Šta je novo?

Elektro automobili (EV)

Ne mora svi delovi da se kupuje od Tesle, postoji i aftermarket trziste gde se prodaju zamenski delovi ili polovni delovi, ovo je jedan od prodavaca

 
Kada pričate o zapaljivosti EV-a i kako koji auto gori kad ga zahvati plamen, prilično je smešno (opet) globalizovati. Nemaju svi iste baterije. Npr. Kinezi uglavnom trpaju litijum-gvožđe, koje je skoro nemoguće zapaliti.
 
Tako je. Hemija baterija se mnogo razlikuje. Isto kao kada bi generalizovali svo gorivo i rekli da je dizel isto zapaljiv kao i kerozin.
 
Grande Panda koristi LFP baterije. Video sam izjavu crnogorskih vatrogasaca, ugasili su pozar vrlo brzo, i bez znacajnije stete po infrastrukturu tunela. A pritom goreo je kamion sa 8-10 Pandi..
 
Poslednja izmena:
Nisam citao vest, ali ne mora nužno da znači da je od baterija (odnosno vozila) krenuo požar..
 
Најчешћи узрок пожара за камионе у тунелима је прегревање кочница, посебно актуелан у тунелима са великим нагибом.
 
Tako je. Hemija baterija se mnogo razlikuje. Isto kao kada bi generalizovali svo gorivo i rekli da je dizel isto zapaljiv kao i kerozin.
Kerozin je sličniji dizelu nego benzinu, koliko se sećam sa nekih predavanja.
 
Mlazni avioni koriste kerozin (vrlo sličan pretroleju), koji je sličan dizelu. Nije previše zapaljiv.
Avioni sa klipnim motorima koriste avio benzin, praktično, veoma zapaljivi benzin, vrlo visoke oktanske vrednosti.


Nema goreg mesta od Kaira, pa onda cela Rusija, onako đuture (makar od mesta gde sam ja bio).

Imaš sreće. nisi se vozao po Indiji...
 
Da li je neko ubacivao dash cam u EV? Razmišljam o varijanti koja bi snimala sve vreme (i dok je parkiran), kao Tesle što imaju.
 
Dashcam у ЕV. Није ни битно да ли је ЕV или СУС ако нема камеру ауто и треба да се убаци, свеједно је да ли је на струју или дизел. Много добра ствар, ја то имам на Тесли X и снима 360 степени у вожњи, супер ствар за не дај Боже ситуације.
 
Nemačka automobilska organizacija ADAC sprovela je dugoročni test Volkswagen ID.3 sa baterijom od 77 kWh. Automobil je bio u svakodnevnoj upotrebi četiri godine i sada je prešao 160.000 kilometara, što takođe označava kraj fabričke garancije za bateriju.

Namerno gruba upotreba
Tokom testa, ADAC nije poštovao savete o održavanju baterije. Automobil je često bio potpuno napunjen do 100 procenata kako bi sledeći vozač imao punu bateriju, i često je tako ostavljan duže vreme. Dobro je poznato da to nije korisno za vek trajanja baterije, jer visoko stanje napunjenosti tokom vremena može doprineti habanju.

Deset merenja zdravlja baterije
Tokom perioda testiranja, ADAC je deset puta merio stanje baterije. Rezultati pokazuju postepeno smanjenje, ali i dalje impresivan kapacitet nakon mnogo kilometara. Na 170.000 pređenih kilometara, baterija je zadržala 91 odsto svog originalnog kapaciteta. Ovo je daleko iznad zahteva za garancijom od 70 odsto koju proizvođači automobila obično obećavaju.

Ažurirani softver poboljšao domet
Uprkos velikoj kilometraži, ADAC izveštava da automobil ima približno isti domet kao kada je bio nov. Ažuriranja softvera su značila da sistem sada bolje reguliše temperaturu baterije, što rezultira manjom potrošnjom. Pored toga, maksimalna snaga punjenja je povećana sa 125 na 160 kW, tako da se automobil puni od 10 do 80 procenata za dva minuta brže nego ranije.

