Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Pa i ta tvoja priča o ,,drugom životu" baterija je još jedna besmislica, to se ne radi
Ili se radi?

I malo detalja
Got a battery pack from an old Prius and one from a newer bZ? No problem. Have 200 packs from different Prius models, all with different capacity capabilities? It can handle that too. No matter how deteriorated individual cells are, it can use them at the maximum capacity of each one. Even old 12V lead-acid batteries can be used, greatly expanding the available supply.
 
Dakle, samo beli SUS i no problem.
 
Ne radi se, eksperiment:

So, in this case, the battery from your old Toyota Prius could help to power Mazda’s headquarters in Hiroshima and, while this is a relatively small experiment at the moment, it may have big implications. Could this represent the start of a proper circular battery economy?

Ima takvih eksperimenta puno, ali je komplikovano i slabo isplativo pa se ne radi.
 
Biće odlične za kuće sa solarom, ko bude pravio off grid.

Nije to trenutno toliko bitno, jer nema dovoljno ponude da se svi uključe u reciklažu. Kad bude, biće. Tek se pune ulice sa EV, godinama smo ispred nekog trećeg života, jer prelaze mnogo.
 
Zaboravih da napišem, vozio sam kod nas onaj žuti testni Renault 5 pre cirka mesec dana. Pri 100 km/h troši 14.nešto KW/h. Da bi pozadi neko seo normalno, prednje sedište mora da se podiže kako bi stopala stala ispod (putnici napred i pozadi od ~175cm su uspeli da se nameste - da je neko viši sedeo napred sa podignutim sedištem bi već bio blizu plafona).

Super je upravljiv, prilično udoban, ubrzanje nije nešto impresivno sa tih 150 ks što na tu težinu i nije čudno, ali zadovoljava sve potrebe.

Na ulici se ljudi baš okreću za njim, i ta žuta boja ga prilično ističe.

Brat blizanac A290 koji sam ranije probao je oštriji na volanu, ubrzava za klasu bolje ali je i tvrđi zbog nazovi sportskog ogibljenja. Cenu A290 ne komentarišem, kapiram da će kod nas da deru pošto A110s planiraju da plasiraju za "skoro 100k" a u Nemačkoj je ~ 20k manje.

Petica nema ono fensi dugme na volanu sa A290 koje daje maksimalnu snagu za npr preticanje.
 
...a ono rasprava 3 stranice unazad EV - za i protiv... :D

Samo tri stranice?!? :eek:

Pročitaj ti lepo poslednjih 80.
Videćeš da je svih 80 prepucavanje za i protiv. :p

Na žalost, nije nigde moguće pokrenuti smisleni razgovor o EV, bez da ulete protivnici i obesmisle razgovor.
Ne samo ovde na Benchu...
 
Tako ti je na svim temama kad se piše o proizvodu X. Dođe puno glasnih sa proizvodom Y, a da se prethodno nije informisao dovoljno o X, ali valjda se onda ovde informiše i to je ok.
 
Meni su OK protivnici EV-a. Ali da su stvarno koristili EV i da napišu čime nisu bili zadovoljni i zbog čega su se vratili na SUS.
Sasvim je legitimno da neko kaže da putuje 500 km svakog dana i da je probao sa EV i da mu je bilo komplikovano, skupo, šta god... Ili da kaže da se puno kvario, da delova nema... da izbegnemo daj model.
Sve što bi nama koji bi kupili EV pomoglo da bolje donesemo odluku.
 
