Šta je novo?

Elektro i samovozeci automobili

Uopšte ne ulazim u to ko i koliko vozi dnevno, nego je to bas diskutovano pre stranicu-dve, el auto za nekog ko prelazi 200km dnevno pa sam se nadovezao.
Ne vidim ni u cemu je problem ne puniti bateriju preko 80% za el vozila sa ca 300km dometa (to ostavlja ca 240km, efektivno oko 200km, da se ne bi praznio ispod 10%.
Inace sam pomenuti el golf punio na 100% svih 3 godine vlasnistva, posto on nije imao opciju ogranicenja max punjenja. A mene nije zanimalo da se cimam i pratim nivo napunjenosti 2-3 nedeljno svake nedelje. I nista, kad smo ga prodali nikakva zamerka na kapacitet baterije (posto je prodat u zamenu preko auto kuće koja ga je vozila na procenu vrednosti), auto procenjen kao nov.
To da se puni 10/20 - 80% je generalno vrlo ostvarivo u svakodnevici, kad se čovek malo upozna sa potrosnjom i slicno. Sve i da iskoci nesto neplanirano, sve sto je potrebno je brzi punjac i 10ak minuta vremena za manju dopunu (otprilike za do 100ak km) i eto.. nije neka nauka ako postoji mreza punjaca. Medjutim cak i u Norveškoj gde je to super razvijeno nije da ce prevladati el auti na severu zemlje gde su ogromna prostranstva i mali broj stanovnika. Nema puno punjaca, tako da i pored prakticno besplatne struje (u tom delu zemlje je kw manje vise sve vreme ca 3 dinara) i boljeg standarda (manji porezi nego ostatak zemlje) nemaju toliki broj el vozila na putevima..
 
Kasno je za edit prethodne poruke, pa... to konstanto punjenje na 100% je bilo na kucnom punjacu, mozda ukupno 3-4 punjenja na brzom punjacu za te godine..
Sadasnji el auto punim skoro uvek do 80%, eventualno na 100% pred dalji put.. praznjenje retko kad ispod 10%, i to je to. Domet mu i dalje pokazuje ca 400km sa napunjenosti 100%..
Kad smo vec kod poznavanja ljudi, eto i ja da se pohvalim da znam ljude sa po 2 el auta u kuci (oba električna, tj ni jednim sus autom), ili sa samo jednim autom u kuci i to električnim. I sta sad, jesam dokazao time neku poentu? Ne verujem, osim da ima razlicitih ljudi..
 
Poslednja izmena:
Inace to sa cenom polovnih el auta nakon 8 godina je vrlo moguce istraziti, umesto pretpostavljati da ce vredeti toliko i toliko ili nista.
Npr kia soul 2015-2016 godiste ovde kosta oko 6-7.000€ dok je nova (2023 prestala da se proizvodi doduse) oko 35.000€. Tesla S iz 2015-2016 je oko 25.000 €, nova je oko 80.000€ (ovde nema tako starih drugih teslinih modela)1000029083.jpg1000029081.jpg1000029086.jpg. Koga mrzi da googla, evo1000029085.jpg
Namece se zakljucak da posle isteka garancije od 8 godina imaju nekih 20-30ak % vrednosti cene novog vozila. Pa eto, dalje zakljucivanje ostavljam svakom ponaosob, meni licno to nije puno veci pad vrednosti nego kod sus auta na ovom trzistu. Mada, svako trziste prica za sebe jelte.. Polovnjaci su inace uvek macka u dzaku, zato se poneko i odluci da kupi nov auto 🤓1000029089.jpg
 
У Норвешкој може неки од новијих е-аутомобила да функционише као једини или основни ауто, али то кошта прилично. Тесла, Е-Трон, Енјак и сл. породични аутомобили доброг домета. Е-Голф, Нисан Лиф и сл. су малтене само за додатно ауто за вожње по локалу и кућа-посао, и за то су и најинтересантнији, ко прелази нпр. 30+ км у једном смеру на посао.
 
Za Spring Kad je trebala da izadje pominjala se cena 10.000.
Ispada da je to cena koliko kosta proizvodnja
 
Тесла из оних огласа је пример "богаташких уштеда" о којима сам писао. Не кошта 900.000, већ 1.000.000 кад се дода пдв. Уз стандардно финансирање са учешћем од 350.000 кр (30.000 €) биће још 100-ак хиљада круна камате у периоду од 8 година. Да би се на крају продао на Фин-у за неких 300.000 кр са пређених 100-150 хиљада км. Изгуби се 800.000 круна (70.000 €) на паду вредности, ал' је ето богати човек уштедео 150-200 хиљада круна на гориву (ако га је пунио у фирми за џ). :D
 
Takozvana EXTREME verzija
:)
Analogiju sa Yugom je nemoguće neprimetiti.
 
