Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

EVC uskoro i u BG, po najavi iz SAT.
Nisam ispratio to za te struje. Kad ne bih znao za BEV, rekao bih da to liči na pitting, klasično stradanje ležajeva. I da klasične ležajeve EVC i stavlja, samo su dimenzije čudne pa ih nije lako naći.
Na onom kanalu (ako te ne bude mrzelo da gledaš) se može videti kakve gluposti mogu biti kvarovi na HEV/BEV. Popravke od par hiljada funti i to van ovlašćenog servisa.
 
Ovo što je pomenuto za servis elektromotora na 150k za Konu, da li je to onaj problem sa regenerativnim kočenjem? EV clinic u emisiji u ZG je pomenuo da je to velika mana nekih EV modela.
 
Izvor: Članak i google translate 😊

"Vlasti u Rimu su uvele novi program subvencija – takozvani Ekobonus – koji je spustio cene malih električnih automobila na istorijski najniži nivo.

Programa kombinuje premije za otpad, podršku zasnovanu na prihodima i privremene popuste od proizvođača.

Rezultat je da se modeli poput Dačije Spring i Lipmotora T03 sada mogu kupiti po ceni koja je u nekim slučajevima niža od cene običnog električnog bicikla.

Sistem je jednostavan. Vozači koji daju na otpad stariji benzinski ili dizel automobil dobijaju vladin bonus kada kupe električni automobil.
Što je automobil stariji i više zagađuje životnu sredinu, to je subvencija veća.

Pored toga, grupe sa niskim prihodima dobijaju dodatne subvencije, što akciju čini posebno korisnom za domaćinstva sa ograničenim primanjima.

Najmanji gradski automobili imaju najviše koristi od ove akcije. Dačija Spring, koja je već jedan od najpristupačnijih električnih automobila u Evropi, u nekim slučajevima se može kupiti za manje od 1.300 evra.

To je jeftinije od mnogih električnih bicikala na tržištu.
Cilj mere je da se uklone stari i zagađujući automobili sa puteva, a da se većem broju ljudi pruži prilika da izaberu električni prevoz."

Subvencija se raspodeljuje po principu „ko prvi dođe, njemu se mesto daje“, a interesovanje među italijanskim vozačima je veliko."
I nakon nedelju dana ove akcije:

"U nastojanju da električne automobile učini atraktivnijim, italijanska vlada je izdvojila skoro 600 miliona evra za električne automobile.
Kada je usvojen program subvencija, cilj je bio da se registruje najmanje 39.000 električnih vozila od septembra 2025. do kraja juna 2026. godine.
Ali kada su se mogućnosti za prijavu otvorile prošle nedelje, 600 miliona eura je razgrabljeno. Za samo pet sati (!) ceo fond je potrošen, izveštava italijanski Vaielettrico.
Ljudi sa odobrenim prijavama imaju mesec dana da kupe električni automobil pre nego što se novac vrati u blagajnu i umesto njima može da se raspodeli drugima.".
Izvor: Članak i google translate
 
I sistem je svakako bolji od našeg. Dobiješ subvenciju, pa imaš mesec dana da kupiš automobil.
 
Sistem je bolji, ali raspodela nije. Ovako je sigurno vise od pola njih samo rezervisalo sredstva a na kraju nece ni kupiti auto.
 
I ako za mesec dana ne kupe, sredstva se vraćaju nazad u fond, dok se ne potroši.
 
Juče je izašao video od lika kojeg pratim na YT. Zanimljiva poredba za publiku koja kupuje malo skuplja kola. Istu sam dilemu imao kad su me svrbele pare, uzeti jednog nemca kao što je M3 Competition starog 4,5 godina ili novog Model 3 Performance. Kad sam stavio na papir servise, gorivo, opcije pa čak i performanse automobila, logika mi je govorila da se odlučim za Teslu.



Mislim da sam u manjini što se tiče balkanaca koji žive po Evropi i Americi (generalno inostranstvu) da razmišljaju slično kao ja, nekako imam utisak da po društvenim mrežama i po forumima više srećem naše ljude sa SUS modelima i Audi, BMW, Mercedes, Alfa Romeo, Porshe, Honda, Lexus, Mazda, itd brendovima - svi još uvek voze benzince i dizele. Ne znam nikoga osim par pojedinaca sa foruma da voze EV ili su nedavno kupili nov skuplji električni automobil, a osim Dautovića, ne znam nikoga ko vozi Teslu. Možda je više slučaj da EV vlasnici gledaju svoja posla i ne prezentuju svima auto koji voze, dok su SUS vlasnici malo "ponosniji" na svoja kola, ne znam kako bih to opisao. Baš me zanima u narednih 6,7 godina hoću li više sretati naših ljudi sa higher end EV modelima ili će mentalitet i dalje biti benzin/dizel FTW, i "nemac je nemac" ili će biti osetno više EV vlasnika, kako se infrastruktura bude još više širila svuda. Ovako se osećam kao early adopter tehnologije, a EV nije baš toliko nova priča.
 
