Šta je novo?

Nova Rimac baterija za EV se puni brže nego što sipate gorivo na pumpi

Kaze da se kod ovih novih sa led svetlima ne menjaju sijalice, nego ceo far, kako prednji tako i zadnji. Verovatno je malo karikirao, ali rekao je da zadnji cesto kosta i 500e, a prednji i tri puta vise. Pa plati i uzivaj u voznji.
Tako je za sva led svetla, nema to veze sa elektricnim
e-Golf, e-208 ... su EV vozila. A ne Golf, 208-ca ... kada taksativno navodiš modele onda ih navodi precizno
E-bike i bajs nisu isto. Jedno slovo čini nemerljivu razliku
Sustina je da spolja izgledaju potpuno isto, a cesto i nemaju slovo e na gepeku
 
Sto se mene tice dok tehnologija ne bude otisla u smeru da se otvori poklopac i ubaci druga baterija za 5 min od toga nema nista.

Trenutno da imam elektricni auto posao bi mi zavrsilo jedno 250m kabla, a poziveo bi 2 noci dok ne dodju one fine cike sa secicama sto gledaju da je dobar poprecni presek..

Da zivim u nekom novom stambenom kompleksu sa garaznim mestom, ali posto sam u istom sosu kao 90% ljudi u uzem Beogradu..
 
sa konja na magarca mi se ne ide. Znam da imam servise, rezervne delove i pumpe za gorivo u svakom selu po celoj evropi.
Bilo je objavljeno pre godinu dve da je Svedska zabranila transport EV na svojim brodovima zbog izazivanja pozara. Dakle mozemo ocekivati da ih nece primati ni u javne garaze. Na netu ima slika i da je ljudima i kuca izgorela od zapaljenog ev u garazi. Isti problemi i sa trotinetima i skuterima. Sve u svemu, stara razradjena tehnologija nece skoro u istoriju. Pre svega nemao dovoljno struje da bismo svi presli na baterije, mozda da kupimo dve nuklearke i izgradimo jos jednu elektro mrezu sa mnogo debljim kablovima. A o cenama i da ne raspravljamo. Sta vredi sto su pronasli bateriju koja se puni za 5 minuta ...
 
Negde je vec i stigla. Vec par godina cini mi se u Norveskoj da funkcionise.
Ili u nekoj drugoj skandinavskoj zemlji, nisam siguran.


Da, da, bice Nio stanica ova za zamenu i kod nas, najavili su na sajmu automobila ove godine.

Ali opet, i ovo mi je neprakticno nekako jer zavisis od cele ove mehanizacije. Vise sam bio u fazonu nekog sistema kao ono za powerbank-ove po trznim centrima i Ikei :)
 
Vi izgleda nemate predstavu da je to baterija 1.2x2.5m i težine oko 400-500kg....
Prosto neće se menjati zbog punjenja jer bi bilo nepraktično

Baterija traje koliko i auto a ni klasične motore nismo baš menjali pa ne znam što bi baterije jer električni će na kraju biti jeftiniji od klasičnih
sa konja na magarca mi se ne ide. Znam da imam servise, rezervne delove i pumpe za gorivo u svakom selu po celoj evropi.
U svakom selu možeš napuniti elektro automobil čak i u kojoj nema pumpe, jer i ti seljani će tada imati elektro automobil

Teoretisete o nekim stvarima koje još nisu razvijene.

Kad bude bilo potrebe uslovi će se stvoriti.
 
Poslednja izmena:
Teoretisete o nekim stvarima koje još nisu razvijene
Da, u sustini se slazemo, ovo je samo diskusija. Jos je to projekat u razvoju, a i nafta nije neiscrpna. Takodje se radi i na drugim vrstama baterija, koje ne sadrze litijum.
A ove sto se brzo pune, nadam se da ce ih praviti i za telefone.

