Šta je novo?

Bojler za kupatilo

Aham nisam skontao, Hladna ide. Isto kada pustim hladnu i pustim wc krene da pisti i kada pomerim na vrucu ili odvrnem malo sigurnosni ventil zvuk se odmah izgubi.
 
A ventil sigurnosni da li si tu nešto dirao. A možda je i upala nečistoća u sigurnosni i on ne zatvara.
Zagrej vodu u bojler, i tada kada se javi zvuk pipni crevo ispod sigurnosnog ventila da li je toplo, ako jeste menjaj ventil.
 
Nisam dirao, ali bilo je do ventila a i crevo je bilo toplo ako se dobro secam. 3 nasa od 9 bara i ili je zvizdalo ili ventil nije drzao. Kupio nemca od 10bara i radi ko sat sad.
 
Listao sam temu, letimično, pa ne nađoh nekoliko stvari.
1. Za dve osobe se kaže da je dovoljan bojler od 50l, navodno po jednoj 20l tople vode. Takođe se kaže da je ekonomičniji i komotniji veće zapremine i da od 80l može trajati i dva dana bez uključivanja. Da li je to ekonimičnije, nisam siguran jer neizbežno dolazi do hlađenja vode i to je gubitak utrošene energije, odnosno struje. Po meni je naj racionalnije grejati po noćnoj jeftinoj tarifi bojler od 50l i istrošoti ga do sledećeg dana i onda opet u noć grejati, tad nema gubioze, jedino ako zafali pa da se greje po skupljoj tarifi.

2.Kolika je praktična razlika u iskoritivosti tople vode između takozvanih "slim" bojlera, uskog prečnika a dugi i širokog prečnika a kraći?

3.Isto pitanje, razlika između vertikalnih i horizontalnih?

4.Da li ima smisla prključiti bojler na siastem električno grejanog kotla podnog grejanja, gde izlazna temperatura bude oko 40*C?
Hvala.
 
Sto veći bojler to bolje. Gubitak toplote je razlika između temperature vode i temperature prostorije gde se bojler nalazi. Veći bojler slabije gubi toplotu od manjeg zato što ima manju površinu u poređenju sa zapreminom. Manji bojler moraš da držiš na višoj temperaturi da bi imao istu količinu tople vode za upotrebu. Ako držiš suviše nisku temperaturu moraš s vremena na vreme da zagreješ vodu na višu da bi sprečio legionelu. 55c je neka granica gde je bezbedni minimum bez periodičnog anti legionela ciklusa.

Bojler je bolje da bude vertikalan zbog raslojavanja vode. Efikasnije je nego horizontalan.

Slim brže gube temperaturu. Matematicki, majbolje je da bude lopta, ali zdepasti cilindar je blizu.

Nema smisla priključiti bojler na sistem električnog grejanja. Bojler ima svoj grejač. Jedino ako pričamo o sistemu podnog grejanja toplotnom pumpom, ali ni tada nije pametno. Previše komplikovano, finansijski neisplativo.

Finansijski najisplativije je grejati samo noću na 50-55c onu količinu vode koja ti je potrebna za sledeći dan. U praksi teško da znaš kolika ti uvek količina vode treba pa je oko da se malo više tople vode obezbedi.
 
Hvala, razložno sve. Ali praktično, ako govorimo o istoj količini iskorišćene, ili potrošene, tople vode do kraja, u recimo intervalu od 8 do 20h, bojler od 50l nema gubitak hlađenja od 4 sata do jeftine tarife struje, kao što ima od 80l prve večeri ne korišćenja od 20 do 24h. Izuzimam sad komfor, koliko može zatrebati ponekad, češće ili ređe. Shvatam manji specifični i gubitak kao i utrošak energije za isti efekat.

Ono što sam pročitao od proizvođača, navodno slim oblik ima veću količinu tople vode na raspolaganju zbog manjeg mešanja sa hladnom, jednako ko što vertikalni u odnosu na horizontalni.

Neki ptodavci, Elit konkretno, imaju opciju sa izmrnjivačem i za kolovsko grejanje i za solarno. Podno grejanje sa direktnim tekućim grejanjem radi 24h praktično i održava konstantnih tih nekih izlaznih 40tak stepeni, obično se kači dovod za sušač u kupatilu, što ne priključiti i bojler, mada to što se greje pod, ne znači da je grejanje vode u bojleru besplatno, naprotiv, možda čak potrošnja struje bude i veća, nego da se sopstvenim grejačem. ( U fazi sam izrade dobro izolovane montažne kuće i sad razmišljam i sakupljam sve moguće alternative.)
 
