Šta je novo?

Digital na Z-5500

Ima razlike uvek, naravno. Ali opet integrisane koje se stavljaju na novije chipsetove su odlicne, ja sam hteo da kupim x-fi dok je nisam probao i shvatio da je razlika minimalna u odnosu na ovu sto trenutno koristim i nije vredna toliko ulaganja u nju. Jedina prednost x-fi je sto je dosta glasnija od integrusa i mozda malo ima cistiji zvuk, i to je to. Ostale stvari tipa crystalizer, EAX HD vec mogu na integrusama i ja ih koristim.
 
Mislio sam konkretno na novije HD integrisane, pravljene u poslednje 2 godine.
 
Kolika je razlika ako kupim noviju integrusu, sa optickim izlazom i povezem na z5500 ili da kupim posebnu zvucnu kartu?
 
Pa vidis da po nekima gotovo da i nema razlike dok je kod nekih razlika nebo i zemlja :D

Meni je logicno da nema neke razlike posto ako prenosimo digitalni signal do z5500 on ga dekoduje i pojacava, tako da nebi trebalo da ima razlike izmedju tog digitalnog signala i signala koji ce dati neka zasebna karta. Za analogni u redu, to znam da je razlika velika.
 
Zvuk sa Bluray filma se nemože preneti digitalno do Z-5500 jer oni najviše što mogu da dekodiraju je DTS, pa u tom slučaju, zvuk mora analogno da se dovede do Logi seta.

Kod analognog prenosa zvuka, zna se koje rešenje ima bolji zvuk. Neko tu razliku čuje manje, neko više, ali niko ko ima imalo sluha nemože da tvrdi da integrisane zvučne daju bolji zvuk od zasebnih rešenja...
 
Stani stani, sta to konkretno znaci, da ako povezem digitalno sa z5500 i pustim npr blu-ray film. necu imati zvuka? ili da ce biti losiji kvalitet?
 
Neces imati HD zvuk ako povezes digitalno ali hoces imati zvuk tj osnovu 5.1 zvuka. Programi poput PowerDVD su u stanju da downsamluju Dolby TrueHD ili DTS HDMaster u DD i DTS koji moze proci kroz SPDIF ako PC nema HDMI. Naravno, ako neko ima AMD HD5xxx moze poslati preko nje zvuk do nekog AVR sa HD decoderima.
 
Ako pustiš bluray i digitalnom vezom samo propustiš zvuk do Z5500 (passthrough), nećeš imati nikakav zvuk jer je zvuk na blurayu i DTS-HD ili TrueHD a Logitech može da dekodira samo Dolby Digital i DTS.

Zato ti je rešenje da dekodiranje zvuka sa bluraya radi računar i da se analogno takav zvuk prosledi do Z5500 (drugačije nije moguće).

U tom slučaju je jako bitno ko "proizvodi" analogni zvuk, integrisana zvučna ili zasebno rešenje.
 
Jedino zasebno resenje za komp tj zvucna karta koja ima 7.1 analogni izlaz i sposobnost obrade HD zvuka je Asus Xonar HDAV 1.3.
 
Ako pustiš bluray i digitalnom vezom samo propustiš zvuk do Z5500 (passthrough), nećeš imati nikakav zvuk jer je zvuk na blurayu i DTS-HD ili TrueHD a Logitech može da dekodira samo Dolby Digital i DTS.

Zato ti je rešenje da dekodiranje zvuka sa bluraya radi računar i da se analogno takav zvuk prosledi do Z5500 (drugačije nije moguće).

U tom slučaju je jako bitno ko "proizvodi" analogni zvuk, integrisana zvučna ili zasebno rešenje.

Znaci da bi imao zvuk potrebno je samo da podesim power dvd da downsamluje. Na ovom HTPC-u koji pravim 99% HD zadrzaja ce biti HDripovi. Tu predpostavljam da nece biti problema?
 