Šta će nekome ko ide za TR problemi sa punjenjem npr? Preslikaj na Balkan i to je to. Bez neka dublje analize.
 
Juče, slučajno naleteh na ovaj klip na Yt. Nestvarno je prosto sa kakvim problemima se suočava VW. Meni su ID3 i ID4 prirasli srcu jer sam ih vozio par put i onda vidiš ovaj problem kao na ovom klipu. Rekao bi čovek da je ovo slučaj jedn u ____ upiši sam, međutim, pogledaš komentare i ispostavi se da su zahvaćene random serije ID4 i ID3 iz 2021 i po neki iz 2023.
Problem sa voltažom u baterijama, ne znam kako će ovo VW rešiti.

 
Šta će nekome ko ide za TR problemi sa punjenjem npr? Preslikaj na Balkan i to je to. Bez neka dublje analize.
Plus stare zgrade bez garaža tj iako imaš garažu nemaš mogućnosti da puniš ev. Većina nas je u stanovima, bar ko živi u gradu.
Da imam mogućnost da punim kod kuće, rizikovao bih sa EV za dolazak u Srb iako ne prelazim puno.
 
Ne znam nikoga osim par pojedinaca sa foruma da voze EV ili su nedavno kupili nov skuplji električni automobil, a osim Dautovića, ne znam nikoga ko vozi Teslu.
U mom bliskom okruženju imam 3 naše porodice sa Teslom model Y. Svi ostali sa naših prostora sa kojima se družimo takođe voze EV, te klase ili više.. Mislim da za naše ljude generalno važi da su u startu sumnjičavi, vide u svemu prevaru i ne zaleću se, već oprezno analiziraju razvoj situacije (valjda je to nešto što odrastanjem naučimo). Pošto ovde u Norveškoj se EV pokazao kao dostojna alternativa fosilnim automobilima, relativno kasnije (par godina od početka ekspanzije) je krenula i ekspanzija EV u krugu naših ljudi sa kojima sam u kontaktu.. Prvo su ih kupili oni bolje stojeći, a nakon par godina i maltene svi ostali u tom nekom krugu. Sad, sigurno da ima raznoraznih krugova ljudi, ovo je jelte moje iskustvo..
Neko uvek bude pionir, a na ovom forumu je to pionirsko bilo vrlo mučno dok se nije uključilo više vlasnika EV da podele iskustvo, sada su došle na red smislene diskusije 👏👏👏
 
Poslednja izmena:
Ne znam čime se zanosite... Srbija je siromašna zemlja sa slabom i skupom infrastrukturom punjača, manjkom električne energije, skoro nepostojećom servisnom mrežom za ev, gde se mahom kupuju sus polovnjaci od par hiljada evra, a čak i njih loše održavaju u nezvaničnim servisima. Većina stanovništva živi po stanovima u zgradama...
I to uporedjujete sa nekom prebogatom Norveškom. Nebo i zemlja. Ovde će sus vozila biti ogromna većina još jaaaako dugo.
 
Da, trenutno je problem naći krštenog majstora koji hoće da održava i vozila sa sus motorom. Zakazuje se unapred kao magnetna rezonanca pa kad dođeš na red.
Totalno smo zaostali...
 
