Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Samo za benzin, bez ostalih derivata i nusproizvoda?
 
Jako je teško da se izračuna koliko koje vozilo i u proizvodnji i u korišćenju emituje ugljen dioksida. Nije isto kod novih i starih automobila, pogotovo kod SUS, nije isto ni mali, ni veliki auto. Nije isto ni da li se proizvodi u Kini, Srbiji ili Nemačkoj. Tako da ne znam baš otkud ove procene i kako se do njih došlo.
S druge strane, najveći problem po zagađenje i nije CO2, bar ne kod iole novijih SUS vozila, već litijum.

Naravno da je teško izračunati, uzima se neki prosek svega. Imaš ovde vrlo detaljnu analizu iz 2023. godine, sa većim, manjim, polovnim, novim automobilima, itd https://www.sustainabilitybynumbers.com/p/ev-fossil-cars-climate .

Što se tiče litijum kopanje vs izvlačenje nafte, zanimljivo je da je CO₂ emisija uporediva, ali da litijum troši mnogo više vode.

download (1).png

The data is sourced from 2023-2025 life-cycle assessments (Minviro, Benchmark Mineral Intelligence, IEA, EPA) and recalculated for accuracy:
  • CO₂e Emissions (tons): Lithium: 16 tons (mid-range of 12-20 tons for 60 kWh battery, including mining [5-22 tons/ton LCE, ~10-20%] and production). Oil: 12 tons (mid-range of 9-18 tons for 12,000 liters fuel at 0.3-1.4 kg/liter). Reflects upfront vs. ongoing emissions.
  • Water Usage (thousand liters): Lithium: 100,000 liters (mid-range of 50-150k for brine [500k-2M/ton LCE] and hard rock [200k/ton] plus battery processing). Oil: 30,000 liters (mid-range of 12-48k for fracking/refining at 1-4 liters/liter fuel). Brine extraction drives lithium’s higher water use.
  • PM2.5 (kg): Lithium: 1.5 kg (mid-range of 0.6-2.5 kg from mining dust). Oil: 360 kg (mid-range of 120-600 kg from drilling/refining at 0.01-0.05 kg/liter). Oil’s high PM2.5 is due to flaring/refineries.
  • SO₂ (kg): Lithium: 0.7 kg (mid-range of 0.25-1 kg from acid use in mining). Oil: 150 kg (mid-range of 60-240 kg from refining at 0.005-0.02 kg/liter). Oil’s SO₂ is higher due to sulfur-rich crude.
  • NOx (kg): Lithium: 0.4 kg (mid-range of 0.2-0.8 kg from energy use). Oil: 240 kg (mid-range of 120-360 kg from flaring/refining at 0.01-0.03 kg/liter). Oil’s NOx is driven by combustion processes.
Ovo je isto super grafik:

963f28f6-0c1f-4dfb-a716-c26d19e790ac_1600x957.png
 
Ogromna potrošnja vode i sumporne kiseline (ne samo nje) za iskopavanje litijuma.
 
Kod nas, realno, bila kakva procena lokalnog zagađenja od dizela otpada u startu zato što svaki drugi r*tard izvadi DPF i zagađuje 10 000 puta više od onih sa istim.

CO2 je tu najmanji problem. Neuki, bahati i samoživi vlasnici automobila su veći. Ali to je do našeg društva, uopšteno.
 
Google u ruke, daj mi konkretne podatke, a ne tvoja lična ubeđenja, još uvek nemam ništa konkretno od tebe.
I ne ocekuj, nisam ja deda mraz. Litijum je eksperiment jer ga nema dovoljno u prirodi za ovakav poduhvat, a mnoge zemlje ga ne zele vaditi na svojoj teritoriji. Radi se na novim resenjima za baterije i druga pogonska goriva.
 
Ти исти ће сутра да препакују батерије, а старе и оштећене да баце у први јарак поред пута. Пре неки дан код мајке у блоку кеса са смећем испред зграде на тротоару, унутра уредно стоји СББ рачун са именом и адресом. Бангладеш...
 
