Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Dva prenosna odnosa na EV su raritet, i postoje samo kod sportskih hyper car EV. To ima Rimac i neki Porsche.

Daleko od toga da je trend i da će ikada trebati iole normalnom EV.

Nisu dva prenosna odnosa na EV raritet, samo posmatraš pogrešno ;).

EV sa dva prenosna odnosa ima dobro potezanje 'od nule' i optimalniju potrošnju na autoputu. Može elektromotor da ima u svim obrtajima isti obrtni moment, ali trenje unutar motora nije isto na svim obrtajima.

Primeri:
  • Tesla koristi dva prenosna odnosa u većini vozila - niži stepen prenosa za zadnji motor, viši za prednji. Pošto su dva motora u pitanju, mogu oba da rade istovremeno iako su različiti stepeni prenosa. U praksi gasi zadnji motor na autoputu i ostaje na prednjem koji ima 'duži' prenos zbog manje potrošnje struje. Slično radi i Rivian, Alpine, Xiaomi i sigurno još x proizvođača.
  • Novi Mercedes GLC, CLA, G imaju 2 stepena prenosa (možeš da vučeš dobru prikolicu + efikasnost)
  • Stellantis planira 3 stepena prenosa, Chevrolet isto radi za svoje pickup modele..

Pravo rešenje tek dolazi, to su in hub motori, gde je Renault 5 3e prvi predstavljen sa skoro 5 Njutn kilometara :D .
Novi električni BMW M3 će navodno uskoro krenuti istim putem iako to kriju kao da je znam kakva tajna..
 
Predlažem ti da malo prošaraš po YT kako se popravljaju oštećeni HEV i BEV, koje su cene popravki u neovlašćenim varijantama, pa saberi i to nekako.
Koliko ih bude otpisanih a bili bi u garantnom roku i sl.
To Excel kupovina ne poznaje izgleda.
A ja predlažem da podeliš informaciju kad već imaš. Valjda tome služi forum?
Koliko je tebe koštala popravka? Da li si otpisao neki? Znaš li nekoga ko je imao problema i kako je prošao?
Ne mogu da kupujem stvari, a da pri tome unapred računam šta će da se pokvari i koliko će da košta popravka. Tako su mi pričali da ne kupujem toplotnu pumpu, pošto može da se pokvari i da bude skupa popravka. "Nemoj indukcionu ploču, obična ringla je jeftinija za popravku". "Ta veš mašina ima previše funkcija i delova". "Frižider moje babe je najbolji, nema tu šta da se pokvari"...
Najbolje da kupim trabanta. Taj se popravlja i servisira sa tri ključa i dva šrafcigera.
 
Želim minimalno održavanje i odlazak u bilo koji servis.
Рачунај да ако купиш нов ауто и желиш важећу гаранцију, мора да радиш и “сервисе” који могу бити итекако скупи. Колега је за е-трон плаћао око 600-700 евра, срећом интервал је две године и 30.000 км овде. Значи и за даљу продају, наравно. Ово је додуше смешно у односу на пад вредности новог возила, али није да и то не постоји.
 
Koliko je tebe koštala popravka? Da li si otpisao neki? Znaš li nekoga ko je imao problema i kako je prošao?

Nema potrebe za ovakvim stavom.
Problem popravke HEV i BEV postoji i ne treba ga ignorisati.
Kao što postoje problemi i kod ICE koje isto ne treba ignorisati prilikom kupovine novog vozila.

Mene jako odbija potencijalni kvar od 2000e ili 5000€ koji će se desiti nakon isteka garancije ili ako podom zakačim neki kamen i oštetim konektor ili bateriju, isto kao i ako mi crkne DSG na 50k km a znalo se da je problematičan (neće svakome da crkne, ali desi se).

