Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Ko ima svoj punjac,prelazi mnogo km u gradu,treba da bude posebno nesposoban,pa da od drzave ne uzme 5.000 evra dok jos moze.
Fiat Panda iz Kragujevca je ubedljivo najbolja kupovina,sa duzinom od 4 metra,moze da bude prvi ili drugi auto,kako kome odgovara.
LFP baterija,tesko ili nikako zapaljiva,dugacki ciklusi punjenja i praznjenja,dug vek trajanja,puni se i prazni od 0-100%.
Jedina mana nesto slabiji domet na minus temeperaturama,ali Srbija nije severna Amerika,niti Kanada.
 
Zvanicna premijera je zakazana za jul mesec,na 125 godina od osnivanja FIATA.Mesto jos nije otkriveno.
Radjena je na istoj platformi kao Citroen E-C3,koji se sklapa u Slovackoj,nasi rade delove karoserije za citroena.
Citroen E-C3 u zemljama sile osovine je 23.300evra,dok je u ostalim podanickim EU i drugim zemljama 26.000 evra,za to isto.
Posoje samo dva paketa opreme,Min i Max.
Max nije isplativ,jer sa cenom od nesto preko 28.000 evra ,upada u klasu MG4,koje je za klasu napredniji automobil,u svakom pogledu.
Min paket je onako,ali nov za 18.000 evra je odlican.Celicne felne,pozadi staklene sijalice,zadnja klupa iz komada,pozadi prozori na vesla,manuelna klima,instrument tabla trodimenzionalna,nema infotejment,dobija se nosac za telefon,NFC aplikacijom se telefon pretvara u Citroen multimediju,oba modela imaju posebno napredno vesanje,iste motore 115 konja,iste baterije,Cisto da se vidi da ce Panda imatu slicnu opremu.
Velika je verovatnoca ,da ce Panda zbog proizvodnje kod nas biti 23.300,ili mozda nesto malo nize.
Svakako bi dizajn trebao biti bolji nego E-C3,insajderi koji rade kod nas kao komponentasi,odavno su videli Pandu,jer prave delove za nju, pa moraju da imaju pristup automobilu.Nazalost ne smeju da slikaju,ili da otkrivaju dizajn,kazu da je dizajn dobar.
Proizvodjna krece u trecem kvartalu,puna proizvodnja sledece godine.
Svaki cas treba da krene nulta proizvodnja za kres testove i za interna testiranja.
 
Poslednja izmena:
Fiat Panda iz Kragujevca je automobil koji ne znamo kakav je pošto nije još izašao. Ne znamo cenu. Ne znamo uslove kupovine.
Nemože da bude "najbolja kupovina". Možda sledeće godine, pošto za ovu ne znam da li je ostalo nešto para za tih 5.000€ od države. Ali da vidimo šta sve bude bilo na tržištu pa ćemo se odlučiti.
 
Za manje od 2 meseca sve ce se saznati,ko je pratio Carlosa Tavaersa,sve zna vec sada.Covek je sve objasnio i pojasnio.
Kada se kaze najbolja kupovina,to treba da znaci, da neces otici u Citroenov salon da platis E-C3 26.000 evra,nego ces da sacekas jos tacno 42 dana,jer bolje ponude nece biti na vidiku u narednim godinama zasigurno.
Panda sa 1.2 motorom,treba da bude 14.990 evra.
Finalne cene,ce zavisiti,samo od finesa u kombinovanju opreme u odnosu na E-C3.Mozda Panda ne bude sa naprednim vesanjem,pa ce cena mozda biti niza,ili ce umesto tog vesanja,biti dodata neka oprema u Min paket.Mora da postoji neka razlika u opremi,koja ce odvojiti kupce po brendovima,osim dizajna.Citroen-udobnost,Panda pratkticnost,na primer.
 
Poslednja izmena:
Skeptičan sam, ali OK. Videćemo. Heo sam da se rešim svoje Fieste i da pazarim gradski EV, naravno ako cena i subvencije budu odgovarajuće.
I naravno, da Fiat u Srbiji ima normalan servis za takav automobil.
 
Najvaznije je da se proizvodi kod nas,da je servis tu,da su nam baterije i kljucni delovi ovde,jer ce Stelantis poceti proizvodnju baterija u Evropi,za manje od 2 godine,dotle ce baterije stizati iz Kine u Srbiju.
 
Koliko uopšte košta punjenje EV vozila kod nas (na punjačima, ne kod kuće)? Pitao sam i google, ali nisam uspeo da nađem nešto konkretno. Negde piše da ide i po minuti, ne po kWh?
 