Navodni povod za prelezak na EV je zagadjenje vazduha i uopste prirodne sredine. I tu nastaju nove storije i hipoteze, jer se sa druge strane unistava planeta rudnicima, flotacijama, jalovistima i rashodovanim baterijama i pratecim postrojenjima. Tako da je sve to prakticno "seci usi, krpi dupe", kako se u narodu kaze.

Kada se nesto tako veliko planira, sve se uzima u obzir. Problem je i sama proizvodnja energije, jer potrosnja sve vise raste, a i nuklearke nisu zelena energija.
Cekamo nove pronalaske 😁
 
Ne vidim zasto ne bi bilo moguce da umesto jedne tolike baterije bude vise manjih modularnih, uostalom, svim proizvodjacima automobila bi islo na ruku kada bi baterije bile manje..

EV je silom nametnuto resenje i preci cemo samo zato sto se neprirodno lobira za prelazak. Kao zelena agenda i manje zagadjenja, ovo, ono, a ta struja ni ne dolazi iz "cistih" izvora.

Pricamo o punjenju po selima, a ja i dan danas kada odem u posetu rodbini oni imaju one ispravljace jer im varira napon pa se kvare uredjaji.
 
Ne vidim zasto ne bi bilo moguce da umesto jedne tolike baterije bude vise manjih modularnih
Nije jedna, sastavljena je od par hiljada malih od po 1,2v. A ako je to za mali putnicki automobil, za sleper bi trebala 10 puta veca tezina, tj. 5 tona baterija umesto rezervoara od 400 litara goriva. A tek koliko bi ih trebalo za jedan putnicki avion koji trosi 10 tona kerozina na sat 😄
OK je da svet ide napred sa inovacijama, ali ovo je jos daleko od dobrog resenja.
 
Sta će im garaža?

Za punjenje električnog vozila treba samo utičnica (poželjno trofazna) montirana na neki zid ili stub.

Prakticno svaki parking može biti mesto za punjenje, ne mora da se ide na punjač.
Vidi, to se nece desiti. Jednom to stavis i sutradan nema nijednog kabla, posekli sekundarci :ROFLMAO: Znas koliko bakra ima u tom jednom kablu.

Jeste to lepa ideja kad zamislis ali... Bio sam u Parizu, usao sam u jednu ulicu koja je imala brdo punjaca, pored svakog parking mesta na ulici ima punjac. Sve EV paralelno parkirani i kablovi preko krovova, hauba, vuku se po podu... Druze, to vidis jednom uzivo i 100% si siguran da to nije buducnost. Ne znam kako da ti objasnim ali tako je skarabudzeno resenje sa brdom stvari koje moje da krene naopako.
Punjenje u svojoj garazi na svom punjacu mi ima smisla i to je to. Eventualno nove zgrade koja imaju svoja parking mesta i gde mozes imati punjac. Sve ostalo mi je suludo. I to pod uslovom da nisu sva vozila elektricna jer jednostavno ne postoji elektricna mreza koja je na to spremna. Sve je ovo isforsirano kao tehnologija. Nije kompletno resenje koje moze sutra da zazivi i da svi koristimo. Nemamo toliko plemenitih metala za proizvodnju EV, nemamo toliko energije za napajanje istih.
Toyoda je lepo rekao, bolje 10 hibrida nego jedan elektricni.
Hibridi su trenutno najbolje sto moze da se izvuce. Za kompletan EV je potrebno neka nova revolucija baterija.
 
Nije jedna, sastavljena je od par hiljada malih od po 1,2v. A ako je to za mali putnicki automobil, za sleper bi trebala 10 puta veca tezina, tj. 5 tona baterija umesto rezervoara od 400 litara goriva. A tek koliko bi ih trebalo za jedan putnicki avion koji trosi 10 tona kerozina na sat 😄
OK je da svet ide napred sa inovacijama, ali ovo je jos daleko od dobrog resenja.

