Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Ne bi ni bio tako veliki problem da ima na svakom ćošku da se brzo napuni. Sa tako manjim dometom je dobra stvar samo za gradsku vožnju. A opet, po veličini mislim da i nije baš samo gradski auto.
Inače, vožnja tipa ~130-140km/h je uobičajena na svakom autoputu, bilo da se iz BG krene ka NS, Nišu, Čačku, Šapcu.
 
Dobro sad, domet 170 ili 240km autoputem je smesan. Do sela imam 260, kad krenem s punim rezeevoarom i vratim se kuci bez da sipam. Sa ev koji ima tako smešan domet treba dva puta da stanem na punjač? Smešno.
Niko normalan ne pravi pauzu na dva sata vožnje ako mu ukupno treba 2 i po do cilja.
Многи људи на овој теми и форуму се интересују за половне електричне аутомбиле који управо имају такав домет. Где је твоје ”село” и колико ти пута стајеш негде нема баш неког значаја за тему.
Ко је нормалан и ко није нормалан чини ми се да је различитио за тебе и за мене.

Прво ми као народ екстремно много гинемо у саобрачају(као муве) и много се претиче непотребно и по градским улицама, вози се у просеку јако пуно преко ограничења и то је отрпилике оно што је ненормално. Жури се негде, битно је да се уштеди сваки минут и ако онај испред тебе има лошији ауто а вози по ограничењу, мора да га престигнеш...

Када имаш мањи ауто, мање батерије, он се најчешће јако брзо напуни, примера ради можеш за 10ак мин напунити преко 100км домета у просеку.

Иначе ти имаш састанаке у селу, држиш фирму и греота да те чека 20 људи и да не могу да почну са послом јер ти касниш 10 минута, морао си да пуниш ауто. Или ће ти пасти круна са главе ако на пола од тих 260км станеш 10 минута, јер ”време је новац”. Тешко је да се 10минута урачуна у тај неки пут, ал зато сат времена пролети већини нас у скролању телефона...

Људима које занимају половни аутомобили нижих цена са дометима тог калибра 250 лети, 170-180 зими могу да поручим да је то сасвим ок за неког ко вози у локалу и повремено иде ”на село”, ко има пуњач кући. Навикнете се на то и не размишљате о томе.
 
Evo baš mog primera od nedavno. EV sa dometom od oko 400 km WLTP, vožnja dobrim delom autobahn u Nemačkoj i autoputem u Danskoj.
1000040301.jpg
Ukupno 519 km, uz dva punjenja od po cirka pola sata. Putovanje je krenulo sa 87% napunjenosti baterije, prosečna brzina 91 km/h. Tako da i u mom slučaju (SUV 2.5 tone) na nekih 5-10 °C spoljne temperature domet na autoputu bude oko polovine deklarisanog wltp. Možda nešto više, ali volim da računam na siguricu.
U potpisu "jedan od nenormalnih" 🤪
 
I još jedna sitnica, pošto sve više vidim komentara kako EV "laže" kad izađeš na autoput. Videh i video onog Amila sa Teslom kako kaže da je domet realan kada voziš do 100, a preko toga kad vozi, da mu Tesla "laže". Ne laže auto nikog, već uzima prosečnu potrošnju i u odnosu na to računa domet. Ti ako voziš brže i trošiš više od prosečne potrošnje, naravno da ćeš moći manje da pređeš.

Ako ti je vožnja mahom gradska a planiraš da izađeš na autoput, podeli kapacitet baterije na potrošnju na autoputu i to ti je to.
 
Када имаш мањи ауто, мање батерије, он се најчешће јако брзо напуни, примера ради можеш за 10ак мин напунити преко 100км домета у просеку.
Jedino ovde ne mogu da se slozim sa tobom. U principu sto veca baterija to se brzo puni. U jeftinija vozila stavljaju 2C baterije, u skuplja 3C i 4C. 2C baterija od 50kw ce se puniti maksimalno do 100kwh, dok ce ista takva od 80kw moci da se puni do 160kwh..
 
Poslednja izmena:
I kako im se racuna domet ? Unutra samo vozac i bez prtljaga, u letnjem periodu i po ravnom autoputu ?
Moj auto ne oseti opterecenje i kad ubacim u prtljaznik 10 dzakova cementa i putnike, ukljucim grejanje ili klimu, radio, svetla ... U ovima sa litijumskim baterijama je rizicno i voziti se, jer je dovoljno da eksplodira samo jedna od hiljade baterija i ode sve u vazduh. To moze biti i pri sudaru i kada su sve ispravne. Meni je to veliki rizik za velike pare i mnogo maltretiranja. Jos je to pionirski poduhvat. A sem toga i ne cuju se pri voznji i pesaci ne obracaju paznju.
Kako se vi, koji ih imate, grejete zimi i hladite leti ? Punite ih na 50 km ?
 