Jedna zanimljivost, potrebno je 2-3kWh energije potrošiti da se na benzinskoj pumpi obezbedi litar benzina.
Dakle, izvlačenje, transporti, destilacija i ostale prerade, distribucija...
Pa da, možda čak i više, ako se uzme u obzir od nalazišta, transporta i sl.
Sličan princip bi se mogao naći i za proizvodnju Litijum baterije, od nalazišta (iskopa), prerade, do finalnog proizvoda i sl., pa onda i sama proizvodnja struje, itd.
 
I ne ocekuj, nisam ja deda mraz. Litijum je eksperiment jer ga nema dovoljno u prirodi za ovakav poduhvat, a mnoge zemlje ga ne zele vaditi na svojoj teritoriji. Radi se na novim resenjima za baterije i druga pogonska goriva.

Iskreno nisam ni očekivao više od dve linije teksta od tebe, vidi se koliko ti je bitno da artikulišeš svoje tvrdnje. Hvala na svežim informacijama, nisam znao da inovacije postoje na tom polju, ja rekoh ostaćemo na litijumu koliko smo dugo ostali na nafti. Da postoji bolje rešenje danas, koristili bismo ga, ne samo za automobile već i za sve druge uređaje koji koriste punjive baterije. Do tad nastavljamo da koristimo ono što je izvodljivo za masovnu proizvodnju, bilo zlo ili ne.
 
Da li je zaista potrebno da na svakih 15 stranica zamolim da ne uništavate zapravo veoma korisnu temu?

Imamo na temi sve više korisnika EV vozila, a ko može da nam da bolje informacije od njih?

Svi poruke koje su neargumentovano protiv EV će biti brisane, a u zavisnosti od sadržaja, biće i banovanja.

Kad se samo setim onog tipa što je dolazio u temu o trčanju, svrati na skih nekoliko meseci, da kaže kako to nije zdravo i da će svi koji trče kraće da žive nego da nisu trčali. Ponovi to u dve tri poruke i opet ga nema mesecima.
 
Da li je neko ubacivao dash cam u EV? Razmišljam o varijanti koja bi snimala sve vreme (i dok je parkiran), kao Tesle što imaju.
Čitao sam na Redditu da postoje 3rd party aplikacije za BYD automobile koje se mogu sideload kako bi se omogućila ova opcija (sentry mode), mada sam video i glasine da bi to moglo stići i zvanično u budućnosti, ali verovatno malo teže u Evropi.
 
Jedno pitanjce za korisnike EV: Trebalo bi na drugoj lokaciji da izvedem trofaznu struju i da ugradim wallbox. Da li imate neki savet? Obzirom da sam retko na toj drugoj lokaciji, pozeljno je da je neka sto pristupacnija varijanta od 7 ili 11 kWh, kako bi ulaganje imalo smisla.
 
Pre nekoliko nedelja sam započeo temu "Punjaču za električni auto (EV)", ali pošto se proces ugradnje odužio, još nisam imao priliku da podelim utiske.

Generalno, nisam primetio da snaga punjača značajno utiče na cenu. S obzirom na to da si pomenuo da nisi često na drugoj lokaciji, možda bi mobilni punjač poput JUICE BOOSTER 3 Air imao smisla. Na taj način, možeš da ga nosiš sa sobom i koristiš na prvoj lokaciji, ako tamo već nemaš punjač.
 
Da li je zaista potrebno da na svakih 15 stranica zamolim da ne uništavate zapravo veoma korisnu temu?

Imamo na temi sve više korisnika EV vozila, a ko može da nam da bolje informacije od njih?

Svi poruke koje su neargumentovano protiv EV će biti brisane, a u zavisnosti od sadržaja, biće i banovanja.

