Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Svojevremeno je nama u kući el golf bio auto br 2, i u roku od nekoliko godina smo skontali da je dizel auto (auto br 1) postao potpuni višak, skroz nepraktican u svakodnevnoj upotrebi (a rec je o gradskoj voznji u 80% kilometraze).
Usteda u gorivu je znacajna, al nebitna u mojim ocima, sve i da nema te ustede u gorivu (kao npr prilikom punjenja na brzim punjacima) sve ostalo je na strani el vozila. To je i bio razlog da izaberemo samo el auto onog momenta kad je nestala potreba za 2 automobila u kući..
 
I feel you brother, sto bi rekli.
Imam malo kracu turu nego ti (Nirnberg-N.Pazova), nekih 1100km i sa dvoje male dece (3&9), punim autom i koferom gore, ne stajemo cesto, tipa jednom na ulasku u Austriju zbog vinjete i posle Beca dopuna goriva. Znas kako je na tim turama, dok deca spavaju, teraj :) . Mozda dobijem opciju preko firme za lizing gde bi EV bio dosta povoljan ali posto bi EV zamenio trenutni dizel kao primarni auto, voznja do Srb i nazad bi bila, pa, zanimljiva. Gledao sam par puta rutu na Teslinom sajtu i npr daje mi opciju 3 stajanja (20,45 i 30min) ali pitanje sa kojim tempom voznje (pretpostavljam 100-120kmh max). Sa trenutnim autom celu rutu ne idem ispod 135/140kmh a sa tim tempom ne verujem da bilo koji LR EV moze da izgura bar 400km.
S druge strane, kao daily driver do posle i nazad (80km) i po gradu, deluje zanimljivo sa okolnim punjacima i u firmi, pa cu dobro razmisliti ako ponuda bude zanimljiva tj jeftina (citaj do 200€ mesecno 😀)
Sve znaš, svima nam je isto. Nekom je avantura da vozi bicikl stotinama kilometara i istražuje okolinu tokom vožnje. Ali nemam ja živaca više za takve avanture i ako idemo uvijek na 2-3 sedmice svaki put u BL.
Evo sad ćemo preko ljeta biti 6-7 sedmica.
Ali mene stajanje i gubljenje vremena tokom vožnje žešće ubija u pojam.
Valjda je to deformacija koju sam navukao vozeći godinama u Sidneju svaki dan na posao i prelazio dnevno 200km, pa svako stajanje i na minut me izbija iz cipela.
Ja čak kupim vinjete online par dana ranije, da ne gubim vrijeme.
Znači kupim dnevnu vinjetu za Austriju, mjesečnu za Slovačku i Sloveniju, samo u Hr plaćam putarine, ali i to ću uskoro obuhvatiti sa pretplatom za BiH (sve u jednom paketu, Hr, Bih i Srb).
Nismo se razumeli, nije EV obavezan. Treba da ga uzme ko voli (mada ne znam ko ne voli 500ks za koje sigurno nema para u sus obliku) i ko može da uštedi u gorivu. Još ako imaš dva auta, ma idi.
A gdje ćeš ti tih 500ks da koristiš? Jel bi išao redovno na neku stazu?
 
Stisneš jednom, dvaput, do posla. Da ti bude merak. Ne mora svaki dan, bitno da su tu. Ne treba neki specijalan razlog da se poseduje zanimljiv prevoz.

Može i staza ponekad, što da ne.
 
Мени је то било занимљиво кад сам први пут пробао е-ауто, и то је то.

Ево нови тест домета, па пустите кроз преводилац.

 
Stisneš jednom, dvaput, do posla. Da ti bude merak. Ne mora svaki dan, bitno da su tu. Ne treba neki specijalan razlog da se poseduje zanimljiv prevoz.

Može i staza ponekad, što da ne.
Iskreno možda kada bi živio u velikom gradu pa da imaš do posla 60-100km vožnje, pa da možeš da se cimaš dok ne izgubiž vožačku na duži period. Mada i to se moglo prije nekih 10tak godina, sad je većina gradova pokrivena kamerama i radarima, plus presretači, dronovi.
I onda ako imas sreće vozi te kolega s posla dok ne dobiješ vozačku nazad.
Pričam iz iskustva (2x gubio voyačku, prvi put 9 mjeseci, drugi put 4 mjeseca, bolje da ne pišem koliko je koštalo)... nakon par godina takve voznje, dobiješ osip kada god sjedneš za volan pa makar bila situacija da moraš da preparkiraš auto.
Samo staza za agresivniju voznju i budžet za popravke. Izdivljaš se sat-dva i onda lagano kući.
 