Izvor: ADAC i google translate 😉
 
Nemačka automobilska organizacija ADAC sprovela je dugoročni test Volkswagen ID.3 sa baterijom od 77 kWh. Automobil je bio u svakodnevnoj upotrebi četiri godine i sada je prešao 160.000 kilometara, što takođe označava kraj fabričke garancije za bateriju.

Namerno gruba upotreba
Tokom testa, ADAC nije poštovao savete o održavanju baterije. Automobil je često bio potpuno napunjen do 100 procenata kako bi sledeći vozač imao punu bateriju, i često je tako ostavljan duže vreme. Dobro je poznato da to nije korisno za vek trajanja baterije, jer visoko stanje napunjenosti tokom vremena može doprineti habanju.

Deset merenja zdravlja baterije
Tokom perioda testiranja, ADAC je deset puta merio stanje baterije. Rezultati pokazuju postepeno smanjenje, ali i dalje impresivan kapacitet nakon mnogo kilometara. Na 170.000 pređenih kilometara, baterija je zadržala 91 odsto svog originalnog kapaciteta. Ovo je daleko iznad zahteva za garancijom od 70 odsto koju proizvođači automobila obično obećavaju.

Ažurirani softver poboljšao domet
Uprkos velikoj kilometraži, ADAC izveštava da automobil ima približno isti domet kao kada je bio nov. Ažuriranja softvera su značila da sistem sada bolje reguliše temperaturu baterije, što rezultira manjom potrošnjom. Pored toga, maksimalna snaga punjenja je povećana sa 125 na 160 kW, tako da se automobil puni od 10 do 80 procenata za dva minuta brže nego ranije.

Izvor: ADAC i google translate 😉
Pre neki dan sam na nemackim oglasima video ID.3 77kwh 2021 godiste sa 340.000km na satu. Nije pisalo koliki mu je SoH, ali se prodavao kao ispravan.

Te baterije imaju od 1000-1500 ciklusa, a s obzirom da sa jednim ciklusom predju oko 400km, znaci da mogu da se voze 400-600 hiljada kilometara.
 
Mlazni avioni koriste kerozin (vrlo sličan pretroleju), koji je sličan dizelu. Nije previše zapaljiv.
Avioni sa klipnim motorima koriste avio benzin, praktično, veoma zapaljivi benzin, vrlo visoke oktanske vrednosti.




Imaš sreće. nisi se vozao po Indiji...
Oktanska vrednost nema veze sa energetskom vrednošću. Npr. TNG može imati oktansku vrednost i preko 100...
 
Što više oktana to je teže da se samozapali pod pritiskom. Zato za sportske automobile se uzima 100 oktana da ne bi imali knock. Ovo što imamo u saobraćaju, ako je ispravan motor, ne zahteva puno oktana.
A u pravu ste što se tiče kerzona. Baš sam lupio.

Hteo sam da napravim paralelu sa naftnim derivatima, kako mogu da budu različite zapaljivosti i težine gašenja, kao što to mogu da budu i baterije na EV. Mislim da se najmasovnije proizvode baš stabilne hemije npr LFP.
 
Uskoro stiže novi igrač. Izgleda da S05 u EU (sa tarifama) startuje od 38.990€, a videćemo kod nas koliko će biti niža cena od te.
 
Polovni ce tek za koju godinu znatno da gube na vrednosti.
 
Uskoro stiže novi igrač. Izgleda da S05 u EU (sa tarifama) startuje od 38.990€, a videćemo kod nas koliko će biti niža cena od te.
Ne razumem zasto kinezi stavljaju ovako male baterije u velika vozila. 68 kwh bruto je premalo za ovoliki SUV. Pa majar LFP baterije nisu skupe, da su makar ponudili 75 kwh pa i nekako... Ovaj auto koji je tezak 2 tone ovako nema sanse da predje vise od 250km na autoputu.
 
