Poredjenja autoindustrije sa IT-om su uvek rogobatna i nesrecna
Ajd da probamo ovako - da te Honda primorava da gume uzimas samo u njihovoj prodavnici i placas 50% vise, da moras da se vozis specijalnim putevima napravljenim samo za Hondine automobile, da gorivo mozes da tocis samo na Hondinim pumpama, da li bi onda kupio Hondu ili bi se odlucio za automobil proizvodjaca koji ti ne namece ovakva ogranicenja?
Ne stoji, definitivno. Da malo pojasnim: iz prespektive Benčmarkovaca verovatno da stoji, jer je svima vama (nama) percepcija ograničenja koja postoje na Eplovim proizvodima (posebno iOS liniji) takva. Realno, pre će biti ovako:
Na svom starom Pezejcu, sve sam radio sam, osim generalne (a i nju sam verovatno mogao sam da izvedem, da sam imao želje i vremena). Za sve ostale stvari, od zamene raznih filtera, dihtunga u kočionom sistemu i servo-kvačilu, preko zamene lamele na menjaču, korpe i ostalog, a da i ne govorimo o svećicama, razvodniku paljenja, klinastom kaišu i sličnom, mogao sam bez naročitog alata, uz pomoć burazera, na ulici pred zgradom da odradim sam (sve uz viljuškasti 13 x 17...). Nažalost, na tom Pezejcu, mnoge takve stvari morao sam često da radim, jer tamo dosta toga mora da se menja na 4.000km. Dalje, da bih ga zimi upalio kako treba, morao sam da mu obogatim smesu (tzv. "saug", ili "čok"). To se naravno doziralo ručno, po osećaju. Ko nije imao taj osećaj, obavezno bi mu motor presisao i mučio bi se da ga upali (ili bi ispraznio akumulator pokušavajući). Kad pukne razvodna kapa, rezervnu sam mogao da nađem na pumpi u najzabitijem selu na Prokletijama. A pucala je. Često. Naravno, ko je hteo, mogao je od Pezejca da napravi Alfa Romea, od brijanja glave, povećanja kompresije, budženja raznih drugih elemenata i sklopova, sve u privatnoj garaži, ili čak na ulici pred zgradom.
Sa Hondom ništa od toga ne može da se uradi. Sve što može da se uradi je da ubaciš ključ u bravu, sipaš benzin i voziš. Ako ti pukne tzv. "timing belt", prostreš se za 300 USD da ga zameniš, jer ne možeš da ugradiš bilo koji, već mora original, Hondin.
Ja danas ne mogu da zamislim da bi iko radije kupovao kola poput tog mog Pezejca (ovde ne govorim o samom kvalitetu vozila, već o koncepciji, gde je sve pristupačno i otvoreno, ali često otkazuje i mora da se održava) nego Hondu (auto je takav kakav je, ako se ikad išta desi, svaku popravku plaćaš k'o Grčka, al' zato sipaš benzin i voziš, i tako 100.000 km).
Mislim da ja ovde popujem pogrešnoj publici, jer su ovde svi veliki ventilatori ("fanovi") koncepta poput tog Pezejca i gadi im se koncept potpuno zatvorene konstrukcije (poput te Honde). Velika većina čovečanstva će mnogo radije uzeti nešto što je potpuno hermetički zatvoreno, ali jednostavno i upotrebljivo (dakle, toster, pegla, automobil) nego nešto zašta im treba uputstvo od 80 strana (bilo koji klasičan mobilni telefon u poslednjih deset godina, ili običan programabilni VHS video-rekorder).