  • Funny
Reagovanja: mnt
Најчешћи узрок пожара за камионе у тунелима је прегревање кочница, посебно актуелан у тунелима са великим нагибом.
Pokusavam da razumem kakve veze imaju tuneli sa kocnicama ...
Meni se jednom desilo da mi je izasao dim iz tockova poluprikolice jer sam morao naglo nizbrdo da zakocim, a vozilo je bilo tesko 45 tona. Srecom nije doslo do pozara.
 
Многи људи на овој теми и форуму се интересују за половне електричне аутомбиле који управо имају такав домет. Где је твоје ”село” и колико ти пута стајеш негде нема баш неког значаја за тему.
Ко је нормалан и ко није нормалан чини ми се да је различитио за тебе и за мене.

Прво ми као народ екстремно много гинемо у саобрачају(као муве) и много се претиче непотребно и по градским улицама, вози се у просеку јако пуно преко ограничења и то је отрпилике оно што је ненормално. Жури се негде, битно је да се уштеди сваки минут и ако онај испред тебе има лошији ауто а вози по ограничењу, мора да га престигнеш...

Када имаш мањи ауто, мање батерије, он се најчешће јако брзо напуни, примера ради можеш за 10ак мин напунити преко 100км домета у просеку.

Иначе ти имаш састанаке у селу, држиш фирму и греота да те чека 20 људи и да не могу да почну са послом јер ти касниш 10 минута, морао си да пуниш ауто. Или ће ти пасти круна са главе ако на пола од тих 260км станеш 10 минута, јер ”време је новац”. Тешко је да се 10минута урачуна у тај неки пут, ал зато сат времена пролети већини нас у скролању телефона...

Људима које занимају половни аутомобили нижих цена са дометима тог калибра 250 лети, 170-180 зими могу да поручим да је то сасвим ок за неког ко вози у локалу и повремено иде ”на село”, ко има пуњач кући. Навикнете се на то и не размишљате о томе.

Pričamo o autoputu, do tog sela ima 220km autoputa I 45km regionalnog. Pričamo o vozili koje sa 100% punim "rezeevoarom" nije u stanju da me doveze do cilja. Ne blizu nego bas ni blizu a baterija bi bila na 0%.
A taj cilj nije ne znam koliko daleko. Nije more a nisu nj Alpi nego parčence Srbije...
Možeš da voliš i hvališ ev koliko hoćeš, samo ev koji ima 170-240km domet po autoputu gde se vozi 120-130km/h je smejurija za tu namenu. Po gradu extra (mada po gradu taj domet sigurno naraste bar 20% jer grad ne troši kao ap), ako ti je posao 30-50km tamo vamo, ne moraš da punis češće od svakog petog dana.
Ali ap? Daj, budimo ozbiljni, bg ns bg i da gledaš u pasulj da li imaš dovoljno struje...
 
@Zuel камиони су тешки, ако је у тунелу нагиб који траје неколико стотина метара или километара, возачи континуирано морају да коче и дође до прегревања кочница, не помаже нижи пренос. Морају да пазе.
@ny555 који ауто?
@Декси10, па шта знам можда си управу али релативно је то. Нпр сад имам ауто од 100КWh бруто који има 140kw пуњење (на папиру 150 макс) али то је само од неких 20-40% батерије, од 40-60% буде око 100КW и после иде на 60. Имао сам пуно пута помињани Hyundai Ioniq EV 2017 28KWh. Онај Тесла Бјорн је радио упредан тест са њим и тадашњим ја мислим Тесла Y, возио типа 1000км. Брже је прешао дистанцу са ioniq-ом ако се добро сећам има тога још увек на YT. 28KWh a пуњење 67KW i то од почетка до краја, реално никад се не буде на пуњачу дуже од 20мин а најчешће 10ак минута. То што произвођачи рекламирају за бризину односно ефекат брзог пуњења је обично са * зато што је то максималан ефекат који траје временски јако кратко и опада са временом и напуњеношћу батерије. Нешто попут WLTP, рекламира се али сви знају да за 95% модела то није реално.
@видовданац Тесла има да у менију изабереш две врсте ”рачунања” домета. Rated и Typical. Изгуглај шта је шта, али свакако је глупост користити Rated, ту имаш веће флуктуације и једноставно није реално.
@giovanni Ја волим жену, децу, породицу и пријатеље, ауте са електичним погоном возим већ дуго јер ми одговара, не волим их. Не гледам у пасуљ, не опетерећујем се са тим стварима. Ни ти не идеш да трчиш маратон сваки дан па ти ништа не фали, функционалан си. Можеш да ходаш и кад затреба(за бежање :) ) потрчиш ту и тамо. Знаш своје лимите и несилиш се. Теже ти је да трчиш кад је вруће и хладно...е сад ти извуци поуку из ових мојих писанија.
 