Dokle god salje DD&DTS bitstream nema problema preko SPDIF.
 
Zamolio bih moderatore da okace ovaj post da bi ostali mogli da shvate sta ide preko SPDIF-a a sta ne i da se malo pojasne stvari po pitanju HD zvuka.:wave:

E ovako, na BluRay ili HDDVD disku se nalaze sledeci HD kodeci za zvuk:

DTS HD Master Audio ili DTS HD MA - ovo je varijanta lossless (znaci bez gubitaka) DTS-ovog (DTS je kompanija i vlasnik DTS licenciranja) kodeka koja se sastoji od "obicnog" DTS signala (ciji je maximum 1.5mbit) i "njegove nadogradnje" do punog bitratea, koji iznosi do 24.5 mbit-a za BluRay i 18 mbit-a za HDDVD. Format podrzava frekvenciju semplovanja do 192khz i takodje do 24-bitnog semplovanja. Znaci signal DTS HD MA signala se sastoji iz 2 stream-a podataka, core-a koji je 1.5 mbit-a, koji nosi jedan stream i drugog stream-a, koji nosi ostatak punog signala i koji cini da se kompletira signal. Znaci signal DTS HD MA koji je npr 4 mbit-a, sastoji se od core-a od 1.5 mbit-a i ostatka signala koji ga dopunjava do 4 mbit.
Na filmovima se uglavnom moze naci bitrate izmedju 2-6 mbita, uglavnom su dosta rekti filmovi koji imaju kodiranje vece od 6 mbit-a i uglavnom su rezervisani za audio BluRay diskove na kojima se nalazi samo audio zapis nekog koncerta ili muzike. Sampling rate se uglavnom vrti oko 24 bitnog i 48/96khz sempliranja, 192khz sempliranja zauzima dosta prostora pa se toliko i ne koristi sem na mozda par BluRay diskova.
E sad ovako, prenos DTS HD MA signala se moze obaviti preko analognih konektora (RCA konektori, cincevi, znaci oni kablici koji su obojeni crveno-crno i slicno:)), sa tim da se obrada signala izvrsi na internom dekoderu, tj. softverski ili preko nekog DAC-a (Digitalno-analogni konvertor) koji ima mogucnost za to. Drugi nacin prenosa ovog signala je taj da se signal prenese preko HDMI v1.3 konekcije i da se obradi na AVR-u (Audio-video reciever) i njegovom dekoderu.
Sto se tice SPDIF konekcije, prenos punog signala je nemoguc zbog ogranicenja DTS-ovog standarda za prenos preko SPDIF-a, tako da preko SPDIF konekcije ce uvek ici DTS core signala od 1.5mbit-a.

DTS HD HI RES - ovo je jos jedna varijanta DTS-ovog kodeka koji takodje se sastoji iz core-a i ima konstantan bitrate (CBR) od 2-6 mbit-a i dosta je slican DTS HD MA. Ovaj kodek se retko koristi na BluRay-evima. Prenos je isti kao za HD MA i koristi se HDMI v1.3 za pun prenos signala ili njegova obrada na internom dekoderu pa slanje preko analoglnih RCA prikljucaka. SPDIF takodje ne moze da prenosi pun opseg signala vec radi downmixing.

Dolby Digital + ili DD+ - je Dolby-jev kodek koji se sastoji od signala cija je core ili osnova AC3 signal od 640kbit i njegove nadogradnje do punog signala od 3 mbit-a za HDDVD i 1.7 mbit-a za BluRay. Sampling se radi do 24 bita i do 48 khz-a. Znaci, takodje kao i DTS-ovi kodeci i ovaj kodek se sastoji iz core-a i njegove nadogradnje do punog signala. Prenos je moguce takodje preko HDMI v1.3 kao osnovni signal ili preko analognih RCA prikljucaka ako dekoder obradi signal.
Prenos punog signala preko SPDIF-a je takodje nemoguc jer se signal downmix-uje na njegovu osnovnu varijantu od 640 kbit-a. Ovaj kodek se dosta retko nalazi na BluRay izdanjima dok je kod HDDVD-a bio dosta rasiren.