Dobro, znam da se jedna sastoji iz x celija :D
Mislio sam vise u fazonu grupisite celije u neke vece segmente pa onda ti segmenti mogu da se menjaju u nekom plug and play maniru. Msm kao sto bi menjao ove obicne AAA baterije za igracku :D
 
Vidi, to se nece desiti. Jednom to stavis i sutradan nema nijednog kabla, posekli sekundarci :ROFLMAO: Znas koliko bakra ima u tom jednom kablu.
Evo recicu ti ja...nema ni malo...
energetski kablovi su od jeftine legure aluminijuma a ne od bakra, to ne treba nikom.
Nije jedna, sastavljena je od par hiljada malih od po 1,2v.
litijumska baterija ima napon od 3.7-4.2v a ne 1.2V

Ima i sada ljudi koji to popravljaju

alvirovic je snimio jednu emisiju o tome


Pricamo o punjenju po selima, a ja i dan danas kada odem u posetu rodbini oni imaju one ispravljace jer im varira napon pa se kvare uredjaji.
slazem se...
ali budi realan i u drugom pogledu
u tom selu onda loze smederevac umesto da kuvaju na struju a najbliza pumpa im je na 30km i nisu nikako srecni zbog toga.

Jeste to lepa ideja kad zamislis ali... Bio sam u Parizu, usao sam u jednu ulicu koja je imala brdo punjaca, pored svakog parking mesta na ulici ima punjac. Sve EV paralelno parkirani i kablovi preko krovova, hauba, vuku se po podu... Druze, to vidis jednom uzivo i 100% si siguran da to nije buducnost.
To nije buducnost, to je sadasnost, koja ce u buducnosti evolurati u nesto drugo.
nece ni ti elektro automobili ostati isti ni za 5 a ne 10-15godina

jedno je sigurno, nece se puniti na pumpama, nego na parking mestu.
 
pa onda ti segmenti mogu da se menjaju
To je samo povecanje otpada, kao i sa letnjim i zimskim gumama.
Ja sve to vidim kao batrganje EU da zadrzi liderstvo u svetu u ekonomiji. Medjutim, svet danas ima preko 8 milijardi stanovnika i sta god oni radili, centar ekonomije je sve vise u Aziji, koja ima 7-8 puta vecu populaciju. Ne vrede im vise ni njihove euro norme, ni ostale utopije. Oni su sve manja i kolonijalna i privredna sila i mogu da izmisljaju sta god. Eno kinezi oborili meteorit u letu, otisli i oni sa tehnologijom. Po evropi samo preprodaju njihovu robu. Sa porastom svetske populacije, sve se menja. Mozda ce i baterije jednog dana biti prevazidjene, mozemo samo da nagadjamo.
Al dobro, i ova inovacija na baterijama je neki pomak u pozitivnom smeru. Mnoge inovacije su napredovale korak po korak.
litijumska baterija ima napon od 3.7-4.2v a ne 1.2V
Mozda nisam u pravu, ali mislim da su tih 3,7v dobijeni od 3x1,2v
nece ni ti elektro automobili ostati isti ni za 5 a ne 10-15godina
A mozda ce za 10 godina da prevagne i vodonik kao pogonsko gorivo.
 
Poslednja izmena:
@Zuel
Baš u toj Kini se procenat prodatih EV u odnosu na SUS povećava najbrže u svetu.

Jedna tipična ćelija litijumske baterije ima 3.7V

Vodonik nikada neće niti može biti gorivo za mobile transport, jer vodonik ne postoji onako kako percipiramo gorivo, kao što smo percipirali naftu.
Vodonik mora da se proizvodi, ili ekološki neprihvatiljvo (iz fosilnih goriva), ili energetski neprihvatiljivo (daleko više energije se potroši proizvodnjom, nego što se dobije orišćenjem iste količine vodonika).
Plus što je vodonik jedan od najkomplikovanijih gasova za transport, pretakanje i lagerovanje.

... ... ...

Ne postoji ni jedan aspekt za/protiv EV spomenut u ovoj temi, koji nije bar 2x prežvakan u temi o EV koja postoji na forumu već par godina.

Predlažem da svi koji ovde iznose neke tvrdnje, pročitaju prvo tu temu.
Ah da, potrebno je bar sat-dva za to...