Mora po minutu, jer je mnogo komplikovano da se u Srbiji neko registruje za prodaju struje.

Jedan od baš velikih benefita uvođenjem EV u gradove će biti smanjenje buke. Toliko smo navikli na buku, a realno, ne može da nam ne smeta.

Danas staju dve kurirske službe pred naš lokal, jedan električni, a drugi dizel sa zilion kilometara. Lele, ovaj drugi kurir je zaslužio beneficiran radni staž.
 
Uspeo sam ipak da pronađem na jednom mestu; piše 89din/min na punjaču 120kW. Kad se preračuna, bude vožnja oko 10din/km. Previše.
 

Prilozi

  • Screenshot 2024-05-30 224002.png
    Screenshot 2024-05-30 224002.png
    260.6 KB · Pregleda: 27
Preskupo je punjenje na javnim punjacima kod nas. Pogotovo na tim brzim punjacima, ukoliko imas auto koji ne podrzava te brzine, naplacivace ti po 90din minut a ti ces mozda vuci 50-60kwh..
 
Ima li neko iskustva sa BMWom i3? Ovi sa EV CLINICa ga bas hvale, a i jedan prijatelj ga ima, prezadovoljan je i kupio je jos jedan. Sad prodaje svoj i3 sa 89k na satu iz 2016. i zeza me to sto baterija upravo izlazi iz garancije.
Neki kazu da baterija moze da ima od 500 do 700 ciklusa punjenja u proseku, a neki optimisticni vele da moze cak do 1500.. e sad ima li neko na forumu da se malo bolje razume u baterije?
 
Iskreno Ev za sada ima smisla na kraćim relacijama i po gradu. Proizvođači se hvale nekim dometom sa punim baterijom koju na kraju punis od 20-80% i na to sve ako ga voziš 120-130km/h onda se još taj domet smanji što mu na kraju dodje u nekim idealnim uslovima 250-300km, ako i toliko izvuče. Cene velike, mreza punionica još uvek slaba. Bukvalno toliko kompromisa da jednostavno nema smisla. Da je cena manja nego sus auto, pa da kažeš ajde, a ovako moraš da zongliras za veće pare, a komfor manji. Nelogično totalno.
 
Što ne dužim relacijama, vam grada, nama koji svaki dan pređemo 100-200km?
 
Što ne dužim relacijama, vam grada, nama koji svaki dan pređemo 100-200km?
Moze i 200km dnevno, nikakav problem. Samo moras uzeti u tom slucaju neki EV koji ima minimum 450-500km deklarisan domet jer ih nije pozeljno prazniti ispod 20 niti puniti iznad 80% svakodnevno.
 
Ima li neko iskustva sa BMWom i3? Ovi sa EV CLINICa ga bas hvale, a i jedan prijatelj ga ima, prezadovoljan je i kupio je jos jedan. Sad prodaje svoj i3 sa 89k na satu iz 2016. i zeza me to sto baterija upravo izlazi iz garancije.

Da moj prijatelj ima i3, verovatno bih ovde preneo konkretna iskustva, a ne pitao za savet 🥸

Razlog nabavke drugog i prodaja prvog ti mogu mnogo toga reći. Naravno, ako ti kaže iskrene razloge.
 
Brat ima EQE SUV na renti i večeras je otišao za Beč sa njim. Ja sam prilično razočaran kvalitetom materijala i izrade tog automobila, a pogotovu dizajnon, ali ok za premijum segment dizajn i nije presudan, treba da bude nerazmljiv širokim narodnim masama.
Što se tiče i3, stvar je jednostavna, prodaje stari sa 33 kwh i kupuje novi sa 42 kwh kapacitetom baterije. Na starom je imao domet 110-160 na novom 220 - 270
Elem meni kapacitet nije bitan toliko, čak sam razmišljao o UPu sa baterijom od 18.8 kwh. Maksimalno prelazim 50 km u gradu, a najčešće 30 -40, a nije mi teško da ga uključim svake noć na punjač u garaži.
I da električni auto mi ima smisla sađo kao gradsko prometalo i to A ili B segmenta, sve iznad toga mi je overkill i zabranio bih zakonom čudovišta od 3tone , ali ekologija i vrli "napredn"i svet
 
Veća baterija ima prednost jer ces je redje puniti, pa će samim tim duže i da potraje. Ne reče džabe onaj iz EVC da su hibridi užas jer imaju male baterije koje se pune/prazne više puta dnevno pa ne izdrže ni 80k.
 