Тесла из оних огласа је пример "богаташких уштеда" о којима сам писао. Не кошта 900.000, већ 1.000.000 кад се дода пдв. Уз стандардно финансирање са учешћем од 350.000 кр (30.000 €) биће још 100-ак хиљада круна камате у периоду од 8 година. Да би се на крају продао на Фин-у за неких 300.000 кр са пређених 100-150 хиљада км. Изгуби се 800.000 круна (70.000 €) на паду вредности, ал' је ето богати човек уштедео 150-200 хиљада круна на гориву (ако га је пунио у фирми за џ). :D
S od 100k EUR treba da porediš sa nekim BMW ili Mercedes od 100k. Na takvim kolima se gubi puno para i mislim da je suludo uopšte uzimati ih za bilo kakvo racionalno poređenje.

Racio govori u smeru Model 3 LR ili ko voli Performance. LR je nov 49k EUR, a polovni 3-4 godine stari su 25-30. Deluje veoma veoma isplativo za prvog vlasnika. Dodaš koliko bi sipao goriva u konvencionalan auto i nastaviš da voziš nov. Sa konvencionalnim autom si te pare bacio.
 
Sto skuplja kola, to se vise gubi na njima, oduvek je tako bilo. Manji EV sa cenom do 25 hiljada eura mogu biti pun pogodak, pogotovo za nekog ko prelazi od 100-150km dnevno. E-Panda za 23300eur i dometom od 320km ce biti hit.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
I ja bas gledam u neverici taj komentar.
Poenta mog komentara je pad cene el vozila nakon isteka garancije na bateriju od 8 godina, i da im je vrednost oko 20-30% novog auta (kia soul i tesla S, nema mnogo drugih nepromenjenih modela tog godista). Otprilike kao sus autima.
Ko ima koliko para i na sta ce ih trositi veze nema ni sa ovom temom, niti ulazim u to..
Тесла из оних огласа је пример "богаташких уштеда" о којима сам писао. Не кошта 900.000, већ 1.000.000 кад се дода пдв. Уз стандардно финансирање са учешћем од 350.000 кр (30.000 €) биће још 100-ак хиљада круна камате у периоду од 8 година. Да би се на крају продао на Фин-у за неких 300.000 кр са пређених 100-150 хиљада км. Изгуби се 800.000 круна (70.000 €) на паду вредности, ал' је ето богати човек уштедео 150-200 хиљада круна на гориву (ако га је пунио у фирми за џ). :D
Inace bi bar ti trebao da znas da je pdv na el vozila uveden tek 2022, i da su modeli iz 2015 kupljeni bez placanja pdv. Pogledaj za 8 godina cenu danasnjih el vozila, mozda se ispostavi da im cena ipak bude toliko i veca u preprodaji.
 
Takozvana EXTREME verzija
:)
Analogiju sa Yugom je nemoguće neprimetiti.
Ovo je auto za drndanje po gradu. Treba mu samo klima i ništa više. Dovoljno je kratak i uzak da ga uglaviš gde god hoćeš.
 
Наравно да свако троши новац како хоће. Него никад до сад нисам чуо да неко ко вози стандардан ауто високе класе прерачунава колико га кошта гориво и остали трошкови. Купују људи јер воле и могу.
 
Jako zanimljiva tema, uzivao sam citajuci postove nekoliko strana unazad. Stvar se moze sagledavati iz vise uglova, zivimo u razlicitim zemljama, imamo razlicite potrebe i ukuse.

Mislim da je najvaznije da se ne opterecujemo i budemo nezadovoljni. Vecina nas ima auto, siguran sam da vecina takodjer ne vozi "krseve" ali cak i u tom slucaju auto ima svoju dusu, koju treba primjetiti...i dalje se sa njim mogu napraviti divne uspomene i putovanja. Hocu da kazem da prije svega treba uzivati i cijeniti to sto imamo, uglavnom je to i vise nego dovojlno.

Ipak nije lose biti upucen u trenutna desavanja i trendove, moze se u tom pripremanju za promjenu auta takodjer uzivati :)
 
Ovo je auto za drndanje po gradu. Treba mu samo klima i ništa više. Dovoljno je kratak i uzak da ga uglaviš gde god hoćeš.

Ma znam, naravno, sve kul. Ali Extreme mi svaki put nabaci kez.

BTW mislim da je eC3 mnogo ozbiljniji auto za 3000e više. Tehnički za klasu iznad, a po kvalitetu izrade za dve klase. Verovatno i Panda koja još nije viđena a koja je će biti ista ispod haube.

Ono što može biti neki faktor onima koji gledaju ovaj segment za kupovinu je pitanje šta će biti sa subvencijama sledeće godine. Generalni trend je da se subvencije ukidaju/smanjuju, mislim da je i kod nas ukupna suma izdvojena za 2024. manja od one za 2023. iako je nominalno 5000e po vozilu ostalo isto. Štaje desi na jesen kada se pojave eC3/Panda, a sredstva potrošena? Da li je onda Spring sa subvencijom bolji od eC3/Pande sa neizvesnom subvencijom. Da li će možda država da uleti sa dodatnom subvencojim za domaći auto kao što je dosad uradila i za Z10 i za 500L?
 