@dag Слажем се са свим што си написао. Има пар ентузијаста што уопште није лоше, пуна подршка ако имају новца и жеље, али то је све на нивоу статистичке грешке, ми пропадамо незаустављиво економски, народ је све сиромашнији, али није то тема овог форума и теме. Ја гледам свакодневно улице Осла...некада по пар минута не видим СУС ауто уопште на аутопуту или на улицама, све је електро од аутомобила персоналних, камиона, аутобуса...то је овде реалност, код нас то неће бити можда никад. Можда и не мора, по мени је и гас еколошки.
Оно што ме пријатно изненадило је овај такси из Крушевца из САТ емисије, који од 80 возила има 50 на струју и планира да повећа удео електро возила. Мислим да је то нека реална прича за Србију поред пар ентузијаста. Такси, достава у граду, неки лакши транспорт, курирска служба итд.
Што се аута скупљих тиче ја знам фризера из Републике Српске ,Срђана, живи у Ослу вози Mach-E GT - нов купио, ради као фризер и електричар, имам сестру од снаје од моје жене. Сама жена живи, ради као медициска сестра узела Highland 4x4 са већом батеријом у мају ове године, има своју кућу... Има ту још пар примера неких познаника, неки Е-troni, модел Y итд. Има један бивши кошаркаш што исто ради као електричар, имао новог Е-голфа годинама, сад узео Eniaq 80x. Има доста наших са електро што ја знам.
Шта знам, јасно ми је да има на овом форуму људи који имају надпросечна примања или економију у односу на просек у Србији, али опет овде где ја живим, довољно је да имаш неки стучан посао и то са средњом школом(типа електричар, водоинсталатер, неки IT техничар итд), да лагано можеш узети ауто од 40К еура и отплатиш без да једеш паштету 7 година. То говори колико смо ми у Србији девастирани економски и материјално, због чега ми је јако жао.
 
EVC uskoro i u BG, po najavi iz SAT.
Nisam ispratio to za te struje. Kad ne bih znao za BEV, rekao bih da to liči na pitting, klasično stradanje ležajeva. I da klasične ležajeve EVC i stavlja, samo su dimenzije čudne pa ih nije lako naći.

Fenomen se zove električna korozija ležajeva, i specifična je baš za EV upravljane frekventnim regulatorima (a to su svi današnji EV).

Iako elektro motore koristimo već skoro vek i po, a frekventne regulatore već par decenija, problem nije bio široko poznat do pojave EV.
EV su specifični po tome što se parametri rada el. motora veoma brzo i često menjaju.
Iz ubrzavanja (motor) u kočenje (generator) i obrnuto par puta u minuti, brze, česte i nagle promene obrtnog momenta...

Generalno, elektromotori kroz istoriju su vrlo retko radili u toliko brzo i često promenjljivim režimima. Zato je problem i promakao.

Promenom režima rada u rotoru se indukuju specifične parazitne kapacitivne struje, posledica promene magnećenja rotora, a sve to se manifestuje kao struje koje se zatvaraju kroz kuglice ležaja. Dalje se stvara varničenje između samih kuglica i prstena lagera, i eto spaljenog ležaja...

Ovo su prvi detaljno izučili (i publikovali problem) u Tesli. Neobično veliki broj celih pogona je imao reklamacije i opozive. Uvek problem u ležajevima el.motora.
Kasnije su ležaje zamenili keramičkim, kod njih je rotor potpuno izolovan od mase, i nema zatvaranja tih struja. Sam pogon, mehanički gledano, sada prelazi najmanje 500000 miles...

Drugo moguće rešenje je povezivanje rotora sa masom putem kliznog prstena i četkice.
Nije ni to loše rešenje, ali nova vozila sada mahom imaju keramičke ležajeve na rotoru elektromotora. Tu korekciju su sada usvojili gotovo svi proizvođači.
 
@dag
Nije mi ni bila namera da poredim Srbiju sa Norveškom, odgovarao sam na pitanje o balkanacima sa EV u inostranstvu.. U Srbiji verujem da niko od nas nema dileme dal će u dogledno vreme EV biti alternativa fosilcima.
Biće sigurno izuzetaka, ali bez značajnog povećanja ekonomije društva i infrastrukture neophodne za EV (a tu mislim na mrežu punjača)...
 
Šta će nekome ko ide za TR problemi sa punjenjem npr? Preslikaj na Balkan i to je to. Bez neka dublje analize.
Svaki proizvod ima svoju namenu, međutim, kako sam ove godine vozio baš tuda i to tačno rutom kuda navedeni voze, ima i EV. Više nego što bi se dalo pretpostaviti. Njima samo Srbija može biti problem, punjenje usput više nije tema, a u Turskoj pogotovo.
 
Мени је мистерија зашто људи са севера Европе и даље путују колима на Балкан/Турску кад су летови и рентакар доступни, ван сезоне често и баш повољни. Протраћено време у путу да не помињем. Да возим нека финија кола последње што бих хтео је да их чукају и гребу по београдским паркиралиштима.
 
Da li imaš predstavu kolika je Turska? Većini treba avion, 4-5-6 avio karata, presedanje iz Istanbula ili Ankare, pa rent-a-car. Ode 10-15 sati i hiljade evra.

U Tursku kad dobace imaju autoputeve sa ograničenjem 140km/h i infrastrukturu savršenu, punjače na sve stane i EV su svuda.
 