Zanimljiv video, još pritom na našem jeziku 😁 Priča o hibridima me je prilično iznenadila (od 23.minuta):


Treba pogledati, dosta je toga objašnjeno iz iskustva.
Ukratko, Tesla od 2015 i novije su odlične, ranije je bilo problema.
Regenerativno kočenje je veliki problem za elektro motore i dovodi do ozbiljnih kvarova. Ne znam kako to nije rešeno do sad?
Reno, Smart, Mercedes su loši sa baterijama, inverterima itd.

Sad zamerka, ova priča o koriščenju polovnih dobrih ćelija za reparaciju, zar nije bolja nova ćelija? Kao nije u istom nivou kao polovne pa nije dobra efikasnost, to mi se kosi sa logikom. Reparacija je preskupa, jeste da je težak proces ali za to su krivi i proizvođači.
Cene delova, sve u hiljadama evra, ništa stotine, verovatno samo far i brisači koštaju u stotinama.
 
Kod ikee na bubanj potoku ima tesla supercharger. Ne znam da li je za dz punjenje, jga nemam teslu.
Mislim da je muftakis, plus i IKEA ima svoj punjač samo misli da nije brzi. Video sam da se par puta nja njemu pune vozila. Izmedju ostalog i BMW model koji spominjete.
Nije samo jedan Teslin punjač već više njih.
Takodje pored IKEA u novom tržnom centru ima nekoliko Tesla punjača, 4 ili 5 Tesla auta sam video na tom mestu. I najveći broj modela u isto vreme na istom mestu za sada. Čitam ovu temu i razmišljam kako bi meni legao EV, na 15 min sam kolima od IKEA-e.
Uveče odem, popijem kafu i procackam forum. Napuni se baterija i odem kući. Narednih 7-10 dana sam miran.
U gradu predjem dnevno 20-30km bilo bi milina.
Inače, malo je falilo da kupim Prius 2005.god. Ne znam da li bih pogrešio.
 
Volimo džabe pa to ti je 😎
To besplatno punjenje neće još dugo biti aktuelno, cena struje ide gore, sve više vozila, neće im se to isplatiti (ako je free). 100kW/h po industrijskoj ceni nije mala suma, 10 takvih Tesli može ozbiljan trošak da napravi.
Bazirati kupovinu EV na tome je pogrešno.
 
Punjenje na Tesla punjacima u Norveskoj kosta od 2.5 kr - 4,5 kr po kw (ca 25 din do 45 din po kw), a npr Tesla 3 trosi oko 15 kw na 100km (zimi oko 20ak kw na 100 km). Cena kw za domacinstva je od 0,5 kr do 2 kr u zavisnosti od dela zemlje i doba godine (5-20 din po kw).

Cenim da se zemlja sa vise od 100.000 tesla auta (tacna brojka 117.500 registrovanih pocetkom januara 2024) može uzeti kao referansa za uticaj broja automobila na cenu struje, i eto nista posebno se nije desilo osim generalnog skoka cene energenata pocetkom rata u Ukrajini. A sumnjam da iko može garantovati kako ce ici cena benzina i dizela u godinama koje dolaze..
Vidim da sam sam u stavu, al mozda nije lose cuti iskustva iz prve ruke u ovoj temi 😅
 
Teško da se može uzeti Norveška kao referenca za cenu struje zbog sastava njihovog proizvodnog portfolija. Ogroman su neto izvoznik električne energije, koju pri tom dobijaju 99% od obnovljivih izvora (95% je hidro, 90% od toga su akumulacije što im pruža ogromnu fleksibilnost, bukvalno ne postoji država na svetu koja ima bolji proizvodni miks od njih). Obnovljivi im obezbeđuju da imaju varijabilne operativne troškove bliske nuli, imaju samo redovno godišnje održavanje elektrana i eventualno neka ulaganja u razvijanje dodatnih kapaciteta. Ali budući da izvoze struju, mogu godinama da ne rade apsolutno ništa i da i dalje imaju više nego dovoljno energije. Zbog svega toga, cenu struje mogu da postave izuzetno nisko, a jedini razlog zašto nije tako je politička odluka da se malo destimuliše potrošnja i da se omogući izvoz u zemlje gde je proizvodnja skuplja.