Da, i tamo dominira animozitet prema EV.

... ... ...

Većina problema sa EV koji protivnici naglašavaju su iz ugla "ja, sada, danas i ovde..."
Niti će većina vozila biti EV sada, niti će to biti prvo u Srbiji, niti će ih voziti EV protivnici.
Bar još 20 godina će svako imati slobodu da kupuje i masovno i slobodno koristi SUS, i to u EU.
U Srbiji, još deceniju dve posle...

Rek'o bih da će Kina prva izbacit SUS potpuno.

... ... ...

Članova koji se u energetiku zaista razumeju ima na forumu možda dvoje-troje.
Oni tvrde da postepeni prelazak na EV nije nikakav problem za trend kojim se kreće budućnost energetike.
30 godina se bavim elektro energetikom, poznajem članove ENTSO-e sistema, i niko od njih ne vidi problem sa prelaskom Evrope na EV, u sledećih 20+ godina.

Sa druge strane, ima daleko veći broj onih koji ne razlikuju MW i MWh ali koji tvrde da EE sistem u Srbiji od sledećeg četvrtka ne može podneti 200000 novih EV.
:ROFLMAO::p

Da sva vozila u Srbiji postanu EV, potrebno je povećanje proizvodnje el.energije za 15-20%
Prenosno distributivna mreža može to da podnese već sada.

... ... ...

Putnička vozila zagađuju malo.

Znate li koliko se tona plastike sjuri u okeane svaki dan, svake godina?!?
Šta je onda bitno što sam jutros flašu Rose i čašu od jogurta bacio u kanal pored puta, i što mi vetar odneo besplatnu kesu iz pekare?!?
 
Evo recicu ti ja...nema ni malo...
energetski kablovi su od jeftine legure aluminijuma a ne od bakra, to ne treba nikom.
Probaj to da odjasnis to sekundarcu. Inace da, prodaju oni i aluminijum. Bakar 600din, aluminijum 100. Stvarno mislis da bi preziveli nedelju dana kod nas?
Punjaci na svakom parking mestu a kotistice se jako retko? To je mnoooogo ulaganja za malu dobit. Ko ce to da ugradi a da cena punjena ne kosta vise od goriva?
Ima tu brdo problema za kojih sada nema resenja. Zato i kazem da to nije buducnost. Videcemo sta ce biti ali ovo sada mi je ocajno.
Kada bi svi ziveli u kucama i imali solarne panele to bi bilo top ali to je utopija.
 
Članova koji se u energetiku zaista razumeju ima na forumu možda dvoje-troje.
Vrlo prepotentno receno, bez obzira ko si. Malo je verovatno da je tako s'obzirom na broj clanova foruma.

Znamo svi da postoji ta tema o EV, a ovde je rec o inovaciji na baterijama i bio je osvrt na da li ce to unaprediti i EV. Baterije se i ne koriste samo u automobilima.
Ima tu brdo problema za kojih sada nema resenja
Upravo tako !
 
Ova tema nikako da izumre...
Prica o EV prestaje prvom sledecom pandemijom. Ovi sa EV ce biti lak plen mojim sledbenicima i niko tu nece razmisljati o baterijama i CO2 dok gledaju iz kazana.
 
Probaj to da odjasnis to sekundarcu. Inace da, prodaju oni i aluminijum. Bakar 600din, aluminijum 100. Stvarno mislis da bi preziveli nedelju dana kod nas?
ti stvarno mislis da sekundarci ne znaju da razlikuju bakarni od beskorisnog energetskog kabla i koliko je u gram tezak neki akumulator...?
Punjaci na svakom parking mestu a kotistice se jako retko? To je mnoooogo ulaganja za malu dobit. Ko ce to da ugradi a da cena punjena ne kosta vise od goriva?
Niko to nije rekao...
naprotiv nema nikakvog razloga da postoje instalisani punjaci kada nema dovoljno potrosaca (automobila)

I ne kapiram sta je sa vama....
kakvo je veliko ulaganje, da ispred kuce/zgrade/firme instaliras punjac za elektricno vozilo?

sto kaze @NShappy malo vas se razume u energetiku a tako opusteno landarate o tome.
 
