko ko se bavi muzičkom produkcijom, ovo mogu da potrvrdim. Nemaju svi producenti isti skill kada je muzička produkcija u pitanju, a da ne spominjem monitore i prostoriju u kojoj se radi mastering. Neki producenti angažuju 3rd party ljude / firme koji rade digitalni mastering i tu cene i kvalitet drstično variraju a samim tim i kvalitet "finalog proizvoda". Nekome je cilj da mix samo bude glasniji, neko traži pojačanje smanjivanje određenih frekfencija u mix-u, neko traži kompresiju i "povećavanje dinamike" da se tako izrazim, pobolšanje stereo slike...itd. Pošto živimo u digitalnom dobu, jako je bitan kvalitet "materijala" koji se koristi prilikom produkcije. Mislim na na rezoluciju samplova, kvalitet libraries-a, da li se koriste analogni ili digitalni sintisajzeri, hardverski ili softverski efekti, kakav je kvalitet VST instrumenata i efekata i još milion drugih stvari. Kakvim mikrofonima su snimani vokali ako postoje...itd. 192khz je jako visoka rezolucija, i nju ne koristi mnogo producenata, jer je potreban vrhunski DAW setup, skill i utrenirano uho. To što je finalni mix eksportovan u 192/24 ne znači ništa, ako je prilikom produkcije korišćen materijal koji je 48/16. Postoji tu i upscaling, ali ne želim da komplikujem stvari.

Poneta je u tome da se razlika može, a i ne mora osetiti. To sve zavisi od svega onoga što sam gore spomenuo. Zavisi i od slušaoca, koliko je uho utrenirano, na žalost, zavisi i od godina, jer ljudsko uho godinama gubi sposobnost da registruje visoke frekfencije i da primeti razliku. Postoji tu i placeebo efekat, a da ne spominjem 320kbps MP3 fajlove koji su konvertovani i upscaleovani u FLAC. Kad god možete, nabavite materijal što većeg kvaliteta, ali te brojeve (parametre) uzmite sa dozom rezerve.
 
Poslednja izmena:
Jedno pitanje za vas iskusne vezano za lossless.. Pretpostasvimo da neko ima odlicno integrisano pojacalo (ili preamp + amp ili bilo koju kombinaciju) upareno sa "pravim" zvucnicima za taj uredjaj (kombinaciju) i da su ispunjeni svi gore pomenuti uslovi (akustika sobe, pozicioniranje..).
Kolika je razlika u slusanju 16/44.1, 24/96, 24/192 ?
Da li se moze primetiti razlika izmedju 24/96 i 24/192 ili recimo 16/44.1 i 24/192? Ili je ta razlika (ukoliko je ima) zanemarljiva za ljudsko uvo?

Pitam zbog ponovnog skidanja muzike koja mi je u mp3 formatu, jer velicina fajla u 24/192 nije bas mala?
Do sada nisam nasao nijednu domacu pesmu koja je u 24/96 ili 24/192.. Sve su u 16/44.1.

Kao što rekoše ostali, ovo mnooogo zavisi od kvaliteta onog što je izašlo iz studija. Buljavo producirana muzika se čuje buljavo, bilo to MP3, bilo 32/192.

Vrhunski snimljena i producirana muzika, odmah snimana, miksovana i distribuirana u high-ress, tu bi se već mogla primetiti razlika, mada, važi za dobro istrenirao uvo, na dobrom HiFi sistemu, uz muziku koju slušalac dobro poznaje.
Takođe, kod veoma komplikovane muzike izvođene na akustičkim instrumentima, na sinfonijskim instrumentima, razlika se lakše uočava nego na elektronskoj muzici (uz predpostavku dobrog snimanja, miksovanja, produkcije...)

Ali dalje, buljavi MP3 skidani sa početka digitalne ere u muzici, skidani sa tadašnjih dal' bugarskih diskova, dal' kompresovani maksimalno da se što više strpa na MP3 CD nosač, uglavnom se čuju veoma njanjavo, značajo lošije od tada dostupnog CD kvaliteta, 16/44.1

Tako da, svakako vidi da tu neku staru arhivu eMPeTrijeva zameniš nekim boljim formatima, bar 16/44.1 FLAC-ovima, ako je to što te zanima ikada izdato na CD-u.
Ali ako nešto nikada i nije izdato u high-ress, niti kao CD, nema svrhe da to isto pokušavaš naći kao high-ress.
 
Poslednja izmena:
to je tvoja terminologija,niti je to opšteprihvaćena niti sam ja dužan da pet puta objašnjavam isto jer te mrzi da čitaš jer nije napisano tvojim lokalnim žargonom i terminologijom iz tvog miljea.

A?!? :sceptic:
 
Verbosity, oh, the verbosity...
 
Pa moglo je i bez A, da stavim samo znak pitanja.

:p
 
Dok menjam mp3 sa flacom, resih malo da pogledam i naucim spek (spectrum analyzer). Koliko sam uspeo da izguglam, ako je iseceno na 20khz onda je to mp3 fajl od 320kbps.
Kako gledati za ostale (24/88 24/96 24/192) ?
Evo primera.
Legende - Moja Si.wav.png
Toše Proeski - Pratim Te.flac.png
Side A.flac.png

Muziku sam probao da pustim i preko vlc-a pa gledao koliko trenutno pusta.. Jedino je pesma od Legendi bila u proseku oko 1400kbs.. I ona je wav. Ostale dve su flac. Tose proeski je bio oko 900 kbs, a mozart oko 1600. Za Mozart-a u vlcu pise da je 32bit/48 ali u speku pokazuje 24bita. Sad cu da pokusam da nadjem odakle sam skinuo i da vidim sta tamo pise.. Ali zasto pokazuje drugacije.. Probao sam audacity ali tamo sta god da otvorim stoji 32bit float
 
Nazad
Vrh Dno