Poenta je da EV praktično ne utiču na cenu el. energije u Norveškoj. Da je zemlja neto uvoznik, da su im marginalne elektrane na gas (kao najskuplji izvor energije), moglo bi da se priča o tome. Naravno, ovo je trenutna situacija, ako bi imali na primer, 1.000.000 EV verovatno bi se nešto promenilo.
 
Има и нафту, па би том логиком и гориво могло да буде малтене бесплатно, али није тако. Цена горива и возила је таква због пореза и акциза од којих држвава убире приходе од којих се финансирају путеви и пратећа инфраструктура, што више буде електро-возила то ће им и бенефиције логично бити све мање, јер ће држава морати да намакне довољно новца за те инвестиције.

Пуњење на не-Тесла пуњачу сам својевремено платио 8 круна (80 динара) по киловатсату.
 
Baš tako, s tim da je za naftu stvar malo drugačija nego za struju, tu povećanja potrošnje ne donose veću cenu jer se berzanska trgovina naftom ugovara mesecima unapred i uglavnom se povećanja potražnje (u jednoj zemlji) ne ogledaju u povećanju cena. Kapaciteti za proizvodnju sirove nafte su generalno prilično veći od potreba, dok je kod struje stvar malo drugačija jer se mora proizvoditi u momentu kad se troši, pa svako povećanje potrošnje znači angažovanje sledeće marginalne (najskuplje) elektrane koje automatski znači skuplju proizvodnu cenu.

Uglavnom, i Norveška bi mogla da ima cenu goriva kao bliski istok ili Venecuela, ali je njihova politička odluka da to ne rade (što apsolutno podržavam).
 
Ukupni broj elektricnih vozila u Norveškoj je premasio 700.000, ono je bila brojka samo za Tesle. 1000029067.jpg
Ta brojka nije nastala preko noći, tako da zakljucak o uticaju broja el vozila na cenu struje tokom godina mozda ipak moze da se izvede. Cene struje varijaju dosta, al vredi napomenuti da ovde drzava pokriva dobar deo cene kw kada predje 1,5 kr po kw vredi napomenuti. Kada su cene struje bile najvise (pocetkom 2023), kw na npr Tesla punjacima je kostao oko 9 kr (ca 90 din), i to je bio maksimum..
Svako moze lako da izgoogla cene struje u celoj Evropi zadnjih godina (i trenutno) i izvede zakljucak koliko je to skuplje ili jeftinije nego u Norveškoj/Srbiji/vec gde
 
Држава субвенционише цене преко 0,73 кр/киловатсату и то за приватна лица. Осим цене струје која доста варира се плаћају и дистрибутивни трошкови, реална комплетна цена је тренутно око 50% већа него пре неких 10 година, код мене испадне на годишњем нивоу 1,6 кр/киловатсату (16 динара) .
 
Što izađe jedno 4.5-5x jeftinije nego vožnja na fosilno gorivo (ako troši 6l/100km i 17kWh/100km), bez uštede na servisima.
 
Da, sve sa cenom struje koja je maltene duplirana u odnosu na pre 10 godina (ne znam cene cega nisu duplirane, al mnoge jesu), i dalje je racunica nedvosmislena sto se tice ustede u potrosnji goriva.
 
Само што гориво није једини трошак, а и немају сви могућност пуњења код куће, зато и даље оних скоро 2 милиона фосилних возила у употреби. Уз огроман подстицај да се извезу у што већем броју.
 
Zašto je u Srbiji imamo problem da prihvatimo električne automobile?

Prošle godine je u Srbiji prodato oko 25.000 novih automobila i to je 10+% povećanje u odnosu na prethodnu godinu. Ukupan broj registrovanih vozila je preko 2.000.000.

Kada se provozam Beogradom, moja 6 godina stara Kia je prihvatljiv auto. Kada odem u manje mesto u Vojvodini ili negde na jug, moja Kia je ozbiljno iznad proseka. Kada neko kaže "kupio sam nov auto", uglavnom misli da je stari zamenio malo mlađim. Što me navodi na pomisao da ti ljudi nisu u mogućnosti da kupe nov električni auto, sa garancijom na bateriju, već su osuđeni na kupovinu polovnjaka i da mu od starta prepakuju ćelije.

Na sve to dodaj strah od nedovoljnog broja punjača (a niko od tih ljudi u strahu ni ne zna da li je broj punjača dovoljan ili ne), jer benzinsku pumpu imaš svako malo. I onda još dodaj da se na tim benzinskim pumpama često sipa "za dve 'iljade".