Sredstva za subvencije ove godine samo za EV. Inicijalno dosta manje novca nego ranije.
Izvor
 

Prilozi

  • Screenshot 2024-06-07 193808.png
    Screenshot 2024-06-07 193808.png
    98.8 KB · Pregleda: 80
  • Like
Reagovanja: mnt
Смешан буџет, ни за 300 возила.
 
Jeste smesan budzet ali to nije jedini problem nego se poprilicno dugo ceka na dobijanje subvencije a takodje neophodno je da su kola uvezena u zemlju da bi se pokrenula procedura i onda to pravi pakao kako prodavcima tako i kupcima...

Prvima jer moraju da imaju vecu investiciju u lager i da ga pazljivo osmisle tako da imaju za kupce pozeljne konfiguracije, motora, boja i opreme koji se nece zaglaviti u prodaji i da se izbore za njih jer nismo bas na listi prioriteta za proizvodjace sto se posebno osetilo za vreme i neposredno posle korone sa listama cekanja... A drugima jer mnogo duze cekaju na isporuku i imaju tu neizvesnost da mogu biti odbijeni zbog sto razloga ali i da nestane sredstava...
 
Realno ovo je jedan slucaj u ko zna koliko hiljada punjenja dnevno.. Dok sa druge strane svakodnevno se desava da se utoci pogresno gorivo u rezervoar. Da ne pricam koja steta moze nastati ukoliko utocite benzin u dizelasa i nastavite voznju...
 
Da, pa?
Pogrešno gorivo sipa vlasnik ili točilac, a ovde je štetu na punjaču napravilo treće lice.

Ni jedna ni druga stvar ne govore u korist ili protiv jedne od dve navedene vrste vozila. Obe stvari se mogu desiti.

Zapravo se i meni jednom desilo da sipam benzin, shvatio nakon nekoliko litara, odgurao auto na parking mesto, platio benzin da oslobodim stanicu, pozvao poznanika sa pumpom, otvorili rezervoar ispod sedišta, sve izvukli, gurnuo auto nazad na točiono mesto, napunio i nastavio dalje. Da sam birao gde da se desi, ne bih izabrao bolju lokaciju. Sve rešeno za 45 minuta i nastavio put na koji sam krenuo. Da mi se desilo negde dalje, morao bih da zovem pomoć na putu.
 
Aha, desava se i desavace se u budućnosti opet vrlo verovatno. Inace je lepo razmišljao da puni pre parkiranja do ujutru, umesto ujutru kad je baterija hladna (znacajno sporije puni), al eto..

Naleteh bas na clanak vezano za brzinu dopune 200 dodatnih kilometara, tj koliko minuta je potrebno za dopunu od 200km kada je baterija na 10% (svetlo zelena boja) i na 30% (tamno zelena boja). U oba slucaja je dopunjeno za dodatnih 200 km, ali vreme (minuta) potrebno za dopunu te kilometraze je drasticno razlicito:
 

Prilozi

  • Screenshot_20240608_154413_Chrome.jpg
    Screenshot_20240608_154413_Chrome.jpg
    99.9 KB · Pregleda: 57
Ovo i nije neko iznenađenje. I verovatno je slučaj da ovi automobili pri vrhu imaju veći kapacitet baterije.
 
Verovatno da bi bilo iznenadjenje koliki broj vlasnika el vozila ima poteskoca da shvati zasto im brzina punjenja varira toliko. I misle da nesto nije u redu sa kolima, punjacem ili vec..
Ovaj test govori u stvari da maksimalna deklarisana brzina punjenja el vozila drzi taj maksimum vrlo kratko, cesto je rec i i nekoliko minuta pre nego krene da pada (pod uslovom da je baterija prethodno predgrejana na optimalnu temperaturu, inace nikad i ne dostigne maksimalnu brzinu punjenja) . Sto je manji procenat napunjenosti baterije to duze drzi maksimalnu brzinu punjenja drugim recima, u zavisnosti od proizvođača do proizvođača (ugl taj maksimum brzine punjenja se zadrzava do oko 40% baterije, posle postepeno opada).
Nemali broj ljudi ocekuje da potrosi manje vise isto vreme za dopunu potrebnih 100/150/200 km, ali ako nisu tako dobro informisani dozive neretko iznenadjenje. Zato valjda i rade ove testove..
 
Na ovom kanalu je čovek te i još poneke stvari lepo pojasnio. Iz svog ugla.
 
Evo Evropska Komisija uvodi carinu na kineske EV... Turska je uvela i to bas opasnu sa fiksnim iznosom... bice zanimljivo... Ovo za Srbiju ne mora da bude losa vest jer morace Kinezi negde da prodaju...
 
Nazad
Vrh Dno