Za početnu varijantu od 39k eura piše da ima bateriju od 56kWh...
Izvor
Izvor

Na netu sam dosta čitao o stvarnom dometu EV vozila na autoputu. Uglavnom pišu da je domet oko 60-65% WLTP leti, a zimi još manje od toga. Pri brzini 130-150km/h.
Za ovaj model je napisano 510km CLTC, to onda dođe oko 240-250km dometa na autoputu?
 
Poslednja izmena:
Prodaće to Ostoja ovde kome bude trebalo :)
 
Имам искуства са 10ак модела разних. Има разлике од аута до аута дефинитивно, тешко је узети просек. Најпрецизније је гледати потрошњу у kWh na 100km. 150KM/h не знам где би возио, ретко где то има. Из мог искуства до неких 80-90Кm/h је потрошња подношљива, после иде експоненцијално на горе.
И зима је растегљив појам. -1 и ветар у леђа или -15 и ветар у чело су оба зимски услови али потрошња знатно различита.
Писао сам већ о томе, утиче пуно и величина и профил гума, премијум гуме исто могу дати још пар процената, па да ли има воде или снега на коловозу итд.
Све то утиче на потрошњу и СУС аута али се о томе не размишља толико из познатих разлога.
У пракси када се једном навикнеш на домет свог аута, ни не размишљаш о томе више, то је проблем људима који не возе електро ауто. Да ли ауто имао 450/320 - лето/зима, или 240/170 то је на крају дана небитно када се ти навикнеш на то и када је мрежа брзих пуњача добра.
 
Za početnu varijantu od 39k eura piše da ima bateriju od 56kWh...
Izvor
Izvor

Na netu sam dosta čitao o stvarnom dometu EV vozila na autoputu. Uglavnom pišu da je domet oko 60-65% WLTP leti, a zimi još manje od toga. Pri brzini 130-150km/h.
Za ovaj model je napisano 510km CLTC, to onda dođe oko 240-250km dometa na autoputu?
Ako je tako onda jos gore.. Ja sam gledao brosuru koju sam skinuo sa njihovog sajta, sve tri verzije su imale iste bateriju, 68,8kwh bruto, sto je oko 63-65kwh neto kapacitet.

Sto rece @Dautovic, najbolje je gledati potrosnju na 100km. Ovako veliki SUV nema sanse da trosi ispod 23kwh/100km pri brzini od 130km/h i to u idealnim uslovima.
 
Имам искуства са 10ак модела разних. Има разлике од аута до аута дефинитивно, тешко је узети просек. Најпрецизније је гледати потрошњу у kWh na 100km. 150KM/h не знам где би возио, ретко где то има. Из мог искуства до неких 80-90Кm/h је потрошња подношљива, после иде експоненцијално на горе.
И зима је растегљив појам. -1 и ветар у леђа или -15 и ветар у чело су оба зимски услови али потрошња знатно различита.
Писао сам већ о томе, утиче пуно и величина и профил гума, премијум гуме исто могу дати још пар процената, па да ли има воде или снега на коловозу итд.
Све то утиче на потрошњу и СУС аута али се о томе не размишља толико из познатих разлога.
У пракси када се једном навикнеш на домет свог аута, ни не размишљаш о томе више, то је проблем људима који не возе електро ауто. Да ли ауто имао 450/320 - лето/зима, или 240/170 то је на крају дана небитно када се ти навикнеш на то и када је мрежа брзих пуњача добра.
Dobro sad, domet 170 ili 240km autoputem je smesan. Do sela imam 260, kad krenem s punim rezeevoarom i vratim se kuci bez da sipam. Sa ev koji ima tako smešan domet treba dva puta da stanem na punjač? Smešno.
Niko normalan ne pravi pauzu na dva sata vožnje ako mu ukupno treba 2 i po do cilja.
 
Nazad
Vrh Dno