CarGo nama izgleda cool, kao "razbice taksi kartel", ali obicni taksisti stradaju, a ne oni divljaci.
BigPizza nama izgleda cool, ali obični pizza majstori stradaju. BigPizza ima razvijen lanac picerija po gradu, odličan kvalitet proizvoda, širok izbor, najbržu dostavu za max 29 minuta itd. Šta će sad da radi obična picerija u komšiluku "Kod Mileta"?! Pa Mile mora da ponudi bolju/jeftiniju uslugu ili nek se zatvori ako mu se više ne isplati. Dakle stvarno ne znam o čemu pišeš, jeste, taksisti će da "stradaju", ali i treba da stradaju isto kao i svako drugo zanimanje, a ne da su zaštićeni. Da se ne izvuče iz konteksta, nisam protiv poštenih taksista, niti mislim da bilo ko treba da "strada", ali ako ne trebaju oni, onda neka se naprave ograničenja i monopol u svakom drugom zanimanju, a ne samo (i to baš samo) za taksi. Ali naravno da nema smisla da se bilo šta ograničava na tržištu, neka tržište samo odredi i cenu i kvalitet usluge, i tako je uvek najbolje.
Čak po meni nije potrebno uvoditi nikakve standarde (da nisu pušači, da su vozila novija itd.), već će se tržište i za to postarati samo od sebe! Svaka taksi kompanija onda ima mogućnost da smisli svoja pravila ko može da postane njihov član, tako da možemo da imamo taksi firmu koja će da ima samo nove električne automobile i da ima višu cenu nego ostali, i u Beogradu garantujem da postoji klijentela za to. Isto tako neko taksi udruženje može da nema nikakva pravila i da im je cilj da idu na najniže moguće cene - i za to naravno postoji klijentela. Neka treća taksi firma bi se npr. fokusirala na prevoz dece i invalida sa odgovarajućom opremom za to. I tako dalje. A ključna stvar bi bila i da može bilo ko da otvori taksi firmu i da se bavi time, tj. da može da uđe novi igrač na tržište.
Kod nas je pausalac, trenutno pretpostavljam ~20k da placaju mesecno u BG. Koliko taksista u BG treba da radi i koliko u proseku na sat da zaradi da bi imao barem nekih 30k neto?
Kao prvo, mnogi to ne plaćaju jer im se može. Ali svejedno, neka i plaćaju 20k mesečno na doprinose. Evo da vidimo koliko zarađuje prosečni beogradski taksista ako mu je to full time job, a ne da "raducka" po par sati. Isto tako naravno da nećemo da računamo nekoga ko radi 12-15 sati dnevno svaki dan. Nego onako kako prosečan taksista radi (medijana): 8 sati dnevno radnim danima, subotom i nedeljom po 4 sata (neko će u subotu 8 sati, a u nedelju odmara i sl.). Evo kad zaokružim na dole, to je oko 200 sati mesečno. Vikendom možda ima manje vožnji u toku dana, ali je viša tarifa, tako da ću da pretpostavim da je zarada slična kao radnim danom. A ako neko radi noću, može samo još više da zaradi, ali eto hajde i to da preskočimo. Dakle glavno pitanje je koliko vožnji taksista može da ima u sat vremena i koja je cena prosečne vožnje. Evo da budem najrealniji i najkonzervativniji koliko mogu, mislim da mogu da imaju između 1 i 2 vožnje na sat. Nije mnogo, jer nekad su vožnje duže (ali i više para), a nekad se duže čeka na sledeću vožnju. Ali mislim da je realno 3 vožnje na 2 sata, što je 1,5 vožnja na sat ili 12 vožnji dnevno ili 1,5 x 200 = 300 vožnji mesečno. S obzirom na veoma visok start i činjenicu da se retko ko vozi veoma kratko, računam da je prosečna vožnja 400 dinara. Dok ovo pišem pitam se da li će neko da kaže da je 400 din previsoka procena, a pritom svi stalno pišu tipa "od A do B me taksi koštao 1000 dinara" i slične velike iznose. Da ne govorim o noćima, vikendima i praznicima. Mislim da je 400 realno.
I finalno: 400 dinara x 300 vožnji = 120.000 dinara mesečno iliti 1000€. Oduzmi tih 20k za doprinose i eto ti 100.000 neto. Znači duplo više nego zvanična prosečna plata, a realno možda i 3x više. I to mislim da sam bio veoma konzervativan, šta ako je cena prosečne vožnje viša od 400 dinara ili šta ako mogu da obave više od 3 vožnje za 2 sata? A da ne govorimo o nekome ko se ubija od posla, radi i noću i puno sati dnevno, on ima lagano 1500-2000€. Inače, namerno izostavljam "troškove amortizacije i popravki", zato što su isti maltene nepostojeći za većinu taksista, što se vidi po kvalitetu i starosti voznog parka. Svedoci smo da se sve drma i trese u većini taksija, što znači da ne popravljaju ništa osim ako baš auto ne može da se pomeri s mesta. A ako jedva ide, to je dovoljno dobro! A auto koji vredi 2000€ ne može mnogo ni da izgubi na vrednosti, ali to nije ni bitno jer će ionako da ga voze dok ne crkne skroz.
A odgovor na tvoje pitanje, koliko jedan taksista treba da radi da bi imao 30k neto, to je po konzervativnoj računici iznad otprilike 4 sata dnevno od ponedeljka do petka i vikendom se odmara! A možda još i manje od toga. I šta misliš koliko ljudi u Srbiji bi želelo takav posao, ali ne mogu da ga dobiju jer je ograničeno? I jel ti sad jasnije zašto onda taksisti toliko brane svoje zanimanje?
Ne znam kako. Pogotovu na Chrome-u je to skoro nemoguca misija, a i uz 20 pokusanih extenzija, i kada uspem, ne izgleda lepo
Izgleda bledo, providno previse. U IE-u je bolji font, ali i on je tezak za citanje.
Ja možda znam, to je zato što imaš operativni sistem star između 11 i 18 godina.
XP je izašao 2001, a poslednji update (SP3) je iz 2008. Odavno je prestala podrška ne samo za OS, nego što je još važnije, za browsere, i oni stvarno jako loše rade (uključujući i rendering teksta) na starim sistemima i starim verzijama. A sigurno imaš staru verziju browsera zato što su prestali da razvijaju nove verzije za XP, proveri i sam.
A i tekst bi ti bio jasniji i lepši da nemaš kriminalno nisku rezoluciju i 4:3 monitor.
Rezoluciju i OS sam primetio kad deliš neke skrinšotove. A po ovome "moja mašina", komp ti je iz 2007. Zašto ne kupiš neki noviji komp za 200 evra i instaliraš lepo Windows 10? Onda će ti sve biti u redu sa ćirilicom i bilo čime i moći ćeš da imaš najnovije verzije browsera.