Da, ali veća baterija nosi veću težinu, a šta mi je teško da uveče, kad već parkiram automobil u garažu usput utaknem kabal, a isti izjutra izvadim? Honda je sa modelom e, te Mazda sa mx30 probala sa tom logikom, ali oni su hteli i jare i pare, tj odmerili su cene kao da imaju velike baterije i domet. Ključna reč kod elektroautomobila treba da bude isplativo i lagano, ja bih dodao i malecko. Dopada mi ovaj rimejk Twinga koji priprema Reno za 2026. Voleo bih da Panda bude hit, ali iskreno, strah me je dizajna, jer je kao osnova model iskorišćen c3 za tržište Indije
 
Ima prekid oko Makedonije, ali pitanje vremena kada će moći do Gr bez problema sa Teslom. Na sever iz Bgd laganica. Da se isplati u tom rezimu - ne, ali ako 5 dana koristiš tako, a 360 puniš kod kuće za 15-20x manje para nego benzin ili dizel, onda se brutalno isplati, pa neka je 3x skuplje od pumpe tih 5 dana.
 
Mislim da si u manjini, pored baterije i el. motora taj auto ce trebati i nove stabilizatore, nove amortizere, nove gume...kao sto i vecina normalnih automobila trazi.
A ako uzmemo primer da vecini auto ne crkava svaki cas, da ljudi voze godinama uz samo zamenu ulja i filtera, onda ta prica da je jeftinije svako 3 godine baciti 2-3k evra na EV nikako ne pije vodu. Plus ovo sto covek kaze u videu kako se ustedi u odnosu na dizel cak i sa tim troskovima, malo je izostavio iz price da struja nije besplatna, tako da racunica koju je tu dao nije ispravna. Da ne ulazimo u to koliko kosta punjac da ugradis kuci da bi uopste mogao da punis, ili koliko kosta struja na putovanju itd.
Za sad je ipak sve na strani dizela i benzina.
Zavisi iz kog ugla gledaš. Noviji automobili sa sus motorom su postali strašno skupi za održavanje. Za moj 10 godina star 2.0 dizel, mali servis iznosi 150 EUR. Veliki servis je 500. Da je automatik to bi bilo još 350 u intervalu velikog servisa.
 
Elektro automobile treba posmatrati u klasi automatika koji je slične jačine kao taj EV.
A ne porediti Punto i Model S.
Kada vidiš koliko košta održavanje takvog SUSa stvari su na strani EV.
 
И за електро возила, барем док су у гаранцији су неопходни прилично скупи 'сервиси'.
Мени је симпатично и поређење тих наводних уштеда где се пукне 50-100 хиљада евра на нов ауто, а онда као уштедиш 500 евра на сервисима за 5 година, или 2-3000 евра на гориву.
 
Naci ce nasi nesto da iskomplikuju vezano za el automobile kao i sve sto su iskomplikovali... Plus ce voznja el automobila biti uzasno skupa, servisni centri ce biti sa nedovoljno obucenim osobljem i sl... kao u Americi pre desetak godina... Evo sad el auti uzasno gube vrednost u Americi, pitate se zasto? Zato sto kad dodje vreme da baterija rikne, sto bude taman posle garancije, baterija bude po 40000-60000 dolara sto uveliko prelazi cenu celog automobila... Pratite Ameriku sve to nas ceka uskoro....
 
2000 evra uštediš godišnje, ako nisi od onih koji puno voze.

200 din je ovde litar, a kwh ispod 5 dinara, a recimo 3kwh su ekvivalent te litre.
 
Ја возим мало, па потроших око 4000 евра на дизел за 5 година.
Поменутих 2000 евра годишње уштеде можда евентуално покрије замену батерија кад дође време за то.
 
Uvek bude forumasa sa specificnim potrebama, nije sporno. Ali lepo je za videti da se proredilo ubedjenje da se el vozila bacaju posle 5 godina, da se baterije komplet menjaju posle isteka garancije, da se el auta pune svaki cas i slicno..
Ko gleda auto tog cenovnog ranga (50-100.000 evra), siguno nema za alternativu sus auto od 10.000ak evra. Besmisleno i porediti ustedu u tom kontekstu.
 
Nismo se razumeli, nije EV obavezan. Treba da ga uzme ko voli (mada ne znam ko ne voli 500ks za koje sigurno nema para u sus obliku) i ko može da uštedi u gorivu. Još ako imaš dva auta, ma idi.
 
Vrh Dno