Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Još je u SATovoj emisiji na temu fabrike baterija rečeno da se očekuju nove baterije za par godina koje će bitno podići performanse istih i da će one tada ući u široku primenu.
 
Sto onda ovi da kopaju litijum nema potrebe.
Sad kad ulaze u trku drugi materijali za izradu.
 
Svako će da gura pun gas ono što ima i ono što ume. Što se mi tu guramo pojma nemam, nit nešto puno imamo, a ne umemo ništa.
 
Pa baterije/akomulatori su uvek bile problem, neki od prvih automobila su bili električni ali su ih ubili tada vrlo rudimentani akomulatori. Da su akomulatori bili bolji, mali SUS motori se ne bi ni razvili. Čak su i parna vozila bila bolje od SUS-a ali nepraktična.
 
Sto onda ovi da kopaju litijum nema potrebe.
Sad kad ulaze u trku drugi materijali za izradu.
Litijum je osnova skoro svih baterija. Naredna generacija baterija će biti takođe zasnovana na litijumu. LiFePo ide u klasu ispod kao jeftinije rešenje.
Baterije zasnovane na drugim materijalima su tek izašle na tržište.

I na kraju, ne očekuješ valjda da Li baterije nestanu preko noći čak i da se nađe neko drugo rešenje?
 


Generalno tesko ce oni ovo da uvale Evropi, mozda Latinskoj Americi etanol varijantu.
 
Dacia ga "uvaljuje" Evropi, već godinama.
Što ne bi Fiat.
 
eC3 na glavnim evropskim tržištima ima preporučenu cenu od 23300.
U Mađarskoj primaju porudžbine, cena je od 25000.
U Hrvatskoj primaju porudžbine, cena je od 26000-29500 za max model.
U Srbiji još ništa ne znaju. Kažu nemaju još platformu za porucivanje, možda će nešto znati krajem septembra. Prodavac zna manje od mene o tehničkim detaljima...
:)
 
Pročitao sam ceo članak i poenta je sledeća:
Dosadašnji prozvođači automobila se nisu prilagodili i Kina ih je prestigla. Jedino Tesla ima zaradu od EV, dok ostali imaju gubitke.

Moje mišljenje je da i treba da propadnu ako nisu sposobni. Umesto da ulože u novu tehnologiju, prvo su pokušavali da je diskredituju, pa da se pretvaraju kao da rade nešto po tom pitanju, pa na kraju, kad je đavo odneo šalu krpe se kako znaju. Da im ti "policymakers" na koje se žale, ne zavrnu ruku, prodavali bi nam najveće đubre koje mogu da proizvedu. Skoro svaki koristan napredak, koji su u poslednjih decenija uradili, je došao zbog pritiska tih policymakersa. I broj vazušnih jastuka i crash testovi i asistencije u vožnji... Da se pitaju proizvođači važan bi bio sam infotainment i pretplata na grejana sedišta.
 
Jedan od uzroka je i lobiranje auto industrije u EU parlamentu, pokušaj zabrane SUS motora u nekom relativno kratkom roku koji stalno produžuju jer nije nimalo realan. Auto industrija je jedna od ili možda naj jača evopska industrija. Svi proizvođači su povezani u veliki kartel sa delimičnim vlasništvom i investicijama između njih samih pa i u Americi. U ime ekologije, praktično bi bar duplirali proizvodnju i profite kada počnu da zamenjuju SUS sa električnim sa velikm subvencijama država i EU fondovima. Ne bi ma začudilo ako ne podstiču ili čak plaćaju one ekološke grupacije protiv nafte.
 
Dosadašnji prozvođači automobila se nisu prilagodili i Kina ih je prestigla. Jedino Tesla ima zaradu od EV, dok ostali imaju gubitke.