Dolby TrueHD - je trenutno najrasprostranjeniji Dolby-jev lossless kodek i predstavlja konkurenciju DTS-ovom DTS HD MA. Takodje se sastoji od AC3 streama od 640 kbit-a i njegove nadogradnje do punog signala. Bitrate se krece od 1.7 mbit do 18mbit. Semplovanje je takodje do 24-bitnog i frekvencijsko do 192khz-a. Prenos ovog signala je slican kao i kod prethodno navedenih znaci preko HDMI v1.3 kao pun signal i njegova obrada na dekoderu ili AVR-u, ili preko analognih konektora s`tim da se obrada vrsi na player-u i obradjen signal salje analogno dalje. Sto se tice SPDIF konekcije takodje je nemoguce preneti ovaj signal zbog ogranicenosti Dolby standarda za SPDIF, pa se signal downmixuje na njegovu osnovnu varijantu od 640 kbit-a.

LPCM audio - je jedan od osnovnih kodeka za komprimovanje lossless zvuka na pc-u i naravno u audio svetu. Sampling rate je do 32 bit-a i frekvencijski do 192khz-a. Bitrate se krece do 6mbit-a, mada nigde nije precizirano koliki bitrate moze da bude jer pri frekvencijskom samplingu na 192khz bitrate moze da bude i preko 20mbita pa nije pozeljan zbog prostora na BluRay disku i kao takav predstavlja problem jer pri istom frekvencijskom i bit sampling-u zbog boljeg komprimovanja DTS i Dolby kodeci zauimaju manje prostora pa je LPCM audio redja pojava na BluRay diskovima, dok ga kod HDDVD-a i nema. Prenos ovog signala je moguc preko HDMI i analogne konekcije, sa tim da SPDIF isto ima ogranicenje da moze samo da pusti 2 kanalni PCM velikog bitarate-a pa je opet nemoguce preneti pun signal preko SPDIF-a.


E sad da rezimiramo. Dakle prenos punog opsega, znaci ne core varijante DTS i Dolby kodeka na pc-u je jedino moguc preko HDMI v1.3 i preko analognih prikljucaka sa tim da imate HDAV zvucnu kartu i jedino onda nece doci do downmixing-a signala. Znaci sa SPDIF-om nema nista od ovih kodeka jer ce samo doci do downmixing-a na core signal.


Samo da dodam da se sve ovo odnosi na BluRay diskove koji imaju AACS zastitu. Za one "narodne" kojima je ona uklonjena dekodovanje DTS HD HI RES i TrueHD-a je moguce i bez HDAV karte uz pomoc ArcSoft Total Media Theatre-a. Za DTS HD MA nisam siguran jer nigde ne postoje podaci, ali sto se tice TrueHD-a i DTS HD HI RES-a sam siguran, jer posle visemesecnog pretrazivanja po netu, ispitivanja beta tester-a Arcsoft-a, uporedjivanja samplova koje su korisnici uploadovali i samog preslusavanja sam siguran da nema downmixing-a ovih kodeka pri slusanju preko ovog player-a. Ne mogu da tvrdim 100 posto ali sama prostornost i fidelity zvuka koja se dobija u odnosu na core je dosta veca na istom player-u, tako da bih zamolio ako neki korisnik ima neki "narodni" BluRay i malo bolji sistem da proba i iznese svoje zapazanje posto ovih informacija na netu nema ni za kasicicu a sama ArcSoft podrska cuti o tome. :wave:
 
Poslednja izmena:
Lepo sto te nije mrzelo da isuckas, dodaj i za DD, DTS i sl. Jedino ti se omaklo na pocetku teksta gde si rekao da DAC vrsi obradu HD zvuka. DAC prevodi digitalni u analogni signal a za obradu tj dekodiranje je potreban HD audio decoder (DT HD ili HD MA). Pored ArcSofta, koliko znam i PowerDVD moze dati surround za analgone izlaze, ali nisam siguran da li daje obradu ili ne.
 