Upravo to, a kod nas obično bude "znam ja dobro, rekao mi jedan što je gledao"... a ličnog iskustva nula.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Meni su OK protivnici EV-a. Ali da su stvarno koristili EV i da napišu čime nisu bili zadovoljni i zbog čega su se vratili na SUS.
Sasvim je legitimno da neko kaže da putuje 500 km svakog dana i da je probao sa EV i da mu je bilo komplikovano, skupo, šta god... Ili da kaže da se puno kvario, da delova nema... da izbegnemo daj model.
Sve što bi nama koji bi kupili EV pomoglo da bolje donesemo odluku.
Problem je što je za većinu ljudi svaki auto kanta na 4 točka koja im treba da odu na posao ili pijacu. A entuzijasti smatraju da ima nešto više od toga. Baš kao i sa svakim drugim proizvodom ili parčetom tehnike o kom volimo da raspravljamo na forumu. Za većinu ljudi ne postoje prednosti i mane pogona automobila, kamere mobilnog telefona, frejmova grafičke karte, takta procesora ili operativnog sistema na kom čitaju vesti. A entuzijasti vole da predstave nešto što se njima sviđa ili odgovara kao univerzalno pravilo. Što nije ni tako loše, da nema toga, ne bi ni postojala većina uskospecijalizovanih foruma.
 
Ima malo i straha od nepoznatog. Mojoj ženi je user case savršen za EV. Ne da ga ne razmatra, nego, totalni tabu. Da provoza jedan 7 ili 15 dana bila bi potpuno drugačija priča.

I da, ona je od tih koja auto posmatra kao kutiju koja te prenese sa mesta na mesto.

Mislim da je imala već preko 50.000km u različitim automobilima, kada je prvi put sama nasula gorivo. Kaže, pa to uopšte nije komplikovano, samo izabereš pravi pištolj. A godinama je koristila samo pumpe gde zna da uvek ima zaposlenih koji toče.
 
Da pretpostavimo da je za porodicu u SRB potrebno novo vozilo.
Budžet za BEV ne može biti npr. 30ak k koliko sada otprilike košta išta kršteno, već preko 40k, da ne kažem 50k (kinezi su 30-ak i više, da ne posmatramo taj slučaj).
Ko živi u stanu, a treba da stuče 40-50k eur za kola, jako teško da će se odlučiti za BEV. Pogotovo što do naredne godine nema subvencija. A i tad je pitanje šta će biti.
Ja lično bih probao sa npr. Lynk & Co 02, da mi ga neko pokloni pa da vidimo šta ćemo sa njim i kako ćemo.
 
Pre nekoliko dana su obnovili subvencije. Nisam čitao detalje, iznos broj vozila i ostalo

Evo prvi pogodak na Google:

 
Ima malo i straha od nepoznatog. Mojoj ženi je user case savršen za EV. Ne da ga ne razmatra, nego, totalni tabu. Da provoza jedan 7 ili 15 dana bila bi potpuno drugačija priča.
И код мене је иста прича, мали ауто за локал вожњу и нема шансе да пређе на електрику. Пробала је Полестарове у фирми, не занима је то. Док имамо пумпу у прихватљивој околини ђираће се мали бензинац.
 
Mi vozimo malog benzinca, ali dotrajao je već i prvo sam hteo veći porodični automobil. Kada sam video cene EV za takve automobile, odmah sam počeo da gledam klasične benzince.
Sada već preturam po glavi koliko nam uopšte i treba veći auto. Mi smo idealna porodica za mani/srednji električni. 99% vožnje nam je po lokalu, imamo kuću sa garažom i planiramo solarne panele uskoro. Onaj 1% što nije po lokalu je, s vremena na vreme, vožnja udaljena 100 km od kuće i isti dan nazad (dakle 200 km domet) ili jednom do dva puta godišnje put od 300-400 km.
Ove godine smo prvi put posle 8 godina putovali na more automobilom i prešli 800 km u jednom danu.
Znam da je pametnije da gledam polovne električne, ali nisam neko ko često menja automobile i gledam nov, pa dokle traje. Ovaj trenutni je isto nov kupljen i evo ga 14-ta godina mu je. Ako i EV bude toliko potrajao - puna kapa.
Plan mi je da pazarim sledeće godine i iskoristim subvenciju. Pratiću vesti na tu temu, pa ću da kalkulišem...
 
  • Like
Reagovanja: mnt
A glavni motiv je šta - niska cena vožnje po km?
Dok se ne pokvari nešto, ili ne daj bože slupa.
 