Moje mišljenje je da i treba da propadnu ako nisu sposobni. Umesto da ulože u novu tehnologiju, prvo su pokušavali da je diskredituju, pa da se pretvaraju kao da rade nešto po tom pitanju, pa na kraju, kad je đavo odneo šalu krpe se kako znaju. Da im ti "policymakers" na koje se žale, ne zavrnu ruku, prodavali bi nam najveće đubre koje mogu da proizvedu. Skoro svaki koristan napredak, koji su u poslednjih decenija uradili, je došao zbog pritiska tih policymakersa. I broj vazušnih jastuka i crash testovi i asistencije u vožnji... Da se pitaju proizvođači važan bi bio sam infotainment i pretplata na grejana sedišta.
1. Kome da se prilagodjavaju? Trzisni lideri da se prilagodjavaju anderdogovima!? U kom to filmu!? Teslu ne bih komentarisao, to je sasvim drugi spil karata, USA/VI-kompleks/banovceme :)
2. Kina ih nije prestigla, medisjka napucavanja i "brojke prodatih/isporucenih/proizvedenih vozila" su jedno, stvarnost je drugo. Problem sa cenom kineskih vozila je sto sve to zestoko, ali zestoko subvencionise kineska vlada. Da se proizvode po trzisnoj ceni bili bi bar 50% ako ne i 100% skuplji. To je stvarnost a ona se zove nelojalna konkurencija i zato i zabrana za neke kineze u EU. Mene da pitaju, sve ih treba zabraniti dok ne krenu sa istim uslovima, medjutim kineska politika je glasna Kalimero kme kme... Dakle restrikcije za pristup kineskom trzistu za gotovo sve a kmeche kad im neko samo delimicno, ali samo delimicno uzvrati. Medjutom ispranomogovni Sorabi vole antizapadni narativ pa je onda i to cool.
3. Evropski proizvodjaci nemaju drzavne subvencije za razliku od kineskih, to je zabranjeno u EU. Pre par godina VW platio neke silne desetine milijardi kazne zbog muljanja sa nemackim fondovima i indirektnih subvencija drzave.
4. @CountMike - najjaca evropska industrija je energetski sektor - prozvodnja, distribucija i oprema. Sledeca je poljoprivreda. Automobili su sminka.
 
Све сам ближе одлуци да узмем "Volvo Ex30, Single motor extended range". око 350-400км домета. Толико ретко када пређем у цугу... Живим у кући, пуњење лепо кад год пожелим и молим лепо. Мишљења?
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Da li si bio na probnoj vožnji?
To bi trebalo da pomogne da stekneš prvi utisak, koji je često dovoljan, ako je auto za izbegavanje.

Ovaj centralni ekran mi toliko bode oči, da nisam siguran šta je potrebno, da popravi taj utisak. To što mi se spolja svidja, ne znači mnogo, kad bih ga ja gledao iznutra. Ali svakako bih voleo da ga vidim uživo i provozam :)
 
Da li si bio na probnoj vožnji?
To bi trebalo da pomogne da stekneš prvi utisak, koji je često dovoljan, ako je auto za izbegavanje.

Ovaj centralni ekran mi toliko bode oči, da nisam siguran šta je potrebno, da popravi taj utisak. To što mi se spolja svidja, ne znači mnogo, kad bih ga ja gledao iznutra. Ali svakako bih voleo da ga vidim uživo i provozam :)
Био сам, мало је рећи да сам одушевљен. Да, и мени је највећи проблем представљао ентеријер који ми је превише празан. Али схватиш чим седнеш да га возиш да ти остале ђаконије и нису потребне. Фали једино "HUD" који би добро дошао да не мораш и брзину да гледаш на централном екрану, али шта је ту је. Видим да је сада и "Hyundai Ioniq 5" на добром попусту па ћу и то да одем да погледам.,
 
Pre par meseci je bila test voznja Ioniqa 7 na relaciji Novi Sad Portoroz. Na sajtu Vrele gume msm da jos uvek visi to putesestvije.

