Dok sam gledao film pitao sam se kome je ovaj film namenjen. Jeste nekim potencijalnim novim fanovima, ali kome jos? I kao grom iz vedra neba - god of war igra. Imamo mladajnog i starijeg gospodina, kao otac i sin. E u filmu nisu bas otac i sin ali jesu da cale kao stari fan, odvede nezainteresovanog sina na neku trku i konvertuje ga u novog fana. Jer on zna sta valja, a i tako nastavlja tradiciju.
I kako film odmice, podsecaju nas sta valja - sa vremena na vreme imamo flashbackove iz 90ih, automobile koji su imali V12 motore koji su isli kako su isli i zvucali kako su zvucali.
Pa imamo te scene trkanja, za koje svi koji su gledali film kazu da su odlicne itd itd. Sad, jeste da je Jerry ponovo bio zaduzen za te kadrove. Nije da se ne vidi, ali su prekratki. Rade ono sto radi i smrdljivi fast and furious serijal - bilduju vestacku uzbudljivost menjanjem kamera 16 puta u roku do par sekundi. Jer tad izgleda da se vozi mnogo brze nego sto se zaista vozi.
Druga stvar koja iz nekoga razloga odusevljava ljude je sto koristi one 360 kamere koje zbog malih dimenzija i velike ispupcenosti optike imaju ekstremno sirok ugao snimanja i usled toga ekstremno deformise sve sto snimi. A tako se ne snima film.
Ali avaj, da ne tupim previse o tehnickoj strani, jer ona je najmanje losa stvar ovde.
Imamo Bred Pita aka Soni Hejsa, vozaca veterana koji usput onako casual pobedjuje u trkama izdrzljivosti (vrv 24h) na Daytoni u Porsche-u na pocetku svog stinta nocu. Dakle bez preterivanja, sa sedme pozicije na prvu eto tako... toliko je dobar. Na stranu sto ih pretice u scenama kao da su svima otkazali menjaci, no nema veze, tako je to u holivudu. Da vidimo onda dalje sta se sve desava.
Posto dolazi sad u taj raspali F1 tim pred bankrotom, on odlucuje da posto je veteran jelte treba da glumi onog zrelijeg vozaca iako je pre toga rekao da ne zeli da glumi dadilju.
Dobra konstantnost za sada lol, idemo dalje...
Kasnije se desava da ga njegov suvozac Dzosua Pirs maestralno i hirurski precizno usled kontakta za vreme trke na Spa Frankosampu (prva sikana nakon eu ruza) izbaci u zid bez ikakvih posledica po svoj auto. I onda nam dolazi Bred aka Soni iznerviran da tupi svom mladjem koleZi zbog onoga sto je ucinio, zgodno zaboravljajuci pritom da je on jos gore uradio u cini mi se prvoj trci koju su imali, unistivsi oba automobila i ostavivsi ih bez plasmana. Da stvar bude najzesca - soli pamet mladjanom suvozacu da bi on trebao da misli na tim (iako se bred u istoj situaciji vadio da nikad nece da propusta nikoga, cak ni timskog suvozaca jer "kakvu ce to poruku poslati drugima? Pored ApexGP-a niko jednostavno ne prolazi"... Yeah right...
Podsecam, radi se o raspalom timu koji je pred bankrotom, kome sad vraca veru vozac koji je u nekoliko trka unistio tom istom timu 4+ auta.
Ali have no fear, Bred.. Soni Hejs iz here! Posto pravila real time F1 ne vaze ovde, znaci da ima prostora zloupotrebi. Onoj najljigavijoj. Dakle da bi mladjani suvozac Pirs kratio rastojanje od drugih kojima ocigledno nisu mogli da pariraju (pre navodne nadogranje ali i o tome cemo kasnije) Bred radi ono sto je uistinu radio Fernando Alonso (koji je pojavljuje na kratko podvlaceci tu paralelu tokom jedne konferencije za stampu) proteklih sezona u pravoj F1 za onog vola Strola. Najbolji primer je bio u Monaku, gde je Alonso uspeo da uspori citav grid skoro 20 sekudni da bi Strol imao svoj dodatni pit i nakon njega sacuvao 10 poziciju. Toliko je Alonso i dalje dobar. E sad paralela na Breda, koji radi nesto slicno, namerno unistavajuci svoj bolid (delovi spoilera i splitera) i sejuci ih po stazi, koja u ovoj modernoj F1 uvek rezultira slanjem automobila bezbednosti bez ikakve kazne po Breda ili tim. U najmanju ruku bi popio drive-trough, ali nema veze, ionako je poslednji. Timu nisu bili oduzimani ni bodovi, jer treba ih prvo imati pa oduzeti.
Dakle sve sto urade ide njima i samo njima u korist, nikome vise od ostalih timova.