Moguce je da sam pogresio u kucanju posto je imalo dosta da se iskuca, al sam i napisao sta je DAC da ljudi ne citaju samo skracenice vec da znaju sta znaci i sta se pise.:) Dodacu i DD i DTS al to nek ide u neku drugu temu posto su oni lossy i nije im mesto sa ovim HD kodecima.:) A sto se tice powerdvd-a, on uvek downsampluje signal, testirao sam ga duze vreme, tj. jedina verzija koja radi je 7.3 ostale i ne citaju filmove sa hard-a. Tako da je total media theatre jedini nacin za uzivanje blurayeva na pc-u, tj. truehd-a, hi res-a i lpcm-a. Ostalo mora da se muxuje i vrse raznorazne egzibicije.
 
Licno meni PowerDVD daje lepsu sliku, a jedini nacin da sa hdd procita jeste da se ISO mountuje.
 
Slazem se, lepsa je slika, ali opet ima downmixinga pa onda imam nedoumice oko toga sta da radim, pa na kraju umuxujem truehd ili dts hd u flac pa sve to zajedno sa slikom u mkv i izvucem max iz bluray-a uz malo truda, pa sve to preko coreavc-a i flac decoder-a odlicno izgleda i zvuci.:D E da, nece powerdvd da cita iso, neki put i uspe pogotovo nove verzije, 7.3 je jedina koja radi kako treba.

U svakom slucaju, da zamolim moderatore nek onaj post na prethodnoj strani zakace u sticky, da ne ispadne da sam dzabe pisao onoliki text.:)
 
Jes stvarno ... bacite ono u Sticky a posle nek neko doda i za DTS DDL i ostalo ...
 
Dodajte to za DTS i DD pa ćemo uobličiti u jedan sticky :)
 
Evo i dodatak za lossy DD i DTS kodeke:

Dolby Digital ili DD - poznat je jos i kao AC3, kodek sa gubicima i maximum bitrate-om od 640kbit. Nosi u sebi do 6 kanala i maximum bitrate za dvd je 448kbit, dok je za BluRay i HDDVD 640kbit. Sampling ide do 48 kHz/16 bit. Moze se prenositi preko SPDIF/Toslink, HDMI-a i naravno analogno uz obradu na internom dekoderu.

Dolby Digital EX - isto kodek sa gubicima, skoro isti kao DD sem razlike da nosi 6.1 i 7.1 signal dodajuci kanale kao enkoding zadnjeg levog i desnog kanala DD-a. Prenos je takodje isti kao i DD.

DTS - rival Dolby-ju, takodje kodek sa gubicima, maximum bitrate je 1.5mbit. Sampling je 48khz/16bit. Na dvd se nalazio bitrate do 768kbit, a na HDDVD-u i BluRay-u do 1.5mbit. Postoji i varijanta od 96/24, ali je uglavnom beskorisna jer je maximum bitrate ostaje isti, tj. 1.5 mbit. Prenos je isti kao i za DD, znaci analogno, SPDIF/Toslink i HDMI.

DTS-ES - takodje isti kao i DTS sa opcijom da nosi 6.1 kanale, sa tim sto dolazi u 2 varijante: DTS-ES Matrix koji enkoduje zadnji centralni kao matrix, isto kao DD EX i DTS-ES Discrete koji enkoduje zadnji kanal u bitstreamu. Prenos je isti kao i za prethodno navedene.
 