Suma sumarum, put se produzio za 4h zbog punjenja baterija a cenovno je zbog visoke cene struje na putu ispalo isto kao da su vozili SUS.

E sad, ako je takav put 1x godisnje, onda mozda ima smisla. Ja sam ove godine imao vec nekoliko takvih puteva i mom stilu, nacinu zivota i neplaniranja ovo nikako ne odgovara i sto se mene tice prica sa EV je jos uvek daleka buducnost. Ali ako neko moze da se uklopi u tako nesto, odnosno da mu takve stvari ne smetaju, ne. iskljucujem opcija da se o tome razmislja. Mada opet treba ukalkulisavati realnu cenu troskova energije plus cena nabavke plus odrzavanje, pomalo je to jednacina sa vise nepoznatih i promenljivih. Sa malom godisnjom kilometrazom po meni apsolutno nema smisla niti ekonomskog opravdanja, jos uvek su mnogo skuplji EV automobili od klasicnih SUS u istoj klasi.

To je gledano sa strane racionalnosti ali automobil se ne kupuje uvek na taj nacin. Stavise, najcesce je suprotno pa ako te EV tehnologija radi, zasto da ne.

p.s.
Prosle nedelje sam zaglavio na Batrovcima malo manje od 3 sata. A imao sam i slucajeve od 5+. Ne znam koliko EV potrosi struje na klimu i ostale potrepstine dok satima prakticno stoji u mestu al' samo zamisljam kako bi se osecao da nakon tolikog cekanja odmah zaglavim jos 2 sata na Spacvi da dopunim bateriju. Lagano kopcanje na ledjima od strane nadleznih institucija i strazarno sprovodjenje u iste na duzi oporavak.
 
Zanimljivo mi je da se ovde malo prica o MG4 modelu koji UK stampa smatra najboljim elektricnim vozilom iz ugla ulozeno dobijeno. Marek sa kanala Marek Drives ga je prilicno pljuvao i znam da je dizajn so so i da ima nekih propusta, ali ja se razmisljam da u Ponedeljak odem na test voznju... usput bih svratio da razgledam i akcijski Ioniq 5. Pre nedelju dana sam prodao Mazdu 3 i sad razmisljam o Civicu XI HEV, Hondi HRV, ali i klasicnim varijantama poput Mazde CX5, Pezoa 2008-3008...
 
Ioniq zaobidji - kaze ti lik kojem je frend bio u sw/navi/infotainment razvoju za Hyundai/Kia i provozao hiljade km testirajuci sve novije i ne izdate generacije.
Ne smem vise detalja reci osim - samo zaobidji lepo i ne gledaj...
 
Све сам ближе одлуци да узмем "Volvo Ex30, Single motor extended range". око 350-400км домета. Толико ретко када пређем у цугу... Живим у кући, пуњење лепо кад год пожелим и молим лепо. Мишљења?
Ja bih sacekao Kia EV3 na tvom mestu, mislim da ce od jeseni biti dostupan kod nas. Direktan konkurent tom Volvou, za nijansu veci i sa vecin kapacitetom baterije za isti ili malo manji novac.
 
Ja bih sacekao Kia EV3 na tvom mestu, mislim da ce od jeseni biti dostupan kod nas. Direktan konkurent tom Volvou, za nijansu veci i sa vecin kapacitetom baterije za isti ili malo manji novac.
Гледао сам и њега, он ми никако не паше. Што би Енглези рекли "Not my cup of tea".
 
Ne vidim da je neko spominjao, meni ovaj Renault 5 izgleda mnogo lepše od Pande :)

 
Košta ko dve pande, pa je to nekako i pomalo logično.
 
Nije bas ko dve, ali oko 10 hiljada eura skuplji. Ima malo vecu bateriju i malo jaci motor od Pande / eC3, ali po velicini je cak i malo manji od njih. Plus Panda ima LFP, a R5 NCM bateriju, tako da mislim da je izmedju njih dvoje pobednik jasan.
 