Ja sam u poslednjem renoviranju dvorišta predvideo dve pozicije da imamo za punjenje.
Uskoro mi ističe garancija i planiram zamenu kola, ali još uvek nisam siguran da će sledeći auto da bude na struju.
 
Само што гориво није једини трошак, а и немају сви могућност пуњења код куће, зато и даље оних скоро 2 милиона фосилних возила у употреби. Уз огроман подстицај да се извезу у што већем броју.
Nije zato 2 miliona fosilnih, nego što kupujemo polovne automobile. U Srbiji će za 10-15 godina tek masovno da se kupuju EV. Naravno opet polovni. Ali danas jednostavno nema polovnih za novac koji može da izdvoji prosečni vozač Srbije.
Da sutra se pojave besplatni punjači na svakom parking mestu u Srbiji, opet bi kupovali polovni SUS od 3000-5000€, a ne polovni EV od 15-20.000€
 
Нема ни у Норвешкој још увек разумно повољних (за мене) е-половњака. Да бих заменио мог дебелог дизела каравана за иоле употребљив е-ауто требало би да продам свој за неких 5-6 хиљада евра, и да доплатим једно 20-25 хиљада за 'нови'. Постојећи задовољава све потребе за простором, комфором и угођајем тако да се возим и уживам. Гориво ми је свакако мала брига и ставка у животу.
 
Није све у исплативости, нарочито ко има новца. Колега који је прилично прорачунат је својевремено купио Рено Зои за вожње кућа-посао, прерачунао да му је то добра инвестиција, после неког времена закључио да проведе у колима по 2-2,5 сата сваки дан, одустао од шаоми логике и узео Теслу Х да се вози како воли. Вероватно бих и ја био на сличном путу, али ми ови нови еко-аутомобили са рециклираном пластиком и екранима са Алиекспреса не изазивају баш никакву емоцију.
 
Zašto je u Srbiji imamo problem da prihvatimo električne automobile?

Prošle godine je u Srbiji prodato oko 25.000 novih automobila i to je 10+% povećanje u odnosu na prethodnu godinu. Ukupan broj registrovanih vozila je preko 2.000.000.

Kada se provozam Beogradom, moja 6 godina stara Kia je prihvatljiv auto. Kada odem u manje mesto u Vojvodini ili negde na jug, moja Kia je ozbiljno iznad proseka. Kada neko kaže "kupio sam nov auto", uglavnom misli da je stari zamenio malo mlađim. Što me navodi na pomisao da ti ljudi nisu u mogućnosti da kupe nov električni auto, sa garancijom na bateriju, već su osuđeni na kupovinu polovnjaka i da mu od starta prepakuju ćelije.

Na sve to dodaj strah od nedovoljnog broja punjača (a niko od tih ljudi u strahu ni ne zna da li je broj punjača dovoljan ili ne), jer benzinsku pumpu imaš svako malo. I onda još dodaj da se na tim benzinskim pumpama često sipa "za dve 'iljade".

Ja sam u poslednjem renoviranju dvorišta predvideo dve pozicije da imamo za punjenje.
Uskoro mi ističe garancija i planiram zamenu kola, ali još uvek nisam siguran da će sledeći auto da bude na struju.
Aha, delim tvoje misljenje za kola u Srbiji. Nije mi bila namera da pokusam da kazem da treba/ce se omasoviti upotreba el kola u Srbiji (a nije ni u jednoj Nemačkoj), vec više da podelim svoje iskustvo i ponudim drugu perspektivu.
Bas sad gledam cene energenata u Srbiji, i evo kako to izgleda onako uprosceno:
1. Sus auto (dizel) sa prosecnom potrosnjom 8 litara izadje na ca 1.600 din na 100km.
2. El auto sa prosecnom potrosnjom 20 kw na 100km izadje u najskupljoj tarifi (>1600 kw mesecno) 120 din na 100 km ako puni nocu, ili 500 din ako puni danju.
Sad neko ko ima uvid u racune iz elektrodisteibucije bolje zna dal ima dodatnih troskova i koliko su, moje informacije su sa linka ovde.
Ugrubo ca 10€ ustede u gorivu na 100km. Ko zaista vozi 200km dnevno (ugrubo 70.000 km godisnje) ustedi na gorivu celih 7.000€ za godinu dana. Ko vozi 10.000km godisnje ustedi opet ugrubo oko 1.000€ godisnje na gorivu.
Sad svako ima svoju logiku i matematiku sta mu se i koliko isplati, naravno. I dal stedi jos negde ili ne, i dal hoce da stedi ili ne..
 