Poslednja izmena:
Pokusavam da razumem kakve veze imaju tuneli sa kocnicama ...
Имају са нагибом, тунел је најчешће пречица између две тачке којe су често на различитим висинама. Да би цена градње и растојање били што мањи праве се са великим нагибом. Комбинација дугачког тунела и великог нагиба резултује опасним ситуацијама.
Кад се деси пожар, тунели се брзо напуне димом, тешки су за одимљавање, евакуацију и приступ ватрогасним јединицама, па су пожари далеко опаснији него на отвореном путу.
 
Poslednja izmena:
I kako im se racuna domet ? Unutra samo vozac i bez prtljaga, u letnjem periodu i po ravnom autoputu ?
Moj auto ne oseti opterecenje i kad ubacim u prtljaznik 10 dzakova cementa i putnike, ukljucim grejanje ili klimu, radio, svetla ... U ovima sa litijumskim baterijama je rizicno i voziti se, jer je dovoljno da eksplodira samo jedna od hiljade baterija i ode sve u vazduh. To moze biti i pri sudaru i kada su sve ispravne. Meni je to veliki rizik za velike pare i mnogo maltretiranja. Jos je to pionirski poduhvat. A sem toga i ne cuju se pri voznji i pesaci ne obracaju paznju.
Kako se vi, koji ih imate, grejete zimi i hladite leti ? Punite ih na 50 km ?
Zaboravio si da pomeneš da EV samo može da se baci nakon 5-6 godina, da može cela kuća/garaža/šta god da izgori prilikom punjenja, da tebe to ne zanima dok domet ne bude 1.000km i punjenje do max 5 minuta, da te nikakva turbo ubrzanja više ne zanimaju iako voziš minimum 150 km/h po autoputu, da sav taj litijumski otpad od baterija mora negde da se baci jer se ništa ne reciklira i to je to 😉
 
После ево скоро 100 страница теме улете тако неки бисери и крену да се фрљају ”сас џаци на цемент”, пожарима, пионирским подухватима, пешаци гину ко муве јер не чују(еј чуј па пешаци у Србији су најугроженија група становништва, два члана уже породице ми погинула на пешачком, изломили их...).

Ја сам Zuel решио да се ове године добро спремим за зиму, узео сам једно мало смедеревче. Кад заладни, ја ћу да заложим па куд пукло да пукло. Чуњак сам му повезао спровео кроз кров да се не погушимо у кабини, али се не види на слици.


Ево слика од синоћ када сам тестирао систем:
1760900745808.png
 
Zaboravio si da pomeneš da EV samo može da se baci nakon 5-6 godina, da može cela kuća/garaža/šta god da izgori prilikom punjenja, da tebe to ne zanima dok domet ne bude 1.000km i punjenje do max 5 minuta, da te nikakva turbo ubrzanja više ne zanimaju iako voziš minimum 150 km/h po autoputu, da sav taj litijumski otpad od baterija mora negde da se baci jer se ništa ne reciklira i to je to 😉
Pa sve je diskutabilno, pa se ne moze ni napisati u jednom postu. Mislim da su EV za izbegavanje u svakom pogledu. Ne vidim ni jednu prednost ako ih poredimo sa vec razradjenim tehnologijama, osim manjeg zagadjivanja vazduha pri eksploataciji. Ali to ne znaci da se njima stiti eko sistem.
Na zalost, nafta nije neiscrpna i u nekoj buducnosti ce se morati naci zamena za nju.
 
Da, šteta što je nema beskonačno pa da nastavimo zauvek da se trujemo da bismo napojili motore koji u proseku imaju 25% efikasnosti...
 
Ne bi bilo tolikog zagadjenja da za poslednjih 50 godina svetska populacija nije narasla sa dve na osam milijardi ljudi. To niko nije mogao ni da pretpostavi. Toliki rast stanovnistva nije bio ni u poslednjih 5000 godina.
 