Ok, @bakara, kablovi za punjenje EV su u 99% slučajeva bakarni. Pogotovo ako se očekuju iole veće struje.
Aluminijum se koristi isključivo u prenosu i distribuciji, zbog male mase, niske cene i još nekih razloga, ali je neupotrebljiv za ikakav kabel od kojeg se očekuje da bude koliko toliko fleksibilan i savitljiv. Bakar je tu nezmenjljiv.

A i sam aluminijum jeste zanimljiv kao sekundarna sirovina...

Sa druge strane, informacije o sekundarcima u Srbiji su sigurno jedan veoma bitan faktor u BYD, Tesli, Mercedesu i drugim multikorporacijama, te možemo biti sigurni da je to jedn od glavnih faktora koji koče razvoj EV.
:p

Šalu na stranu, vandalizacija EV punjača (bez obzira na povod) jeste potencijalni ne mali problem i u zemljama razvijenijim od naše.
Ali daleko od toga da je to faktor koji će zaustaviti prelazak na EV.
 
Baterija traje koliko i auto
Ne bih se slozio sa ovom tvrdnjom.
Kad bude bilo potrebe uslovi će se stvoriti.
Da se stvore uslovi za milion EV na teritoriji Srbije, treba da imamo proizvodnju stuje kao pola Rusije (karikiram, naravno ali definitivno bar dva do tri puta vise od sadasnje, koja ionako cim padne sneg ili mraz kolabira).
Imam utisak da prodajes EV, drugo objasnjenje nemam za ovakvo tvrdoglavo guranje i hvaljenje EV.
Problem je i sama proizvodnja energije, jer potrosnja sve vise raste, a i nuklearke nisu zelena energija.
Ako stavis u stranu solarnu i energiju koja se dobija vetroturbinama, nuklearna je 'najzelenija'.
 
Samo jos jedan lobi znam da je uporan i naporan kao ovaj EV lobi. Ti ljudi odbijaju da shvate da: nema punjaca po parking mestima, nema seljaka zeljnog ev vozila ( hoce svi u bg ) , Eu ulice, male, sprcene, zguzene bi izgledale kao Indija sa punjacima na svakom koraku, gde bi svaki taj korak deteta, coveka, psa bio poguban. Pacovi, stetocine bi grickale i uzivale u carima "nebitno koji je materijal" . Ta vozila su teska, trose vise nasec ocajnog asfalta i otisak zagadjenja od guma je drasticno veci. Ta vozila imaju izuzetno jako ubrzanje koje je pogubno za veliki deo omladine i P vozaca. Osim sto je fensi prica, i loz ulje za tech fanatike primena ev vozila nikad nece biti omasovljena na balkanu. To sto pricate za 20-30god, vozila sa tockovima mozda vise nece biti in, a kamoli neki ev krs koji ubrza od 0-140 za 7sec, i onda na autoputu tako se vozis 25min pa ajd na gdrive kaficu po sata da se fensic ozivi. Klimu, grejanje, odvrnutu muziku, 4 tel na punjacu u njemu i da ne pominjemo. Sudari vozila od po 2 i kusur tona, a cesto i mnogo vise su katastrofalni pa makar u zid udario itd itd itd. Kad dodje to vreme za 20-30god pa oni to sve usavrse pa i da ima smisla diskutovati, ovako je sve nagadjanje jer su zutaci dali gas da prodaju jos jednu jeftinu igracku s kojom cemo cupati kosu...
 

Prilozi

  • file_00000000a3d061fa84e857d4e946c87d.png
    file_00000000a3d061fa84e857d4e946c87d.png
    3.2 MB · Pregleda: 34
Ok, @bakara, kablovi za punjenje EV su u 99% slučajeva bakarni. Pogotovo ako se očekuju iole veće struje.
Aluminijum se koristi isključivo u prenosu i distribuciji, zbog male mase, niske cene i još nekih razloga, ali je neupotrebljiv za ikakav kabel od kojeg se očekuje da bude koliko toliko fleksibilan i savitljiv.