Sto veći bojler to bolje. Gubitak toplote je razlika između temperature vode i temperature prostorije gde se bojler nalazi. Veći bojler slabije gubi toplotu od manjeg zato što ima manju površinu u poređenju sa zapreminom. Manji bojler moraš da držiš na višoj temperaturi da bi imao istu količinu tople vode za upotrebu. Ako držiš suviše nisku temperaturu moraš s vremena na vreme da zagreješ vodu na višu da bi sprečio legionelu. 55c je neka granica gde je bezbedni minimum bez periodičnog anti legionela ciklusa.

Bojler je bolje da bude vertikalan zbog raslojavanja vode. Efikasnije je nego horizontalan.

Slim brže gube temperaturu. Matematicki, majbolje je da bude lopta, ali zdepasti cilindar je blizu.

Nema smisla priključiti bojler na sistem električnog grejanja. Bojler ima svoj grejač. Jedino ako pričamo o sistemu podnog grejanja toplotnom pumpom, ali ni tada nije pametno. Previše komplikovano, finansijski neisplativo.

Finansijski najisplativije je grejati samo noću na 50-55c onu količinu vode koja ti je potrebna za sledeći dan. U praksi teško da znaš kolika ti uvek količina vode treba pa je oko da se malo više tople vode obezbedi.
  • Gubici toplote – tačno je da gubici zavise od razlike temperature između vode u bojleru i okoline. To je osnovna fizika prenosa toplote.
  • Površina naspram zapremine – tačno je i da veći bojler (ako je proporcionalno sličan oblik) ima manji odnos površine prema zapremini, pa teoretski može imati nešto manji relativni gubitak po litru.
  • Raslojavanje kod vertikalnog – to je ispravno, jer se u vertikalnom bojleru topla voda lakše zadržava na vrhu, pa se dobija veći efekat korisne količine vode.
  • Legionela i temperatura – istina je da bi za higijenu trebalo s vremena na vreme dići temperaturu na 55–60 °C, ali to nije problem ako se bojler redovno koristi

  • Što veći bojler, to bolje– to nije uvek tačno.
    • Veći bojler znači i veći gubitak energije (jer ipak ima veću površinu i veću količinu vode koja stoji u njemu).
    • Ako domaćinstvu ne treba toliko vode, veći bojler moze doneti samo veci trošak struje.
    • Mnogo važnije uskladiti velicinu prema potrebama domacinstva
  • Manji moraš da držiš na višoj temperaturi– netačno.
    • Manji bojler možeš da držiš i na nižoj temperaturi, samo ćeš imati manje trajanja tople vode.
    • To da bi "morao da ga greješ više“ zavisi od navika i koliko volis da se suris
  • Efikasnost grejanja – manji bojler se brže zagreje i troši manje energije pri jednom ciklusu.
  • Za ljude koji se tuširaju jednom dnevno i ne trebaju im velike količine vode, 40-45°C često je optimalno i ekonomičnije od velikog bojlera koji stalno drži 80 l na 80 °C.
  • Ako ima više ljudi i više uzastopnih tuširanja – bolje je imati veći bojler jer sprečava nedostatak vode, ali uz to dolazi i veći gubitak toplote.
 
Samo da ti kažem da imam sve podatke za svoj bojler pošto mi je priključen na pametni prekidač. Programirao sam ga da greje optimalno za naše potrebe. I isprobao sam varijante sa raznim temperaturama vode.
Imamo klasičan 150 litlara vertikalni bojler koji se greje na oko 55C. Trenutno je podešen da inicijalno grejanje radi noću, po jeftinoj struji, ali da se ne gasi do popodne kako bi održao maksimalnu temperaturu kada dođemo sa posla i da imamo uveče svi za kupanje.
Držao sam ga i samo noću pa znam koja je razlika u upotrebi i u iznosu na računu. I shvatio sam da su sva ova teoretisanja u stvari samo zabava i igra za mozak.
Mi potrošimo oko 1300 dinara za toplu vodu. Da sve podredim što većoj uštedi, račun bi nam bio oko 700-800 dinara. Za tih 20 dinara dnevno, kupamo se u punoj kadi, tuširamo se ujutru, popodne i uveče, nikada nam ne nestane tople vode...

Kreni od toga šta želiš da postigneš i koliko si spreman da napraviš kompromisa za to.
 
Odlična oba posta i teorijski i praktično, hvala. Postoji još jedan čonioc, prostor, visinu plafona radim na čistih 2,80, a kuptilo ipak malo, lepo bi lego horizontalni i ispod ormarić.

Sviđa mi se, " za 20" Dinara dnevno", tačno tako, ne treba preterivati po svaku cenu, ipak se radi o komforu.
 