Kad se samo setim onog tipa što je dolazio u temu o trčanju, svrati na skih nekoliko meseci, da kaže kako to nije zdravo i da će svi koji trče kraće da žive nego da nisu trčali. Ponovi to u dve tri poruke i opet ga nema mesecima.

Ja stvarno nemam ništa protiv da čujem obe strane priče, mišljenja zagovornika SUS kao i onih koji su za EV, mora da postoji neki balans, jer nema smisla hvaliti samo jedan sistem pogona kao da je 100% savršen, jer nijedan od oba nije, i diskutovano je već kome šta fali.

Druga je stvar kad neko uleti sa "domet na EV nije tačan jer ne znam kako funkcioniše računanje", "EV je besmislen i za izbegavanje", "Litijum je zlo", "Baterije su bombe" a da pritom malo ne proširi diskusiju na te tvrdnje. Kako normalno čoveku odgovoriti na tako nešto? Tu nije cilj da se podstakne kulturna razmena mišljenja, već od samog starta kreće od toga da se vređa inteligencija vlasnika koji su se svesno odlučili za EV.

Nego da se vratimo na temu. Vozim dizel od 2009. godine, od marta ove godine sam prešao na struju, a da pritom nemam idealne uslove, u smislu da nemam svoju garažu već parking mesto u zgradi, treba da predstavim projekat skupštini stanara da ugradim punjač - ovde u Francuskoj postoji zakon "pravo na utičnicu", tako da ne brinem, ali svejedno moraš da najaviš radove.

Da, shvatam da je čak i bez ličnog punjača lakše u inostranstvu nego u Srbiji jer su javni punjači brži i rasprostranjeniji (meni je tu iza ćoška 120kw punjač pa je to ok). Mogao sam lepo da uštedim da sam od starta punio kod sebe, za sad sam potrošio 2227kwh za nekih 8 meseci, 993kwh na Superchargeru, 1234kwh na drugim punjačima. Na Superchargeru me izašlo 318 evra za 993kwh, na ostalim 691 evro za 1335kwh. Vidi se jasno koliko je povlašćena cena na Superchargeru. Prešao sam 9567km.

Screenshot_20251020-193548.png

Zašto pišem ovo? Značiće nekom, možda se nećka jer nema rešeno pitanje punjenja, ili mu možda punjenje deluje previše skupo pa će sačekati uslove da puni kod sebe - u svakom slučaju ja svakako nisam kupio ovako skup auto da bih uštedeo na gorivu, već zato što mi se auto kao celina i više nego dopao karakteristikama i izgledom - opet kažem, nisam neki Eco freak da mi je to bila bitna stavka.

m3p.jpg

@BozicBata

Ja recimo na primarnoj lokaciji planiram Hager Witty One od 7kw, sasvim je dovoljno za punjenje preko noći, mada 759 evra definitivno nije pristupačno https://www.mister-ev.com/products/borne-de-recharge-witty-one-hager . Sa druge strane, od poreza će sledeće godine da mi vrate 500 evra jer sam ugradio punjač kod sebe, plus ću da dobijem drugu pomoć od države gde mi finansiraju do 300 evra za troškove punjača i ugradnje, lepo je to što te ovde država podstiče subvencijama da lakše pređeš na struju.
 
Без да улазим у политику и да ли ће се десити или не, али ево сакнције НИС-у и цела прича и игранка око тога. Струја је опет нешто што се са једне стране може произвести и у кућним условима, а нафтни деривати никако. Ето једне предности електро аута о којима се мало писало - ”не морате бринути за сакције НИС-у”.
 
Zvuči kao dobar uvod za oglas na Polovnim.. 😂

@Gizmo
Meni deluje da je ova tvoja statistika posledica ne preterano planskog punjenja? Bez da ulazim zašto, verovatno ti najbolje znaš, ali poenta je da ova razlika između fosilnog goriva i struje, lako može da bude >500€ na 10000km. Ako tome dodas i jedan godišnji servis za ICE motore, od oko 150-200e, računica je dobra.