Pošto ne možemo da pobijemo tolike ljude, morali smo da nađemo neki drugi način za pokretanje tih silnih automobila a da ne trujemo vazduh koji tih osam milijardi treba da udiše.
Spaljivanje naftnih derivata je bilo odlično rešenje dok je trajalo. Kao i ugalj pre toga. Sve u svoje vreme, a sada je vreme EV-a. Nisu ni oni konačno rešenje, nego samo stepenik više od SUS.
 
@видовданац Тесла има да у менију изабереш две врсте ”рачунања” домета. Rated и Typical. Изгуглај шта је шта, али свакако је глупост користити Rated, ту имаш веће флуктуације и једноставно није реално.
Amila sam dao kao primer, ne treba ništa da guglam, kod mene u Koni ima samo jedno računanje dometa i samo kažem da se ljudi ne zaluđuju kako ih auto "laže".

Mislim da su EV za izbegavanje u svakom pogledu. Ne vidim ni jednu prednost ako ih poredimo sa vec razradjenim tehnologijama, osim manjeg zagadjivanja vazduha pri eksploataciji.
Ja ne vidim onda razlog zašto ti pratiš ovu temu. :)
 
Ni meni baš nije da je jasno zašto pojedini korisnici kojima EV ne odgovara iz brojnih objektivnih razloga, imaju potrebu da toliko insistiraju na tome, u ovoj temi?!?

EU planira da ukine prodaju SUS do 2035, što će sigurno biti pomereno do 2040, a u Srbiji to bude možda 2045-2050.
Polovnjaci će se kotrljati bar još 10-ak godina posle toga.

Najmanje još 20-ak godina SUS individualna vozila će moći slobodno da se kupuju, a voze još 10-ak godina posle toga...
Ako tada baš budete imali problem, otvorićemo novu temu i videti kako da vam se pomogne.
:p
 
Ja ne vidim onda razlog zašto ti pratiš ovu temu. :)

Pa da nas prosvetli činjenicama, konkretnim poređenjima, i detaljnim iskustvima zašto su EV za izbegavanje, za sad u pet poruka koje ima na temi mene nije ubedio, ali aj da mu damo šansu, možda argumentuje to malo bolje. Vidimo da zna dosta o EV materiji, dometu i zagađenju, toliko je električnih modela isprobao u praksi i video da to nije za njega, pa je došao da podeli iskustvo :)
 
Nisam ja tema nego EV. Pratim ja i politiku, a nemam nameru njom da se bavim. Pratim i razvoj elektricnih vozova koji sada idu i 1000km/h, a nemam nameru da to kupim.

Sama proizvodnja EV je vezana za zagadjivacku industriju i zagadjivacku reciklazu pri rashodovanju. Neki tvrde da, kada se sve uzme u obzir, manje zagadjuju sus motori.
A zagadjenju u najvecoj meri doprinose avioni i brodovi. Kazu da putnicki avion potrosi 10 tona goriva za jedan sat leta.
Sto se kupovine tice, svaka roba ima svoje kupce.
Ne vidim problem u tome sto kazem da to jos nije dobro i da je nebezbedno. To svi mogu da vide ako zele.
 
Ako ćemo o zagađenju, cilj EV je da se zagađenje izmesti iz gradskih centara u kontrolisane uslove elektrana, fabrika i reciklatora.

Najgore lokalizovano zagađenje od EV dolazi zbog veće težine vozila -> većeg trošenja guma -> većeg izbacivanja mikroplastike u atmosferu.
 
Cilj je da se zagađenje lokalizuje u zemlje trećeg sveta, računajući i Srbiju.
 
Auto industrija je toliko narasla da je veca ponuda od potraznje i sada treba doneti nove zakone, zabraniti stare automobile da bi oni ponovo procvetali. A koliki je to tek otpad, koliko je tu samo plastike...
 
Neki tvrde da, kada se sve uzme u obzir, manje zagadjuju sus motori.

Neki tvrde netačno, uzmi u obzir da EV izprva zagađuju više:

U procesu proizvodnje: EV 10–12 tona CO₂ kad izađu iz fabrike, naspram 6 tona CO₂ za SUS
Faza upotrebe automobila do 200.000km: EV 12–15 tona CO₂ naspram 30–40 tona CO₂ za SUS
Posle 200.000km: EV 20–27 tona CO₂, naspram 35–45 tona CO₂ za SUS.

U startu zagađuju više, ali posle 80k kilometara se izjednačuju sa SUS, sve preko toga pa do kraja životnog ciklusa EV su debelo u prednosti.