Eh da ... stavite i Logi Z 5500 u " Sticky " :D posto sistem jeste default za sve one koji nemaju Hi Fi a uzivaju u comp zvuku :d
 
DD i DTS nisu lossy, da se razumemo i da ne dovodimo neupućene do pogrešnih saznanja. U slučaju kada se radi downsampling sa HD zvuka, dolazi neminovno do gubitka ali ti audio kodeci nisu lossy, već su jednostavno nedovoljni za sadašnje aktuelne HD kodeke.
 
Pa ne, oni jesu lossy jer kada se nesto prebacuje sa studijskog mastera onda se ide na lossless format, a to su HD MA i TrueHD. Sve ostalo sto je kodovano sa manje bita je lossy jer se gubi dosta informacija o zvuku. Zato sam razgranicio da DD i DTS odu u posebnu temu za lossy kodeke.
 
Tako gledano sve što nije studijski master je lossy. Sutra će izaći novi standardi za prenos zvuka pa će po tome i HD MA i TrueHD biti lossy?!

DD i DTS nisu lossy već su kodeci sa svojim limitima koji su zamenjenim novim gde su ti limiti prošireni, zbog raznoraznih potreba.

Neću da pravim sticky od teme gde se navode pogrešni podaci.
 
Haha, extra.:) Nista onda, izbaci to u vezi lossy i ne lossy i prepravi mi post ako te ne mrzi.

Ali da pojasnim na sta sam mislio. Znaci ako je na primer studiski master u digitalnom obliku, tj. u raw formatu, kompresijom preko ovih kodeka se dobija identican zapis kao na raw-u znaci bez gubitaka. Zato i kazem da su ovi kodeci lossless jer predstavljaju identican zapis orignalnog mastera u digitalnom obliku, a problem moze biti ako se prebacuje sa stare trake na digitalni oblik. To onda tad zavisi od tog finalnog remastera.
 
Oce li taj Sticky :) ne treba cela tema u sticky nego samo ovi delovi i objasnjenja...
 
Ova tema da bude sticky? :) Treba otvoriti novu temu.;)
 
Slazem se garson. Ako mozes prebaci ovo moje objasnjenje Dolby i DTS kodeka u novu temu i okaci je sa dodatkom da su i HD HI RES I DD+ isto relativno lossy kodeci, a Falcon nek nauci sta su lossy a sta lossless kodeci.:)
NHF Falcon, ali koliko god da se objasnjavamo tvojje misljenje nema veze sa cinjenicama i realnosti, AC3 i obican DTS su lossy koliko god ti cinjenice gurao da to nisu - oni jesu zbog kodiranja i gubitaka pri kodiranju . Jedino su nedoumice da su DTS HI RES i DD+ lossless ali to oni nisu po cinjenicama iz DTS-a i Dolby-ja. Ako ne verujes idi na njihov sajt ili bilo gde gde se vodi hifi rasprava i procitaj info o kodecima, posto ne zelim da objasnjavam o nekim elementarnim stvarima.

A sada bih stvarno zamolio moderatore da okace temu sa mojim postovima uz dodatke koja sam naveo, da se vise ne bi uvodila konfuzija i da korisnici stvarno imaju nesto korisno da nauce i procitaju u ovoj sobi za obradu zvuka na racunarima.:wave:
 
Poslednja izmena:
@Gdin M
Već mi ponestaje živaca da se raspravljam na ovu temu sa tobom. U odnosu na studijski master, svi audio kodeci za potrošače su lossy. Ako su svi lossy, onda nema potrebe da se to posebno naglašava za svaki. Svaki top consumer audio kodek je u svoje vreme bio vrh, smatrao se "lossless" a svi ispod njega su bili lossy. Sad je ista priča, izašao HD, stari DTS ne valja.

Pošto se do studijskog mastera nemože doći, onda se uzima da je trenutno "najjači" standard lossless a svi ostali su lossy?

Preuzimam na sebe da napravim sticky od podataka koje si naveo minus naglašavanje da je svaki od njih lossy sa uporednom tabelom koju pripremam.
 
Nazad
Vrh Dno