Na sve to, Beograđani imaju besplatan pristup super chargeru (hvala monopolu EPS-a) 😂, pa tako ova razlika može da bude daleko višestruka ..
 
poenta je da ova razlika između fosilnog goriva i struje, lako može da bude >500€ na 10000km.
Ovu računicu je Tesla ubacio u kalkulator prilikom kupovine njihovih vozila:
1000040323.jpg
Prevod:
Ukupna ušteda na gorivu je 113.000 dinara za godinu dana na kilometrazu od 10.000 km i cenu benzina od 200 dinara i cenu kw struje od 11.4 dinara. Za poređenje uzet fosilni auto sa prosečnom potrosnjom od 6.4 l benzina i model 3 (prosečno troši 13.2 kw na 100 km).
 
Da, shvatam da je čak i bez ličnog punjača lakše u inostranstvu nego u Srbiji jer su javni punjači brži i rasprostranjeniji (meni je tu iza ćoška 120kw punjač pa je to ok). Mogao sam lepo da uštedim da sam od starta punio kod sebe, za sad sam potrošio 2227kwh za nekih 8 meseci, 993kwh na Superchargeru, 1234kwh na drugim punjačima. Na Superchargeru me izašlo 318 evra za 993kwh, na ostalim 691 evro za 1335kwh. Vidi se jasno koliko je povlašćena cena na Superchargeru. Prešao sam 9567km.

Pogledajte prilog 509762

Zašto pišem ovo? Značiće nekom, možda se nećka jer nema rešeno pitanje punjenja, ili mu možda punjenje deluje previše skupo pa će sačekati uslove da puni kod sebe - u svakom slučaju ja svakako nisam kupio ovako skup auto da bih uštedeo na gorivu, već zato što mi se auto kao celina i više nego dopao karakteristikama i izgledom - opet kažem, nisam neki Eco freak da mi je to bila bitna stavka.

Ja sam sa Cliom V dci, poređenja radi, prešao 21k km od prve polovine marta do danas. Ukupno potrošio 966 litara goriva (prosek 4.6l/100 km kombinovano). To je po cenama ovde 1582,72 eura. Projektovano na tvoju kilometražu 721 euro.
 
Poslednja izmena:
@ProMaster

Pa uzmi u obzir da sam kod sebe mogao da punim za 0.1558e po kwh umesto za 0.56e po kwh na javnom punjaču koji nije Supercharger, tu bih umesto na 1234kw platio 192.25e umesto 691 evra, to je dobrih 500 evra manje, i do sad bi platio 510e umesto 1010e. Mada, to je ne računajući troškove kupovine i ugradnje punjača, što je sigurno ne ispod 1500e ukupno, ali to bi se isplatilo i vratilo po nižoj ceni punjenja kako vreme teče.

Opet, ne uzimajte moju potrošnju u obzir, ja gazim ovaj auto sa ubrzanjem i generalno brzinom na putu, ne brinem o tome koliko troši hehe, da vozim normalno imao bih mnogo bolju potrošnju.
 
@Snejk Ali si sigurno jednom uradio mali servis na Cliu za tih 21k kilometara..
 
@Snejk Ali si sigurno jednom uradio mali servis na Cliu za tih 21k kilometara..

The service interval for a 2025 Clio Blue dCi is two years or 30,000 km (18,600 miles), whichever comes first

A čekam ga kad bude morao da menja gume na Tesli :) .

Ne vozim ispod ograničenja nikad, često i nešto sitno preko. Još jedan primer iz prakse, BG-Novi Pazar-BG (130 kmh autoput, ostalo magistrala) 4.0l/100 km.

@Gizmo nema sad hipotetisanja, platio si koliko si platio, to su realni uslovi eksploatacije :) .

Da sam ja Klio vozio samo 100 po autoputu, bilo bi prosečno ispod 4l/100km. A i, ako ćemo realno, mene gorivo ništa ne košta, dajem podatke 'sa terena' čisto diskusije radi.