Ne ubeđujem nikoga ni u šta, ni sam ne znam šta bismo novo mogli uzeti a gledali smo svašta.
Nemamo veliki broj km na mesečnom nivou pa će HEV ili BEV jako teško da se isplati, pogotovo kad se uzme u obzir gde živimo (dostupnost servisa, polovnih delova i sl).
 
mitar1982,
Loše san formulisao. Mislio sam što manje potrebe posećivanja servisa (bilo zvaničnog ili nezavisnog). Pretpostavimo sam da ne moram svake godine kao sa SUS da bih menja ulje.

Heinz,
Razumem. Pametno je da se raspitaš šta može da se očekuje u budućnosti. Na žalost, obično se boljke ispolje nakon nekoliko godina korišćenja pa je teško biti pametan i unapred znati.
Ono što pronalazim po netu nije ništa posebno. Tj. ne vidim da više košta u odnosu na SUS u toj klasi ili ceni. Ako stvarno imaš neki link, podeli. Možda gledam na pogrešnim mestima.
Ja i onako ciljam entry-level EV. Ne verujem da su tu cene kao za Tesla Plad ili Mercedes EQS.
 
Ma dzaba se mi svadjamo oko "bolji su ovi" ili "bolji su oni". Svaki auto se kvari, samo je pitanje kad i koliko boli kad stigne racun.

Kod klasicnih: plivajuci zamajac, automatski menjac, generalka, pa kad se desi uhvatis se za glavu. Kod EV nema zamajca, ali zato baterija, inverter, punjac...Isto moze da te ukanali u trosak da pozelis da si vozio trotinet.

Nema nepokvarljivog auta, postoji samo sreca i koliko je dubok dzep kad nesto zvekne. Jedni se tese da struja nema kvarova, drugi da je dizel neunistiv, a istina je da i jednima i drugima racuni za servis znaju da otvore oci.
 
Mene jako odbija potencijalni kvar od 2000e ili 5000€ koji će se desiti nakon isteka garancije ili ako podom zakačim neki kamen i oštetim konektor ili bateriju, isto kao i ako mi crkne DSG na 50k km a znalo se da je problematičan (neće svakome da crkne, ali desi se).
Kvarovi uvek mogu da se dese i tu treba malo imati i srece da ne dobijes neki felerican primerak. Sto je duze auto na trzistu, to vise informacija se moze pronaci o njegovim manama. Npr za Teslu model 3 postoji gomila informacija na netu sta su joj mane i koliko kosta popravka.

Ako se plasis skupih kvarova, udesa, ne verujes u kasko osiguranje, pa te cak brine i kamenje na putu, onda auto i nije za tebe. Onda lepo gradski prevoz, taksi, voz, avion, i mirnije ces da spavas.
 
Pretpostavimo sam da ne moram svake godine kao sa SUS da bih menja ulje.
Па ово је смишљено као нека алтернатива, доспу течност за брисаче, замене полен филтер, прегледају ауто и наплате као велики сервис. Таква је званична сервисна процедура, ко узме половњака и иде код "неовлашћеног" реално нема неке потребе за класичним сервисима.
 
Eto iz ličnog iskustva se sećam da je drugi redovni servis za el golfa koštao oko 350 € (a prvi nakon dve godine je bio besplatan, tj uračunat u cenu vozila). I na tim servisima se menja kočiona tečnost, metlice brisača i baterija u ključu, plus provera gomile funkcija i koječega. Ovo sve u Norveškoj kod ovlašćenog prodavca u mom gradu.
Redovni servis za bmw je kao što je gore pomenuto oko 600-700 € kada se uzme četvorogodisnji paket (tj 2 servisa), dok je inače jedan servis oko 1000€ (ovo inače ide centralno preko bmw, nema lokalnih razlika kod ovlašćenih prodavaca). A ne rade na njemu ništa specijalno više nego ovi iz VW 🤪
Ne znam za Teslu iz ličnog iskustva, prenosim iskustvo od dobrog drugara koji kaže da nema redovnih servisa, već auto sam izbaci kad mu je vreme za servis i šta treba. Njemu za 50.000km i 4 godine vlasništva jednom to izašlo i koštalo oko 500€ na modelu 3. Sadašnji model Y ništa mu ne traži nakon 2 godine i ca 25.000km.
Sigurno je najbolje proveriti šta i kako sa auto kućom od koje se kupuje auto.
Ne bi me iznenadilo da u Srbiji cena redovnog servisa bude manja, pošto ovde radni sat automehanicara može lako da bude skuplji od radnog sata hirurga 😆
 