Panda deluje kao auto napravljen da ga neko i kupi, a da postoji neka računica iza.
 
Био сам, мало је рећи да сам одушевљен. Да, и мени је највећи проблем представљао ентеријер који ми је превише празан. Али схватиш чим седнеш да га возиш да ти остале ђаконије и нису потребне. Фали једино "HUD" који би добро дошао да не мораш и брзину да гледаш на централном екрану, али шта је ту је. Видим да је сада и "Hyundai Ioniq 5" на добром попусту па ћу и то да одем да погледам.,
Ne znam koju si verziju EX30 vozio,ali auto je veliko razorenje,bar za mene.
Imali su samo najači AWD za test.
Dve najbitnije stvari su jako loše,vešanje i povratni odziv volana.
Vešanje je tvrdo i neubedljivo,osećaj za volanom je takav,da pojma nemaš gde su točkovi.Pozadi nema dovoljno mesta za odrasle osobe,prtjažnik je ekstremno mali.
Onolika količina plastike je užas,sve se podešava na jedno dugme.Da namestiš spoljne retrovizore,završićeš u nekom jendeku.Veličina fonta na tabletu ,za neke funkcije je previše mala,slabo se vidi.
Harman kardon je osrednji,ništa posebno.
Auto nema dobru cenu,bilo koja verzija ,da se uporedi sa baznom Teslom 3,je preskupa.
Jedino gde je možda EX30 konkurentan,je bazni ,osnovni model Core,sa cenom od 37.000 evra ,sve ostale verzije su debelo precenjene,naročito ako se proba MG4 Xpower,koji je u rangu sa najačim EX30 AWD modelom,a jeftiniji je za neverovatnih 16.000 evra.
EX30 je kompletno kineski automobil,baš kao što je to i MG na primer.Kinezi su postali brutalno bezobrazni,kao evropljani da su ih pravili,pa naplaćauju ime brenda puta pet.
Ono što je najveći paradoks,je to, da je GEELY E5,tehnički nekoliko puta superiorniji od EX30,a duplo je jetiniji, ,eto koliko je Volvo precenjen.
 
Poslednja izmena:
Ne znam koju si verziju EX30 vozio,ali auto je veliko razorenje,bar za mene.
Imali su samo najači AWD za test.
Dve najbitnije stvari su jako loše,vešanje i povratni odziv volana.
Vešanje je tvrdo i neubedljivo,osećaj za volanom je takav,da pojma nemaš gde su točkovi.Pozadi nema dovoljno mesta za odrasle osobe,prtjažnik je ekstremno mali.
Onolika količina plastike je užas,sve se podešava na jedno dugme.Da namestiš spoljne retrovizore,završićeš u nekom jendeku.Veličina fonta na tabletu ,za neke funkcije je previše mala,slabo se vidi.
Harman kardon je osrednji,ništa posebno.
Auto nema dobru cenu,bilo koja verzija ,da se uporedi sa baznom Teslom 3,je preskupa.
Jedino gde je možda EX30 konkurentan,je bazni ,osnovni model Core,sa cenom od 37.000 evra ,sve ostale verzije su debelo precenjene,naročito ako se proba MG4 Xpower,koji je u rangu sa najačim EX30 AWD modelom,a jeftiniji je za neverovatnih 16.000 evra.
EX30 je kompletno kineski automobil,baš kao što je to i MG na primer.Kinezi su postali brutalno bezobrazni,kao evropljani da su ih pravili,pa naplaćauju ime brenda puta pet.
Ono što je najveći paradoks,je to, da je GEELY E5,tehnički nekoliko puta superiorniji od EX30,a duplo je jetiniji, ,eto koliko je Volvo precenjen.
Жив ти мени био. :) И немој да се љутиш, али ти си овог Волва видео само на слици. Ево и "carwow" га прогласио за ауто године, незналице! ПУ!
 
Vrh Dno