Zavisi i iz koje mreže se napajaju:
  • Clean grid (100 gCO₂/kWh)
    • ICE lifetime ≈ 45.1 tCO₂
    • EV lifetime ≈ 13.6 tCO₂
    • EV is ~31.5 tCO₂ cleaner over the lifetime.
  • Mixed grid (400 gCO₂/kWh)
    • ICE lifetime ≈ 45.1 tCO₂
    • EV lifetime ≈ 24.4 tCO₂
    • EV is ~20.7 tCO₂ cleaner.
  • Coal-heavy grid (800 gCO₂/kWh)
    • ICE lifetime ≈ 45.1 tCO₂
    • EV lifetime ≈ 39.1 tCO₂
    • EV is ~6.0 tCO₂ cleaner, still better in this example but much closer.
da to jos nije dobro i da je nebezbedno. To svi mogu da vide ako zele.

Nebezbedno u kom smislu? Otvori Euro NCAP sajt porodičnih vozila i vidi u kom procentu liste su EV a u kom SUS vozila, evo ti link pošto se vidi da ne istražuješ baš najbolje, nego si čuo negde da su EV nebezbedni, kad je situacija potpuno obrnuta >>>>Link

U smislu da se više zapaljuju u odnosu na SUS, opet netačno:
  • Per 100,000 vehicles (widely-cited compiled figure)
  • Per billion vehicle-miles (example manufacturer / fleet numbers)
    • Tesla (company data): ~5–8 fires per billion vehicle-miles (2012–2022 reporting window depending on metric). Tesla
    • U.S. average fleet (NFPA / DOT): ~53 fires per billion vehicle-miles (derived from ~1 fire every ~18 million miles). content.nfpa.org
Nije sve tako crno ili belo, imaš situacija gde EV zaista jesu opasniji (pominjali smo da se požar mnogo teže gasi) ali kad se sve uzme u obzir, nema nikakvog razloga da se tvrdi da je EV nebezbedan, toliko statistike ukazuje na suprotno, ali mainstream mediji zaista čine svoje i izvrću činjenice i plaše ljude da ostanu na SUS. Možemo da pišemo stranice i stranice gde je SUS dobar, a gde EV, ali 99 strana je i više nego dovoljno da se vidi gde smo danas, a gde smo bili 2018. godine kada je otvorena ova tema.
 
Jako je teško da se izračuna koliko koje vozilo i u proizvodnji i u korišćenju emituje ugljen dioksida. Nije isto kod novih i starih automobila, pogotovo kod SUS, nije isto ni mali, ni veliki auto. Nije isto ni da li se proizvodi u Kini, Srbiji ili Nemačkoj. Tako da ne znam baš otkud ove procene i kako se do njih došlo.
S druge strane, najveći problem po zagađenje i nije CO2, bar ne kod iole novijih SUS vozila, već litijum.
 
Pa litijum je zlo. Nije samo sto se lako zapali, nego baterije rokaju ko bombe. A u tome treba da vozis ljude.
Ceo svet muku muci da nadje resenje, a covek ladno kaze da je sve objasnjeno na 99 strana u ovoj temi.
 
Jašta, vozimo se u tempiranim bombama, spremnim da eksplodiraju. Litijum je zlo, a proces izvlačenja i procesiranja nafte je čist kao suza. Kakvo rešenje da nađu čoveče, rešenje za šta konkretno? Nova i čistija rešenja nailaze češće nego što ti misliš, samo što je tebi teško da to zamisliš, uvrteo si sebi u glavu da su EV vozila opasna i da je litijum zlo pa treba da se vratimo na stara rešenja dokle god ima nafte, a da u međuvremenu nemamo nikakav napredak jer Zuel reče da je litijum zlo. Gasite proizvodnju baterija, imamo naučnika ovde koji kažu da eksplodiraju i da su bombe :) Da si proveo pola vremena tražeći informacije i edukovao se na temu EV vs SUS koliko si pisao poruke, ne bi uopšte imali ovu konkretnu diskusiju. Naravno da nije sve objašnjeno na 99 stranica, ali da neko dođe i počne da piše neke poluistine, a već smo o tome debelo diskutovali godinama, je u najmanju ruku neozbiljno. Zato Google u ruke, daj mi konkretne podatke, a ne tvoja lična ubeđenja, još uvek nemam ništa konkretno od tebe.
 
  • Like
Reagovanja: mnt
Jedna zanimljivost, potrebno je 2-3kWh energije potrošiti da se na benzinskoj pumpi obezbedi litar benzina.
Dakle, izvlačenje, transporti, destilacija i ostale prerade, distribucija...
 
Nazad
Vrh Dno