Poslednja izmena:
Videh racun za VW ID.3 iz Autokomerca, za taj "redovan" servis - 42k din. Inspekcijski servis 19k din, koriscenje dijagnostike 4200, filter klime sa zamenom 8000, zamena kocione tecnosti oko 6k, sitan materijal moz' misliti za 1900 din (to mu dodje kao kuver u restoranima) i jos par nekih totalno bzv stavki koje ne sluze nicemu.
 
Da, filter klime sam zaboravio 😉 To je isto stavka u okviru redovnog servisa. Inače mi je to previše da čekam, pa menjam sam dodatno jednom godišnje izmedju redovnih servisa. Pošto zamena u servisu ispada oko 300€ 😆
 
Цене у овлашћеним у Србији су отприлике као у Норвешкој, као и многе друге. Економишен тајгер…
 
Za svaku stavku redovnog servisa, pored samog materijala (filteri, tečnosti...) naplate i radni sat. Obično ispadne 4-5 radnih sati, a ceo servis se završi za 1-1.5h.
 
Kod HEV i EV se itekako isplati biti informisan da se čovek ne sahrani. Previše je to novca koji može da ode niz vetar @component . Čak i da se ne pokvari ništa, nepoželjni automobili se prodaju jeftino, ili uopšte ne možeš da ga prodaš. Ev clinic iz Zg je korisno mesto za informisanje. I ova tema je korisna, u principu.
 
Postoje katalozi i programi (Haynes Pro) koji racunaju koliko je tacno vremena potrebno za servis plus koliko je u kom servisu radni cas mehanicara pa se lepo sve pomnozi. E sad ako urade za manje vremena u prednosti su svakako.
 
Pa nisu u prednosti. Po tome ispadne da radnici rade pod pritiskom i povećanim tempom. Ovo svakako nije slučaj, već se radi znamo već o čemu.
 
Osim ako ti je bitno koliko možeš da pređeš sa punim rezervoarom. I koliko brzo možeš da ga napuniš. I kolika je težina automobila. Možda nekada i to bude na strani EV-a, ali sada nije, tu je SUS superioran i dalje.
Ако идеш на неку стазу тркачку онда ћу ти уважити аргумент. Са неким BMW X5 ћеш прећи 900км брже него са Тесла X нпр, јер ћеш Теслу пунити 45мин у тих 900км. Тежина аута је иста, с тим да у Тесли X имаш много више места и за путниkе и за ствари. Аргумент има смисла ако возиш из комада често 1000км и слично.
 
Poslednja izmena:
Ja u zadnje vreme kada idem na more iznajmim neki tenak (npr Kodiak je 900-1000€ na 14 dana) i ne moram da vozim isti takav zglobni autobus preko cele godine i da mislim gde ću da ga parkiram po gradu. Em me baš briga za onu smolu sa drveta što u Grčkoj curi po kolima odakle stigne, ne zanima me ni sunce koje nemilice prži auto, em komotno stavljam u gepek peščane rekvizite kad stignem pred smeštaj.

Za česta duga putovanja za jednu osobu dovoljan je i Clio ili C3 - samo da su dizel zbog autonomije, što reče @Dautovic i da imaju krštenu android auto/carplay podršku..

EV C segmenta je po meni top 'za svaki dan' tj za stotinak km dnevno - ako neko ima uslove za punjenje.
 
Vrh Dno