Samo da ti kažem da imam sve podatke za svoj bojler pošto mi je priključen na pametni prekidač.
Znam da imas.
Ja imam pametno brojilo, pametni prekidac za bojler i 12 bojlera i iz iskustva govorim jer sam uspeo potrosnju da svedem stvarno na minimum
usteda je u preciznoj kontroli temperature a ne toliko u akumulaciji, jer se bojler brzo hladi kako hladna voda dotice.

ako bojler koristite normalno, a to morate ako nije veliki bojler
Temperatura vode za jedno tusiranje padne nekoliko stepeni, to dogrejete do 55 stepeni bukvalno za max 10min kod malih bojlera i on je opet spreman.

Veliki bojler je bolji ako se vise ljudi tusira za redom, a to je verovatno redak slucaj, i to mora da trosi vise struje.

a da akumulirate toplu vodu u bojleru od 80l za ceo dan koriscenja je bukvalno nemoguce, a on se sporo oporavlja i sporo postize temperaturu
Sto je veca zadata temperatura, "oporavak" je sporiji i trosi vise energije.

Komfor mora da se plati, trenutno pricam samo o stednji.

Tako da racunate da stedite i vodu a ne samo struju.
 
80l nije toliko veće od 50l da pričamo sad o nekim velikim razlikama. Ako se bojler od 50l oporavi za 10min, teorija kaže da će 80l za 16min. Nije to neka razlika. Zapravo će verovatno biti i manje (ako je način upotrebe identičan), jer će temperatura vode opasti manje u odnosu na 50l bojler. Razlike su minorne, a struja je toliko jeftina da realno treba radije razmišljati o komforu nego o potrošnji. Razumem @bakara koji ima toliko bojlera pa tu ima smisla razmišljati da li troši 1000 ili 1500din mesečno, ali za jedan bojler u stanu, ako je moguće da se puni noću, čak i da se dogreva povremeno preko dana nema nekog preteranog uticaja na potrošnju.
 
Ako se dogreva bojler tokom dana sva ušteda ode na veću tarifu pa i preko toga što važi za manje bojlere. Najekonomičnije je da se bojler napuni pred zoru i onda su najmanji toplotni gubici.
To što neko ima 12 bojlera govori da odredjuje kada će i da li će neko da se tušira jer se gleda potrošnja struje a novac je najbitniji.
 
Ja sam imao do skora bojler od 50 lit. i skoro kupio od 80 lit. Bojler od 50 lit. je dovoljan za jednu osobu, već za drugu osobu mora dogrevanje. A ako u kući ima ženska osoba sa dugom kosom bogami na kraju tuširanja zna i hladna voda da poteče. Druga mana malog bojlera je ta što termostat se mora podesiti na na veću teperaturu sigurno preko 60c. i tada dolazi do stvaranja kamenca.
Bojler od 80 lit. podesim tako da zgreje vodu do nekih 40 c. i pri tuširanju hladnu vodu pustam malo ili ni malo.
 
Samo s vremena na vreme ga zagrej na mnogo veću temperaturu, za svaki slučaj, zbog legionele.
 
Samo da dodam da grejanje bojlera na etažno grejanje električnim kotlom nema NIKAKVOG benefita. Em je skupa struja preko dana, em niska temperatura vode, em ostaje problem legionele. Bojler mora videti bar 60°C bar jednom nedeljno. Ili 55°C svaki dan.
 
Pa noćna tarifa je jeftinija ČETIRI puta od dnevne tarife. Dakle najpovoljnije je grejati bojler noću, i eventualno dogrejati pred kupanje ako nema dovoljno tople vode u tom trenutku. Ja sam stavio 150L Elit Inox, i uglavnom ima dovoljno vode za nas 4. E sad, klinci su počeli da se duže tuširaju, pa se dogreva uveče malo pred kupanje. A što se tiče legionele, ta bakterija se razvija u bojleru. Nije opasna u vodi, opasno je udisati vodenu paru. Onda zahvati pluća. Uglavnom je problem sa većim bojlerima koji se greju na nižu temperaturu (ispod 50°C). Oni protočni bojleri su bezbedni jer protok vode ispere sve, čak iako se ne greje na veću temp. Akumulacija je problem
 
Hvala, nisam znao za bakteriju.
Dilema je zbog prostora koji uvek fali, horizontalni je najbolji, ali Elit, koji svi hvale, nema model sa izmenjivačem za etažno grejanje. Ima drugi proizvođač, ali još nisam zaključio o njegovom kvalitetu.
 
Elit inox, Termorad, Dom Pančevo, to je sve OK ako je kazan od inox-a. Ako uz kupatilo imaš tehničku prostoriju, pogledaj i podnostojeći Termorad od 160L. Taj ima i deblju izolaciju. Ne mora bojler da visi u kupatilu
 
Poslednja izmena:
Nemam, mora u kupatilu, možda u budućnosti se doda šupica sa te slepe strane kuće, upravo razmatram ideju, ali da ne izlazim iz teme.
Mislio sam da uzmem bojler sa izmenjivačem, da ima već neku temperaturu od podnog grejanja pa onda da se noću dogreje na jeftinu tarifu, ali ko što rekoh ranije, to grejanje iz električnog kotla će morati da troši dodatnu struju za grejanje bojlera i imati povećan gubitak zbog i zbog samog bojlera i cevi, tako da je sopstveni grejač bolja opcija.
 