Ženin CHR 2.0 ide 5.3l benzina na 100km (isto pola autoput pola grad). To mu, zbog niže cene goriva, dođe slično kao ovih 4.6l dizela kod Klia.
 
Na Superchargeru me izašlo 318 evra za 993kwh, na ostalim 691 evro za 1335kwh. Vidi se jasno koliko je povlašćena cena na Superchargeru.
Baš velika razlika. A koliko se razlikuju cene na tim drugim punjačima? Npr. na parkingu supermarketa ili na poslu? Ovako na prvi pogled mi izgleda da u proseku km košta slično kao i sa gorivom, mada tu tek može da varira. Tj. čak iako neko nema opcije za jeftinu struju, neće mu vožnja EV biti skuplja
 
Ко нема могућност пуњења код куће неће се усрећити пуњењем на јавим пуњачима (можда за Теслу још увек има погодности). У Норвешкој је тренутно цена око 5 kr/kWh (50 динара) на пуњачима. Цена код куће је рецимо око 1,5 kr/kWh кад се узму у обзир сви трошкови.
 
Kad god misliš da je teško, seti se koliko su te koštale posete servisu za auto pre EV u Norveškoj. 😄

Ova usporedba Tesle sa Cliom na malom uzorku nema smisla iz više razloga.

Čak i da su kupljena u isto vreme 2 nova vozila i da cenu auta ostavimo po strani, jer nisu ni ista kategorija, ali pričajmo o troškovima eksploatacije:

Tesla ima dužu garanciju, za čije trajanje vlasnik nema obavezu servisiranja vozila u Teslinoj mreži, mada nema šta posebno da se ni servisira.

Clio, ima servis 1 godišnje ili 15000km, možda je i više, 15000 uzimam kao zdravu meru, da motor ostane u kondiciji što duže.

Prve godine je taj trošak oko 100e jer se na prvom servisu, ne menja filter vazduha i goriva.
Na drugom je to skoro 200e, jer su filteri za dizele u poslednje vreme lepo skupi.
Na trećem opet oko 100-150e
Četvrti, ide još pride zamena antifriza i kočione tečnosti.

E sad dolazimo do bolne teme, ovo je period (prosečni) kada automobili izlaze iz garancije 4 ili 5 godina max. Ne računamo one od 7 godina garancije, jer ta garancija je često uslovljena nečim i ne pokriva baš sve, pa ćemo se držati ovoga.

Nakon toga, vlasnik takvog vozila je prepušten sam sebi što se tiče kvarova, a oni mogu biti sledeći:
Od kvarova na ubrizgavanju goriva, pumpa, dizne i slično, što je jako česta pojava u poslednje vreme i to tik preko 100k km, gde popravke idu do 1500e.
Čuveni Adblue, popravke od 300-1000e ili gašenje, ali sad pričamo o redovnim metodama.

Kočnice koje na 100k km prosečan vozač bar dva puta menja uz jednu zamenu diskova napred i pozadi.

Na sve to neki Gizmo, je sve to vreme stiskao papučicu gasa i kočnice i tu i tamo negde sačekao malo da se auto dopuni, a na kraju dana, pogonski sklop auta mu je i dalje u garanciji.

Primer blizak meni, za Teslu na sadašnjih 180 000km, imala je kvar ventila za razvod rashladne tečnosti, trošak 50e. Zamenjen samostalno, a i da nije, cela usluga košta oko 300e, deo + rad.

I da, te gume jesu skupe, ali razliku u ceni nadoknadi recimo samo ova zamena kočnica. Jer se i na Cliu menjaju gume, a na Teško diskovi i pločice skoro pa ne u prvih 200 000km.
 
A čekam ga kad bude morao da menja gume na Tesli :) .

Ne vozim ispod ograničenja nikad, često i nešto sitno preko. Još jedan primer iz prakse, BG-Novi Pazar-BG (130 kmh autoput, ostalo magistrala) 4.0l/100 km.