Ako mene pitaš, moj glavni motiv je da mi treba nov auto.
EV mi daje mogućnost da mogu da ga punim kod kuće, što je meni komfor + finansijski isplativije. Želim minimalno održavanje i odlazak u bilo koji servis. Treba nam auto gde ne moram da menjam brzine (dakle, u izboru je ili automatik ili EV) i da je što tiši u vožnji. EV ima plus što mi neće zadimiti garažu kada se parkiram unazad.
Da je EV bliže po ceni benzinca, apsolutno ne bi bilo šta da se kalkuliše. Ali pošto je ipak skuplji, računaću subvencije (ako mogu da dobijem), troškove goriva i održavanja, registracije sve to na 10+ godina u poređenju sa benzincem automatikom istih performansi kao EV. Ako razlika nije prevelika - kupujem EV. Isplati se dati malo više za komfor koji mislim da ću dobiti.

Ako se nešto pokvari ili slupa moraće da se popravi. To ne gine bez obzira na pogonsko gorivo. Neće benzinac da se "ne slupa" zato što ima rezervoar, a ne baterije. Ako ništa drugo, crash testovi su na strani EV-a. Lepo je da znaš da ti je porodica ipak malo bezbednija.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Da je EV bliže po ceni benzinca, apsolutno ne bi bilo šta da se kalkuliše.
Cena EV kada se uracuna subvencija je gotovo dostigla cenu benzinaca za pojedine modele. Evo Grande Panda je sa subvencijom 20k eura, a benzinac hibrid je valjda 19 hiljada.

Neko je gore pomenuo Lynk & Co 02, on je sa subvencijom 29k eura, a to je vec ozbiljan EV sa velikom baterijom i brzim punjenjenjem sa kojim bez problema mozes da krenes na taj put od 800 kilometara.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Evo par firmi koje koriste stare EV baterije za velike elektro sisteme:

Redwood materials ce makar po njihovom websajtu samo ove godine ponovo iskoristiti 5GWh baterija, sto mu dodje ~80-100k automobila godisnje.
Najveci korisnici su AI datacentri.
 
Da kažemo pravilnije, treba ti auto koji ne mora da ima brzine da bi kompenzovao mane svog pogona kao SUS. :)
Nemoj ovako. Sus u prvoj brzini zbog menjača ima neuporedivo više obrtnog momenta nego EV. Otud u zadnje vreme trend da se i na EV stavljaju dva prenosna odnosa.
 
Dva prenosna odnosa na EV su raritet, i postoje samo kod sportskih hyper car EV. To ima Rimac i neki Porsche.

Daleko od toga da je trend i da će ikada trebati iole normalnom EV.
 
Ako se nešto pokvari ili slupa moraće da se popravi. To ne gine bez obzira na pogonsko gorivo. Neće benzinac da se "ne slupa" zato što ima rezervoar, a ne baterije. Ako ništa drugo, crash testovi su na strani EV-a. Lepo je da znaš da ti je porodica ipak malo bezbednija.

Predlažem ti da malo prošaraš po YT kako se popravljaju oštećeni HEV i BEV, koje su cene popravki u neovlašćenim varijantama, pa saberi i to nekako.
Koliko ih bude otpisanih a bili bi u garantnom roku i sl.
To Excel kupovina ne poznaje izgleda.
 
Pa ako uzme nov auto valjda ce da ima kasko? Ko jos kupuje nov ili skoro nov auto a da ne uplati kasko..

Elem, jos jedan interesantan auto od malih i jeftinih EV je Dongfeng Nammi Box. Kod nas se sa subvencijom moze uzeti za oko 17 hiljada eura. Auto duzine 4 metra, 42kwh baterija, 340km domet.. Ima veoma prostranu unutrasnjost za te dimenzije, i po meni bolji auto od grande Pande.
 
Mnogo očekujete od kaska.
 
Nazad
Vrh Dno