Poslednja izmena:
Upravo, ima tu mnogo računica; nabavna cena vozila, gde se puni i koliko (po kojoj ceni), koliko košta servis, raspoloživost rezervnih delova, koliko će vredeti polovan automobil i sl.
Na benzin i dizel se plaća akciza; oko 67 din/lit, i po ceni goriva ne zaostajemo u odnosu na druge zemlje Evrope. Sa druge strane, struja je još uvek socijalna kategorija ovde. Pitanje je dokle će tako ostati, odnosno u kom momentu će smisliti nešto oko toga. Verovatno ne tako brzo, jer još uvek ima premalo električnih vozila ovde.
Upoznao sam nekoliko ljudi koji imaju električna vozila; uglavnom se svodi na Tesla S model i BMW (onaj mali i3). Svi oni pored tih vozila imaju i još 2-3 "obična" automobila... toliko o tome. Jedina osoba koju poznajem da ima samo EV je kolega koji je kupio kada je otišao u penziju (neki mali auto sa autonomijom ~100km).

Dodatno, kada vidim preporuke proizvođača za auto koji košta ~50k eura:
" Izbegavajte potpuno punjenje vašeg električnog auta. Preporuka je da zaustavite punjenje na 80%.
Izbegavajte da se baterija isprazni. Pokušajte da ne dozvolite da se baterija sasvim isprazni. Litijum-jonski paketi više vole delimičan ciklus od pražnjenja.
Po vrelom danu, pokušajte da se parkirate u senci. Tokom zime bolje da parkirate u garaži, nego na ulici."

Preporuke možda jesu na svom mestu, ali ja sam prosto presrećan kada u BG nađem parking bilo gde, kakvo traženje hlada... :)

Sve je to super, onako teoretski. Svako se lako hvata matematike i svoje teorije. Pravo sagledavanje stvari krene kada čovek zaista krene u kupovinu i treba da potroši 40k ili 50k eur.
U procesu sam kupovine dosta jeftinijeg standardnog automobila koji je mnogo manja nepoznanica, pa svejedno obraćam pažnju na sve moguće sitnice. Čak i toj varijanti nije sve u teoriji :)
 
Poslednja izmena:
Ко стварно вози толико, не прелази сваки дан 200 км, већ један дан остане код куће, а следећи има ко зна колико вожњи и где. Чак и локални таксиста код мене мора добро да планира вожње и пуњење, а има дефинисане руте без икаквих изненађења. Прошли пут смањио грејање јер је био танак са батеријом. 🤫 Могу мислити који би пакао био организовати тако нешто у Београду.

Батерије углавном имају гаранцију 8 година/160.000 км, они који пуно прелазе ће уз потенцијалну уштеду имати и озбиљан додатни пад вредности возила.
 
Poslednja izmena:
Niste ni svijesni kakvi polovnjaci (obična polovna vozila) dolaze na balkan iz Njemačke a da ne spominjem druge države.
Sve što iole valja u Njemačkoj pokupuju prvo Rusi, pa onda idu Poljaci i Turci... balkanci su na nekom 8-10 mjestu. Naši ljudi (koji se bave preprodajom) uvoze većinom najgori krš koj se šminka.
To provjereno znam pošto radim za firmu koja se bavi prodajom automobila u De/EU.

A šta će tek biti sa uvozom polovnih EV, to će tek biti katastrofa.
 
Ima odličnih kola, nego se jure krntije za preprodaju. Izlicitiraš sam i uslužno platiš dovoz i birokratiju.

Prava stvar će biti ako Tesla otvori dilera u Bgd, uz neko lepo finansiranje milina.
 
Tesla će prodavati vozila, a finansiranje kupovine vozila ide preko banaka. To je poznata stvar, u ovom momentu učešće min. 30%, godišnja kamata ~6%, naknada za obradu kredita ~2%. Verovatno će reklamirati specijalne kredite za Tesla vozila za prvih 100 kupaca; učešće 30%, kamata 5.9%, obrada 2%. :)

Ко стварно вози толико, не прелази сваки дан 200 км, већ један дан остане код куће, а следећи има ко зна колико вожњи и где.
Ovo je apsolutno tačno. Nije sve u proseku. U periodu Mart, April, Maj prešao sam oko 11000km; prosek ~120km dnevno. A konkretnije danas 0 km, juče ~170km, u utorak ~460km.
 
Poslednja izmena:
Nazad
Vrh Dno