@NShappy Лепо си ти то објаснио, онако баш стручно, није ми се свидело како сам ја својим речима објаснио тај феномен иако сам објаснио тачно :) То је један од специфичних проблема које имају електро аута, има их још пар, можда ћемо се дотаћи истих некада.

Ја сам путовао неколкико пута аутом из Осла за Београд, али последњи пут у децембру 2015, тада још увек нисам имао деце. Ту се слажем са тобом да је то једноставно бацање времена и ресураса. Није релано то уопште. Потроши се пуно дана у путу, који је јако напоран, а и ко има децу то је право мучење. Имам и колегу турчина, рођен овде, али имају негде у центраалној Турској кућу, ишли аутом, спавају две ноћи у путу, спавали код Ниша негде, ма бежи бре :) . Исто ми је није јасно како људи аутом за Грчку и Халкидики нпр. иду ноћу, идем на одмор да се опустим, а морам да се стресам да возим ноћу, где се ту жури ја не знам, а после многи причају да се сморе после 5 дана...има клима за врућину а и камере на граничним прелазима за гужву, плус неки споредни гранични прелази који су по правилу увек без гужве. Али ок је и то да нисмо сви исти и да су нам приоритети различити :)
 
Što se tiče puta u Grčku, ima i nas koji volimo tokom noći da vozimo. Klinci spavaju ili dremaju, manje gužve na putu i uživancija za mene. Vozim znatno rasterećenije i opuštenije nego po danu. Ali svako ima svoje navike.
 
Od mojih poznanika dosta njih vozi za Srbiju za letnji raspust. Ni meni svojevremeno to nije bilo najjasnije, međutim ima ljudi koji su se lepo opekli sa rentacarom i rentiraju samo kad druge opcije nema (maltene nikad, tj samo kad letuju na 3.000+ km udaljenosti). Drugi imaju psa i nemaju mogućnosti svakog leta da ga ostavljaju na čuvanje po 3+ nedelja (ili više ne žele nikoga da obavezuju). Treći imaju po 4+ nedelja odmora spojeno pa koriste taj put ka našim krajevima kao deo letovanja sa decom, prave pauze u Legolandu ili po atrakcijama u Nemačkoj i Austriji (pa im put potraje minimum 1-2 dana duže). Četvrti i peti imaju porodice u zemljama usput (opet Nemačka ili Austrija) pa iskoriste da ih obiđu.. A apsolutno niko od njih ne vozi do Srbije van letnjeg odmora, ipak je to 2-2,5 dana u putu u jednom smeru.
 
Samo ne znam kakve veze imaju veze razlozi gastarbajtera zasto kuci putuju kolima, sa temom o EV, ali ajde :)

Proslo leto sam gledao klip neki turci su snimili put, mislim od Berlin do Istanbula Teslom model Y. I da, apsolutno je moguce bez problema preci taj put adekvatnim elektroautomobilom.

Sto se mene tice, to sto oni i slicni moraju da prave vise pauza u tom slucaju, to je samo plus. Bice makar manje onih situacija 'umorni turcin izazvo sudar'...
 
Nisam napomenuo da svi gorepomenuti u mom postu voze EV. Tako da se zaključak o mogućnosti putovanja po 2.000km u jednom smeru sa EV lako može izvesti (u pitanju su EV sa 350-600km dometa po WLTP)
 
Poslednja izmena:
@dag
Nije mi ni bila namera da poredim Srbiju sa Norveškom, odgovarao sam na pitanje o balkanacima sa EV u inostranstvu.. U Srbiji verujem da niko od nas nema dileme dal će u dogledno vreme EV biti alternativa fosilcima.
Biće sigurno izuzetaka, ali bez značajnog povećanja ekonomije društva i infrastrukture neophodne za EV (a tu mislim na mrežu punjača)...
Da, osim taksista i nekih drugih koji prelaze velike godišnje kilometraže, uz entuzijaste i ljubitelje novih tehnologija, nema tu tržišta za ev.
 
Ja znam dosta njih ovde koji prelaze dnevno po 100+ kilometera, zive u kuci i idealan su kandidat za makar jedan polovan EV. Ali niko od njih o EV i ne razmislja..

Cekamo sad kad pocne nestasica benzina i dizela, kako ce ljudi da zavole EV odjednom. Nema, dok jednom ne smrkne, drugom ne svane..
 
Da struja poskupi i 5x kod nas, opet se isplati. Npr kod mene je prosecna potrosnja za oko 2k km mesecno, oko 300kWh, sto opet mislim da je fino ispod crvene zone sa sve potrosnjom prosecnog domacinstva.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Nazad
Vrh Dno