Ja i pričam o prenosu i distribuciji
Onaj kabl od punjača do auta ovde kod nas ljudi uglavnom drže u gepeku automobila, posto se kod nas uglavnom pune na svom parking mestu.

Povod tih komentara su slike koje kruže društvenim mrežama presecenih kablova na punjacima
mada i to ako se bude desavalo moze se lako doskociti da punjac nema kabl, ili je on zakljucan dok se ne plati.

Kad dodje to vreme za 20-30god pa oni to sve usavrse pa i da ima smisla diskutovati, ovako je sve nagadjanje jer su zutaci dali gas da prodaju jos jednu jeftinu igracku s kojom cemo cupati kosu...
to je vec toliko usavrseno samo ti nista ne znas o tome.
 
Drago mi je sto anti-ekoloski pokreti sve vise jacaju i sto se vratio nas drevni obicaj paljenja guma za bozic.
 
Po meni su EV idealna kao sekundarni automobili. U mom gradiću, skoro svaka porodica ima dva auta. 80% stanovništva živi u kućama sa dvorištem i mogu da pune EV. Za zezanje po gradu top, sa ovakvom cenom struje. Kada se krene negde dalje - uzmeš primarni auto i teraj. Inače, 90% vozila u Srbiji ne prelazi više od 10000 km. Barem tako kažu u svim servisima gde sam bio.
 
Povod tih komentara su slike koje kruže društvenim mrežama presecenih kablova na punjacima
mada i to ako se bude desavalo moze se lako doskociti da punjac nema kabl, ili je on zakljucan dok se ne plati.
I ti sad hoces da mi kazes da svako parkig mesto treba da ima svoj punjac koji ima sistem naplate punjenja i sistem zakljucavanja kabla?
Pa to dize cenu u nebesa. Pogledaj koliko ima parking mesta i svaki bi trebao da ima punjac. I vozilo ce biti 14h parkirano tu ili ce zvrjati prazno. Realno taj punjac ce biti iskoriscen 2h dnevno max. Pa ko ce da ulaze tolike pare a da ne moze da izvuce nazad? Ili ce drzati monopol i nabiti cenu punjenja. I ko sprecava sekundarca da iskljuci moj kabl i odnese ga?
Stvarno ne kapiram kako ti ne mozes da shvatis da za svaki sistem postoji rupa koju ce neko da eksploatise? Nisu sve zemlje Norveska pa kao koga zabole za kabl.
Da je to izvodljivo kao sto pricas vec bi postojalo.
Kina je prica za sebe, kod njih je sve izvodljivo. Evropa? Hajde da se ne lazemo. Ne mozes klimu da ugradis a ne punjace na sva mesta. Infrastruktura ne postoji. Ne, zelim da krenem na put i da razmisjam koliko cu vremena provesti na punjacu, da li radi uopste itd. To je sadasnjost koju ne zelimo.
 
Da su baterije/akomulatory bili bolji početkom 20og veka, svi bi sada vozili električna vozila. Čak i sa primitivnim motorima i kontrolama su bili daleko jednostavniji a brži od benzinaca, Mali domet ih je jedino sputavao,
 
EV tada nisu uspeli iz jos nekih razloga.

Početkom veka, nafta je bila izuzetno jeftina, bilo ju je na mogo više mesta nego sada (Texas npr), a i nafte kompanije su bile daleko jače i bogatije nego tadašnje elektro kompanije.

I dalje, priključak za struju, bilo kakav, bio je retkost. Kada je Ford T preplavio tržište, više klijenata je imalo Forda nego struju u kući. Gledali su se noću uz svetlost petrolejke.

Struju ko je i imalo, bila je za tri sijalice u tri sobe, peglu, i radio kod imućnijih.
 
Nazad
Vrh Dno