@Gizmo nema sad hipotetisanja, platio si koliko si platio, to su realni uslovi eksploatacije :) .

Da sam ja Klio vozio samo 100 po autoputu, bilo bi prosečno ispod 4l/100km. A i, ako ćemo realno, mene gorivo ništa ne košta, dajem podatke 'sa terena' čisto diskusije radi.

Ženin CHR 2.0 ide 5.3l benzina na 100km (isto pola autoput pola grad). To mu, zbog niže cene goriva, dođe slično kao ovih 4.6l dizela kod Klia.
1000040330.jpg
Eto koga zanima za poredjenje Model 3 sa prosečnom potrosnjom fosilca od 4 l. Ušteda u gorivu je 65.000 din na 10.000 km (tj na tvojih 21.000 oko 135.000 din). Stavio sam cenu goriva opet 200 din, i cenu struje 11.4 din po kw.
Podsećanja radi, ovde je reč o uštedi samo na gorivu (za one koji gorivo moraju da plate, pošto ima onih koje gorivo ne košta ništa a to Teslin kalkulator nije predvideo 🤪).
 
Poslednja izmena:
@ProMaster

Jedan od brojnih razloga što sam se odlučio za Teslu jeste baš to, nemam šta da plaćam u smislu servisa, sve dok sam u garanciji, posle isteka je druga priča, mada ni to neće da boli kako može za luksuznije SUS automobile. Kao što reče @Snejk , gume ima lepo da me sačekaju kad krenu da ćelave, a nije da ih štedim preterano - to zadovoljstvo ima da me izađe 260 evrića po komadu :)

@Space Beer

Varira, za spore punjače u supermarketima do 50kw može da ide od 0.32e po kwh, do brzih preko 250kw ide i do 0.65e po kwh, ima previše provajdera za punjače, sreća pa su objedinjeni u jednu ChargeMap aplikaciju, tako da koristim samo jednu karticu za sva punjenja. Uskoro će i to da reše, uvode Tesla MultiPass, pa mi ni ta ChargeMap kartica neće trebati, moćiću Tesla ključ-karticom na svakom ne-Tesla punjaču da autentificiram punjenje i naplata ide kroz Tesla nalog - uvek rade na tako nekim sitnim stvarima koje ti olakšavaju život. Rekoh, nije da ludujem stalno, ali ovakav auto ne možeš da voziš sporo i ekonomično, kad imaš skoro 600 konja, papučica te vuče, kao što se vidi iz mog grafika potrošnje.

PXL_20251021_053450595.jpg

@mitar1982

Drastično je jeftinije puniti kod sebe, tu nema šta dodati. Mada, verovatno bih morao da podignem pretplatu za struju na veći paket da nadomestim punjenje automobila, što jeste veći mesečni izdatak, ali opet ostaje drastično jeftinije u odnosu na javne ne Tesline punjače - 0.32e po kwh na Superchargeru mi ostaje relativno razumna cena.
 
Poslednja izmena:
  • Like
Reagovanja: mnt
gume ima lepo da me sačekaju kad krenu da ćelave, a nije da ih štedim preterano - to zadovoljstvo ima da me izađe 260 evrića po komadu :)

Da li se očekuje brža potrošnja guma kod EV vozila?
Pošto su meni i letnje i zimske gume u rangu 1000eur set, pa mi to ne zvuči kao dodatni trošak.
 
Jedno pitanjce za korisnike EV: Trebalo bi na drugoj lokaciji da izvedem trofaznu struju i da ugradim wallbox. Da li imate neki savet? Obzirom da sam retko na toj drugoj lokaciji, pozeljno je da je neka sto pristupacnija varijanta od 7 ili 11 kWh, kako bi ulaganje imalo smisla.

Čovek iz Mladenovca pravi te punjače što @ormo spominje, pristupačno je, javi se u PM za kontakt ako si zainteresovan.
 
Nazad
Vrh Dno