Nikako sa izmenjivačem u tom slučaju, jer bi grejač bojlera noću grejao i vodu koja se vraća u kotao, a to ne želiš (zamisli 70+°C u sistemu za grejanje)
 
Naravno, moraolo bi da se zatvara izmenjivač, tako da ni iz praktičnosti to nije dobro rešenje.
Nego, danas diskutujem sa suprugom, kakvim tajmerom se može uključivati grejanje, ima li bojlera sa tim ili se ugrađuje neki spoljni?
 
Mislim da ima, ali mislim da je bolje da na običan bojler staviš neki spoljni. Imaš veću kontrolu, a i nećeš da plaćaš premium cenu bojlera zato što mu na kutiji piše "IoT" ili tako nešto.
Ako bojler ima svoju fazu, najjednostavije ti je da uzmeš neki WiFi za DIN šinu i staviš ga odmah posle osigurača. Ja sam uzeo preko Aliexpressa i koristim ga oko 2 godine.
Radi tako što na mobilni instaliraš aplikaciju i tu radiš sva podešavanja:
1757252093506.png
Imaš i grafik potrošnje i schedule paljenja i gašenja.

Sada imam server za atomatizaciju, pa bi mogao da zamenim za neki koji sve radi u lokalu, ali još držim ovaj. Dosta dobro radi a ima i displej :) Grejač u mom bojleru je 3000 W.

Jedino što bi možda na fensi bojleru verovatno imao i praćenje temperature vode.
 
Pozdrav svima. Vec par dana pokusavam da utvrdim da li je problem u bojleru, pa da proverim i ovde, mozda je neko imao slicnu situaciju.

Naime, kupio sam niskomontazni kuhinjski bojler Ariston Andris Lux 6 UR. Montirao ga i povezao, ali kada se ukljuci bojler, cak i na minimum, pusta vodu na sigurnosni ventil.

Zamenio sam fabricki ventil novim Rosan od 9 bara, ali ista situacija. Cuo se sa jednim vodoinstalaterom, kaze uzmi Hertz od 12 bara i zameni.

Pozvao sam Ariston ovlasceni servis, dosli su, sve je dobro povezano. Ali kazu da je to normalno i da je potrebno postaviti odvod za vodu koja curi na sigurnosni ventil.

Meni to nije normalno. Dva vodoinstalatera i dva razlicita predloga.
 
Serviser ne može da ti kaže da staviš ventil drugog proizvodjača ili pak da izbaciš isti jer je Ariston predvideo taj tip koji i isporučuje uz bojler a vodoinstalater ti jednostavno kaže da staviš ventil koji reaguje na veći pritisak. Raspitaj se za uslove garancije ako menjaš tip ventila a inače na malolitražnim kuhinjskim bojlerima ne ide ventil ali šta da se radi kad je Ariston predvideo.
 
Ja imam termorad mali bojler (10l) i on je pod pritiskom i za njega je predviđena montaža sa sigurnosnim ventilom. Postoji i varijanta prelivnog bojlera, za koji idu slavine sa 3 cevi, i za njega ne treba sigurnosni.
 
Ovo je najmanji koji sam nasao i koji se uklapa. Slavina sa dve cevi. Pritisak vode na ulazu je 3 bara.

Veliki Ariston imamo vec par godina, super radi i u temi sam detaljno opisao zamenu grejaca i stanje posle 7-8 godina. Ali sa ovim malim ne znam sta da radim.

Inace, pre njega sam sa ananasa narucio Ariston Andris od 10 litara, koji je dosao felerican, tj. vec ugradjivan pre toga. Ali su iz ananasa odmah prihvatili reklamaciju i vratili novac. Pa sam narucio ovaj manji od 6 litara.
 
Mislim da je u pitanju hidro-šok, kad zatvoriš slavinu voda u cevima po inerciji nabije pritisak u malom bojleru. Rešenje je ili manje osetljiv sigurnjak, ili restrikcija na cevi koja dovodi vodu u bojler, ili mali ekspanzioni sud koji bi "upio" taj skok u pritisku. Mada mialim sa je restrikcija na dovodu u bojler najjednostavnije rešenje. Kao ono što se ubaci u ručicu tuša, plastični čepić sa rupicom, ili više rupica. Ovo je sve "karabudž" varijanta, ali bih pre stavio restrikciju nego sigurnjak od 12 bara, gde bojler može da prsne a sigurnjak da ne odradi.
 
Nazad
Vrh Dno