Jer to je zato sto imaju plan C. C kao Combat

Ostali vozaci su bespomocni pred povratnikom nakon vise od decenije u F1 koji nije pobedjivao ni tad u V12 eri. Ali nakon par trka on se vec gleda u retrovizor sa Lecler-om, Verstapenom, Norisom i ostalim gigantima koji su tu dugo i bez prekida.
Ide nocna trka u Dzedi (saudijska arabija) i Bred je zaboravio svoju amajliju - kartu iz spila koju uvek drzi za vreme trke u dzepu. Oh no. Dios mio, sta ce sad neiskusni on bez nje. Da se skuca u zid? Nego sta! Isti onaj koji soli pamet i mudrost na sve strane o respectovanju tima, imanja solidarnosti za trud ostalih i slicno, resi da unisti auto u potpunosti a usput skoro i sebe. To je to iskustvo koje ga dovelo na prvu poziciju kroz nocni stint na trci izdrzljivosti u Dejtoni na pocetku filma. Izdrzi celu noc u multiklasnom trkanju koje je prejezivo ako nisu u klasi hajper-automobila, kao sto Bred nije bio sa svojim Porseom 991.2 gt3, ali ne i pocetak trke u Jedi, koju mnogi zovu i mario kart staza usled specificnog oblika i duzine same staze i osvetljenosti.
Ide scena gde se suvozac sazaljeva na Breda jer mu je ovaj dao savet na Monzi koji mladjani nije poslusao. Mladost i neiskustvo, frka u momentu, razumljivo.
Sada Dzosua vrti taj scenario koji ga zamalo nije kostao zivota, u varijanti da je poslusao Breda. Dakle da ne pretice po kisi pre poslednje krivine, sto je on uradio, i lasnirao sebe preko zice koja je na tom delu staze udaljena vise od 60 metara i koja je preko 5 metra visoka. Zamislite vi taj let. Nikakav problem za logiku i fiziku u holivudskim filmovima. Ivicnjak je sasvim dovoljan da uradi tako nesto bolidu ako se predje dovoljno brzo preko njega..
pffffff...
Vracam se na samu simulaciju. Ispada da je poslusao Breda, trku bi zavrsio prvi, ispred Max Verstapena presavsi ga bukvalno u poslednjim metrima preko linije. I delovao je poprilicno zadovoljan time kao da je pobedio na toj trci. Steta samo sto Max to nikad ne bi dozvolio, jer se zna da je jedan od najagresivnijih vozaca ikada kad se radi o odbrani pozicije.
Ljudska drama sve do poslednje trke u filmu, totalno nebitna.
Yas Marina, emirati, poslednja trka. Opet zid, nije kritican udar ali taj auto nikad ne bi vratili u trku. Mozda da je endurance a ne F1.
Zadnji levi tocak unisten, sa njima verovatno i zadnje vesanje i spoiler u potpunosti. Tocak i spoiler se mogu zameniti ali vesanje nema sanse. Cak ni za ta 3 kruga koliko je preostalo.
No prica o underdogu se mora nastaviti. Svi vole underdogove.
Po 20 put u filmu se gase svetla za pocetak/nastavak trke.
Bred se strateski postavlja da pravi zavetrinu mladjanom Pirsu. Zavetrinu koju imaju u auti ispred njih aliminisuci istu u potpunosti. Ali ako film kaze...
Sta ja znam koji pratim auto sport ceo zivot i koji je vozio par trkackih automobila uzivo i iz hobija se bavim simracingom, zavrsio masinstvo, odlicno znam oko termodinamike, dinamike fluida, otpornosti materijala na razlicita delovanja i sve sto bi moglo da utice na jedan auto u kome se sile prepaspodeljuju svakom pomeranjem volana...
U svakom slucaju eto dvoje kolega u napadu na Hamiltona na P1. Krivina je u levu stranu sto znaci da Hamilton moze da se brani efektno od obojice tako sto bi zatvorio tu stranu.
Ali sta zna 7ostruki svetski sampion kada mu se u retrovizor nacrtaju ove racing gromade? Zagrize na prvog koji mrdne, i mrdne desno, totalno van svake pameti..
Filmski se izdesavaju jos neke stvari, zbog koje bi Hamiltom verovatno izgazio Pirsa, ali setimo se da je ovo film za oca i sina. No no nasilju.
Bred je konacno na P1 u poziciji da tako i zavrsi trku. Ulazi u svoju zonu, zbog koje vozi i koja ga smiruje, sto verujem da imaju svi profi vozaci. Rutinski zavrsava.
Toto Wolf tim principle mercedesa za koji ce Max Verstapen verovatno da predje da vozi od sledece godine, biva odbijen od strane mladjanog Pirsa, jer on je vec tamo gde zeli da bude...
<glasni zvuk boljuvotine i dijareje istovremeno, kako odzvanja kroz megafon>
Sledece godine se niko nece secati ovog filma. Nadam se samo da su caca i sinovac sada malo blizi.